eitaa logo
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
3.3هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
313 ویدیو
101 فایل
مطالب کاربردی تربیت اسلامی ومشاوره رایگان توسط: دکتر زهرانجفی منش مادر سه فرزند ارشد روانشناسی بالینی (ارشد)سطح سه حوزه علمیه رشته تعلیم و تربیت اسلامی دکتری تعلیم و تربیت دانشگاه علامه طباطبایی عضو سازمان نظام روانشناسی خادمیار رضوی @Nazrevelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ♨️ زیارت مختصر امام رضا علیه السلام ☘️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّهَ اللَّهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اِمامَ الْهُدى وَالْعُرْوَهَ الْوُثْقى وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّکَ مَضَیْتَ عَلى ما مَضى عَلَیْهِ آبآؤُکَ الطّاهِرُونَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ لَمْ تُؤْثِرْ عَمىً عَلى هُدىً وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ اِلى باطِلٍ وَاَنَّکَ نَصَحْتَ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَاَدَّیْتَ الاَمانَهَ فَجَزاکَ اللَّهُ عَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ خَیْرَ الْجَزآءِ اَتَیْتُکَ بِاَبى وَ اُمّى زائراً عارِفاً بِحَقِّکَ مُوالِیاً لاَوْلِیآئِکَ مُعادِیاً لاَعْدآئِکَ فَاشْفَعْ لى عِنْدَ رَبِّکَ 🍀اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَوْلاىَ یَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّکَ الاِمامُ الْهادى وَالْوَلِىُّ الْمُرْشِدُ اَبْرَءُ اِلَى اللَّهِ مِنْ اَعْدآئِکَ وَاَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ بِوِلایَتِکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ @nasletamadonsaz
تربیت فرزند در سیره امام رضا علیه السلام🖤 محبت کلید حل بسیاری از مشکلات تربیتی است. گاهی والدین در مقابل اصرارزیاد کودکان بر خواستهای غیر معقول یا غیر ممکن، رفتاری تند و نامناسب ابراز می کنند; ولی حتی در چنین موقعیتی رفتار محبت آمیز مناسبتر و مؤثرتراست امام رضا علیه السلام گاهی اوج محبت خود را در قالب جمله زیبای «بابی انت و امی » (پدر و مادرم به فدایت) نشان می داد و زمانی او را در آغوش می گرفت، به سینه خود می فشرد و می بوسید. اباصلت می گوید: هنگامی که جواد(ع) بربستر شهادت پدر وارد شد، حضرت رضا(ع) از بستر برخاست، به سوی او رفت، دست برگردنش انداخت، او را به سینه فشرد، میان دو چشمش را بوسید و با او سخن گفت. امیه بن علی نقل می کند: در سالی که امام رضا(ع) حج به جای آورد و سپس به خراسان رفت، من در مکه همراه امام(ع) بودم و امام جواد(ع) نیز همراهش بود. امام(ع) با خانه کعبه وداع کرد. وقتی طوافش تمام شد، به طرف مقام[ابراهیم] رفت و در آنجا نماز گزارد. جواد(ع) که خردسال بود، بر دوش موفق(غلام حضرت) طواف داده می شد. جواد(ع) به طرف حجر [اسماعیل] رفت، در آنجا نشست و این امر مدتی طول کشید. موفق به او گفت: جانم به فدایت باد، برخیز. او فرمود: برنمی خیزم تا وقتی که خدابخواهد و در چهره اش غم نمایان شد. موفق خدمت امام رضا(ع) آمد و گفت: جانم به فدایت باد، جواد(ع) در حجر نشسته، برنمی خیزد. امام رضا(ع) به طرف جواد(ع) آمد و فرمود: برخیز، ای حبیب من. جواد(ع) فرمود: چگونه برخیزم، درحالی که شما با کعبه چنان وداع می کنید که گویا هرگز به سویش بازنمی گردید! [برای بار سوم] امام رضا(ع) فرمود: برخیز، ای حبیب من. جواد(ع)برخاست. از این حدیث شریف در می یابیم که امام رضا(ع) در مقابل اصرار جواد(ع)هرگز به او تندی نکرد; بلکه با جملات محبت آمیزی چون «قم یا حبیبی » و صبرو حوصله فرزند خردسالش را قانع کرد. نویسنده :علی همت بناری نشر با منبع @nasletamadonsaz
اجتماع خادمیاران رضوی در میدان امام حسین علیه السلام و عزاداری امام رئوف علیه السلام 🖤 @nasletamadonsaz
در برنامه امروز تجمع و عزاداری خادمیاران رضوی ،یکی از دوستان فعال جمعیت رو دیدم که مشغول تبیین چهره به چهره با عزاداران در زمینه لزوم افزایش جمعیت بودند و این بسته ها رو می دادند . در زمینه رمز پایداری فلسطین که فرزندآوری هست و لزوم افزایش جمعیت. از این بسته ها به زوج های جوانی که فرزند نداشتند دادیم و براشون آرزوی نسل سالم و صالح فراوان کردیم☺️ @nasletamadonsaz
🌷 ماه ربیع الاول، بهار زندگی است @nasletamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آلان که دو هفته مونده تا شروع سال تحصیلی خوبه که بچه ها درس های سال قبل رو مرور کنند تا برای سال تحصیلی جدید آماده شوند.☺️ خواب شب بچه ها هم کم کم و به تدریج تنظیم بشه تا به نظم سابق برگردند . إن شاءالله در آستانه سال تحصیلی وبیناری خواهم گذاشت و در مورد چالش های تحصیلی مخصوصا برای مادران کلاس اولی صحبت خواهم کرد. @nasletamadonsaz
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
ادامه دارد... این موارد برای خرابکاری فرزندان زیر ۷ سال هست . خرابکاری بالای ۷ سال هم علل و راهکاره
و اما در مورد خرابکاری فرزند بالای ۷ سال😫 شما وقتی فرزندتون خرابکاری می کنه چیکار می کنید ؟ مثلا ظرف مورد علاقه تون رو موقع جا به جایی می شکنه 😢 یا با توپ می زنند و وسیله های دکوری رو کن فیکون می کنند 😤 یا ظرف غذا رو روی فرش یا مبل خالی می کنند😰 واکنش شما چیه؟؟ جیغ 😱😤😡 فحش و ناسزا🙈🙊 تنبیه😶‍🌫😵‍💫 یا چی ؟؟؟ @nasletamadonsaz
اما واکنش غلط چیه و واکنش درست چیه؟؟🧐 @nasletamadonsaz
واکنش غلط🙈 فریاد وامصیبتا ❌ زدن برچسب به فرزند مانند : خیلی دست و پا چلفتی هستی ❌ ای بی عرضه! یه کار درست نمی تونی انجام بدی❌ جر و بحث و دعوا و سپس قهر با فرزند❌ @nasletamadonsaz
واکنش درست☺️ اول: تسلط بر اعصاب ، فرستادن صلوات و یا گفتن استغفرالله ،کمی آب خوردن😅 دوم : پیدا کردن علت اتفاق باید بفهمیم چرا این اتفاق افتاده.مثلا ممکنه فرزند مون هماهنگی چشم و دستش خوب نیست و نتوانسته درست عمل کنه😢 یا اینکه ممکنه چشمانش ضعیف باشه و درست ندیده باشه😔 یا اینکه به نیازهاش توجه نشده و بازی و هم بازی مناسبی نداشته و همش تو خونه بوده 😩 یا تمرکز و دقت کافی نداشته☹️ @nasletamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
واکنش درست☺️ اول: تسلط بر اعصاب ، فرستادن صلوات و یا گفتن استغفرالله ،کمی آب خوردن😅 دوم : پیدا کر
سوم : فراهم کردن فرصت جبران برای فرزند مون هست. جبران خطا به چند طریق انجام میشه : تمیز کردن و جمع آوری خطای ایجاد شده بر اساس شدت و علت اتفاق ،یا محرومیت از یک مسئله مورد علاقه مانند تفریح ‌خاص،تلویزیون دیدن ،بازی با موبایل و ... یا انجام کاری برای جبران خطا وقتی بچه ها با پیامد رفتارشون مواجه می شوند در تکرار خطا بیشتر دقت می کنند. @nasletamadonsaz
نکته مهم ✅ در تنبیه و سرزنش نباید افراط کرد تا بچه اعتماد به نفس خودش رو از دست بده و دیگر نتواند کاری را انجام دهد. بنابراین در نقد کار خطا باید واضح صحبت کنیم و علت را شرح دهیم و تخریب نکنیم . مثلا نگوییم تو دست و پا چلفتی هستی ، بگوییم اگر به کاری که انجام دهی دقت بیشتری کنی خطا کم میشه. متاسفانه بعضی از والدین با سرزنش بیش از حد سبب نابودی اعتماد به نفس فرزندشان می شوند😔 @nasletamadonsaz
کتاب کاربردی راه رشد جلد یک نقش ما در تربیت: ملاک دادن به فرزند تا خودش با ملاک بتونه تشخیص بده. دادن ملاک نکته مهمی هست که إن شاءالله بیشتر بازش خواهم کرد @nasletamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمستان سال ۱۳۷۶ بود، کلاس دوم راهنمایی بودم، در مدرسه‌ای که مدیر به‌اصطلاح خوش‌فکری داشت‌که در اواسط سال تحصیلی اومده بودن بر اساس نمره‌ی امتحانات، انضباط و کارنامه‌ی شبانه‌ای هر شب که توسط والدین پر می‌شد (که در اون مثلاً ساعت خواب بعد از ساعت ۹ تخلف محسوب می‌شد) به دانش‌آموز درجه و رتبه می‌دادند، به این صورت که دانش‌آموز عالی و درس‌خون و پسر خوب می‌شد (ساعی) دانش‌آموزی که مستعد بود و محتاج به تلاشی بیش‌تر می‌شد (کوشا) و زباله‌های مدرسه هم می‌شدند (غافل) پس چی شد؟به‌ترتیب شأنیت: ساعی، کوشا، غافل. پس از تعیین سطح توسط شورای مدرسه شما کارت خودت رو باید به جلوی لباست با سنجاق وصل می‌کردی و اگر جوری قرار می‌گرفت که دیده نمی‌شد تخلف محسوب می‌شد، مثل پلاک ماشین، حالا شما حساب کنید نوجوونی که عرض شونش ۴۵ سانته یک کارت پرس‌شده‌ی مثلا ً ۱۸ سانتی رو روی سینه‌ش که سطح و شأن اجتماعی‌ش رو نشون می‌داد باید نگه میداشت. من توی درجه‌بندی توی دسته‌ی (غافل) قرار گرفتم. روزهای اول خیلی باهاش کلنجار رفتم تا دیده نشه، مثلاً پشت کارت غافل  کارت دانش‌آموزی‌م رو می‌ذاشتم و می‌چرخوندمش به سمت کارت دانش‌آموزی‌ تا کم‌تر آبروریزی بشه که اینجا هم با برخورد خشن ناظم مواجه می‌شدم که چرا کارتت پیدا نیست. چند هفته گذشت دیدم نمی‌شه، باید خودم‌ رو ازین ذلت نجات بدم، با کلی تلاش و زود خوابیدن و چند امتحان نمره بالاتر گرفتن شایسته‌ی درجه‌ی کوشا شده بودم که  وقتی رفتم برای تعویض کارت  کسی پاسخگو نبود، متوجه شدم که سیاست عوض شده. رتبه‌بندی این‌جوری شده بود به ترتیب از عالی به نازل،(ممتاز)(ساعی)(کوشا) این‌جوری عملاً همون غافل محسوب می‌شدم. این خاطرات رو مدت‌ها بود می‌خواستم بگم، یک بار یادمه توی مدرسه دارالفنون، دوستانی از آموزش و پرورش محبت کرده بودند و برای من نکوداشتی گرفته بودند. با لوح کاغذ aA و از من خواستن که بیام بالا و صحبت کنم، من حوصله نداشتم ولی برای اینکه نگن متکبری رفتم، اونجا گفتم زمانی که من بچه بودم و  به مدرسه می‌رفتم هیچ احساس احترامی دریافت نمی‌کردم، از دم در مدرسه که وارد می‌شدم در، سطل اشغال، تخته سیاه، میزها، معلم، دانش‌آموزها، همه و همه بهم با زبون بی‌زبون می‌گفتن خاک بر سرت کنن، ریاضی بلد نیستی، زبانت خوب نیست، دیکته  بلد نیستی. اما هیچ وقت کسی نیومد بگه چقدر خوب طراحی می‌کنی، حتی معلم هنر. حالا شماها هر چی به من بگید استاد، هنرمند، فلان و  چنان، من همون حرفای بچیگیم‌رو باور دارم، همون خاک بر سرت رو. آدم‌ها در کودکی همان آ‌دم‌های بزرگسالی‌ان، با تجربه‌ی کم‌تر، وقتی در اول دوران حیات، من رو به اسمی بخوانی من با همون اسم خودم‌ می‌شناسم. حسن روح الامین | ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ @nasletamadonsaz
تصویر مربوط به کارنامه سال آخر هنرستان من هست: سال ۱۳۸۲. حسن روح الامین | ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ @nasletamadonsaz