⚫️ ﴿الحمد لله رب العالمين﴾
⚫️ نظر سنت فقهي مستحب است كسي كه سورهٴ مباركهٴ حمد را در نماز ميخواند، چه امام چه مأموم و چه منفرد، چه مأموم و چه منفرد، مستحب است بگويد ﴿الحمد لله رب العالمين﴾ .
⚫️چه انسان در نماز جماعت مأموم باشد چه در نماز فرادي منفرد باشد مستحب است كه اين سوره كه تمام شد بگويد ﴿الحمد لله رب العالمين﴾ . اين به عنوان يك فتواي فقهي است.
🎧📖برگرفته از تفسیر گویا
⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱
https://rubika.ir/nashresra
🌍 nashresra.ir
📱 @nashresrair
Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️شفاء لِما في الصدور
⚫️از امام باقر (سلام الله عليه) رسيده است كسي را كه سورهٴ حمد شفا نداد هيچ چيزي شفا نميدهد. اين هم به معناي شفاي از مرض ظاهري است هم شفاي از بيماريهاي دروني. اما دربارهٴ شفاي از مرض ظاهري، تلاوت هفت حمد، هفت بار سورهٴ مباركهٴ حمد را انسان قرائت كند، يقينا منتج خواهد بود.
⚫️ مجرب هم هست. اما عمده شفاي از دردهاي دروني است كه قرآن براي همان شفاي دردها نازل شده است كه ﴿و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة﴾ يا فرمود: ﴿شفاء لِما في الصدور﴾
⚫️ اگر قرآن شفاي ما في الصدور است، و اگر بيماريهاي صدر جهل است و رذايل اخلاقي، اگر قرآن جهل و ديگر رذايل اخلاقي را درمان ميكند، عصارهٴ همهٴ درمانها در سورهٴ مباركهٴ حمد است.
🎧📖برگرفته از تفسیر گویا
⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱
https://rubika.ir/nashresra
🌍 nashresra.ir
📱 @nashresrair
Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️﴿بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ﴾
⚫️هر سورهاي مضمونش مناسب با محتواي همان سوره است. اينها تقريباً مشترك لفظياند. اين 113 بار كه ﴿بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ﴾ نازل شده است به 113 معناست.
معناي هر ﴿بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ﴾ ⚫️مناسب با مضمون همان سورهاي است كه﴿بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ﴾
در اوّل همان سوره قرار گرفته است.
⚫️اگر مضمون سورهٴ «بقره» به خوبي روشن شد، مضمون كلمهٴ طيبهٴ ﴿بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ﴾ هم به خوبي روشن ميشود.
🎧📖برگرفته از تفسیر گویا
⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱
https://rubika.ir/nashresra
🌍 nashresra.ir
📱 @nashresrair
Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️ ﴿ذلِكَ الْكِتَابُ﴾،
⚫️براي آن است كه قرآن كريم طبق بيان اميرالمؤمنين و طبق بيان امام صادق(عليهما السلام) تجلّي خداي سبحان است.
⚫️در نهجالبلاغه اينچنين آمده است كه «فتجلّي لهم سبحانه في كتابه من غير أن يكونوا رأوْه» ؛ خداي سبحان براي بندگانش در اين كتاب تجلّي كرده است.
⚫️ از امام صادق(عليه السلام) هم اين روايت قبلاً نقل شد كه فرمود: «لقد تجلي الله لخلقه في كلامه و لكنهم لا يبصرون» پس به استناد اين دو روايت، قرآن تجلّي خداي سبحان است.
⚫️اگر خدا متجلّي است و قرآن تجلّي خداي سبحان است، يك تجلّي خاص است؛ زيرا سراسر عالم تجلّي حق است، به استناد آن بيانِ ديگرِ نهجالبلاغه كه حضرت فرمود: «الحمد لله المتجلّي لخلقه بخلقه» ؛ سراسر عالم، تجلّي خداي سبحان است، ولي قرآن يك تجلّي خاص است؛ پس قرآن تجلّي خدايي است كه در اين كتاب متجلّي شد.
🎧📖برگرفته از تفسیر گویا
⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱
https://rubika.ir/nashresra
🌍 nashresra.ir
📱 @nashresrair
Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️قرآن در یک غلاف است
⚫️اين قرآن كه قرآن كريم است كتابي است كه شما در خدمت آن هستيد، اين قرآن خود در يك كتاب ديگر است، آن كتاب كجاست؟ آن كتاب سربهمُهر است، در يك كِنان است، در يك غلاف است، در يك جعبه است، در يك پوشش است.
⚫️ خب، چه كسي به آن دسترسي دارد، كليدش چيست؟ اگر مكنون است، پوشيده است، با چه عاملي بايد اين پوشش قرآن را برداشت؟
فرمود: آن پوشش جسماني ندارد كه با يك كليد شما اين پوشش را برداريد، كليدش طهارت است: ﴿لايَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ﴾ . اين ﴿لايَمَسُّهُ﴾
⚫️اگر به قرآن برگردد حكم فقهياش اين است كه قرآن را كسي دست نميزند؛ مگر اينكه با طهارت باشد به «إحدي الطّهارات الثلاث» كه در سورهٴ «مائده» فرموده: ﴿إِذَا قُمْتُمْ إِلَي الصَّلاَةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ ﴾ ، اگر ضمير [مفعولي در] ﴿لايَمَسُّهُ﴾.
🎧📖برگرفته از تفسیر گویا
⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱
https://rubika.ir/nashresra
🌍 nashresra.ir
📱 @nashresrair
Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️⚫️در پی رحلت همسر مکرمه آیت الله العظمی شبیری زنجانی، حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی پیام تسلیتی صادر نمودند.
⚫️متن کامل پیام معظم له بدین شرح است:
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال كریمه بیت مرجع عالیقدر حضرت آیة الله العظمی آقاى شبیری زنجانی را به معظم له و فرزندان محقق و دانشمند ایشان تسلیت، علوّ درجه آن مكرمه و صبر جمیل بازماندگان از خدای سبحان مسئلت می شود.
هشتم صفر 1446
23 مرداد 1403
⚫️⚫️⚫️⚫️ پیام تسلیت
تاریخ: 1403/05/23
⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱
https://rubika.ir/nashresra
🌍 nashresra.ir
📱 @nashresrair
Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️ انتخاب حضرت آدم از بين آدم های دیگر
⚫️گروهي استدلال كردند كه انسانها از بشرهاي فعلي از پدر و مادرهاي متعدّدي خلق شدند نه از يك پدر و مادر انسانهايي هم بودند و آدم يكي از آنها بود يكي از آن ادلّه آيهاي است كه در سورهٴ مباركهٴ «آلعمران» هست و آن اين است كه ﴿إِنَّ اللّهَ اصْطَفَي آدَمَ﴾
⚫️آيهٴ 33 سورهٴ «آلعمران» ﴿إِنَّ اللّهَ اصْطَفَي آدَمَ وَنُوحاً وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَي الْعَالَمِينَ﴾, ﴿اصْطَفَي﴾ يعني برگزيدن, فرعِ بر آن است كه افرادي باشند يكي از آنها را انسان برگزيند.
⚫️درباره نوح، درباره ابراهيم، درباره ذراري آنها اينچنين است كه اينها از مردم عصرشان, ممتاز و مصطفا بودند. ولي درباره آدم اصطفا چگونه صادق است آدم, مصطفاي از كدام گروه است.
⚫️اگر در عصر آدم, انسانهايي نميبودند آدم از بين چه كسي انتخاب ميشد، پس به اين دليل معلوم ميشود كه آدم وقتي به دنيا آمده، وقتي زندگي ميكرد كه انسانهاي فراواني هم بودند در بين آنها, آدم انتخاب شد.
🎧📖برگرفته از تفسیر گویا
⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱
https://rubika.ir/nashresra
🌍 nashresra.ir
📱 @nashresrair
Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️ازدواج فرزندان آدم و حوّا (ع)
⚫️اگر فرزندان آدم و حوّا(عليهما السلام) يك پسر و يك دختر بودند، هرگز نميشد مسئلهٴ حلّيت را توجيه كرد ولو اينكه ما بگوييم در زمان گذشته و در شريعت اُوليٰ، ازدواج برادر و خواهر حلال بود،
⚫️ زيرا اگر ازدواج برادر و خواهر بر فرض، در شريعت اُوليٰ حلال باشد، همهٴ نسلهاي بعدي هم باز برادر و خواهرند حتياليوم، ديگر نميشود گفت كه مجوس قائل به حلّيت ازدواج محارماند بعد از نزول تحريم و جريان فرزندان آدم(عليهما السلام) براساس حلّيت ازدواج برادر و خواهرخواهد بود قبل از تحريم، چون همه برادر و خواهرند در كلّ عالم.
⚫️ ولي اينچنين كه نبود، فرزندان آدم(سلام الله عليه) چندتا پسر بودند و چندتا دختر كه در هر بَطني مثلاً يك برادر و يک خواهر به دنيا ميآمد، برادر و خواهر بطن اول با برادر و خواهر بطن دوم ازدواج كردند و مانند آن.
⚫️قهراً برادر و خواهر، در همان ازدواج اول باهم عقد ازدواج بستند. بقيه، ديگر پسرعموها و پسرداييها و امثالذلكاند، اينچنين نيست كه مشكلي داشته باشد. پس در صورتي كه فرزندان آدم و حوّا(عليهما السلام) يك پسر و يك دختر باشند، اين محذور به هيچ وجه قابل حل نيست؛ اما يك پسر و يك دختر كه نبودند [بلکه] : چندتا پسر و چندتا دختر بودند، قهراً طبقهٴ سوم ميشود بنياعمام پسرعموها، پسرداييها، پسرخالهها، پسرعمهها و مانند آن.
🎧📖برگرفته از تفسیر گویا
⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱
https://rubika.ir/nashresra
🌍 nashresra.ir
📱 @nashresrair
Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️منتشر شد
⚫️ تفسیر تسنیم جلد76
⚫️«تفسیر تسنیم» اثر گرانسنگ حضرت آیت الله جوادی آملی است. نام این تفسیر برگرفته از آیه ۲۷ سوره مطفّفین: «وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ» است که نام چشمهای در بهشت است.
⚫️این اثر، گرچه شرح و تفسیر قرآن کریم به روش ترتیبی است؛ ولی از روش تفسیر موضوعی هم فراوان بهره برده است.
شیوه محوری این تفسیر، همانند تفسیر المیزان، «تفسیر قرآن به قرآن» است و در تفسیر قرآن، اهتمام حداکثری به استفاده از قرآن دارد؛ گرچه از منابع اصلی دیگر یعنی سنت و عقل نیز فراوان بهره میبرد.
⚫️در این تفسیر ارزشمند، آزاداندیشی، کلاننگری، روشمندی در فهم و استنباط، اشراف به علوم گوناگون عقلی و نقلی، توجه فراوان به مسائل اجتماعی و سیاسی، اهتمام به اخلاق و ارزشها، پاسخگویی به شبهات، تقریبگرایی و.... سبب شده است که از جهت ساختاری و محتوایی دارای ویژگیهای برجسته باشد؛ به گونهای که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
⚫️پیشتر هفتاد و پنج جلد از این اثر منتشر شده بود و اکنون به لطف الهی جلد هفتاد و ششم منتشر می شود. در این جلد، شرح و تفسیر آیات 12 تا پایان سوره حدید و سورههای مجادله(1-۲۲)،حشر (1-۲۴) و ممتحنه (1-۱۳) آمده است.
📚 قیمت ۴۰۰.۰۰۰تومان
تخفیف ویژه ۱۵٪
۳۴۰.۰۰۰ تومان
⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱
https://rubika.ir/nashresra
🌍 nashresra.ir
📱 @nashresrair
Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️ «نساء»
نميخواهد بگويد كه هر كدام از شما يك پدر داريد
⚫️ و يك مادر [بلكه] ميخواهد بگويد [كه] انسانيت يك حقيقت دارد؛ چه شما، چه آن آدم اوّلي چه حوّا، چه آدم همگي يك حقيقت داريد.
⚫️ بين مضمون آيهٴ محلّ بحث يعني آيهٴ اول سورهٴ «نساء» با آيهٴ سيزده سورهٴ «حجرات» خيلي فرق است.
⚫️ آن آيهٴ سورهٴ «حجرات» مسائل خانوادگي را در مقابل مسائل قبيلگي و امثالذلك مطرح ميكند، ميفرمايد هر كدام از شما يك پدر داريد و يك مادر ولي آيهٴ سورهٴ «نساء» ميخواهد بگويد همه انسانها يك حقيقت دارند، نه اينكه يك پدر دارند و يك مادر [بلكه] يك حقيقت دارند.
⚫️ حالا آيهٴ سورهٴ «حجرات» كه فرمود همه شما يك پدر داريد يك مادر، ممكن است پدر شما يك حقيقتي داشته باشد مادر شما يك حقيقت ديگر داشته باشد، ممكن است و اما آيهٴ سورهٴ محلّ بحث فرمود كه همه افراد، يك حقيقت دارند.
🎧📖برگرفته از تفسیر گویا
⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱
https://rubika.ir/nashresra
🌍 nashresra.ir
📱 @nashresrair
Admin:📬 @nashresrair_admin
⚫️﴿وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا﴾،
⚫️زوج يعني فردي كه اگر در كنار همنوعش قرار بگيرد، جمعاً اين وصف زوجيت ظهور ميكند. مرد، هم زوج زن است، زن هم زوج مرد.
لذا در قرآن كريم اصلاً از زن به عنوان زوجه ياد نشده است.
⚫️زوج، درباره زن گفته شد، ازواج هم كه جمع زوج است درباره او گفته شد، نه زوجات. زوجه و امثالذلك اصلاً در قرآن به كار نرفته
⚫️ ﴿وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ﴾
يا همين آيه كه
﴿خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا﴾
و امثالذلك يا
﴿خَلَقَ لَكُم مِنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً﴾ ، ﴿جَعَلَ لَكُم مِنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً﴾
هم مرد زوج است، هم زن زوج است.
حالا اينكه فرمود: ﴿وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا﴾ يعني از همين حقيقت، فردِ ديگري آفريد كه اين دوتايي با هم شدند زوج، خواه اين مسئله زوج براساس زناشويي و عقد نكاح و امثالذلك باشد.
⚫️زوج، از همين حقيقت است يعني فردِ ديگري از همين حقيقت كه دوتايي يك جفت را تشكيل ميدهند، مرد هم زوج زن است، زن هم زوج مرد ﴿وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراًونساءً﴾
⚫️يعني از اين نفس واحده كه در اينجا مصداقش آدم(عليه السلام) است و از همسرش كه حوّا(عليها سلام) است،
🎧📖برگرفته از تفسیر گویا
⚫️📚دفتر فروش آثار:۰۲۵۳۷۸۴۲۴۶۱
https://rubika.ir/nashresra
🌍 nashresra.ir
📱 @nashresrair
Admin:📬 @nashresrair_admin