نقش مردم در حکمرانی از نگام مولا علی(علیهالسلام)
☑️@namejomhoor
لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّه ُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَيتُ حَبلَها على غاربِهِا.
اگر آن اجتماع عظیم نبود و اگر تمام شدن حجت و بسته شدن راه عذر بر من، نبود و اگر پیمان خدا از دانشمندان نبود که در مقابل پرخوری ستمگر و گرسنگی ستمکش ساکت ننشینند و دست روی دست نگذارند، همانا افسار خلافت را روی شانهاش میانداختم و مانند روز اول کنار مینشستم.
نهجالبلاغه_ خطبه ۳.
▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
https://eitaa.com/namejomhoor
توصیف #مردم ایران در وصیتنامه الهی_سیاسی امام خمینی
☑️@namejomhoor
من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی ـ صلوات الله و سلامه علیهما ـ می باشند.
آن حجاز که در عهد رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمی کردند و با بهانه هایی به جبهه نمی رفتند، که خداوند تعالی در سوره «توبه» با آیاتی آنها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است و آنقدر به ایشان دروغ بستند که به حسب نقل، در منبر به آنان نفرین فرمودند. و آن اهل عراق و کوفه که با امیرالمؤمنین آنقدر بدرفتاری کردند و از اطاعتش سر باز زدند که شکایات آن حضرت از آنان در کتب نقل و تاریخ معروف است.
و آن مسلمانان عراق و کوفه که با سیدالشهدا ـ علیه السلام ـ آن شد که شد. و آنان که در شهادت دستْ آلوده نکردند، یا گریختند از معرکه و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع شد.
اما امروز می بینیم که #ملت_ایران از قوای مسلح نظامی و انتظامی و سپاه و بسیج تا قوای مردمی از عشایر و داوطلبان و از قوای در جبهه ها و مردم پشت جبهه ها، با کمال شوق و اشتیاق چه فداکاریها می کنند و چه حماسه ها می آفرینند.
و می بینیم که مردم محترم سراسر کشور چه کمکهای ارزنده می کنند. و می بینیم که بازماندگان شهدا و آسیب دیدگان جنگ و متعلقان آنان با چهره های حماسه آفرین و گفتار و کرداری مشتاقانه و اطمینان بخش با ما و شما روبه رو می شوند.
و اینها همه از عشق و علاقه و ایمان سرشار آنان است به خداوند متعال و اسلام و حیات جاویدان.
در صورتی که نه در محضر مبارک رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هستند، و نه در محضر امام معصوم ـ صلوات الله علیه.
و انگیزه آنان ایمان و اطمینان به غیب است.
و این رمز موفقیت و پیروزی در ابعاد مختلف است. و اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانی تربیت نموده، و ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی می باشیم.
و اینجانب در اینجا یک وصیت به اشخاصی که به انگیزه مختلف با جمهوری اسلامی مخالفت می کنند و به جوانان، چه دختران و چه پسرانی که مورد بهره برداری منافقان و منحرفان فرصت طلب و سودجو واقع شده اند می نمایم، که بیطرفانه و با فکر آزاد به قضاوت بنشینید و تبلیغات آنان که می خواهند جمهوری اسلامی ساقط شود و کیفیت عمل آنان و رفتارشان با توده های محروم و گروهها و دولتهایی که از آنان پشتیبانی کرده و می کنند و گروهها و اشخاصی که در داخل به آنان پیوسته و از آنان پشتیبانی می کنند و اخلاق و رفتارشان در بین خود و هوادارانشان و تغییر موضعهایشان در پیشامدهای مختلف را، با دقت و بدون هوای نفس بررسی کنید، و مطالعه کنید حالات آنان که در این جمهوری اسلامی به دست منافقان و منحرفان شهید شدند، و ارزیابی کنید بین آنان و دشمنانشان؛ نوارهای این شهیدان تا حدی در دست و نوارهای مخالفان شاید در دست شماها باشد، ببینید کدام دسته طرفدار محرومان و مظلومان جامعه هستند.
وصیتنامه الهی_سیاسی امام خمینی، صص ۲۹ و ۳۰.
▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
https://eitaa.com/namejomhoor
نقش #مردم در حکمرانی از نگاه آیتالله العظمی خامنهای
☑️@namejomhoor
مسألهی حکومت و ادارهی امور جامعه در اسلام مسألهی بسیار مهمّی است و اگر منتخبان مردم و خبرگان امّت دور هم جمع میشوند و دربارهی این مسأله و حواشی و لوازم آن بحث میکنند، هر دقیقهی این بحثها میتواند مهم و سرنوشتساز و موجب جلب ثواب الهی باشد؛ چون مسأله بسیار مهمّ است.
در اسلام حاکمیت بر مردم، به معنای یک امتیاز و حقّ ویژه برای حاکم نیست؛ همچنین حکومت یک امر بیملاک و بیمناط نیست - مثل اینکه بر حسب شانس و اقبال، یک نفر بیاید زمام امور مردم را در هر ردهای از ردهها بر عهده گیرد - بلکه تابع معیارهاست و مهمترین کار این است که این معیارها رعایت شود. البته امکان خطا و اشتباه، هم در تشخیص و هم در عملکرد کسانیکه تشخیص درستی نسبت به آنها داده شده، همیشه متصوّر است؛
بنابراین ما از کسی انتظار عصمت نداریم؛ لیکن اسلام در باب گزینش حاکمان در هر ردهای از ردهها، چه ردههای بالا - که سیاستهای کلان، کارهای بزرگ و ادارهی امور کلّی کشور در دست آنهاست - چه ردههای متوسّط و پایین، معیارها و شرایطی گذارده است و آنچه بر عهدهی ماست، این است که این معیارها بهطور کامل رعایت شود.
لذا در اسلام آنچه ما به عنوان حاکمیت اسلامی شناختهایم و امروز هم بنای کلّی این جامعه بر آن قرار دارد، #مردم_سالاری_دینی است که با #دمکراسیهای_رایج_دنیا در بنیاد اختلاف دارد.
ریشهی #مشروعیت_رأی_مردم در دمکراسیهای رایج دنیا اساساً با مشروعیت رأی مردم در نظام مردم سالاری اسلامی که ما به دنبال آن هستیم و آن را حکومت اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب میآوریم، متفاوت است. لذا در روشها، تفاوت بین اینهاست.
در دمکراسیهای رایجِ جهانی، ضوابطی که ما برای ادارهی کشور و برای مدیران آن قائل هستیم، وجود ندارد؛ ممکن است ضوابط دیگری باشد. در اینجا قدرتطلبی وجود ندارد. اینطور نیست که دعوا بر سر این باشد که چه کسی بر اسب قدرت سوار شود و بتازد تا بتواند از هر وسیلهای برای اینکار استفاده کند.
اینکه میگوییم سیاست ما عین دیانت است و دیانت ما عین سیاست است، یک طرف قضیه این است که سیاست و بنیان آن باید براساس دین باشد. روی دیگر سکّه هم این است که فعّالیت سیاسی نمیتواند از معیارها و ضوابط دینی و اخلاقی خارج باشد. کار غیراخلاقی برای کسب قدرت، مطلقاً جایز نیست و کسی را که در صراط مدیریّت قرار دارد، از اهلیّت و صلاحیت میاندازد؛ لذا این ضوابط باید بهطور کامل در همهی ردهها رعایت شود.
قانون برای رهبری، ریاستجمهوری، مسؤولان قوای سهگانه و ردههای مختلف مدیریّت، تا ردههای شوراهای شهر و روستا و دیگر جاها ضوابطی را معیّن کرده است که برخاسته از همان دید و فکر اسلامی است. این ضوابط باید احراز شود.
باید تشخیص داده شود که این شرایط در این شخص وجود دارد، بعد او در معرض رأی مردم قرار گیرد، اگر ملاک رأی مردم است؛ یا نصب شود، اگر ملاک، انتصاب است؛ مثل بعضی از مسؤولیتهایی که وجود دارد.
حاکم اسلامی در قبال مسائل مهمّ جامعه، در مقابل فقر مردم، در مقابل تبعیض و شکافهای اجتماعی، در مقابل اخلاق و معنویت مردم، در قبال حفظ استقلال کشور و حفظ آزادی مردم - در آن حدودی که اسلام مقرّر کرده است - مسؤول است.
اینها مسؤولیتهاست و چون اسلام این را خواسته و این به مردم تعلیم داده شده است و مردم ما به اسلام اعتقاد دارند، لذا توقّعشان از مسؤولان امر در کشور در هر ردهای این است که به این مسؤولیتها عمل کنند و آنچه را که به عنوان وظیفه بر عهدهی آنهاست، انجام دهند. کارآمدی حکومت به این معناست.
بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۳۸۱/۱۲/۱۳.
▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
https://eitaa.com/namejomhoor
بنام خدای سیاست، نه کدخدای سیاست!
چرا در این شرایط خاص باید به دکتر #سعید_جلیلی رأی داد؟
🇮🇷مظفر نامدار|| استاد علوم سیاسی و سردبیر فصلنامه تخصصی ۱۵خرداد
☑️@namejomhoor
سیاست عرصه تدبیر، چگونه زندگی کردن و تعیین سرنوشت یک ملت است. امروزه در تمام جهان همه امور ملت ها در سیاست تعیین تکلیف می شود.
تولد ما تا در دولت ثبت نشود هیج جایی ما را به رسمیت نمی شناسند و گویی وجود خارجی نداریم. آموزش و تعلیم و تربیت ما در دست دولت رسمیت دارد. ازدواج ما تا در دولت ثبت نشود کسی آن را به رسمیت نمیشناسد.
کسب و کار، معیشت، مراودات اداری، ورود به کشور و خروج از آن و...دست سیاست است. حتی گور ما بعد از مرگ با تاییددولت قابل شناسایی و احترام است. ما سایه سیاست را در تمام امور زندگی خود مشاهده می کنیم و گریزی هم از آن نداریم.
سیاست ابوابی دارد و هر باب آن به سوی بخشی از این عرصه ها گشوده می شود. مهمترین بخش سیاست دستگاه مقننه و مجریه است یعنی مجلس و دولت. بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم مهمترین دروازه ورود به عرصه سیاست که همه چیز ما در دست آن است انتخابات است.
ما تنها با انتخابات می توانیم به این عرصه سرنوشت ساز وارد شویم و در آن اثر بگذاریم و غیر از انتخابات هیچ راه دیگری نداریم. آنهایی که ما را از ورود به این عرصه منع می کنند نه این که خود به این عرصه وارد نمی شوند (مگر میشود این تنها راه ورود به تعیین سرنوشت خود را نادیده بگیرند؟) بلکه می خواهند دیگران را که ورود آنها نقشه های اینها را بهم می ریزد وارد این عرصه نشوند تا امور باب میل و اراده اینها بچرخد.
من بعنوان یک دانشجو و معلم سیاست با تمام وجود در عرصه انتخابات شرکت می کنم و به سهم خود اجازه نمی دهم نقشه های کسانی که تلاش می کنند ما را از این عرصه دور کنند تحقق یابد.
فکر نمی کنید چرا شقی ترین دشمنان این ملت میل ندارند مردم در انتخابات حضور یابند چون در هر جایی که مردم باشند نقشه های اینها نقش بر آب است. شما هم بیائید و خوب و بدش را خودمان رقم بزنیم نه دیگران.
رأی من در این شرایط دکتر سعید جلیلی است.
▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
https://eitaa.com/namejomhoor
رضا داوری اردکانی؛ فیلسوف تردید و تزلزل!
داوری چرا راه سیدحسین نصر را در پیش گرفته است؟
🇮🇷مظفر نامدار
☑️@namejomhoor
دکتر رضا داوری بالأخره چهره اصلی خود را برملا کرد. به یاد دارم بیست سال پیش در روز دفاع از رساله دکترایم _که ایشان استاد مشاور بود_ در جمع حاضران گفت نامدار در این رساله با من مجادله کرده است!
در آن دوره این موضوع به اصطلاح به تریج قبای بعضی از مریدان آقای داوری برخورد کرد و همین مباحث یکی از دلایل جدایی من از گروهی شد که خودم در پایهریزی آن نقش زیادی داشتم.
در سالهای گذشته بارها هم در جلسات درسگفتارهای جامعهشناسی تاریخی ایران به دوستان عرض کردهام که داوری آن چیزی نیست که در ظاهر نشان میدهد.
اکنون این #فیلسوف_تردید_و_تزلزل از جنبه فهم مسائل تا جایی سقوط کرده است که بودن و نبودن ایران را به رأی دادن به فردی مثل #پزشکیان وصل میکند.
سقوط فهم فردی مثل داوری ریشه در آموزههای او دارد؛ قبلا استادش #سیدحسین_نصر هم در نتیجه فهم غلطش از سیاست، نوکری سلطان و سلطنت را به نوکری امام و امامت ترجیح داد.
این خبط و خطاهای بزرگ و این رویکردهای انحرافی بنیادین در امر سیاست، از دل آموزههای بیمایه فلسفی اینها بر میآید که با شریعت هیچ نسبتی ندارد.
فلسفهای که حتی استعداد آن را ندارد مدافعان خود را در تشخیص مسیر درست یاری دهد، چگونه میتواند رهاییبخش و نجاتدهنده ایران عزیز و بزرگ ما باشد؟!
▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
@namejomhoor
سلام، جهت استحضار دوستانی که از نتایج انتخابات فعلا در حالت کما هستند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما با خدا ، اختلاف فتوا داریم!!!
باید تلاش کرد، مسلمان #آگاه تربیت کرد.
این همان آقای مصباحی است که آن همه ناسزایش میگفتند
▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
@namejomhoor
بزرگترین درس انتخابات ۱۵ تیر برای نیروهای انقلاب
🇮🇷مظفر نامدار
☑️@namejomhoor
به نظر می رسد بزرگترین درس ۱۵ تیر برای نیروهای انقلاب این بود:
۱.زبان سیاست در جبهه انقلاب با زبان مردم فاصله گرفته است.
۲.نیروهای انقلاب حداقل دو دهه است که زبان قدرت را که زبان روشنفکری در تاریخ ایران است در تعامل با دیگران انتخاب کرده است و این زبان زبان انقلاب اسلامی، زبان امام خمینی و زبان امام خامنه ای نیست.
۳. یکی از دلایل اصلی شکست جریان روشنفکری از دوران قاجار تا دوران پهلوی همین عدم درک زبان مردم که زبان زمانه است ، بود.
۴.از دهه دوم آرام آرام جریان روشنفکری در ایران بعد انقلاب اسلامی که عموما خودش را در جریان اصلاحات تعریف کرد متوجه این نقص بزرگ شد و خودش را باز سازی کرد.
۵. مناظرات این انتخابات نشان داد یک جابجایی بزرگ اتفاق افتاده است. جریان اصلاحات به زبان توده یا به قول خودشان به زبان پوپولیستی روی آورد و از عکس مار استفاده کرد ولی جریان مقابل اصرار عجیبی در استفاده از زبان روشنفکری در این مناظره ها داشت.
دلایل زیادی برای این چرخشهای ایدئولوژیک میتوان ارائه داد که قابل بحث است
▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
https://eitaa.com/namejomhoor
این فیلم را که خیلی کوتاه هست دوستان ببینند. این دقیقا تفسیر همان عرایضی است که در فهم زبان مردم عرض کردم.
این آن تغییری است که اتفاق افتاده است.
👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حاشیه جالب سخنرانی رئیس جمهور منتخب در حرم امام: از روی متن میخوانم شما خسته میشوید، اصلا نمیخوانم.
🔸یادداشت مرتبط بنده در تحلیل جایگاه زبان عامه در عرصه سیاست را اینجا بخوانید:
👇
https://eitaa.com/namejomhoor/20
▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
https://eitaa.com/namejomhoor
یک کتابخانه بی نظیر در مطالعات مکتب اهل بیت علیهم السلام تقدیم به دوستان عزیز https://shialibrary.blog.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️🕹🇷🇺این صحنه از یک فیلم روسی است که دقیقاً سناریوی رخ داده در لبنان را نشان میدهد.
⛔️آنچه رخ داده را نمیتوان نبوغ و نوآوری اسرائیل نامید؛ بلکه غفلت دیگران اجازه رخداد چنین حوادثی را داده.
▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
https://eitaa.com/namejomhoor
هدایت شده از وعده صادق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مبارزطلبی شهید یحیی سنوار در پخش زنده
[اسرائیلیها] میروند میگویند: «این تصویر پیروزی و اتمام جنگ است. سنوار را ترور کردیم جنگ تمام شد.»
من آمادهام. به شما میگویم بعد از اینکه این جلسه تمام شد بخش زیادی از مسیرم را پیاده خواهم رفت. یک وقتی را خواهد گرفت. الان اتمام این جلسه احتمالا 10 دقیقه طول بکشد، من هم در پخش زنده در حال صحبت کردن هستم، اسرائیلیها هم میشنوند.
حدود 10 هم طول میکشد که [بعد از اتمام جلسه] برای رفتن آماده شوم.
به علاوه حدود بیست دقیقه یا نیم ساعت طول میکشد که پیاده بروم این یعنی بین 60-50 دقیقه، 3600 ثانیه.
میتوانند که تصمیم بگیرند و میتوانند هواپیمای جنگیشان را مجهز کنند و از آشیانه خارج کنند و من [بدون ترس] حتی پلک هم نخواهم زد.
#یحیی_سنوار
🔻وعده صادق؛ گذری بر تاریخ تحولات جبهه مقاومت🔻
https://eitaa.com/vadehsadeq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺اعتماد روی صندلی نیست، در یک اتحاد قوی است. آزمایشی است به نام: "تعادل پویا" اگر متحد شویم، به هم کمک کنیم، زمین نخواهیم خورد. حتما ببینید بسیارجالب است🌺
▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
https://eitaa.com/namejomhoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازخوانی یک سند ▫️ نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
ttps://eitaa.com/namejomhoor
33.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اخیراً سریال سوجان به کارگردانی حسین تبریزی از شبکه اول سیما پخش میشود.
در اولین قسمت این سریال سکانسی وجود دارد که نامزد سوجان به او گردن آویز حامسا[طلسم محبوب صهیونیستها] را هدیه میدهد و به او میگوید که این گردن آویز نسل اندر نسل از مادرش به او رسیده است.
محفظه کوچکی در این گردن آویز تعبیه شده که مخصوص گذاشتن طلسم است. نامزد سوجان، آیه الکرسی که روی پوست آهو نوشته شده را در این محفظه قرار میدهد و به سوجان میگوید که پدربزرگش این را از کربلا سفارش داده است تا برایش روی پوست آهو بنویسند.
خدا بداد این مملکت برسد که نادان ها و بی خبر از فرهنگ، امور را در دست دارند. این برقراری پیوند تاریخی بین اسلام مخصوصا شیعه با نمادهای صهیونیستی را نباید به سادگی از آن گذشت.
▫️نامه جمهور؛ فرصتی برای گفتگو با اندیشوران عرصه وحی و خرد
ttps://eitaa.com/namejomhoor
در حدود ۱۰ سال پیش در یک همایش دانشجویان در مشهد که حقیر هم حضور داشتم. و نهاد محترمی متولی آن بود، یکی از روحانیون که الان هم در برنامه های تلویزیون با تکرار آوازهای بعضی خواننده ها همان روش را به تعبیر خودش برای جذب جوانان ادامه می دهد باد در حنجره انداخت و زد زیر آواز ...بعد از ایشان نوبت سخنرانی من بود. من عرض کردم در تاریخ دو واقعه داریم دقیقا مقابل هم. یکی واقعه ای که مرحوم جهانگیر خان قشقایی را از مضراب به محراب برد و حکایت آن دراز است و دیگری شجریان را از محراب به مضراب برد. شجریان سالها طلبه مشهد مقدس بود و بخاطر صوت قشنگ در خواندن ادعیه و تلاوت قرآن در نهایت نان بخور و نمیر حاصل از نوکری اهلب بیت علیهم السلام را به کباب کاباره های تهران فروخت . گفتم مواظب باشید دانشجویان را از محراب به مضراب نکشانید که سعدی علیه الرحمه گفتند اگر از باغ رعیت ملک خورد سیبی. برآورند غلامان او درخت از بیخ.
این سخنان به مزاج برگزار کنندگان آن محفل و بعضی جوانان حاضر در مجلس خوش نیامد. حقیر را به زبان کنایه و طعنه نواختند.و گفتند این شیخ در نزد بزرگان محراب، به همین روش چهچهه زد و کسی نگفت او به روش سالکان طریقت مضراب، طی طریق کرده است! شما چه کاره هستید که عیش جمعی جوان را منقص کردید؟
اکنون فیلم پایین را تماشا کنید. هر دم از این باغ بری می رسد. عنقریب عبا و عمامه را به دستمال رقص های قاسم آبادی تبدیل کرده و اهل محراب برای جذب جوانان به طریقت مضراب در آیند. مانند لولیان اهل سماع قونیه به رقص و طرب و ذکر خفی و جلی گویند و هوهو کشند.
من که به اهل حوزه نمی توانم عرض کنم کلاهتان را بالاتر بگذارید اما میتوانم فرمایش شهید شیخ فضل الله نوری را درپای چوبه دار که فرمود همانطوری که این عمامه را از سر من برداشتند از سرهمه شما خواهند برداشت، دوباره تکرار کنم.