هدایت شده از نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
عرفان در وادی عمل
جلسه ۳۱۸ (۳۰ آذر ۱۳۹۸)
🔴 بخش سوم
✳️ در روایت آمده است که «عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى مَوْلَى آلِ سَامٍ قَالَ: اسْتَقْبَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي بَعْضِ طُرُقِ الْمَدِينَةِ فِي يَوْمٍ صَائِفٍ شَدِيدِ الْحَرِّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ حَالُكَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَرَابَتُكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَنْتَ تُجْهِدُ لِنَفْسِكَ فِي مِثْلِ هَذَا الْيَوْمِ؟ فَقَالَ: يَا عَبْدَ الْأَعْلَى خَرَجْتُ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ لِأَسْتَغْنِيَ عَنْ مِثْلِكَ»؛ من در یک روز گرم تابستان، در راههای مدینه با حضرت روبهرو شدم. به حضرت گفتم: شما که نزد خدا این موقعیت را دارید و با رسولالله قرابت دارید، چرا در این روز گرم، اینگونه تلاش میکنید؟ امام فرمود: من به دنبال طلب رزق آمدهام تا از مثل تو بینیاز شوم. یعنی، پیش تو دست دراز نکنم. این را میگوییم عزّت. در متن دینی روایات فراوانی داریم که نباید کَلِّ بر دیگران شد.
❇️ امام صادق علیهالسلام: «إن استطعت أن لا تكون كلا فافعل»؛ اگر میتوانی کَلِّ بر دیگران نباشی، اینگونه باش. یعنی، دیگران خرجت را ندهند؛ خودت طلب روزی کن. در فرهنگ دینی سربارِ دیگران بودن مطلوب نیست. از یک طرف استقلال، بندگی است و از طرف دیگر حفظ آبرو است.
✅ خداوند پر جنبوجوش بودن را دوست دارد.
✳️ از جهت اجتماعی کسی که دستش باز است، بر او واجب است که دیگران را درگیر کند و آنها را به کار گیرد و آنها را زیرِ پرِ خودش بگیرد.
🔵 شرایط طلب رزق
1️⃣ مقدار طلب رزق: نه خیلی کم و نه خیلی زیاد
❇️ طلبِ روزی، نه آنطور ضعیف باشد که به کاهلی منتهی شود و نه آنطور قوی باشد که به حرص منتهی شود؛ نه حرص و نه کاهلی، هیچکدام نباید در کار باشد. مرز این است.
✳️ در حدیثی امام صادق علیهالسلام این حد را بیان کردند. «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لِيَكُنْ طَلَبُكَ لِلْمَعِيشَةِ فَوْقَ كَسْبِ الْمُضَيِّعِ وَ دُونَ طَلَبِ الْحَرِيصِ الرَّاضِي بِدُنْيَاهُ الْمُطْمَئِنِّ إِلَيْهَا وَ لَكِنْ أَنْزِلْ نَفْسَكَ مِنْ ذَلِكَ بِمَنْزِلَةِ الْمُنْصِفِ الْمُتَعَفِّفِ تَرْفَعُ نَفْسَكَ عَنْ مَنْزِلَةِ الْوَاهِنِ الضَّعِيفِ وَ تَكْتَسِبُ مَا لَا بُدَّ مِنْهُ إِنَّ الَّذِينَ أُعْطُوا الْمَالَ ثُمَّ لَمْ يَشْكُرُوا لَا مَالَ لَهُمْ».
✅ آنکه میتواند چند خانواده را تدبیر و حمایت کند، بیشترین رونق را ایجاد کند. این خیلی خوب است. منطق درست این است که اگر خدا به کار انسان رونق داد، او هم به کارِ دیگران رونق بدهد. اما اگر کسی مو را از ماست کشید و فقط به فکر سود خودش بود، این به درد نمیخورد.
✳️ کسانی که کارخانه دارند، باید این منطق را یاد بگیرند. متأسفانه در تمدن اسلامی ما این منطق را یاد ندادهایم. فقط یاد گرفتهایم که چه کار کنیم که بیشترین سود را داشته باشیم. این درست نیست. بگو من که وضعم خوب است، بیشترین رونق را برای همه ایجاد میکنم.
2️⃣ دغدغه نداشتن
✳️ با این منطق قرآنی که «ما من دابّة الّا علی الله رزقها» شما کار کنید، ولی دغدغۀ روزی نداشته باشید. یعنی وظیفه شما است که کارتان را انجام دهید، بقیهاش به دست خدا است و دست ما نیست. «وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجعَل لَّهُ مخرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحتَسِبُ وَ مَن يَتَوَكل عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُل شىءٍ قَدْرًا» (طلاق ۲ و ۳).
✅ امام صادق علیهالسلام به کسی که میخواست مغازهاش راتعطیل کند، فرمود: تو برو مغازهات را جارو کن و بقیهاش را به خدا بسپار.
✳️ امیرالمؤمنین علیهالسلام: «فَأَفِقْ أَيُّهَا السَّاعِي مِنْ سَعْيِكَ وَ قَصِّرْ مِنْ عَجَلَتِكَ»؛ ای کسی که سعی و تلاش میکنی، تقوا پیشه کن و از عجلهات بِکاه. راجع به جنبۀ غیر الهیاش، عجله نکنید و نسبت به جنبۀ الهیاش، آن را به خدا بسپارید و دغدغه نداشته باشید.
🔵 خیابان توحید، کویِ عشق
✅ در سالی که قحطی شد، مسئول غلات شهر، آقای الهی قمشهای را میبیند. این مسئول قبلاً شاگردِ آقای قمشهای بودند. ایشان میخواست به استادش یک اِکرامی کند. به استاد خود گفت: من الان مسئول غلات شهر هستم و هر چقدر غلات بخواهید، در خدمتم. ایشان خیلی اصرار کردند و آقای الهی قمشهای فرمود: آدرس را بنویس: «خیابان توحید، کویِ عشق، جنبِ درِ خزانۀ خدا». تا این را گفت، شاگرد فهمید جریان چیز دیگری است. ایشان به شاگردش فهماند من به خزینۀ الهی وصلم. اگر مردم در قحطیاند، من هم در قحطیام.
3️⃣ به نیکی طلب کردن
❇️ به نیکی طلب کردن و از راه حلال رفتن و تقوای الهی را مراعات کردن.
✅ این موضوع خیلی مهم است که انشاالله در جلسه بعد عرض خواهم کرد.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
📢📢📢📢📢📢📢
با سلام
باتوجه به تجمع انقلابی حوزویان به مناسبت بزرگداشت ۹ دی٬ فردا دروس استادیزدان پناه تعطیل میباشد.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔻🔺🔻 🔺🔻 🔺🔻 🔺
بسم الله الرحمن الرحیم
به توفیق الهی فهرست تفصیلی مباحث طرح شده در درس «خارج نهایه» استاد یزدان پناه آماده گردید، که جهت اطلاع و بهره مندی هرچه بهتر سروران، تقدیم می گردد.
https://eitaa.com/nasimehekmat
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✅ درس خارج نهایه از سال تحصلی 93-92 آغاز گردید و تا کنون نیز ادامه دارد.
🔺 در این درس طی شش سال گذشته، 6 سرفصل کلی طرح گردیده، که عناوین آن به ترتیب زیر است:
1️⃣ فلسفه فلسفه. (بخشی از این مباحث در قالب کتاب «فلسفه فلسفه»، به چاپ رسیده است.)
2️⃣ اصالت وجود.
3️⃣ تشکیک وجود.
4️⃣ نفس الأمر.
5️⃣ بحث از عدم و احکام آن.
6️⃣ بحث از وجود مستقل و رابط.
https://eitaa.com/nasimehekmat
1. فلسفه فلسفه.pdf
368.9K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#فلسفه_فلسفه
از جلسه 1 تا 102
https://eitaa.com/nasimehekmat
2. اصالت وجود.pdf
297.1K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#اصالت_وجود
از جلسه 102 تا 219
https://eitaa.com/nasimehekmat
3. نفس الأمر.pdf
193.3K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#نفس_الأمر
از جلسه 219 تا 420
https://eitaa.com/nasimehekmat
4. تشکیک وجود.pdf
315.6K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#تشکیک_وجود
از جلسه 421 تا 503
https://eitaa.com/nasimehekmat
5. بحث از عدم و احکام آن.pdf
134K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#بحث_ازعدم_واحکام_آن
از جلسه 504 تا 523
https://eitaa.com/nasimehekmat
6. بحث از وجود مستقل و وجود رابط.pdf
120.9K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#بحث_ازوجودمستقل_ووجودرابط
از جلسه 524 تا 531
https://eitaa.com/nasimehekmat
📢📢📢📢📢📢📢
لازم به ذکر است که این فهرست تا پایان سال تحصیلی قبل (98-97) می باشد. برای اطلاع از مطالب طرح شده در سال جاری، سروران با مراجعه به کانال «درس حکمت» از فهرست مطالب طرح شده در هر جلسه درس که بر روی فایل ها نگاشته شده، مطلع گردند.
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
با سلام
دروس این هفته در کانال های مربوطه بارگزاری شد.
صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇
https://eitaa.com/nasimehekmat_KharejNehayeh
صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_Tafsir
صوت های درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
عرفان در وادی عمل
جلسه ۳۱۹ (۷ دی ۱۳۹۸)
🔴 بخش اول
🔵 اسم شریف رزّاق
✳️ توضیح دادیم که خاصیت اسم رزّاق، مددِ وجودی برای بقا است و حصرِ روزی در خداوند متعال است؛ «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ» (ذاریات ۵۸)؛ فقط خدا روزیدهنده است.
❇️ بیان کردیم که اگر تقوا پیشه شود، خداوند روزیِ «من حیث لایحتسب» میدهد؛ ولی معنایش این نیست که طلبِ روزی نکنیم.
✅ لزوم طلب رزق را توضیح دادیم که اگر اندیشه دینی دستور به طلب رزق میدهد، برای آن قیودی ذکر میکند و این قیود و جهات را باید مراعات کرد. یعنی، عاطل و باطل گشتن خوب نیست، بلکه باید طلب روزی کرد؛ اما با هدایتگریِ دین.
✳️ وقتی از خداوندِ رزّاق، روزی طلب میکنیم، باید چگونه طلب کنیم؟ عرض کردیم، در طلب روزی نه کاهلی در کار باشد و نه حرص. باید طلب کرد، ولی نباید حرص ورزید.
🔵 توضیحاتی در مورد اندیشۀ اقتصادی دین
✅ اندیشه اقتصادی دین چگونه باید باشد؟ سالهای گذشته، ذیل مباحث اجتماعی نفس اماره، اشاره کردیم که چگونه باید در فضای اقتصادی ورود کرد.
❇️ وقتی دین دعوت به کار اقتصادی میکند، این فعالیت اقتصادی را در چه راستایی قرار میدهد؟ (هدف فعالیت اقتصادی) یا دنیا است یا آخرت یا فوق آخرت که خدا و معنویت است. دین، هر سه را نگه میدارد.
✅ اینگونه نیست که برخی میگویند که اصلاً دین به دنیا کاری ندارد. برخی هم میگویند: دین در حدّ عقلِ عقلایی در دنیا است. مثلاً بر مبنای همین عقلِ عقلایی مسئلۀ امنیت برای کشور مهم است، بر همین اساس تمام نظریههای اقتصادی بیان میشود. برخی از تعبیر «عقل عقلایی» استفاده میکنند؛ ولی بنده به این شکل قایل نیستم.
❇️ عقل عقلایی، یعنی عقلِ معاشاندیشِ خُردبین که فقط دنیا را میبیند. معاشاندیشی در دین وجود دارد، ولی معاشاندیشیِ برخی معاشاندیشِ خُرد است؛ خُرد یعنی در حدّ دنیا.
✅ کسانیکه به عقل معاشاندیش خُردبین قایلاند، اگر به نکاتی رسیدهاند، که باید مراعات کنند، آن نکات را مراعات میکنند. مثلاً، وقتی مسئله امنیت کشور برایشان اولویت و اهمیت دارد، مسایل اقتصادی را چگونه هدایت میکنند؟ (مسایل اقتصادی را بهگونهای پیش میبرند که به امنیت کشور خدشهای وارد نشود).
✳️ همین عقل معاشاندیش، اگر از خُردبینی در بیاید و خدابین و اَبَدبین شود، مطلوب است و یک نسبت حقیقی بین انسان و دنیا و آخرت برقرار میشود.
✅ این مباحث، بحثهای اجتهادی خودش را دارد و پایۀ بسیاری از مباحث فقهی ما است که متأسفانه در کار ما نیست. بنده معتقدم، تمام بحثهای دین سه ساحت (دنیا و آخرت و فوق آخرت) را یکجا با هم جمع میکند. همۀ بحثها، اعم از حلال و حرامش، در هر سه ساحت وجود دارد. چنین رویکردی را اگر قبول کنید، این عقل از خُردبینی در میآید و وسعت دید پیدا میکند.
✳️ یک مشکل اقتصاد حرص و طمع و منفعتطلبی است. دین چه نظام اقتصادی را تجویز میکند؟
✅ ما به لحاظ علم اصول، پایههای درستی نداریم تا این مباحث وارد فقه شود. چگونه میشود بحثهای کلان داشت؟ برخی میخواهند با نظامها این موضوع را درست کنند، درحالیکه اصلاً صحبت نظامها نیست، بلکه بحث در پایههای کلان است.
مثلاً وقتی شما به پسر خود میگویید: چه قوّتِ بازو و اقتداری داری، یا دایماً از زیباییِ دختر خود، بدون هیچ قید و تبصرهای، تعریف کنید، میدانید به آنها چه دیدگاهی را تزریق میکنید؟
✳️ اما وقتی به پسر خود بگویید: بازو و اقتدار با پهلوانی خوب است. اینجا چه دیدگاهی به پسر دادهاید؟ چرا دین اینگونه تبصره و حاشیه میزند؟ برای اینکه این دنیا اصل نیست. در مورد زیبایی دختر خود، یک تبصره به آن بزنید. لذا میبینید که در زن عفّت بیشتر به چشم میآید. فقط دنیا مدّ نظر نیست، بلکه ابد در پیش است.
✅ در دین چیزی به این اسم نداریم که مثلاً یکجا دارد کار میکند (تکبُعدی بودن)، بلکه همه به هم پیوسته است. بنده در جای خودش، هم تحلیل فلسفی و هم تحلیل اصولی و هم تحلیل قرآنیاش را دارم. ولی الان بحثم این نیست.
✳️ وقتی دین میگوید طلب رزق کن، آیا منظور طلبِ بیتبصره و بیقید و بیجهت است؟ خیر. اصلاً اینجور نیست.
برخی میگویند: دین انسان را خنثی میکند. درحالیکه اینطور نیست.
✅ قرار است همه در خدمت معنویت باشند.
❇️ آیا میشود دین به هر شکلی (بدون هیچ قید و تبصرهای) به رزق دعوت کند؟ حرص که بیاید، این حرص با مقصود دین نمیسازد. در قرآن آمده است: «و من یوق شحّ نفسه، فاولئک هم المفلحون»؛ قرار است جلوی حرص گرفته شود. این جمع هنر است که در بازار باشی و حرص نداشته باشی. این هنر است. قرار نیست ما یکجا را درست کنیم و دَه جای دیگر را خراب کنیم، بلکه باید همه جوانب را در نظر داشته باشیم.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
عرفان در وادی عمل
جلسه ۳۱۹ (۷ دی ۱۳۹۸)
🔴 بخش دوم
🔵 نه کاهلی، نه حرص
✳️ از یک طرف دین میگوید: کاهلی نکن و از سوی دیگر میگوید: حرص نَوَرز. دین هیچ وقت نمیگوید: کارِ زیاد نکن.
🔵 مُحکمکاری حتی در تدفین
❇️ در جریان دفنِ سعدمعاذ، حضرت رسول صلاللهعلیهوآلهوسلم با دقت و محکم سنگها را کنار هم میگذاشت. یکی به حضرت گفت: یا رسولالله، چرا در این مورد اینقدر دقت به خرج میدهید؟ حضرت فرمود: مؤمن هر کاری میکند، آن را محکم انجام میدهد. مؤمن در هیچ کاری نباید شُلووِل باشد. ایمان که قوی باشد، هر کاری که وظیفهاش است، آن را محکم انجام میدهد. این «محکم» خیلی معنا دارد. یعنی، تمام دقتها و ظرافتها باید در کار مؤمن باشد، در عین حال، حرص در کار مؤمن نیست.
🔵 کنترل حرص
✅ حرص را چگونه باید کنترل کرد؟ در دستورات دینی اینگونه آمده است: اگر در بازار روزیات را به دست آوردی، آخر شب که شد، اجناس را ارزانتر بفروش. اجرای این دستور دینی، الان اصلاً در مخیلۀ ما نمیگنجد. ولی این دستور را در متون دینی داریم.
یک شیوۀ دیگر، نحوۀ چانه زدن است.
🔵 خیرخواهی
✅ برخی مؤمنین را دیدهام که سودش را میبرد، ولی اولین حرفش این است که کاری کنم که مردم مسلمان به بهترین نحو، این جنس به دستشان برسد. مثلاً راجع به غذا، بر این نظر هستند که این غذا واقعاً مضرّ به حال مردم نباشد و برایشان مفید باشد. این یعنی خیرخواهی. شغل او است؛ از آن سود هم میبرد. اما این شغل به خیرخواهی و دلسوزی ضمیمه شده است. و بلکه لذت میبرد که به دیگران نفع میرساند، پیش از آن که خودش نفعی بِبَرد! این خیلی معنادار است. در قرآن داریم: «وَ جَعَلَني مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ» (مریم ۳۱)؛ در تفسیرش گفته شده است «مبارکاً» یعنی «نفّاعاً». «نفاعاً» یعنی به شدت نفعرسان است و خیرخواهی در او موج میزند.
❇️ در متن دینی، دغدغۀ اصلی آنسویی است، نه اینسویی.
✅ برخی در بازار زیست میکنند، ولی آسیب بازار به آنها نرسیده است. بلکه از دل آنها فطرت در میآید و آخرت و بلکه فوق آخرت در میآید، نه نفس اماره.
🔵 دنیا برای آخرت و آخرت برای توحید
✅ در دین آمده است کار کن و کاهلی نکن، ولی حرص نَوَرز. در عین حال، بهگونهای کار کن که مانع عباداتت نشود. اما وقتی جامعه نیاز دارد و ضرورت است و واجب عینی شد، باید عبادتت را کنار بگذاری (و همینقدر که عبادت واجبت را انجام دهی، کافی است). این سبک، یک شکل خاصی است که یک نوع نگاه برترِ غیرِ خُردبین است. انسان ساحتهای طولیِ فراوانی دارد. ما دنیا را در خدمت آخرت و آخرت را در خدمت توحید میخواهیم.
✅ بوعلی در نمط نهمِ اشارات گفته است: عبادت هم اثر دنیایی و هم اثر آخرتی و هم اثر توحیدی دارد. بعد بوعلی اظهار شگفتی و تعجب میکند که چگونه شریعت این سه را با هم جمع کرده است.
🔵 مطلب سوم: طلب روزی از راه حلال
✳️ دین میگوید از راه حلال طلب روزی کن. یک راه حلال میگوییم، ولی همین یک نکته هویت اقتصاد اسلامی را تغییر میدهد. یک عنوان است، ولی تأثیرات اجتماعی کسبِ از راه حلال، فراوان است.
❇️ یک بار تمام احکام فقهی که از مسلمات و بینات است نه جزییات را اینگونه نگاه کنید که اثر اجتماعی تمدنیاش چیست. در بحث نماز، این طهارت و نجاست یک سبک خاص زندگی، برای ما ایجاد کرده است.
✅ آنچه دین میگوید تبعات اجتماعی عجیبی دارد. شاید در ظاهر چند حکم باشد، ولی عملاً خیلی تأثیر دارد.
🔵 طلب روزی به نحو شایسته
✳️ در روایات آمده است که طلب روزی میکنی، به نیکی طلب کن؛ یعنی، از راه حلال طلب کن و از راه حرام طلب نکن. این تعبیر در روایت آمده است که «فَأَجْمِلوا فی الطلب»؛ یعنی، طلب روزی که میکنی، راه درست آن را طی کن. اینگونه عمل کردن هم حرص را دور و هم طلبش را عبادت و هم او را بنده میکند. مثلاً از راه ربا یا کمفروشی میتوانست چیزی به دست بیاورد، ولی این کار را نکرد. چون اینها را انجام نداد، او را بنده میکند.
🔵 ذکر عملی: مراعات جانب خدا در هر موضوع
✅ راجع به ذکر الهی، اهل بیت سلاماللهعلیهماجمعین میفرمایند: یکی از ذکرها و بهترین ذکرها و سختترین نوع ذکر، ذکر عملی است. میدانید ذکر عملی چیست؟ در هر موضوع جانب خدا را رعایت کردن.
✳️ مثلاً گاهی در خانه بهخاطر خدا جانب خانواده را مراعات کند. یا در بازار جانب خدا را در معامله مراعات کند. با خود بگوید چون خدا ربا را حرام کرده است، من این کار را نمیکنم.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
عرفان در وادی عمل
جلسه ۳۱۹ (۷ دی ۱۳۹۸)
🔴 بخش سوم
🔵 منطق طلب روزی
✅ «وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يجعَل لَّهُ مخَرَجًا وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يحتَسِبُ وَ مَن يَتَوَكل عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكل شىءٍ قَدْرًا» (طلاق ۲ و۳)؛ کسی که تقوا پیشه کند، خدا روزیاش را «من حیث لا یحتسب» میدهد. تقوا پیشه کند، یعنی جانب خدا را رعایت میکند و مرتکب حرام نمیشود.
✳️ در روایتی پیغمبر اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم فرموند: «وَ إِنَّ الرُّوحَ الْأَمِينَ نَفَثَ فِي رُوعِي أَنَّهُ لَنْ تَمُوتَ نَفْسٌ حَتَّى تَسْتَكْمِلَ رِزْقَهَا فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَجْمِلُوا فِي الطَّلَبِ وَ لَا يَحْمِلْ أَحَدَكُمْ اسْتِبْطَاءُ شَيْءٍ مِنَ الرِّزْقِ أَنْ يَطْلُبَهُ بِغَيْرِ حِلِّهِ فَإِنَّهُ لَا يُدْرَكُ مَا عِنْدَ اللَّهِ إِلَّا بِطَاعَتِهِ»؛ جبرییل در جانم دمید که هیچ انسانی نمیمیرد مگر اینکه روزیاش کامل شود. یعنی، روزیاش برایش نوشته شده است. (این روزی مشخص است و با اراده قابل جمع است). حالا که اینطور است، تقوا پیشه کنید و نیکو طلب کنید. چرا؟ خیالتان راحت باشد که روزیتان به شما میرسد و اگر به شما دیر رسید، سبب نشود که از راه غیر حلال طلب کنید. این کار غلط است. شما طاعت خدا را به جا بیاورید، روزی به شما میرسد و همین هم عبادت میشود.
🔵 معادلۀ روزیِ حلال و حرام
✅ در روایت آمده است که اگر کسی احیاناً از راه حرام رفت، آن مقدار روزی حلالش، تبدیل به حرام میشود. به تعبیر دیگر، همان مقداری که روزیاش بوده، حلالش را به حرام تبدیل کرده است.
❇️ امام باقر علیهالسلام: «لَيْسَ مِنْ نَفْسٍ إِلَّا وَ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهَا رِزْقَهَا حَلَالًا يَأْتِيهَا فِي عَافِيَةٍ وَ عَرَضَ لَهَا بِالْحَرَامِ مِنْ وَجْهٍ آخَرَ فَإِنْ هِيَ تَنَاوَلَتْ شَيْئاً مِنَ الْحَرَامِ قَاصَّهَا بِهِ مِنَ الْحَلَالِ الَّذِي فَرَضَ لَهَا وَ عِنْدَ اللَّهِ سِوَاهُمَا فَضْلٌ كَثِيرٌ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ»؛ هیچ نفسی نیست، مگر اینکه خدا روزیاش را که برایش حلال فرض کرده، در عافیت به او داده میشود. از طرفی از راه حرام هم این روزی را به او نشان میدهند. اگر مقداری از راه حرام کسب کرد، به همان اندازه از روزی حلالش کم میشود.
روزی را به او می دهند و روزی هم مشخص است، ولی چرا از راه حرام اقدام کرد؟
✳️ در روایت آمده است که امیرالمؤمنین علیهالسلام میخواستند مسجد بروند. ایشان خواستند مرکبشان را بیرون بگذارند، دیدند جوانی آنجا هست. حضرت فرمود: این مرکب مرا نگه دار. حضرت مسجد رفتند و آمدند. دیدند که مرکبشان رها شده و آن جوان زینش را برداشته و فرار کرده است. حضرت به اطرافیانش وجهی دادند تا زینی خریداری شود. دست بر قضا، رفتند و همان زین را خریدند. حضرت فرمود: این جوان صبر نکرد. اگر او صبر میکرد، من میخواستم همین دو درهم را به او بدهم. مفاد این روایات این است که روزیِ شما که مشخص است، چرا از راه حرام به سراغ آن میروید؟ اگر کسی از راه حلال روزی به دست بیاورد و جانب خدا را رعایت کند، اگر همۀ درها بسته شود، خدا روزیِ او را میرساند.
🔵 ورای تجارت هر تاجر
✅ امام باقر علیهالسلام: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلَّا كَفَفْتُ عَلَيْهِ ضَيْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِ تَاجِرٍ»؛ خداوند میگوید: به عزت و جلال و عظمت و علو مکانم قسم، من بندهای را که هوا و خواستۀ مرا بر هوای خودش ترجیح دهد، نمیگذارم او بیروزی بماند. من در مِلک و زمین کشاورزیاش کفافش میدهم. من ضمانت میکنم که آسمان و زمین روزیاش را به او برسانند. من ورایِ تجارت هر تاجری، کارش را انجام میدهم. اگر بنده خواستۀ مرا ترجیح دهد، من ضامنش هستم.
✅ این بیان خیلی ظریف و زیبا است که هوای مرا بر هوای خود ترجیح داد و خواسته مرا بر خواسته خودش ترجیح داد. من ورای تجارت هر تاجری هستم. این خیلی لطف دارد. «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ» (ذاریات ۵۸)؛ موارد دیگر هم همینطور است، ولی اینجا خدا با اظهار رضایت همراهی میکند. در حرام خدا اظهار خشم میکند. یعنی، از راه حرام روزی رسانده میشود، ولی خشم خدا در آن است.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
عرفان در وادی عمل
جلسه ۳۱۹ (۷ دی ۱۳۹۸)
🔴 بخش چهارم
🔵 حال و هوای بازار اسلامی
✳️ اندیشه ایمانی در مسلمانها باید قوی شود. لازمه آن این است که ما به لحاظ فرهنگی، خیلیها را باید تقویت کنیم. ولی خیلی راهها باید طی شود تا ایمان تقویت شود.
❇️ نمیدانم چرا بازار اسلامی در حال حذف شدن است. ساختار بازارهای قدیم با آدم حرف میزد. در آن بازارها، اول روز، با قرآن خواندن کارشان را آغاز میکردند. همه قرآن میخواندند. یک رفتار بود که صدا در بازار میپیچید و همه اینها یک تعاملِ ویژهای با مسجد داشتند. متأسفانه این موارد تغییر کرده است. متأسفانه الان در کنار حوزه علمیه بازارهایی به صورت وقفی میسازند که اصلاً هویت این بازارها با حوزۀ علمیه هماهنگ نیست. اینجا خللهایی وجود دارد.
🔵 تقسیم روزی
✅ امام باقر علیه السلام: «الأرزاق موظوفة مقسومة، و لله فضل يقسمه من طلوع الفجر إلى طلوع الشمس»؛ همه روزیها تقسیم شده است: یا از راه تقسیم شدن و تقدیرات الهی «ان الله بالغ امره قد جعل الله لکل شیء قدرا». یا اینکه چون بندگی خدا را میکند، خدا به او روزی میدهد و از او حمایت میکند.
✳️ این توکل به خداوند متعال، برای کنترل هوای نفس و نفس اماره و فضای توحید، قید خیلی خوشی است.
🔵 قاعده کفاف و عفاف
❇️ قاعدۀ کفاف و عفاف، یعنی به اندازهای که لازم دارم. اما برای بقیه که من لازم ندارم، باید فکر دیگری کرد. یعنی، بیش از کفاف و عفاف طلب نکنید؛ مطلوب نیست و ضرر میکنید.
✅ در کتاب کافی یک باب خوشی است با عنوان «عفاف و کفاف». این باب را حتماً بخوانید.
🔵 اندک و کافی
✅ در حدیث آمده است که رسولالله داشتند با جمعی در منطقهای میرفتند. کسی را فرستادند تا بروند و شیر شتر تهیه کند. آن شخص رفت و نزد راعی شترها رسید، آن راعی گفت: «إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ص قَالَ: مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ ص بِرَاعِي إِبِلٍ فَبَعَثَ يَسْتَسْقِيهِ فَقَالَ أَمَّا مَا فِي ضُرُوعِهَا فَصَبُوحُ الْحَيِوَ أَمَّا مَا فِي آنِيَتِنَا فَغَبُوقُهُمْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- اللَّهُمَّ أَكْثِرْ مَالَهُ وَ وُلْدَهُ.
ثُمَّ مَرَّ بِرَاعِي غَنَمٍ فَبَعَثَ إِلَيْهِ يَسْتَسْقِيهِ فَحَلَبَ لَهُ مَا فِي ضُرُوعِهَا وَ أَكْفَأَ مَا فِي إِنَائِهِ فِي إِنَاءِ- رَسُولِ اللَّهِ ص وَ بَعَثَ إِلَيْهِ بِشَاةٍ وَ قَالَ هَذَا مَا عِنْدَنَا وَ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ نَزِيدَكَ زِدْنَاكَ قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- اللَّهُمَّ ارْزُقْهُ الْكَفَافَ.
فَقَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ دَعَوْتَ لِلَّذِي رَدَّكَ بِدُعَاءٍ عَامَّتُنَا نُحِبُّهُ وَ دَعَوْتَ لِلَّذِي أَسْعَفَكَ بِحَاجَتِكَ بِدُعَاءٍ كُلُّنَا نَكْرَهُهُ.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ مَا قَلَّ وَ كَفَى خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ وَ أَلْهَى، اللَّهُمَّ ارْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الْكَفَافَ.»
رسول خدا صلىاللّهعليهوآله به شترچرانى گذر كرد و كسى را فرستاد تا از او شير بخواهد شتربان گفت: آنچه در پستان شتران است، صبحانه قبيله است و آنچه در ظرفها است شام ايشان است. رسول خدا صلىاللّهعليهوآله فرمود: خدايا مال و فرزندانش را زياد كن. سپس به گوسفندچرانى گذر كرد و كس فرستاد تا از او شير بگيرد. چوپان گوسفندها را دوشيد و هر چه در ظرف داشت، در ظرف پيغمبر صلى اللّهعليهوآله ريخت و گوسفندى هم براى حضرت فرستاد و عرض كرد همين اندازه نزد ما بود. اگر بيشتر هم بخواهيد، به شما ميدهم. رسول خدا صلىاللّهعليهوآله فرمود: خدايا او را به قدر كفاف روزى ده. يكى از اصحاب عرض كرد: يا رسول اللّه، براى كسى كه ردت كرد، دعائى فرمودى كه همه ما آن را دوست داريم و براى كسى كه حاجتت را روا كرد دعائى فرمودى كه همه ما ناخوش داريم. رسول خدا صلىاللّهعليهوآله فرمود: آنچه كم باشد و كفايت كند، بهتر است از زيادى كه دل را مشغول دارد. بار خدايا، به محمد و آل محمد به قدر كفاف روزى كن.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
عرفان در وادی عمل
جلسه ۳۱۹ (۷ دی ۱۳۹۸)
🔴 بخش پنجم
✅ اندکی که کافی است، از بسیاری که سرگرمکننده است، بهتر است.
✳️ در روایت آمده است که ما اهل بیت، کفاف و عفاف میخواهیم نه بیشتر. معنایش این نیست که پولِ زیاد نیاید. به من بگویید، میگویم: هرکسی میتواند از راه حلال پول بیشتری به دست بیاورد، این کار را انجام دهد، ولی اگر روزیِ بیشتری به دستش رسید، به شکلی به دیگران برساند.
❇️ انسان سعی کند که بیشر از کفاف و عفاف طلب نکند. این اندیشه برای حرص مرز است.
✅ گهگاهی وقتی مال زیاد شود، انسان به حدی به آن مشغول میشود که اوضاعش دگرگون میشود. آیتالله احمدی میانجی روایتی را نقل میکردند. حضرت رسولالله به شخصی مبلغی دادند. آن مبلغ آنقدر برکت کرد که کمکم مایه ترقیِ مالی او شد. کمکم کار زیاد شد و وسعت پیدا کرد. این شخص کسی بود که تا پیش از این دنبال رسول الله میآمد و با هم مسجد میرفتند و نماز شب میخواندند و بعد نماز صبح میخوانند و بر میگشتند. این وجهی که حضرت به او دادند، باعث ترقی مالی ایشان شد. کارها که زیاد شد، وقت صبح را از دست دادند و کمکم کارش به اینجا رسید که میگفت: «یا الله» و « ان الله مع الصابرین». حضرت فرمود: آن مالی که به تو دادم به من برگردان. وقتی آن مال را پس داد، به وضع قبلیاش برگشت.
✅ برعکس آن شخص، اگر برخی از مؤمنین از نظر مالی به حد خوبی برسند، میتوانند خدا را بهتر بشناسند. برخی هم بر عکس هستند و نباید توسعه مالی پیدا کنند.
❇️ دکتر قریب هم اینگونه بود. ایشان مال کم نداشت، ولی در نهایت زهد زندگی میکرد.
✅ برخی حتی میگویند: من کمتر استفاده میکنم تا خمس بیشتری بدهم. این رفتارها به کسی توصیه نمیشود. فقط میخواهم منطق این اشخاص را بگویم. اما بعضیها برعکس عمل میکنند و میگویند: بیشتر مصرف کنیم تا خمس کمتری بدهیم. دقت میکنید؛ این منطقها فرق میکند.
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
هدایت شده از نسیم عرفان
319 اسماء حسنی.pdf
178K
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#عرفان_دروادی_عمل
جلسه 319
https://eitaa.com/Nasimehekmat_ErfandarvadiAmal
https://eitaa.com/nasimehekmat
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون»
«وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» (آل عمران/169)
شهادت هنر مردان خداست!
شهادت سردار رشید اسلام، خار چشم دشمنان، امید مستضعفان، مطیع محض ولایت، سرلشکر حاج قاسم سلیمانی را به محضر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و نائب ایشان مقام معظم رهبری و تمامی آزادگان جهان تبریک و تسلیت عرض می کنیم!
هدایت شده از KHAMENEI.IR
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد
👈 انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است
در پی شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس رهبر انقلاب پیامی صادر کردند.
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای KHAMENEI.IR متن پیام را به شرح زیر میکند:
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبهی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقیترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةاللهارواحناهفداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونهی برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همهی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بیوقفهی او در همهی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوهی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثهی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهرهی بینالمللی مقاومت است و همهی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همهی دوستان - و نیز همهی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزهی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلختر خواهد کرد.
ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.
سیدعلی خامنهای
۱۳دیماه ۱۳۹۸
💻 @Khamenei_ir
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
🌴پیام استاد حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدانپناه، به مناسبت شهادت سردار سرافراز اسلام سپهبد #حاج_قاسم_سلیمانی
بسم ربّ الشهداء و الصدیقین
سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیماني (رحمة الله علیه) به خیل شهیدان پیوست و پرچم پرافتخار سربازی امام زمان (عجّل الله تعالی فی فرجه الشریف) و ولایتمداری بیشائبه نسبت به رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) و حمایت از مظلومان و محرومان و مسلمانان منطقه را با کمال اقتدار برافراشت و با چهرهای خونین از میان ما رفت، این شهادت سراسر نور، بر او و همراهانش گوارا باد.
دشمن دون و فرومایه به گمان خود خواست تا آسیبی به جبهه مقاومت بزند، ولی دست تقدیر الهی ان شاء الله شهادت سردار سلیمانی و أبومهدی المهندس و دیگر یاران او را مقدمه پیروزیهای شیرین مقاومت قرار خواهد داد. «و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین».
همگان باید راه این شهید و سردار بزرگ اسلام را طی کنند تا مقدمهای بر ظهور حضرت حجت (روحی و أرواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) گردد.
تنها راه چارهی مقاومت در منطقه و اعتلای ایران اسلامی، اطاعت از فرامین رهبر عظیم الشأن انقلاب و پیوستگی آحاد ملت و انتخاب مسئولان شجاع و مدبّر برای مصادر امور است.
خداوند ان شاء الله این سردار شهید و دیگر همراهان او را با اولیاء معصومین (علیهم السلام) محشور بگرداند.
«إنّا إن شاء الله به لاحقون»
سید یدالله یزدان پناه
1398.10.13 جمعه
https://eitaa.com/nasimehekmat
May 11
هدایت شده از سیدحمیدرضا برقعی
یاحبیب الباکین
خطِ خون نقطهء پایان سلیمانی نیست
بهراسید که این اولِ بسم الله است...
سیدحمیدرضابرقعی
@hamidreza_borghei
باسلام طبق اعلام مدیریت حوزههای علمیه٬ دروس حوزه فردا تعطیلست.
ان شاء الله همگام با همه مراجع و طلاب حوزههای علمیه در بزرگداشت سردار رشید اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید أبومهدی المهندس که ساعت ۱۰ در مسجد اعظم برگزار میگردد٬ شرکت خواهیم کرد.