پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
📌• حبالحُسین، یَجمَعَنا ! 🏴 . در کشتی ِحسین(ع) برای همه جا هست، تـا کهـ خواهد و کهـ بیاید؛ 📲 . ب
کار تمیز فرهنگی دوستان فعال و دغدغه مند🌸
قرائت زیارت اربعین مقابل باب الرجای حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام در روز اربعین به نیابت از همه اعضای کانال نسل تمدن ساز ❤️
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
زندگی تازه بعد از رفتن به کربلا شروع می شود…
تجربه سفر اربعین:
۱_ یادگیری زبان عربی عراقی برای ارتباط گیری با مردم خونگرم عراق ضروریه.
اربعین ،فرصت مناسب برای ارتباط گیری با مردم عراق و مردمان کشورهای مختلف جهان هست و آشنایی با زبان عربی و انگلیسی به برقراری ارتباط موثر و تألیف قلوب کمک به سزایی می کنه☺️
۲_تهیه هدیه برای بچه های عراقی و میزبانان شون در جهت تشکری هرچند کوچک از زحمات بی نهایت اون هاست❤️
۳_تهیه بسته های فرهنگی برای زائران ایرانی مانند اقلام حجاب از جمله گیره روسری و .. ( متاسفانه بعضی از ایرانی ها حجاب کاملی ندارند و آداب زیارت رو رعایت نمی کنند😔)
۴_ استفاده از هر فرصتی برای برقراری ارتباط موثر و سازنده با زائران و گفتگو در زمینه های مختلف
۵_ کمک و همراهی با همسفران و تمرین صبر و گذشت و همدردی و تلاش برای درونی کردن این صفت ها پس از سفر
قطعا تجربیات و درسهای انسان ساز اربعین بیشتر از این هاست....
#اربعین
#حرکت_کاروانی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
در منابع دینی شاهد هستیم که پیامبر(ص) خود و اصحاب نیز کودکان خود را به مسجد می آوردند. نه تنها کودکان سه ساله، بلکه زنان اصحاب، با بچه های شیرخواره خود در نمازهای جماعت حاضر می شده اند.
با مطالعه در منابع اصیل روایی و سیره نورانی پیامبر(ص) به روشنی درمی یابیم که آن حضرت حتّی در یک مورد بر آنان یا بر والدین آنها نهیب نزد و یا نسبت به آوردن کودکانشان به مسجد اعتراض نفرمودند، بلکه برعکس، عکس العمل هایی که حاکی از تشویق و رضایت است از جانب آن حضرت مشاهده می شود.
چه بسا که پیامبر(ص) در حال سجده بود و حسن(ع) می آمد و بر پشتش می نشست و پیامبر به همان حال می ماند و سجده را طول می داد.
شبی پیامبر نماز عشاء می گذاشت و سجده ای بسیار طولانی بجا آورد، پس از پایان نماز علت را از حضرتش پرسیدند، فرمود: پسرم حسن، بر پشتم سوار بود و ناراحت بودم که پیاده اش کنم.
ابی قتاده انصاری روایتی نقل کرده که بیانگر نهایت توجه پیامبر(ص) به کودکان در اثنای نماز است؛ گرچه شاید برای ما غیرمنتظره بنماید و در صورت صحت روایت آن را مغایر با اصل حضور قلب در نماز تلقّی کنیم. او چنین می گوید: همانا پیامبر(ص) در حالی که نماز می خواند، نوه اش امامه ـ که فرزند دخترش زینب بود را در بغل می گرفت، هنگام سجده او را بر زمین می گذاشت و در قیام او را در آغوش می گرفت و یا گردنش می نهاد.»
#مسجد_محور_محله
#تربیت_دینی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
در منابع دینی شاهد هستیم که پیامبر(ص) خود و اصحاب نیز کودکان خود را به مسجد می آوردند. نه تنها کودک
این مطلب در پاسخ به افرادی است که می گویند مسجد جای بچه ها و بازی بچه نیست!
مامان هایی که در خلاصه کردن کتاب مشارکت می کردند لطفاً به من پیام دهند🌸
animation.gif
21.3K
انواع #هوش انسان و کاربرد آن در زندگی روزمره
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
انواع #هوش انسان کدامند؟
تقسیم بندی هوش گاردنر
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
🔴هوش منطقی(IQ): همان هوش عقلی یا هوش ریاضی است که در مدارس، ما را با آن میسنجیدند. اما انسانهایی را میتوانیم مثال بزنیم که در دانشگاه معدل بالایی داشتند، اما در زندگی خانوادگی یا کاری شکست خوردند. پس هوش عقلی لازم است، اما کافی نیست.
🔴هوش هیجانی(EQ): به معنای توانایی مدیریت کردن هیجانات خود و دیگران.بعنوان مثال در اداره ای هستید کارمند با ارباب رجوع مشغول دعواست.بعد از دعوا نوبت به شما میرسد آن کارمند با لحنی عصبانی به شما میگوید کارتون چیه . این کارمند هوش هیجانی پایینی دارد.هوش هیجانی با تمرین و تکرار قابلیت ارتقا دارد.
🔴هوش سیاسی(PQ): هوش سیاسی که بهتر است آن را به هوش تدبیری ترجمه کنیم، و معنا و مفهوم آن این است که بدانیم در مقابل هر فرد بهترین نوع رفتار چه باید باشد. تشخیص تفاوت میان افراد و بهکارگیری بهترین شیوهی عملکرد برای نزدیک شدن به آنها، هوش تدبیری یعنی هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
🔴هوش تدبیری: یعنی اینکه خودم را با سواد مخاطب هدف هماهنگ کنم و از بهکار بردن سوالات و عبارات نابجا خودداری کنم. هوش تدبیری توان درک طرف مقابل را در ما افزایش میدهد. هوش تدبیری همان کیاست داشتن در کار است. به ما یاد میدهد که با مردم بحث نکنیم، یاد میدهد که در بازار رفتهایم تا معامله کنیم نه مقابله. و اینکه درک فرهنگها و خردهفرهنگها را داشته باشیم.
🔴هوش جسمانی یا فیزیکی(PQ): به ما میگوید که برای موفقیت در کار، و نزد مردم میبایست روح شاداب و مغزی پویا داشته باشیم و این مهم مهیا نمیشود مگر اینکه جسم سالم داشته باشیم. هوش جسمی به ما میگوید که عقل سالم در بدن سالم قرار دارد، پس مراقبتکنندهی ورزش و سلامتی خود باشیم.
🔴هوش معنوی(SQ):
هوش معنوی جنبههای مختلفی از آگاهی و زندگی ذهنی و روحی درونی فرد را با زندگی و کار بیرونی متصل و یکپارچه میکند و نوعی آگاهی درباره تمامیت جهان به شکلی کلی به فرد میدهد
🔴هوش مدیریتی(MQ): به ما یادآور میشود برای موفقیت در زندگی شخصی و کسب و کار باید بتوانیم بر خودمان مدیریت قوی داشته باشیم و به عبارتی روی خودمان که ارزشمندترین داراییمان است سرمایهگذاری کنیم، و برای این مهم، 5 هوش را با نگاه جامعیتنگری بهکار گیریم .
MQ=IQ+EQ+PQ+PQ+SQ
#انواع_هوش
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
🔴هوش منطقی(IQ): همان هوش عقلی یا هوش ریاضی است که در مدارس، ما را با آن میسنجیدند. اما انسانهایی را
از امروز هر کدوم از انواع هوش رو توضیح خواهم داد و راه های پرورش و رشد هر کدوم از هوش ها رو در بچه ها شرح می دهم.
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
هوش معنوی جنبههای مختلفی از آگاهی و زندگی ذهنی و روحی درونی فرد را با زندگی و کار بیرونی متصل و یکپارچه میکند و نوعی آگاهی درباره تمامیت جهان به شکلی کلی به فرد میدهد.
سیندی ویگلورث معتقد است که هوش معنوی توانایی رفتار کردن با دلسوزی و دانایی در حین آرامش درونی و بیرونی، صرفنظر از پیشامدها و رویدادهاست. افراد با هوش معنوی در حین قضاوت، توانایی منصفانه و دلسوزانه رفتار کردن را دارند.
هوش معنوی ما را قادر میسازد همه چیز را آنطور که هستند ببینیم. این هوش همان هوشی است که رهبران مشهور و محبوب جهان را هدایت کرده است. رهبران معنوی با داشتن این هوش میتوانند بزرگترین فشارها را تحمل کنند.
رابرت ایمونز تلاش کرد معنویت را بر اساس تعریف گاردنر از هوش، در چارچوب هوش معنوی مطرح کند. وی معتقد است که هوش معنوی مجموعهای از تواناییها برای بهره گیری از منابع دینی و معنوی است. به نظر ایمونز پنج توانایی معرف این هوش است:
قابلیت تعالی فیزیکی و مادی: افراد با هوش معنوی، ظرفیت تعالی داشته و تمایل بالایی نسبت به هشیاری دارند.
توانایی ورود به سطح معنوی بالاتر: از یک حقیقت غایی که ایجاد احساس یگانگی و وحدت میکند، آگاهی دارند.
توانایی یافتن تقدس در فعالیت ها، رویدادها و روابط روزمره: حضور الهی را در فعالیتهای عادی تشخیص میدهند.
توانایی به کارگیری منابع معنوی برای حل مسائل زندگی: افرادی که ذاتا مذهبی هستند راحتتر میتوانند با استرسها برخورد کنند و بیش از سایرین بر بحرانهای روحی و مشکلات غلبه کنند.
توانایی انجام رفتار فاضلانه و ظرفیت پرهیزگاری بالا .
مولفههای متعدد دیگری نیز برای هوش معنوی ذکر میشود، نظیر: عقل شهودی؛ ادراک مستدل؛ آگاهی بر خواست و نیت؛ قدرت و عدالت متمرکز؛ عملکرد همراه با بصیرت؛ آگاهی و توان دوراندیشی؛ حس ماوراء الطبیعه و تقدس؛ آرامش درونی و بیرونی؛ دیدن وحدت در کثرت؛ پیوند و خدمت خلاق؛ خیرخواهی عملی و معنوی؛ خردمندی؛ فضیلت و انسانیت؛ دلسوزی، شفا و بخشش؛ وقار و تعهد؛ زندگی با شوق؛ عشق، فداکاری و شفقت؛ ایمان و ایثار؛ و راحت بودن در تنهایی بدون احساس تنهایی.
روانشناسان همچنین صفات زیر را برای افرادی که از این هوش برخوردارند نام میبرند:
خودآگاهی
کل نگر بودن
مستقل بودن (شهامت)
استقلال از محیط: شجاعت کلی برای انجام عمل برخلاف عرف رایج
گفتن «چرا؟»
قابلیت مواجهه با مشکلات و ناملایمات و حتی به فرصت تبدیل کردن آنها
خودکنترلی: توانمند بودن در خودداری و کنترل خویش
انعطاف پذیری
پرداختن به سجایای اخلاقی و اهمیت دادن به آنها
درس گرفتن از تجربیات و شکستها
خودجوش بودن
درست اندیشیدن
عدم فرار از میدان حوادث
رهایی از لغزشها و دامهای شیطانی
حسی که افراد را هدایت درونی میکند
بروز کامل عشق در شخصیت فرد، توانایی برای شاد زیستن
#هوش_معنوی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
#هوش_معنوی از منظر #قرآن_و_روایات
نتایج پژوهش نشان داد که در آیات قرآن و متون اسلامی مفاهیمی همچون «عقل قدسی»، «عقل نوری»، «عقل رحمانی»، «لب»، «نهیه»، «حجر»، «فراست»، «حجی»، «حکمت»، «فطنت» و «کیاست» را میتوان معادل و مترادف با مفهوم هوش معنوی دانست. تحقیقات آینده با کاربست روشهای متفاوت تحقیق، ابعاد دیگری از مصادیق هوش معنوی را از منظر اسلام روشنتر خواهد کرد.
منبع مقاله
https://rjqk.atu.ac.ir/article_8719_52f23e6cf561c94b65b8f0f894d9c766.pdf
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
🧕مادر من، قهرمان من
* آخر عاقبت دقایق ولو کوتاه بازی با بچه ها*
❓شمام بیست سال بعد بچه ها رو اینطوری بیمه میکنید؟
👆حتما ببینید
#سرانگشت_مهربان_گره_گشای_مادر
#پروژه_آینده_پژوهی_کودکان_خودمان!
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
پرورش هوش معنوی در کودکان
هرچه بیشتر رشد هوش معنوی را در فرزندان خود تقویت کنیم، او در سایر ابعاد هوش و مهارت های زندگی نیز بهتر و قویتر میشود. از طریق رشد معنوی، کودکان یاد میگیرند که از ویژگیهایی مانند همدلی، شفقت، مسئولیت و احترام به خود و دیگران آگاه باشند و بر اساس آنها عمل کنند.
آنها یاد میگیرند که بتوانند تفاوتهای بین افراد را بدون احساس ترس یا نفی به رسمیت بشناسند. آنها به همه موجودات و به زمین و محیط زیست عشق میورزند و برای محافظت از آن اقدام میکنند.
شرط رشد تواناییهای معنوی در کودکان این است که در برخورد با احساسات و تجربههای معنوی آنها نکاتی را در نظر داشته باشیم؛ از جمله:
نزدیک شدن به کودک با قلب و ذهنی باز.
ارائه فرصتهایی به کودکان برای گفتگو درباره احساسات یا تجارب معنوی خودشان.
صبور بودن حتی اگر تجربیات آنها با باورهای خودمان در تضاد باشد.
اگر صرفا با تفکر و هوش منطقی یا مبتنی بر حواس پنجگانه با این نوع تجارب کودکان روبرو شویم، مانعی در مسیر رشد معنوی و روحانی آنان ایجاد کردهایم. اما روبرو شدن با ذهنیتی باز و بدون سوگیری، باعث درک بهتر احساسات و تجارب معنوی کودک و رشد بیشتر آن خواهد شد.
#هوش_معنوی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
توصیههایی برای کمک به بهبود رشد معنوی کودکان و نوجوانان
این توصیهها را برای کمک به رشد هوش معنوی فرزندتان در نظر بگیرید:
حتی در کودکان بسیار خردسال، سعی کنید علائم هوش معنوی را در کلام و رفتار آنان، با توجه به مواردی که توضیح دادیم، شناسایی کنید.
به ادراکات گسترده و تجارب و تواناییهای غیرعادی آنها توجه کرده و آن را تصدیق کنید.
از کودکان دعوت کنید تا با بررسی افکار، احساسات، ترجیحات و فضایل خود مانند شفقت، اعتماد، شجاعت و ملایمت، چشمانداز درونی خود را کشف کنند.
سعی کنید در مورد تجارب معنوی کودکان با آنان صحبت کنید. تلاش کنید مفاهیمی را برای توصیف احساسات معنوی پیچیده مانند هیبت، شگفتی، بینش، شهود، شناخت درونی، یادآوری ناگهانی، آگاهی یا ارتباط درونی را به آنان پیشنهاد دهید.
با حوصله به کودکان گوش کنید و فضای همدلانهای را برای اظهار و توسعه ایدههایشان ایجاد کنید.
سؤالات باز و بدون پاسخ «درست یا غلط» بپرسید که فرصتی را برای نگاه متفاوت به جهان فراهم میکند. (مثل این سوال که: آیا تا به حال در مورد _ فکر کردهای؟)
#هوش_معنوی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
توصیههایی برای کمک به بهبود رشد معنوی کودکان و نوجوانان این توصیهها را برای کمک به رشد هوش معنوی
نکته مهم اینه که در دوران کودکی تفکر انتزاعی شکل نگرفته و برای پرورش هوش معنوی باید از مشاهده کردن و تجربه کردن و کمک گرفتن از حواس پنج گانه استفاده کرد .به طور مثال وقتی در طبیعت می رویم به خلقت چیزهای مختلف توجه کنیم و با بچه ها به کشف و شهود بپردازیم و در مورد خلقت و کیفیت چیزها از بچه ها سوال کنیم.
و در دوره نوجوانی میتوانیم در مورد مفاهیم انتزاعی با فرزندان صحبت کنیم.
#هوش_معنوی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
#سوال_مخاطبین
سلام روزتون بخیر
عزاداری هاتون قبول
دختر پنج ساله ای دارم که بسیار وابسته س به من،خیلی خجالتی و کمرو هست با بچه ها دوست نمیشه و اصلا باهاشون صحبت نمیکنه،قبلا با مشاور صحبت کردیم گفتن کلاسهایی که دوست داره ببریدش تا با بچه ها در تعامل باشه بهتر میشه،ولی باز هم با هیچکس حرف نمیزنه ارتباط برقرار نمیکنه،حتی مربی که باهاش صحبت میکنه ارتباط چشمی برقرار نمیکنه،امسال هم باید پیش دبستانی بره،نگرانشم دلم براش میسوزه میترسم تا همیشه همینطور باشه.
ناگفته نمونه من خودم هم کمرو هستم ،ولی از وقتی فهمیدم مشکل دخترم جدی هست،خیلی تلاش کردم کلاس نقاشی و کاردستی و ژیمناستیک بردمش و خودش هم علاقه مند هست به کلاس ها.
خواهش میکنم راهنماییم کنید.
اجرتون با امام حسین.
#کمرویی
#درونگرا
#خجالت
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
#پاسخ_کارشناس_تربیتی
#خجالت
#درونگرا
#کمرویی
#نسل_تمدن_ساز
خروج صوت از کانال جایز نیست،برای استفاده از صوت دوستان تون رو به کانال دعوت کنید 🌸
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444