از تهدید نظامی تا فریب افکار عمومی
✍احمد ملاشاهی
🔹وقتی خبر حرکت پنج نفتکش ایران برای صادرات بنزین به ونزوئلا منتشر شد، تهدیدات امریکا با اعزام ناو جنگی به دریای کارائیب شروع شد اما این تهدید با موضعگیری صریح ایران و با توجه به سابقه حمله موشکی به عین الاسد، خنثی شد
🔸حالا که تهدید نظامی آمریکا علیه نفتکش ها بی اثر شده، رسانه ها و فضای مجازی وابسته به آمریکا درپی فریب افکار عمومی ایران هستند. کلید واژه این است که "ایران خودش محتاج بنزین است و مردم بنزین را به قیمت ۳ هزار تومان می خرند آن وقت، بنزیل را به ونزوئلا می دهند".
🔸 در این فریبکاری رسانه ای دیگر پنهان می کنند که ایران به ازای محموله این نفتکش ها، دلار نمی گیرد، طلا می گیرد. طلایی که چند وقت پیش خودشان رسانه ای کردند
🔹این ماجرا نشان می دهد جنگ رسانه ای و فریب و تحریک افکار عمومی، ابزار مهم آمریکایی ها در هر اقدام خصمانه علیه ایران عزیزمان است
#جنگ_رسانه_ای
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
#صهیونیسم_رسانه_ای
✅ امروزه دستگاه هاي خبر رساني جهان تقريباً به طور كامل در دست چند آژانس خبري بزرگ صهيونيستي است.
🔹 آگاهي از اين موضوع از سوي مخاطبان رسانه ها مي تواند آنان را به هنگام روبرو شدن با اطلاعاتی از منابع يادشده به تامل وادارد و در خنثی سازی عمليات روانی نقش تعيين كننده دارد.
🔺🔻اين آژانس های خبری عبارتند از:
1) خبرگزاري رويترز :
وقتي نامي از خبرگزاري ها برده مي شود، نخست نام خبرگزاري «رويترز» به ذهن متبادر می شود. بايد بدانيم كه مؤسس اين خبرگزاري «ژوليوس رويتر» درسال 1816 ميلادي در يك خانواده يهودی به دنيا آمد و با يك نام اسراييلي ناميده شد.
2) خبرگزاري آسوشيتدپرس:
درسال 1848 ميلادي، پنج روزنامه آمريكايي اقدام به تأسيس خبرگزاري آسوشيتدپرس نمودند. خبرگزاري كه درسال 1900 ميلادي به شركتي عظيم تبديل شد كه اكثر روزنامه ها و مجلات آمريكايي را كه قسمت اعظم آن ها تحت سيطره صهيونيسم بودند زير پوشش قرار داد.
3) خبرگزاری فرانس پرس:
درسال 1835 ميلادي يكي از يهوديان فرانسوي به نام «هاواس» آژانس هاواس را بنيان نهاد كه بعدها تبديل به خبرگزاري دولتي فرانسه شد.
🔸🔸همچنين پنج شبكه غول پيكر تلويزيوني كه 95 درصد اخبار، اظهارنظرها و تصاوير را براي جهانيان پخش مي كنند، عبارتند از:
🔺شبكه CNN كه توسط «تدترنر» یهودی تاسيس شد و اخيرا در شركت تايم وارنر ادغام شده است.
🔺شبكه ABC كه شركت «والت ديسني» صاحب آن است و رياست آن را يك يهودي به عهده دارد.
🔺شبكه CBS كه شركت وستينگهاوس صاحب آن است و رياست اين شبكه به يك يهودي واگذار شده است.
🔺شبكه FOX كه رابرت مرداك ميلياردر يهودي استراليايي صاحب آن است.
🔺شبكه NBC كه شركت جنرال الكتريك صاحب آن بوده و بخش اخبار آن تحت رياست يك يهودي است.
🔸🔸بيشتر رسانه های آمريكا شامل شبكه هاي:
*بزرگ راديويي
*كانال هاي تلويزيوني
* روزنامه ها و نشريات ديگر دراختيار گروهي از مؤسسات اقتصادي هستند كه در تملك صهيونيست ها قرار دارند
🔴 بنابراين تعجب آور نيست اگر تصميمات و سياست هاي متخذه كشور آمریکا به ويژه در عرصه سياست خارجي بيشتر منطبق با مواضع اسراييلي ها باشد.
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
📌مدیرعامل #فیس_بوک سومین فرد ثروتمند جهان شد
🔹مارک زاکربرگ مالک پیام رسان واتس آپ و دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و فیس بوک ، پس از رشد ۳۰ میلیارد دلاری ثروتش از زمان آغاز بحران کرونا تا کنون به سومین ثروتمند جهان تبدیل شده است.
🔹ارزش خالص ثروت زاکربرگ به حد تقریبی ۸۷.۸ میلیارد دلار آمریکا رسیده است و در نتیجه بالاتر از میلیاردرهایی مانند برکشایر هاتاوی مدیرعامل وارن بافت ایستاده است.
🔹زاکربرگ در فهرست ثروتمندترین افراد جهان پشت سر جف بزوس، مدیر عامل آمازون و بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت قرار دارد.
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
🛑 مهمترین پیامد یوم الله بمباران عینالاسد
🔻 کشتی نفتی ایران بدون هیچ مزاحمتی به ونزوئلا رسید!
🔻 تبیین این موفقیت بزرگ، وظیفه سرداران رسانهای است.
#ایران_قوی
#جریانسازی_رسانهای
#حاج_قاسم_سلیمانی
@nasraa_ir
❌(س) چرا جای (سلام) را گرفت؟؟؟
فضای مجازی چه بلایی بر سر #هویتمان اورد ؟❌
🔴یکی از موضوعاتی که همواره در این رابطه مطرح میشود، تأثیر فضای مجازی بر زبان فارسی است.
نوشتن «س» بهجای سلام و استفاده از شکلک «دست» ✋بهجای خداحافظی، تنها دو نمونه است
🔶️ #سرعت_فضای_مجازی، ذائقه ادبی مخاطب را تغییر داده است. مخاطب حوصلهٔ مواجهه با متنهای طولانی و عمیق را ندارد، او میپسندد که متن در سطح حرکت کند. بنابراین ما با پدیدهای به نام #ادبیات_فضای_مجازی روبرو شدهایم.
🔶️ممکن است نسل بعدی را تحت تأثیر سوء قرار دهد و کودکان و نوجوانان فکر کنند درست همانی است که در فضای مجازی میآید.
این رویه در طول #زمان_خطرناک خواهد بود.
🔰نسرااستان سمنان
@nasra_semnan
🔴 واکنش مهترین صفحات #توئیتر به ورود نفتکش های ایران به ونزوئلا
🔹صفحه توئیتری «آئرونوتیسیاس ونزوئلا» که بر ترددهای هوایی و دریایی در ونزوئلا نظارت میکند اعلام کرد اولین نفتکش ایرانی وارد محدوده «منطقه ویژه اقتصادی» در آبهای ونزوئلا شده است.
🔹خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شرکت اطلاعاتی «رِفِنِتیو ایکان» تایید کرد که نفتکش فورچون وارد آبهای ونزوئلا شده است.
🔹از سوی دیگر شبکه «راشاتودی» گزارش داد که به نظر میرسد حداقل یک فروند کشتی آمریکایی با نام «آدام جوزف» در تعقیب نفتکش ایرانی بود.
🔹همزمان با رسیدن اولین نفتکش ایرانی به ونزوئلا، کاربران شبکههای اجتماعی در این کشور هشتگ #GraciasIran (ایران متشکریم) را در توئیتر ترند کرده و از همبستگی ایران با ونزوئلا قدردانی کردند.
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
📚🖊 آیا مسعود فراستی دشمن مردم است؟
▫️هنریک ایبسن نویسنده شهیر نروژی، نمایشنامهای به نام «دشمن مردم» دارد، دشمن مردم را بسیاری از پژوهشگران ادبی یکی از شاهکارهای ایبسن دانستهاند؛ در این نمایشنامه، ایبسن وضعیت پزشکی به نام دکتر توماس استوکمان را بازگو میکند که مسئول سلامت حمامهای آب معدنی شهر خود است وقتی دکتر استوکمان متوجه آلودگی این حمامها میشود میخواهد این مسئله را به مسئولین و مردم شهر تذکر بدهد تمام راهها به سمت او بسته میشود زیرا این حمامها محل درآمدهای نجومی بسیاری از جمله برادر دکتر استوکمان یعنی شهردار شهر است و کسی در شهر بهخاطر انباشت سرمایه و پولهای کثیفی که از این طریق حاصل میشود حاضر به همکاری با دکتر استوکمان نیست پس او تنها میماند اما این تنهایی باعث نمیشود تا او دست از بیان آلودگی آبهای حمامها بردارد در نهایت سرمایهسالاران شهر اراده میکنند تا او را که دوست حقیقی همه مردم است، دشمن مردم خطاب کنند؛ وضعیت دشمن مردم در طول تاریخ قبل و بعد از ایبسن بارها و بارها تکرار شده است و اغلب منتقدین آیندهنگر و برهمزنندگان و افشاگران روابط قدرت و روابط آلوده سرمایهسالاری را در وضعیت تنهاماندگی قرار داده است.
▫️مسعود فراستی تنها یک منتقد سینما نیست؛ اغلب میدانند او دانشآموخته اقتصاد سیاسی است، اقتصاد سیاسی علمی است که وجه همت خود را بهرهگیری از نقد ساختار سرمایه و رهگیری تاثیر سرمایه بر فرهنگ، سیاست، اجتماع و بسیاری دیگر از ارکان زندگی انسانها اختصاص داده، اقتصاد سیاسی نقد است و نقدِ حقیقی دشوار کردن سهلانگاریهای گذشته؛ دست بر قضا در سینمای بحرانزده و سرمایه زده ما، فراستی منتقدی است که خط و ربط سرمایه برای او اهمیت دارد پس خیلی شفافتر از کسانی که احتمالاً آلوده به پولهای کثیف یا دستکم بیخبر از وضعیت درونی سینما هستند نگران تاثیر سرمایههای کثیف بر سینمای نحیف و در نهایت آینده فرهنگ و ذائقه فرهنگی مردم ایران است.
▫️بعد از حرفهای اخیر فراستی در برنامه دورهمی، دیده شده که برخی از منتقدان سینما با پاسکاری زیاد بین خودشان انتقاد کردهاند که سالهاست فراستی در حال نقد سینما در تلویزیون است پس مسئول وضعیت امروز سینما هم خود اوست من با تعجب میگویم شاید جای این بیان عجیب برخی از منتقدین به عنوان یک مغالطه آشکار در کتابی با عنوان «راهنمای تفکر صحیح برای منتقدین» یا کتابی دیگر با عنوان «منتقدین چگونه مغالطه می کنند» باشد ؛ زیرا ناگفته پیداست که فراستی هرگز سُکاندار سیاستگذاری فرهنگی و مسئول ساختارهای سیاستگذاری فرهنگی در ایران نبوده است همچنین مانند بسیاری از روشنفکر/مدیران، دائما در حال سوئیچ بین جایگاههای باکلاس بالایشهری روشنفکری و پشت میزهای لوکس مدیرت نبوده است، ناگفته هم پیدا است فراستی عضو باشگاه سرمایهداران که سینما را در کنترل و انقیاد خود درآوردهاند نیز نبوده، پس این مغالطهای بیش نیست که برای خالی نبودن عریضه علیه فراستی به کار رفته است؛ فراستی در تمام این سالها مشغول سختکردن چیزهایی بود که پیش از او آسان در نظر گرفته میشد.
▫️اما منتقدانی که به وضعیت گذشته و کنونی انتقاد جدی نکردهاند و اساساً نگران ابتذال در سینمای ما نیستند یا همواره خود را در کنار تهیهکنندگانی که پول بیشتری بدهند احساس و نقش وکیل مدافع را برای مبتذلها بازی میکنند، باید روزی پاسخگوی چشم فروبستنها و مدایح پرصله خویش بر سینمای مروج ابتذال و اضمحلال فرهنگی ناشی از آن در بین مردم باشند.
▫️در داستان مشهور «دشمن مردم» آلودگی آبها محصول پژوهشهای دکتر استوکمان نیست، توماس استوکمان، مردی راستکردار ، پیرو حق و حقیقت و هشداردهندهای صادق در کنار مردم است ولی چه سود که هشداردهنده را در جماعت زرسالار و سرمایهزده جای مجرم مینشانند و برای او مثل مسعود فراستی حکم محکومیت هم صادر میکنند.
▫️آری فراستی دشمن ابتذال است و دوست حقیقی مردم پس هر چقدر میخواهید مغالطه کنید، پاداش دوستی با مردم محبوبیت روزافزون اوست.
✍🏻 ۶ دلیل منطقی و قانعکننده برای استفادۀ هر ایرانی از پیامرسانهای وطنی
توجه داشته باشیم که استفاده از پیامرسانهای وطنی قبل از آنکه به نفع نظام جمهوری اسلامی باشد به نفع خودمان است؛ به نفع منِ مادر، منِ پدر، منِ جوان نوجوان کودک، به نفع منِ ایرانی!
#پیام_رسان_داخلی
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺💢اهمیت رسانه و کاررسانه ای از نگاه رهبر انقلاب:
ابزار رسانه مانند سلاح شیمیایی عمل میکند کسانی که مسئولیت این بخش را دارند به این مطلب درست توجه کنند.
#کارکرد_رسانه
#جنگ_رسانه_ای
#سخن_رهبری
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
💢 سهگانه تاثیر #رسانه در مهندسی شخصیت
🔻وقتی از رسانه صحبت می کنیم، موضوع ما یک امر فانتزی و سرگرمی صرف نیست. پشت صحنه ای حرفه ای با اتاق فکری هوشمند و متشکل از اربابان قدرت و ثروت در عرصه صنعت فرهنگ که هدفی جز تثبیت هژمونی و سلطه پایدار ندارند.
🔻کارویژه رسانه چیست و صنعت فرهنگ در رسانه چه می کند؟ شناسایی و آنالیز دقیق شخصیت انسان و دقت و توجه به وزنی که هر بخش از شخصیت دارد، یک هنرشناختی در فعالیت رسانه ای و عملیات روانی است که اگر به درستی صورت بگیرد، به مرور به هک شدن انسان و توانایی تسلط بر اقدامات و ترجیحات و انتخابات او منجر شود.
🔻قابل ذکر و توضیح است که سه بعد شخصیت انسان، احساسات، اندیشه ها و کنش های اوست. متناظر با هربخش، الگوریتمی از ذائقه سازی، انگاره سازی و عادت سازی در دستگاه تبلیغاتی اطلاعاتی قدرت های رسانه ای طراحی و مهندسی می شود.این مهندسی شخصیت در سه گام صورت گرفته و به مرحله کنترل و مهار نائل می گردد.
💥انگاره سازی
در گام نخست وارد مرحله شناختی می شود و با تاکتیک تصویرسازی(imagemanagement) و با استفاده از #تکنیک_های_اقناعی چون برجسته سازی، تولیدکلیشه و برچسب زنی و...انگاره سازی را در مخاطبین رقم زده و مدیریت ذهن و تصورات انسان را به دست می گیرد.
نمونه عینی آن، اسلام هراسی و ایران هراسی پروژه ای در سینمای هالیوودی قابل مشاهده است)
💥ذائقه سازی
در گام دوم وارد عملیات روانی تسخیر عواطف و احساسات می شود و لازمه جدی آن، شناسایی و مهندسی ذایقه است. اینکه چه سبکی یا مدلی یا کسانی یا مصرفی را می پسندیم و لایک می کنیم، محور فهم و لو رفتنذایقه ما می باشد که بدلیل نگاه مصرفی حاکم بر سبک زندگی مردم و عدم دقت در فعالیت مجازی براحتی تعیین و تثبیت می شود.
💥عادت سازی
در گام سوم و مبتنی بر نظام ترجیحات و اطلاعاتی که در اختیار مغزدیجیتال حاکم بر رسانه قرار داده ایم، خط و مشی رفتاری ما در فضای مجازی شکل می گیرد و کنشگری ما در غفلت از عقبه حاکم بر آن رقم میخورد. از طریق تکنیک های تکرار و شرطی سازی و بکاربستن سیستم محرک_پاسخ و حذف عنصر مکث و تفکر در رفتارشناسی، تاکتیک عادت سازی را به نتیجه رسانده و پازل کنشگری انسان را تکمیل می نمایند.
مدل صف بستن ها و خرید ها و ثبت نام گروهی و یکهویی و جوزده، نحوه حضور و رای دادن در انتخابات و جنس اعتراضات مدنی و سبک زندگی مصرفی و رفتارنمایشی مردم، نمونه های بارزی از رفتارسازی های حساب شده و مبتنی بر نظام عرضه تقاضای مصنوعی و مهندسی شده می باشد که بایستی به چشم یک پاشنه آشیل فرهنگی_امنیتی_رسانه ای به آن نگریسته و راهبرد منسجمی و فوری در نهادهای مربوطه اتخاذ گردد.
✍علیرضامحمدلو
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
💠 دیدن روی ماه!
🔹 دین و تفکر انتقادی به رسانه
👤 محمد جواد نوروزی
🔻 جدای از مناقشاتی که همیشه برای دیدن روی ماه «شوال» بوده و هست، دو نکته ظریف رسانهای را می توان در این مسئله فقهی پیدا کرد:
1. روح بی اعتمادی دین به رسانه در آنجایی که دیدن ماه از روی صفحه نمایشگر (رسانه) مصداق رویت به شمار نمیآید و باید انسان با چشم خودش (مسلح یا غیرمسلح) ماه را ببیند، مشهود است. در قسمتهای دیگر فقه نیز میتوان نشانههای دیگری از این بیاعتمادی را یافت. مثلا آنجا که ضبط فیلم و صدا نمیتواند راهی برای اثبات ادعا باشد ولی چشمان دو شاهد عادل دلیل محکمهپسند محسوب میشوند. پس همانند دین باید نگاه منتقدانه به رسانه داشت مخصوصا آنجا که پای آبروی مومن در میان باشد.
2. از آن طرف، یک وقت هایی ممکن است برای هر کسی برسد که خودش «با چشمِ خودش» ماه را دیده باشد، اما نتواند دیگران را متقاعد کند. اگر ماه را دیدی، ولو که نتوانی جماعت را با خود همراه کنی، مرتکب گناهی اگر فردایش همراه با جماعت به امرِ خوبی همچون روزه بپردازی.
پس حواسمان باید بیشتر به دینهای رسانهای شده باشد که چه بسا دینداری واقعی با دینداری که از رسانه (مثلا در سریالهای ماه رمضان) تبلیغ میشود، فاصله داشته باشد.
#تفکر_انتقادی
#دین_و_رسانه
#عرفیسازی_دین
@nasraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا میشود به این رسانه پر از فریب اعتماد کرد؟
✅ یکی از راهای جلوگیری از فریب، اعتماد نکردن به چشم هاست.
🔴 برای اخبارتان و پیام های ارسالی به شما #منبع_موثق بخواهید.
#هوشیار_باشیم
#سواد_رسانه_ای
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
🔘 دیوارهای مجازی میان فرزندان و والدین
🔻 دنیای هزارتوی مجازی آنقدر وسوسهانگیز و جذاب است که گاهی والدین را از دیدن نیازهای فرزندانشان، غافل میکند.
🔻 فرزندانی که تشنه محبت و وقت گذاشتن والدین خود هستند اما والدین سرگرم نیازهای خود در دنیای مجازیاند.
🔻 برای بچههای خود وقت بگذاریم تا از رشد عاطفی و اجتماعی باز نمانند.
#تربیت_رسانهای
#آداب_مصرف_رسانه
#خانواده_رسانه
#آسیبشناسی_رسانهها
@nasraa_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 محبوبترین #شبکه_های_اجتماعی از سال ۱۹۹۷ تاکنون
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan
#رسانه_و_قرآن (۱)
✍احمد ملاشاهی
🔹"می خواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند ولی خداوند نورش را کامل می کند هرچند کافران را ناخوش آید (صف،آیه ۸)"
🔸از دهان چیزی جز حرف بیرون نمی آید که سیبل هدف آن، گوش مخاطبین و افکار عمومی یست
این یعنی امید جریان باطل به حرف و تبلیغات است، به اخبار مخدوش، به روایت های نادرست و یا کثرت روایت هاست، به جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی است
بدترین اثر این سلاح این است که قربانیان تبلیغاتی دشمن، خود سلاحی علیه مومنین می شوند
🔹برای ناکارآمد سازی دهان هایی که درپی خاموشی نور حق اند، سواد رسانه ای لازم است اگر امکانش نبود با رعایت چند اصل اخلاقی می توان، دشمن را انگشت به دهن گذاشت
🔸هر خبری را باور نکنیم، خبر رسیده را بلافاصله و پیش از تاییدیه، منتقل نکنیم، غیبت نکنیم، از منبع و آدم های فاسق خبری نپذیریم و منتقل نکنیم، از آگاهان و اهل ذکر بپرسیم.
🔹با این کار همان وسیله ای می شویم که خداوند با آن نورش را کامل می کند هرچند کافران را ناخوش آید
🔰نسرا استان سمنان
@nasra_semnan