گواهی دادن ستارهها نخبگان و مردم عادی
این فن پای فرد سومی (ستاره ها، نخبگان و مردم عادی) را به میان میکشد تا گیرنده پیام آنچه را هدف فرستنده بوده است، راحت تر بپذیرد؛ چرا که اگر سازندۀ پیام، چنین نظری را مستقیم به ما منتقل میکرد در پذیرش آن تردید میکردیم.
چهره هایی که مخاطب را به استفاده از فلان نام تجاری (برند) پوشاک یا یک عمل اجتماعی پسندیده تشویق می کنند، چنین نقشی دارند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
روش قدرتمند برای اقناع مخاطب/ از فنون اقناع چه میدانیم؟
🔺اقناع به معنای قانع کردن مخاطب است. برای این موضوع روشهایی وجود دارد که در این نوشتار 10 روش قدرتمند از فنون اقناع را معرفی کردهایم.
🔺همانطور که در مطلب قبلی اشاره شد روشن است که فرستادن پیام از سوی فرستنده و سازنده آن با یک هدف خاص صورت میگیرد. برهمین اساس، تشویق گیرنده پیام به تغییر رفتار، نگرش، باورها و ارزشها مطابق نظر فرستنده، اقناع نامیده میشود. اقناع در مفهوم لغوی به معنای قانع کردن است.
🔸رسانهها با استفاده از شیوههای اقناعی سعی میکنند از طریق عقل یا احساس یا هر دوی آنها بر ما تاثیر بگذارند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🟢 تقویت تفکر انتقادی چه مراحلی دارد؟
☑️ برای ایجاد و تقویت مهارت تفکر انتقادی، باید مرحله به مرحله پیش برویم.
☑️ مرحله اول آگاهی به ضعیف بودن تفکر خود است: یعنی آگاه باشیم که از مشکلات اساسی تفکر خود بی اطلاع هستیم و گمان میکنیم باورها و تصمیمهایمان درست هستند. حال آنکه بسیاری از مشکلاتمان به دلیل تفکر ضعیف ایجاد میشوند اما خود از آنها بیخبریم.
☑️ در این مرحله فاقد معیارهای فکری هستیم و با این اطمینان زندگی میکنیم که افکار و اعمالمان درست هستند. از این رو خودمحور هستیم و درکی از میزان خودمحوری خود نداریم. تشخیص نمیدهیم که تا چه اندازه از دیگران تصورات قالبی داریم و بسیاری از ایدهها را به طور نامعقول رد میکنیم.
☑️ اکثر افراد در این مرحله هستند و از آن بیاطلاعند. اکثر والدین متفکرانی در مرحله تفکر ضعیف هستند و کسانی مثل خود را تربیت میکنند.
☑️ مرحله دوم به چالش کشیدن تفکر خود است: با اذعان به متفکر ضعیف بودن وارد مرحله دوم تفکر انتقادی میشویم. در این مرحله میپذیریم که از اطلاعات اشتباه، متناقض یا گمراهکننده استفاده میکنیم؛ به نتایجی میرسیم که از شواهد موجود به دست نیامدهاند؛ متعصبانه استدلال میکنیم؛ و خودمحورانه و نامعقول میاندیشیم.
☑️ با پذیرش این موارد شروع به تفکر و تأمل بر عادات فکری خود میکنیم. آنها را تحلیل و ارزیابی میکنیم. ساختارهای ذهنی خود را بررسی میکنیم. به بیان ساده از این عقیده که «اگر همه مثل من فکر میکردند دنیا جای بهتری میشد» دست برمیداریم.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
⛔️۸ باور اشتباه در خصوص امنیت دیجیتال
1️⃣من اطلاعات مهمی ندارم که بدرد هکرها بخورد .
2️⃣سرعت دستگاهی که هک شده باشد، کم شده و پیغامهای خطا نشان میدهد.
3️⃣با نصب فایروال روی دستگاهم ، دیگر مشکلی نخواهم داشت.
4️⃣اگر به اینترنت وصل نشوم، خطری متوجه من نمیشود.
5️⃣حالت خصوصی مرورگر اطلاعات من را مخفی نگاه میدارد.
6️⃣من فقط ایمیلهای دوستانم را باز میکنم، پس خطری تهدیدم نمیکند.
7️⃣ویروسها فقط روی ویندوز وجود دارند.
8️⃣اگر وب سایت مشکوکی را فقط بازدید کنم، اتفاقی نمیافتد.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
💢 دهگانه قوی شدن در فضای مجازی
1️⃣ مسأله شناس باشیم. به جای تمرکز بر حواشی، زنجیره ها و مسائل را دقیق بشناسیم.
2️⃣ روایت ساز باشیم نه روایت گر. این یعنی یک قدم جلوتر بودن، یعنی کنشگری نه واکنش داشتن.
3️⃣ ورود سریع و جذاب به موضوعات دو اصل ضروری و حیاتی هستند
4️⃣ آشنایی با الزامات، روش ها و تکنیک های تولید محتوا در فضای مجازی. با شیوه سنتی در فضای مدرن کار کردن یعنی خداحافظ مخاطب.
5️⃣ برای قوی شدن در فضای مجازی باید مخاطب قوی نیز داشت. مخاطبان با آموزش و ارتقای #سوادرسانهای و هوشمند شدن قوی خواهند شد. جهش مخاطب در فضای رسانهای با سواد رسانهای محقق خواهد شد.
6️⃣ خوب ببینیم، خوب بشنویم و خوب تحلیل کنیم. برای این امر باید به هنگام بود. هدر رفت وقت ممنوع. جریان شناسی و دشمن شناسی اهمیت استراتژیک دارد.
7️⃣ هم افزایی نکته کلیدی است، اقدامات را تقویت کنیم نه خنثی و بی اعتبار.
8️⃣ ادبیات و فنون اقناع را بدانیم. حرف خوب را با ادبیات دقیق باید گفت.
9️⃣ در دام فضاسازی های گمراه کننده و ساخته شده توسط دشمن داخلی و خارجی قرار نگیریم.
🔟 به وظیفه و تکلیف مان مومن و معتقد باشیم. بدون بینش و معرفت نسبت به هدف، اقداماتمان اثرگذار نخواهد بود.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
⭕️سلبریتی شناسی
♦️ چگونه سلبریتی بمانیم؟
سلبریتی شدن چه آسان، سلبریتی ماندن چه سخت است!
🔺 افراد زیادی ممکن است به شوهرت رسانههای ناگهانی و زودگذر برسند و بعد از جرقه ای تبدیل به خاکستر شوند. تنها موارد معدودی هستند که به خوبی میتوانند از آب گل آلود مشاهده پذیری در رسانه ها ماهی شهرت بگیرند و دیده شدن شان را تداوم ببخشند.
🔻 به یاد داشته باشید که سلبریتیها بدون توجه رسانهها و مخاطبانشان، اصلاً سلبریتی نیستند! آنها - فارغ از زمینه های سلبریتی شدن - باید دائم من توجهات مخاطب را به خودشان جلب کنند و خود را موفق، مهم، جالب یا جذاب نشان دهند و برای این کار راههای محدودی را در اختیار دارند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
⭕️سلبریتی شناسی
♦️ و ناگهان شهرت!
مورخان و جامعه شناسان غربی با بررسی موضوع شهرت متوجه تغییر عجیبی در دو قرن اخیر شدند. در کنار چهره های همیشگی، افرادی هم به شهرت میرسیدند که لزوما فضیلت یا توانمندی خاصی نداشتند، آنها نه به خاطر کاری که انجام داده بودند بلکه صرفا به خاطر حضورشان رسانه ها و دیده شدنشان توسط مردم به شهرت رسیده بودند. جالب تر اینکه برخی از این چهره ها احترام آمیز هم نبودند. اینگونه افراد پیش از این هم در جوامع حضور داشتند اما کمتر شانس داشتند تا بخاطر شبیه بودن به یک چهره مشهور، آرایش صورت و عمل های زیبایی شان یا توانمندی در آشپزی و رقص و ... در میان دیگر چهره های معروفی همچون فلاسفه، دانشمندان و پادشاهان به شهرت برسند.
برخلاف گونه قدیم شهرت، نه فضیلت اصالتی دارد و نه احترام؛ و این چنین بود که سلبریتی ها متولد شدند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
📒 مراحل کسب #سواد_رسانه_ای مطلوب:
1. اصلاح رژیم مصرف رسانه ای
_ قرار دادن رسانه های مختلف در سبد محتوای مصرفی; هر رسانه کارکرد خاص دارد (کتاب، روزنامه، تلویزیون، سینما، فضای مجازی و...)
_ عدم افراط و تفریط در استفاده از رسانه ای خاص
_مصرف محتوای سالم
2. داشتن نگاه انتقادی به رسانه ها (کلیه رسانه ها ساختگی هستند _ رسانه ها همه ی واقعیت را نمی گویند _ غایت رسانه ها اقناع و تاثیرگذاری بر مخاطب است _ رسانه ها از روی دلسوزی برای ما تولید محتوا نمی کنند _ توجه به سه گانه رسانه، قدرت، اقتصاد _ و...)
3. یادگیری تکنیک ها، روش ها و ابزارهای اقناع و تاثیرگذاری بر مخاطب
برانگیختن عواطف و احساسات، ترس، تکرار، جاذبه های جنسی، شوخی و طنز، شدت و اغراق، نرم افزارهای تدوین و ادیت و...
4. تجزیه و تحلیل پیام و جریان های رسانه ای
5. تولید محتوای رسانه ای سالم، جذاب و هدفمند
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🚫🔴با افشاگران اطلاعات خصوصی در فضای مجازی چگونه میتوان برخورد کرد؟
✳️🔴تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی گردد، خواه تهدیدکننده به این واسطه، تقاضای مال به قصد اخاذی کرده و یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که بر اساس ماده ۶۶۹ قانونمجازاتاسلامی تا هفتادوچهار ضربهشلاق و یا تا دوسال حبس برای آن درنظرگرفتهشدهاست.
✳️🔴بنابراین همینکه کسی شما را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی( شامل عکسها، متن چتها، صدای ضبطشده، فیلم و …) کرده باشد،حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد(که در اکثریت مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمیشوند)، ارتکاب جرم” تهدید” از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است.
#حقوق_سايبری
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
🔻 آسیب های فیزیکی محتمل برای استفاده زیاد و نادرست از موبایل و تبلت و ...
🔹 نگاه کردن به صفحه گوشیهای موبایل اغلب با سری خمیدهتر صورت میپذیرد.
🔸 اگر خمیدگی گردن تا ۶۰ درجه باشد، فشار روی ستون فقرات، گردن و کمر تا ۲۷ کیلوگرم میرسد.
🔹 ادامه این فشار موجب سفتشدن عضلات گردن، انقباض عضلات کمر و حتی ساییدگی زودهنگام دیسک مهرههای ستون فقرات میشود.
🔸 انسان بهعنوان جانداری متحرک نیازمند حرکت است.
#سواد_فضای_مجازی
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
📝استفاده زیاد از اینترنت باعث کاهش #تمرکز #مغز می شود.
💠"نیکلاس کار" در کتابش با عنوان « کم عمق: چطور اینترنت مغز ما را تغییر میدهد» از تاثیر فرسایشی تکنولوژی بر توانایی تمرکز مینویسد: زمانی من یک شیرجه رو عمیق در دریای کلمات بودم، اما حالا با جت اسکی روی آنها اسکی میکنم.
💠 روانشناسان هم از تاثیر عمیق این رخداد بر شیوه تفکر و مغز ما سخن میگویند, نخستین تاثیرش همانطور که نویسنده کتاب تحسین شده کم عمق میگوید بر توانایی تمرکز ما است.
💠محققان در تحقیقی دریافتهاند، نسلی که در آستانه قرن بیست و یکم به سن و سال نوجوانی رسیده از سالمندان فراموشکار تر است.
💠یک مطالعه که توسط دانشگاه کلمبیا انجام شده نشان میدهد، وقتی مردم فکر میکنند میتوانند اطلاعات را از روی اینترنت به دست بیاورند، دیگر تمایلی برای به خاطر سپردن آن ندارند.
💠تحقیقات اخیر به وسیله MRI نشان داده مغز افرادی که زیاد به اینترنت سروکار دارند، شبیه مغز کسانی است که به مواد مخدر معتادند.
💠 مطالعهای که دانشگاه استنفورد انجام شد نشان میدهد مغز افرادی که به طور مستمر در جریان اطلاعات الکترونیکی هستند، در تمرکز و به خاطر آوردن دچار مشکل است.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand
👈📍شبکه های اجتماعی و حواس پرتی
✅کسانی که به صورت دایم در شبکه های اجتماعی حضور دارند نسبت به کاربران معمولی اینترنت کمتر از مهارت انجام چند کار به صورت همزمان بهره می برند. مغز معتادان به شبکه های اجتماعی قادر نیست روی اختلالات صورت گرفته و حواس پرتی های ناشی از اطلاعات مختلفی که دریافت می کند، فیلتر بگذارد و همین مساله باعث می شود این افراد نتوانند چند کار را به صورت همزمان انجام دهند. همچنین افرادی که حضورکمرنگ تری در اینترنت دارند، اطلاعات را با دقت و کیفیت بالاتر در حافظه خود ذخیره می کنند.
💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
🆔 @nasramazand