⭕️سواد رسانه از منظر قرآن کریم
وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ «68»
و هرگاه كسانى را ديدى كه در آيات ما (به قصد تخطئه،) كندوكاو مىكنند، از آنان روى بگردان تا (مسير سخن را عوض كرده) وارد مطلب ديگرى شوند واگر شيطان تو را به فراموشى انداخت، پس از توجّه، (ديگر) با اين قوم ستمگر منشين.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
چگونه تصاویر دستکاریشده را تشخیص دهیم
در دنیایی که میتوان تصاویر را با تنها چند دکمه به صورت دیجیتالی تغییر داد یا کاملا با هوش مصنوعی از هیچ ایجاد کرد، اطمینان به چشمهایمان دارد سختتر و سختتر میشود.
فنونی که در دستکاری تصاویر استفاده میشوند چنان پیشرفته شدهاند که ما حالا وارد دوره جعلیات فوقالعاده واقعی شدهایم. چنین تصاویری میتوانند به پخش اطلاعات نادرست منجر شوند و حتی شاید در موضوعات مهمی چون انتخابات بر عقاید عمومی تاثیر بگذارند. کنار گذاشته شدن عکسی از کاترین، شاهدخت ولز و فرزندانش از طرف خبرگزاریها به خاطر نگرانی بابت «دستکاری» در آن، این مساله حالا بیش از گذشته در کانون توجه قرار گرفته است.
با این اوصاف، آیا راهی برای تشخیص عکسی که دستکاری شده است یا با هوش مصنوعی تولید شده است وجود دارد؟
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
⭕️چند راهکار برای جلوگیری از بازنشر اخبار جعلی
▫️فکر کنید
▫️منبع (اعتبار و اصالت) را بررسی کنید
▫️مراقب مطالبی که راست و دروغ را بهم آمیخته باشید
▫️احساساتی نشوید
▫️بدون بررسی، مطالب را به اشتراک نگذارید
💢در ایام انتخابات که سرعت و تعداد نشر اخبار جعلی و شایعات بیشتر میشود، در برابر مطالب منتشر شده در فضای هوشمندانه تر رفتار کنیم.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
یک تکنیک رسانهای که میتواند نظر ما را در انتخابات تغییر دهد
🔺تکرار و القای آنچه نیست!
🌀براي زنده نگه داشتن اثر يك پيام با تكرار زمان بندي شده،سعي میکنند اين موضوع تا زماني كه موردنياز هست زنده بماند. در اين روش با تكرار پيام، سعي در القاي مقصودي معين و جا انداختن پيامي در ذهن مخاطب دارند.
🌀روش تكرار از قواعد خاصي پيروي میکند زيرا فاصلههای تكرار، نبايد چنان دراز باشد كه سبب محوشدن آثار قبلي شده و نه چندان كوتاه باشد كه ملالانگیز و خستهکننده شود.
🌀تكرار مثل ضربههای پياپي چكش است كه سرانجام ميخ را میکوبد و به داخل میراند. بنابراين فرستنده پيام اميدوار است كه اين شكلي از ضربه زدن مداوم، باعث دريافت نكات پيام شود.
گزارههای:
◀️رأی دادن ما فایدهای ندارد.
◀️انتخابات فرمایشی است و نه رقابتی؛رأیگیری معنی ندارد.
◀️اگر فلان فرد یا جریان رأی بیاورند، کشور نابود میشود.
◀️ما میتوانستیم اما نگذاشتند.
✳️آقای جواد ظریف در صحبت هایش از این تکنیک استفاده کرد ✳️
و...از نمونههایی است که با استفاده از تکنیک تکرار و البته همافزایی رسانهای،باهدف مهندسی افکار عمومی در زمینه انتخابات به کار گرفته میشود.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔻کسانی که مخاطب دارند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند
رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم خوزستان و کرمان:
🔹همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند، علمای اعلام، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، صداوسیما، مطبوعاتیها، جوانها، افراد در داخل خانواده، اینها همه میتوانند منادی انتخابات باشند، مردم را، مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند، انتخابات آن وقت انتخابات پرشوری خواهد شد.
