یک تکنیک رسانهای که میتواند نظر ما را در انتخابات تغییر دهد
🔺تکرار و القای آنچه نیست!
🌀براي زنده نگه داشتن اثر يك پيام با تكرار زمان بندي شده،سعي میکنند اين موضوع تا زماني كه موردنياز هست زنده بماند. در اين روش با تكرار پيام، سعي در القاي مقصودي معين و جا انداختن پيامي در ذهن مخاطب دارند.
🌀روش تكرار از قواعد خاصي پيروي میکند زيرا فاصلههای تكرار، نبايد چنان دراز باشد كه سبب محوشدن آثار قبلي شده و نه چندان كوتاه باشد كه ملالانگیز و خستهکننده شود.
🌀تكرار مثل ضربههای پياپي چكش است كه سرانجام ميخ را میکوبد و به داخل میراند. بنابراين فرستنده پيام اميدوار است كه اين شكلي از ضربه زدن مداوم، باعث دريافت نكات پيام شود.
گزارههای:
◀️رأی دادن ما فایدهای ندارد.
◀️انتخابات فرمایشی است و نه رقابتی؛رأیگیری معنی ندارد.
◀️اگر فلان فرد یا جریان رأی بیاورند، کشور نابود میشود.
◀️ما میتوانستیم اما نگذاشتند.
✳️آقای جواد ظریف در صحبت هایش از این تکنیک استفاده کرد ✳️
و...از نمونههایی است که با استفاده از تکنیک تکرار و البته همافزایی رسانهای،باهدف مهندسی افکار عمومی در زمینه انتخابات به کار گرفته میشود.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔻کسانی که مخاطب دارند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند
رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم خوزستان و کرمان:
🔹همه کسانی که مخاطبانی دارند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند، علمای اعلام، اساتید دانشگاه، اساتید حوزه، صداوسیما، مطبوعاتیها، جوانها، افراد در داخل خانواده، اینها همه میتوانند منادی انتخابات باشند، مردم را، مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند، انتخابات آن وقت انتخابات پرشوری خواهد شد.
🔹اگر مشارکت ضعیف باشد، مجلس ضعیف خواهد شد، مجلس ضعیف توانایی کامل برای رفع مشکلات نخواهد داشت. اگر میخواهیم مشکلات برطرف بشود، باید مشارکت را بالا ببریم، این وظیفه همه است. هر که میخواهد مشکلات کشور برطرف بشود، راهش این است.۱۴۰۲/۱۰/۲
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔸تکنیک شایعه سازی
⚛️شاید اکثر مردم خطرناک ترین سلاح بشر را بمب اتم میدانند ولی در سال ۱۹۹۴ مشخص شد خطرناکترین سلاحی که بشر ساخته شایعه است!
⚰️در سال ۱۹۹۴ دروغی که فرانسویها در روآندا شایع کردند باعث شد در طول ۳ماه، ۸۰۰ هزار نفر قتل عام شوند! عددی که با حساب کشتههای بعدی به ۱ میلیون نفر رسید!
🇷🇼کشور روآندا حدود ۱۰میلیون نفر جمعیت داشت که ۸۰ درصد آن هوتو و ۱۵درصد توتسی بودند. این دو قوم به خوبی کنار هم زندگی میکردند ولی پس از استعمار آنها توسط بلژیک و فرانسه، با شیوه اختلاف بینداز و حکومت کن میان این دو قوم اختلاف افتاد، استعمار تصمیم گرفت در شناسنامهها قید کند که چه کسی توتسی است و چه کسی هوتو.
👨💼مدتها این دو قوم به واسطه تحرکات استعمارگران با هم درگیر بودند که بعد از سال ۱۹۹۳ و تعیین جمهوری، به علت بیشتر بودن قوم هوتو، رئیس جمهور از قوم هوتو انتخاب شد!
✈️در سال ۱۹۹۴ هواپیمای حامل رئیس جمهور رواندا که از قوم هوتو بود توسط موشکی ناشناس سرنگون شد! قوم توتسی که اساسا امکانات این کار را هم در اختیار نداشت این ماجرا را تکذیب کرد ولی کار از کار گذشته بود! با حمایت تسلیحاتی فرانسه، افراطیهای قوم هوتو شروع به نسل کشی کردند تا کل یک و نیم میلیون جمعیت توتسی را ریشهکن کنند!
✊نسل کشی روآندا یکی از تاریکترین ماجراهای قرن بیستم است که در آن حدود ۹درصد از کل جمعیت روآندا کشته و ۲۰ درصد از جمعیت آواره شدند!
🔸همه این جمعیت را یک اسلحه تارومار کرد! شایعات استعماری!
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔰یکی از روشهایی که می توانیم در مدیریت زمان در #فضای_مجازی از آن بهره مند شویم
🕥 اختصاص زمان های مشخص به استفاده از این فضا است که به بعضی از آنها اشاره میکنیم:
1️⃣۱- سعی کنید در اختصاص زمان مناسب، هیچ وقت اول صبح اخبار منفی را مطالعه نکنید
2️⃣۲- سعی کنید، در طول روز چند زمان مشخص برای خود هر کدام به مدت ۳۰ دقیقه یا کمتر برای استفاده از این فضا استفاده کنید.
3️⃣۳- در هنگام استفاده از فضای مجازی سعی کنید در استفاده از شبکه های اجتماعی که مصور هستند همانند روبیکا و اینستاگرام کمتر استفاده کنید
4️⃣۴- در اختصاص زمان مناسب، هیچ وقت گوشی را به رخت خواب نبرید و در پایان شب از مطالعه اخبار استفاده نکنید
5️⃣۵- در شرایطی از فضای مجازی استفاده کنید که وقت آزاد داشته باشید و مدیریت زمانتان را به درستی انجام دهید
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
💠 زودباوری
🔰در عصر ما یکی از دامهای اصلی زودباوری مردم، شبکههای اجتماعی هستند.افراد زودباور عموماً به دلیل:
🔸ناآگاهی
🔸حضور کمرنگ در بین افراد جامعه
🔸پرورش یافتن در فضایی بسته
🔸 برخوردار نبودن از تفکری انتقادی
🔸 اهمیت دادن بیش از اندازه به تأیید دیگران
🔸 خودکمبینی و نداشتن «اعتماد به خود»
بهسادگی تحت تاثیر امواج اجتماعی و فرهنگی قرار میگیرند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🚦جنگ جهانی رسانهای؛ فقر سواد رسانهای
🔸نحوه تاثیر این جنگ رسانهای ابتدا بصورت تاثیر رفتاری است که اولین مرحله این نوع تأثیر، فعال و یا منفعل ساختن مخاطبان است. دیدن و شنیدن پیامهای وسایل ارتباط جمعی ممکن است باعث تغییرات مهمی در رفتار اشخاص شود و سپس تاثیر شناختی شکل می گیرد که تأثیر رسانهها تحت برخی شرایط ایمان، باورها، دیدگاهها و مشخصات روحی و شخصیت مخاطب را دگرگون میسازد و باعث تغییر تفکر آنها در مورد امور اجتماعی و سیاسی میشود و مرحله آخر تاثیر عاطفی است که رسانهها و فضای مجازی میتوانند احساسات مخاطبان را در قبال مسائل مختلف و ...عوض کنند و افکار عمومی را تحت نفوذ خود در آورند. اگر به اغتشاشات اخیر بنگریم این مراحل تحت یک جنگ جهانی رسانه ای علیه ایران صورت پذیرفت که آسیب شناسی این جنگ بسیار مهم تلقی می شود.
برای شروع راه حل این مشکل داشتن #اینترنت_ملی یک الزام تلقی می شود زیرا تمامی سرورهای خارج از ایران بوده و هرگونه مبارزه با اینگونه تحمیل قدرت و سلیقه در واقع امکانپذیر نمی باشد.
🔹هدف اصلی استراتژیکی دشمن از زمان پس از انقلاب اسلامی بخصوص دهه اخیر، ناامید کردن اقشار مختلف مردم بخصوص جوانان و نخبگان با بزرگنمایی مشکلات و کاستی ها و کوچک نمایی دستاوردها و افتخارات بوده است.
به طور کلی رسانه های بیگانه حقایق را وارونه جلوه میدهند و تلاش میکنند با نشان دادن پاره ای از واقعیت، نظرات و دیدگاه های خود را در قالبی پوشیده در داخل گزارشها و متن و تحلیل محتوا ها ارائه کنند. و با بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و برجسته نشان دادن اطلاعات و اخبار در راستای گفتمان مورد نظر آنها، در کنار استفاده از تکنیکهای عملیات روانی همچون پررنگ کردن حاشیهها و چشمپوشی از حقایق، یکی از اصلیترین راهبردهای این رسانهها است که این روش مستلزم تببین سواد رسانه ای می باشد و باید خیلی جدی در مقابل این جنگ جهانی رسانه ای علیه کشورمان اقدامات لازم صورت گیرد.
🔸به طور کل دشمنان آن چیزی که میخواهند ما بدانیم را در رسانه های خود ارائه می کنند نه حقیقت را... بعنوان مثال کشورمان امسال نیز جز رکوردداران مصرف انرژی(اسراف این نعمت خدادادی با توجه به قیمت ناچیز) در جهان هست در حالیکه بسیاری از مردم اروپا رو به زغال سنگ و چوب و پوشیدن لباس گرم در منزلشان آورده اند اما این حقیقت در هیج جا بیان نمیشود! و این بحران خود را سر میپوشانند و یا رسانه های معاند اعلام می کنند(بمباران خبری) فلان شهر در اختیار مردم معترض می باشد اما در حقیقت فقط تعدای افراد گول خورده همراه معاندین آموزش دیده در یک یا چند قسمت شهر دست به تخریب زده اند. اساسا چرا باید هر چیزی که در رسانه ها بخصوص فضای مجازی دیدیم باور کنیم؟ آنهم بدون صحت سنجی؟
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
لایو سواد انتخابی
با حضور سردار فرماندهی دکتر سیاوش مسلمی
فرمانده سپاه کربلا مازندران
امشب ساعت 20:15
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
«خبر شویی» چیست؟
▪️هنگامی که یک رسانه صاحب نام میخواهد خبری جهت دار یا جعلی منتشر کرده و در عین حال مسئولیت غلط بودن آن را بر عهده نگیرد، سایتگمنامی را اجاره یا اداره میکند تا خبر جعلی از طریق آن منتشر شود. سپس به روشها و بهانههای مختلف، این خبر در رسانه اصلی بازنشر می شود.
#تفکر_انتقادی
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
✴️آشنایی با اصطلاحات، بازار و صنایع اینترنت اشیاء
◀️اصطلاحات اینترنت اشیا و تعاریف آنها:
- نهاد: شامل کسب و کارها، دولت ها و مصرف کنندگان می شود.
- لایه فیزیکی: سخت افزاری که دستگاه های اینترنت اشیا را می سازد، شامل حسگرها و تجهیزات شبکه هاست.
- لایه شبکه: وظیفه انتقال داده های جمع آوری شده توسط لایه فیزیکی به دستگاه های مختلف را بر عهده دارد.
- لایه برنامه: شامل رابطهایی است که دستگاهها برای شناسایی و ارتباط با یکدیگر استفاده میکنند.
- کنترل از راه دور: ابزارهایی را فعال می کند که از دستگاه های اینترنت اشیا برای اتصال و کنترل آنها استفاده می شود. مانند گوشیها و ساعت های هوشمند، تبلتها، رایانههای شخصی و ...
- داشبورد: اطلاعات مربوط به اکوسیستم اینترنت اشیا را به کاربران نمایش داده و این امکان را به آنها می دهد تا اینترنت اشیا خود را کنترل کنند.
- تحلیلگر: نرم افزارهایی که داده های تولید شده توسط دستگاه های اینترنت اشیا را تجزیه و تحلیل می کنند.
- ذخیره سازی داده: محل دخیره داده های دستگاه های اینترنت اشیا.
- شبکه ها: لایه ارتباط اینترنتی که کاربر را قادر می سازد با دستگاه خود و یا حتی دستگاه ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
◀️بازار اینترنت اشیا
◻️پیش بینی می شود تا سال 2026 بیش از 64 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا در سراسر جهان نصب شود. همچنین، شرکت ها و مصرف کنندگان نزدیک به 15تریلیون دلار برای دستگاه ها و سیستم های پشتیبانی اینترنت اشیا هزینه خواهند کرد. این دستگاهها با اتصال به اینترنت مجهز به حسگر، بخش عمدهای از اقتصاد مبتنی بر داده را تامین و شکاف بین دنیای فیزیکی و دیجیتال را پر میکنند.
◀️صنایع تحت تاثیر اینترنت اشیا کدامند؟
◻️اینترنت اشیا به نوعی بر همه صنایع تاثیر میگذارد. اما در سه گروه حکومت ها، مصرف کنندگان و اکوسیستمها، زیرگروه هایی وجود دارد که بیشترین استفاده را از اینترنت اشیا خواهند داشت. این محیط ها عبارتست از:
تولید، حمل و نقل، دفاع، کشاورزی، زیرساخت، خرده فروشی، تدارکات، بانک ها، نفت، گاز و معدن، بیمه، خانهها و ساختمانهای هوشمند، خدمات و خدمات رفاهی، هتلداری و بهداشت و درمان، شهرهای هوشمند.
✅ برگرفته از : businessinsider
🌐 لینک:
https://www.businessinsider.com/internet-of-things-definition?international=true&r=US&IR=T
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
👥زودباوری
🔰در عصر ما یکی از دامهای اصلی زودباوری مردم، شبکههای اجتماعی هستند.افراد زودباور عموماً به دلیل:
🔸ناآگاهی
🔸حضور کمرنگ در بین افراد جامعه
🔸پرورش یافتن در فضایی بسته
🔸 برخوردار نبودن از تفکری انتقادی
🔸 اهمیت دادن بیش از اندازه به تأیید دیگران
🔸 خودکمبینی و نداشتن «اعتماد به خود»
بهسادگی تحت تاثیر امواج اجتماعی و فرهنگی قرار میگیرند
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🟢 تفکر انتقادی و پرسشگری
🔴 پرسشها را میتوان در سه گروه دستهبندی کرد:
1️⃣ پرسش درباره امر واقع، که پرسشهایی هستند که یک پاسخ درست دارند. مثلاً اندازه این اتاق چقدر است یا نقطه جوش آب چند درجه است.
2️⃣ پرسش درباره امر ترجیحی. این پرسشها برای بیان اولویت یا پسند فرد مطرح میشود. از این رو در پاسخی که داده میشود فقط نظر شخصی افراد تعیینکننده است. مثلاً بین گذراندن تعطیلات در کوهستان یا کنار دریا کدام را ترجیح میدهیم؟
3️⃣ پرسش درباره امر قضاوتی. این پرسشها بیش از یک پاسخ قابل دفاع دارند و میتوان درباره آنها بحث کرد و پاسخهای بهتر یا بدتر (پاسخهایی با استدلال قوی یا ضعیف) ارائه داد. مثلاً آیا سقط جنین از نظر اخلاقی موجه است؟ آیا میتوان برای رسیدن به هدفی مطلوب از وسیلهای غیر اخلاقی سود جست؟ آیا میتوان از دروغ مجاز سخن گفت؟ پرسشهای مذکور، پاسخهایی مستدل میطلبند. در مورد این پرسشها نمیتوان به نظر شخصی استناد کرد، و نمیتوان با آنها همچون مسائل ترجیحی برخورد کرد. بنابراین ما باید در قضاوت مستدل مهارت پیدا کنیم؛ قضاوتی که مبتنی بر شواهد و متکی بر استدلال معتبر باشد. در پاسخ به این پرسشها نمیتوان گفت نظر شخصی من این است یا ترجیح میدهم اینگونه بیندیشم، بلکه باید پاسخی مستدل و مبتنی بر شواهد ارائه کرد.
✳️ به عنوان مثال: مخالفان سقط جنین میگویند جنینْ انسان است، پس حق ندارید او را بکشید. اما موافقان آن میگویند جنینْ انسان نیست، بلکه فقط تعدادی سلول است. این بحت میتواند به این شکل ادامه پیدا کند: مخالف: شاید جنین هنوز انسان نشده باشد، اما حق حیات دارد. موافق: جنین بخشی از بدن مادر است و او نسبت به ادامه یا خاتمه بارداری حق دارد. مخالف: حیات انسان فینفسه مقدس است و نباید آن را از بین برد. موافق: تا وقتی جنین از موجودیت خود آگاه نباشد، تقدسی برای آن نمیتوان قائل شد. بحث مذکور میتواند ادامه پیدا کند و بر اساس اینکه کدام ادله و شواهد مستدلتر، قانعکنندهتر و قویتر است، ما را به نتیجه رهنمون کند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🟢 تفکر انتقادی و تصمیمگیری
علت بسیاری از تصمیمهای غلط، غفلت در تشخیص درست انتخابهای جایگزین است. این غفلت به دو شکل بروز میکند:
1️⃣ تفکر غیرواقعگرایانه: گاهی به جای اینکه بر اساس واقعیات تصمیم بگیریم، صرفاً تصمیمهای غیرواقعگرایانه خود را توجیه میکنیم. به عنوان مثال فردی که تصمیمگیری درباره ازدواج را بر این تفکر غیرواقعگرایانه که «میدانم او نقایص بزرگی دارد اما مرا دوست دارد و میتوانم تغییرش دهم»، مبتنی میکند. و یا دانش آموزی که با تفکری غیرواقعگرایانه فکر میکند ورزش را میتوان جایگزین درس و مشق کرد و بر آن اساس میگوید «میدانم عملکرد خوبی در مدرسه ندارم، در عوض به تیم ملی راه پیدا میکنم».
2️⃣ کوتهفکری: هیچ کس باور نمیکند کوتهفکر است. در واقع هر چه فرد کوتهفکرتر باشد، اطمینانش به درستی تصمیمهای خود بیشتر است. اگر تنها به یک یا دو گزینه فکر کنیم، کوته فکرانه میاندیشیم. باید توجه داشته باشیم که اولاً همواره راهی وجود دارد (یعنی بن بست نیست) و ثانیاً همواره راه دیگری وجود دارد (یعنی تنها یک راه وجود ندارد). بنابراین پیش از تصمیمگیری باید بنا را بر این بگذاریم که اولاً میتوان به تصمیم درستی رسید، و دوماً میتوان به انتخابهای جایگزین فکر کرد و از میان آنها به انتخاب بهتر و کاربردیتر رسید.
✳️ به عنوان مثال: اگر تلاش ما برای پیدا کردن کار در رشتهای که درس خواندهایم بینتیجه مانده است اولاً نباید فکر کنیم به بنبست رسیدهایم. ثانیاً باید به راهحلهای جایگزین فکر کنیم. مثلاً مهارت دیگری کسب کنیم و درآمد خود را بر آن مبتنی سازیم اما برای دور نشدن از آنچه در دانشگاه فراگرفتهایم، به طور پارهوقت به علایقمان بپردازیم. یا موقتاً به کاری غیر مرتبط با تحصیلمان مشغول شویم و همچنان برای یافتن شغل مورد نظر تلاش کنیم. یا تحصیل در رشتهای دیگر را شروع کنیم که بازار کار خوبی دارد. تمام اینها انتخابهای جایگزینی هستند که میتوانیم بر حسب شرایط و موقعیت خود یکی از آنها را انتخاب کنیم.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand