eitaa logo
احکام شرعی
4.4هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
701 ویدیو
5 فایل
﷽ ❓ارسال سوال از طریق آیدی زیر: @ ادمین تبادلات:
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰احکام عتبات عالیات 📝 فتوای آیات عظام(خامنه‌ای، سیستانی و مکارم): خلف وعده، بدقولی و بی توجهی به قرارها، گاهی مصداق آزار و اذیت دیگران است؛ بنابراین اگر کسی در طول سفر باعث شود که همراهانش به سختی بیفتند، کاری حرام مرتکب شده است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📗 منبع: احکام سفر عتبات عالیات (ویژه کاروان‌های پیاده‌روی اربعین حسینی)- نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا محمدی‌نژاد ⁦🆔 @nashreahkam
💠 دریافت حق الزحمه بابت کار در خیریه ❓پرداخت حق‌الزحمه کارگزاران و هیئت مدیره مؤسسات خیریه از محل کمک‌های جمع‌ آوری شده چه حکمی دارد؟ ⁦✍️⁩ پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای: پرداخت مقداری از اموال مذکور به کسانی که در جمع آوری این مبالغ کمک می کنند به عنوان اجرة المثل کارشان، اشکال ندارد؛ به‌شرطی که برای جمع‌ آوری و رساندن صدقات به افراد مستحق، به کمک آنها نیاز باشد، و ظاهر امر نشان دهد که صاحبان اموال راضی به این کار هستند وگرنه صرف این وجوه در هر کاری غیر از مصرف برای فقرا خالی از اشکال نیست.[1] آیت‌الله مکارم شیرازی: به مقدار زحمتی که می‌کشید، می‌توانید حقوق مناسب بگیرید.[2] 🔺 پی‌نوشت: [1]. استفتاء از سایت آیت‌الله خامنه‌ای، شماره استفتاء: zk7zw9k. [2]. استفتاء از سایت آیت‌الله مکارم شیرازی، https://b2n.ir/m95221. 📎 ⁦🆔 @nashreahkam
💠 شک در وضو پس از نماز ⁉️ سؤال: اگر کسی بعد از نماز شک کند که وضو گرفته یا نه، وظیفه او چیست؟ ✍️ پاسخ: 🔹 نماز خوانده شده صحیح است ولی باید برای نمازهای بعدی وضو بگیرد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📎 @nashreahkam
🔹 احکام فضای مجازی ❓مطلبی که از طریق پیام رسانها برایمان می‌آید آیا می‌توان به دیگران ارسال کنیم؟ 🌺✍️اگر محتوای فاسد و مفسدی نباشد و نشر اتهامات بی اساس قبل از ثابت شدن آنها نباشد و باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد. ❓اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که دروغ بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟ 🌸✍️چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود باید تصحیح کنید و راستش را بگوید. 🤔❓در زمان انتخابات یا اعتراضات و تجمعات به طور طبیعی ممکن است شایعاتی در مورد برخی افراد و یا شخصیت‌های مطرح شود، می‌خواهم حکم شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را بدانم؟ 🌼✍️شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی، مطلقا در اسلام جایز نیست. و ممنوع است. منظور از شایعه پراکنی این است که چیزی که ثابت نیست، من برای شما بگویم، شما برای دیگری بگویی که سطح جامعه را فرا بگیرد. در حالی که مطلبی است که ثابت نیست. این در اسلام مطلقا ممنوع است. شایعه، از گناهانی است که در قرآن تصریح به عذاب شده و از گناهان کبیره است. 👌 نه شایعه سازی جایز است و نه پذیرش شایعه . 🤔❓آیا گفتگوها و مباحث سیاسى که نقل مجالس شده و افراد دانسته یا ندانسته موضوعى را به این و آن نسبت مى دهند، غیبت محسوب مى شود؟ 🌼✍️نسبت دادن شایعات به یکدیگر نوعى تهمت است که فراتر از غیبت می‌باشد. 📚 مقام معظم رهبری، اجوبه س 1391، 1397، 1430 و 1082؛ صافی، 300 ج 1، امر به معروف، س 4؛ فاضل جامع‏ المسائل، ج‌1، س 944؛مکارم سایت جامع المسائل، سیستانی، سایت ⁦🆔 @nashreahkam
📜 | 🔖 فتوای آیات عظام (خامنه‌ای، سیستانی و مکارم): تدریس در صورت عدم علم به رضایت ولی یا شوهر، چنانچه موجب ناراحتی ولی نشود و یا با اذن شوهر باشد، مانعی ندارد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: استفتا از سایت آیت‌الله مکارم، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی @jameatolahkam@nashreahkam
❓پرسش: اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که دروغ بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: همه مراجع عظام تقلید: چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود، باید تصحیح کنید و راستش را بگوید. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی @jameatolahkam@nashreahkam
همزمان با سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، رساله ی عملیه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی کریمی جهرمی به اهتمام مرکز نشر آثار معظم له منتشر شد. جهت مطالعه ی این خبر به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://karimijahromi.ir/office/157 📎 اینستاگرام | سایت @Karimijahromi
🌼قبل نماز شخصی که ناچار است با بدن و لباس نجس نماز بخواند (مثلا لباس دیگری ندارد یا وقت کمه) نمازش صحیح است و قضا ندارد. ☘️ بین نماز بفهمد لباس یا بدن قبل نماز نجس شده: اگر وقت وسیع است نماز را رها کند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند. اگر وقت تنگ است (اگر در حال نماز تطهیر و تعویض ممکن است انجام بدهد و اگر ممکن نیست) با همان حالت نماز بخواند. 🍀 بعد نماز ◀️ قبل نماز نمی‌دانست یا شک داشت لباس یا بدنش نجسه و بعد نماز فهمید: نماز صحیح است. ◀️ قبل نماز می‌دانست که لباس یا بدنش نجسه و فراموش کرد و بعد نماز یادش آمد: همه مراجع: باید نماز را دوباره بخواند. آیت الله سیستانی: اگر فراموشی او از روی اهمال و بی‌اعتنایی نبوده است، لازم نیست نماز را دوباره بخواند. 📚توضیح المسائل مراجع مسأله 802 تا 813؛ مقام معظم رهبری رساله نماز و روزه مسأله 57 تا 63 📎 @nashreahkam
❇️کیفیت نماز جعفر طیار 🔹نماز جعفر طیار دو نماز دو رکعتی است، در هر رکعت حمد و سوره و بعد از آن پانزده مرتبه: «سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ للَّه وَ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اکْبَر» خوانده شود، همین تسبیحات را ده مرتبه در رکوع و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از رکوع، و ده مرتبه در سجدۀ اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ده مرتبه در سجدۀ دوم و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود، در رکوع و سجده می توان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت، اما احتیاط مستحب آن است که علاوه بر تسبیحات، ذکر نیز گفته شود. این نماز سوره مخصوصی ندارد، لکن افضل آن است که در رکعت اول، سوره «إِذَا زُلْزِلَتْ» و در رکعت دوم، سوره «وَ الْعَادِیَاتِ» و در رکعت سوم، «إذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ» و در رکعت چهارم، سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ احَد» خوانده شود. ⁦🆔 @nashreahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چه جوری نماز آیات بخونیم؟ 💢 آموزش خواندن نماز آیات به روشی ساده و آسان 📎 📎 📎 ⁦🆔 @nashreahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تعارف که نداریم... 🎬 نوشتن وصیت نامه و احکام مرتبط با وصیت کردن ❇️ احکامی که باید بدانیم نکته: جهت کسب اطلاع از جزئیات مسئله به رساله رجوع شود. 📎 📎 📎 ⁦🆔 @nashreahkam
💠 غسل میتِ دارای ناخن مصنوعی ⁉️ سؤال: جدا کردن ناخن مصنوعی، قبل از غسل میت بر عهده کیست و در صورتی که به میت آسیب رسانده شود، دیه دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: ناخن مصنوعی مثل بقیه مانع‌ها باید برطرف شود و اگر قابل برداشتن نيست بنابراحتياط علاوه بر غسل، تيمم هم بدهند. در صورتی که برداشتن آن حرجی نباشد و به میت صدمه نزند باید توسط ولیّ میت یا شخص مکلف دیگری بر طرف شود. و اجازه از ولیّ میت لازم نیست. اگر در اثر کوتاهی کسی که ناخن را برمی‌دارد به میت صدمه برسد دیه دارد. 🔸 آیت‌الله سیستانی: اگر جدا کردن ناخن‌های مصنوعی بدون آسیب و خونریزی ممکن نیست احوط جمع بین غسل و تیمم است. 🔹 آیت‌الله مکارم‌شیرازی: اگر ناخن‌های کاشته شده به راحتی قابل جدا کردن نباشد لازم نیست جدا کنند و غسل میت با وجود ناخن‌ها صحیح است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم‌شیرازی و سیستانی 📎 ⁦🆔 @nashreahkam
💠 نزدیکی قبل از غسل حیض ❓سوال: نزدیکی کردن با زن حائض بعد از پاک شدن از خون حیض و قبل از غسل چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 حرام نیست؛ بلکه مکروه است. ❓سؤال: بنابر جواز آمیزش بعد از پاکی از حیض و قبل از غسل، آیا شستن فرج،‌ لازم است؟ ✅ پاسخ:👇👇 ❇️ مشهور: احتیاط مستحب است. ❇️ آیات عظام: سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب، لازم است. ___ ✔️منبع: 🔹 1-توضیح المسائل مراجع، م 467؛ عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، احکام الحائض، م 28. 🔹2-عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، احکام الحائض، م 28؛ منهاج الصالحین آیت الله سیستانی، ج 1، احکام الحائض، م 228 (آیت الله زنجانی فرمودند: این وطی،‌ کراهت شدید دارد. توضیح المسائل، م 473)؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 473 ‌🆔 @nashreahkam
کانال آیت الله العظمی کریمی جهرمی 🔸بیانات 🔸معرفی و ارائه آثار و تالیفات 🔸 اخبار 🔶 خاطرات علما 🔸 احکام و مسائل شرعی لینک کانال🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/3095593137Cf1948778ba
💢 خمس وسيله نقليه ⁉️ سؤال: وسيله نقليه (مانند ماشين‌سوارى و وانت) كه از درآمد تهيه شده، گاهى براى استفاده شخصى و گاهى براى باربرى و اجرت و كسب و كار است، آيا خمس دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: وسیله اگر برای انجام امور مربوط به کار و کسب او باشد، حکم ابزار کار را در وجوب خمس دارد، ولی اگر برای رفع نیازهای زندگی و جزء احتیاجات مناسب با شأن عرفی او باشد، خمس ندارد و در صورتی که برای هر دو منظور خریده باشد، به نسبت محاسبه شود. 🔸 آیت‌الله مکارم‌شیرازی: به نسبت مقداری که برای کسب درآمد از آن استفاده می‌کنید، مشمول خمس است. 🔹 آیت‌الله سیستانی: اگر اتومبیل با توجه به شکل و نوع آن فقط مخصوص استفاده شخصی باشد خمس آن واجب نیست حتی اگر از آن برای کار نیز استفاده کند، ولی اگر اینگونه نباشد مانند آنکه ماشین حمل بار یا وانت خریداری نماید و گاهی اوقات خانواده خود را با آن جا به جا کند خمس آن واجب است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم‌شیرازی و سیستانی 📎 📎 ⁦🆔 @nashreahkam
هدایت شده از موعود ثقلین
پنج مجلس-final-402-09-06.pdf
1.55M
🚩 کتاب مهدی علیه‌السلام؛ آخرين امانتی از ثقلین 📌 صدیقه‌ی طاهره فرمود: ما هذه الغَميزةُ في حَقى؟ ... وَ لَكم طاقةٌ بِما أُحاوِل این چه اظهار ضعفی است که در حق من روا می دارید؟  با این که شما بر آنچه در راه آن می‌کوشم توان دارید! امام زمان علیه السلام نیز در هنگام ظهور می فرماید: أسألكم بحق الله إِلا أَعَنْتُمُونا فقد أُخِفنا وَظُلِمنا وَطُردنا من ديارنا وَ أَبنائِنا وَدُفِعنا عَن حقِّنا فالله الله فينا لا تَخْذُلونا وانْصُرُونا شما را قسم می‌دهم که ما را یاری کنید که ما را در خوف افکندند، به ما ظلم کردند، ما را از دیار و فرزندانمان طرد کردند، ما را از حقمان بازداشتند.. خدا را در نظر بگیرید! ما را تنها نگذارید! و ما را یاری کنید! ▪️کتاب مهدی علیه‌السلام آخرین امانتی از ثقلین، متن پنج مجلس از سخنرانی های ایام فاطمیه است، با این موضوع که حضرت مهدی علیه السلام، آخرین امانت از امانتی هایی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله به عنوان عترت از مجموعه ثقلین در میان ما به امانت گذاشته اند. اکنون بایستی بنگریم که نسبت به این امانتی چگونه رسم امانت داری را ادا نموده ایم. ✍ کاری از مؤسسه علمی فرهنگی موعود ثقلین
💢 متنجّس سوم ⁉️ سؤال: نجاست اشیاء تا چند واسطه قابل انتقال است؟ ✍️ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: چيزى كه با عين نجس تماس يافته و نجس شده است، اگر با چيزى كه پاك است تماس بيابد و يكى از آن‌ها تَر باشد آن چيز پاك را نجس مى‏كند و باز اين چيزى كه بر اثر ملاقات با متنجّس، نجس شده است اگر با چيز پاكى تماس بیابد بنابراحتياط واجب آن را نجس مى‌‏كند، ولى اين متنجّس سوم هيچ چيزى را با ملاقات خود نجس نمى‌‏كند. 🔸 آیت‌الله مکارم‌شیرازی: این را با یک مثال ساده روشن می‌کنیم فرض کنید دست شخصی نجس شد و سپس خشک شد (البته عین نجاست در آن نیست) دیگری با دست‌تر با او دست داد، دست نفر دوم نجس می‌شود و هرگاه دست او خشک شد و نفر سومی با دست‌تر به او دست داد، دست نفر سوم هم نجس می‌شود ولی اگر او با شخص چهارمی دست دهد هرچند دست نفر چهارم هم تر باشد، دست او نجس نمی‌شود. اینجاست که می‌گوییم واسطه سوم نجس است ولی نجس نمی‌کند. 🔹 آیت‌الله سیستانی: شئ آلوده اول، به هر چه بر بخورد آن را متنجس و آلوده می‌کند و هم چنین است متنجس دوم اما چیز سومی اگر با متنجس دوم برخورد کرده و آلوده شده است با برخورد اشیای دیگر آن را نجس و آلوده نمی‌کند. 📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم‌شیرازی و سیستانی 📎 @nashreahkam
💠 حکم بازی با پاسور ⁉️ سؤال: بازی وَرَق‌ يا پاسور چه حكمى دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: پاسور عرفاً از آلت قمار محسوب می‌شود و بازی با آن مطلقا حتی بدون شرط‌بندی حرام است. 🔸 آیت‌الله مکارم: هر گاه از آلت قمار خارج نشده باشد و در نزد توده مردم‌ محل به عنوان یک وسیله ورزشى یا تفریحى شناخته نشود، بازى با آن حتی بدون برد و باخت مالى اشکال دارد. 🔹 آیت‌الله سیستانی: بازی با وسایل قمار مثل وَرَق‌ و پاسور در صورت شرط‌بندی حرام است و بدون شرط‌بندی بنابر احتیاط لازم جایز نیست. 📚 سایت آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم و سیستانی 📎 📎 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/264232 https://eitaa.com/nashreahkam
💢 وضو جبیره‌ای صورت ⁉️ سؤال: وظیفه‌ی شخصی که دکتر دارویی برای صورتش به کاربرده و تا 24 ساعت نمی‌تواند به آن دست یا آب بزند در قبال وضو چیست؟ ✍️ پاسخ: 🔹آیت‌الله خامنه‌ای: در صورتی که استفاده از این دارو ضرورت داشته است، وضوی جبیره بگیرید به این‌صورت که پارچه پاكى را به طورى كه جزء جبيره حساب شود، روى صورت بگذارید و دست تر روى آن بكشید و اگر اين مقدار هم ممكن نيست، احتياط واجب آن است كه بدون شستن صورت وضو بگيرید و نیز تيمم کنید. 🔸آیت‌الله مکارم‌شیرازی: وظیفه شما وضو جبیره‌ای است؛ اگر آب رساندن به قسمتی از صورت ضرر دارد، كافى است اطراف آن را بشويید، ولى اگر كشيدن دست‌تر بر آن ضرر ندارد، بايد دست‌تر بر خود آن نيز بكشید و اگر ضرر دارد مستحب است پارچه پاكى روى آن بگذارید و دست‌تر روى آن بكشید. اگر آب رساندن به تمام صورت ضرر دارد، بايد بنابر احتياط واجب هم وضوى جبيره‌‏اى بگيرید و هم تيمّم كنید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیات‌عظام خامنه‌ای و مکارم 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/273137 📎 @nashreahkam
برای انتقاد،پیشنهادات، تبلیغ و تبادل به آیدی زیر پیام بدین @Mohebb_ali
⬜ پرسش های احکام ❓پرسش: حکم تکرار اذکار نماز (سهواً، احتیاطاً یا از روی وسواس) چیست؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای: تکرار اذکار نماز حتی اگر از روی وسواس باشد موجب بطلان نماز نیست (غیر از تکبیرةالاحرام که صورتهای مختلفی دارد) البته اگر تکرار ذکر به حدی برسد که موالات و یا صورت نماز را به هم بزند، موجب بطلان نماز می‌شود. آیت‌الله مکارم: هرگاه در آيه و يا ذكرى از نماز شك كند بايد آن را تكرار كند تا صحيح بگويد، امّا اگر به حدّ وسواس برسد بايد اعتنا نكند و اگر اعتنا كند نمازش اشكال دارد و بنابر احتياط واجب بايد دوباره بخواند. آیت‌الله سیستانی: هر گاه بعد از تمام شدن آیه یا کلمه ای، شک کند که آن آیه یا کلمه را درست گفته یا نه، مثلًا شک کند که«قُلْ هُوَ الُله اَحَد» را درست گفته یا نه، می‌تواند به شک خود اعتنا نکند؛ ولی اگر آن آیه یا کلمه را احتیاطاً دوباره به طور صحیح بگوید، اشکال ندارد و اگر چند مرتبه هم شک کند، می‌تواند چند بار بگوید؛ ولی اگر به حدّ وسواس برسد، در وسعت وقت نماز، بهتر است تکرار نکند و در وقت کم که تکرار، موجب شود قسمتی از نماز بعد از وقت خوانده شود، جایز نیست. شایان ذکر است، تکرار سلام‌های نماز احکام خاصّی دارد که در مسألۀ «۱۴۴۲» ذکر شده است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: استفتائات سایت رهبر معطم انقلاب، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، م ۱۲٠۸،توضیح المسائل آیت‌الله مکارم شیرازی م ۹۲۴
💢 نخوابیدن برای نماز صبح ⁉️ سؤال: کسی که می‌داند که به جهت شب‌نشینی، مطالعه و یا ... نماز صبح او قضا می‌شود آیا شرعاً مجاز است بخوابد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 اگر اطمینان دارد که بیدار نمی‌شود، خوابیدن جایز نیست. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/273139 📎
📆 تقویم روز 📌پنجشنبه ☀️ ۳۰ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙۷ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 21 دسامبر 2023 میلادی 🔸 https://btid.org/fa/photogallery
💢 نماز با زخم خونی ⁉️ سؤال: زخمی که خونی بوده و ممکن است تا آخر وقت نماز، خون قطع شود، آیا می‌توان در اول وقت با وضوی جبیره‌ای نماز خواند؟ ✍️ پاسخ: 🔹 اگر بدانید که تا آخر وقت عذر مزبور برطرف نمی‌شود، می‌توانید در اول وقت با وضوی جبیره نماز بخوانید ولی اگر امید به خوب شدن دارید، بنابر احتیاط واجب، لازم است وضو را به تأخیر بیاندازید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 🖇 لینک مطلب: 🔸https://btid.org/fa/news/273545 📎
برکات یلدا.mp3
11.01M
برکات یلدا کمتر از برگزاری یک مجلس روضه نیست! چه برای اعضای خانواده، چه برای یک جامعه ! به آن ضریب بی‌نهایت بدهید!
VID_20231121_10-1700550611626.mp3
1.98M
⁉️دخترم میپرسه خدا از کجا اومده؟ بهش چی بگم ✅پاسخ استاد محمدی شاهرودی را بشنوید
هدایت شده از جزوات طلبگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷🔹نجس کردن وسایل میزبان توسط مهمان ⁉️آیا اگر میهمانی یکی از وسایل میزبانش را نجس کند ،واجب است که اطلاع دهد؟ 💠 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔 @nashreahkam
💢 حکم انجام اعمال زیبایی مثل تاتو ⁉️ سؤال: انجام بعضی از اعمال زیبایی مثل تاتو که سبب زخم بر روی بدن می‌شود به نحوی که تا چند روز امکان آب رساندن به آن نیست، با علم به این موضوع آیا می‌توان اقدام به این قبیل کارها کرد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 جایز نیست مگر ضرورتی اقتضا کند. 🔸 نکته: هاشور و تاتو ابرو مجوز شرعی برای وضوی جبیره‌ای یا تیمم نیست، خانم‌ها می‌توانند در ایام عادت ماهیانه که نماز به آنها واجب نیست، انجام دهند. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 🖇 لینک مطلب: 🔸https://btid.org/fa/news/273546 📎 @nashreahkam
💠 احکام اجتماعی ارتباط با نامحرم یکی از مسائل مهم در روابط اجتماعی رعایت احکام محرم و نامحرم است که رعایت آن موجب امنیت اخلاقی در جامعه و همچنین تحکیم نظام خانواده است و از آثار بی اهمیتی به آن سستی بنیان خانواده و انحطاط اخلاقی در جامعه اسلامی خواهد بود. اما مسأله شرعی: یک مسلمان در ارتباط گیری با نامحرم به صورت حضوری و همچنین غیرحضوری از قبیل گفتگوی تلفنی و پیامکی و یا چت صوتی یا تصویری اینترنتی باید حدود شرعی را رعایت کند که به مواردی از آن اشاره می شود: الف) ارتباط نباید همراه با عمل حرامی باشد (مانند نگاه و لمس حرام) بنابراین دست دادن به نامحرم شرعا حرام است هر چند در برخی شهرها حین احوال پرسی مرسوم باشد و ترک آن موجب ناراحتی طرف مقابل شود. چراکه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حراماً جَاءَ يَوْمَ الْقيَامَة مَغْلُولًا ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ... هر کس با زن نامحرمی دست دهد، روز قیامت در حالی که در غل و زنجیر است محشور می شود. (1) ب) نباید با قصد لذت باشد (مثلا به بهانه خریدکردن یا پرسیدن سوال از نامحرم صرفا قصدش ارتباط گیری است) ج) ترس افتادن در گناه در بین نباشد (مثلا شروع ارتباط و گفتگو در مغازه، اداره و ... عادی بوده است ولی در ادامه احتمال گناه می دهد). د) در صحبت و همچنین چت باید در استخدام کلمات دقت شود و از به کاربردن اصطلاحات و کلمات نامناسب بین دو نامحرم جدا پرهیز شود (مثل اینکه به نامحرم ابراز علاقه کند و یا از کلمات تحریک آمیز استفاده کند)، و در همین زمینه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل است که: ... کسی که با زن نامحرمی شوخی و مزاح کند، خداوند به ازای هر کلمه ای که در دنیا با او تکلم نموده است، هزار سال او را حبس می کند. (2) 📕 منابع: 1. العروه الوثقی، ج2، کتاب نکاح، م40،وسائل الشيعه، ج 20، ص 198. 2. تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم؛ توضیح المسائل مکارم م2092، وسائل الشيعه، ج 20،ص 198 📎 📎 @nashreahkam