🔹به چه نوع از فعالیتهای رسانهایSlacktivism گویند؟
🔸 اسلکتیویسم یا همان « فعالیتگراییِ بازدیدی»، به نوعی فعالیت اجتماعی گفته میشود که از طریق اینترنت و با استفاده از رسانههای اجتماعی صورت میگیرد و در آن افراد با انجام اقدامات ساده مانند امضای آنلاین یا به اشتراکگذاری محتوایی با هدف ارتقای یک مسئله اجتماعی یا حمایت از یک نهاد یا حزب سیاسی احساس میکنند موثر هستند.
🔹این اصطلاحی است که برای توصیف پدیده درگیر شدن در فعالیتهای حداقلی یا بدون زحمت، اغلب از طریق رسانههای اجتماعی، بدون تعهد قابل توجه یا تأثیر واقعی استفاده میشود.
🔸این فعالیت شامل حمایت از یک هدف یا جنبش اجتماعی با به اشتراکگذاری یا لایک کردن پست ها، امضای طومارهای آنلاین، تغییر تصاویر نمایه یا استفاده از هشتگ است، اما بدون انجام اقدامات مشخص، کنشگریهای واقعی در محیط جامعه یا تلاش های اساسی برای ایجاد تغییر.
🔹اگرچه این نوع از فعالیتهای اجتماعی میتواند به دور از نیاز به وقت، هزینه و تلاش بسیار، نتیجهای مثبت در افزایش آگاهی و توجه به مسئلهای خاص به همراه داشته باشد، اما به دلیل ایجاد حس کاذب مشارکت و اثرگذاری، مورد انتقاد قرار میگیرد، زیرا ممکن است افراد را از انجام اقدامات مهم و مؤثرتر در حمایت از اهداف خود منصرف کند.
🔸منتقدان استدلال میکنند که فعالیتهای رسانههای اجتماعی گاهی اوقات میتواند سطحی، و در صرفاً در راستای تبلیغ خود باشد و ممکن است توجه را از مسائل مهم اجتماعی و سیاسی منحرف کند.
🔹در بسیاری از موارد، به دلیل کمبود نیروی انسانی واقعی و در عوض تعداد بسیار زیاد فعالیتگران بازدیدی، این فعالیتها به جای حل مسئله، بیشتر به افزایش فرصتهای اجتماعی فردی مرتبط با انجام فعالیتهای اجتماعی، مانند افزایش فروش یا نامآوری بیشتر در فضای مجازی کمک میکند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔻فومو FOMO
🔹 اصطلاح FOMO یا Fear of Missing Out به ترس از دست دادن چیزی یا اتفاقی مهم در زندگی اشاره دارد. افرادی که با این اختلال روبرو هستند، به شدت نگران این هستند که ممکن است چیزی را از دست بدهند و این باعث اضطراب و تنش در آنها میشود. برای مدیریت فومو، میتوان از روشهای روانشناختی مانند روشهای تمرینِ توجه و مدیتیشن استفاده کرد. همچنین بهبود مهارتهای ارتباطی و تواناییهای اجتماعی میتواند به کاهش نشانههای این اختلال کمک کند.
🔸در رسانهها، اصطلاح فومو به معنی استفاده از روشهایی است که افراد را به احساس ترس برای از دست دادن خبرها، اتفاقات و محتواهای مهم دچار میکند. به عنوان مثال، برخی وبسایتها، شبکههای اجتماعی و برنامههای خبری از عناوین تحریکآمیز، تصاویر جذاب و پیامهای فوری استفاده میکنند تا باعث شوند افراد حس از دست دادن اخبار روز را تجربه کنند.
🔹از این روش برای جذب ترافیک مصرف بیشتر و افزایش توجه مخاطبین استفاده میشود و معمولاً به طور غیرمستقیم باعث ایجاد اضطراب و فشار برای مخاطبین میشود. این موضوع باعث شده است که برخی افراد احساس کنند نیاز دارند همیشه بهروز باشند و برای جلوگیری از حس از دست دادن رویدادها و اطلاعات، باید به صورت مداوم خود را در فضای رسانه به روزرسانی کرده و اخبار را پیگیری کنند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🍽 خوراک های رسانه ای
‼️خوراک فقط غذا نیست!
📌 واقعیت این است که اگر نیمی از مقداری که به غذایی که میخوریم اهمیت می دهیم به غذایی که به ذهنمان میدهیم اهمیت میدادیم, وضعیت اکنون خیلی متفاوت بود.
🚨 حضور در شبکه های فضای سایبر و رسانه های اجتماعی هیچ مشکلی ندارد اما فعالیت بدون داشتن پیش زمینه های سواد رسانه میتواند خطرناک باشد.
همینطوری که الآن شاهد وضعیتی هستیم که بر فضای مجازی حاکم است و رسانه ها از افراد ناآگاه سو استفاده میکنند و مطالب دروغ را با اندکی چاشنی حقیقت تلفیق میکنند و به خوردشان می دهند.
♨️ ذهن هم میتواند مسموم شود. وقتی مطالب را بدون تحقیق و دلیل موجه قبول میکنیم و به نشر آن ها ادامه میدهیم در واقع ذهنمان را مسموم میکنیم.
و این موضوع نه تنها به ما آسیب میرساند بلکه روی اذهان بسیاری از افراد دیگر نیز تاثیر میگذارد و در انتها نتیجه همانی می شود که رسانه های دشمن میخواهند...
⚠️ بدون داشتن اطلاعات کافی تنها دستی میشویم برای کمک به پیشبرد اهداف شوم افراد سودجو.
حواسمان باشد که مغزمان را از چه خوراک رسانه ای تغذیه میکنیم و به چه چیزی بها میدهیم...
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔻سرچ کردن باعث میشود اخبار جعلی را زودتر باور کنیم!
🔹سرچکردن امروزه برای اکثر ما به فعالیتی روزمره تبدیل شده است. تا حدی که پژوهشگرانی مانند ست استیونز دیویدویتس معتقدند بررسی سابقۀ سرچهای انسانها بیشتر از هر منبع دیگری دربارۀ آن شخص به ما اطلاعات میدهد. چرا که افراد معمولاً حتی چیزهایی را که خجالت میکشند با دیگران مطرح کنند، از موتورهای جستجو میپرسند. بدینترتیب شاید بتوانیم بگوییم موتورهایجستجو صمیمیترین دوستان آنلاین ما هستند و چیزهایی دربارۀ ما میدانند که هیچکس دیگری نمیداند.
🔹پژوهشگران سواد رسانهای عموماً سرچکردن را عادتی مفید میدانند که باعث میشود فرد در معرض منابع اطلاعاتی گوناگونی قرار بگیرد و با مقایسۀ آنها کمتر در دامِ اطلاعات گمراهکننده بیفتد. بااینحال، پژوهشی جدید که نتایج آن در نیچر منتشر شده است، نشان میدهد که سرچکردن همیشه ما را به افرادی آگاهتر تبدیل نمیکند. بلکه برعکس، ممکن است باعث شود زودتر اخبار جعلی یا اطلاعات گمراهکننده را باور کنیم.
🔹کوین اسلت و همکاران او در دانشگاه فلوریدا برای سنجیدن اثر سرچ در باور به اخبار جعلی، تحقیقی پنجمرحلهای را طراحی کردند که طی آن مشارکتکنندگان دربارۀ دو دسته از اطلاعات، در فواصل زمانی گوناگون، سرچ میکردند. یک دسته از این اطلاعات درست بودند و دستۀ دیگر را اخبار جعلی و گمراهکننده تشکیل میداد. آنها اطلاعاتی راجع به همهگیری کرونا، واکسیناسیون و اقدامات دونالد ترامپ را به مشارکتکنندگان دادند تا با استفاده از سرچ تعیین کنند که درست هستند یا جعلی.
🔹نتایج این تحقیق بسیار نگرانکننده بود. زیرا پیوستگی معناداری بین میزان استفاده از موتورهای جستجوی اینترنتی و باور به جعلیات دیده میشد.
🔹نویسندگان این تحقیق میگویند احتمالاً مقصر اصلی را باید الگوریتمهای هدایتکنندۀ موتورهای جستجو دانست. زیرا این الگوریتمها اهمیت اندکی به اعتبارسنجی نتایجی میدهد که برای کاربران خود پیدا میکنند و تکیۀ آنها بر مطالب ساده، پرطرفدار و جنجالبرانگیز است. آنها بهجای اینکه «مفیدترین» اطلاعات را به کاربر بدهند، «جالبترین» نتایج را به او نشان میدهند.
🔹الگوریتمهای شخصیسازی نتایج در موتورهای جستجو نیز میتوانند این شرایط را بدتر کنند. چرا که در نتیجۀ آنها به شکلی گریزناپذیر به ردپاهای دیجیتال خود میچسبیم و احتمال دریافت دادهها یا تحلیلهای متفاوت کاهش مییابد.
🔹پیش از این، متخصصان هشدارهای جدی دربارۀ اتکا به سرچهای اینترنتی در حوزههایی مانند سلامتی روانی یا مصرف دارویی دادهاند. اما تحقیق اسلیت و همکارانش نشان میدهد که باید این مسئله را در ابعادی بزرگتر نگریست. در دنیای شلوغ و سریع امروز، ما ناچاریم تا دربارۀ خیلی چیزها سرچ کنیم، اما لازم است به تکنیکهای دیگر سواد رسانهای نیز مجهز باشیم تا در دریای اطلاعات گمراهکننده و اخبار جعلی اینترنت غرق نشویم.
🔹آنچه خواندید مروری بود بر مقالۀ کوین اسلیت و همکارانش (سرچهای آنلاین دربارۀ اطلاعات نادرست میتواند تصور صحت آنها را افزایش دهد) که در شمارۀ دسامبر نیچر به انتشار رسیده بود.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
اصول موارد رسانه در خانواده مدیریته!
1️⃣ مدیریت نیاز
2️⃣مدیریت ابزار
3️⃣مدیریت محتوا
4️⃣مدیریت زمان
5️⃣مدیریت مکان
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔻محل تغذیه رسانهای شما کجاست؟
🔹آیا رسانهها با عاملیت سرعت انتشار، ذائقه مخاطب را به سمت فستفودی شدن بردهاند؟
🔹یعنی همانطور که در رژیم غذایی خود به علت شلوغی و کمبود وقت رو به مصرف فستفودها میآوریم، آیا رسانهها نیز با قابلیت اینکه سریع و فوری همه اخبار را ولو غیرمفید و غیرضروری، در اختیار کاربران قرار میدهند به مدل فستفودها عمل میکنند؟
🔹یادمان باشد که همانطور که مدل غذاخوردن ما تضمین کننده سلامت بدن ما است، مدل تغذیه رسانهای ما نیز تضمین کننده سلامتِ رژیم مصرف ما میشود.
🔹برای این منظور نسبت به هر بخش اطلاعاتی که نیاز به دسترسی دارید، بستر مناسبش را در نظر گرفته و زمان مشخصی را برای بررسی و رصد آن اختصاص دهید. به این ترتیب هم به تازهترین اطلاعات مورد نیاز خود در سریعترین زمان دسترسی پیدا کردهاید و هم اطلاعات درستی را به دست آوردهاید.
🔹از سوی دیگر، حتی با در نظر گرفتن تغییرات نسلی، تغییرات رسانهای و دیجیتال، شاید بد نباشد که گاهی به جای تغذیه از بستر شبکههای اجتماعی به خود منبع اصلی رسانه رجوع کنیم. مثلا برای خواندن کتاب به جای رجوع به بریدههای منتشر شده در فضای مجازی، خود کتاب اصلی را تهیه کرده و بخوانیم. به جای خواندن تیترهای خبری روزانه در فضای اینستاگرام، گاهی بد نیست خود روزنامه را بخریم و بخوانیم. این مدل دسترسیها را به مثابه غذاهای خانگی و سالم در نظر میگیریم.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
⭕️ شگردهای رسانه های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب
☸️ #دوقطبیسازی
🔹این شگرد که در چند سال اخیر بهصورت ویژه مورد توجه این رسانهها قرار گرفته است، هدف اصلی آن ایجاد دودستگیهای کاذب است.
🔸 رسانه با استفاده از این روش، به مخاطب چنان القاء میکند که دو طیف و جریان بهصورت صددرصد، مقابل یکدیگر قرار دارند.
یکی شر و دیگری خیر، موافق و مخالف، تندرو و میانهرو و دستهبندیهای از این قبیل که بیشتر از آنکه با واقعیت مطابقت داشته باشد، بازی با واژه ها است.
🔹 رسانهها این شگرد را به اشکال و گونههای مختلف دیگر برای ایجاد درگیری و اثرگذاری صحنههای سیاسی و اجتماعی به کار میبرند و مسائل را چنان نشان می دهند که گویی هر کدام از دو سر قطبها دائماً در حال جداشدن و دورشدن از یکدیگر هستند.
🔸 در ذات همه برنامههایی که با این تکنیک ساخته میشوند، چیزی که برجسته میشود نوعی بینظمی و عدم تحمل حرف مخالف و منتقد است، یا اختیار نداشتن یک گروه، و یا تلاش برای سلطه یک حزب بر حزب دیگر که این موارد را بهصورتی کاملاً حرفهای به خورد مخاطب میدهند.
🔹 برای نمونه در مذاکرات هستهای و ایام انتخابات این شگرد بهوفور مورد استفاد رسانهها قرار گرفته و می گیرد.
🔶 آگاهی از روش های تولید محتوا در رسانه ها برای فریب دادن مخاطب، یکی از مراحل سواد رسانه ای امروز است.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
⭕️ اهمیت داستانسرایی در رسانه
🔻 داستان، زبان رسانه است. هر پیام رسانهای در خود داستانی دارد؛ زیرا:
1️⃣ داستان ها برای مردم جالب هستند.
2️⃣ داستانها منجر به ایجاد اعتماد میشوند.
3️⃣ داستانها در مقایسه با ارائه آمار و حقایق، تاثیرگذاری بیشتری بر انسان دارد.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🚦 #سرطان_اطلاعات
آیا شما نیز از چاقی اطلاعات در رنج هستید؟
🔸در دنیای دور و بر ما، اتفاقات بد زیادی میافتد و واقعاً جای تامل دارد که دانستن این همه اطلاعات ناگوار، به چه کارمان می آید که باید از آنها آگاه بود!
این «اتفاقات بد» شامل جنایات، قحطی، گرسنگی، جنگ، خشونت، ناآرامیهای سیاسی، بیعدالتی و.. است.
🔸از طرفی رسانهها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تمایل سیری ناپذیری برای احساسی کردن اخبار خود داشته و صرف نظر از کم بودن احتمال وقوع، آنها را پررنگ می سازند و با هیجانی کردن داستان خبر، از هر موقعیتی در جهت جلب توجه مخاطبین، سودجویی و گاهاً ایجاد رعب و وحشت استفاده میکنند.
📍سوال مهم این استکه:
از بین هزاران هزار گزاره خبری که در یکماه گذشته خوانده یا شنیدهاید، کدامیک از آنها توانسته است در تصمیم بهتر برای امور مهم و تاثیرگذار زندگی یا مثلا کسب و کار بهترتان، نقش داشته باشد و دردی از شما دوا کند!
📍براستی اخبار با ذهن ما چه می کند؟
🔸وقتی غذایی پرحجم و متضاد، سیستم گوارش انسان را بهم میریزد، این حجم هلههولههای خبری نیز ذهن و مغر آدمی را از هم گسیخته میکند!
بی تردید، شکل و محتوای هر خبری، بر سلامت روانی ما تاثیرگذار است. تاثیرات مستقیم بر روحیه ما و در نتیجه، تفکر و رفتار ما تغییر میکند.
🔸تکرار روزانه اخبار، بویژه درباره موضوعات و وقایعی که امکان اثرگذاری از طرف فرد بر روی آن نیست، بالاخره او را منفعل میکند. این اخبار چنان فرد را تحت فشار می گذارد که در نهایت، دچار یک جهانبینی بدبینانه، بیاحساس، نیشدار و جبری میشود!
🔹عنوانی که از آن به «بیپناهی اکتسابی» یا Learned Helplessness یاد می شود!
📍همراه با حالاتی چون:
▫️افزایش هیجانات کاذب
▫️قضاوت های سطحی و ناصحیح
▫️دوری از دنیای واقعی و انزواطلبی
▫️فاجعه سازی و بزرگنمایی از وقایع
▫️خلاصهخوانی و بیتوجهی به مطالب عمیق و در نهایت «کم عمق شدن اندیشهها»
▫️تاثیر پذیری افراطی از اطلاعات ارسالی از منبع خبر
▫️افزایش امکان ابتلا به برخی از مشکلات روانپزشکی چون: ترس،اضطراب،افسردگی و پرخاشگری
▫️تحریک مفرط منطقه Limbic مغز و ترشح مواد بیوشیمایی که در نهایت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن میشود.به عبارتی، بدن همیشه خود را در وضعیت استرس مزمن احساس میکند.
🚨چه باید کرد؟
▫️انتخاب آگاهانه خبر و پرهیز از دانلود هر بسته صوتی یا تصویری
▫️مدیریت زمان حضور در فضای مجازی
▫️توجه به فعالیت های هدفمند در دنیای واقعی(بویژه: فعالیتهای ورزشی، هنری و اجتماعی)
🚨بشدت مراقب #اعتیاد خبری باشید
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
✅ تاثیر نفوذیها در سیاست گذاری کشورها:
🔹 عوامل نفوذی برای اینکه بتوانند در سطوح استراتژیک اهداف خود را به ثمر برسانند، نیاز به زمان دارند، تا بتوانند با شبکه سازی ویا ارتقاء شغلی خود در سازمان مورد نظر به این مهم دست یابند.
🔸برخی از دستاوردهای نفوذ را در ذیل مرور می کنیم:
🔹 ایجاد شبکه های فعال در سازمان یا وزارتخانه مورد نظر
🔹تاثیر در تصمیم گیری مسئولان
🔹توان اخلال در مسیر صحیح کشور
🔹 فریب سازمان یا وزارتخانه و یا ...
🔹همنوایی غیر مستقیم با سخن دشمنان
🔹 ایجاد یاس و ناامیدی در مردم
🔺ملاحظه:
به نظر می رسد بخش مهم و پیچیده ای از جنگ ترکیبی، نفوذیها هستند که پیشران و تسهیل کننده طرح دشمن می باشند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
⭕️ چگونه سواد رسانه ای را به کودکان بیاموزیم؟
🔻اگر در شبکهای اجتماعی اطلاعات نادرستی مشاهده کردید، با فرزندتان راجع به آن صحبت و بعد با مشارکت او درباره آن موضوع تحقیق کنید.
🔻بچهها را به این فکر بیندازید که ممکن است تیترهای خبری فریبنده باشند و گاهی فقط برای جلبتوجه مخاطب نوشته میشوند.
🔻به آنها کمک کنید قبل از آنکه چیزی را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند، آن را دقیق بررسی کنند.
🔻با بچهها درباره اینکه انتشار مطلبی در شبکههای اجتماعی چه معنایی دارد، صحبت کنید.
🔻اجازه بدهید یاد بگیرند به جنبهها مختلف فعالیتهای آنلاین خود فکر کنند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
⭕️اگر سواد رسانهای داشتیم بازیچه دست شبکه های معاند نمی شدیم
🔸سوادرسانهای یعنی؟
✍️قدرت درک نحوه کارکرد رسانهها و معنی سازی در آنها
درک ساختار رسانهها …
درک اهداف برنامه ریزان و تولیدکنندگان…
محتوای رسانهها….
درک زبان تصاویر …
تاثیرات ناخودآگاه آنها بر مخاطبان…
نیفتادندر دام شانتاژهای رسانه ای ….
تسلط برتکنیکهای اقناع ….
ودرک نحوه ارائه مطالب در قالبهای نوشتاری و یا تصویری …
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand