eitaa logo
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
2.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
294 ویدیو
84 فایل
مطالب کاربردی تربیت اسلامی +مشاوره رایگان توسط: دکتر زهرانجفی منش مادر سه فرزند ارشد روانشناسی بالینی (ارشد)سطح سه حوزه علمیه رشته تعلیم و تربیت اسلامی دکتری تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی عضو سازمان نظام روانشناسی کشور راه ارتباطی @Nazrevelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آلان که دو هفته مونده تا شروع سال تحصیلی خوبه که بچه ها درس های سال قبل رو مرور کنند تا برای سال تحصیلی جدید آماده شوند.☺️ خواب شب بچه ها هم کم کم و به تدریج تنظیم بشه تا به نظم سابق برگردند . إن شاءالله در آستانه سال تحصیلی وبیناری خواهم گذاشت و در مورد چالش های تحصیلی مخصوصا برای مادران کلاس اولی صحبت خواهم کرد. @nasletamadonsaz
و اما در مورد خرابکاری فرزند بالای ۷ سال😫 شما وقتی فرزندتون خرابکاری می کنه چیکار می کنید ؟ مثلا ظرف مورد علاقه تون رو موقع جا به جایی می شکنه 😢 یا با توپ می زنند و وسیله های دکوری رو کن فیکون می کنند 😤 یا ظرف غذا رو روی فرش یا مبل خالی می کنند😰 واکنش شما چیه؟؟ جیغ 😱😤😡 فحش و ناسزا🙈🙊 تنبیه😶‍🌫😵‍💫 یا چی ؟؟؟ @nasletamadonsaz
مثلا تو چند روز گذشته تو خونه ما بشکن بشکن بود😵‍💫🤕 حباب شمعدانی شکست🥴 دیس غذا تکه تکه شد😵 و... @nasletamadonsaz
اما واکنش غلط چیه و واکنش درست چیه؟؟🧐 @nasletamadonsaz
واکنش غلط🙈 فریاد وامصیبتا ❌ زدن برچسب به فرزند مانند : خیلی دست و پا چلفتی هستی ❌ ای بی عرضه! یه کار درست نمی تونی انجام بدی❌ جر و بحث و دعوا و سپس قهر با فرزند❌ @nasletamadonsaz
واکنش درست☺️ اول: تسلط بر اعصاب ، فرستادن صلوات و یا گفتن استغفرالله ،کمی آب خوردن😅 دوم : پیدا کردن علت اتفاق باید بفهمیم چرا این اتفاق افتاده.مثلا ممکنه فرزند مون هماهنگی چشم و دستش خوب نیست و نتوانسته درست عمل کنه😢 یا اینکه ممکنه چشمانش ضعیف باشه و درست ندیده باشه😔 یا اینکه به نیازهاش توجه نشده و بازی و هم بازی مناسبی نداشته و همش تو خونه بوده 😩 یا تمرکز و دقت کافی نداشته☹️ @nasletamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوم : فراهم کردن فرصت جبران برای فرزند مون هست. جبران خطا به چند طریق انجام میشه : تمیز کردن و جمع آوری خطای ایجاد شده بر اساس شدت و علت اتفاق ،یا محرومیت از یک مسئله مورد علاقه مانند تفریح ‌خاص،تلویزیون دیدن ،بازی با موبایل و ... یا انجام کاری برای جبران خطا وقتی بچه ها با پیامد رفتارشون مواجه می شوند در تکرار خطا بیشتر دقت می کنند. @nasletamadonsaz
نکته مهم ✅ در تنبیه و سرزنش نباید افراط کرد تا بچه اعتماد به نفس خودش رو از دست بده و دیگر نتواند کاری را انجام دهد. بنابراین در نقد کار خطا باید واضح صحبت کنیم و علت را شرح دهیم و تخریب نکنیم . مثلا نگوییم تو دست و پا چلفتی هستی ، بگوییم اگر به کاری که انجام دهی دقت بیشتری کنی خطا کم میشه. متاسفانه بعضی از والدین با سرزنش بیش از حد سبب نابودی اعتماد به نفس فرزندشان می شوند😔 @nasletamadonsaz
کتاب کاربردی راه رشد جلد یک نقش ما در تربیت: ملاک دادن به فرزند تا خودش با ملاک بتونه تشخیص بده. دادن ملاک نکته مهمی هست که إن شاءالله بیشتر بازش خواهم کرد @nasletamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمستان سال ۱۳۷۶ بود، کلاس دوم راهنمایی بودم، در مدرسه‌ای که مدیر به‌اصطلاح خوش‌فکری داشت‌که در اواسط سال تحصیلی اومده بودن بر اساس نمره‌ی امتحانات، انضباط و کارنامه‌ی شبانه‌ای هر شب که توسط والدین پر می‌شد (که در اون مثلاً ساعت خواب بعد از ساعت ۹ تخلف محسوب می‌شد) به دانش‌آموز درجه و رتبه می‌دادند، به این صورت که دانش‌آموز عالی و درس‌خون و پسر خوب می‌شد (ساعی) دانش‌آموزی که مستعد بود و محتاج به تلاشی بیش‌تر می‌شد (کوشا) و زباله‌های مدرسه هم می‌شدند (غافل) پس چی شد؟به‌ترتیب شأنیت: ساعی، کوشا، غافل. پس از تعیین سطح توسط شورای مدرسه شما کارت خودت رو باید به جلوی لباست با سنجاق وصل می‌کردی و اگر جوری قرار می‌گرفت که دیده نمی‌شد تخلف محسوب می‌شد، مثل پلاک ماشین، حالا شما حساب کنید نوجوونی که عرض شونش ۴۵ سانته یک کارت پرس‌شده‌ی مثلا ً ۱۸ سانتی رو روی سینه‌ش که سطح و شأن اجتماعی‌ش رو نشون می‌داد باید نگه میداشت. من توی درجه‌بندی توی دسته‌ی (غافل) قرار گرفتم. روزهای اول خیلی باهاش کلنجار رفتم تا دیده نشه، مثلاً پشت کارت غافل  کارت دانش‌آموزی‌م رو می‌ذاشتم و می‌چرخوندمش به سمت کارت دانش‌آموزی‌ تا کم‌تر آبروریزی بشه که اینجا هم با برخورد خشن ناظم مواجه می‌شدم که چرا کارتت پیدا نیست. چند هفته گذشت دیدم نمی‌شه، باید خودم‌ رو ازین ذلت نجات بدم، با کلی تلاش و زود خوابیدن و چند امتحان نمره بالاتر گرفتن شایسته‌ی درجه‌ی کوشا شده بودم که  وقتی رفتم برای تعویض کارت  کسی پاسخگو نبود، متوجه شدم که سیاست عوض شده. رتبه‌بندی این‌جوری شده بود به ترتیب از عالی به نازل،(ممتاز)(ساعی)(کوشا) این‌جوری عملاً همون غافل محسوب می‌شدم. این خاطرات رو مدت‌ها بود می‌خواستم بگم، یک بار یادمه توی مدرسه دارالفنون، دوستانی از آموزش و پرورش محبت کرده بودند و برای من نکوداشتی گرفته بودند. با لوح کاغذ aA و از من خواستن که بیام بالا و صحبت کنم، من حوصله نداشتم ولی برای اینکه نگن متکبری رفتم، اونجا گفتم زمانی که من بچه بودم و  به مدرسه می‌رفتم هیچ احساس احترامی دریافت نمی‌کردم، از دم در مدرسه که وارد می‌شدم در، سطل اشغال، تخته سیاه، میزها، معلم، دانش‌آموزها، همه و همه بهم با زبون بی‌زبون می‌گفتن خاک بر سرت کنن، ریاضی بلد نیستی، زبانت خوب نیست، دیکته  بلد نیستی. اما هیچ وقت کسی نیومد بگه چقدر خوب طراحی می‌کنی، حتی معلم هنر. حالا شماها هر چی به من بگید استاد، هنرمند، فلان و  چنان، من همون حرفای بچیگیم‌رو باور دارم، همون خاک بر سرت رو. آدم‌ها در کودکی همان آ‌دم‌های بزرگسالی‌ان، با تجربه‌ی کم‌تر، وقتی در اول دوران حیات، من رو به اسمی بخوانی من با همون اسم خودم‌ می‌شناسم. حسن روح الامین | ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ @nasletamadonsaz
تصویر مربوط به کارنامه سال آخر هنرستان من هست: سال ۱۳۸۲. حسن روح الامین | ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ @nasletamadonsaz
نظر شما در مورد این متن چیه؟
سال قبل به عنوان مربی طرح بهنام محمدی و دکتر روانشناس به اردوی یکی از مدارس دولتی دخترانه شمال تهران رفتم . برای ارتباط گیری به جمع دختران رفتم و پای درد و دل شون نشستم . اکثر دخترها از رفتار بد کادر مدرسه شاکی بودند و می گفتند احترام برای آنها قائل نیستند 😔 مثلا یکی از دخترها می گفت که من ‌ورزشکار هستم ولی به من تهمت های ناروا می زنند😢 گفتار دخترها رو در رفتار کادر مدرسه دیدم و متاسف شدم چرا کرامت انسانی دانش آموزان رعایت نمیشه😱 عدم رعایت کرامت انسانی در خانواده ها هم بسیار دیده میشه😡 مثلا بسیار دیدم که والدین با بچه هاشون با رکیک ترین الفاظ صحبت می کنند😐 نتیجه عدم رعایت کرامت نفس کودک در بزرگسالی میشه انسان عقده ای و پرخاشگر 😩 میشه افرادی که منتظر فرصت هستند تا با دیگران درگیر شوند ،تو رانندگی ،تو مسایل خانوادگی ،تو محیط کار و ... نظر شما چیه؟ @nasletamadonsaz
شاید مربیان و کادر مدرسه بگویند ما اگر به دانش آموزان روی خوش نشان دهیم ،دیگه نمی تونیم کنترل شون کنیم😒 یا پدر و مادر بگویند نمی خواهیم بچه مون لوس و ننر بشه . نظر شما چیه؟ @nasletamadonsaz
عدم رعایت کرامت نفس دیگران به قشر خاصی هم محدود نمیشه 🙈 هم تو قشر فرهیخته دیده میشه و هم قشر عادی هم افراد مذهبی ( ظاهر مذهبی) و هم افراد بدون اعتقادات محکم . هم در دانشگاه و هم مدرسه و کوچه و بازار .... متاسفانه در دانشگاه استادانی را دیدم که کرامت نفس دانشجو برایشان اهمیتی نداشت و دانشجو را در مقابل جمع تحقیر می کردند 😔 و همیشه تاسف خوردم که چرا تمام اساتید الگوی عملی اخلاق برای دانشجو نیستند؟!😭 چرا اساتید در کنار رشد علمی خود به تهذیب نفس و رشد اخلاقی خود اهتمام نورزیدند😔 اکثر این عقده ها و بداخلاقی ها ریشه در تربیت اشتباه والدین دارد . إن شاءالله در چند مطلب در مورد اهمیت رعایت کرامت نفس کودک صحبت خواهم کرد @nasletsmadonsaz
سلام علیکم.وقتتون بخیر 🙏 راستش ،یه پسر ۴سال ونیمه دارم و یک دختر ۲ساله. پسر چهارسال ونیمه ام،متاسفانه حدود یکسال پیش ،یه اتفاق بد ،جنسی براش افتاده. یعنی یک پسر کلاس دوم دبستان،بهشون گفته،بیایید شلواراتون رو در بیارید و اون هم انجام داده،،، از اون موقع ما همیشه شش چشمی داشتیمشون،ولی واقعا فک میکردم فراموش کرده.. ولی متاسفانه ،🤦‍♀🥺🤦‍♀🤦‍♀🤦‍♀ از اون موقع این کار رو یاد گرفته ،و به بچه های دیگه هم ،هی میگه.. ینی میخواد تنها باشند ،و بهشون میگه شلواراتون رو در بیارید.. دارم دیووووونه،میشم..🤦‍♀🤦‍♀🤦‍♀🥺😱🤦‍♀🥺🥺🤦‍♀🤦‍♀نمی‌دونم چیکار کنم @nasletsmadonsaz
۶ سپتامبر،‏ ۱۰.۳۶​ تربیت جنسی.aac
3.48M
نشر با منبع جهت استفاده از صوت دوستان تان را به کانال دعوت کنید🌸 @nasletamadonsaz
یکی از اصول مهم در تربیت, حفظ کرامت برای فرزندان است. توجه به کرامت انسان سبب ایجاد عزّت نفس می‌شود. آن عزّت نفسی که زیر ساخت مهمّی برای پذیرش تربیت در فرزندان ما است. ما وقتی فرزند خود را تکریم می‌کنیم در اصل داریم او را برای تربیت پذیری آماده می‌کنیم. همچنین باید موانع تکریم فرزندان را بشناسیم و برطرف کنیم. نتیجه حفظ کرامت انسان ، تقویت حق‌پذیری است و چون تربیت یک کلام، مرام و مسیر حق است، فرزندانی که کرامت آن‌ها حفظ شود، تربیت‌پذیری آن‌ها تقویّت می‌شود. @nasletamadonsaz
موانع کرامت نفس ۱_تربیت غریزی فرزندان یکی از موانع تربیت، تربیت غریزی فرزندان است یعنی فقط تأمین نیازهای زیستی: خوراک، پوشاک و سرپناه. تأمین نیازهای زیستی فرزندان زمانی ارزشمند است که مقدمه‌ای برای تأمین نیازهای فرازیستی و تربیتی آنها باشد. به عبارت دیگر عدم آشنایی با روش‌ها و اصول تربیتی سبب آسیب‌های روحی، معنوی و تربیّتی به فرزندان و از بین بردن کرامت آنها است. همچنین ارتباط فرزندان با هر کسی و برگزیدن هر نوع دوستی و معاشرت با او، سبب از بین رفتن کرامت آنها می‌شود. ۲_عدم آشنایی با اصول و روش‌های تربیتی نکته دوم که شاید به عنوان مانع مهم است این است که ما با اصول و روش‌ها و مدل‌های تربیّتی آشنا نباشیم. چون وقتی من روش تربیتی و اصول تربیتی را ندانم، دارم به فرزند خود ضربه و آسیب وارد می‌کنم و این آسیب‌ها و ضربات روحی، معنوی و تربیّتی که وارد می‌کنم در اصل دارم کرامت او را از بین می‌برم. مثلاً یک جایی می‌بینیم که والد دارد فرزند خود را تنبیه می‌کند؛ وقتی از او می‌پرسید که چرا تنبیه می‌کنید؟ در پاسخ می‌گوید: او را تنبیه می‌کنم که آدم شود. او نمی‌داند که نه تنها تنبیه آن‌ها را آدم نمی‌کند، بلکه قبل از تنبیهی که می‌کند آسیب‌های جدّی به روح و جسم و حتّی به جنسیّت او وارد می‌کند. این آسیب یعنی ما داریم او را از عزّت نفس و شخصیّت‌دهی دور می‌کنیم. پس این آشنا بودن با روش‌های تربیتی می‌تواند کمک کند که فرزندان ما کرامت پیدا کنند و عدم آشنایی یعنی مانع. من این را عرض کنم که متأسّفانه امروز خیلی از پدران و مادران با این روش‌های تربیتی متناسب با عصر و زمان حاضر آشنا نیستند. لذا همین عدم آشنایی منجر به این می‌شود که فرزندان آن‌طوری که باید و شاید در آن جایگاه حقیقی خود قرار نگیرند و عزّت نفس و کرامت نفس آن‌ها خدشه دار شود. ۳_ایجاد زمینه ارتباطی نادرست نکته سوم؛ یکی دیگر از موانع کرامت انسان این است که ما برای فرزندان خود زمینه ارتباطی غلط را فراهم کنیم. مثلاً با هر کسی نشست و برخاست کند، هر دوستی را برگزیند و انتخاب کند و در کنار او معاشرت و رفت و آمدهایی داشته باشد. این کرامت او را پایین می‌آورد. یعنی وقتی که شما فرزندی دارید و این فرزند شما دوستان بدی دارد، در اصل داریم شخصیّت او را تخریب می‌کنیم. ۴_بی‌هدفی و بی‌برنامگی فرزندان یعنی اگر ما هدف‌های کوتاه‌مدّت، میان‌مدّت و بلندمدّتی را برای فرزندان خود طرّاحی نکنیم، قطعاً آن‌ها آسیب شخصیبتی می‌بینند. بعضی پدر و مادرها در تربیت، بلندمدّت را نمی‌بینند. یعنی خداوند این فرزندان را در اختیار ما قرار داده است که این‌ها را برای آینده تربیت کنیم؛ وقتی که یک زندگی مستقلی را پیدا کردند. من یک نمونه را اشاره کنم. مثلاً من باید اراده فرزندم را قوی کنم، اعتماد به نفس او را بالا ببرم یا تحمّل‌پذیری او را تقویّت کنم که این وقتی وارد زندگی حقیقی خود شد بتواند یک زندگی سالم داشته باشد، در برابر مشکلات مقاومت داشته باشد و اراده انجام کارهای سخت را داشته باشد. امروز من اراده او را تقویّت نمی‌کنم، یک موجود راحت‌طلب را تربیت می‌کنم. این موجود راحت طلب وقتی وارد زندگی می‌شود مدام با شکست مواجه می‌شود و شخصیّت او در آن زمان لطمه می‌خورد. وقتی من اهداف خود را طرّاحی می‌کنم، برای اهداف خود برنامه‌ریزی می‌کنم که این فرزند خود را برای بلندمدّت چگونه آماده کنم که یک زندگی خوب و سالمی داشته باشد، دارم برای او زمینه ایجاد کرامت را فراهم می‌کنم. پس یکی از موانع کرامت بحث بی‌برنامگی و بی‌هدف بودن فرزندان است. ۵_عدم شناخت، پرورش و به فعلیت رساندن ظرفیّت‌های بالقوّه فرزندان، مانع موفقیت و کرامت شخصیت آنها است. همچنین عدم محبت، وقت‌گذاری و شنیدن حرف فرزندان مانع تکریم است. ۶_عدم زمینه‌سازی ارتباط دو سویه و توجه به فرزندان یکی دیگر از موانع کرامت انسان که من به عنوان مانع آخر بیان کنم. برای این‌که فرزندان ما بتوانند یک زندگی خوبی داشته باشند باید به آن‌ها محبّت شود، باید برای آن‌ها وقت گذاری شود، باید گاهی اوقات ما شنوای حرف‌های آن‌ها باشیم. گاهی باید به صورت اختصاصی زمینه ارتباط دو سویه را بین خود و فرزندان خود فراهم کنیم. خود این‌ها می‌تواند زمینه تکریم باشد و عدم این‌ها مانع است. یعنی وقتی ما برای فرزند خود وقتی نمی‌گذاریم، محبّتی نمی‌کنیم یا محبّت ما یک محبّت مقطعی و فقط از سر احساسات است. مثلاً پدر و مادر آدم‌های زحمت کشی بودند، سعی کردند که فرزند آن‌ها در رفاه باشد ولی نیازهای روحی و روانی فرزندان خود را تأمین نکردند، به آن‌ها محبّت نکردند. لذا این دختر بزرگ شده است و به سنّ نوجوانی رسیده است، این نیاز عاطفی در او تبلور پیدا کرده است، ولی کسی این را در مسیر صحیح قرار نداده است و او را تأمین نکرده است. @nasletamadonsaz
🔸بنیاد نورا با مشارکت نهضت مادری برگزار می کند: 🔹سلسله کارگاه های آموزشی 💚 * « یک شروع خوب » * 💚 💠ویژه مادرانی که فرزند دارند. *🔶با حضور اساتید گرامی:* خانم حاتمی اصل | روانشناس و مشاور مدرسه خانم نجفی منش | مشاور و روانشناس بالینی خانم چگنی | مشاور و روانشناس تربیتی خانم لطیفی | مشاور و روانشناس تربیتی 🔷به دبیری: خانم آقاخانی | پژوهشگر و فعال تربیتی 🔻همراه با گپ و گفت تجربه محور جمعی از معلمان دلسوز پایه اول دبستان 🍁روزهای سه شنبه و پنجشنبه *🕰زمان:* ساعت ۱۰ تا ۱۲ *📲مکان:* فضای مجازی دل آرام مادری به نشانی https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/mahya *هزینه کارگاه ها: * ✨سلام و صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام *💌آیدی ثبت نام:* @shorooeekhooob @nasletamadonsaz