#معرفی_مقاله
☑️ مؤلفههای خلاقیت در صنایع خلاق؛ مطالعه گروه کامکارها
▪️ نویسندگان: مهری بهار و سندوس محمدی نوسودی
▪️ سال انتشار: ۱۴۰۰
▪️ نشریه: جامعهشناسی هنر و ادبیات
🔻 تفاوتی ندارد درباره گروه کیپاپ صحبت کنیم یا ستارههای دنیای موسیقی؛ خلاقیت و نوآوری رمز موفیقت آنهاست.
🔻 بر همین اساس، این مقاله با بررسی ۷ کنسرت و ۸ آهنگ گروه کامکارها مؤلفههای خلاقیت در این گروه موسیقی را شناسایی میکند. گروه کامکارها بزرگترین گروه موسیقی خانوادگی ایران هستند که موسیقی آنها ترکیبی از موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی مردمپسند است.
🔻 کامکارها توانستهاند با خلاقیت در تلفیق موسیقی محلی و ملی، استفاده از زبان و پوشش محلی، بهکارگیری سازهای بومی، فعالیتهای آموزشی و عامالمنفعه و... مخاطبانی گسترده در سطح ملی و بینالمللی جلب کنند و الگویی برای سایر هنرمندان و گروهها در نوآوری و خلاقیت باشند.
🔻 گروه کامکارها در معرفی موسیقی و فرهنگ کردی در سطح ملی و بینالمللی و الگوسازی برای سایر گروههای موسیقی نقش مهمی در توسعه صنایع خلاق در ایران داشته است.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
💢 نقشه مضامین اشعار خواجه شیراز
📚 حافظ با همه شاعران فارسی فرق میکند. او جزئی از زندگی ماست. با دیوان او فال میگیریم، شبهای یلدا شعر میخوانیم و حتی تکدیگران سر چهارراهها شعرهای او را میفروشند. او عصاره فرهنگ ماست، هرچه حافظ را بیشتر بشناسیم از ایرانی بودنمان خوشحالتر خواهیم بود! دادههای زیر حاصل بررسی تمام اشعار حافظ از سایت گنجور است.
🔹 بر اساس این دادهها حدود ۲۷ درصد غزلیات حافظ شیرینسخن به توصیف عشق عاشقانه، الهی و افلاطونی و همچنین زیبایی معشوق میپردازد.
🔹 نزدیک به ۲۰ درصد اشعار او به نوشیدن شراب و مستی معنوی اختصاص دارد، در حالی که نفاق و ریا را نقد میکند. تقریباً ۱۶ درصد این اشعار حاوی مضامین عرفانی چون اعمال صوفیانهی سماع و فنا، اتحاد با معشوق الهی و محکومیت نفاق و ریا است. همچنین حدود ۱۳ درصد اشعار او به توصیف طبیعت به عنوان نمادی از جمال الهی میپردازد.
🔹 علاوه بر این، ۹ درصد غزلیات حافظ دربارهی سرنوشت و تقدیر و مقدرات آسمانی است اما او به نقش انسان در سرنوشت خود نیز تأکید دارد. حافظ در حدود ۷ درصد از شعرهایش درد جدایی و سوز عشق را بیان میکند.
🆔 @namafar
⭕️ جشن صدسالگی با چاشنی کودککشی
🔺 در حالی که آمار کودکان کشته شده در غزه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به ۸۰۰ نفر نزدیک شده است، شرکت دیزنی دو میلیون دلار به این رژیم کمک کرد.
🔺 والت دیزنی که این روزها صدمین سالگرد تأسیس خود را جشن میگیرد، با این اقدام بار دیگر سوگیری صهیونیستی خود را یادآوری کرد. باب ایگر، مدیرعامل فعلی و مایکل ایسنر مدیرعامل سابق دیزنی هر دو یهودیتبار هستند و گزارشهای دیگر نیز از مذهب عمدتا یهودی بدنه مسئولان دیزنی حکایت دارد.
🔺 دیزنی پایهگذاری شد تا در دل کودکان آرزو بیافریند و البته در تبدیل شدن به بزرگترین رسانه کودک و نوجوان موفق بود. یکی از آخرین موفقیتهای بزرگ این کمپانی صدساله این بود که تعداد مشترکان سکوی ویاودی دیزنیپلاس تنها دو سال پس از تأسیس، در ۲۰۲۱ به ۱۰۰ میلیون نفر رسید. این رقم اکنون، یعنی در پایان سهماهه سوم ۲۰۲۳ به بیش از ۱۴۶ میلیون نفر رسیده و دیزنیپلاس را به دومین ویاودی بزرگ جهان پس از نتفلیکس مبدل ساخته است.
🔺 اما این کمپانی حالا در نابودی آرزوهای کودکان فلسطینی مشارکت دارد؛ کودکانی که دیگر با تمام آرزوهایشان خداحافظی کردهاند.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 محبوبترین دستهبندیهای صنایعدستیِ دیجیکالا در سال ۱۴۰۲
🔻 نمودار فوق محبوبترین دستهبندیهای صنایع دستی در سایت دیجی کالا را بر حسب تعداد رأی نشان میدهد. دستهبندی جعبهی هدیه بیشترین مخاطب را داشته است.
🔻 از آنجا که این نمودار بر حسب تعداد رأی است، هرچه تعداد محصولات یک دستهبندی بیشتر باشد احتمال اینکه تعداد رایهای دریافتی آن نیز بیشتر باشد بالا میرود.
🔻 هر چند تعداد بالای محصولات تضمینی بر محبوبیت آن دستهبندی نیست. در مجموع میتوان نتیجه گرفت ذائقه مخاطب در خرید کالاهای صنایع دستی بیشتر معطوف به کالاهای هدیهای، ملزومات بافتنی و محصولات دکوری است.
🆔 @namafar
اگر از تو دربارهی غزه پرسيدند
پس بگو
در آنجا شهیدی است...
که شهیدی آن را حمل میکند...
و شهیدی از وی عکس میگیرد...
و شهیدی او را بدرقه میکند...
و شهیدی بر وی نماز میخواند...
▪️تسلیت به مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایت تروریستی رژیم اشغالگر صهیونیستی، در #بیمارستان_المعمدانی غزه
🆔 @Namafar
#خبر_کوتاه
📢 اسپاتیفای در مسیر تسخیر بازار کتاب صوتی
🔰 اسپاتیفای ۱۵۰ هزار کتاب صوتی را به رایگان در اختیار مشترکان پریمیوم خود گذاشت. اسپاتیفای به این منظور از مدتی پیش با چندین ناشر بزرگ در مذاکره بود تا بتواند حق نشر این کتابهای صوتی را دریافت کند. در حال حاضر هر کاربر میتواند ماهانه تا ۱۵ ساعت به این کتب گوش بدهد.
🔰 اقدام اسپاتیفای هرچند قانونی بود اما اعتراض برخی از نویسندگان را برانگیخت. چراکه این اتفاق میتواند بر بازار کتابهای فیزیکی تأثیر منفی بگذارد.
🔰 فعالان صنعت نشر این اقدام اسپاتیفای را با استریممحور شدن صنعت موسیقی مقایسه کردند. با این تفاوت که استریم کتابهای صوتی مستقیماً با فروش آنها رقابت میکند و از استریم موسیقی هم مضرتر است؛ زیرا کتابها معمولاً فقط یک بار خوانده میشوند در حالی که یک قطعه موسیقی اغلب بارها و بارها شنیده میشود.
🔍 منبع: theguardian
🆔 @namafar
💢 جای خالی گردشگری موسیقی در ایران
🔹 خوانندهها و آهنگسازان معمولا در نقاط مختلف دنیا طرفدارانی دارند. به همین دلیل آنها معمولا به کشورهای مختلف سفر میکنند و در آنها به اجرا میپردازند. اما این تنها هنرمندان نیستند که برای اجرا سفر میکنند، طرفداران هم برای تجربه زنده آثار هنرمند محبوبشان، راضی به سفر میشوند و اینجاست که گردشگری موسیقی آغاز میشود.
🔹 البته ما در ایران گردشگری موسیقی را بیشتر به سفر برخی از هموطنان به کشورهای همسایه برای شرکت در کنسرت خوانندههای غیرمجاز میشناسیم، اما ابعاد گردشگری موسیقی فراتر از این است. در سال ۲۰۲۳ این نوع از گردشگری، ۶ میلیارد دلار درآمد داشته است.
👈🏻 گزارش کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
مقاله صادرات.pdf
772K
#معرفی_مقاله
#صادرات_صنایع_خلاق_و_فرهنگی
#به_بهانه_روز_صادرات
☑️ ساختاردهی به مسائل صادرت صنایع خلاق و فرهنگی
▪️ نویسندگان: محمدی و همکاران
▪️ سال انتشار: ۱۴۰۲
▪️ نشریه: مدیریت کسبوکارهای بینالمللی
🔻 صنایع خلاق و فرهنگی علاوه بر اهمیتی که در مباحث فرهنگی دارند، حوزههای دیگری همچون اقتصاد، سیاست و غیره را نیز تحت تأثیر قرار دادهاند. با این حال صادرات صنایع خلاق و فرهنگی در ایران وضعیت مطلوبی ندارد.
🔻 نویسندگان این مقاله با توجه به همین مسئله و برای رفع آن، تلاش کردهاند تا موانع صادرت صنایع خلاق در ایران را شناسایی و اولویتبندی کنند.
🔻 مطابق با یافتهها صادرات صنایع خلاق و فرهنگی در ایران ده چالش و مانع اصلی دارد که سه عامل عدم ایفای نقشهای حاکمیتی در صنایع خلاق، چالشهای ساختاری و نهادی شرکتهای فعال در حوزه صنایع خلاق و مشکلات بازار و اقتصاد صنایع خلاق به ترتیب بیشترین تأثیرگذاری را در میان عوامل شناسایی شده دارند.
🆔 @namafar
#به_بهانه_روز_صادرات
💢 صنایع فرهنگی در آینه صادرات
🔻 صنایع فرهنگی شامل محصولات ملموس و غیرملموس میشوند که هر یک از اینها ظرفیت بالایی برای صادرات دارند.
🔹 در میان محصولات غیرملموس صنایع فرهنگی، حضور فیلمها در بازار جهانی یکی از درآمدزاترین صادرات است. آمریکا بیشترین درآمد را از اکران بینالمللی دارد؛ بهطوری که صنعت سینمای این کشور بخش بزرگی از درآمد خود را از محل اکران بینالمللی دریافت میکند.
🔹 محصولات ملموس صنایع فرهنگی نیز عبارتاند از طلا و جواهرات، پوشاک و صنایع دستی. در صادرات طلا و جواهر، چین در سال ۲۰۲۱ با صادراتی به ارزش ۱۹ میلیارد دلار پیشتاز بود. در صادرات صنایع دستی نیز هند با نزدیک به ۲ میلیارد دلار ارزش صادرات در ۲۰۲۲ یکی از کشورهای پیشرو است. همچنین در پوشاک نیز چین با ۱۷۶ میلیارد دلار بزرگترین صادرکننده است.
🔹 برای ایران یکی از مهمترین محصولات صنایع فرهنگی برای صادرات، فرش است. صادرات فرش چندسالی است وضعیت مناسبی در ایران ندارد. ارزش سود صادرات فرش ایران از ۲.۱ میلیارد در دهه هشتاد، اکنون به ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته است.
🆔 @namafar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📊 به بهانه ۱ آبان ماه روز ملی آمار و برنامهریزی
💢 نمافر؛ نمایی دادهبنیاد و صنعتمحور از فرهنگ
🔹 هدف نمافر تا حدی از نامش پیداست؛ نمایی به فرهنگ.
❓اما چگونه نمایی و به کدام بخش از فرهنگ؟
❓کدام بخش از فرهنگ تاریک و مجهول بود و خلاء یک تصویر از آن به چشم میآمد؟
❓نمافر به صنایع خلاق نگاهی آماری دارد؛ اما چرا صنعت؟ چرا خلاق و چرا آمار؟
👈🏻 این ویدئو تلاشی برای پاسخ به این سؤالهاست.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 مسافری از کره
🔻 سبک لباس پوشیدن بازیگران و خوانندههای کره جنوبی عمدتا ساده، میمنیمال اما در عین حال جالب توجه است. پوششی که مخاطبان سراسر جهان بعد از دیدن موزیکویدئوهای کرهای و فیلم و سریالهای ساخت این کشور به آن علاقهمند میشوند.
🔻 شنیدن موسیقی مربوط به یک زبان، ما را به آن زبان علاقهمند میکند و دیدن فیلم و ویدئو با سبکی از پوشش، آن پوشش را برای ما دوستداشتنی میگرداند.
🔻 برای سنجش این که پوشش کرهای چقدر در جهان محبوب است، نمونهای از مخاطبان انتخاب شدهاند که نه خیلی کودکاند و نه چندان پیر؛ افراد ۱۵ تا ۶۰ ساله.
🔻 از این نمونه ۲۶ هزار نفره تنها کمتر از ۱۰ درصد معتقد بودهاند پوشش کرهای در کشور آنها طرفدار زیادی ندارد. در عوض بیش از ۷۰ درصد، محبوبیت این مُد را زیاد و یا متوسط قلمداد کردهاند.
🔻 محبوبیت موسیقی و سینما و تلویزیون کره جنوبی، پازل قدرت فرهنگی این کشور را قدم به قدم تکمیل میکند.
⁉️ به نظر شما، چه عامل مهم دیگری در محبوبیت مد کرهای مؤثر است؟
🆔 @namafar
💢 سهم ایران از صادرات و واردات اسباببازی
🔹 انیمیشن «کلاوس» ساخته نتفلیکس است. اثری با حال و هوای کریسمس که به نوعی داستان شکلگیری هدیههای بابانوئل را تعریف میکند. این پویانمایی یک شهر مرده و پر از خشونت را نشان میدهد که با اسباببازیهای کودکانه احیا میشود. کلاوس میگوید اسباببازی بچهها را شاد میکند و بچهها، جهان را.
🔹 اما اسباببازیها به روشهای دیگری نیز به جهان کمک میکنند. اسباببازی یک صنعت پرسود است که میتواند اقتصاد افراد و گروههای زیادی را تأمین کند؛ خصوصا اگر وارد مرحله صادرات شود. عمده صادرات اسباببازی ایران به دو کشور همسایه محدود است: عراق و آذربایجان. طبق این آمار صنعت اسباببازی در یافتن بازارهای جهانی چندان ماجراجو نبوده است.
🔹 ایران میتواند علاوه بر همسایههای نزدیک، به کشورهایی مثل بلاروس و عمان نیز برای صادرات اسباببازی چشم داشته باشد. چراکه ظرفیت کافی برای ارائه کالاهای صادراتی در صنعت اسباببازی را دارد. گواه این ادعا، سهم ۲۱ درصدی فرانسه از صادرات اسباببازی ایرانی در سال ۲۰۱۵ است.
🆔 @namafar
#خبر_کوتاه
📢 بزرگسالانی در حال و هوای کودکی
🔰 بچهها در رؤیاهای کودکانهشان خود را در حالی میبینند که بزرگ شدهاند و آنوقت میتوانند هرچقدر دلشان خواست برای خود اسباببازی بخرند. جالب اینجاست که این رؤیا در بزرگسالی به فراموشی سپرده نمیشود! بلکه بسیاری از بزرگسالان مشتری اسباببازیهای کودکانه هستند و به آنها کیدالت (kidult) گفته میشود.
