*بصیرت چیست؟*
وقتی گرگ حمله می کند،با صدای بلند حمله میکند؛ و فرصتی برای واکنش دارید.
اما وقتی موریانه هجوم میآورد، از همان ابتدا بی سر و صدا و تنها به جان دارایی تان می افتد. زمان می برد تا به هدف برسد.
ایستادن در برابر گرگ، شجاعت میخواهد!! دفع خطر موریانه بصیرت!!
🏵 بصیرت، سواد نیست ،
"بینش " است.
🏵 بصیرت; یعنی اینکه نگاهت به "شخصیت" ها نباشد ;بلکه همواره به "شاخص"ها چشم بدوزی!
🏵 بصیرت; یعنی اینکه بدانی حتی مسجد ,می تواند "مسجد ضِرار"باشد و پیامبر (ص) آن را خراب کند و به زباله دانیِ شهر تبدیل نماید!
🏵 بصیرت ، یعنی اینکه قرآنِ روی نیزه تو را از قرآنِ ناطق منحرف نکند!
🏵 بصیرت ، یعنی اینکه بدانی جانباز صفین(شمر) می تواند قاتل حسین (ع) در کربلا باشد!
🏵 بصیرت، یعنی اینکه بدانی در جنگ با فتنه نمی توانی آغازگر باشی اما تا ضربه نهایی , نباید از پا بنشینی!
🏵 بصیرت، یعنی اینکه نگذاری فتنه گران، شیرت را بدوشند یا بر پشتت سوار شوند!
🏵 بصیرت ، یعنی اینکه" مالک اشتر"ها را به تندروی و "ابوموسی اشعری" ها را به اعتدال, نشناسی!
🏵 بصیرت، یعنی اینکه بدانی معاویه ها ، به سست عنصرهای سپاهِ علی (ع) دل بسته اند!
🏵 بصیرت یعنی اینکه بدانی تاریخ,تکرار می شود، نه با جزئیاتش، بلکه با خطوط کلی اش
🏵 بصيرت در خشت خام ديدن است، نه در آينه ديدن!.
اللهمصلعلیمحمد و آلمحمد
*و عجل فرجهم و فرجنا بهم* 💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مظلومیت ولی امر....
❁﷽❁
*شب اول قبر چیست؟*
در شب اول قبر چه اتفاقی می افتد که همه از آن وحشت دارند؟
آیا اصولاً در آن زمان شب و روز مفهومی دارد یا خیر؟
👇👇👇
*✍️پاسخ حجت الاسلام عالی*
هر مسلمان معتقدی می داند که در آیندهی دور یا نزدیک با چنین شبی روبرو خواهد بود.
ما در روایات داریم که کلمهی قبر همان عالم برزخ است.
این قبری که حفره ای است در قبرستان و بدن مادی را در داخل آن قرار می دهند.
دیگر با این بدن دنیایی کاری ندارند و نظام دنیا برچیده می شود.
یک نظام کامل تری بعنوان عالم برزخ افتتاح می شود.
و با این بدن تا قیامت کاری نیست
بنابراین اگر گفته می شود فشار قبر سوال اول قبر وحشت قبر و تعبیراتی از این قبیل مراد برزخ است.
از همان زمان مرگ که فرد از عالم دنیا مفارقت می کند و روح از بدن جدا می شود شخص وارد برزخ می شود.
از امام صادق (ع) سوال کردند که برزخ چیست؟
فرمود : برزخ همان قبر است از هنگام مرگ تا قیامت.
این فاصلهی زمانی از زمان مرگ تا قیامت زندگی برزخی است.
آن ساعات اولیه ای که روح از بدن مفارقت کرده و جدا می شود
ساعات عجیبی است و حتی روزهای اولیه که روح انسان از بدن جدا شده و فرد می میرد روزهای عجیبی است.
از این جهت که در عین حالی که شخص از دنیا رفته هنوز به این خاطر که انس با آن عالم و موجودات برزخی نگرفته و سال ها با این بدن و نظام دنیوی انس گرفته آنچنان تحیر و سردرگمی و ابهامی دارد که درست نمی تواند دریابد که کیست. یعنی هنوز فکر می کند همان بدن خاکی است که در داخل حفره می گذارند.
با اینکه از آن بدن جدا شده اما به این خاطر که درست خود را نیافته گمان می کند که همان بدن است.
باید زمان بگذرد تا کم کم با عالم برزخ انس پیدا کرده و از این عالم دنیا دور شده و بداند که دیگر جدا شده است
در دین و توصیه های دینی ما اکیداً گفته شده که مراعات حالات اولیهی میت را بکنید.
که او خود را بیابد و در درک آن حالات و رفع سردرگمی و گیجی او را کمک بدهید.
توصیه های دینی چقدر زیبا شما را پیش برده تا آن میت بتواند خود را بیابد و درک کند که کجا است.
در قدم اول گفته شده که هنگام غسل آب داغ بر روی فرد نریخته و ادب بدن را حفظ کنید.
در روایت داریم که با او مدارا کرده و مهربان باشید.
چون شخص میت در آن جا حضور داشته و گمان می کند که همان بدن است.
چه بسا زمانی که می خواهند او را چپ و راست کنند اذیت می شود.
او مانند تنهی درخت نیست که هرکاری خواستند بکنند و آب داغ بر روی او بریزند.
در روایتی از پیامبر اکرم (ص) است که خدا غضب می کند بر کسی که با مومن ضعیفی مدارا نمی کند.
این میت الان مومن ضعیف است و دست او از همه جا کوتاه بوده و کاری از او بر نمی آید بنابراین باید مراعات او را کرد
درقدم بعدی گفته شده وقتی او را تشییع می کنید و به سمت قبر می برید آهسته آهسته ببرید.
با شتاب نبرده و ناگهان او را وارد قبر نکنید.
چون او هنوز خود را نیافته و خیلی سخت است که بدن او وارد حفره شود.
امام صادق(ع) در روایتی فرمود که میت را در چند قدمی قبر بر روی زمین بگذارید چند لحظه صبر کنید.
بعد بلند کنید و یک مقدار جلوتر ببرید برای بار دوم بر روی زمین بگذارید.
باز یک مقدار جلوتر ببرید و برای بار سوم همین کار را تکرار کنید.
در آخر در کنار قبر بر روی زمین بگذارید
چون قبر وحشت های زیادی دارد. بگذارید آمادگی پیدا کند.
برای بار چهارم او را بلند کنید و بدن را وارد قبر کنید.
چقدر خوب است افرادی که این آداب را می دانند و می خواهند این کارها را بکنند در موقع دفن زیارت عاشورا بخوانند.
یا صدای قرآن و ذکر و صلوات بلند شود.
ما نمی دانیم ارتباط آن چیست ولی فقط می دانیم که ذکر به میت کمک می کند که زودتر خود را بیابد.
در قدم سوم گفته شده که وقتی او را داخل قبر می گذارید تلقین همراه با تکان دادن انجام دهید یعنی شخصی که وارد قبر می شود میت را تکان داده و به او تفهیم کند که کجا است.
به او بگوید توجه داشته باش
حواس خود را جمع کن و نترس.
وقتی که دو ملک می آیند و از تو سوال می کنند به آنها این جواب ها را بده.
چون میت گیج است فوق العاده این مسائل به درد او می خورد.
در قدم چهارم گفته شده که وقتی روی قبر را پوشاندند.
نزدیکان میت که او در زمان حیات با آنها انس داشته و صدای آنها برای او آشنا است در کنار او بمانند.
یک بار دیگر از روی قبر و در قسمت بالای سر او را تلقین کنند
حضرت زهرا(س) در وصیت خود به امیرالمومنین (ع) فرمودند که بعد از مرگ من بالای سر من بنشین. بدرستی که این ساعتی است که میت نیاز دارد که افراد زنده یک انسی با او داشته باشند.
یک دفعه نرفته و او را تنها نگذارند.
متأسفانه گاهی اوقات در این زمان برخی از افراد به زور بستگان میت را از سر قبر دور می کنند.
درست است که امکان دارد برخی از بستگان خیلی بی تابی کنند ولی این بی تابی کردن ها در آن زمان باید به گونه ای باشد که ب
یشتر به درد فرد متوفی بخورد.
یعنی انسان فقط نخواهد که غم خود را تخلیه کند.
چند نفر از آشنایان او بمانند و این تلقینات را انجام دهند.
این کارها قدم به قدم باعث می شود که فرد متوفی انس بگیرد.
او فریادهایی دارد که ما نمی شنویم
مرحوم آیت الله انصاری همدانی رضوان الله که استاد شهید دستغیب بودند می گفتند یک بار در همدان در حال تشییع شخصی بودند که من او را با بدن برزخی بالای جنازه دیدم.
البته کسی او را نمی دید.
می دیدم که او را به سمت تاریکی عمیق و مبهمی می برند.
می خواست فریاد بزند که خدایا من را نجات بده اما زبان او به سمت کلمهی خدا نمی چرخید.
من او را می شناختم که فرد بسیار ستمگر و از حکام آن زمان بود.
زبان او به خدا و کمک از خدا خواستن نمی چرخید.
او به مردم التماس می کرد که من را نبرید.
واقعاً یک حالاتی است که ما نمی شنویم.
بنابراین حالات اولیه حالات تحیر و ترس است.
شب اول قبر همان شبی است که فرد را دفن کرده اند.
عالم برزخ بر خلاف قیامت شب و روز دارد.
در قیامت خورشید و ماه و شب و روز برچیده می شود.
اما در برزخ هنوز شب و روز وجود دارد.
در قرآن در رابطه با فرعونیان داریم که آنها صبح و شام بر آتش عرضه می شوند.
امام صادق (ع) فرمود : این آیه مربوط به برزخ است که صبح و شام گفته است چون قیامت روز و شب ندارد.
در برزخ چون اولین شبی است که فرد با یک عالم ناشناخته و موجودات ناشناخته برخورد می کند و شب بودن نیز مزید بر علت است. آیا کسی می تواند به سادگی یک شب را در قبرستان بخوابد ؟
معمولاً افراد از این کار وحشت دارند.
حالا این فرد از یک طرف در عالم نامأنوس و ناشناخته و با دیدن چهره های عجیب و غریب از طرف دیگر که برخی از چهره های برزخی بسیار وحشتناک هستند و تنهایی و دلتنگی از کسانی که با آنها مأنوس بوده از طرف سوم در یک تحیر و ترس و اضطراب شدیدی فرو می رود.
لذا پیامبراکرم(ص) فرمود : شدیدترین ساعات بر میت شب اول قبر است.
این همان شب اولی است که او را دفن می کنند.
اما چون تحیری دارد که هنوز خود را نیافته و نمی خواهد در آن قبر زندگی کند ترس دارد.
البته تعلق روح به بدن تعلق تدبیری نیست به آن معنا که بدن را مدیریت کرده و بتواند حرکت کند.
اما انسی که از قبل بوده برقرار است.
لذا کسانی که به زیارت قبر متوفی می آیند
میت متوجه می شود و با آنها انس دارد
*نشر این پیام صدقه جاریه است*
https://chat.whatsapp.com/JjzgUeDS339KMVbTWFqjAM
🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿
https://chat.whatsapp.com/GhmdsNSfCiu3OOqMnkLe8w
📌 *متن شبهه* 👇👇
لیست کامل زنان محمد ص
1- خدیجه دختر خویلد بن اسبن عبدالعزی (خیر النساء العالمین)
2-سوده دختر زمعه بن قیس العامریه (صاحبته الهجرتین)
3-عایشه دختر ابوبکر صدیق (افقه نساء العالم)
4-ام سلمه دختر امیه بن المغیره
(خلاصه شده)
📌 *پاسخ شبهه*: 👇👇
https://chat.whatsapp.com/GsPDyuYVfQl7YzZwkwUtr2
فلسفه تعدد زوجات پیامبر گرامی اسلام:
درباره علت ازدواج هاى متعدد پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و فراوانى همسران وى که دستاویز تهمت هاى ناجوانمردانه مستشرقان نیز، بوده اند به نکات ذیل اشاره مى کنیم:
1️⃣یکى از ویژگى هاى اختصاصى رسول اللَّه(ص)، امکان ازدواج بیش از چهار همسر به صورت عقد دائم بود(مجمع البیان، ج ۸، ص ۳۶۴.) که دیگران در این ویژگى، شریک نبودند؛ البته این عدم محدودیت، بیش از ده سال دوام نیافت و پس از آن، ازدواج تازه براى آن حضرت تحریم شد.(سید محمد حسین طباطبایى، فرازهایى از اسلام، ص ۱۷۴.) که آیه ۵۲ سوره احزاب، بدان اشاره دارد. از این رو، آزادى ازدواج نامحدود در یک دوره ده ساله، همگان را به رمز گشایى این حکمت الهى سوق مى دهد.
2️⃣ تعدد زوجات و همسران در آن زمان، در منطقه عربستان، یک امر عادى و متداول بود و مختص به رسول خدا نبود و با مسائل هر زمان و مکان، باید با توجه به معیارها و استانداردهاى همان زمان و مکان، نگاه کرد. رسول خدا(ص) با بسیارى از رسوم زمان خود که در تضاد با اهداف و اصول تربیتى اسلام نبودند، مخالفتى نکرد؛ بلکه با واقع گرایى با آنها رو به رو شد تا کم کم آنها را تصحیح کرد و یا از اساس، برطرف ساخت.
3️⃣ حقوق زن در دوره تاریک جاهلى، دستخوش هوسرانى مرد قرار گرفته بود و این حقوق نابود شده، به دست پیغمبر، زنده شد و زن به مقام خویش نایل گردید؛ بدان حد که یکى از آخرین توصیه هاى پیامبر، رعایت جایگاه زن بود و فرمود: «اللَّه اللَّه فى النساء».
4️⃣پیامبر در سن ۲۵ سالگى با خدیجه کبرى که ۲۸ ساله بود، ازدواج کرد و دوران جوانى و میان سالى را با او گذراند و تا ۵۰ سالگى، یعنى سال دهم بعثت، فقط با آن بانوى بزرگ زیست و تا هنگام درگذشت حضرت خدیجه، با کسى ازدواج نکرد. از این رو، اگر او شهوت ران بود، با زنى مسن تر از خود وصلت نمى کرد و ۲۵ سال آغازین زندگى زناشویى و شور جوانى را با او نمى گذرانید و یا همزمان با زنانى دیگر، پیوند زناشویى مى بست.
5️⃣اگر سخنى در باره ازدواج هاى متعدد مطرح است، درباره مقطع پس از رحلت نخستین همسر پیامبر است؛ زیرا ازدواج هاى متعدد او در ۱۳ سال آخر عمر، یعنى در حد فاصل سنین ۵۰ تا ۶۳ سالگى رخ داد؛ دوره اى که سال هاى پایانى اقامت در مکه و دوران اقامت در مدینه را شامل مى شود. به طور قطع، آن ازدواج ها، عوامل گوناگون دینى، سیاسى، اجتماعى و اقتصادى داشت و براى حل مشکلات جارى بود؛ زیرا سن ۵۰ سالگى، اقتضایى براى خوش گذرانى جنسى مرد ندارد. علاوه بر این، بسیارى از زنانى که پیامبر با آنان ازدواج کرد، بیوه بودند؛ جز یک نفر و اکثراً از جهت سنى بالا و حتى پیر بودند و برخى بارها با ناسازگارى ها و حسادت هاى زنانه، پیامبر(ص) را مى آزردند.(ر.ک: قرآن کریم، سوره تحریم (۶۶)، آیه ۱ - ۵.) معلوم است که این روش و این نوع ازدواج، روش شهوت رانان نیست. با این محاسبه، یک انسانِ محقق دوراندیش، نمى تواند براى آن حضرت، انگیزه هاى شهوانى در نظر بگیرد؛ چون ازدواج هاى متعدد، هنگامى ناپسند است که بر محور امیال جنسى استوار باشد که درباره پیامبر اکرم(ص)، چنین برداشتى، ناصواب است. همچنین انسان هاى شهوات ران و تنوع طلب، معمولاً از ازدواج هاى دائم شانه خالى مى کنند و به کامرانى هاى گذرا و آنى مى پردازند؛ در حالى که در زندگى پیامبر، چنین امرى مشاهده نشد.
6️⃣ علت ازدواج هاى پیامبر(ص) را در موارد ذیل، مى توان تحلیل کرد:
الف) اجراى حکم الهى و زدودن افکار غلط جاهلى؛ مانند ازدواج با زینب دختر جحش.
ب) تقویت جایگاه اجتماعى زنان آسیب دیده، همچون زنان بیوه و اسیر و رفع تلقى منفى عصر جاهلى در کم ارزش بودن یا بى ارزش جلوه دادن آن زنان (در این دوره، همه زنان پیامبر جز عایشه بیوه بودند).
ج) دلجویى از زنان، به دلیل آسیب هایى که آنان به خاطر پذیرش اسلام، متحمل شدند؛ مانند ازدواج با ام حبیبه.
د) یک حرکت سیاسى و برقرارى پیوند با قبایل و طوایف بزرگ عرب و جلب پشتیبانى آنان؛ چون پیوند با عایشه.
ه) محافظت و تأمین زندگى بیوه زنان درمانده و فقیر و یتیمان به جاى مانده؛ مانند ازدواج باام سلمه و زینب، دختر خزیمه.
و) نشان دادن عظمت، شکوه و قدرتمندى اسلام و مسلمین؛ مانند ازدواج با صفیه.
ز) حفظ آنان از خطرات جانى؛ مانند وصلت با سوده.
ح) آزادسازى اسیران و بردگان؛ مانند ازدواج با جویریه.
(ر.ک: المیزان، ج ۴، ص ۱۹۵ ؛ علامه طباطبایى، بررسى هاى اسلامى، ص ۱۳۲ - ۱۳۹؛ مؤسسه در راه حق، نگرشى کوتاه به زندگى پیامبر اسلام، ص ۲۹؛ رسولى محلاتى، تاریخ انبیاء، ج
۳، ص ۴۷۵.)
در پایان، با اذعان بر محوریت مستشرقان در نشر شبهات و اتهامات درباره تعدد زوجات پیامبر(صلى الله علیه وآله)، اقرار و اعتراف چهره هاى دیگرى از مغرب زمین، دراین باره شنیدنى است:
الف) جان دیون پورت انگلیسى مى گوید: با این که در آن زمان، زیاد زن گرفتن کار بدى نبود، ولى با این حال، حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) تا پنجاه سالگى با یک زن زندگى کرد و تا خدیجه زنده بود، زن دیگرى نگرفت. آیا ممکن است کسى شهوت ران باشد و هیچ مانعى هم براى زن گرفتن در کار نباشد، با این حال، با یک زن زندگى کند؛ آن هم با زنى که سنّ بالایى داشته باشد؟(عقیقى بخشایشى، همسران پیامبر، ص ۷۸.)
ب) توماس کارلایل مى گوید: به رغم دشمنان، حضرت محمد(صلى الله علیه وآله)، هرگز شهوت پرست نبود و این تهمت، بى انصافى است.(همان.)
ج) گیورگیو مى گوید: محمد(صلى الله علیه وآله) در سال ۵۹۵ میلادى ازدواج کرد و زندگى خانوادگى او، نمونه زهد، تقوا و پاکى بود. او همانند ابراهیم، نوح و یعقوب، در محیطى ساده و بى آلایش زندگى مى کرد.(همان.)
سایت پرسمان
https://b2n.ir/723851
--------------------------
ـاللهمـعجلـلولیکـالفرجـ
مردی بود قرآن میخواند واز معنی قرآن هیچی نمیفهمید .
پس پسرکوچکش از پدرش پرسید چه فایده ای دارد قرآن میخوانی بدون اینکه معنی آن رابفهمی؟
پدر گفت پسرم سبدی بگیر واز آب دریا پرکن وبرایم بیاور .
پسر به پدرش گفت که غیر ممکن است که آب درسبد باقی بماند.
پدر گفت امتحان کن پسرم.پسر سبدی که درآن زغال میگذاشتند گرفت ورفت بطرف دریا وامتحان کرد سبدرازیرآب زد وبسرعت بطرف پدرش دوید ولی همه آبها از سبد ریخت وهیچ آبی در سبد باقی نماند.پس به پدرش گفت که هیچ فایده ای ندارد .
پدرش گفت دوباره امتحان کن پسرم .سپس دوباره امتحان کرد ولی موفق نشد که آب رابرای پدر بیاورد .برای بار سوم وچهارم هم امتحان کرد تا اینکه خسته شد وبه پدرش گفت که غیر ممکن است...
سپس پدر به پسرش گفت سبد قبلا چطور بود؟
اینجا بود که پسرک متوجه شد به پدرش گفت بله پدر قبلا سبد از باقیمانده های زغال کثیف وسیاه بود ولی الان سبد پاک وتمیز شده است.سپس پدر به پسرش گفت این حداقل کاری است که قرآن برای قلبت انجام میدهد
پس دنیاوکارهای آن قلبت را از کثافتها پرمیکند وخواندن قرآن همچون دریا سینه ات راپاک میکند اگرچه هیچی ازآن حفظ نباشی ومعنی اش رانفهمی.
*خدا به همه ی ما توفیق*
*خواندن قران و معنی قرآن*
*وتدبر درقران*
*را*
*عنایت بفرما*
*آمین یا رب العالمین*
🍃✨🍃✨🍃
💫 آیت الله حسن زاده آملی:
🍃 یکی از اهم مراقبات این است که انسان واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد...
🍃 وقتی واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف می شود. یعنی قلم او هرزه و نوشته هایش زهرآگین خواهد شد.
📚 منبع: مجموعه مقالات آیت الله حسن زاده صفحه 126
🌸🍃
#آموزه_های_اخلاقی
@nmotahari7
📌متن شبهه👇
چرا اسلام اصل برده داري را ممنوع و حرام اعلام نکرد؟!
📌پاسخ به شبهه👇
برای پاسخ به این پرسش توجه به چند نکته ضروری است:
1) اصل اولیه در اسلام آزادی انسانهاست.
از نظر اسلام اصل اولیه آزادی انسانها می باشد، مگر اینکه خودشان اقرار به بردگی خود کنند یا در جنگ علیه اسلام اسیر شوند. در مورد این افراد نیز اسلام برنامه دقيق و زمانبندى شده براى آزادى آنها دارد كه در نتیجه آن همه آنها تدريجا آزاد مى شوند، بى آنكه اين آزادى عكس العمل نامطلوبى در جامعه به وجود آورد.(1) اسلام در عصری ظهور کرد که بسیاری از انسانهای آزاد بدون دلیل به بردگی گرفته می شدند و تا زنده بودند این بردگی ادامه داشت و راهی برای آزادی نداشتند. اما با ظهور اسلام تمامی راه های بردگی مسدود شد و برای آزادی بردگان برنامه دقیقی ارائه شد. [بنابراین] از نظر اسلام همه انسانها آزاد هستند و جز افراد خونریزی که در کشاکش جنگ با مسلمانان اسیر می شوند کسی را نمی توان به بردگی گرفت.(2) در روایتی از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده است که امام علی(علیه السلام) فرمود: «براستى كه انسانها همگى آزاد هستند جز آنكه خود به بندگى خويش اقرار نمايد در حالى كه بالغ و عاقل باشد...».(3) در هر عصری هم که کسی به عنوان فقهی برده نیست و آزاد است، همه انسانها مشمول حکم اولیه اسلام در حرمت برده گرفتن آزاد هستند؛ نیز در عصری که قراردادهای بین المللی روشن و مورد پذیرش اسلام و امکان زندانی کردن اسیر کافر و محارب وجود دارد از بردگی گرفتن آنها اجتناب می شود. آنچه در صدر اسلام بر «جواز» و نه «رجحان و مطلوبیت» آن حکم شده جواز به بردگی گرفتن «اسیر جنگی کافر» است که حکم جواز آن از وضعیت و امکانات آن عصر نشأت گرفته بود.
2) تفاوت برده داری مد نظر اسلام با آنچه امروزه از این لفظ برداشت می شود.
اسلام با استثمار انسان مخالف است و تدوین احکام برده داری فقط برای خدمت به برده های آن زمان و فراهم شدن زمینه آزادی آنها بود. در اینکه برده داری در صدر اسلام مجاز بوده و احکام فراوانی نیز برای آن هم در آیات و هم در روایات بیان شده است شکی وجود ندارد، اما مسأله این است که مقصود از برده داری که در صدر اسلام و حتی قبل از آن مطرح بوده است و مورد تایید اسلام قرار گرفته با آنچه امروزه مطرح می باشد و امری مذموم و ناپسند است تفاوت فراوانی دارد. امروزه برداشت ما از برده یعنی استثمار انسانها و بکار گرفتن کسی که توانایی زندگی مستقل را دارد و از روی اجبار در منزل کسی برای نوکری و انجام کارهای ارباب خود زندگی کند. گرچه برده داری به این معنی نیز قبل از اسلام وجود داشته است اما این قسم از برده داری هرگز مورد تایید اسلام قرار نگرفت. در اسلام کنیز و غلام دقیقا مصداق همین شرکتهای خدماتی امروزی است که افرادی که توان اداره زندگی خود را ندارند، در قبال تامین مایحتاج زندگی خود برای ولی و ارباب خود خدماتی را انجام می دادند. حتی این قسم از برده داری نیز بصورت کلی مورد تایید اسلام نمی باشد، بلکه تمام احکا
می که در اسلام
در مورد کنیز و غلام بیان شده است در راستای خدمت به برده ها و عزت بخشیدن به آنها و در نهایت ریشه کن کردن برده داری و از بین بردن آن می باشد.
3) حكم قطعى و عمومى آزادى همه بردگان در صدر اسلام ممکن نبود و لازم بود برنامه دقيق و زمانبندى شده براى آزادى بردگان وضع شود
هنگام ظهور اسلام، بردگى در سراسر جهان آن روز - حتى در مهد تمدن آن زمان یعنى یونان و روم - رواج داشت، و لغو چنین پدیده گسترده اى به یکباره مقدور نبود. آنچه غالباً مورد توجه قرار نمى گيرد اين است كه اگر نظام غلطى در بافت جامعه اى وارد شود ريشه كن كردن آن احتياج به زمان دارد، و هر حركت حساب نشده نتيجه معكوسى خواهد داشت، درست همانند انسانى كه به يك بيمارى خطرناك مبتلا شده و بيماريش كاملا پيشرفت نموده است، و يا شخص معتادى كه ده ها سال به اعتياد زشت خود خو گرفته، در اينگونه موارد حتماً بايد از «برنامه هاى زمانبندى شده» استفاده كرد(4)، خصوصا وقتی اعلام آزادی بردگان به یکباره به نفع بردگان نیز نبود؛ زيرا آنها از كشورهاى دور دست به عربستان آمده بودند و در آنجا كس و كارى نداشتند؛ علاوه براين، هيچ سرمايه و ثروتى هم نداشتند، حال تصوّر كنيد كه اگر يكباره تمام بردگان در جامعه اسلامى آزاد مى شدند و در كوچه ها و خيابانها رها مى شدند، چه فاجعه اى رخ مى داد! بدون شك اين كار به نفع آنها نبود و عّده اى از آنها از گرسنگى مى مردند یا مجبور می شدند به سمت مشرکین روی آورده و برای آنها کار کنند که خود این باعث تقویت جبهه مشرکین می شد و در عین حال سختی و فشار بیشتری هم متحمل بردگان می شد بی آنکه هیچ اقدامی برای آزادسازی آنها رخ داده باشد، به اين جهت تدريجاً آزاد مى شدند تا به راحتى جذب جامعه گردند.(5) اسلام در ضمن ارائه یک برنامه دقیق برای آزادسازی برده ها، سفارش فراو
ن نيست، چرا كه اگر دشمن رها شود باز ممكن است نيروى خود را تجديد سازمان دهد و حمله مجددى را آغاز نمايد. اما حكم اسير بعد از خاتمه جنگ يكى از سه چيز است: آزاد كردن بى قيد و شرط (که در مورد همه اسیران معقول و منطقی نیست)، آزاد كردن مشروط به پرداخت فديه (غرامت، که این نیز برای همه اسیران امکان پذیر نیست)، و یا طبق روایات برده ساختن او. البته انتخاب يكى از اين سه امر منوط به نظر امام و پيشواى مسلمين است و او هم با در نظر گرفتن شرائط اسيران و مصالح اسلام و مسلمين از نظر داخل و خارج آنچه را شايسته تر باشد برمى گزيند و دستور اجرا مى دهد. یقینا حکم برده ساختن آنها نیز از کشتن یا زندانی کردن آنها که در بسیاری از جنگها توسط غیر مسلمانان اتفاق می افتد هم منصفانه تر و هم معقول تر می باشد. ضمن اینکه در آن روز زندانهايى نبود كه بتوان اسيران جنگى را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت، و همه اسیران را نیز عقلائی و مصلحت نبود آزاد کنند؛ لذا راهى جز تقسيم كردن آنها در ميان خانواده ها و نگهدارى به صورت برده وجود نداشت.(18)
پی نوشت:
(1). يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386 هـ ش، چاپ چهارم، ص 449.
(2). من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على، ترجمه: غفاري، محمد جواد، دار الكتب الاسلامية، تهران، 1385 هـ ش، چاپ اول، ج 4، ص 146.
(3). همان، ج 4، ص 183.
(4). يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، همان.
(5). مثالهاى زيباى قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات نسل جوان، قم، 1382 هـ ش، چاپ اول، ج 2، ص 179.
(6). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 هـ ق، چاپ دوم، ج 71، ص 144؛ ر.ک: تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1374 هـ ش، چاپ سى و دوم، ج 21، ص 421.
(7). «شَرُّ النَّاسِ مَنْ باعَ النَّاس»؛ (بدترين مردم كسانى هستند كه بردگان را خريد و فروش مى كنند). ر.ک: الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 هـ ق، چاپ چهارم، ج 5، ص 114.
(8). بردگى در اسلام، ايرجى، محمد صادق (پايان نامه درجه ليسانس مولف از دانشگاه تهران)، کتابفروشی محمدی، تهران، 1339 هـ ش، چاپ اول، ص 73؛ سیره پیشوایان، پیشوایی، مهدی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1374هـ ش، چاپ دوم، ص 300.
(9). ر.ک: تفسير نمونه، همان، ج 21، ص 418.
(10). در زمينه مكاتبه و احكام جالب آن بحث مشروحى در تفسیر نمونه بیان شده است. ر.ک: تفسير نمونه، همان، ج 14، ص 459 و 467.
(11). وسائل الشيعة، شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، مؤسسة آل البيت(عليهم السلام)، قم، 1409 هـ ق، چاپ اول، ج 23، ص 11، ابواب العتق، باب 1، حديث 6.
(12). همان، ج 23، ص 53.
(13). همان، ج 23، ص 59: «مَنْ كَانَ مُؤْمِناً فَقَدْ عَتَقَ بَعْدَ سَبْعِ سِنِينَ أَعْتَقَهُ صَاحِبُهُ أَمْ لَمْ يُعْتِقْهُ وَ لَا يَحِلُّ خِدْمَةُ مَنْ كَانَ مُؤْمِناً بَعْدَ سَبْعِ سِنِينَ».
(14). ر.ک: شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، محقق حلی، ابو القاسم نجم الدین جعفر بن حسن، انتشارات استقلال، تهران، 1409 هـ ق، چاپ اول، ج 3، ص 661، کتاب العتق.
(15). ر.ک: يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ، همان، ص 451 - 453.
(16). مستند الامام المجتبى(عليه السلام)، عطاردی، عزیز الله، نشر عطارد، تهران، 1373 هـ ش، چاپ اول، ص 702.
(17). ر.ک: مثالهاى زيباى قرآن، همان، ج 2، ص 178.
(18). تفسير نمونه، همان، ج 21، ص 410 -411.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
https://b2n.ir/425548
--------------------------
ـاللهمـعجلـلولیکـالفرجـ
انی نیز به مهربانی با آنها دارد. پیامبر اسلام به مسلمانان توصیه کرد که با بردگان (همچون عضوى از خانواده) رفتار انسانى داشته باشند و دستور داد صاحبان بردگان از غذاهایى که خود مى خورند و از لباس هایى که خود مى پوشند، به آنان بدهند. امام على(علیه السلام) به غلام خود «قنبر» مى فرمود: «من از خداى خود شرم دارم كه لباسى بهتر از تو بپوشم، زيرا رسول خدا(صلی الله علیه وآله) مى فرمود: از آنچه خودتان مى پوشيد بر آنها بپوشانيد و از آنچه خود مى خوريد به آنها غذا دهيد».(6)
4) برنامه های اسلام برای آزادسازی برده ها
اسلام از راه هاى مختلفى زمینه لغو تدریجى برده داری را فراهم ساخت؛ بدین ترتیب که از یک طرف راه هاى برده گیرى را تقلیل داده آن را محدود ساخت و خرید و فروش آن را محکوم کرد؛ چنانکه طبق روايتى از پیامبر(صلى الله عليه و آله) بدترين معاملات معامله انسان است.(7) از طرفی، آزاد سازى بردگان آنچنان داراى ارزش و ثواب و فضیلت می باشد که در روایات ما بسیارى از اعمال صالح، از نظر کثرت ثواب و فضیلت، به آزاد کردن بردگان تشبیه گشته و از این طریق مسلمانان به این کار تشویق شده اند.(8)
از طرف سوم اسلام برنامه های مختلفی برای آزادسازی تدریجی برده ها قرار داده است. رئوس اين برنامه چنين است:
الف_ يكى از مصارف هشتگانه زكات در اسلام خريدن بردگان و آزاد كردن آنها است (توبه- آيه 60) و به اين ترتيب يك بودجه دائمى و مستمر براى اين امر در بيت المال اسلامى در نظر گرفته شده كه تا آزادى كامل بردگان ادامه خواهد داشت.(9)
ب_ براى تكميل اين منظور مقرراتى در اسلام وضع شده كه بردگان طبق قرار دادى كه با مالك خود مى بندند بتوانند از دسترنج خود آزاد شوند (در فقه اسلامى فصلى در اين زمينه تحت عنوان «مكاتبه» آمده است).(10)
ج_ آزاد كردن بردگان يكى از مهمترين عبادات و اعمال خير در اسلام است، و پيشوايان اسلام در اين مسأله پيشقدم بودند، تا آنچه كه در حالات على(عليه السلام) نوشته اند: «هزار برده را از دسترنج خود آزاد كردند».(11)
د_ پيشوايان اسلام بردگان را به كمترين بهانه اى آزاد مى كردند تا سرمشقى براى ديگران باشد، تا آنجا كه يكى از بردگان امام باقر(عليه السلام) كار نيكى انجام داد امام(عليه السلام) فرمود: «برو تو آزادى كه من خوش ندارم مردى از اهل بهشت را به خدمت خود درآورم».(12)
ه_ در بعضى از روايات اسلامى آمده است: بردگان بعد از هفت سال خود به خود آزاد مى شوند، چنانكه از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «كسى كه ايمان داشته باشد بعد از هفت سال آزاد مى شود صاحبش بخواهد يا نخواهد و به خدمت گرفتن كسى كه ايمان داشته بعد از هفت سال حلال نيست».(13)
و_ كسى كه برده مشتركى را نسبت به سهم خود آزاد كند موظف است بقيه را نيز بخرد و آزاد كند و هرگاه بخشى از برده اى را كه مالك تمام آن است آزاد كند اين آزادى سرايت كرده و خود بخود همه آن آزاد خواهد شد.(14)
ز_ هرگاه كسى پدر يا مادر و يا اجداد و يا فرزندان يا عمو يا عمه يا دائى يا خاله، يا برادر يا خواهر و يا برادر زاده و يا خواهرزاده خود را مالك شود فوراً آزاد مى شوند.
ح_ هرگاه مالك از كنيز خود صاحب فرزندى شود فروختن آن كنيز جائز نيست و بايد بعداً از سهم ارث فرزندش آزاد شود.
اين امر وسيله آزادى بسيارى از بردگان می شد، زيرا بسيارى از كنيزان به منزله همسر صاحب خود بودند و از آنها فرزند داشتند.
ط_ كفاره بسيارى از تخلفات در اسلام آزاد كردن بردگان قرار داده شده (كفاره قتل خطا، كفاره ترك عمدى روزه، و كفاره قسم را به عنوان نمونه در اينجا مى توان نام برد).
ى_ پاره اى از مجازاتهاى سخت است كه اگر صاحب برده نسبت به برده اش انجام دهد خود به خود آزاد مى شود.(15)
نکته دیگر در این باره این است که بزرگان دين در عمل مشوّق مردم در آزادى بردگان بودند، امام حسن مجتبى(عليه السلام) حتی به بهانه شاخه گلى كه يكى از كنيزانش به او هديه مى كند، كنيز خود را آزاد مى كند.(16) مجموع اینها دیدگاه اسلام در مورد بردگى و تلاش آن برای ریشه کن شدن این مسأله را تا حدى روشن مى سازد.(17)
5) حکم برده برای کافر محارب از کشتن و اسیر کردن او معقول تر بود.
همانطور که اشاره شد اسلام راه هاى برده گیرى را محدود ساخت و تنها در يك مورد اجازه برده گيرى داد و آن در مورد اسيران جنگى بود که آن نیز در دوران غیبت منتفی است و قبل از آن نيز جنبه الزامى نداشت. طبق آیه 4 سوره محمد، بعد از پيروزى بر دشمن بايد بجاى كشتن آنها اقدام به اسارت آنان كرد: (هنگامى كه با دشمن روبرو شديد ضربات سنگين خود را بر آنها وارد كنيد و هنگامى كه به قدر كافى نيروى آنها را درهم كوبيديد به گرفتن و بستن آنها به پردازيد)؛ «فَإِذا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ». به اين ترتيب بعد از غلبه بايد بجاى كشتن آنها را اسير كرد، كارى كه گريزى از آ
هدایت شده از سیاسی شهید مطهری(ره)
🔴 #کرونای_ترامپ | اگر فرضاً ترامپ مُرد، تکلیف انتخابات چه خواهد شد؟
🔻 ترامپ دیروز با هلیکوپتر مخصوص به بیمارستان رفت تا دوران نقاهت را طی کند ؛ برای بسیاری این سوال پیش آمده که اگر کاندیدای ریاست جمهوری در آمریکا فوت کند انتخابات آمریکا چگونه برگزار خواهد شد؟
🔹در دوران دویست و اندی ساله دموکراسی آمریکایی تاکنون هیچ موردی یافت نشده که رئیس جمهور مستقر هنگام کارزار انتخاباتی فوت کند؛ لکن مواردی از عزل یا کشته شدن رئیس جمهور هنگام مسئولیت وجود داشته است...
🔹 برای مثال پس از کشته شدن جان اف کندی معاون او لیندون جانسون به ریاست جمهوری رسید یا با وقوع رسوایی واترگیت و عزل نیکسون جرالد فورد معاونش عهده دار سمت ریاست دولت شد...
🔹 حال با توجه به بدیع بودن پیشامد ابتلای ترامپ به کرونا، برخی حقوقدانان معتقدند که باتوجه به اعلام رسمی کاندیداتوری وی از طرف حزب جمهوری خواه ، دیگر امکان جایگزینی معاون اول به جای کاندیدا وجود ندارد و حتی اگر او فوت کند باید مردم به او رای دهند...
🔹 اگر شکست خورد که هیچ، اما اگر پیروز شد مجمع حزب جمهوری خواه باید برای جایگزینی وی تصمیم بگیرد....
🔹 نظریه فوق قطعی نیست و با توجه به بی سابقه بودن این اتفاق در دوران حیات سیاسی ایالات متحده، باید دید در حالت فوت ترامپ بزرگان این کشور چه تصمیمی خواهند گرفت...
🔹 در اینجا لازم است این نکته راهم ذکر کنم که انتخابات آمریکا با ۲ کاندیدا برگزار نمی شود و کاندیداهای دیگری هم در عرصه حضور دارند، ولی با توجه به عدم پشتیبانی رسانه ها ، سرمایه داران و ۲ حزب اصلی ایالات متحده ، کسی آنها را جدی نمی گیرد....
🔹 تنها در یک مورد راس پرو میلیاردر آمریکایی در سال ۱۹۹۲ ( که رقابت اصلی بین جرج بوش پدر و بیل کلینتون بود )، به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرد و توانست حائز ۱۹ درصد آرا شود که در تاریخ انتخابات آمریکا برای کاندیدایی مستقل بی سابقه بود....
🔻 در نهایت باید گفت به احتمال بسیار زیاد رئیس جمهور آمریکا از این بیماری جان سالم به در خواهد برد اما از اکنون محاجه حقوقی برای دانستن سرنوشت کاندیدای حزب جمهوری خواه در صورت فوت ترامپ آغاز شده است...
🖌 #تقوی_نیا
🏴 ۴ روز تا اربعین حسینی....
نامهای به امام هادی(عليهالسلام) نوشت و
از دوریراه برای عرض حاجت و پرسش از
ايشان گلايه كرد.
امام مرقوم فرمودند: هرگاه... درخواست و
كاری داشتی، كافی است آن را بر لب آوری!
به تو پاسخ خواهيم داد.
📚 كَشفُ المُحجّة، صفحه۲۱۱
😭😭😭
یا حضرت ارباب با نفسی که از دلی بیرون میآید که از عشقت دیوانه شده است، میگویم...
لبیک یا حسین....
▪️هرسال در این ایام با کوله باری بسته به پیشواز اربعین رفته و قدم هایمان را بر سینه ی جاده حک می کردیم و به سوی کوی عشق پَر می زدیم.
اما ارباب عالم، امسال تقدیر دیگری برای ما رقم زده است...
▪️گاهی به بنده، "من حیث لا یحتسب" نعمتی و رزقی عطا میشود، که از محاسبه و فهم او خارج است...
تقدیرات الهی فوق تدبیر و محاسبات عباد است،
"العبد یدبّر، و الربّ یقدّر"
خیلی اوقات، درب های رحمت پروردگار بر ما گشوده است، اما چشمانمان قادر به درک درست آن نیست.
هر گاه آفریدگار دری را از روی حکمت والای خود بر ما ببندد بدون شک سرنوشت ما را صورتي دیگر رقم زده است و قطعا دری دیگر از روی رحمت بی نهایت خود می گشاید.
"خدا گر ز حکمت ببندد دَری
ز رَحمَت گُشاید درِ دیگری"
▪️امسال، مومنین مبتلا به بلایی شده اند، بلای فراق...
📜اما این اعتقاد ما است، که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام میفرمایند:
"ما من بَلية الّا و لله فيها نعمةً تحيط بها ؛ هيچ گرفتاري و بلايي نيست مگر آنکه نعمتي از خداوند آن را احاطه کرده است"
❕اما آن نعمت مستتر در این بلا چه بود؟
آن نعمت، عمق معرفتی بود که امسال در عزاداری ها و در روضه های خانگی دیدیم،
سوز و گداز مخلصانه و ندبه های عاشقانه ای بود که در خلوت دلها، قلب ها را آتش میزد و جان ها را میسوزاند و نفس ها را مهموم میساخت....
که " نَفَس المهموم لظلمنا تسبیح و همّه لنا عباده"
▪️نعمت اربعین امسال ما، وسعتی است که ندای لبیک یا حسین، در جهان پیدا خواهد کرد،
ندایی که در هر دم و باز دم، از سینه های داغدار بر میخیزد، و بوی اربعین را در تمام عالم منتشر خواهد کرد ...
اراده سالار عشّاق امروز بر این مقدر شده است که خریدن قلب های بی قرار را محدود به زمان و مکان نکند،
هر دلی در هر جایی او را خواند و هر دیده ای که پنهانی اشك ریخت و هر نفسی که مهموم شد، همه به ملاقات رب می رسند
✨و این است آن حکمتی که فراق مشایه ی اربعین امسال را برایمان تبديل به رحمتِ حسينيه شدن قلوبمان كرده،
✨و عجب احلي من العسل است كه همه خلق هم نَفَس ، دعوت تو را لبيك مي گويند....
#نفس_المهموم_لظلمنا_تسبیح
✅از سوالات مطرح شده در کانال های ثامن:
❌ سوال اول: نقش رهبری در مواجهه با مشکلات اقتصادی جامعه چیست؟ چرا رهبری ورود نمی کنند؟ چرا روحانی را عزل نمی کنند یا با استیضاح و برکناری وی موافقت نمی کند؟
👈 پاسخ
🔹 ۱) این درست است که مشروعیت تمام اجزای حکومت به تایید ولی فقیه است، اما جمهوری اسلامی ایران کاملاً به مردم سالاری دینی معتقد و ملتزم است، به این معنا که این مردم هستند که مسئولان اجرایی و قانونگذار خود را انتخاب میکنند، لذا بر اساس تقسیم کاری که صورت گرفته مباحث اجرایی به عهده دولتی است که با رای مستقیم مردم روی کار آمده و تعیین مسیر آن و نظارت بر عملکرد آن به عهده مجلسی است که نمایندگان آن با رای مردم بر کرسی مجلس تکیه میزنند.
اگر رهبری مدام در هر امری که وظیفه این قوا است ورود کنند، فلسفه وجودی این قوا زیر سوال می رود، ضمن آنکه روش امام راحل و رهبر معظم انقلاب مدیریت سیستمی بوده و هست، چرا که نمی خواستند و نمی خواهند نظام قائم به فرد بشود، کما اینکه با رحلت امام خمینی جامعه و نظام بدون هیچ چالشی پذیرای رهبر جدید شدند. به زبان دیگر در مدیریت الهی و ولایی همه مسئولان و آحاد جامعه باید رشد و تعالی یابند و این با دخالت رهبری در تمام امور جامعه منافات دارد.
البته رهبری روشنگری و هشدارها را همواره ارائه می کنند.
🔸 ۲) اینکه گفته میشود رهبری کاری برای حل این مشکلات انجام نمیدهند اشتباه است، چرا که رهبری به چند صورت برای کاهش مشکلات مردم ورود می کنند. یکی با هشدارهای علنی و دوم دستورات و هشدارهای غیر علنی در جلسات، ایشان خود به این اشاره کردند که هر دستور یا نهیبی به یک مسئول دولتی نباید علنی شود.
همچنین اجازه به دولت برای فعالیتهای فراقانونی مثل برداشت از صندوق توسعه ارزی برای حل مشکلات و ...
رهبری زمانی وارد عزل و نصب مسولان می شوند که انحراف اساسی در مسیر انقلاب رخ دهد.
در سال آخر ریاست جمهوری استیضاح یا برکناری و حتی استعفای دولت هیچ مشکلی را از جامعه برطرف نمیکند، بلکه بر مشکلات موجود می افزاید.
🔹 ۳) این دولت وعده داده که با مذاکره با کدخدا مشکلات را حل می کند. همه باید اشتباه بودن این راهبرد بدانند، امروز دولت در سال آخر خود باید پاسخگوی وعده های داده شده و مسئولیتهای خویش باشد نه آنکه با کنار رفتن آن، بخش های تبلیغاتی همسو با دولت با اغواگری از آن دولتی مظلوم بسازند که مثلاً "نگذاشتند کار کند".
باید سطح آگاهی های عمومی چنان افزایش پیدا کند که بدون ورود مصداقی، انتخاب قاطبه مردم بر اساس مصالح ملت و کشور ایران باشد تا مشکلات موجود نیز حل شود.
#نشستهای بصیرتی
#شهید کمالی
#ثامن
@nmotahari7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ کلیپ جذاب/
❌موضوع: مقایسه رفتار منافقین و یهودیان در زمان پیامبر اکرم و حال حاضر از نگاه مقام معظم رهبری
#نشستهای بصیرتی
#شهید کمالی
#ثامن
@nmotahari7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نصرالله: هدف ترور سردار سلیمانی احیای داعش بود
دبیرکل حزب الله لبنان:
🔹هدف تروریستهای آمریکایی از به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی، آغاز روند احیای داعش بود.
🔹میخواهند داعش را احیا کنند تا آن را بهانه کنند برای ماندن در عراق و منطقه.
@nmotahari7