✳️سواد رسانه ای مانند نوعی تغذیه است. کسی که مهارت خوبی در تحلیل رسانه کسب کرده، میتواند نوع تغذیه دریافتی و رژیم خود را انتخاب کند.
✴️در واقع همه اطلاعات و اخباری که امروزه از طریق موبایل، تلویزیون و شبکههای جهانی به فکر و ذهن مردم تزریق میشود، ترکیبی از انواع تغذیههایی است که برای همه مناسب نیست.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
💠 در #جنگ_رسانهای چه رخ میدهد؟
🔸برخی از غولهای رسانهای و خبرگزاریهای عمده جهانی با استفاده از #تکنیک های خبری به شکل دهی افکار عمومی جهان در راستای اهداف و منافع قدرتهای غربی و تخریب چهره کشورهای هدف میپردازند.
🔹در اکثر این رسانهها استفاده از مطالب و #اخبار_مجهول_المنبع مانند: «یک تحلیلگر آگاه که نخواست نامش فاش شود»، «بنا به اظهارات دیپلماتها»، «یک مقام آگاه»، «منابع خبری»، «گزارشات رسیده» و... رواج بسیار بالایی دارد و تلاش معناداری برای جهت دهی هدفمند اخبار صورت میگیرد.
🔸در واقع این رسانهها میکوشند با استفاده از ابزارها و تکنیکهای قضاوت و پرهیز از بیان واقعیات مغایر با اهداف خاص خود، افکار عمومی را به گونهای شکل دهند که تأثیر مورد نظر را بر ذهن مخاطب بر جای گذارند.
#سواد_رسانه
#تربیت_رسانه_ای
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
⚡️توصیههای رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی چیست؟
🔻قوی شدن
🔻تقویت تولید محتوا
🔻آرایش جنگی در برابر دشمن
🔻پاسخ به ابهام آفرینی ها
🔻بی پناه رها نکردن مردم
🔻امیدآفرینی و بصیرت آفرینی
🔻فضای مجازی در اختیار مردم باشد نه دشمن
🔻حضور جریان ساز
🔻گسترش ادب اسلامی
#توصیه_رهبری
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
💢چگونه در شبکههای اجتماعی بحث کنیم؟
🔻این مطلب برگرفته از نویسنده جدی و خوشنام بهنام لوئیس وُون است که در تفکر انتقادی و نظریههای اخلاقی تخصص دارد. وُون در کتاب بسیار تأملبرانگیزش بهنام «فلسفهنگاری: راهنمای دانشجویان برای خواندن و نوشتن جستارهای فلسفی»، مطلب مهمی را درباره چگونگی بحث در شبکههای اجتماعی و آنلاین مطرح میکند.
🔻فرض کنید که شما میخواهید در شبکههای اجتماعی درباره موضوع سیاسی یا اخلاقی یا فلسفی مهمی وارد بحث جدی، صادقانه و سازنده شوید. شما قصد دارید در یک مباحثه واقعی مشارکت کنید و از بحثهای بیفایدهای که وقت و انرژی شما را هدر میدهند، اجتناب کنید. چگونه این کار را باید انجام دهید؟ به این شیوه:
1️⃣ قبل از هر چیز، از کسانی که فکر میکنید فقط میخواهند برتری خودشان را به رخ بکشند، جلب توجه و خودنمایی کنند، خود را آرام کنند، خشم خودشان را بر سر شما خالی کنند، یا شما را عصبانی و تحریک کنند، دوری کنید. اگر در نیمهراه بحث متوجه شدید که طرف مقابل شما علاقهای به بحث عقلانی ندارد، خداحافظی کنید و خود را کنار بکشید. به سمت گفتوگوهایی بروید که در آن مباحث محترمانه و هوشمندانه رایج است.
2️⃣ فقط روی استدلال متمرکز شوید. شکل استدلال یا صدق مقدمات طرف مقابلتان را نقد کنید و اصلاً به شخصیت او کار نداشته باشید. از شخصی کردن بحث اجتناب کنید و عواطف خود را وارد بحث نکنید و بحث بیربط به موضوع را طرح نکنید.
3️⃣ سعی کنید دیدگاه طرف مقابل را خیلی خوب فهم کنید. با این کار مجال ارائهی بحث خوب را افزایش میدهید و چیزهایی را که نمیدانستید، یاد میگیرید و با نشان دادن همدلی خود بحث را آرام میکنید. با ارج نهادن به ایرادات طرف مقابلتان میتوانید استدلال خودتان را قویتر کنید و نشان دهید که در بحث جدی و منصف هستید.
4️⃣ به طرف مقابلتان در بحث احترام بگذارید. حرفهای او را با دقت بخوانید و گوش فرادهید. در مورد انگیزههای او، یا ارزشهای او یا پیشینهی او بدترین حالت را متصور نشوید. تنها بر مبنای گرایشها و تمایلات سیاسی به طرف مقابلتان برچسب نزنید. از اظهارنظرهای رکیک، تمسخرآمیز، فحاشانه و توهینآمیز اجتناب کنید.
5️⃣ محل نزاع را عوض نکنید؛ با طرح موضوعات جانبی بیربط یا با عیبجویی بحث را منحرف نکنید. با اشاره به اشکالات گرامری طرف مقابلتان یا بر شمردن خطاهای تایپی و املائی او اصلاً بحث پیش نخواهد رفت و احتمالاً مهر خاتمه خواهید زد بر هرگونه شانس بحث عقلانی.
6️⃣ احساسات خود را مهار کنید. اگر خشمگین یا مضطرب یا عصبانی هستید، نمیتوانید آنطور که باید واضح فکر کنید، ممکن است بهجای اقامه استدلال قوی و محکم، شروع کنید به ناسزا گفتن و احتمالاً طرف مقابلتان هم به همین شیوه به شما پاسخ خواهد داد.
7️⃣ بدانید که در مورد چه چیزی صحبت میکنید. فرض کنید که با کسی درباره یک موضوعی بحث میکنید. در گرماگرم بحث متوجه میشوید که از واقعیاتی بیخبر هستید. اما همچنان اصرار میورزید که بر حق هستید، چون برای شما بسیار عذابآور است که قبول کنید، درباره آن موضوع یکسری نکات را نمیدانستید. این وضعیت اتلاف وقت است. بهتر است قبل از اینکه وارد بحث و منازعه شوید از واقعیات باخبر شوید. از قبل در مورد موضوع تحقیق کنید و از استدلالهای له و علیه موضع مورد بحث مطلع شوید.
8️⃣ قبل از اینکه بخواهید وارد بحث جدی در یک پلتفرم شبکه اجتماعی با کاراکتر محدود مانند توئیتر شوید دوباره فکر کنید. محدودیت کاراکتر توئیتر بحث درباره موضوعات پیچیده و طولانی را دشوار یا بیفایده میکند.
✍🏻جواد حیدری؛ سیاستپژوه و مترجم
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
⁉️اهمیت رسانه در جنگ روایتها
🔺جایگاه و نقش تعیین کننده #رسانه در دنیای امروز، انکارناپذیر است.
در سال جاری رهبر انقلاب در دیدار با شاعران فرمودند: «امروز در دنیا چالشها و درگیریها چالشهای رسانهای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و مانند این ها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانهها هستند که تأثیر می گذارند و دلها را تحت تأثیر قرار می دهند، ذهن ها را تحت تأثیر قرار می دهند. جنگ، جنگ رسانهای است؛ هر کس رسانهی قویتر داشته باشد، در اهدافی که دارد ــ هر هدفی ــ موفقتر خواهد بود».
🔺بدون شک، این سخنان رهبر انقلاب، به معنی نادیده گرفتن نقش موشک، پهپاد و ابزارهای جنگی نیست؛ از قضا می بینیم که همین عملیات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی چه غوغایی در دنیا به پا کرده و چگونه پایه های دشمن را به لرزه در آورده است. هدف این است که ما به جایگاه مهم رسانه پی ببریم..
💢بدون تردید، برای رسیدن به نقطه مطلوب، باید در عرصه رسانه، خودمان صاحب رسانه شویم و حصر رسانه ای دشمن را بشکنیم. با به راه افتادن جبهه رسانه ای واحد در میان کشورهای مقاومت، همه مردم دنیا از اسارت رسانه های صهیونیستی نجات پیدا می کنند. به رغم همه فعالیت های نظام سرمایه داری و رسانه های آن ، مردم، تشنه حقیقت و انسانیت و اخلاق هستند.
🔺در #جنگ_روایتها، مهم این است که بتوانیم از طرق مختلف، روایت خودمان را به دنیا عرضه کنیم و به دشمن اجازه ندهیم که روایت جعلی و نمایشی خود را به مردم تحمیل کند. برای مثال، در ماجرای عملیات پهپادی و موشکی اخیر علیه رژیم صهیونیستی - که در تاریخ، بی نظیر بود - پیام رسانه ای این اتفاق بزرگ، تا اینجای کار به اندازه ای بزرگ بوده که حتی دشمن هم نمی تواند آن را انکار کند.
📌هر چقدر که بر رسانه، مسلط تر باشیم و روایت خود را به گوش مردم دنیا برسانیم، موفق تر خواهیم بود و راه را بر روایت جعلی، شبهه افکنی و حمله دشمن، میبندیم.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
📱تأثیر#بازیهای_دیجیتال بر تربیت کودک🕹
🔸کودک در این بازی ها قدرت دخل و تصرف کمی دارد، چون بازی را سازنده بازی ساخته است و همین امر میتواند اعتماد به نفس فرزند را کاهش دهد.
🔹تصور بیشتر خانواده ها این است که در بازی های رایانه ای، فرد در بازی مداخله فکری مداوم دارد، اما این مداخله فکری نیست بلکه این بازی ها سلول های مغزی را گول می زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهند.
👌برای جلوگیری از آسیبهای ناشی از بازی های دیجیتال، کودکانتان را به مطالعه علاقهمند و عادت دهید.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
فضای مجازی نباید جای کتاب را بگیرد
✏️ رهبر انقلاب: من مایل هستم که کتابخوانی هر چه بیشتر رواج پیدا کند، چون اعتقادم بر این است که ما محتاج کتاب هستیم؛ همهی آحاد در بخشهای مختلف، طبقات مختلف سنّی و علمی، احتیاج دارند به اینکه کتاب بخوانند و به معنای واقعی کلمه، هیچ چیزی جای کتاب را نمیگیرد...
✏️ امروز یک مقداری شاغلهای دیگر، مثل فضای مجازی، مثل اینجور چیزها، جای کتابخوانی را گرفته؛ این حرکتِ صحیحی نیست. نه اینکه به فضای مجازی مراجعه نکنند یا روزنامه نخوانند؛ چرا، لکن اینها جای کتاب را نباید بگیرد.
🔸بخشی از بیانات رهبر انقلاب در مصاحبه با خبرنگار صداوسیما در جریان بازدید از سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران. ۱۴۰۳/۲/۲۴
#کتابخوانی
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔘سنجش میزان سواد رسانهای
○هرگاه خواستید میزان دانش خود از رسانه را بسنجید به این ۷ سوال پاسخ دهید.
1️⃣ آیا میدانید تفاوت یک رخداد واقعی و یک رخداد رسانهای چیست؟
2️⃣ آیا می توانید توضیح بدهید که رسانهها چگونه اطلاعات را به صورت نامحسوس دستکاری میکنند؟
3️⃣ آیا مغالطات رایجی که رسانهها به کار می برند را می شناسید؟
4️⃣ آیا میتوانید قسمتی از داستان که کتمان میشود را کشف کنيد؟
5️⃣ آیا میتوانید توضیح دهید چگونه رسانهها، با تکنیکهایی مانند زاویه دوربین، ترفندهای نورپردازی، موسیقی و ... میتوانند تصویر ما را از یک شخصیت/رخداد دستکاری کنند و عواطف ما را از تنفر به عشق و یا برعکس تغییر دهند؟
6️⃣ آیا میتوانید توضیح دهید که چرا آدمها، برداشتهای کاملا متفاوت از یک پیام رسانهای میکنند؟
7️⃣ برای انتشار/بازنشر/فوروارد کردن مطلبی که خودم تهیه نکرده ام، چه نکاتی را باید برای رعایت مالکیت معنوی و اخلاق حرفه ای رعایت کنم؟
📍اگر بیش از ۳ پاسخ به این پرسش ها منفی باشد باید در امر بالا بردن سطح سواد رسانهای تان بیشتر تلاش کرده و در این خصوص بیشتر مطالعه کنید.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔴 هوش مصنوعی جدید قادر به پیشبینی زمان مرگ افراد است
🔸یک سامانه جدید هوش مصنوعی مشابه «چت جیپیتی» قادر به پیشبینی زمان مرگ افراد با دقت بالا است، اما دانشمندان تاکید کردند که این سامانه نباید مورد استفاده شرکتهای بیمه قرار گیرد.
🔸دانشمندان دانشگاه فنی دانمارک (DTu) اعلام کردند این مدل هوش مصنوعی بر اساس دادههای شخصی مردم دانمارک آموزش داده شده و نشان داده است که شانس مرگ افراد را دقیقتر از هر سیستم دیگری پیش بینی میکند.
🔸محققان در این مطالعه دادههای مربوط به وضعیت سلامت و بازار کار شامل اطلاعات مربوط به آموزش، مراجعه به پزشک و بیمارستان و تشخیصهای پزشکی و درآمد و شغل مربوط به ۶ میلیون دانمارکی را بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کردند. دانشمندان سپس این مجموعه دادهها را به کلماتی برای آموزش دادن به یک مدل زبانی بزرگ موسوم به Life ۲ vec تبدیل کردند؛ این مدل زبانی مشابه فناوری به کار رفته در اپلیکیشنهای هوش مصنوعی مانند «چت جیپیتی» است.
🔸بنا بر نتایج این مطالعه که در نشریه «علم محاسباتی طبیعت» منتشر شد، زمانی که مدل هوش مصنوعی الگوی درون دادهها را یاد گرفت، توانست عملکردی بهتر از سایر سیستمهای پیشرفته نشان دهد و نتیجههایی از قبیل شخصیت و زمان مرگ را با دقت بالایی پیش بینی کند.
🔸محققان دادههای مربوط به گروهی از افراد در سنین ۳۵ تا ۶۵ سال را که نیمی از آنها در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ از دنیا رفته بودند، در نظر گرفتند و از سامانه هوش مصنوعی خواستند پیش بینی کند که چه کسی زنده است و چه کسی مرده است.
🔸نتایج به دست آمده این مدل ۱۱ درصد دقیقتر از هر مدل هوش مصنوعی موجود دیگر یا روش مورد استفاده شرکتهای بیمه برای قیمتگذاری بود.
«سونی لیمان» مولف اصلی این گزارش تحقیقی از دانشگاه فنی دانمارک گفت: مساله جالب این است که زندگی انسان را به عنوان زنجیرهای طولانی از رویدادها در نظر بگیریم؛ همانطور که یک جمله در زبان از یک رشته کلمات تشکیل میشود.
🔸محققان با استفاده از این مدل درصدد رسیدن به پاسخ سوالاتی مانند احتمال مرگ یک فرد در چهار سال آینده بر آمدند.
آنها دریافتند که پاسخهای این مدل هوش مصنوعی مطابق با یافتههای موجود است؛ از قبیل اینکه زمانی که همه عوامل دیگر در نظر گرفته شود، افراد در موقعیت رهبری یا با درآمد بالا احتمال بیشتری برای دوام و بقا دارند.
مرد بودن، داشتن مهارت یا مشکلات ذهنی، با افزایش خطر مرگ مرتبط است.
🔸این مدل همچنین توانست نتایج یک آزمون شخصیتی را در بخشی از جمعیت بهتر از سامانههای موجود هوش مصنوعی به درستی پیش بینی کند.
این دانشمندان در عین حال تاکید کرده اند که این مدل بنا به ملاحظات اخلاقی نباید مورد استفاده شرکتهای بیمه قرار گیرد.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
ایران کجای هوش مصنوعی جهان است؟
🔺مقام معظم رهبری در دیدار با رئیسجمهور و هیئت دولت بر لزوم تسلط ایران بر لایههای هوش مصنوعی تأکید کردند و فرمودند: در مسئله هوش مصنوعی، بهرهبردار بودن امتیاز نیست، لایههای عمیقی دارد که ین فناوری باید در آن لایهها مسلط شود و آن لایهها دست دیگران است.
🔹رهبری قبلاً هم در سخنانی به لزوم توجه به موضوع هوش مصنوعی تأکید کرده و فرمودند: یا در معاونت علمی رئیسجمهور یا در دانشگاه باید کاری کنیم که ما در دنیا حدّاقل در بین ۱۰ کشور اوّل در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم.
🔹هوش مصنوعی با سرعتی بیسابقه در حال تغییر جهان است و ایران نیز نمیتواند از این تحولآفرین بینصیب باقی بماند؛ در حالی که قدرتهای جهانی به سمت تسلط بر این فناوری پیش میروند، ایران باید نقشه دقیق برای جایگاه خود در این منطقه ترسیم کند.
🔹یکی از موضوعات مهم در هوش مصنوعی، تجمیع سازمانها و نهادهای مرتبط با موضوع هوش مصنوعی در کشور بود که با درایت شهید رییسی و با تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی این اتفاق افتاد.
🔹سازمان ملی هوش مصنوعی ایران (AIO) یکی از سازمانهای تحت نظارت دولت جمهوری اسلامی ایران است و مسئولیت برنامهریزی و هماهنگی موضوعات و مسائل مربوط به هوش مصنوعی در کشور در سطوح مختلف دولتی را به عهده دارد. این سازمان به عنوان نهادی مستقل تحت نظر ریاست جمهوری فعالیت خواهد کرد.
🔹ایران در تولید علم مرتبط با هوش مصنوعی رتبه ۱۵ جهان را دارد، اما در کاربرد عملی این فناوری رتبه ۷۷ دنیا را دارد. برای بهبود این وضعیت، پیشنهادهایی مانند تقویت همکاریهای دانشگاهها و صنعت و حمایت از استارتآپها قابل توجه است. این شکاف میان تولید علم و بهرهبرداری از فناوریهای هوش مصنوعی نیاز به توسعه زیرساختها و همافزایی دستگاهها و ارگانهای مختلف دارد.
🔹هوش مصنوعی به عنوان یکی از مهمترین فناوریهای قرن حاضر، پتانسیل تغییر بنیادین زندگی انسان را دارد. پلیس هوشمند و شهرهای هوشمند از جمله کاربردهای هوش مصنوعی هستند که میتوانند هزینهها را کاهش داده و تحولات بزرگ ایجاد کنند.
🔹امروزه هوش مصنوعی در حوزههای مختلفی از جمله پزشکی (تشخیص بیماریها و توسعه دارو)، علوم هوافضا، اکتشافات فضایی، نظامی، هواشناسی، نقشهبرداری، تشخیص صدا و تصویر، بازیهای رایانهای و بسیاری دیگر، تحولات شگرفی ایجاد کرده است.
🔹رهبر انقلاب با تأکید بر لزوم تسلط بر لایههای عمیق هوش مصنوعی و دستیابی ایران به جایگاه برتر در میان ۱۰ کشور برتر این حوزه، مسئولیت بزرگی را بر دوش جامعه علمی و نخبگان کشور قرار داده است.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
⭕️ رویکردهای مختلف به اخلاق رسانهای‼️
📌در خصوص #اخلاق_رسانهای پنج رویکرد کلی وجود دارد. این رویکردها در اینکه چه چیزی در #رسانهها اخلاقی است با هم اختلاف دارند.
1️⃣ موقعیت گری یا #اباحه_گری:
♨️ در این رویکرد مهم آن چیزی است که رسانه پخش میکند. حتی موضوعات و کارهای غیراخلاقی در صورتی که از #رسانه پخش و منجر به موفقیت شود، بدون اشکال است.
2️⃣ #غایت_گرایی یا نتیجه گرایی:
♨️ در این رویکرد مهم نتیجه و پیامد عمل است و روند کار چندان اهمیتی ندارد
3️⃣ #عمومیت_گرایی:
♨️ در این رویکرد منافع عمومی ارزشمند است. در نتیجه نقض حریم خصوصی افراد در جهت منافع عمومی عملی اخلاقی محسوبی میشود.
4️⃣ خودگرایی یا #خودمحوری:
♨️ این رویکرد هر کاری که موجب تامین منافع شخص یا گروه مرتبط با او شود را اخلاقی میداند و میتوان از آن استفاده کرد. یک #عمل_رسانهای زمانی اخلاقی است که برای خود ارتباط گر لذت بخش باشد.
5️⃣ حق مداری یا #حق_گرایی:
♨️ در این رویکرد #اصول_اخلاقی ثابت و غیرقابل تغییر است و به عنوان خط قرمز مطرح میشود. دیدگاه اسلام به این رویکرد نزدیکتر است. این رویکرد اصول متنوعی دارد از جمله ضروروت احتساب اطلاعات به عنوان امانت، توجه به مبانی اخلاقی و ارزشی جامعه و...
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
تسخیر افکار به روش برچسبزنی
🔸برچسبزنی از روشهایی است که امروزه در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی کاربرد بسیار زیادی دارد. برخی افراد و فعالان در فضای مجازی با ایجاد القاب مثبت یا منفی، برداشت اولیه مخاطب را نسبت به موضوعات موردنظرشان تحت تأثیر قرار میدهند و هدف خود را به مخاطب القا میکنند.
🔸در روش برچسبزنی فرصت بررسی و نقد شواهد از مخاطب گرفته میشود. توجه داشته باشید که شما بهعنوان یک مخاطب با هوشیاری بیشتری به الفاظ و القاب اعلام شده از رسانهها دقت کنید تا تحت تأثیر آنها دچار برداشتها و تصمیمات اشتباه نشوید
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand.