💢 تکنیکها و روشهای اجرایی جنگ نرم در رسانهها(بخش دوم)
🔘 تکنیک قورباغه
🔺 سیستم عصبی قورباغه به گونهای است که اگر آب پیرامونی او را کم کم گرم کنیم، متوجه نشده و به سمت مرگ میرود. در این تکنیک به گونهای بسیار نرم، آرام و #تدریجی بینش های اجتماعی کشور هدف را تغییر می دهند.
🔺 در این روش افراد جامعه هدف متوجه تغییرات نمیشوند و در نتیجه به مقابله با آن برنمیخیزند. برای نمونه کافی است نگاهی به عرصه سینما و تلویزیون ایران بیندازیم و سیر پوشش زنان و کیفیت ارتباط با نامحرم را از اوایل دهه شصت تا امروز بررسی کنیم.
🔘 تکنیک ابهام
🔺 یکی از جملات معروف در جنگ نرم٬ این جمله است: «ابهام، #قدرت می آورد». تکنیک ابهام می تواند شامل «مبهم گویی» و «عملکرد و قدرت مبهم» باشد.
🔺 برای نمونه میتوان به نمایش «قدرتمبهم» آمریکا در فیلمهای هالیوودی اشاره کرد که در آن ها به گونهای خود را قدرتمند جلوه میدهند که حتی از کوچک ترین حرکت افراد باخبرند و یا دارای افرادی با تواناییهای فوقالعاده جسمی_فکری هستند که بسیاری از داشته های آن ها نیز هنوز ناگشوده مانده است.
#عملیات_روانی
🆔 @majaziha_q
💢 تکنیکها و روشهای اجرایی جنگ نرم در رسانهها(بخش سوم)
🔘 تکنیک «دروغ بزرگ»
🔺 وقتی دروغ پردازی آن چنان بزرگ باشد که مانند پتکی بر افکار جامعه هدف فرود آید، دیگر برخلاف دروغ های کوچک٬ کم تر کسی در آن شک می کند و از جهتی به علت تعجب برانگیز بودن آن به سرعت در جامعه هدف رواج مییابد.
🔺 برای نمونه میتوان به خبر خروج ۱۷ میلیارد دلار طلا توسط یک کامیون از مرز ترکیه اشاره کرد که توسط رسانه های غربی و فضای مجازی به یک باره منتشر شد. در صورتی که با یک حساب ساده می توان دریافت که برای جابجایی ۱۷ میلیارد دلار طلا به ۳۴ کامیون نیاز است و نمی توان با یک کامیون ۱۷ میلیارد دلار طلا را حمل کرد!
🔘 تکنیک تحریف
🔺 در تحریف به وضوح دروغ گفته نمی شود ولی واقعیت به صورت دیگری٬ اگرچه با تغییر یک کلمه یا تقطیع کلام و تغییر محتوای کلام نشان داده می شود و در نهایت شکل مسخشدهای از حقایق که با دروغ برابری می کند نمایان میگردد.
🔘 تکنیک القاء یا تلقین
🔺 از میان دویست روش جنگ نرم که در فضاهای سایبری مورد استفاده قرار می گیرد شاید بتوان مؤثرترین آن ها را «تکنیک القاء» دانست.
🔺 هر کلمه، شئ، رنگ و هر آنچه پیرامون انسان رخ میدهد، علاوه بر تأثیرگذاری در ضمیر آگاه انسانها، #ضمیر_ناخودآگاه آن ها را نیز درگیر خواهد کرد و مبنای بسیاری از کنش ها و رفتارهای انسان به ضمیر ناخودآگاه او برمی گردد. براین اساس در جنگ نرم می توان در یک جمله یا عکس یا... چندین نکته روان شناسی را گنجانید و آن را به مخاطب القا کرد.
#عملیات_روانی
🆔 @majaziha_q
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢«خبر جعلی» از احساسات مخاطبان سوءاستفاده میکند.
▫️ هدف از تحریف واقعیت، تحریک احساسات مخاطب و دادن اطلاعات جایگزین به مخاطب است.
▫️ اگر روایتی را خواندید و خیلی شاد، غمگین و یا شوکه شدید، سریع برای دیگران نفرستید؛ شاید فقط احساسات شما را تحریک کردهاند.
▫️ قبل از فوروارد کردن و به اشتراک گذاشتن روایتها و اخباری که میخوانیم، کمی درباره درست بودن آن تحقیق کنیم؛ تا بە ابزار گسترش خبر جعلی تبدیل نشویم.
#سواد_رسانهای
🆔 @majaziha_q
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ گوگل اجازه دیدن ویدئوهای سوختن ناو آمریکایی را به کاربران آلمانی نمیدهد و دیدن تمامی ویدئوها برای آنها میسر نیست.
#اینترنت
🆔 @majaziha_q
🔸 از دیروز که ناوجنگی آمریکا در آتش میسوزد و تاکنون مهار نشده است٬ برخی رسانهها به انتقاد از عملکرد دولت آمریکا پرداختهاند.
🔸 این موضوع به سوژه کاربران توییتر نیز تبدیل شده است و یک کاربر فضای مجازی با انتشار توییت طنزی در اینباره نوشته است: چرا با این همه یال و کوپال آب رو نمیریزید همون جایی که میسوزه؟؟
#روزنامه
#طنز
🆔 @majaziha_q
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شبکههای لندنی در اقدامی هماهنگ، نگران بازار تن فروشی در ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا شدهاند و خط رسانهای یکسانی را دنبال میکنند.
#بصیرت_رسانهای
🆔 @majaziha_q
💢 سانسور بدون خونریزی
🔹 نتفلیکس شخصیت معروف یک سریال ترکی را با هماهنگی این کشور حذف کرد. شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه اعلام کرد؛ نتفلیکس یک شخصیت را در سریال «عشق 101» به دلیل مسائل اخلاقی حذف کرد.
🔹 این تصمیم پس از مذاکرات دو جانبه بین شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه و نتفلیکس گرفته شده است. نتفلیکس پس از به اشتراک گذاشتن تریلر این سریال، واکنشهای جدی در خصوص این شخصیت در رسانههای اجتماعی دریافت کرده بود.
📝 بیبیسی
📌 اگر قرار بود بیبیسی این خبر را درباره ایران کار کند، آیا همینقدر بیطرفانه داستان را روایت میکرد؟ اگر قرار است همچنان دم از بیطرفی رسانهای بزنید٬ باید همواره رعایت شود، نه اینکه هرگاه میلتان کشید به آن پایبند باشید.
#اخلاق_رسانهای
🆔 @majaziha_q
🔹 نتایج آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان میدهد که شبکههای سه٬ یک٬ خبر معاونت سیاسی٬ آیفیلم معاونت برونمرزی و دو سیما بیشترین مخاطب را در فصل بهار داشتهاند.
🔹 براساس این نظرسنجی٬ پربینندهترین ساعت درشبانهروز برای تماشای تلویزیون در بهار ۹۹ و ۹۸ ساعت ۲۱ تا ۲۲ بودهاست. گفتنی است میزان رشد مخاطبین شبکههای سه و دو سیما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بهترتیب «۱۰/۵-» و «۶/۵-» بوده است!
#تلویزیون
🆔 @majaziha_q
💢 جاسوسی دولت آمریکا از ملت آمریکا
▪️ توییتر به یک هوش مصنوعی مرتبط با سازمان سیا اجازه داده تا اطلاعات تظاهرکنندگان ضدتبعیض نژادی را تسلیم پلیس آمریکا کند.
▪️ پایگاهی که دادههای توییتر را بهطور همزمان در مدت تظاهرات علیه نژادپرستی در آمریکا تحلیل میکند٬ به اطلاعاتی دست یافته که نشان میدهد برخلاف قول توییتر٬ این شبکه٬ #اطلاعات_کاربران تظاهرات کننده را به آژانسهای اطلاعاتی تسلیم میکند.
▪️ حالا بحث جاسوسی توییتر از اطلاعات کاربران بهنفع پلیس آمریکا بالا گرفته و اعتماد بسیاری از کاربران را خدشهدار کرده است و پیج «ACLU of Minnesota» در توییتر که پایگاه اطلاعرسانی غیرانتفاعی برای تظاهرکنندگان است٬ این موضوع را بازتاب داده است.
📝 صبحنو
#امنیت_سایبر
🆔 @majaziha_q
💠 مهمترین توصیه رهبر انقلاب به نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی
#امام_خامنهای
🆔 @majaziha_q
⚠️ فضای مجازی آفت کتابخوانی
🔅 فضای مجازی تأثیر بسیار بزرگی بر زندگی افراد جامعه داشته است٬ بنابراین باید توجه داشت که این فضا نباید بر سرانه مطالعه افراد تأثیر میگذاشت. نبود فرهنگ و برنامه برای استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی عاملی اثرگذار بر اولیتها و برنامه زندگی افراد شده است.
🔅 مطالعه این روزها بین جامعه جوان تحول بسیاری پیدا کرده است٬ آنها مشتاق محتواهای کوتاه هستند و بدین ترتیب نباید انتظار داشت اطلاعات ارزشمند و عمیقی را دریافت کنند. این شیوه از کسب اطلاعات بسیار محدود بوده و ذهن افراد را به سطحینگری و کمدقتی متمایل میکند.
🔅 حجم اطلاعاتی که در فضای مجازی به انتشار گذاشته میشود بسیار زیاد و در عین حال متنوع است. این درحالی است که در گذشته افراد وقتی رمانی میخواندند بارها به آن فکر میکردند و این امر بسیار مهم و تأثیر گذار بر ذهن آنها بود و افراد خلاقتری را تربیت میکرد.
📝 عصر ایرانیان
#فضای_مجازی
#کتاب
#رسانه_سنتی
🆔 @majaziha_q
💢 از شب گذشته بسیاری از اکانتهای توییتر ازجمله؛ اکانت بنیامین نتانیاهو، ایلان ماسک، بیل گیتس، جف بزوس، اپل، آمازون و اوبر هک شدهاند. هکرها پس از این اقدام٬ توییتی مشابه را در پیج اکانتهای هک شده برای کلاهبرداری بیتکوین درج کردهاند.
💢 تاکنون بیش از 11 بیت کوین به این آدرس،بیت کوین منتقل شده که ارزشی بیش از 100 هزار دلار دارد.
💢 برخی کارشناسان معتقدند؛ با توجه به گستردگی اکانتهای هک شده، به احتمال زیاد هکرها حفره امنیتی در توییتر پیدا کردهاند و از این طریق به اکانتها دسترسی پیدا کردهاند.
💢 توییتر تاکنون توضیحی برای دلیل این اتفاقات نداشته است و امکان توییت کردن را برای همه اکانتهای تیک دار تا زمان برطرف شدن این مشکل، غیرفعال کرده است.
#امنیت_سایبر
🆔 @majaziha_q
▪️ ترامپ در حمایت از هشتگ «اعدام نکنید» توییتی بهزبان فارسی میزند و شبکه سعودی ایران اینترنشنال بهصورت زنده آمار توییتهای با هشتگ «اعدام نکنید» را در کنار صفحه نمایش میدهد.
#بصیرت_رسانهای
🆔 @majaziha_q
💠 گول اعداد را نخوریم
🔘 مجموع تعداد توییت ها و ریتوییت هایی که با محوریت هشتک «اعدام نکنید» منتشر شده٬ ۶ میلیون بوده است.
🔘 هر اکانت توییتری میتواند تا ۲۰۰۰ توییت را ریتوییت کند و ۵۰۰ توییت با هشتگ مورد نظر منتشر کند.
🔘 درواقع تنها ۱۰۳ هزار اکانت توییتری فارسی بصورت همزمان این توییت را زدهاند و همزمان بودن توییتها سبب شده است که هشتگ «اعدام نکنید» برای ساعاتی به ترند اول توییتر در جهان تبدیل شد.
🔗 همه اینها درحالی است که خود توییتر اعلام کرده که بیش از نیمی از این اکانتها ربات بودهاند.
#شبکه_اجتماعی
🆔 @majaziha_q
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 تکنیکهای رسانههای قرن ۲۱ محل فریب چشمها و باورهای مردم شده است.
🔸...جنگ امروز جنگ نظامی نیست؛ جنگ رسانه است. در عصر اطلاعات این رسانهها هستند که باور مردم را شکل میدهند.
#رسانه
🆔 @majaziha_q
سه روزنامه همشهری٬ سازندگی و شرق به کمک رباتها و کاربران سعودینسب فارسی زبان شتافتند و با ترامپ و شبکههای ماهوارهای همصدا شدند.
#روزنامه
🆔 @majaziha_q
⭕️اد کن، پول بگیر" ؛ شگرد جدید کلاهبرداری در تلگرام امکان ربوده شدن اطلاعات بانکی و محتوای گوشی کاربران
📎ماه هاست که گروه هایی تحت عنوان "اد کن، پول بگیر" در تلگرام به راه افتاده است و خبر از سبک جدیدی از کلاهبرداری در فضای مجازی می دهند. این شیوه تازه با دعوت اجباری کاربران و وعده های فریب دهنده برای نگاه داشتن کاربران و افزایش اعضای گروه تلاش می کند.
🔸کلاهبرداران در این کانال ها به اعضای گروه وعده می دهند که به ازای اضافه کردن هر ۱۰۰ نفر مبلغی را دریافت خواهند کرد، اما در این کانال ها اگر نام کاربری فقط یکبار به یکی از این کانال ها اضافه شود حتی با وجود اینکه این کاربر به سرعت خارج شده باشد، یا نام کاربری هایی توسط صاحبانشان حذف شده باشد این امکان وجود دارد که بار ها به کانال های مختلف اضافه شوند و در واقع این کلاهبرداران به عضو مجازی تعهد می کنند.
🔸بسیاری از کاربران از تجربه عضویت خود در این گروه ها می گویند و این گروه ها را با عناوین متفاوت همچون انتخابات، اسامی بانک ها و یا شرکت های مختلف کاملا کلاهبرداری و جهت سوءاستفاده می دانند.
🔸این کاربران تایید واریز پول به حساب کاربران فعال را کذب عنوان می کنند و به کاربران توصیه می کنند در صورت اد شدن سریعا نسبت به ترک کانال اقدام نمایید
#شبکه_اجتماعی
🆔 @majaziha_q
نسرا استان قم
💢 از شب گذشته بسیاری از اکانتهای توییتر ازجمله؛ اکانت بنیامین نتانیاهو، ایلان ماسک، بیل گیتس، جف بز
💠 اختلال در اینستاگرام چند ساعت پس از حمله هکرها به توییتر
💠 کاربران میگویند اینستاگرام دچار اختلال شده و قابلیت «دایرکت» این شبکه اجتماعی از کار افتاده است. هنوز مشخص نیست چه تعداد از کاربران با این شکل مواجه شدهاند.
#امنیت_سایبر
🆔 @majaziha_q
⭕️ ساخت رسانهای واقعیت
🔘 رسانهها بر شناخت و درک عموم از جهان تأثیر میگذارند، به این معنا که آگاهی و ذهنیت مردم نسبت به جهان بستگی به محتوایی دارد که از رسانهها دریافت میکنند؛ زیرا رسانهها واسطه و میانجیِ بینِ آگاهیهای فردی و ساختارهای گستردهتر اجتماعی و سازنده معنا هستند.
🔘 رسانهها همچون آینه برای انعکاس واقعیت عمل نمیکنند، بلکه بر ساختِ اجتماعی واقعیت تأثیر میگذارند. بر این اساس، بازنمایی، ساخت رسانهای واقعیت است.
بازنمایی نه انعکاس و بازتاب معنای پدیدهها در جهان خارج، که تولید و ساخت معنا براساس چارچوبهای مفهومی و گفتمانی است. لذا، بازنمایی رسانهای معناسازیِ خنثی و بیطرف نیست، چراکه هرگونه بازنمایی ریشه در گفتمان و ایدئولوژیای دارد که از آن منظر بازنمایی صورت میگیرد.»
📚 رسانهها و بازنمایی، سیدمحمدمهدی مهدیزاده
#پاراکتاب
#بازنمایی
🆔 @majaziha_q