✳️ آیا تلاش، کوشش و تقلا برای کسب روزی روا است؟
سلام و عرض ادب بی پایان
نمیدانم وقت عزیز و شریف حضرتعالی این امکان را میدهد که سوالی از محضرتان داشته باشم یا خیر.
بررسی اجمالی در روایات رزق و روزی،حقیر را به این نتیجه رهنمون کرد که تلاش و کوشش در اکتساب مال و اموال و تقلا در کسب روزی تاثیری در ازدیاد آن نداشته بلکه رزق و روزی مقدر و مقسوم است!
امروز با نقل قولی برخورد کردم از مرحوم میرزا اسماعیل دولابی که ضمیمه سوال هست و نظریه حقیر رو تقویت کرد. با این حال، از شما استاد عزیز بعنوان فقیه آگاه، و خبیر در آیات و روایات سوال دارم که آیا این برداشت مورد تایید میباشد یا خیر؟
اگر مورد تایید است یعنی حقیقتا تقلا در کسب روزی بیفایده است؟!!
علیکم السلام
در شماری از روایات بر این نکته تاکید شده است که مال یا روزی بر دو قسم است:
1. طالب؛ یعنی مالی که بدون طلب و پیگیری نصیب انسان میشود؛
2. مطلوب؛ یعنی مالی که انسان باید برای کسب آن تلاش و کوشش کند.
به عنوان نمونه حضرت امیر (ع) در این باره فرمود:
«يَا ابْنَ آدَمَ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُه ورِزْقٌ يَطْلُبُكَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِه أَتَاكَ فَلَا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ كَفَاكَ كُلُّ يَوْمٍ عَلَى مَا فِيه فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللَّه تَعَالَى سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ وإِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيمَا لَيْسَ لَكَ ولَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ ولَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْه غَالِبٌ ولَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ.» (نهج البلاغه، حکمت 379)
بر این اساس، تلاش و تقلا در نوع اول از مال و روزی تاثیری در کاستی یا فزونی آن ندارد، اما اگر روزی از نوع دوم؛ یعنی نوع مطلوب باشد، راهی جز تلاش و کوشش برای آن تعریف نشده است.
از سویی دیگر، از آن جا که نمی دانیم روزی ما از کدام نوع است، نمی توانیم کار، کوشش و تلاش برای کسب آن را کنار بگذاریم. از این جهت سراسر روایات کتاب التجارة کتاب شریف وسائل الشیعه دعوت به کسب و کار و کوشش در این زمینه است.
نکته مهم برای دور ماندن از خطر حرص، دلبستگی به دنیا و احیانا بی توجهی به وعده خداوند مبنی بر تامین روزی، آن است که از یک سو تلاش باید به حدی باشد که به کسب علم و دین انسان آسیب نزند و از سویی دیگر، به عنوان هدف اساسی و اصلی مطمح نظر قرار نگیرد و تنها با این نگاه دنبال شود که خداوند خود به کسب آن دعوت فرموده است.
پیام نهایی را این آیه شریفه داده است: «وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا» (قصص، 77)
چنان که پیداست در این آیه شریفه برای کسب آخرت از واژه «ابتغاء»؛ یعنی طلب کردن و دنبال کردن استفاده شده است، اما در مورد دنیا از تعبیر «فراموش نکن» بهره گرفته شده است؛ یعنی دنیا باید در مرحله دوم و حاشیه ای توجه یک مومن باشد.
موفق باشید.
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ حکایت برخی از طلاب حکایت «مایکل کارول» است!
حکایت برخی از طلاب و اهالی حوزه حکایت «مایکل کارول» است که خداوند موهبتی بزرگ به نام «عالم دین» بودن و در سلک «عالم دین» درآمدن به آنان ارزانی فرمود، اما چون قدر آن را ندانستند و ارزان فروشی کردند، یا آن را رها کردند و یا بدون برخورداری از هیچ ثروت علمی و معنوی فقط لباس آن را یدک می کشند!
داستان ذیل می تواند برای برخی از اعزه درس آموز باشد.
پیداست هر مثال و نمادی از یک جهت شباهت می رساند و چه بسا از جهات بسیار شباهتی در بین نباشد.
از این جهت کسی اشکال نکند که چه نسبتی میان لاتاری و طلبگی و شخصیت پر خبط و خطای این فرد با یک طلبه وجود دارد!
این داستان غم انگیز «مایکل کارول»، یکی از برندگان بختآزمایی است. کسی که با ۷/۹ میلیون یورویی که برنده شده بود، کارش به دادگاه کشید و چند سال بعد، فقیر و تنها به حال خود رها شد. مایکل کارول در ۱۹ سالگیاش صاحب پولی شد که کسی خوابش را هم نمیدید؛ ۷/۹ میلیون یورو، آن هم در سال ۲۰۰۲. اما طولی نکشید که دریای ثروت او هم خشک شد و بهخاطر مخارج روزانهاش، مجبور شد حتی خانهاش را هم به حراج بگذارد. خوشگذرانی، تنها موضوعی بود که کارول در سالهای ثروتمند بودنش به آن فکر میکرد و به همین دلیل بود که مایکل پس از پیروزی در یک بختآزمایی بزرگ، گرفتار موادمخدر و قمار شد. خوشبختی او چندان طول نکشید و بعد از ۸سال زندگی با پولهایی که برنده شدهبود، بار دیگر فقر را تجربه کرد. او در این مورد میگوید: «مهمانی تمام شده و حالا وقت آن است که سر زندگی واقعی برگردم.» اما فقر مالی تنها مشکلی نبود که کارول در آن دست و پا میزد. همسرش هم او را ترک کرد و دخترشان را باخود برد. از دست دادن ۱۰۰ هزار یورو در طول ۸سال، او را بهبحرانی کشاند که فکرش را هم نمیکرد. این ماجرا تاجایی پیش رفت که او بعد از ۸ سال زندگی بیقید و بند، تصمیم گرفت سراغ کاری برود اما این فکر هم نمیتوانست او را نجات دهد. کارول دیگر یک جوان ۱۹ ساله نبود. نزدیک به یکدهه از آن روزها گذشته بود و او بدون هیچ تجربه کاری، نمیتوانست به راحتی شغلی پیدا کند. گذشته از این، کارنامه او پر از سوابق جنایی بود تاجاییکه خودش اعتراف میکند در این سالها ۲/۱ میلیون از پولی که برنده شده بود را تنها برای خرید کوکایین، خرج کرده است. کارول که ۸ سال زندگیاش را بهباد داده بود، مجبور شد بهخاطر نان شبش هم که شده، کاری کند اما انگار جز آشغال جمعکنی فرصتی برای او باقی نمانده بود؛ سرانجام مرد ۹ میلیون یورویی که همه چیزش را از دست داده بود، مجبور شد به این گزینه آخر «بله» بگویید.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۷.mp3
13.02M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1267
🗓 یکشنبه 29 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
1. «بَابُ حُكْمِ وَطْءِ الْمُطَلَّقَةِ بَعْدَ الْعِدَّةِ وَ فِيهَا»
2. «بَابُ أَنَّهُ إِذَا شَهِدَ عَلَى الْمُحْصَنِ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ فَعَلَيْهِ الرَّجْمُ وَ إِنْ شَهِدَ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَعَلَيْهِ الْجَلْدُ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۰.mp3
7.34M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 210
🗓 دو شنبه 23 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (بقره، 104)
@nasirigilani_ir
✳️ تغییر ذائقه مردم در فروکاستن از بهره مندی از خطیبان دینی
در ایام تابستان به صورت اتفاقی توفیق حضور در چندین مجلس ترحیم فراهم شد.
حسب سنت متعارف در همه مجالس ترحیم طی سنوات گذشته، پس از تلاوت قرآن، نخست عالمی حوزوی به وعظ و خطابه می پردازد و پس از آن مداحی انجام می گیرد.
اما با کمال تعجب مشاهده شد که خبری از وعظ و خطابه دینی نیست!
فقط مداحان طبق روش متداول خود با خواندن ابیاتی از حال و هوای گذار دنیا و خوبی های میت سخن گفتند و تمام!
این در حالی است که معمولا در این دست از مجالس بسیاری از افراد به خاطر انتساب نسبی یا سببی یا ارتباط دوستی و کاری با میت و به عنوان همدردی با بازماندگان شرکت می کنند که چندان در حال و هوای دینی و معنوی سیر ندارند و بسیار دیده شده است که با چند توصیه و تذکر اخلاقی که اتفاقا به خاطر حاکمیت فضای حزن بستر خوبی برای آنها فراهم است، حال و هوای آنان تغییر می کند و حداقل هشیار و هشداری برای شماری از مخاطبان به ارمغان می آورد.
اما متاسفانه مدتی است که در شماری از مناطق کشور این رویه تاثیر گذار کنار گذاشته شده است.
جالب تر آن که عموما مداحان برای افزایش حزن در داخل مسجد از ابزار موسیقی همچون نی بهره می گیرند.
گاه شنیده می شود که در مناطقی حتی در شب های محرم دیگر از خطبای دینی دعوت به عمل نمی آید و فقط به مداحی اکتفا می شود!
باید پرسید و پیجویی کرد که چرا ذائقه دینی مردم تا این حد تغییر کرده است؟!
پیداست که در تحلیل این دست از عقب گردها تنها نمی توان مردم را مقصر دانست یا لزوما آنها را بر فاصله گرفتن آنان از شعائر دینی حمل کرد.
یکی از عوامل این تغییر ذائقه را می توان نگاه مخاطبان به سطح و عمق دانش خطیبان ارزیابی کرد؛ به این معنا که از نظر عموم مردم دانش شماری از مبلغان دینی پاسخگوی سطح انتظارات آنان نیست.
البته عواملی دیگر در این بین تاثیر گذار است که باید در مجالی دیگر در باره آنها سخن گفت.
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۷.mp3
13.02M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1267
🗓 یکشنبه 29 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
1. «بَابُ حُكْمِ وَطْءِ الْمُطَلَّقَةِ بَعْدَ الْعِدَّةِ وَ فِيهَا»
2. «بَابُ أَنَّهُ إِذَا شَهِدَ عَلَى الْمُحْصَنِ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ فَعَلَيْهِ الرَّجْمُ وَ إِنْ شَهِدَ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَعَلَيْهِ الْجَلْدُ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۲.mp3
9.44M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 212
🗓 یکشنبه 29 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«مَا نَنْسَخْ مِنْ آَيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره، 106)
@nasirigilani_ir
✳️ دختر دانشگاه آزاد نخستین پایه گذار گناه برهنگی در مجامع عمومی
🔹همواره همه بدبختی ها و بیچارگی های بشر در طول تاریخ چنان بوده که از یک نقطه آغاز شده است و در پی آن در گذار زمان آن چنان به تباهی و تاریکی کشیده شده و می شود که دیگر نمی توان برای آن حد یقف قرار داد و امید بست که در جایی متوقف می شود.
🔹در غرب اولین ساز برهنگی توسط یک زن مدل آمریکایی (مرلین مونورو) نواخته شد. جامعه آمریکا کار او را بر نتافت، اما مخالفت ها اثر نگذاشت و تباهی به حدی رسید که امروز آمریکا به جرثومه تباهی و تاریکی در دنیا و مولد پلیدی و پلشتی در جهان تبدیل شده است.
🔹در ایران نخستین ساز برهنگی را قره العین نواخت و جناب ملک مطیعی که علی القاعده باید پیوسته بر طبل غیرت و ناموس پرستی می کوفت، با ثبت نخستین بوسه پر گناه بر لبان دختری شانزده ساله، باب برهنگی در سینمای ایران را گشود!
🔹در ایران پس از انقلاب نخستین گام نامبارک مبارزه با حجاب را دختر میدان انقلاب برداشت و همان موقع در مقاله ای انتشار یافته، از سر سوز هشدار داده شد که این خانم نمی داند چه بار گناه سنگینی را بر دوش خود گذاشته است!
🔹تا چند روز قبل همه مصایب متوجه برداشتن روسری از سر و البته کم رنگ شدن پوشش زنان بود، اما آن چه که توسط یک خانم در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران انجام شد، پایه گذاری برهنگی کامل در منظر عمومی است.
🔹او با این کار بسیار زشت، عملا قبح و زشتی برهنگی کامل را شکست. البته به استثنای دو عضو زنانه که حتی فمنیست ها هم به رغم همه بی حیایی ها آنها را اندام جنسی خاص زنان دانسته و بر پوشیدگی آنها تاکید دارند!
🔹دیگر پس از این، از هر زن غیر پایبند به ارزش های دینی در زمینه حجاب و عفاف به هنگام تذکری حتی مشفقانه، می توان انتظار داشت که برای بستن همه دهان های خیرخواهانه، خود را در میان انبوه مردم این چنین برهنه سازد و صدای مظلومیت خود را به گوش فلک برساند!
🔹باری، این خانم برای نخستین بار همه سدهای پاکی، حریم و حرمت خصوصی، عفت و عفاف زنانه و همان که همگان آن با کلمه «ناموس» می شناسند، را با تمام قدرت در همه شکست!!
البته باید به ایشان بابت این پیروزی بزرگ و ارمغان بزرگتری که برای دختران و زنان ایران هدیه داده، هزاران بار دست مریزاد گفت!!
🔹او و همه کسانی که از شادی این ماجرا دست افشانی می کنند، نمی دانند که با این روند برای پنجاه سال آینده چه ضربه کاری بر فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی وارد ساخته اند و چگونه همه تباهی های جاری برهنگی جهانی را به کشوری با چند ده هزار تمدن و فرهنگ، سرایت می دهند!
🔹متاسفانه در حال حاضر از ما کاری جز تاسف و تاثر بر نمی آید!
از خداوند مهرگستر می طلبیم که جامعه و نسل جوان پر آسیب ما را از همه آفات و آسیب های خانه برانداز دور نگاه دارد!
بمنه و کرمه
علی نصیری
شب سه شنبه
پانزدهم آبان ماه ۱۴۰۳
@nasirigilani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تماشای این انیمیشن در باره آینده حجاب و عفاف در ایران توصیه می گردد.
@nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ موارد اراده خیر خداوند نسبت به بندگان شایسته
این سخنرانی صبح امروز جمعه هیجدهم آبان ماه پس از اقامه نماز صبح در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهرک زین الدین قم ارایه شد.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۸.mp3
11.68M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1268
🗓 دوشنبه 30 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات: «بَابُ قَتْلِ الْيَهُودِيِّ وَ النَّصْرَانِيِّ إِذَا زَنَى بِمُسْلِمَةٍ وَ إِنْ أَسْلَمَ عِنْدَ إِرَادَةِ إِقَامَةِ الْحَدِّ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۳.mp3
8.91M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 213
🗓 دوشنبه 30 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«مَا نَنْسَخْ مِنْ آَيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره، 106)
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۴.mp3
12.96M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 214
🗓 دوشنبه 30 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«مَا نَنْسَخْ مِنْ آَيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (بقره، 106)
@nasirigilani_ir
✳️ تفسیر روایت امام سجاد (ع): لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ لَطَلَبُوه ولَوْ بِسَفْكِ الْمُهَجِ وخَوْضِ اللُّجَجِ
واژه «سفک» به معنای ریختن و واژه «مهج» جمع «مهجة» به معنای خون قلب است: «مهج: المهجة: دم القلب ولا بقاء للنفس بعد ما تراق مهجتها» (العین، ج 3، ص 297) واژه «لجج» جمع «لجة» به معنای گرداب است. تعبیر «سَفْكِ الْمُهَجِ وخَوْضِ اللُّجَجِ» به مثابه تعبیر «خود را به آب و آتش زدن» در فارسی است. از این جهت می توان دریافت که دو فقره «سَفْكِ الْمُهَجِ وخَوْضِ اللُّجَجِ» موضوعیت ندارند و مراد ضرورت تلاش برای تحصیل دانش تا سرحد مرگ است.
در این روایت گفته نشده است که طلب دانش چه ثمرات و برکاتی را در پی دارد و فقط اعلام شده که اگر مردم برکات طلب دانش را می دانستند تا سرحد مرگ برای تحصیل آن تلاش می کردند. در حقیقت «ما» موصوله به صورت ابهام رها شده است. پیداست که می توان فقره «من آثار الدنیا و الآخرة» را در تقدیر گرفت؛ یعنی اگر مردم می دانستند که در طلب دانش چه آثار و ثمرات دنیوی و اخروی عائد آنان می شد، تا سر حد مرگ به دنبال آن می رفتند.
در این روایت طلب علم از «ناس» خواسته شده است که دو نکته را در پی دارد:
یک؛ پیجویی علم مورد طلب برای همه مردم است؛ یعنی چنان نیست که فقط از دین داران توقع دنبال کردم علم در بین باشد.
دو؛ علم در این روایت لزوماً نمی تواند علم دینی باشد؛ زیرا منطقی نیست از همه مردم خواسته شود تا به دنبال طلب علوم دینی و الهی باشند.
از کاربست چنین تعبیری که در آن از واژه «لو شرطیه» استفاده شده، می توان دریافت که عموم مردم به دنبال طلب علم نیستند و ارزش آن را نمی شناسند. تاکید بر طلب کردن دانش هر چند اگر مستلزم ریختن خون جگر یا فرو رفتن در گرداب ها باشد، نشان از اهمیت بسیار زیاد دانش دارد.
برهانی که در این روایت برای تبیین اهمیت فراگیری دانش بکار رفته، برهان عقلی است؛ یعنی انسان همواره به دنبال کسب منافع و دفع مضار است و هر چه میزان منفعت چیزی بیشتر باشد، بیشتر برای تحصیل آن تلاش و کوشش خود را بکار می برد.
این تعبیر که اگر مردم می دانستند، چنین و چنان می کردند، ناظر به موضوعات مختلف در پاری از آیات و روایت راه یافته است؛ به عنوان نمونه قرآن در آیه ذیل اعلام می کند که اگر کافران می دانستند که چه عذابی در انتظار آنان است، هرگز به کفر نمی گراییدند: «لَوْ يَعْلَمُ الَّذِينَ كَفَرُوا حِينَ لَا يَكُفُّونَ عَنْ وُجُوهِهِمُ النَّارَ وَلَا عَنْ ظُهُورِهِمْ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ» (انبیاء، 39)
امام صادق (ع) در جایی فرمود اگر مردم می دانستند که در معرفت الهی چه فضیلتی نهفته است، هرگز چشم خود را به نعمت های بی مقدار دنیوی که خداوند به دشمنان آنان داده است، نمی دوختند: «لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي فَضْلِ مَعْرِفَةِ اللَّه عَزَّ وجَلَّ مَا مَدُّوا أَعْيُنَهُمْ إِلَى مَا مَتَّعَ اللَّه بِه الأَعْدَاءَ مِنْ زَهْرَةِ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ونَعِيمِهَا وكَانَتْ دُنْيَاهُمْ أَقَلَّ عِنْدَهُمْ مِمَّا يَطَؤُونَه بِأَرْجُلِهِمْ ...» (الكافي، ج 8، ص 247)
نیز آن حضرت فرمود که اگر مومن بداند که در مصائب چه پاداشی برای او در نظر گرفته شده است، آرزو می کند که بدن او را با قیچی ها قطعه قطعه کنند: ««عَنْ أَبِي يَحْيَى الْحَنَّاطِ عَنْ عَبْدِ اللَّه بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ شَكَوْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّه (ع) مَا أَلْقَى مِنَ الأَوْجَاعِ وكَانَ مِسْقَاماً فَقَالَ لِي يَا عَبْدَ اللَّه لَوْ يَعْلَمُ الْمُؤْمِنُ مَا لَه مِنَ الأَجْرِ فِي الْمَصَائِبِ لَتَمَنَّى أَنَّه قُرِّضَ بِالْمَقَارِيضِ» (الکافی، ج 2، ص 255)
امام صادق (ع) در جایی دیگر فرمود که اگر نمازگزار بداند که در حالت نماز چه الطاف و برکاتی از آسمان و زمین بر او فروبارید و فرشتگان او را دوره کرده اند، هرگز نماز خود را ترک نمی کرد: «إِذَا قَامَ الْمُصَلِّي إِلَى الصَّلَاةِ نَزَلَتْ عَلَيْه الرَّحْمَةُ مِنْ أَعْنَانِ السَّمَاءِ إِلَى أَعْنَانِ الأَرْضِ وحَفَّتْ بِه الْمَلَائِكَةُ ونَادَاه مَلَكٌ لَوْ يَعْلَمُ هَذَا الْمُصَلِّي مَا فِي الصَّلَاةِ مَا انْفَتَلَ» (الكافي، ج 3، ص 265)
امام باقر (ع) فرمود اگر سائل می دانست که در حاجت خواهی چه خسارتی متوجه او می شود، هرگز از کسی حاجت نمی خواست و اگر بخشنده می دانست که در بخشش او چه فوائد و پاداشی در نظر گرفته شده است، هرگز خواسته هیچ کس را رد نمی کرد: «لَوْ يَعْلَمُ السَّائِلُ مَا فِي الْمَسْأَلَةِ مَا سَأَلَ أَحَدٌ أَحَداً ولَوْ يَعْلَمُ الْمُعْطِي مَا فِي الْعَطِيَّةِ مَا رَدَّ أَحَدٌ أَحَداً» (الكافي، ج 4، ص 20)
👇👇👇
باری، بسیاری از مردم بلکه اکثریت قاطع آنان برای جمع کردن اموال یا کسب شهرت و اعتبار اجتماعی خود را تا سر حد مرگ به خطر می اندازند، اما برای کسب دانش هیچ زحمتی به خود نمی دهند؛ زیرا قدر و قیمت دانش را نمی دانند.
یک نمونه تاریخی آن ماجرای «تب طلا» در ایالت کالیفرنیا آمریکا است که طی سال های 1848 تا 1855 در پی ادعای یافتن طلا توسط برخی از افراد رخ نمود و در پی آن بیش از دیست هزار نفر از سایر ایالت های آمریکا و بسیاری از مناطق جهان همچون جزایر هاوایی، مکزیک، پرو و شیلی از طریق دریا و خشکی به کالیفرنیا هجوم آوردند و شماری زیادی از آنان در این راه جان دادند.
آن جمعیت انبوه سختی ترک خانه و کاشانه خود و خطر مرگ در این راه را از آن جهت بر خود هموار کردند که می دانستند ارزش طلایی که در آن منطقه یافت خواهد شد، چقد زیاد است و چگونه می تواند تحول عظیمی در زندگی آنان ایجاد کند.
حال اگر فرض را بر این بگذاریم که مردم جهان ارزش فراگیری دانش را می دانستند و حداقل برای آن در حد دستیابی به چند ده گرم طلا ارزش قائل بودند، بی تردید خود را به هر آب و آتش می زدند تا از این نعمت بهره مند باشند.
برگرفته از کتاب «تفسیر برگزیده کافی شریف» اثر استاد علی نصیری
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۹.mp3
11.44M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1269
🗓 5 آبان 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
«بَابُ حُكْمِ الْمَرْأَةِ إِذَا زَنَتْ فَحَمَلَتْ فَقَتَلَتْ وَلَدَهَا»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۵.mp3
23.15M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 215
🗓 6 آبان 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
تفسیر آیه شریفه:
«وَدَّ کثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ لَوْ یرُدُّونَکمْ مِنْ بَعْدِ إِیمَانِکمْ کفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَینَ لَهُمْ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّی یأْتِی اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کلِّ شَی قَدِیرٌ» (بقره، 109)
@nasirigilani_ir
تو پنداری که نانی می خوری
زهر مار و کاهش جان می خوری
نان کجا اصلاح جانی می کند
کو دل از فرمان جانان برکند
@nasirigilani_ir
✳️ ضرورت مراعات صرفه جویی در مصارف جاری
با توجه به مشکلات جاری کشور در تامین آب، برق، بنزین و مواردی از این دست که عموما از متوسط مصرف جهانی بیشتر و بالاتر است، بیش از هر کس دیگر از فرهیختگان و دین داران انتظار می رود که خود به رعایت صرفه جویی در این عرصه ها و پرهیز از هر گونه اسراف و تبذیر پایبند باشند تا هم به مسئولیت شخصی خود عمل کرده باشند و هم الگوی رفتاری و عملی برای دیگران فراهم آورند.
بیاییم در گام نخست خود، خانواده و محیط کار را به رعایت اصل صرفه جویی در همه مصارف جاری دعوت کنیم!
این پیام از باب دعوت به خیر در کانال گذاشته می شود و امید است همه عزیزان همراه به نشر آن و تاکید بر رعایت این فرهنگ دینی اهتمام داشته باشند.
@nasirigilani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ تجارب تدریسی در محیط های دانشگاهی (۲)
کمپانی های بزرگ برای تولید کالا از چهار مرحله بنیادین بهره می گیرند:
یک؛ ایده پردازی
دو؛ طراحی
سه؛ تولید نمونه
چهار؛ تولید انبوه
این چهار مرحله دقیقا از سوی خداوند در فرآیند آفرینش انسان اتفاق افتاده است.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۷۰.mp3
10.76M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1270
🗓 6 آبان 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
بررسی فقهی روایات:
«بَابُ حُكْمِ مَنْ غَصَبَ أَمَةً فَاقْتَضَّهَا أَوِ اقْتَضَّ حُرَّةً وَ لَوْ بِإِصْبَعِهِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۶.mp3
9.29M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 216
🗓 7 آبان 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«وَدَّ کثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ لَوْ یرُدُّونَکمْ مِنْ بَعْدِ إِیمَانِکمْ کفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَینَ لَهُمْ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّی یأْتِی اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کلِّ شَی قَدِیرٌ» (بقره، 109)
@nasirigilani_ir
✳️ به عالمان دنیا دوست اعتماد نکنید!
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه ع قَالَ إِذَا رَأَيْتُمُ الْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْيَاه فَاتَّهِمُوه عَلَى دِينِكُمْ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَيْءٍ يَحُوطُ مَا أَحَبَّ وقَالَ ص أَوْحَى اللَّه إِلَى دَاوُدَ ع لَا تَجْعَلْ بَيْنِي وبَيْنَكَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْيَا فَيَصُدَّكَ عَنْ طَرِيقِ مَحَبَّتِي فَإِنَّ أُولَئِكَ قُطَّاعُ طَرِيقِ عِبَادِيَ الْمُرِيدِينَ إِنَّ أَدْنَى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِي عَنْ قُلُوبِهِمْ
شرح حدیث:
از تعابیری همچون «دینکم» و «عبادی المریدین» می توان دریافت که مراد از عالم در این روایت عالم دین است؛ یعنی کسی که مدعی دین شناسی است و مدار کار خود را تبلیغ دین قرار داده است. روایت بعدی که در آن به جای عالم از واژه «فقهاء» استفاده شده نیز مدعا را تایید می کند.
در فراز «مُحِبّاً لِدُنْيَاه» به جای واژه «الدنیا» واژه «لدنیاه» آمده است که اشاره به محدودیت و خُردی اندیشه دنیا دوستان دارد که به همان میزان محدود مال و منال خود سخت دلبسته اند و گمان می کنند که دنیای بس گرانی نصیب آنان شده است.
به عبارت روشن تر؛ از منظر دین اگر همه دنیا به فردی داده شود، هم چنان متاع قلیل به او ارزانی شده و دنیا بهایی برای دلبستگی ندارد. این در حالی است که خداوند به هیچکس چنین سهمی نداده و حتی به دنیا دوستان بخش بسیار اندکی از آن را بخشیده است. پیداست که با این حال دیگر دلبستگی و دلدادگی به دنیا بسی با سفاهت همراه است.
از سویی دیگر مراد از محبت به دنیا همان گونه که از درنگریستن در مجموع آیات و رویات در این زمینه بر می آید، آن گونه محبت است که انسان را خود، از خداوند و از توجه به همنوعان خود غافل سازد و زمینه رویکرد رذایل اخلاقی مختلف؛ همچون حرص و بخل را فراهم آورد. در غیر این صورت صِرف محبت به دنیا مورد نکوهش نخواهد بود. کاربست واژه «مفتون» در ادامه روایت از جمله شواهد مدعا است.
متهم ساختن عالم دنیا دوست در دین چند معنا را بدست می دهد:
یک؛ اندیشه چنین فردی بیمار است؛ یعنی چنین فردی در تعلیم دین بی غرضانه عمل نخواهد کرد و با تقطیع و یکسو نگری، آن بخش از دین را بازگو می کند که بیشتر به تامین دنیای او منتهی شود؛ به عنوان نمونه از چنین فردی هیچگاه نمی توان توقع داشت که در نکوهش ظلم و ستم حاکمان سخنی بر زبان جاری کند، در حالی که به خوبی از دین فرا گرفته که باید در برابر ستمکاران، مروج این دست از آموزه ها باشد.
دو؛ منش چنین فردی بیمار است؛ یعنی او به خاطر دنیا دوستی به انواع آفت ها و آسیب های رفتاری؛ همچون بخل، حرص، حسادت، کبر، شهوت رانی و مقام پرستی مبتلا خواهد بود و از این جهت هرگز نمی توان به منش و رفتار او اقتدا کرد و امید به نجات و رستگاری یافت. نتیجه چنین اتهامی آن است که عالم دنیا دوست از مدار توجه و مراجعه دین داران به کنار گذاشته شود و او باید به حال خود رها گردد یا باید به اصلاح خود بپردازد.
... توصیف عالمان دنیا دوست به رهزنان راه بندگانِ عاشق خداوند، تعبیری بس شکننده است که نشان می دهد خطر و آسیب همراهی علم با دنیا دوستی تا چه میزان است!
از سویی دیگر، توصیف عباد به «المریدین» می تواند اشاره توصیفی یا توصیه ای یا هر دو باشد؛ یعنی خداوند می خواهد بفرماید که بندگانِ طالب محبت و عشق من به دنبال خود من هستند؛ یا آن که می خواهد بفرماید که سزاوار است که چنین باشد. حمل این فقره به دو نوع گزاره توصیفی و توصیه ای بهتر و منطقی تر به نظر می رسد.
تعبیر «ادنی» نشان از آن دارد که خداوند به شیوه های مختلف در دنیا و آخرت عالمِ دنیا دوست را که بستر ساز سدّ راه خداوند است، کیفر می دهد و محروم ساختن آنان از حلاوت مناجات بها خداوند کمترین آنها است.
مناجات با خداوند که گاه با تعابیری همچون دعا از آن یاد می شود، را باید روح و جان همه عبادات دانست؛ چنان که در حدیث نبوی چنین آمده است: «الدعاء مخ العبادة» (بحار الانوار، ج 90، ص 300) از این جهت نباید تصور شود که محروم شدن عالم دنیا دوست از لذت معنوی، تنها منحصر به مناجات و گفتگوی با خداوند است، بلکه همه عبادات را دربر می گیرد.
از فقره «حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِي» می توان دریافت که مناجات و گفتگو با خداوند و به طور کلی همه عبادات اگر با تحفظ به شرایط آنها و با جانی بدور از کژی ها و کژمداری ها انجام گیرند، با لذت و حلاوت همراه است و اگر کسی به رغم روی آوری به یک عبادت در خود حلاوت و شیرینی احساس نمی کند، باید در پی آن برآید تا مانع یا موانع آن را شناسایی کرده و در صدد رفع آنها برآید.
برگرفته از کتاب «تفسیر کافی شریف» اثر استاد علی نصیری
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir