eitaa logo
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
463 دنبال‌کننده
148 عکس
84 ویدیو
13 فایل
نوشتجات و پسندهای اقتصاد مسعود داودی‌پور @khamenei2 https://masuoddavodi.andishvaran.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمد نبویان
💢آیا واردات خودرو، باعث ارزونی خودرو داخلی میشه؟ معادله ساده‌ست: قیمت خودروهای داخلی هم مثل خودروهای خارجی بر اساس تعیین میشه(چون مواد اولیه تولید داخل، دلاری قیمت‌گذاری میشه) واردات خودرو، تقاضای ارز بالاتر تقاضای ارز بیشتر، قیمت ارز بالاتر در نتیجه، همه‌چیز گرونتر 💠 احمد نبویان 🇮🇷 🔗@ahmad_nabavian
هزار صفحه اقتصاد اسلامی✌️🇮🇷 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
خیلی ساده است عده‌ای بچه پولدار خودرو خارجی می‌خواهند در رسانه پول خرج می‌کنند شهروندان فریب می‌خورند شهروندان به مسئولین شهر فشار می‌آورند واردات خودرو آزاد می‌شود برای واردات ارز نیاز است تقاضای ارز بالا می‌رود قیمت دلار بالا می‌رود در نتیجه تورم بالا می‌رود سفره مردم کوچک می‌شود مافیا می‌برند شهروندان با هم و با گادفادر! دعوا می‌کنند! مافیا با ماشین‌های خارجی‌شان دور دور می‌کنند! خودروهایی که هیچ وقت شهروندان نمی‌توانند بخرند! و البته با بالارفتن نرخ ارز همان خودروهای داخلی را هم نمی‌توانند سوار شوند! به قول پرفسور درخشان: در هیچ دوره‌ای از تاریخ مثل امروز فقرا از حق اغنیا دفاع نکرده‌اند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
❇️گزاره‌ای خاص الخاص از علم اقتصاد اسلامی 📍از نگاه اسلام، باید ناشی از سعی و و تلاش باشد؛ بنابراین پول‌ها و ، ، ، ، ، به علت ارتباط با فلان شخص و رباخواری، مخالف منطق قرآنی و دستور پروردگار است. ⏪وجود مصادیقی از مُترَفین و انسان‌های غرق در ثروت و فساد و غرور در جامعه، ناشی از قطع شدن ارتباط درآمد با کار و تلاش است. فرهنگ‌سازی در این زمینه، کار بسیار دشوار و بلندمدت اما کاملاً ضروری است و هر گام در مبارزه با فساد، گامی در ایجاد این فرهنگ است. ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ 💠 @najvaeqtesad
🌱 به نام حق 😎 اندر عجایب لیبرال‌ها ! جان مینارد کینز : «اقتصاددانان معمولاً بردگان یکی از فلاسفه دوران گذشته بوده‌اند» 📚پیرو و. مینی، فلسفه و اقتصاد؛ مبادی و سیر تحول نظریه اقتصادی، ص۱. 🤔 بعد اونوقت بعضی از بردگان فکری و ریزه‌خواران سفره آنان در ایران معتقدند یک فیلسوف فقیه که در چارجوب اندیشه اسلامی می‌اندیشد و باب مکاسب و معاملات فقه در مشتش است نمی‌تواند و نباید دیدگاه و نظریه اقتصادی داشته باشد! اعتبار علمی ندارد! ✍️ سیدجواد میرزازاده ✅ @ghalam14 💠 @najvaeqtesad
🔰نقدی بر سخنان آقای غنی‌نژاد در مورد نظرات ولی فقیه و تخصص اقتصادی 🖋 صادق علیپور 🔸 آقای غنی‌نژاد در بخش‌های پایانی مناظره‌اش در برنامه‌ جهان‌آرا گفت اساسا چرا باید به سخنان امام و مقام معظم رهبری در بخش اقتصادی توجه کرد؟! مگر آنها در اقتصاد متخصص هستند؟! 1⃣ اولا اظهار نظرهای ولی فقیه در رسمی‌ترین شکل خود در جمهوری اسلامی، بدین گونه است که پس از دریافت و مطالعه نظرات و گزارش‌های مسئولین و متخصصین(از جمله اقتصادی) در فرآیندی استیشاری با برخی از نهادها مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظریه «فقه حکومتی» خود را در مورد رویکرد و جهت‌گیری سیاست‌های کلان کشور (به عبارت دیگر ریل‌گذاری و تعیین راهبرد) بیان و ابلاغ می‌کنند. چنین امری صرفاً در شأن یک فقیه در مقام رهبری و نه فرد دیگر خصوصاً کسی همچون غنی‌نژاد است! زیرا وی نه از باب به اصطلاح تخصص خود، شأنیت سیاست‌گذاری کلان برای یک کشور را دارد و نه علی الخصوص به لحاظ سابقه استیشاری خود و همفکرانش در تشدید اوضاع اقتصادی ایران، صلاحیت آن را داراست! 🔺 صد البته فارغ از روند رسمی ابلاغی ذکر شده در سیاست‌گذاری‌های کلان توسط ولی فقیه، باز هم انتقاد آقای غنی‌نژاد بی‌ربط و بی‌وجه است؛ زیرا اگر یک فقیه حق اظهار نظر در مورد انطباق یک مکتب اقتصادی با اسلام و معیارها و موازین فقهی را نداشته باشد آنگاه چه کسی چنین حقی دارد؟! 2⃣ این نظریه فقهی و اسلام‌شناسانه بنا بر اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که دو بار از طریق آرای عمومی، مشروعیت مردم‌سالارانه را نیز کسب کرده، از سوی مسئولین کشور لازم الاجرا و لازم الاتباع می‌باشد. جالب است که کشور آرمانی این لیبرال‌ها یعنی ایالات متحده آمریکا، هیچ گاه قانون اساسی خود را به رفراندوم نگذاشته است! 3⃣ مخالفت با این ساختار قانونی چیزی جز عیان کردن دیکتاتورمآبی لیبرال‌های ایرانی و لگدزدن به آرمان‌های مثلا دموکراتیک مورد ادعای خود آنان نیست. همچنان که در رخ‌دادهای گوناگون در تاریخ جمهوری اسلامی از جمله سال ۱۳۸۸ آن را از خود نشان داده‌اند. این مطلب به وضوح نشان می‌دهد که عدم اجرای نظرات ولی فقیه در اصلاح امور اقتصادی کشور به نحو مطلوب از کجا آب می‌خورد و چه کسانی علی‌رغم مشارکت و مساهمت در تدوین برنامه‌های اقتصادی، مسبب مشکلات و نارضایتی‌ها در چند دهه گذشته تاکنون هستند. 4⃣ چنین چیزی علاوه بر دیکتاتورمآبی آنان، بیانگر تزویر و دورویی نیز می‌باشد زیرا غنی‌نژاد در همین مناظره و در مورد پیش‌نویس قانون اساسی این چنین گفته بود که دیدگاه اسلامی یعنی فقهیِ مربوط به بخش معاملات (به صورت خاص احترام به مالکیت خصوصی) در آن لحاظ نگردیده و از همین رو مورد مخالفت فقها واقع شد. او اساساً در نقد تأثیرپذیری نگارش قانون اساسی از دیدگاه‌های چپ، با لحنی سرزنش‌گرانه می‌گفت «پس نقش اسلام و فقه شیعه در اقتصاد چه شد؟!» و خود نیز با اعتماد به نفس کامل، آن را نه مطابق با موازین فقهی که منطبق بر راه رشد غیر سرمایه‌داریِ اولیانوفسکی عنوان کرد. بلکه بالاتر، حتی این چنین گفت که اساساً حضرت امام با دریافت فقهی خود از مسائل اقتصادی، مملکت را از دست چپی‌ها نجات دادند! ⁉️ حقیقتا چگونه می‌توان بر نقش فقه و دریافت‌های فقهی یک فقیه در مبارزه و مرزبندی با کمونیسم و چپ‌گرایی تأکید کرد و در عین حال تقابل آن با ایده‌های سرمایه‌داری و لیبرالیسم را به چالش کشید؟!! 🔺 شاید مهمترین دستاورد دکتر درخشان در این مناظره را باید عیان‌کردن این تناقض منفعت‌طلبانه لیبرال‌های ایرانی دانست. 💠 @najvaeqtesad
‏ در باب اقتصاداسلامی حدود 5 دهه از احیای عملی اقتصاد اسلامی در جهان می‌گذرد. سالانه صدها مقاله در خصوص ابعاد و زوایای مختلف اقتصاد اسلامی اعم از وقف، قرض‌الحسنه، تأمین مالی‌ های متعدد خرد و کلان،.. منتشر می‌شود. بازار کالاهای حلال گسترش یافته، داو جونز شاخص بازار اسلامی محاسبه و ‏منتشر می‌کند و سهم مالیه اسلامی در مالیه دنیا از 1% به 2% افزایش یافته است. اون‌وقت یک عده، بدون کمترین کنکاشی، اقتصاد اسلامی را از جنبه‌های مختلف زیر سوال می برند. چاپرا* اقتصاددان پاکستانی در کتابی که توسط بانک توسعه اسلامی (IDB) در سال 1996 منتشر شده، تعاریف مختلفی از اقتصاد اسلامی را ارائه می‌کند و خودش هم این طور اقتصاد اسلامی را تعریف می کند؛ "Islamic economic may be defined as that branch of knowledge which helps realize human well-being through an allocation and distribution of scarce resources that is in conformity with Islamic teachings without unduly curbing individual freedom or creating continued macroeconomic and ecological imbalances" *Chapra, Umer. What is Islamic economics?. No. 9. Islamic Research and Training Institute, 1996. ایرانی های دانشمندی چون عباس میرآخور، کاظم صدر و... ‏هم سال‌هاست که در این عرصه متمرکز هستند و فعالیت می‌کنند. دکتر صدر در دوره کارشناسی ارشد اقتصاد در دانشگاه شهید بهشتی علم اقتصاد اسلامی و تجربی بودن آن را بحث و تعریف می‌کردند و تا امروز ده‌ها مقاله در خصوص این موضوع از ایشان منتشر شده است. به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
نمودارهای مرتبط با متن تهیه شده در مورد اقتصاد اسلامی👆
ما به اسم اسلام قانع نیستیم! ❇️اسلام ما این است: اسلامِ معنویت، عقلانیت و عدالت 🔺به اسم اسلام قانع نیستیم که اسلام لیبرال داشته باشیم تا ارزشهای غربی و ارزشهای امریکایی را ترویج کند و از روشهای آنها استفاده کند و با آنها در بخش‌های مختلف همرنگ و همصدا شود و احیاناً دعای ندبه‌یی هم بخواند. 🔺ما اسلام متحجرِ طالبانی را هم قبول نداریم. نه این‌که حالا قبول نداریم، از اولِ جریان نهضت آن را قبول نداشتیم. از بین شماها، کسانی که سابقه‌ی بیشتری دارند، از پیش از انقلاب یادشان است و جریانهای اسلامیِ پیش از انقلاب را می‌شناسند و می‌فهمند من چه می‌گویم. ✅از اول، حرکتِ نهضت، حرکت روشنفکری و عقلانی بود و با تحجر هم مخالف. امروز هم روزبه‌روز همین رویکرد در تفکر اسلامی ما تقویت شده و تضعیف نشده است. ✅ما بین این دو، صراط مستقیم خودمان را انتخاب کرده‌ایم و پیش می‌رویم. بنابراین، اساس کار ما این است و دیپلماسی ما بر روی این پایه‌ها استوار است و ما به دنبال چنین اسلامی هستیم. ما دنبال استحکام جمهوری اسلامی و دنبال بیداری اسلامی هستیم و می‌خواهیم اهداف خودمان را تحقق بخشیم و به هیچ‌وجه مایل نیستیم و اجازه نمی‌دهیم که بخواهند ما را در معادلات رایج جهانی حل کنند و هویت و تشخص ما را از بین ببرند. ۱۳۸۳/۰۵/۲۵ 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
یکی طلا می‌فروشد که تولید کند و ریال تقویت شود یکی دعوت می‌کند به سفته‌بازی و خرید و فروش طلا! اولی خودش طلاست! دومی ارزشش کمتر از خاک زیرپایِ این مادر... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
❇️ ما وقتی به صورت کلان به زمینه‏ی اقتصاد اسلامی نگاه می‏کنیم، دوتا پایه‏ی اصلی مشاهده می‏کنیم. هر روش اقتصادی، هر توصیه و نسخه‏ی اقتصادی که این دو پایه را بتواند تأمین کند، معتبر است. ❇️هر نسخه‏ای هرچه هم مستند به منابع علی‏الظّاهر دینی باشد و نتواند این دو را تأمین کند، اسلامی نیست. 🔹یکی از آن دو پایه عبارت است از «افزایش ثروت ملی». کشور اسلامی باید کشور ثروتمندی باشد؛ کشور فقیری نباید باشد؛ باید بتواند با ثروت خود، با قدرت اقتصادی خود، اهداف والای خودش را در سطح بین‏المللی پیش ببرد. 🔹پایه دوم، «توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعه‏ی اسلامی» است. این دوتا باید تأمین بشود. 🔰و اولی، شرط دومی است. اگر تولید ثروت نشود؛ اگر ارزش افزوده در کشور بالا نرود، ما نمی‏توانیم محرومیت را برطرف کنیم؛ نخواهیم توانست فقر را برطرف کنیم. بنابراین هر دوتا لازم است. ✳️شما که متفکر اقتصادی هستید و پایبند به مبانی اسلامی، طرحتان را بیاورید؛ باید این دوتا در آن طرح تأمین بشود. اگر این دو در آن طرح تأمین نشد، آن طرح اختلال دارد؛ ایراد دارد. ۱۳۸۵/۱۱/۳۰ 💠 @najvaeqtesad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خلق پول بانکی‌ و بانک خصوصی! ❇️این که نباید تعدد بانک باشد یا اصلا نباید بانک خصوصی داشته باشیم یعنی همین! منافع عده‌ای به ضرر منافع مستضعفین تموم میشه! ✳️چرا بانک خصوصی می‌تواند مثل دولت خلق پول کند اما من نمی‌توانم؟ 🔸خلق پول خصوصی یعنی صاحبان بانک‌ها به خودشان وام می‌دهند! به همین سادگی! این نه با عقلانیت اسلامی سازگاری داره نه با افزایش ثروت ملی و نه با توزیع عادلانه موهبات الهی 💠 @najvaeqtesad
دنیای اقتصاد و عدالت! 🔹 چون دنیای سرمایه‏داریِ مبتنی بر لیبرال دمکراسی برایش مسأله‏ی عدالت، مسأله‏ی فرعی و درجه‏ی دو و ابزاری است 🔸 و برای آن‏ها مسأله‏ی نفع و سود و پول مسأله‏ی اصلی است، 🟠 موجب نمی‏شود که ما از عدالت به معنای یک مسأله‏ی محوری و اصلی صرف‏نظر کنیم. ⏪ما در قالبهای اقتصادی و در کارکرد سیاست داخلی و خارجی‏مان، مسأله‏ی عدالت محور است. اسلام ما این است: اسلامِ معنویت، عقلانیت و عدالت. ۱۳۸۳/۰۵/۲۵ 💠 @najvaeqtesad
❇️مسأله اقتصاد به طور جدّ در امنیّت و فرهنگ و عزّت و برجستگی حرف سیاسی در کشور و در حضور جهانی تأثیرگذار است. 🔹حکومت‌ها حتما باید توجه ویژه برای مدیریت وضع اقتصادی کشور داشته باشند! 🔺 اما این به معنای تصدی گری دولت در فعالیت‌های اقتصادی مردم که منجر به بهبود معیشت و مصرف و رفاه ایشان می‌شود نیست! 🔺 به معنای بهینه‌یابی و پولسازی و حداکثرسازی درآمد و زمین بازی نفع و سود و پول، هم نیست. 🔆امیرالمومنین فرمود "کاد الفقر ان یکون کفرا" مضمون این حرف، آن است که اسلام آمده‌ است به مردم ایمان دهد؛ 🔸اگر نتوانی نانشان را به‌راحتی به دستشان برسانی، ایمانشان از آنها گرفته خواهد شد. 📍 مسأله فقرزدایی و روان کردن کار اقتصادی در کشور، از جمله مسائل بسیار مهم است؛ ✅باید گشایش و پیشرفت امور اقتصادی کشور و بر طرف کردن مشکلات مردم سرلوحه برنامه‌ها قرار گیرد. 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔴 در ایران پس از اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، از بین رفته بود، در دهه هشتاد و پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴، دوباره تجدید حیات کرد. 🔸 اهداف اصلی از سیاست‌های اصل ۴۴ این موارد بود: - شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی. - گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به‌منظور تأمین عدالت اجتماعی. - ارتقاء کارآیی بنگاههای اقتصادی، و بهره‌وری منابع مادی و انسانی و فناوری. - افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی. - افزایش سهم بخشهای خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی. - کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی. - افزایش سطح عمومی اشتغال. - تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و بهبود درآمد خانوار‌ها. ❓سوال ما این است که به پیشبرد کدامیک از این اهداف کمک کرده‌اند که اگر این بانک‌ها نبودند، آن پیشرفت‌ها حاصل نمی‌شد؟! 🔅 این را هم اضافه کنم که در این سیاست‌ها، تأکید اصلی در بخش بانکداری، واگذاری بانک‌ها به «بنگاه‌ها و نهادهای غیردولتی» و «شرکت‌های سهامی عام» بوده است اما ظاهرا مجریان و ذینفعان، فقط به توجه کرده‌اند! 🆔 @DrSaeedi
مهم‌ترین عیوب (اقتصاد ایران): 🔺وابستگی اقتصاد به نفت، 🔺دولتی بودن بخشهایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، 🔺نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، 🔺استفاده‌ی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، 🔺بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد 🔺و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی است. 🔰نتیجه‌ی اینها مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری جوانها، فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف و امثال آن است. 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
● مخصوص کتاب‌خوارها ● دوستان زیادی به کرّات درخواست داشتند سیر مطالعاتی مشخصی در موضوع اقتصاد به آنها معرفی کنیم. هرچند به خاطر اعتقادم به "استقلال فکریِ" افراد اساسا با این کار مخالفم و اعتقاد دارم باید همیشه، همه چیز را خواند و همیشه پرسشگر ماند و هیچ چیز جز "وحی و کلام معصوم" را به صورت ابدی نپذیرفت! ولی فقط از باب پیشنهاد برای شروع مطالعه چند منبع را خدمتتان معرفی می‌کنم. کتابهای مرسوم و متعارف دانشگاهی را معرفی نمی‌کنم زیرا آنها را اساسا علمی نمی‌دانم! ضمن اینکه دیگران آنقدر معرفی کرده‌اند، که نیازی هم نیست! منابع زیر عموما در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: اقتصاد اسلامی، نقد سرمایه‌داری و عدالت. ۱. اقتصادنا؛ علامه شهید صدر ۲. نظری به نظام اقتصادی اسلام؛ شهید مطهری ۳. جلد ۳۳ مجموعه آثار یا درآمدی بر اقتصاد تطبیقی؛ شهید مطهری ۴.‌ ربا در اسلام و دو جلد اقتصاد اسلامی (مباحث نظری و مباحث کاربردی)؛ آیت‌الله شهید بهشتی ۵. ۲۳ راز سرمایه‌داری؛ پرفسور ها جون چانگ ۶. نیکوکاران نابکار؛ پرفسور چانگ ۷. دکترین شوک؛ نائومی کلاین ۸. کتاب فریب بزرگ و همچنین آثار و سخنرانی‌های پرفسور مسعود درخشان (به ویژه ۸ جلسه اقتصاد اسلامی، مقدمه کتاب دستبرد ناپیدا و مقدمه کتاب کاپیتالیسم) ۹. عدالت؛ مایکل سندل ۱۰. اقتصاد سیاسی جهانی؛ رابرت گیلپین ۱۱. اقتصاد ایران در دوره تعدیل ساختاری؛ فرشاد مومنی ۱۲. دولت و بازار؛ جبرائیلی ۱۳. لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط؛ آنتونی آربلاستر ۱۴. اقتصاد کاربردی؛ ها جون چانگ ۱۵. بهای نابرابری؛ جوزف استیگلیتز ۱۶. دگرگونی بزرگ؛ کارل پولانی ۱۷. استراتژی‌های رشد و توسعه اقتصادی؛ محمدقلی یوسفی ۱۸. ژئوپلتیک گرسنگی (جغرافیای گرسنگی)، اثر رئیس اسبق فائو و برندهء نوبل ادبیات، خوزوئه دو کاسترو ۱۹. ابرطبقه، اثر استاد دانشگاه نیو اسکول آمریکا، دیوید راتکاف ۲۰. انسان بدهکار، لاتزارتو ۲۱. خاکریز اقتصادی؛ دکتر توکلی ۲۲. درسنامه اقتصاد مقاومتی؛ احمدعلی یوسفی ۲۳. نظام اقتصادی اسلام؛ میرمعزی ۲۴. حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد؛ یانیس واروفاکیس ۲۵. روش شناسی اقتصاد دکتر زریباف ۲۶. تحول نهادها و ایدئولوژی های اقتصاد، دایانا هانت ۲۷. یهودیان و حیات اقتصادی مدرن، زومبارت ۲۸. سرمایه داری و اخلاق پروتستان، وبر ۲۹. فلسفه اخلاق و تحلیل اقتصادی؛ هاسمن ۳۰. مجموعه مقالات عدالت که دکتر محمد نعمتی جمع‌آوری کرده ۳۱. کتاب ماهیت و علل بحران مالی ۲۰۰۸، گردآوری دکتر نعمتی و دکتر سلیمانی ۳۲. اقتصاد مقاومتی تفسیر جهاد کبیر؛ ابدالی بقیه‌اش بماند برای بعد... هر کدام را خواندید خوشحال می‌شوم نظرتان را در مورد کتاب برای حقیر ارسال کنید. ⭕️ جنگ شناختی‌اقتصادی: 🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
هدایت شده از حسن مرادی
پانزده ساله بودم،در رساله عملیه خواندم که اگر کسی گمان پیدا کند که به خاطر نکردن به گناه می افتد(ولو نگاه به موی نامحرم) واجب است ازدواج کند. یک روایت هم از حضرت صادق علیه السلام دیدم که هر کس از ترس فقر ازدواج نکند از ما نیست و به خدا سوء‌ظن دارد چون خداوند در قرآن فرموده کنید، اگر تنگدست باشید خدا از فضلش شما را بی نیاز می کند(سوره نور، آیه 32) تصمیم به گرفتم، به پدرم گفتم، ایشان خجالت می کشید درمورد این موضوع با من صحبت کند، حرف هایش را مکتوب می کرد و به من می داد، و من هم شفاهی جواب مکتوبات ایشان را می دادم، چون شنیده بودم لا حیاء فی الدین و نباید در کاری که خدا دستور داده رودربایستی داشت. خلاصه کم کم راضی شدند، هفده سالم بود که کردم، مبلغی که مراجع بزرگوار سال 1380 به طلاب مشغول به تحصیل ماهیانه پرداخت می کردند، چیزی حدود 50 هزارتومان بود. زیرزمینی هم که اجاره کردم، ماهی 50 هزار تومان اجاره اش بود.اما خداوند به وعده اش عمل کرد و لنگم نگذاشت. کنید، از خدا بترسید، از مشکلات مالی نترسید. خدا بزرگ است. @hasanemoradi
هدایت شده از حسن مرادی
وقتی در پانزده سالگی مکرر از پدرم میخواستم که زمینه را فراهم کند، یک روز ایشان که ارادت من به (ره) را میدانست، من را خدمت ایشان بردند. پدرم به حاج آقا فرمودند:حسن زن میخواهد ولی من میگویم حالا سنت کم است و باید درست را بخوانی و...شما نصیحتش کنید که از این حرف دست بر دارد. حاج آقا که در محراب مسجد امام حسن (ع) نشسته بود، لبخندی زد و به من نگاه کرد و فرمود: باشه، من بهش میگم که از این حرف ها نزنه ولی یک شرط دارد. شرطش این است که شما یک نامه از بیاوری که تا پایان درس و ... کاری به ایشان ندارد. ولی که امان به کسی نمیده خدارحمتش کند حاج آقا میگفت:اگر واجب شد، بر فرض اگر ازدواج با درس حتی طلبگی منافات داشت، باید ازدواج کنید و درس را رها کنید و کار کنید تا مخارج زندگی را در آورید. هر چند که خداوند روزی طلبه را تضمین کرده و این اتفاق نمی افتد. بله عزیزم، خدا با علم و حکمت کامل واجب و حرام دین را مشخص کرده ولی نمیدونم چرا بعضی از ماها احساس میکنیم، از خدا بهتر میفهمیم؟؟؟؟ @hasanemoradi
هدایت شده از حسن مرادی
پسر بزرگم، عبدالحسین الان هفده سالش است. چند روز پیش به من گفت، بابا میخواهم ازدواج کنم. (البته من از مدت ها قبل به او گفته بودم، پسرم هرگاه احساس نیاز به ازدواج کردی، به من بگو) ، من هم استقبال کردم. خوب طبیعی است، مادرها معمولا در ذهنشان همیشه عروسشان را آماده دارند. مادرش پیشنهاد دختر حاج آقای ایرانی را دادند که مدیر یکی از حوزه های علمیه مشهد هستند و از دوستان خانوادگی ما. وقتی خانمم با خانم ایرانی مطرح کردند، بعد از چند ساعت قبول کردند که ما به خواستگاری بیاییم چهارشنبه دو هفته پیش بود، ما هم بدون معطلی سوار ماشین شدیم و به سمت مشهد پنجشنبه بعد از ظهر به خواستگاری رفتیم. دغدغه من و عبدالحسین این بود که ازدواج در کمال سهولت و سادگی انجام شود و از تجملات و خرج های اضافی که باعث دور از ذهن شدن ازدواج شده پرهیز شود خانواده ایرانی هم بسیار استقبال کردند و خودشان هم همچین دغدغه ای داشتند. قرار گذاشتیم خرج های اضافی مثل خرید عقد و مراسم های آنچنانی و جهاز مفصل و ... نباشد و سعی کنیم با شکستن آداب و رسوم غلط ، ازدواج را ساده نشان دهیم. بعد از دو جلسه صحبت عبدالحسین و دخترخانم، بله گفتند. صبح شنبه آزمایش دادند و الحمدلله مشکلی نبود. و عقد موقت خوانده شد تا امروز که الحمدلله مراسم عقد رسمی در حرم امام مهربانی ها، امام رضا عزیز برگزار شد. کمک هزینه ای که مراجع بزرگوار به طلاب متاهل در سطح عبدالحسین می دهند ، مبلغی کمتر از دومیلیون تومان است، اما وعده ای که خدا داده تامین کامل است وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(ازدواج کنید، اگر فقیر باشید خدا از فضلش بی نیازتان می کند) عزیزان این وعده الهی است، البته خدا به وعده شیطان هم اشاره می کند الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ(شيطان وعده فقر به شما می دهد و به كارهاى زشت وا مى‌دارد، در حالى كه خدا شما را به آمرزش خويش و افزونى وعده مى‌دهد. خدا گشايش‌دهنده و داناست.) به وعده الهی توجه کنید، شیطان را رها کنید، هم خود ملعونش را رها کنید و هم وعده هایش را و هم دستوراتش را که تجمل و اسراف و زیاده روی است. گناه کردن باید مشکل باشد، نه ازدواج کردن دولت ها مقصرند اما ما هم کم مقصر نیستیم ، ما خودمان خیلی آداب و رسوم غلط گذاشته ایم و خرج بی خود تراشیده ایم. امروز راه کار شیطان برای مقابله با دین، فساد و فحشاء است، جنگ و جهاد با شیطان هم مبارزه با وی در این عرصه است و یکی از راه کارهای بسیار موثر مقابله، آسان شدن ازدواج و پایین آمدن سن آن است. قدم به میدان جهاد و مبارزه بگذارید و از شیطان نهراسید. برای خوشبختی پسر و عروسم هم دعاکنید، من هم مشهد دعاگویم🙏 @hasanemoradi
جلسه دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی محترم دولت با ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی. https://www.sahwa.ir/akse02511 💠 @najvaeqtesad