🔹اگر مشارکت ضعیف باشد، مجلس ضعیف خواهد شد، مجلس ضعیف توانایی کامل برای رفع مشکلات نخواهد داشت. اگر میخواهیم مشکلات برطرف بشود، باید مشارکت را بالا ببریم، این وظیفه همه است. هر که میخواهد مشکلات کشور برطرف بشود، راهش این است.۱۴۰۲/۱۰/۲
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔸تکنیک شایعه سازی
⚛️شاید اکثر مردم خطرناک ترین سلاح بشر را بمب اتم میدانند ولی در سال ۱۹۹۴ مشخص شد خطرناکترین سلاحی که بشر ساخته شایعه است!
⚰️در سال ۱۹۹۴ دروغی که فرانسویها در روآندا شایع کردند باعث شد در طول ۳ماه، ۸۰۰ هزار نفر قتل عام شوند! عددی که با حساب کشتههای بعدی به ۱ میلیون نفر رسید!
🇷🇼کشور روآندا حدود ۱۰میلیون نفر جمعیت داشت که ۸۰ درصد آن هوتو و ۱۵درصد توتسی بودند. این دو قوم به خوبی کنار هم زندگی میکردند ولی پس از استعمار آنها توسط بلژیک و فرانسه، با شیوه اختلاف بینداز و حکومت کن میان این دو قوم اختلاف افتاد، استعمار تصمیم گرفت در شناسنامهها قید کند که چه کسی توتسی است و چه کسی هوتو.
👨💼مدتها این دو قوم به واسطه تحرکات استعمارگران با هم درگیر بودند که بعد از سال ۱۹۹۳ و تعیین جمهوری، به علت بیشتر بودن قوم هوتو، رئیس جمهور از قوم هوتو انتخاب شد!
✈️در سال ۱۹۹۴ هواپیمای حامل رئیس جمهور رواندا که از قوم هوتو بود توسط موشکی ناشناس سرنگون شد! قوم توتسی که اساسا امکانات این کار را هم در اختیار نداشت این ماجرا را تکذیب کرد ولی کار از کار گذشته بود! با حمایت تسلیحاتی فرانسه، افراطیهای قوم هوتو شروع به نسل کشی کردند تا کل یک و نیم میلیون جمعیت توتسی را ریشهکن کنند!
✊نسل کشی روآندا یکی از تاریکترین ماجراهای قرن بیستم است که در آن حدود ۹درصد از کل جمعیت روآندا کشته و ۲۰ درصد از جمعیت آواره شدند!
🔸همه این جمعیت را یک اسلحه تارومار کرد! شایعات استعماری!
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔰یکی از روشهایی که می توانیم در مدیریت زمان در #فضای_مجازی از آن بهره مند شویم
🕥 اختصاص زمان های مشخص به استفاده از این فضا است که به بعضی از آنها اشاره میکنیم:
1️⃣۱- سعی کنید در اختصاص زمان مناسب، هیچ وقت اول صبح اخبار منفی را مطالعه نکنید
2️⃣۲- سعی کنید، در طول روز چند زمان مشخص برای خود هر کدام به مدت ۳۰ دقیقه یا کمتر برای استفاده از این فضا استفاده کنید.
3️⃣۳- در هنگام استفاده از فضای مجازی سعی کنید در استفاده از شبکه های اجتماعی که مصور هستند همانند روبیکا و اینستاگرام کمتر استفاده کنید
4️⃣۴- در اختصاص زمان مناسب، هیچ وقت گوشی را به رخت خواب نبرید و در پایان شب از مطالعه اخبار استفاده نکنید
5️⃣۵- در شرایطی از فضای مجازی استفاده کنید که وقت آزاد داشته باشید و مدیریت زمانتان را به درستی انجام دهید
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
💠 زودباوری
🔰در عصر ما یکی از دامهای اصلی زودباوری مردم، شبکههای اجتماعی هستند.افراد زودباور عموماً به دلیل:
🔸ناآگاهی
🔸حضور کمرنگ در بین افراد جامعه
🔸پرورش یافتن در فضایی بسته
🔸 برخوردار نبودن از تفکری انتقادی
🔸 اهمیت دادن بیش از اندازه به تأیید دیگران
🔸 خودکمبینی و نداشتن «اعتماد به خود»
بهسادگی تحت تاثیر امواج اجتماعی و فرهنگی قرار میگیرند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🚦جنگ جهانی رسانهای؛ فقر سواد رسانهای
🔸نحوه تاثیر این جنگ رسانهای ابتدا بصورت تاثیر رفتاری است که اولین مرحله این نوع تأثیر، فعال و یا منفعل ساختن مخاطبان است. دیدن و شنیدن پیامهای وسایل ارتباط جمعی ممکن است باعث تغییرات مهمی در رفتار اشخاص شود و سپس تاثیر شناختی شکل می گیرد که تأثیر رسانهها تحت برخی شرایط ایمان، باورها، دیدگاهها و مشخصات روحی و شخصیت مخاطب را دگرگون میسازد و باعث تغییر تفکر آنها در مورد امور اجتماعی و سیاسی میشود و مرحله آخر تاثیر عاطفی است که رسانهها و فضای مجازی میتوانند احساسات مخاطبان را در قبال مسائل مختلف و ...عوض کنند و افکار عمومی را تحت نفوذ خود در آورند. اگر به اغتشاشات اخیر بنگریم این مراحل تحت یک جنگ جهانی رسانه ای علیه ایران صورت پذیرفت که آسیب شناسی این جنگ بسیار مهم تلقی می شود.
برای شروع راه حل این مشکل داشتن #اینترنت_ملی یک الزام تلقی می شود زیرا تمامی سرورهای خارج از ایران بوده و هرگونه مبارزه با اینگونه تحمیل قدرت و سلیقه در واقع امکانپذیر نمی باشد.
🔹هدف اصلی استراتژیکی دشمن از زمان پس از انقلاب اسلامی بخصوص دهه اخیر، ناامید کردن اقشار مختلف مردم بخصوص جوانان و نخبگان با بزرگنمایی مشکلات و کاستی ها و کوچک نمایی دستاوردها و افتخارات بوده است.
به طور کلی رسانه های بیگانه حقایق را وارونه جلوه میدهند و تلاش میکنند با نشان دادن پاره ای از واقعیت، نظرات و دیدگاه های خود را در قالبی پوشیده در داخل گزارشها و متن و تحلیل محتوا ها ارائه کنند. و با بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و برجسته نشان دادن اطلاعات و اخبار در راستای گفتمان مورد نظر آنها، در کنار استفاده از تکنیکهای عملیات روانی همچون پررنگ کردن حاشیهها و چشمپوشی از حقایق، یکی از اصلیترین راهبردهای این رسانهها است که این روش مستلزم تببین سواد رسانه ای می باشد و باید خیلی جدی در مقابل این جنگ جهانی رسانه ای علیه کشورمان اقدامات لازم صورت گیرد.
🔸به طور کل دشمنان آن چیزی که میخواهند ما بدانیم را در رسانه های خود ارائه می کنند نه حقیقت را... بعنوان مثال کشورمان امسال نیز جز رکوردداران مصرف انرژی(اسراف این نعمت خدادادی با توجه به قیمت ناچیز) در جهان هست در حالیکه بسیاری از مردم اروپا رو به زغال سنگ و چوب و پوشیدن لباس گرم در منزلشان آورده اند اما این حقیقت در هیج جا بیان نمیشود! و این بحران خود را سر میپوشانند و یا رسانه های معاند اعلام می کنند(بمباران خبری) فلان شهر در اختیار مردم معترض می باشد اما در حقیقت فقط تعدای افراد گول خورده همراه معاندین آموزش دیده در یک یا چند قسمت شهر دست به تخریب زده اند. اساسا چرا باید هر چیزی که در رسانه ها بخصوص فضای مجازی دیدیم باور کنیم؟ آنهم بدون صحت سنجی؟
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
لایو سواد انتخابی
با حضور سردار فرماندهی دکتر سیاوش مسلمی
فرمانده سپاه کربلا مازندران
امشب ساعت 20:15
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
«خبر شویی» چیست؟
▪️هنگامی که یک رسانه صاحب نام میخواهد خبری جهت دار یا جعلی منتشر کرده و در عین حال مسئولیت غلط بودن آن را بر عهده نگیرد، سایتگمنامی را اجاره یا اداره میکند تا خبر جعلی از طریق آن منتشر شود. سپس به روشها و بهانههای مختلف، این خبر در رسانه اصلی بازنشر می شود.
#تفکر_انتقادی
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
✴️آشنایی با اصطلاحات، بازار و صنایع اینترنت اشیاء
◀️اصطلاحات اینترنت اشیا و تعاریف آنها:
- نهاد: شامل کسب و کارها، دولت ها و مصرف کنندگان می شود.
- لایه فیزیکی: سخت افزاری که دستگاه های اینترنت اشیا را می سازد، شامل حسگرها و تجهیزات شبکه هاست.
- لایه شبکه: وظیفه انتقال داده های جمع آوری شده توسط لایه فیزیکی به دستگاه های مختلف را بر عهده دارد.
- لایه برنامه: شامل رابطهایی است که دستگاهها برای شناسایی و ارتباط با یکدیگر استفاده میکنند.
- کنترل از راه دور: ابزارهایی را فعال می کند که از دستگاه های اینترنت اشیا برای اتصال و کنترل آنها استفاده می شود. مانند گوشیها و ساعت های هوشمند، تبلتها، رایانههای شخصی و ...
- داشبورد: اطلاعات مربوط به اکوسیستم اینترنت اشیا را به کاربران نمایش داده و این امکان را به آنها می دهد تا اینترنت اشیا خود را کنترل کنند.
- تحلیلگر: نرم افزارهایی که داده های تولید شده توسط دستگاه های اینترنت اشیا را تجزیه و تحلیل می کنند.
- ذخیره سازی داده: محل دخیره داده های دستگاه های اینترنت اشیا.
- شبکه ها: لایه ارتباط اینترنتی که کاربر را قادر می سازد با دستگاه خود و یا حتی دستگاه ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
◀️بازار اینترنت اشیا
◻️پیش بینی می شود تا سال 2026 بیش از 64 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا در سراسر جهان نصب شود. همچنین، شرکت ها و مصرف کنندگان نزدیک به 15تریلیون دلار برای دستگاه ها و سیستم های پشتیبانی اینترنت اشیا هزینه خواهند کرد. این دستگاهها با اتصال به اینترنت مجهز به حسگر، بخش عمدهای از اقتصاد مبتنی بر داده را تامین و شکاف بین دنیای فیزیکی و دیجیتال را پر میکنند.
◀️صنایع تحت تاثیر اینترنت اشیا کدامند؟
◻️اینترنت اشیا به نوعی بر همه صنایع تاثیر میگذارد. اما در سه گروه حکومت ها، مصرف کنندگان و اکوسیستمها، زیرگروه هایی وجود دارد که بیشترین استفاده را از اینترنت اشیا خواهند داشت. این محیط ها عبارتست از:
تولید، حمل و نقل، دفاع، کشاورزی، زیرساخت، خرده فروشی، تدارکات، بانک ها، نفت، گاز و معدن، بیمه، خانهها و ساختمانهای هوشمند، خدمات و خدمات رفاهی، هتلداری و بهداشت و درمان، شهرهای هوشمند.
✅ برگرفته از : businessinsider
🌐 لینک:
https://www.businessinsider.com/internet-of-things-definition?international=true&r=US&IR=T
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand