eitaa logo
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
3.3هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
318 ویدیو
107 فایل
مطالب کاربردی تربیت اسلامی ومشاوره رایگان توسط: دکتر زهرانجفی منش مادر سه فرزند ارشد روانشناسی بالینی (ارشد)سطح سه حوزه علمیه رشته تعلیم و تربیت اسلامی دکتری تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی عضو سازمان نظام روانشناسی خادمیار رضوی @Nazrevelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
به مناسبت ۲۷ آبان سالروز شهادت شهید مهدی زین الدین
کتاب «آقامهدی» نوشته مهدی قربانی نهمین جلد از مجموعه قهرمان من است که به سرگذشت شهید مهدی زین الدین می‌پردازد. مهدی زین الدین نخبه و فعالی بود که در خانواده‌ای مذهبی و اهل کتاب رشد کرد. استعداد و پشتکارش باعث شد تا در رشته پزشکی قبول شود اما به خاطر فعالیت انقلابی از حضور در دانشگاه انصراف داد. او همچنین پس از انقلاب فرصت داشت تا به دعوت یک دانشگاه فرانسوی از کشور برود اما پای کار انقلاب و سپاه پاسداران ماند. در آغاز جنگ او به یک نیروی زبده اطلاعاتی تبدیل شد که همراه شهید حسن باقری فعالیت می‌کرد و پس از آن به فرماندهی لشکر 17 علی ابن ابی طالب منصوب گشت. سرانجام او و برادرش مجید در کمین دشمن به شهادت رسیدند. در این کتاب کودکان در کنار تماشای تصاویری جذاب ماجراهای درس آموز و تاثیرگذاری از زندگی این شهید بزرگ می‌خوانند. فرمانده دلاوری که در اوج اقتدار و ابتکار نظامی با بسیجیان زیردستش مهربان بود و تمام کارهایش را در جهت رضای خداوند و ولی‌اش انجام می‌دهد. @nasletamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پذیرش محدودیت ها و رنج از سوی نوجوان خیلی اهمیت دارد. انسان زندگی می‌کند برای اینکه به خواسته‌هایش برسد اما در متن رسیدن به این خواسته‌ها، یک اتفاقی در زندگی انسان می‌افتد که باید حواسش به این اتفاق باشد و آن را مدیریت کند و آن اتفاق «پذیرش محدودیت‌هاست». به عنوان مثال، شما در بازی فوتبال تمام تلاش خود را صرف می‌کنید که گل بزنید اما در عین حال، محدودیت‌هایی را هم در این بازی می‌پذیرید. مثلاً «خط زمین فوتبال» محدودیتی است که همه باید بپذیرند. لذا اگر توپ از زمین بازی بیرون رفت، دیگر کسی چانه نمی‌زند که «اوت نگیر و بگذار به بازی ادامه بدهم، نزدیک بود گُل بزنم!» آفساید هم یکی دیگر از این محدویت‌هایی است که در بازی فوتبال، همه پذیرفته‌اند. «تسلیم محدودیت‌ها شدن» رکن سوم زندگی است. ما باید محدودیت‌ها را «شیرین» بپذیریم و بعد هم در داخل آن چارچوبِ تعیین شده، شروع کنیم به زندگی کردن و جلو رفتن. اگر کسی این محدودیت‌ها را پذیرفت و مدیریت کرد، زندگی بهتری خواهد داشت. و شاید بتوان گفت که مهم‌ترین رکن زندگی بهتر همین پذیرش محدودیت‌ها و تسلیم شدن در مقابل آنهاست؛ به حدی که اساساً اسم دین ما «اسلام» است و اسلام هم به معنی تسلیم است. گفتیم که یکی از ارکان زندگی، تسلیم شدن درست و به‌جا برای موانعی است که درست و به‌جا باشد. بنده فکر می‌کنم از بس که تسلیم شدن به محدودیت‌هایی که انسان را احاطه کرده ارزشمند و کلیدی است، که دین ما از بین این چهار رکن زندگی، این رکن سوم(تسلیم) را برداشته و بر روی خودش قرار داده است. یعنی هنر زندگی کردن در درست تسلیم شدن است. @nasletamadonsaz
سلام خوبین از چه روش‌هایی باید ادب و مبارزه با نفس را به بچه ها یاد داد ؟ اگر رعایت نکنند برخورد والدین باید چطور باشد ؟ @nasletamadonsaz
۱۲ نوامبر،‏ ۱۰.۱۵​ مدیریت دلبخواهی و ادب آموزی.aac
2.85M
توضیحاتی پیرامون مبارزه با دلبخواهی ها و ادب آموزی ☺️ حتما گوش بدهید 🌸 ارسال تنها با لینک کانال مجاز ❤️ @nasletamadonsaz
این نکته کاربردی و مهم رو باید اول مامان ها و بابا ها تمرین کنند ! اول ببینیم درجه تاب آوری مون چقدره؟ در مقابل مشکلات چقدر غر می زنیم؟! ریشه مشکلات بچه ها در رفتار ماست! قدم به قدم خودمون رو اصلاح کنیم بچه هامون اصلاح می شوند☺️
وقتی مادر خونه مریض میشه بچه ها فرصت رشد بیشتر و مسئولیت پذیری بیشتری پیدا می کنند😅 دختر خونه سوپ درست می کنه و پسر خونه آب میوه میگیره ☺️ پس نتیجه می گیریم گاهی مریض بشیم خوبه🙈 @nasletamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوجوانی را به سه دوره تقسیم می‌کنند: اوایل نوجوانی: ۱۴-۱۱ سالگی: این دوران تغییرات جسمانی و بلوغ سریع و مشهود است. اواسط نوجوانی: ۱۶-۱۴: تغییرات بلوغ اکنون تقریبا کامل شده‌اند. اواخر نوجوانی: ۱۸ -۱۶: نوجوان ظاهر کامل یک بزرگ‌سال را دارد و انتظار دارد نقش‌های بزرگ‌سالی را بر عهده بگیرند. @nasletamadonsaz
روایتی از پیامبر(ص) هست که می گوید: " اَلوَلَدُ سَيِّدٌ سَبعَ سِنينَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنينَ و وَزيرٌ سَبعَ سِنينَ" . * در سن بین 14 تا 21 سال نوجوان وارد دوره وزارت و مرحله مشاوره با خانواده و والدین می‌شود. نوجوان باید چونان خود را آزاد ببیند که در همه امور و مسائل جاری و تصمیمات آینده والدین، جرأت اظهار نظر و دخالت داشته باشد و هیچگونه تهدید و فشاری، او را از بیان عقیده و برداشت خود مانع نگردد، نوجوان در این دوران در چنین شرایطی به سر می‌برد. *در مرحله اول کسی که به وزارت منصوب می‌شود تابع بی‌چون و چرای حاکم است. او باید نظر بدهد ولی در نهایت باید نظر نهایی والدین را بپذیرد؛ او آزاد است در این مرحله در مورد اموری که در آن نظر می‌دهد بحث و گفت و گو کند. اما تقاضایی که نوجوان در مقام وزارت از ولی خود می‌کند، هر چند از نظر مربی به صلاح او نباشد، نباید ابتدا و صریح نفی شود. @nasletamadonsaz
*در مرحله سوم زندگی و دوران وزارت، نوجوان خود را مورد اعتماد دیگران تصور می‌کند و فطرتا انتظار دارد دیگران به او اطمینان کرده و کارهایی خطیر، به او واگذار کند. نوجوان هیچگاه کنترل بیش از اندازه و صریح را تحمل نمی‌کند و انتظار ندارد والدین دائما در جزئیات اعمال او دخالت و اظهار نظر کنند. * او خود را در مقام و منزلت، تقریبا هم شان و هم ردیف والدین می‌بیند و از اینکه آنها را ناظر و مراقب دائمی خود بیابد به ستوه می آید. نوجوان باید چونان خود را آزاد ببیند که در همه امور و مسائل جاری و تصمیمات آینده خانواده، جرات اظهارنظر و دخالت داشته باشد و هیچ‌گونه تهدید و فشاری، او را از بیان عقیده و برداشت خود مانع نگردد. هیچ مانعی نباید از اظهار نظر و دخالت او در امور مختلف جلوگیری کند. *نوجوان باید عقیده و نظر خود را درباره مسائل گوناگونی که با آن در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی مواجه می‌شود آزادانه ولی با رعایت جوانب اخلاقی مطرح کند و برای دفاع از عقیده خود، استدلال بیان نماید. اولیا نیز وظیفه دارند تصمیمات خود را بر اساس حقیقت استوار سازند. از همین جهت والدین، نباید از نوجوان انتظار داشته باشند که حرف بزرگتر خود را از ابتداء بپذیرد و بدان عمل کند. * پس از چندی که فرزند، مسئولیت وزارت را بر عهده گرفت، شیوه تنبیه و تشویق او متحول می‌گردد. نوجوان در این دوران بر خلاف دوره قبل در چون و چرا کردن در اوامر و فرامین مختار است. هیچگاه نباید او را به خاطر اینکه از آغاز، دستور ما را به کار نمی‌گیرد و حرف نمی‌شنود تنبیه نمود. نوجوان به تناسب فطرت خود تا مسئله‌ای را قبول نکند به آن اقدام نمی‌کند و برای آنکه آن را قبول کند نیازمند بحث و بررسی و شنیدن دلائل آن است. @nasletamadonsaz
🔸 برنامه زنده *به افق فلسطین * 🔸 با حضور *خانم دکتر زهرا نجفی منش* 🔹 *شبکه افق، چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح * 🔹 ✅ با موضوع کنش‌گری روانشناسان و مشاوران در حوزه جبهه مقاومت 🔴 *حتما ببینید* @nasletamadonsaz
50.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 برنامه زنده *به افق فلسطین * 🔸 با حضور *خانم دکتر زهرا نجفی منش* 🔹 *شبکه افق، چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح * 🔹 ✅ با موضوع کنش‌گری انجمن ایرانی روانشناسی اسلامی و روانشناسان و مشاوران در حوزه جبهه مقاومت +روایت بازارچه مقاومت شهرک شهید شهپریان @nasletamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و عرض احترام ،دیروز به خاطر حضور در برنامه زنده و پس از آن کلاس داشتم و پس از آن بازارچه مقاومت شهرک که از شبکه یک برای تهیه گزارش آمده بودند و حسابی روز شلوغی داشتم نرسیدم مطالب چهارشنبه مربوط به چند فرزندی را بگذارم . امروز إن شاءالله می گذارم
یکی از دغدغه‌های مهم و اصلی پدر و مادرهایی که بیشتر از یک فرزند دارند، اینه که چطور مدیریت دعواهای بین فرزندان رو بر عهده بگیرند. دعوا بین کودکان در خانه یک امر طبیعی محسوب میشه، حتی خیلی از فرزندان که باهم رابطه خوبی دارند، گاهی اوقات باهم دعوا می‌کنند. البته باید گفت که در بعضی از مواقع این دعواها باعث درگیری‌های فیزیکی شدید میشه که ممکنه به هر کدوم آسیب برسونه. والدین باید در مدیریت دعواهای بین فرزندان تعادل رو رعایت کنند؛ نه اون‌ها رو به حال خودشون رها کنند و نه به مداخله‌های مداوم و غیر ضروری بپردازند. در اکثر خانواده‌های دارای چند فرزند، حسادت کودکان نسبت به هم وجود داره و این حسادت در نهایت موجب دعوا و تنش بین فرزندان خانواده میشه. یکی از دلایل این حسادت و احساس خشم کودک در خانواده با تولد فرزند دوم خانواده به وجود میاد. بهتره برای مدیریت دعواهای بین فرزندان محبت خودتون رو به اونها کم یا زیاد نکنید، بلکه با توجه به نیازهای سنی فرزندتون به اون عشق بورزید. بازی کنید و نیازهاش رو به موقع برطرف کنید . توجه کنید که نحوه محبت با یک نوزاد کاملاً متفاوت با یک کودک 7 ساله هست. بهتره که در هیچ زمانی به بهانه نیاز بیشتر فرزند کوچکتر به محبت، از فرزندان بزرگتر غافل نشید. بنابراین نحوه محبت بین خود و فرزندان رو مدیریت کنید و تا حد امکان از ایجاد حسادت در بین فرزندان، برای جلب محبت شما، خودداری کنید. دعواهای کودکان و دخالت والدین امری مهم در تربیت کودکان است. @nasletamadonsaz
راهکارهای مهم برای مدیریت دعوای بین کودکان می‌تونید برای مدیریت دعواهای بین فرزندان از راهکارهای کاربردی زیر استفاده کنید: ۱- بعد از دعوا به صحبت‌های هر دو فرزند خود گوش کنید سعی کنید که یک طرفه قضاوت نکنید. بهتره به حرف‌های هر دو فرزند با دقت گوش بدید، دلیل‌های اون‌ها رو بشنوید و بعد به حل موضوع دعوا بپردازید. با این کار حسادت و خشم کودکان شما نسبت به هم بیشتر نمیشه و در حق خودشون تبعیض و ظلمی از طرف شما نمی‌بینند. ۲- در زمان درست مداخله کنید برای مدیریت دعواهای بین فرزندان بهتره که در زمان درست مداخله کنید. اگه دعوای پیش اومده بین کودکان، نیازی به حضور شما نداره، بهترین کار اینه که خودتون رو سرگرم کنید و در دعوای اون‌ها دخالت نکنید. بعضی از بحث‌های میان فرزندان قابل حله و بعد از چند دقیقه فروکش می‌کنه. کودکان خود به سرعت باهم آشتی میکنند و به بازی باهم می‌پردازند. ۳ـ زمان درست برای مداخله در دعوای کودکان چه موقع هست؟ زمانی که در دعوا احتمال آسیب به فرزندان وجود داشته باشه. موقعی که فحش و حرف‌هایی نادرست بین اون‌ها گفته و شنیده بشه. وقتی که دعوا فیزیکی باشه. زمانی که یکی از فرزندان به دیگری زور بگه. ادامه دارد ... @nasletamadonsaz
🔹مختار بودن انسان نافی تکالیف تربیتی والدین نیست🔻 📌بـایـد تـوجـه داشـــت کـه خــدا انـسـان را آزاد آفریده .می فرماید: "إِنَّا هَدَينَهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرا وَإِمَّا كَفُورًا" یعنی ما راه را به انسان نشان دادیم، خواه انسان شکر کند و راه خدا را انتخاب کند، خواه کفران کند و راه شیطان را انتخاب کند. 🔸وقتی انسان راه طغیان را انتخاب کند، نه تنها پدر و مادر ، بلکه اگر تمام مردم عالم جمع بشوند که بخواهند او را به راه هدایت بیاورند، نمی‌توانند. اگر هم انسان راه هدایت را انتخاب کرد و همه جمع شوند که او را منحرف کنند، نمی‌توانند. حالااین فرزند انسان، وقتی به حد بلوغ برسد و دیگر خوب و بد عالم را بفهمد و از حالت بازی و اینها خارج بشود، آن موقع دیگر سر راه معصیت و اطاعت، کفر و ایمان قرار می‌گیرد. اگر او اهل شقاوت باشد هیچکس نمی تواند جلویش را بگیرد، ا گر هم اهل ایمان باشد و تصمیم داشته باشد راه خدا را برود، کسی نمی تواند منحرفش کند. ✔️اما تربیت اثر دارد، نان حلال اثر دارد، حلال بـودن شیر اثر دارد. البته اثـرش در حد مجبور کردن انسان به خوبی یا مجبور کردن انسان به بدی نیست. موعظه مادر به فرزند، او را به دین علاقه‌مند کردن، قصه گفتن مادر ، مسجد بردن و نحوه تربیت فرزند، اینها همه اثر دارد. @nasletamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا