eitaa logo
چاپ و نشر بین‌الملل
188 دنبال‌کننده
522 عکس
41 ویدیو
22 فایل
در این کانال ان‌شاءالله ضمن معرفی کتاب‌های انتشارات، گزیده‌های سودمند از کتاب‌ها هم منتشر می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 شیخ الازهر عالی‌ترین مقام دینی کشور مصر است که اشراف عالی بر هر سه بخشِ دانشگاه را به عهده دارد. انتخاب شیخ الازهر از سال 1950 میلادی توسط بزرگان الازهر صورت می‌گرفت؛ یعنی بزرگان الازهر، 3 نفر را از بین خود انتخاب می‌کردند و رئیس جمهور مصر از میان این سه کاندیدا، یک نفر را انتخاب می‌کرد که در واقع منتخب خود ازهریون بود با تأیید حکومت، ولی به‌تدریج این روند تغییر کرد و امروزه رئیس جمهور اقدام به انتصاب یک نفر از بزرگان الازهر می‌نماید که شیخ طنطاوی و دکتر الطیب این گونه انتخاب شدند. انحطاط الازهر و از دست رفتن استقلال نسبی آن، رشته‌ای دراز دارد که سرنخش را باید از جمال عبدالناصر جست؛ آنگاه که عزل و نصب رئيس الازهر به دست رئیس جمهور افتاد و آن نهاد دینی را به نهادی حکومتی و وابسته مبدل کرد. 📌 برگرفته از ص 304 و 305 کتاب «اطلس اندیشه معاصر عرب» تالیف حسن علی‌پوروحید با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
محمدعبده و نظریۀ «مستبد عادل» 📚 از جمله دردهایی که محمدعبده در جهان عرب و شرق لمس کرد، ضعف حکومت‌ها و فقدان مدیریت مرکزی، فقدان رهبر کاریزما، فقدان نظم‌پذیری و روحیۀ جمعی و ضعف درک اجتماعی بود. همین کاستی‌ها او را بر آن داشت تا نظریۀ «مستبد عادل» را راه حل برون‌رفت از بن‌بست‌های سیاسی و اجتماعی بداند. او با پیشنهاد «مستبد عادل» آن را درمان دردهای سیاسی- اجتماعی می‌داند. عبده برای ایجاد اصلاح و نوزایی در شرق و جهان عرب معتقد است: شرق نیاز به مستبدی دارد تا کسانی را که از یکدیگر انتقاد می‌کنند، مجبور سازد ارزش متقابل خود را به رسمیت بشناسند، از والدین بخواهد مهربان باشند، همسایگانی با انصاف و بی‌غرض باشند و به طور کلی مردم چه از راه ترس چه رضایت شادمانه، نگرش او را نسبت به منافع خود پیش بگیرند. این مستبد نباید هیچ گامی را بدون توجه اولیه به تأثیرگذاری آن بر مردم تحت حکومتش بردارد، به‌حدی که هر اتفاق خوب شخصی که برایش رخ دهد برای او جنبۀ ثانوی داشته و او بیشتر برای مردم زندگی کند تا برای خودش. 📌 برگرفته از ص 647 و 648 کتاب «اطلس اندیشه معاصر عرب» تالیف حسن علی‌پوروحید با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
نکاتی در مورد نماز آیات 1⃣ آغاز وقت نماز آیات در کسوف و خسوف، از هنگام شروع گرفتگی است و پایان آن طبق نظر امام‌خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای بنا بر احتیاط واجب تا زمان شروع بازشدن خورشید یا ماه است؛ اما به فتوای آیت‌الله سیستانی وقت نماز تا زمانی که خورشید یا ماه به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد. 2⃣ اگر بخشی از خورشید یا ماه بگیرد و شخص در آن زمان از این گرفتگی مطلع نشود، لازم نیست پس از آن نماز آیات را قضا نماید. البته اگر گرفتگی کلی باشد، حتی اگر شخص از این قضیه مطلع نشده باشد، باید بعداً قضای آن را بجا بیاورد. در این مسئله امام، حضرات آیات خامنه‌ای و سیستانی هم‌نظر هستند. 3⃣ طبق نظر امام‌خمینی «بسم الله الرحمن الرحیم» را می‌توان یک قسمت از سوره حساب کرد، اما طبق نظر حضرات آیات خامنه‌ای و سیستانی، بنابر احتیاط واجب آن را نمی‌توان یک قسمت از سوره به حساب آورد و با آن رکوع کرد. 📌 برگرفته از ص 104 و 105 کتاب «احکام کاربردی»، پژوهش علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف آیت‌الله دکتر احمد بهشتی، پژوهشگر علوم تربیتی، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل تجدید چاپ شد. نامه‌های متعددی در باب مشکلات خانوادگی برای مؤلف ارسال شده بود و ایشان نیز به این نامه‌ها بر پایۀ تعالیم اسلامی و اخلاقی پاسخ داده‌ بودند. در این کتاب برخی نامه‌ها موضوع‌بندی و تنظیم شدند و در قالب این مجموعه درآمدند تا برای همگان آموزنده باشد. مؤلف می‌نویسد: سعی نگارنده بر این است که به خانواده‌ها هشدار بدهد و آن‌ها را از غفلت و کم‌توجهی بر حذر دارد. سعی بر این است که نوجوانان را آگاهی بخشد تا خودشان خواستار عفت خود و اطفال خردسال و معصوم باشند و از سقوط همنوعان خود در ورطۀ بدبختی جلوگیری کنند. هدف این است که اولیای مدارس را تذکر دهد تا آن‌ها هر چه بیشتر به این مسئلۀ حیاتی توجه کنند. هدف این است به نوجوانان تفهیم شود که عفیف زیستن مایۀ سرافرازی است و مبادا برای اشباع و ارضای خود، در گرداب شهوت سقوط کنند و کودک ضعیفی را طعمۀ هوس‌های پست و شیطانی سازند. این کتاب در 203 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 65 هزار تومان در دسترس است.
📚 پدری به فرزندان خود گفت: من به شما احسان کردم، هم پیش از تولدتان و هم بعد از تولدتان. آن‌ها گفتند: بعد از تولد را می‌دانیم و از احسان تو سپاسگزاریم؛ اما قبل از تولد را نمی‌دانیم که چگونه احسان کرده‌ای. پدر گفت: احسان من، قبل از تولد شما این است که برای شما مادری خوب و شایسته، انتخاب کردم. 📌 برگرفته از ص 10 کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف احمد بهشتی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
         ✅ سید قطب (1906-1966) سیدبن‌قطب‌بن‌ابراهیم مشهور به سید قطب، زادۀ روستای موشا از توابع استان اسیوط مصر است. مطالعۀ سید قطب از این جهت متمایز است که کانون الهام و التهاب بسیاری از تکفیری‌ها و جهادی‌های متأخر از خود شد و هنوز هم مرکزیت و منبعیت خود را از دست نداده است. اندیشه و شخصیت سید قطب نوسان‌های شدید و تکانه‌های زلزله‌وش بسیار به خود دیده است. حیات فکری سید قطب را می‌توان براساس رویکردهای ایدوئولوژیک وی به چهار مرحله تقسیم کرد: 1- دورۀ الحاد یا حداقل شک و تردید (1925-1935) 2- دورۀ سکولار اسلامی (1935- 1946) 3- دورۀ گرایش اسلامی معتدل (1946-1956) 4- دورۀ رادیکالیسم اسلامی (1956-1966) 📌 برگرفته از ص 719 و 720 کتاب «اطلس اندیشه معاصر عرب» تالیف حسن علی‌پوروحید با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
عشق 📚 و عشق، که افراط در محبت است، از مودّت خاص‌تر است، زیرا عشق جز در میان دو نفر واقع نمی‌شود و علت آن یا فرط طلب لذت است یا فرط طلب خیر. بر این اساس، عشق دو نوع است، یکی مذموم و ناپسند، که از زیاده‌خواهی در گرایش به لذت ناشی می‌شود و دیگر عشق پسندیده و ستوده‌شده، که از فرط طلب خیر سرچشمه می‌گیرد و ازآنجا که پیداکردن فرق بین این دو نوع عشق مشکل است و باعث اشتباه می‌گردد، در مدح و ذم عشق و اینکه آیا عشق مذموم است یا پسندیده، اختلاف نظر وجود دارد. 📌 برگرفته از ص 229 و 230 کتاب «تحریر اخلاق ناصری»، نوشتۀ خواجه نصیرالدین طوسی و تحریر سید رحیم حسینی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
صندوق قرض‌الحسنه خانگی 📝 در این صندوق‌ها مبلغی برای شرکت در قرعه‌کشی‌های خانگی به افراد قرض داده می‌شود. این مبلغ در صورتی که از درآمد و حقوق بین سال باشد، چنانچه سر سال خمسی قابل وصول نباشد، باید خمس آن را فوراً پس از دریافت، پرداخت کرد؛ چراکه مبلغ دریافتی درآمد سال‌گشت‌شده محسوب می‌‎شود. 📌 برگرفته از ص 118 کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی»، تألیف علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
مطالعۀ کتاب‌های شرکت چاپ و نشر بین‌الملل پیرامون امام حسن عسکری علیه‌السلام در کتابخانۀ دیجیتال نور فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری علیه‌السلام https://noorlib.ir/book/info/65685 فرازهایی از زندگانی امام حسن عسکری علیه‌السلام https://noorlib.ir/book/info/63993 زندگی امام حسن عسکری علیه‌السلام https://noorlib.ir/book/info/65911
کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری علیه‌السلام به همت گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم علیه‌السلام تدوین و با ترجمۀ حجت الاسلام جواد محدثی از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده‌است.   در این مجموعه سعی شده احادیث تکرار و تقطیع نشود و ترتیب متن احادیث هم از منابع اولیه انتخاب و متن کامل آورده شود و چنانچه در متن احادیث در منابع اختلاف قابل توجهی بود بیان شده و اگر اختلاف در متن خیلی زیاد بود دو حدیث محسوب شده و هر دو آورده شده است. نکته قابل ذکر دیگر اینکه با توجه به اینکه به نظر مؤلفین، کتاب "تفسیر المنسوب الی الامام الحسن العسکری" انتسابش به امام قطعی نیست لذا در این موسوعه احادیثی که فقط در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری آمده و در منابع دیگر حدیثی ذکر نشده، در این موسوعه نیامده است.   این کتاب در چهار فصل تدوین شده است: سخنان امام در عقاید، سخنان امام در احکام، سخنان امام در اخلاق، و زیارت و دعاهای نقل شده از آن حضرت.
متأسفانه باخبر شدیم آیت‌الله عباسعلی اختری، امام جمعۀ سابق سمنان و نمایندۀ مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری دار فانی را وداع گفتند. شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، ناشر دو کتاب از تألیفات ایشان بود: مدیریت علمی مکتبی از دیدگاه اسلام محمد (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) بر قله‌های فضائل از خداوند متعال برای ایشان مغفرت و رحمت و حشر با پیامبر و اهل بیت ایشان را مسئلت می‌کنیم.
ضمانت بدهکار 📝 گاهی شخصی در اثر ضمانت فرد دیگری که اقساط خود را پرداخت نمی‌کند ملزم به پرداخت اقساط او می‎شود (مثلاً از حقوقش که درآمد بین سال اوست، کسر می‌شود). در این صورت، اگر بدهکار بدهی خود را بعد از سال خمسی ضامن، به او پرداخت کند، ضامن باید فوراً خمس این مبالغ را بپردازد. برگرفته از ص ۱۱۸ کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی»، تألیف علیرضا کریمی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
حکایت فصد امام حسن عسکری توسط شاگرد بختیشوع نام خاندان بختیشوع برای کسانی که مطالعاتی در تاریخ پزشکی دورۀ اسلامی داشتند، آشناست. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به مدخل «آل بختیشوع» در دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی که توسط مرحوم آذرتاش آذرنوش نگارش یافته‌است، اطلاعات خوبی پیرامون این خاندان کسب کنند. بختیشوع (سوم) ‎بن جبرائیل (دوم)، پزشکی از این خاندان است که هم‌عصر امامین عسکریین علیهما‌السلام و هم‌عصر چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل بود. در کتب روایی شیعه، حکایتی از مراودۀ این طبیب برجسته با امام حسن عسکری علیه‌السلام وجود دارد که ذکر آن در ایام ولادت آن امام همام خالی از لطف نیست. حکایتی که خواهد آمد، در کتاب کافی (چاپ اسلامیه، 1407 ق، ج 1، ص 513)، از معتبرترین و کهن‌ترین کتب حدیثی شیعه و در کتاب الخرائج و الجرائح (چاپ مؤسسۀ امام‌مهدی، 1409 ق، ج 1، ص 422)، تألیف قطب‌الدین رواندی (قرن ششم هجری) آمده‌است. البته روایت کلینی با روایت راوندی تفاوت‌هایی دارد و روایت رواندی مفصل‌تر است. روایت کلینی از محمد‌بن‌حسن‌بن‌مکفوف است و او هم از جماعتی شیعه و آن‌ها هم از رگ‌زنی مسیحی در سامرا ماجرا را نقل می‌کنند. این رگ‌زن مسیحی در ضمن روایت می‌گوید: «من پیش پسر بختیشوع رفتم و ماجرا را برای او نقل کردم ...» اگر منظور از پسر بختیشوع، جبرائیل (دوم)‎ بن بختیشوع (دوم)‎ بن جرجیس، باشد که او مدتها قبل درگذشته و رگ‌زن مسیحی نمی‌تواند در آن زمان پیش او رفته باشد. مگر اینکه منظور از پسر بختیشوع، عبیدالله اول باشد که در این زمینه متخصصین امر باید نظر دهند که با توجه به متن روایت و سخنان رد و بدل شده، آیا می‌شود چنین احتمالی را پذیرفت یا خیر. به هر حال این احتمال وجود دارد که با توجه به قرائنی، در ضبط روایت یا کلام راوی سهوی پیش آمده باشد و مراد، همان بختیشوع، پزشک متوکل عباسی باشد نه پسر وی. روایت راوندی، روایتی مرسل است؛ او از شخصی به نام مرعبدا روایت می‌کند. مرعبدا طبیبی نصرانی در ری است که طبق نقل راوندی بیش از صد سال عمر کرده‌است. مرعبدا به گفتۀ خویش شاگرد خاص بختیشوع (نه پسر بختیشوع)، پزشک متوکل بوده‌است و امام از بختیشوع خواسته بوده تا خاص‌ترین یاران خود را برای فصد بفرستد. ما در اینجا ابتدا ترجمۀ روایت کتاب کافی را که مختصرتر است، می‌آوریم و سپس در پیوست، ترجمۀ روایت کتاب الخرائج را که توسط جواد محدثی در کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری علیه‌السلام آمده، ‌خواهیم آورد. روایت کتاب کافی: علی بن محمد، از حسن بن حسين روايت كرده است كه گفت: حديث كرد مرا محمد بن حسن مكفوف و گفت كه: حديث كرد مرا بعضی از اصحاب ما، از بعضی از رگ‌زنان سامرا كه از جمله ترسايان بود كه حضرت امام حسن عسكری عليه السلام روزی در وقت نماز ظهر به طلب او فرستاد و فرمود كه: «اين رگ را فصد كن»، و آن فصّاد گفت كه: رگی به من نمود كه من آن را از جمله رگ‏هايی كه فصد می‏شود، نفهميده بودم و هرگز نديده بودم كه كسی آن را فصد كرده باشد، پس من در دل خود گفتم كه: امری از اين عجيب‏تر نديدم، مرا امر می‏كند كه در وقت ظهر فصد كنم و اين وقت، وقت فصد نيست؛ چه هوا در نهايت گرمی است و دويم آنكه اين رگ، رگی است كه آن را نمی‏فهمم. بعد از آن به من فرمود كه: «منتظر باش كه ديگر باره تو را خواهم طلبيد و در اين خانه باش» و چون شام كردم مرا طلبيد و فرمود كه: «خون را رها كن»، من رها كردم. بعد از آن گفت: «ببند»، من بستم. و فرمود كه: «در خانه باش» و چون نصف شب شد، به سوی من فرستاد و فرمود كه: «خون را رها كن». فصّاد گفت كه: من تعجّب كردم بيشتر از تعجّبی كه اوّل كرده بودم و خوشم نيامد كه از او بپرسم كه چرا چنين می‏كند؟ و گفت كه: به گشودن رگ، خون را رها ساختم، پس خون سفيدی بيرون آمد كه گويا نمك بود. بعد از آن فرمود كه: «خون را حبس كن». فصّاد گفت كه: خون را حبس كردم و گفت كه: بعد از آن فرمود كه: «در خانه باش» و چون صبح كردم قهرمان و كارفرمای خويش را امر فرمود كه سه اشرفی به من دهند. من آن را گرفتم و بيرون آمدم تا آنكه آمدم به نزد پسر بَختِيشوع طبيب نصرانی و اين قصّه را بر او خواندم. فصّاد گفت كه: پسر بَختِيشوع گفت: به خدا سوگند، كه من نمی‏فهمم كه چه می‏گويی و آنچه می‏گويی، نمی‏دانم و آن را در چيزی در طب نشناخته‏ام و در كتابی نخوانده‏ام، و چنان نمی‏دانم كه كسی در اين روزگار داناتر باشد به كتاب‏های نصرانيّت از فلان كس فارسی‏ پس به سوى او بيرون رو و از او بپرس. فصّاد گفت كه: كشتى كوچكی را كرايه كردم تا بصره و آمدم به اهواز، پس به فارس رفتم، به نزد صاحب خود و اين خبر را به او دادم، به من گفت كه: چند روزی مرا مهلت ده. من او را مهلت دادم، بعد از آن به نزد وی آمدم كه جواب بگيرم، گفت كه: اين را كه از اين مرد حكايت می‌كنی، حضرت مسيح عليه‌السلام در عمر خويش يك مرتبه آن را كرده‌است.
مراودۀ بختیشوع با امام عسکری.pdf
435K
ترجمۀ حکایت مراودۀ بختیشوع و امام عسکری در کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری (چاپ انتشارات بین‌الملل) به نقل از کتاب الخرائج و الجرائح
هدایت شده از چاپ و نشر بین‌الملل
📌 یادداشت خانم سیده طیبه موسوی اصل به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها ✅ چرایی حضور کم‌رنگ بانوان شیعه در نقل حدیث سال گذشته کتابی با عنوان «بانوان محدث شیعه و خدمت به حدیث تا پایان قرن پنجم هجری » از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد. مؤلف این کتاب، خانم سیده طیبه موسوی اصل است. او دارنده مدرک کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث است که هم‌اکنون تحصیلات خود را در مقطع دکتری همین رشته طی می‌کند. او در یادداشت زیر، ضمن معرفی تفصیلی کتاب خویش، از عواملی سخن گفته که باعث شد زنان شیعه نتوانند مثل مردان در انتشار احادیث نقش ایفا کنند. ادامه ... https://www.ibna.ir/fa/note/314013/
هدایت شده از چاپ و نشر بین‌الملل
حضرت معصومه.pdf
124.8K
به مناسبت وفات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها صفحات 292 الی 294 کتاب «بانوان محدث شیعه» که مربوط به زندگی، وفات و مقامات حضرت فاطمۀ معصومه است، تقدیم همراهان ارجمند می‌گردد.
📚 راست است كه ازدواج كردن عشق و علاقه مى‏‌خواهد و اگر ميان دو همسر عشق نباشد، در خانوادۀ آنها خوشبختى هم نيست. اما اگر عشق‌ورزيدن تابع معيارهاى عقلى نباشد، خيلى زود تبديل به نفرت مى‌‏شود و عواقب ناگوارى به بار مى‏‌آورد كه محصول آميزش عشق‌‏هاى خام و بى‌‏منطق است. متأسفانه، جوان به سبب غريزۀ سركش و تند جنسى، شيفتۀ صورتِ ظاهرى مى‌‏شود و به‌گمان اينكه همه‌‏چيز در حُسن ظاهر است، دل‌باخته مى‌‏شود. غافل از اينكه: اى بسا ابليس آدم رو كه هست پس به هر دستى نبايد داد دست ازدواج و خواستگارى كردن، مقدمۀ اشتراک در بسيارى از ابعاد زندگى، براى يک عمر، بلكه براى هميشه است. زن گرفتن يا شوهر كردن، پوشيدن لباس نيست كه انسان هر روز كه آن را نخواهد يا بهترش را بيابد، از بدن جدا كند. زيبايى ظاهرى خوب است، عشق هم لازم است. بی‌شک جلوۀ ظاهرى، دل را مى‌‏ربايد و عقل را گيج و حيران مى‌‏كند؛ اما بايد در برابر خواست دل، قوى و مصمم بود. 📌 برگرفته از ص 25 و 26 کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف احمد بهشتی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 حقيقت اين است كه اگر انسان در راهِ انتخاب معشوق بخواهد آرمان‌گرا باشد، بهتر اين است كه هرگز به معشوق خود نرسد. زيرا وقتى رسيد، متوجه مى‌‏شود كه به‌جاى آب، به‌دنبال سراب رفته و به‌جاى سكۀ زر به سكۀ قلب روى آورده است و بيهوده عمر خود را در راه آن به باد داده است. به همين دليل گفته‌‏اند: «آفَةُ ‏العِشقِ ‏الوَصلُ» وصال، آفت عشق است. زيرا عاشق آرمانى وقتى به واقعيت رسيد، مى‌‏فهمد كه آنچه در خيال او بوده با واقعيت كاملاً متفاوت است. اما همين عاشق، اگر همچنان از معشوق خود دور و مهجور بماند، پروانه‏‌وار در تب‌و‌تاب شعلۀ شمع عشق مى‌‏سوزد و از اين سوختن هم لذت مى‏‌برد! 📌 برگرفته از ص 34 و 35 کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف احمد بهشتی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 اگر چشم‌‏چرانى‌‏ها به زيان بشر نبود، قرآن از آن منع نمى‌‏كرد. اگر خودنمايى زن‌ها و دخترهاى جوان، خانمان‌‏برانداز و وحشتناک و جاهلانه و تباه‌‏كننده نبود، قرآن به زنان نمى‌‏گفت: وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجاهِليَّةِ «همچون زنان عصر جاهليت، خودنمايى نكنيد.» اگر با هر نگاهى خيالى در دل نمى‏نشست، اسلام نمى‏گفت: نگاه كردن به نامحرم، تيرى از تيرهاى شيطان است؛ دست نظر رشته‌‏كش دل بود دل برود چشم چو مايل بود 📌 برگرفته از ص 42 کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف احمد بهشتی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 اصولاً دخترى كه دربه‌‏در به دنبال پسرى مى‌‏دود تا او را شكار خود كند، كارى برخلاف مقتضاى آفرينش كرده است. قاعده اين است كه پسر، طالب و دختر، مطلوب باشد. اگر دختر، طالب و پسر مطلوب واقع شود ترديدى نيست كه دختر در كار خود شكست مى‌‏خورد. زن، هنگامى در چشم مرد قدر و بها دارد كه خود را از نظر و دسترس او مستور و دور بدارد. اما زنى كه سخاوت‌مندانه خود را عرضه مى‏‌كند و قواعد آفرينش و ‌سنت‌های اجتماعى و مذهبى را زير پا مى‌‏گذارد، در نظر مرد بى‌‏قدر و كم‌‏بها مى‌‏شود. اين‌گونه زنان، مطلوب مردانى واقع مى‌‏شوند كه در پى ارضاى هوس‌هاى آنى خود هستند و نمى‌‏خواهند براى خود همسرى بجویند كه شريک عمر و زندگى است. 📌 برگرفته از ص 44 کتاب «مسائل و مشکلات خانوادگی»، تألیف احمد بهشتی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 یکی از طلاب نقل کرده است وقتی به محضرشان رفتم تا درس حوزه را با هدایت این عالم ربّانی آغاز کنم، ایشان به من گفت: از فردا کتاب جامع‌المقدمات را بیاور، روز بعد کتاب را نزدشان بردم، به تصور این‌که استادی برایم تعیین کرده‌اند امّا با شگفتی دیدم ایشان فرمود: اکنون هنگام تعطیلی حوزه و ایام محرم و صفر است؛ تا استاد شما از سفر بیاید،‌ خودم برایتان درس می‌گویم،‌ از اوّل کتاب امثله و شرح امثله و مقداری از صرف‌میر را برایم تدریس کرد و بعد مرا به استاد سپرد. 📌 برگرفته از ص ۱۲۲ کتاب «فرزانۀ فروزندۀ جان‌ها و دل‌ها» در شرح احوال آیت‌الله شیخ مجتبی قزوینی، تألیف غلامرضا گلی زواره، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل
📚 هنگامی که امام حسین در مسیر خود به سوی کوفه به منزل عذیب هجانات رسید، چهار نفر از شیعیان کوفه از آن شهر، خود را در این منزل به امام رساندند و به آن حضرت ملحق شدند. این افراد عبارت بودند از: نافع‌بن‌هلال جملی (مرادی)، عمروبن‌‌خالد صیداوی و غلام او به نام سعد، مجمّع‌بن‌عبدالله عائذی که همه از قبیلۀ مذحج بودند. حربن‌یزید ریاحی قصد داشت آنها را دستگیر کند و نزد عبیدالله‌بن‌زیاد بفرستد، یا خودشان به کوفه برگردند، ولی امام فرمود: «اینان یاران من هستند و با تمام قوا از ایشان دفاع خواهم کرد و در صورتی که برای آنها مزاحمتی ایجاد کنی به ناچار با تو نبرد خواهم کرد.» حر نیز از تعرض به آنها دست برداشت. 📌 برگرفته از ص ۳۵۶ کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی»، تألیف محمدحسین رجبی دوانی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل