📄 نشریه حقیقت 450
📆 27 بهمن 1402 (ویژه انتخابات 11 اسفند)
صفحه 1️⃣
#نشریه_حقیقت
#انتخابات #مجلس #11اسفند
📄 نشریه حقیقت:
👉 @nashrieh_haghighat 🌷
📄 نشریه حقیقت 450
📆 27 بهمن 1402 (ویژه انتخابات 11 اسفند)
صفحه 2️⃣
#نشریه_حقیقت
#انتخابات #مجلس #11اسفند
📄 نشریه حقیقت:
👉 @nashrieh_haghighat 🌷
haghighat-vijeh entekhabat-14021127.pdf
1.27M
🔰 #ویژه_انتخابات 11 اسفند
📎 فایل PDF نشریه حقیقت 450
📄 نشریه حقیقت:
👉 @nashrieh_haghighat 🌷
🔴 آیا عملکرد مجلس یازدهم نسبت به مجالس قبلی، بهتر بود یا بدتر؟
چرا رهبر انقلاب، این مجلس را مجلس انقلابی دانستند؟
✍️ یکی از عواملی که موجب سردی #مشارکت بعضی مردم در #انتخابات میشود، ارزیابی غیرمنصفانهی عملکرد منتخبینِ گذشته است؛ این #انتقاد را مطرح میکنند که رفت و آمد این مجلس و آن مجلس، این نمایندهها با آن نمایندههای قبلی، تغییری در اوضاع کشور ایجاد نکرده و به اصطلاح، همه سروته یه کرباسند! متأسفانه فشار سنگین تبلیغات رسانهای بر افکار عمومی نیز مزید بر علت شده و این نگاه منفی و نومیدانه را گسترش داده است. اما حقیقت چیست؟ آیا واقعاً این مجلس با مجالس قبلی تفاوتی نداشته؟ آیا تغییر مثبتی در اوضاع کشور ایجاد نشده؟ در اینجا بخشی از قضاوت و ارزیابی رهبر انقلاب اسلامی از عملکرد مجلس کنونی را مرور میکنیم. ایشان در سوم خرداد امسال در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جمعبندی نقاط قوت و ضعف این مجلس را چنین توصیف کردند:
👈 «من از اوّل تشکیل مجلس کنونی، اعتقاد خودم و علاقهی خودم به این مجلس را که از روی اطّلاع بود، عرض کردم، گفتم این مجلس، #مجلس_انقلابی است. الان هم من بعد از سه سال همین را تکرار میکنم. این مجلس بحمدالله مجلسی است انقلابی، باسواد، جوان، پُرتحرّک، پُرکار. البتّه قضاوتهایی که انسان راجع به یک مجموعه میکند، با نگاه به مجموعه است؛ حالا یک استثناهایی هم ممکن است وجود داشته باشد؛ به آن استثناها کاری نداریم. مجموعه را که انسان نگاه میکند، با نگاه مجموعی، این مجلس انصافاً یک مجلس انقلابی است. حالا از گوشه و کنار، از چپ و راست، یک متلکی، یک حاشیهای، یک مثلاً چیزی گاهی به مجلس زده میشود، خب بگویند؛ نمیشود انتظار داشت که همه از آدم تعریف کنند؛ نه، بالاخره مخالفتهایی هم میشود، امّا واقع قضیّه همین است که عرض کردم؛ یعنی از روی آن اطّلاع و آگاهیای که بنده دارم، اینجور است که این مجلس انصافاً این خصوصیّات را دارد.»
✅ آشنایی با مشکلات کشور
یک وجه تمایز این مجلس با مجلس قبلی( که عمدتاً حامیان جریان غربگرا بودند)، در اولویتبندی دغدغهها و مسائل کشور و مردم است. مجلس قبل همچون دولت قبل، دغدغهی نزدیک شدن به غرب و هموار کردن مسیر ارتباط با آمریکا را داشت، در صدر اولویتهای نمایندگان دوره قبلی، مسائلی بود همچون رفع حصر سران فتنه، حضور زنان در ورزشگاه، کودکهمسری، حمایت از آزادی فعالیت شبکههای اجتماعی بیگانه، تصویب 20 دقیقه ای برجامِ خسارتبار و موارد متعددی از این قبیل که با دغدغههای عموم مردم، فاصلهی زیادی داشت. اما رهبر انقلاب درخصوص مجلس کنونی(مجلس یازدهم) فرمودند:
👈 « #مجلس_یازدهم مشکلات کشور را شناخته؛ مهم این است. مشکلات کشور شناخته شده و بر اساس شناخت مشکلات، قانون گذاشته شده... از کارهایی که شده، قانونهایی که تصویب شده یا الان در مجرای تصویب قرار دارد، اینها همه حاکی از آشنایی با مشکلات کشور است. وقتی مشکلات را انسان دانست، قانون را بر طبق مشکل وضع میکند. هدف این قوانین، مبارزه با فساد بوده، رفع تبعیض بوده، رفع انحصار بوده، بهبود فضای کسبوکار بوده و بقیّهی مسائل اقتصادی دیگر. این قوانین با صراحت و قاطعیّت نظر داده، حکم کرده و تصویب شده. این هم مهم است؛ یعنی ملاحظه و لاپوشانی و مانند اینها در قوانین نیست، صریح و روشن است.»
✅ تصویب قوانین راهبردی
ظهور و بروز آشنایی این مجلس با مشکلات کشور در قوانین راهبردی و مهمی است که در این دوره تصویب شده و آثارش در زندگی عموم مردم و منافع ملی کشورمان آشکار است. برخی مصادیق اینگونه قوانین که توجه و تمجید رهبر انقلاب را به خود جلب کرده، بدین شرح است:
👈 «برخی از این قوانینی که شما (نمایندگان مجلس یازدهم) تصویب کردهاید، قوانین راهبردی است؛ یعنی قوانین موضعی و مقطعی نیست، یک قوانین راهبردی است برای کشور که واقعاً جای احترام و تمجید دارد؛ چه در زمینههای اقتصادی، چه در زمینههای غیر اقتصادی. قانون "اقدام راهبردی" که همان اوّلِ کار تصویب کردید، یک قانون اساسی و مهمّی است. این، کشور را از سرگردانی در قضیّهی هستهای نجات داد؛ یعنی آن حالت حیرت و حالت ندانمکاری را از بین برد. این قانون کاملاً مشخّص کرد که باید چه کار کنیم، الان هم داریم نشانههایش را در دنیا مشاهده میکنیم. یا قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیّت" که به معنای واقعی کلمه از آن قانونهای حیاتی است. بنده سالهاست این را میگویم، امّا قانون شما غیر از گفتن ماست. یا قانون «جهش تولید دانشبنیان»؛ اینها قوانین راهبردی است.»
https://eitaa.com/nashrieh_haghighat
👇👇👇ادامه مطلب
نشریه حقیقت
🔴 آیا عملکرد مجلس یازدهم نسبت به مجالس قبلی، بهتر بود یا بدتر؟ چرا رهبر انقلاب، این مجلس را مجلس انق
✅ ساده زیستی
تفاوت و تغییر مشهود دیگری که در کلیت مجلس کنونی نسبت به مجلس قبلی وجود دارد، در موضوع سادهزیستی و مردمگرایی است. رهبر انقلاب در این باره میفرمایند:
👈 «یکی از امتیازات مجلس یازدهم که من اصرار دارم این را بگویم و به زبان بیاورم، سادهزیستی است؛ یعنی تا آنجایی که به من گزارش شده نسبت به بسیاری از افراد این مجلس، رفتار اشرافیمآبانه و نگاه از موضع بالا و به مردم بیاعتنائی کردن، یا نیست یا کمتر هست. حالا عرض کردم استثناهایی هم وجود دارد؛ یعنی استثناها هم الان جلوی چشم بنده هست، امّا روش کلّی این است؛ این روش کلّی خیلی چیز خوبی است. اینها را از دست ندهید؛ این نشستوبرخاست با مردم، این تواضع در مقابل مردم، این شنیدن حرف مردم را از دست ندهید... بعضیها با مردم اَخموتَخم میکردند!»
https://eitaa.com/nashrieh_haghighat
✅ من از اوّل تشکیل این مجلس، اعتقاد خودم و علاقهی خودم به این مجلس را که از روی اطّلاع بود، عرض کردم؛ گفتم این مجلس، #مجلس_انقلابی است.
امام امّت، ۱۴۰۲/۳/۳
📄 نشریه حقیقت:
👉 @nashrieh_haghighat 🌷
🔍 بررسی و پاسخ برخی "دلایل برای رأی ندادن"
❌ به نشانه #اعتراض به وضع موجود، رأی نمیدم!
✅ رأی ندادن، اعتراض نیست و هیچ تأثیری در شنیده شدن صدای اعتراضی شما به مسئولین ندارد. وقتی رأی ندهید، معلوم نیست که دقیقاً به چه چیزی اعتراض دارید؟ به مشکلات اقتصادی و فسادهای مالی، یا به فیلترینگ و حجاب، یا به سیاست خارجی؟ باید به کسی رأی دهید که دنبال خواستههای شماست، حتی اگر میدانید که رأی کافی برای پیروزی را نمیآورد. بدین صورت است که منتخب شما (هرکس که باشد) میفهمد که دغدغههای شما چند نفر طرفدار در کشور دارد. مثلاً نوع انتخاب مردم در #انتخابات سال 98 که منجر به شکلگیری مجلس انقلابی (مجلس یازدهم) شد، نشانه اعتراض به رویکردهای مجلس دهم بود. لذا اگر اعتراضی به مجلس کنونی و نمایندگان فعلی دارید، نه با سکوت و کنار کشیدن، بلکه با شرکت در انتخابات و نوع انتخاب خود، میتوانید این اعتراض را نشان بدهید.
بررسیهای تاریخی هم نشان میدهد که صدای معترضان خاموش، شنیده نمیشود. به عنوان مثال، در انتخابات سال 1996 آمریکا، حدود 49 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و 49/2 درصد از این افراد به بیل کلینتون رأی دادند؛ یعنی فقط 24 درصد از واجدین شرایط آمریکایی، رئیسجمهور کشورشان را انتخاب کردند. آیا فریاد سکوتِ مردمی که به نشانه اعتراض رأی ندادند، شنیده شد؟ آیا رأی مخالف 76 درصد جمعیت آمریکا، از ورود کلینتون به کاخ سفید جلوگیری کرد؟ آیا بیل کلینتون، کمتر از اوباما رئیسجمهور بود؟ پس رأی ندادن به نشانه اعتراض، هیچ فایدهای ندارد. حتی یک مثال از یک کشور در یک دوره هم وجود ندارد که رأی ندادن، تأثیری مثبت گذاشته باشد.
❌ #شفافیت ، وعده انتخاباتیِ مجلس یازدهم بود؛ چرا تصویب نشد؟
✅ مجلس کنونی طرح شفافیت را در خرداد ۱۴۰۱ تصویب و برای بررسی به شورای نگهبان فرستاد-هر چند انتظار میشد که سریعتر و دقیقتر کار را جلو ببرد- شورای نگهبان نیز در ۲۶ آذر ۱۴۰۱ رسماً اعلام کرد، اشکالهای شورای نگهبان بر این طرح رفع و تنها دو اشکال مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده است که باید توسط مجمع تعیین تکلیف شود. اما مجمع تشخیص مصلحت نظام، به مدت ۸ ماه اعلام نظر در این خصوص را به تأخیر انداخت و درحالی که در این مدت به جز دو مورد هیچ اشکال دیگری به طرح وارد نکرده بود، در شهریور ۱۴۰۲، مجمع با نقض نظر قبلی خود، ایرادهای جدیدی بر طرح وارد کرد. این موضوع همچنان توسط مجلس در حال پیگیری است و انشاءا... قطعاً تصویب خواهد شد. با این حال، مجلس، برای شفافیت آراء، به صورت داوطلبانه این طرح را اجرا کرده و اکنون ۲۲۰ تن از نمایندگان به صورت داوطلبانه در حال اجرای قانون هستند و آراء آنها به صورت روزانه در سایت رسمی مجلس به نشانی parliran.ir منتشر میشود. پس تا تصویب نهایی، مجلس شفافیت را مطابق وعده خود در حال اجرا دارد و توسط مجلس نیز این مسأله تبدیل به قانون میشود.
❌ حضور مردم در انتخابات و رأی دادن به یک نامزد، چه تأثیری در حل #مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور دارد؟
✅ برای یک لحظه به جواب این سؤالها فکر کنید:
آیا مطلوب است که مجلس با تصویب لایحه رتبهبندی معلمان و حقوق سربازان و وام ازدواج و... در تقویت معشیت مردم کمک کننده باشد یا موانع بیشتر بتراشد؟
تقویت خدمات درمانی با خصوصی شدن صورت گیرد یا با دولتی بودن؟
مجلس، دولت را به تأمین بودجه از طریق نفت سوق میدهد یا تأکید بر رونق تولید در صادرات میکند؟
مجلس با نظارت بر عملکرد دولت با اعطای حقوق نجومی به مدیران برخورد و پیگیری میکند یا استقبال نیز میکند؟
قوانین و لوایحی به دنبال حمایت از تولیدکننده داخلی توسط مجلس به دولت ابلاغ میشود یا با رقابت با کالای خارجی، او را تنها میگذارد؟
پاسخ به هر کدام از این سؤالات بر زندگی شخصی شما تأثیر گذاشته و زندگی شما را متحول میکند، قابل توجه است که اختیار تمام این موضوعات با مجلس شورای اسلامی است.
سیاستهای دولتها کاملاً متفاوت و گاه متضاد است و تأثیر سیاست دولتها بسیار واضح خود را در زندگی مردم نشان میدهد. بهعنوانمثال به گزارش بانک جهانی، آمار فقر از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ از ۴۲ درصد به ۸.۱ درصد رسید و متأسفانه با روی کار آمدن دولت روحانی، این عدد بهشدت افزایش پیدا کرد که تأثیر رأی را کاملاً نشان میدهد.
https://eitaa.com/nashrieh_haghighat
✅ گاهی ما می خواهیم به فلان مسئول سیلی ای بزنیم، به مجلس سیلی می زنیم!
تعرّض به آبروی افراد، جایز نیست❗️
امام خامنهای، ۱۴۰۲/۳/۳
📄 نشریه حقیقت:
👉 @nashrieh_haghighat 🌷
📍نمایندهای انتخاب کنیم که اهل فشار و #دخالت در #انتصابات مدیران دولت نباشد
👈 کار اصلی نماینده، در حوزه نظارت و قانونگذاری است
یک چالش رایج در حوزههای انتخابیه این است که نماینده مجلس در تعیین و عزل و نصب مدیران دولتی حوزه انتخابیه خود، برای خود حق ویژه ای قائل است! رهبر انقلاب در این باره خطاب به نمایندگان در 1401/3/4 توصیه کردهاند:
«یک سفارش مؤکّد هم بکنم. من مصلحت شما را میخواهم؛ واقعاً نباید دخالت کنید در انتصابات! شما فرض کنید وقتی که راجع به فلان مدیرکل، راجع به فلان فرماندار و حتّی راجع به استاندار، و مانند اینها مثلاً به آن وزیر مربوطه پیشنهاد میکنید یا احیاناً مثلاً خداینکرده فشار وارد میکنید، این موجب میشود که اگر چنانچه آن مأمور بد عمل کرد، آدم نداند یقهی چه کسی را باید گرفت؛ نه مردم بدانند، نه دستگاه قضایی بداند که یقهی آن وزیر را باید گرفت که چرا این را گذاشتی یا یقهی این نماینده را باید گرفت که چرا فشار آورده!
چرا این کار را بکنید؟ یکی از مسائل مهمّ قانون اساسی همین مسألهی "تفکیک قوا" است؛ یعنی شما بگذارید او کار خودش را بکند، شما هم کار خودتان را بکنید؛ اگر ایرادی دارد، به شکل مناسب و لازم ایرادش را مطرح کنید. البتّه توصیهی من به دولتیها هم همیشه این بوده از نظرات نمایندگان استفاده کنند. نماینده مال این شهر است، نماینده اهل این شهر است؛ یعنی اینجا را میشناسد، مسائل اینجا را میداند، لذا مغتنم است مشورت با نماینده؛ او این کار را باید بکند، شما هم متقابلاً این جور باید عمل بکنید؛ به نظر من این مهم است.»
لذا دقت کنیم نمایندهای برای منطقه خود انتخاب کنیم که به دنبال اهداف و اغراض سیاسی خود نباشد، اهل فشار و دخالت در عزل و نصب مدیران دولتی اعم از فرماندار و بخشدار و مدیران شهری نباشد.
https://eitaa.com/nashrieh_haghighat
🔍 آیا شناخت و شناساندن اصلح، #تکلیف_شرعی است؟
❓اگر اصلح را نشناسیم، وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم، میتوانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟
✅ «در تشخیص فرد #اصلح میتوانید از کسانی که به لحاظ دین، تعهّد و بصیرت، مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت، شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفهی شرعی است.»
❓وظیفهی روحانیون و #خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی، تکلیفی بر عهدهی آنها میباشد؟
✅ «همگان بهویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت، افراد اصلح را با #حجت_شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت، خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجّت هم خطرناک است.»
🌐 مطابق با فتاوای رهبر انقلاب، پایگاه khamenei.ir
https://eitaa.com/nashrieh_haghighat