🔰 کلمهی Kidult از دو کلمهی Adult (بالغ) و Kid (کودک) تشکیل شده است. این کلمه به افراد بزرگسالی اشاره دارد که از انواع اسباببازیها استفاده میکنند. اسباببازیهایی که جامعه هدف آنها معمولا کودکان هستند.
🔰 در سال ۲۰۲۲ صنعت اسباببازی از جیب افراد بالغِ دوستدار اسباببازی یا همان کیدالتها (Kidults) در کشورهای پیشتاز اروپایی درآمدی ۴.۲ میلیارد یورویی داشته است. البته باید در نظر داشت که در صنعت اسباببازی مصرفکنندگان ۱۲ سال به بالا کیدالت محسوب میشوند.
🔰 ۲۸ درصد از درآمد صنعت اسباب بازی در سال ۲۰۲۲ از طریق کیدالتها بوده است. از سوی دیگر درآمد این صنعت از کودکان ۲۰۰ میلیون یورو کاهش داشته است!
🔍 منبع: spielwarenmesse
🆔 @namafar
data creative.pdf
592.8K
#معرفی_مقاله
☑️ توسعه پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق در چین
▪️ نویسندگان: هوانگ و اِبیندین حضیر
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ نشریه: Atlantis Press
🔻 اگر شما هم تا به حال نام «پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق» را نشنیدهاید یا میخواهید درباره آنها بیشتر بدانید، مقاله هوانگ و حضیر درباره پارکهای صنایع خلاق و فرهنگی چین انتخاب خوبی است.
🔻 پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق که اغلب با عنوان مناطق فرهنگی و خلاق شناخته میشوند، مناطق تخصصی هستند که بر ترویج و پرورش صنایع فرهنگی و خلاق تمرکز دارند.
🔻این مقاله با استفاده از کلان دادهها، وضعیت و مخاطرات توسعه پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق چین را بررسی کرده است.
🔻 یافتهها نشان میدهد به لحاظ جغرافیایی، بیشترین تعداد پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق (۹۳۴ عدد) در شرق چین قرار دارند و سایر مناطق اختلاف زیادی با این منطقه دارند. این امر حاکی از توزیع نابرابر پارکهای صنایع فرهنگی و خلاق در چین است.
🔻 این مقاله همچنین ۲۴ عامل خطر را در ۴ گروه خطرات ساختوساز و برنامههای پارک، مدیریتی، رشد پارکها و محیطی شناسایی کرده است.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
💢 بزرگترین تولیدکنندگان غذا در جهان
🔹 امروزه بخش زیادی از محصولات غذایی مورد استفاده در کشورهای مختلف وارداتی هستند. گویی طبق یک قرارداد نانوشته، هرگوشه از جهان تولید محصولات خوراکی خاصی را برعهده گرفته و نسبت به دیگر محصولات واردکننده است.
🔹 محصولات غذایی بیشترین رشد و بیشترین مصرف را دارند. به طوری که در سال ۲۰۲۰، نیشکر، ذرت، گندم و برنج حدود ۵۰ درصد از کل تولید جهانی را تشکیل میدادند.
🔹 برزیل، آمریکا و چین هر یک بهترتیب بزرگترین تولیدکنندگان نیشکر، ذرت و گندم در سطح جهان هستند.
🔹 بر اساس پیشبینی فائو، تولید غذا در جهان تا سال ۲۰۵۰ باید حدود ۷۰ درصد افزایش یابد تا غذا و امنیت غذایی جمعیت روبه رشد جهان تأمین شود.
🆔 @namafar
#معرفی_کتاب
📓 لوییویتون، از فقر تا پادشاهی دنیای پوشاک
🔹 امروز اگر کسی بخواهد طراح لباس یا کیف شود کافی است در کلاسهای طراحی شرکت کند و یا در رشته مربوطه ادامه تحصیل دهد اما حدودا ۹۰ سال پیش، یعنی در سال ۱۸۳۴ شرایط برای این کار خیلی دشوار بود.
🔹 «لویی ویتون» پسرک چمدان بند در ده سالگی مادرش را از دست داد و پس از مرگ مادر، پدرش خیلی زود دوباره ازدواج کرد. همان طور که در تاریخ گفتهاند، نامادری جدید ویتون به بدی نامادری «سیندرلا» در قصههای افسانهای بود و زندگی را برای این نوجوان سخت میکرد.
🔹 ویتون اما سرسخت و سمج بود و نمیتوانست با این نامادری کنار بیاید؛ او تصمیم گرفت فرار کند.
⁉️ چه کسی می داند سرنوشت چیست؟
🔹 شاید لویی ویتون وقتی در چهارده سالگی، با پای پیاده، ۴۰۰ کیلومتر را طی کرد تا به پاریس برسد و کاری برای خود بیابد، هرگز فکر نمی کرد که بتواند در آیندهای نه چندان دور، یکی از بزرگترین امپراطوریهای لوکس جهان را بنا کند.
🆔 @namafar
#نمودار
📊 رشد شتابان استارتاپهای هوش مصنوعی در جهان
🔹 در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، آمریکا با ۴۶۴۳ استارتاپ بزرگترین زیستبوم استارتاپی هوش مصنوعی را داشته است. رتبه بعد متعلق به چین است که رقم استارتاپهایش به ۱۳۷۳ عدد میرسد.
🔹 از لحاظ سرمایهگذاریهای خصوصی نیز آمریکا با جذب ۲۴۹ میلیارد دلار سرمایه در این زمینه صدرنشین است. چین و انگلستان نیز در ردههای بعدی جذب سرمایهگذار خصوصی قرار دارند.
🔻 طبق این آمار کشورهای پیشرو در زمینه فناوری و نوآوری همچون آمریکا، چین و انگلستان توانستهاند با توسعه زیستبوم استارتاپی و جذب سرمایهگذاری خصوصی، جایگاه برتر را در حوزه هوش مصنوعی از آن خود کنند.
🔍 منبع: Netbase Quid 2022
🆔 @namafar
💢 ابعاد سود اقتصادی چین از رقابتهای هانگژو
🔹 رویدادهای ورزشی مانند جام جهانی و المپیک میتوانند سود بسیار زیادی برای کشورهای برگزار کننده داشته باشند. برای همین است که کشورها بسیار تلاش میکنند تا بتوانند میزبان اینگونه رویدادها را به عهده بگیرند.
🔹 یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی که ۱۶ روز پیش به اتمام رسید، «بازیهای آسیایی سال ۲۰۲۲» بود. شهر هانگژو در کشور چین که میزبان این بازیهای بود، از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۰ در حال آمادهسازی خود برای برگزاری بازیهای آسیایی بود. هانگژو در این مدت تقریبا ۳۰ میلیارد دلار برای ساخت پروژههای اصلی این بازیها هزینه کرد.
🔹 تصویر فوق آمارهایی را نشان میدهد که بازیهای آسیایی در این مدت جابهجا کردند. میتوان دید که چنین رویدادهایی در مدتی بسیار کوتاه، چقدر میتوانند در رشد بسیاری از بخشها موثر باشند.
🆔 @namafar
💢 سینما؛ چشمی برای دیدهشدن نابینایان
🔹 مشکلات و معضلات کسی که نمیتواند ببیند باید دیده شود. همانطور که صدای آنکس که از شنیدن محروم است، نیاز بیشتری به شنیدهشدن دارد. هنر یکی از ابزارهایی است که به آدمها تلنگر میزند و جلوی نادیده انگاشتن معلولان را میگیرد.
🔹 ساخت فیلم برای نابینایان در بسیاری از کشورهای جهان راهی برای رسیدگی به نیازهای این قشر است. بر اساس تحلیل دادههای ۱۳۷ فیلم با موضوع نابینایان در وبسایت IMDB ، وضعیت هر کشور در تولید این فیلمها به دست آمد.
🔹 هند، فرانسه و ژاپن بهترتیب با ۲۶، ۱۹ و ۱۵ عدد فیلم، بیشترین تعداد فیلم با موضوع نابینایان را تولید کردهاند. اما فیلمهای تولیدشده در دانمارک و اوکراین با کسب میانگین امتیاز ۷.۷ در IMDB، از نظر کیفی در رتبه نخست قرار دارند.
🔹 ایران نیز هرچند تنها سه فیلم در مورد نابینایان ساخته اما این فیلمها با کسب میانگین امتیاز ۷.۶۵، جایگاه مناسبی از نظر کیفی دارند و رتبه سوم را از این نظر به خود اختصاص دادهاند.
🆔 @namafar
#معرفی_گزارش
🔘 راهبرد ۱۰ ساله امارات برای صنایع فرهنگی و خلاق
▪️ عنوان گزارش: Cultural and Creative Industries Strategy 2021 - 2031 United Arab Emirates
▪️ سال انتشار: ۲۰۲۳
▪️ منبع: www.mcy.gov.ae
🔻 گزارش «راهبرد امارات برای صنایع فرهنگی و خلاق از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱» سند راهبردی از برنامههای این کشور برای صنایع فرهنگی و خلاق است.
🔻 این راهبرد شامل ۶ شاخص اصلی همچون سهم صنایع فرهنگی و خلاق از تولید ناخالص داخلی در اقتصاد ملی، تعداد مؤسسات فعال در صنایع فرهنگی و خلاق و میانگین سرانه درآمد مشاغل خلاق است.
🔻 تمرکز این راهبرد بر سه رکن اصلی پرورش استعدادها و خلاقیتها، حمایت از مشاغل و متخصصان و احداث و توانمندسازی محیطهای کسبوکار است که حرکت در ۸ مسیر راهبردی مانند ارتقای سیستم آموزش و پرورش، ترویج و ایجاد خوشههای فرهنگی و خلاق و تربیت استعدادهای خلاق در آن ترسیم شده است.
🔻 راهبرد ۱۰ ساله امارات (۲۰۲۱-۲۰۳۱) برای صنایع فرهنگی و خلاق با هدف افزایش تأثیر اجتماعی-اقتصادی این صنایع و برای پرورش یک زیستبوم متنوع در بیش از ۲۵ بخش و ۱۰۰ حوزه در ۶ صنعت فرهنگی و خلاق تدوین شده است.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar
وفات حضرت فاطمه معصومه سلامالله علیها را بر عموم شیعیان تسلیت و تعزیت میگوییم.
▪️ فیلم سینمایی «اختالرضا» اثر سیدمجتبی طباطبایی نخستین اثر سینمایی است که به زندگی و زمانهی این بانوی گرامی میپردازد. «اختالرضا» توسط سازمان سینمایی سوره ساخته شده و از ۲۲ مهرماه در حال اکران است. این فیلم به مناسبت ایام وفات حضرت معصومه از سوم تا پنجم آبانماه به صورت نیمبها اکران میشود.
🆔 @namafar_ir
#نمودار
📊 محبوبترین ژانرهای بازی در کافهبازار
🔹 بازیهای موبایلی در ایران بیشترین محبوبیت را دارند. آنها ژانرهای مختلفی دارند که میزان محبوبیتشان متفاوت است. ژانرهای «تفننی»، «کلمات و دانستنیها» و «اکشن» بهترتیب با ۱۸.۴، ۱۸ و ۱۲ درصد رأی، محبوبترین بازیها از نظر مخاطبان بودهاند. ژانرهای «ورزشی»، «کودک» و «شبیهسازی» نیز کمترین میزان رأی مخاطبان را دریافت کردهاند.
🔹 شاید بتوان محبوبیت بالای ژانر تفننی را از آن رو دانست که بازیهای موبایلی برای اغلب کاربران حکم وقتگذرانی دارد نه تجربه بازیها به صورت حرفهای.
🆔 @namafar
#خبر_کوتاه
📢 جهش درآمد صنعت تلویزیون با فراگیری ویاودی
🔰 چند سالی است که تلویزیون در بسیاری از مناطق جهان بیش و کم معنای قدیم خود را از دست داده و به صفحه نمایشی تبدیل شده که از آن برای تماشای محتوای آنلاین استفاده میشود. برای مثال در ایالات متحده ۷۴ درصد از خانههایی که تلویزیون دارند، تلویزیون هوشمندی دارند که میتواند به اینترنت متصل شود و ۶۴ درصد از آنها در تلویزیون خود از ویاودیها استفاده میکنند.
🔰 ویاودی تحول اقتصادی عظیمی در صنعت تلویزیون ایجاد کرده است. درآمد صنعت تلویزیون و ویاودی تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۷۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که این صنعت در سال ۲۰۱۰ تنها ۳۹۴ میلیارد دلار درآمد داشت. ۴۷ درصد این درآمد از طریق خرید حق اشتراک سرویس سکوهای مجازی بوده است.
🔰 ایالات متحده با ۴۳ درصد بیشترین سهم در این درآمد ۷۰۰ ملیارد دلاری را داشته است.
🔍 منبع: variety. com
🆔 @namafar
💢 تئاتر ایران در دوران پساکرونا
🔹 تئاتر در ایران از همهسو مورد بیمهری است. این هنر کهن که جد بزرگ سینماست رویشگاه مهمترین هنرمندان سینمای ایران است اما چندان جدی گرفته نمیشود.
🔹 بر اساس دادههای سامانه مدیریت فروش و اکران سینما از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ تنها ۷۱ تئاتر اکران شده است. بیشترین میزان اکران نیز با ۲۶ تئاتر مربوط به سال ۱۴۰۲ است.
🔹 تئاتر ایران در سال ۱۴۰۰ با بیش از ۵۰۶ هزار مخاطب به فروش نزدیک به ۴۹ میلیارد تومانی دست یافته که بالاترین آمار در بین سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ است.
🔹 شارلاتان، کمدی آچمز، ویدئوچک، بر باد رفته، تو فقط بخند، مرسی دیوونه، زرد عقدی، قمر در ونیز، پنت هاوس و برادران گلابی، ۱۰ اثر پرفروش تئاتر ایران در سالهای اخیر بودهاند.
🆔 @namafar
💢 روایت دادهها از سینمای ایران در سال ۱۴۰۱
🔹 خبرهای مربوط به برخی حوزههای معمولا برای عموم مردم جذاب است؛ مثل سیاست و اقتصاد. اما علاوهبر اینها سینما نیز که یک حوزه فرهنگی و هنری است همواره کنجکاوی عموم را بر میانگیزاند.
🔹 گویی سینما نه تنها در فیلمها بلکه در واقعیت هم دیدنی و جذاب است. سالنامههای آماری سینما هم از همین حیث جذاباند. آنها مثل یک جعبه سیاه، زیر و بم اتفاقات سینمایی در یک سال را به ما نشان میدهند.
🔻 در این میان مرور سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ جذابتر است چراکه به نظر میرسد در این سال اوضاع بر وفق مراد سینما نبوده است. تنها به عنوان یک نمونه مجموع فروش گیشه فیلمهای اکرانشده در این سال ۴۲۰ میلیارد بوده است. همین رقم به تنهایی در دل خود حرفها دارد.
👈🏻 متن کامل را در نمافر بخوانید.
🆔 @namafar