eitaa logo
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
2.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
294 ویدیو
84 فایل
مطالب کاربردی تربیت اسلامی +مشاوره رایگان توسط: دکتر زهرانجفی منش مادر سه فرزند ارشد روانشناسی بالینی (ارشد)سطح سه حوزه علمیه رشته تعلیم و تربیت اسلامی دکتری تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی عضو سازمان نظام روانشناسی کشور راه ارتباطی @Nazrevelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
دعای مادرانه در روز متعلق به مادر سادات https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
*تمرین ادب* ، اولین مرحله از فراگیری مهارت مبارزه با نفس در کودکان/ از هفت سالگی، زندگی کودکان در خانه باید توام با نظم و مقررات باشد. مبارزه با نفس به معنای پاسخ منفی به برخی دل‌بخواهی‌ها و خواسته‌های نابجای نفس است و اولین مراحل آن در کودکی با فراگیری حیاء و ادب آغاز می‌شود. 💡 *حیاء* نوعی خودداری است، و ادب برنامه‌ای مستمر است که شامل یک سلسله مقررات و احترام به اطرافیان است. رسول خدا(ص) درباره حیا می‌فرمایند: الحیاءُ هُو الدِّینُ کلُّهُ(کنزالعمال/5761) و «الحیاءُ مِفْتاحُ کُلِّ الخَیرِ»(غررالحکم/340) امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «حیاء انسان را از هر زشتی باز می‌دارد؛ الحیاءُ یَصُدُّ عنْ فِعْلِ القَبیحِ»(غررالحکم/1393) 👈حیاء را شاید بتوان حداقل مبارزه با نفس دانست که اگر کسی از آن محروم بود، در او هیچ امید و خیری نیست. لذا در روایات متعدد از رسول خدا(ص) آمده است که فرمودند: از ضرب‌المثل‌های پیامبران(ع)، جز این سخنِ مردم بر جاى نمانده است: اگر حیا نداشتى، دیگر هر کارى می‌‌خواهى بکن. (یعنی دیگر به خیر تو امیدی نیست)؛ لَمْ یَبْقَ مِنْ أَمْثَالِ الْأَنْبِیَاءِ ع إِلَّا قَوْلُ النَّاسِ إِذَا لَمْ تَسْتَحْیِ فَاصْنَعْ مَا شِئْتَ»(عیون اخبار الرضا/2/56) 🍃ادب را هم باید اولین برنامه مبارزه با نفس دانست که در صورت پایبندی به آن، موجب اصلاح انسان می‌شود.🍃 امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «ادب خوب، عامل تزکیۀ اخلاق است؛ سبَبُ تزکیةِ الأخلاقِ حُسنُ الأدبِ»(غررالحکم/5520) و نیز می‌فرماید: بهترین چیزی که پدران برای فرزندان به میراث می‌گذارند، ادب است؛ خیرُ ما وَرّثَ الآباءُ الأبناءَ الأدبُ»(غررالحکم/5036) ادب نیز مانند مبارزه با نفس و تقوا، از جنس اجتناب و خویشتنداری است: «کَفاکَ أدبا لنفسِکَ اجتِنابُ ما تَکْرهُهُ مِن غیرِکَ»(نهج البلاغه/حکمت412) و در جای دیگر نیز امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «خویشتندارى(ایستادن در برابر خواهش نفس) در بیم و امید، از برترین ادبهاست؛ ضَبْطُ النّفْسِ عندَ الرَّغَبِ و الرَّهَبِ مِن أفضلِ الأدبِ»(غررالحکم/5932) با توجه به روایات، اولین دورۀ آموزشی مبارزه با نفس برای فرزندان از سن 7 سالگی آغاز می‌شود. پدر و مادر از سن هفت سالگی باید رعایت «ادب» را به فرزندان خود آموزش بدهند تا بچه‌ها اصل مبارزه با هوای نفس را درک کرده و بدانند که باید با «دلم می‌خواهد» های نابجای خودشان مبارزه کنند. طبق دستور اسلام، ادب و نظم را از 7 تا 14سالگی و در خانواده باید یاد گرفت، نه از 18 سالگی و در سربازی که امروزه برخی پسرها تنها در طول خدمت سربازی رعایت نظم و برخی آداب را تمرین می‌کنند؛ 18 سالگی برای این منظور خیلی دیر است. (قَالَ الصَّادِقُ ع: دَعِ ابْنَکَ یَلْعَبْ سَبْعَ سِنِ ینَ وَ یُؤَدَّبْ سَبْعَ سِنِینَ وَ أَلْزِمْهُ نَفْسَکَ سَبْعَ سِنِینَ فَإِنْ أَفْلَحَ وَ إِلَّا فَإِنَّهُ مِمَّنْ لَا خَیْرَ فِیهِ؛ من‏لایحضره‏الفقیه/3 /492) و (قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع:‏ یُرَبَّى الصَّبِیُّ سَبْعاً وَ یُؤَدَّبُ سَبْعاً وَ یُسْتَخْدَمُ سَبْعاً؛ من‏لایحضره‏الفقیه/3 /493) 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 بر اساس روایات، بچه از 7 تا 14 سالگی باید مانند یک عبد در مقابل ارباب قرار بگیرد(الْوَلَدُ سَیِّدٌ سَبْعَ‏ سِنِینَ‏ وَ عَبْدٌ سَبْعَ سِنِینَ وَ وَزِیرٌ سَبْعَ سِنِینَ؛ وسائل ‏الشیعة/21/476) 👈 البته پدر و مادر مانند یک ارباب مهربان هستند و دستوراتشان را با نرمش و مهربانی به بچه می‌گویند، ولی بچه باید همان‌طور که یک سرباز از فرماندۀ خودش اطاعت می‌کند، از آنها اطاعت کند. در این هفت سال زندگی کودک باید توام با نظم و مقررات (و از این لحاظ تا حدودی شبیه پادگان) باشد، تا بچه در این محیط، رعایت نظم و ادب را یاد بگیرد. بچه باید کارهایی مثل مرتب کردن وسایل شخصی و محل زندگی، رعایت وقت خواب و بیدار شدن، احترام به بزرگتر و خیلی از آداب را در این سال‌ها رعایت کند تا بفهمد که دنیا جای راحت‌طلبی و بی‌مبالاتی نیست. پدر و مادرها نباید از سر دلسوزی‌های بی‌جا و به خاطر اینکه رعایت کردن این آداب، برای فرزندشان کمی سخت است، او را از این کارها معاف کنند. باید بدانند که این سختی‌ها‌ در ذات زندگی دنیا وجود دارد و این مخالفت با هوای نفس برای رشد و تربیت فرزندشان لازم و ضروری است. البته آموختن مقررات و الزام کودکان به نظم باید توام با مهربانی و نشاط باشد. و برای اینکه نظم پذیری برای فرزندان آسان شود باید پدر و مادر خود در این زمینه الگو باشند. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تقویت مهارت خود کنترلی self control یکی از مهارت های بسیار مهمی که هر فردی باید در خودش تقویت کنه ،مهارت خود کنترلی هست👌 مهارت خود کنترلی با مدیریت تمایلات ،تقوا و هوش هیجانی ارتباط مستقیم داره 💪 اگر میخواهیم فرزندان قوی و رشد یافته پرورش دهیم که خودشون بتوانند از خودشون مراقبت کنند ،مستقل باشند و در مقابل انحرافات آسیب نبینند ،باید مهارت خود کنترلی رو در آنها تقویت کنیم https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
خودكنترلی توانایی تنظیم خود است و به این موضوع می‌پردازد که آیا شما می‌توانید پا روی خواسته‌هایتان بگذارید، هیجاناتتان را مدیریت كنید یا در زمان كلافگی آرامشتان را حفظ كنید خودکنترلی در کودکان در همه زمینه‌های زندگی به آن‌ها کمک می‌کند. این مهارت به‌خصوص در هنگام معاشرات با دیگران اهمیت دارد. کنترل اعمال و عکس‌العمل‌های خود به کودکان کمک می‌کند که با دیگران سازگار و دوست شوند. نتیجه این موضوع، بهبود عملکرد کودک در اجتماع است که درنهایت عزت نفس او را بالا می‌برد. خودکنترلی با گذشت زمان شکل می‌گیرد. ایجاد این مهارت از سنین کودکی شروع می‌شود و تا ۲۰ سالگی ادامه می‌یابد. کودکانی که از خودکنترلی برخوردارند: برای برآورده شدن خواسته‌هایشان منتظر می‌مانند و قشقرق به پا نمی‌کنند. پیش‌بینی می‌کنند که اگر حرفی را بزنند یا نزنند و کاری را انجام دهند یا انجام ندهند چه اتفقی می‌افتد. خشم یا ناکامی خود را به خوبی مدیریت می‌کنند. کنترل دستان خود را دارند. هدف تعیین می‌کنند و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی می‌کنند. به این موضوع فکر می‌کنند که رفتارشان چه تاثیری می‌تواند بر روی دیگران داشته باشد و بر اساس این فکر، رفتار خود را تغییر می‌دهند. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
خودکنترلی در کودکان چگونه است؟ بسته به شرایط و موقعیتی که کودکان در آن قرار دارند، خودکنترلی به شکل‌های مختلفی بروز می‌یابد. در ادامه با چند نمونه از خودکنترلی در کودکان آشنا می‌شوید. در کلاس: کودکان به‌جای اینکه جواب سوال را سریعا پاسخ دهند منتظر می‌مانند که اسم آن‌ها برده شود. آن‌ها برای فکر کردن در مورد آنچه معلم گفته است وقت صرف می‌کنند. در گروه‌های اجتماعی: کودکان، شوخی‌های ظریف دیگران را بدون اشک ریختن، مدیریت می‌کنند. آن‌ها روش‌های بهتری برای واکنش نشان دادن یاد گرفته‌اند. در فروشگاه‌ها: بچه‌ها آنچه در قفسه می‌خواهند را چنگ نمی‌زنند. آن‌ها برای دیدن یا دست زدن به وسایل داخل قفسه اجازه می‌گیرند. در تعطیلات: کودکان به‌جای عدم رعایت نوبت برای سوار تاب شدن، منتظر رسیدن نوبت خود می‌مانند. همچنین، ممکن است تصمیم بگیرند به‌جای تاب‌بازی، سرسره‌بازی کنند. در خانه: کودکان وقتی می‌خواهند حرفی بزنند مکالمه دیگران را قطع نمی‌کنند. آن‌ها صبر می‌کنند تا صحبت طرف مقابل تمام شود. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
این کارگاه مفید و کاربردی آفلاین رو از دست ندین .نکات کاربردی خوبی داره https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
نکته درستیه😢 بچه ها از والدین به خصوص مادر الگو می گیرند. باید تلاش کنیم مهارت خود کنترلی رو اول در خودمون ایجاد کنیم و هر روز بهتر از دیروز باشیم 😇💪 https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
بزرگوارانی که کارگاه آفلاین رو تهیه می کنند دقت کنند که استاد محترم راضی نیستند صوتشان را نامحرم بشنود🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز که مشغول کارهای خونه بودم، پسره 5سالم اومد تو آشپزخونه و گفت مامان میشه دم در اتاقم نقاشی کنم؟ گفتم اره ولی باید خودت تمیزکنی ها، خندید و رفت سمت اتاق و پاستیل رنگی ها رو آورد و مشغول شد.. منکه کارم تو آشپزخونه تموم شد و اومدم بیرون دیدم بععععله چه طرحی زده و چشمام حسابی😍 شد.همزمان برادر کوچیکترش هم داشت شعار مرگ بر اسرائیل میداد😂 مربع چهارم هم که رد پاکشیده میخواست پرچم یزیدو بکشه که گفتم پرچم نداره و رد پاکشید😅 علم و صنعت https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خود تنظیمی (Self-Regulation) خود تنظیمی به توانایی کنترل و مدیریت واکنش‌های عاطفی فرد اشاره دارد. این شکل از مدیریت هیجان شامل انتخاب آگاهانه نحوه پاسخ به محرک‌های عاطفی به جای واکنش تکانشی است. توسعه خودتنظیمی به افراد این امکان را می‌دهد که شدت احساسات خود را تعدیل کرده و آن‌ها را به شیوه‌ای سازنده و مناسب بیان کنند. این موضوع شامل تشخیص زمانی است که احساسات قوی ایجاد می‌شود و باید اقداماتی برای مدیریت و هدایت آن‌ها به طور موثر انجام ‌شود. خودتنظیمی را می‌توان از طریق تکنیک‌های مختلف به دست آورد. به عنوان مثال، افراد می‌توانند قبل از پاسخ دادن به موقعیت‌های دارای بار هیجانی، با یک مکث، خودکنترلی عاطفی را تمرین کنند. این مکث به افراد اجازه می‌دهد تا پاسخی را انتخاب کنند که با ارزش‌ها و اهداف شخصی آن‌ها همسو باشد. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی! افزایش خودکنترلی در کودک کودک پرخاشگری دارید؟ زود از کوره در می‌رود؟ صبر پایینی دارد و نمی‌تواند احساساتش را مدیریت کند؟ با خودتان می‌گویید: “بچه هم بچه های قدیم! جیکشان در نمی‌آمد!” شاید دلیل همه این مسائل ضعیف بودن قدرت خودکنترلی کودکتان باشد. اصلا خودکنترلی یعنی چه؟ آیا می‌شود آن را ارتقاء داد؟ قدرت خودکنترلی یک مهارت ساده نیست و مجموعه ای از مهارت‌هاست که در کنار هم می‌تواند باعث موفقیت کودک در آینده شود. منظور از این مهارت کنترل یک رفتار، یک احساس، یک هیجان و یا یک فکر خاص است. البته یادتان باشد که این مهارت محدود به سن خاصی نیست. همه ما در هر سن و سالی به این ویژگی نیاز داریم و باید برای تقویتش تلاش کنیم. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
تمرین صبوری برای کودک صبور بودن می‌تواند یک ویژگی ارثی باشد. خیلی اوقات در بین بچه‌های اقوام می‌بینیم که یک کودک بدون هیچ آموزش خاصی صبورتر است و کمتر عصبانی می‌شود. در این موارد احتمالاً کودک از نظر ژنتیکی توانایی بالایی در این زمینه دارد اما برای کودکی که قدرت خودکنترلی پایینی دارد چطور؟ آیا می‌شود این مهارت را به او آموزش داد؟ خوشبختانه جواب مثبت است. اما چگونه؟ در اینجا هفت روش علمی را برای تقویت این مهارت بررسی می‌کنیم. اول: هدف مهم‌تر را به کودک یاد دهید چرا بچه‌ها حاضر می‌شوند اسباب‌بازی‌هایشان را با یک دیگر به اشتراک بگذارند؟ چون می‌دانند برای اینکه بخواهند با دوستانشان بازی کنند باید در آن لحظه اسباب‌بازی هایشان را با هم دیگر استفاده کنند اما در نهایت وقتی که تنها شدند باز هم اسباب‌بازی‌ها برای خودشان است. عروسک کودکانه کودک باید یاد بگیرد که هدف مهم‌تر کدام است تا برای رسیدن به آن بتواند نیازهای لحظه ای اش را عقب بیندازد. وقتی که کودک به تولد دوستش دعوت می‌شود باید به او توضیح دهیم که تا زمانی که دوستش شمع‌ها را فوت نکرده نباید به کیک دست بزند و قرار نیست همه تکه‌های کیک سهم او باشد. در واقع هدف مهم‌تر خوشحال کردن دوستش است که با کمی صبر کردن می‌تواند هم دوستش را خوشحال کند و هم کیک بخورد. https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
ادامه دارد...
تمام این مهارت ها رو اول باید والدین در خودشون تقویت کنند☺️💪
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدارس ابتدایی تهران بدلیل آلودگی هوا تعطیل شد و اینم واکنش مادران😀
وضعیت امروز مادرانی که چند تا بچه مدرسه ای دارند😫😫 هر کدوم از بچه ها رو کردم تو یک اتاق و دائم در حال رفت و آمد بین اتاق ها🥴 مامان اینترنت قطع شد 🤐😵‍💫 مامان صدام وصل نمیشه😬 مامان از کلاس افتادم بیرون😡 و مامانی که خودش کلی درس و کار داره😰+ ناهار باید درست کنه😢+..... و مدام بین سه تا بچه مدرسه ای در حال گردش باشه😭 خدایا خودت به مادران ابولمشاغل ! رحم کن و بادی بفرست تا آلودگی ها رو بشوره و ببره😶‍🌫😶‍🌫 الان وسط زنگ تفریح بچه هاست که وقت شد بیام اینجا😰 https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
📢 اغلب شاگردان علامه طباطبائی جزو نقش‌آفرینان در انقلاب اسلامی‌اند ✏️ رهبر انقلاب: شاگردان علامه طباطبائی غالباً جزو نقش‌آفرینان در انقلاب اسلامی‌اند. در این مجلس خبرگانی که قانون اساسی را نوشت، تعداد زیادی از آن افراد شاگردهای مرحوم آقای طباطبائی هستند؛ چه در مجلس خبرگان، چه قبل از مجلس خبرگان در آن جمعی که قانون اساسی نوشته میشد که مرحوم آقای مطهّری هم جزو آنها بود، اینها شاگردهای مرحوم آقای طباطبائی هستند. و تعدادی از شهدای بنامِ انقلاب اسلامی از شاگردهای آقای طباطبائی‌اند؛ شهید مطهّری شاگرد ایشان است، شهید بهشتی شاگرد ایشان است، شهید قدّوسی شاگرد ایشان است، شهید آشیخ علی حیدری نهاوندی شاگرد ایشان است. ✏️ بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
تربیت فرزند در سیره علامه فقید محمد حسین طباطبایی ( رضوان الله علیه) 🌸به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی ایشان🌸 در سیره ایشان آمده است که علامه طباطبایی(ره) به دخترانشان بیشتر احترام می‌گذاشتند و می‌فرمودند:« به اینها باید محبت بیشتری شود، تا در زندگی آینده با نشاط باشند و بتوانند همسری خوب و مادری شایسته باشند». همسرش عقیده داشت که دختر باید در خانه کار کند اما علامه(ره) می‌فرمودند: «به آنها فشار نیاور، آنها اکنون باید آرامش داشته باشند و هنوز موقع کار کردنشان فرا نرسیده است». دختر علامه(ره) نقل می‌کند: بعضی مواقع غذایی درست می‌کردیم که کمی خراب می‌شد، پدرم اصلا به روی خودش هم نمی‌آورد و خیلی هم تعریف می‌کرد. به مادرم می‌فرمود: اینها امانت خدا هستند، هر چه آدم به این‌ها احترام بگذارد، خدا و پیغمبر خوشحال می‌شوند». ایشان ادامه می‌دهد: تربیت ما فقط در دوران کودکی شکل نگرفت من پس از ازدواج نیز همیشه از راهنمایی پدرم بهره‌مند می‌شدم» منبع:جرعه‌های جانبخش، ص393 https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا