eitaa logo
نسرا مازندران
467 دنبال‌کننده
130 عکس
38 ویدیو
6 فایل
نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی (نسرا) با تشکیل شبکه گسترده ای از مدرسان سواد رسانه‌ای و آموزش آنها و نیز تولید محتوا و توزیع وسیع آن، در تلاش است در حرکتی جهادی، سطح سواد رسانه‌ای مردم را به سرعت بالا ببرد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 آسیب های فیزیکی محتمل برای استفاده زیاد و نادرست از موبایل و تبلت و ... 🔹 نگاه کردن به صفحه گوشی‌های موبایل اغلب با سری خمیده‌تر صورت می‌پذیرد. 🔸 اگر خمیدگی گردن تا ۶۰ درجه باشد، فشار روی ستون فقرات، گردن و کمر تا ۲۷ کیلوگرم می‌رسد. 🔹 ادامه این فشار موجب سفت‌شدن عضلات گردن، انقباض عضلات کمر و حتی ساییدگی زودهنگام دیسک مهره‌های ستون فقرات می‌شود. 🔸 انسان به‌عنوان جانداری متحرک نیازمند حرکت است. 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand
📝استفاده زیاد از اینترنت باعث کاهش می شود. 💠"نیکلاس کار" در کتابش با عنوان « کم عمق: چطور اینترنت مغز ما را تغییر می‌دهد» از تاثیر فرسایشی تکنولوژی بر توانایی تمرکز می‌نویسد: زمانی من یک شیرجه رو عمیق در دریای کلمات بودم، اما حالا با جت اسکی روی آن‌ها اسکی می‌کنم. 💠 روانشناسان هم از تاثیر عمیق این رخداد بر شیوه تفکر و مغز ما سخن می‌گویند, نخستین تاثیرش همان‌طور که نویسنده کتاب تحسین شده کم عمق می‌گوید بر توانایی تمرکز ما است. 💠محققان در تحقیقی دریافته‌اند، نسلی که در آستانه قرن بیست و یکم به سن و سال نوجوانی رسیده از سالمندان فراموش‌کار تر است. 💠یک مطالعه که توسط دانشگاه کلمبیا انجام شده نشان می‌دهد، وقتی مردم فکر می‌کنند می‌توانند اطلاعات را از روی اینترنت به دست بیاورند، دیگر تمایلی برای به خاطر سپردن آن ندارند. 💠تحقیقات اخیر به وسیله MRI نشان داده مغز افرادی که زیاد به اینترنت سروکار دارند، شبیه مغز کسانی است که به مواد مخدر معتادند. 💠 مطالعه‌ای که دانشگاه استنفورد انجام شد نشان می‌دهد مغز افرادی که به طور مستمر در جریان اطلاعات الکترونیکی هستند، در تمرکز و به خاطر آوردن دچار مشکل است. 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand
👈📍شبکه های اجتماعی و حواس پرتی ✅کسانی که به صورت دایم در شبکه های اجتماعی حضور دارند نسبت به کاربران معمولی اینترنت کمتر از مهارت انجام چند کار به صورت همزمان بهره می برند. مغز معتادان به شبکه های اجتماعی قادر نیست روی اختلالات صورت گرفته و حواس پرتی های ناشی از اطلاعات مختلفی که دریافت می کند، فیلتر بگذارد و همین مساله باعث می شود این افراد نتوانند چند کار را به صورت همزمان انجام دهند. همچنین افرادی که حضورکمرنگ تری در اینترنت دارند، اطلاعات را با دقت و کیفیت بالاتر در حافظه خود ذخیره می کنند. 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand
🔴🔵شما اضافه‌بار دارید! 🔺یکی از اهداف نشان دادن اطلاعاتی است. در شرایط و در فضای موجود افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که هرگز به برخی از آن‌‌ها نیاز ندارند. به عنوان مثال امروزه بسیاری از نوجوانان در جهان، و علائم تجاری بین‌المللی را به خوبی می‌شناسند اما این اطلاعات در هیچ زمینه‌ای به کار آن‌ها نمی‌آید؛ نه قدرت خرید دارند و نه قدرت مصرف، ولی چون در آگهی‌های پیاپی قرار دارند، در این زمینه اطلاعات دارند و این خود نوعی برای آنهاست که سره را از ناسره نمیتوانند تشخیص دهند. 🔺پس باید از پیام‌ها و اطلاعات اطراف‌مان براساس نیاز‌های‌مان استفاده کنیم تا دچار سردرگمی نشویم. سواد رسانه‌ای این امکان را هم در اختیار ما می‌گذارد. 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand
🔵🔴از موارد مورد توجه در ، مورد توجه قرار دادن است 🔺باید بدانیم فرستنده پیام کیست؟ 🔺با چه هدفی پیام را فرستاده است؟ 🔺و چه پیامی را فرستاده است؟ 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand
🔴🔶هدف سواد رسانه ای چیست؟! 🔺برای استفاده از هر ابزاری باید از علم آن سررشته داشته باشیم و اخلاق استفاده از آن را بدانیم 🔺سواد رسانه ای به ما می آموزد چگونه از ابزار استفاده کنیم که نه تنها موجب پسرفت در زندگی نشویم ، بلکه بتوانیم مفید ، بجا و حتی اقتصادی از ابزار استفاده کنیم 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand
🔵🔴نگاه انتقادی به رسانه 🔺یکی از ملزمات در مورد رسانه نگرش انتقادی به آن است 🔺ما آموخته ایم که نه تمام قد خوشبین باشیم و نه بدبین مطلق، ولی از وظایف ما این است که واقع بین باشیم 🔺باید بدانیم رسانه ابزار است و ابزار ممکن است در دست افراد متخلف به وسیله جرم و در دست افراد مناسب به وسیله تبلیغ حقیقت تبدیل شود 🔺پس باید به مسائل درونی و بیرونی رسانه به دید انتقادی و تحلیلی نگاه کنیم 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand
رسانه ها چگونه خبررسانی می کنند؟ مخاطب هوشمند نمی گوید رسانه ها دروغ می گویند، او می داند رسانه ها همه واقعیت را نمی گویند. 📝چند روشی که رسانه با استفاده از آن خبررسانی می کند: 💠برجسته سازی‎ يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانه‌ها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب می‌شود. این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت ساده آنها از این طریق به مردم دیکته می‌کنند که به چه موضوعاتی و چگونه بیندیشند. رسانه ها از میان همه مطالب و اخبار، برخی مسائل را برجسته تر می کنند؛ این در حالی است که در واقعیت ممکن است آنقدر هم مهم نباشد. 1️⃣ رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند. 2️⃣ تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند. 🔅«دروازه بانی خبر»: در این روش رسانه ها، همه چیز را نمی گویند، بلکه برخی مسائل را که با راهبردهای آنها هم خوانی دارد، پخش و منتشر می کنند. 🔅«چارچوب سازی»: در این روش رسانه ها چارچوبی مفهومی برای مخاطب می سازند که همه مسائل را در آن قالب برای مخاطب تفسیر می کنند. به این ترتیب مخاطب پس از مدتی با رسانه «هم تحلیل» می شود و از آن چارچوب فکری- معرفتی به دنیا نگاه می کند 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand.
🔔هرگاه خواستید میزان دانش خود از رسانه را بسنجید به این پاسخ دهید. 1️⃣.آیا می دانید تفاوت یک رخداد واقعی و یک رخداد رسانه ای چیست؟ 2️⃣. آیا می توانید توضیح بدهید که رسانه ها چگونه اطلاعات را به صورت نامحسوس دستکاری می کنند؟ 3️⃣.آیا مغالطات رایجی که رسانه ها به کار می برند را می شناسید؟ 4️⃣. آیا می توانید قسمتی از داستان که کتمان می‌شود را کشف کنيد؟ 5️⃣. آیا می توانید توضیح دهید چگونه رسانه ها، با تکنیک هایی مانند زاویه‌ دوربین، ترفندهای نورپردازی، موسیقی و ... می توانند تصویر ما را از یک شخصیت/رخداد دستکاری کنند و عواطف ما را از تنفر به عشق و یا برعکس تغییر دهند؟ 6️⃣.آیا می توانید توضیح دهید که چرا آدم ها، برداشت های کاملا متفاوت از یک پیام رسانه ای می کنند؟ 7️⃣.برای انتشار/بازنشر/فوروارد کردن مطلبی که خودم تهیه نکرده ام، چه نکاتی را باید برای رعایت مالکیت معنوی و اخلاق حرفه ای رعایت کنم؟ 💥💥💥💥💥💥💥💥 اگر جواب تان به بیشتر هفت سوال بالا منفی است، باید به سواد رسانه ای خود شک کنید! و نیاز دارید که در این مورد بیشتر بخوانید و بدانید. لطفا به سطح تحصیلات و هوش و زیرکی خود اتکا نکنید. 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand.
مسمومیت اطلاعاتی: تقریباً تمام اطلاعاتی که ما روزانه دریافت می‌کنیم، اطلاعات دسته چندمی است که بارها از فیلتر اندیشه‌ها و قضاوت‌های دیگر رد شده و از آن تأثیر پذیرفته است و اولین درس از سواد رسانه‌ای در چنین شرایطی این است که بدانیم آنچه در رسانه می‌بینیم، لزوماً واقعیت نیست و می‌تواند ضد واقعیت نیز باشد. نیوتن مینو، پژوهشگر معروف می‌گوید در سال 1981 نگران بودم که فرزندانم نخواهند توانست از تلویزیون منفعتی ببرند. 30 سال بعد نگرانیم از این بابت بود آیا نوه‌هایم از صدمات تلویزیون در امان خواهند بود؟ مالکوم ایکس می‌گوید: اگر مراقب نباشید روزنامه‌ها با شما کاری خواهند کرد تا از کسانی که به آنها ظلم می‌شود متنفر باشید و به کسانی که به آنها ظلم می‌کنند عشق بورزید. این دو جمله شاید بتوانند بهترین توصیف از عواقب آلودگی اطلاعاتی باشند. 🗣🗣حواسمان به هجوم اطلاعاتی که روزانه دریافت می کنیم، باشد. 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand
🔻محل تغذیه رسانه‌ای شما کجاست؟ 🔹آیا رسانه‌ها با عاملیت سرعت انتشار، ذائقه مخاطب را به سمت فست‌فودی شدن برده‌اند؟ 🔹یعنی همانطور که در رژیم غذایی خود به علت شلوغی و کمبود وقت رو به مصرف فست‌فودها می‌آوریم، آیا رسانه‌ها نیز با قابلیت اینکه سریع و فوری همه اخبار را ولو غیرمفید و غیرضروری، در اختیار کاربران قرار می‌دهند به مدل فست‌فودها عمل می‌کنند؟ 🔹یادمان باشد که همانطور که مدل غذاخوردن ما تضمین کننده سلامت بدن ما است، مدل تغذیه رسانه‌ای ما نیز تضمین کننده سلامتِ رژیم مصرف ما می‌شود. 🔹برای این منظور نسبت به هر بخش اطلاعاتی که نیاز به دسترسی دارید، بستر مناسبش را در نظر گرفته و زمان مشخصی را برای بررسی و رصد آن اختصاص دهید. به این ترتیب هم به تازه‌ترین اطلاعات مورد نیاز خود در سریع‌ترین زمان دسترسی پیدا کرده‌اید و هم اطلاعات درستی را به دست آورده‌اید. 🔹از سوی دیگر، حتی با در نظر گرفتن تغییرات نسلی، تغییرات رسانه‌ای و دیجیتال، شاید بد نباشد که گاهی به جای تغذیه از بستر شبکه‌های اجتماعی به خود منبع اصلی رسانه رجوع کنیم. مثلا برای خواندن کتاب به جای رجوع به بریده‌های منتشر شده در فضای مجازی، خود کتاب اصلی را تهیه کرده و بخوانیم. به جای خواندن تیترهای خبری روزانه در فضای اینستاگرام، گاهی بد نیست خود روزنامه را بخریم و بخوانیم. این مدل دسترسی‌ها را به مثابه غذاهای خانگی و سالم در نظر می‌‌گیریم. 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand
این ۶ پیامک را باز نکنید! 🔹📱 در دنیای امروزی،یکی از چالش‌ها، کلاهبرداری پیامکی است که به عنوان یک روش متداول برای تقلب و سرقت پول و اطلاعات مردم شناخته می‌شود. شرکت امنیتی McAfee اخیرا مطالعه‌ای درباره پیام‌های کلاهبرداری در سراسر جهان منتشر کرده است که حساب‌های میلیون‌ها کاربر را در معرض سرقت یا هک قرار می‌دهد. در این مطالعه ۶ پیام خطرناک که کلاهبرداران از طریق پیامک یا واتس اپ برای هک کردن دستگاه‌هایشان یا سرقت پول ارسال می‌کنند، مطرح شده است. 🔹📲 ۱- «تو جایزه را بردی!» 🔹این پیام ممکن است با تغییرات جزئی نیز همراه باشد، مانند مشخص کردن جایزه برنده شده، اما به احتمال ۹۹ درصد این پیام کلاهبرداری است و هدف آن سرقت پول افراد است. 🔹📲۲- اعلامیه‌ها یا پیشنهاد‌های شغلی جعلی 🔹به یاد داشته باشید که پیشنهاد‌های کاری هرگز از طریق واتس‌اپ یا پیامک ارائه نمی‌شود و هیچ شرکت حرفه‌ای با شما در این پلتفرم‌ها تماس نخواهد گرفت، بنابراین همچنین پیام‌ها کلاهبرداری است. 🔹📲 ۳- پیام‌های هشدار بانکی با لینک 🔹پیام‌های هشدار بانکی دریافت‌شده از طریق پیامک یا واتس‌اپ که از کاربران می‌خواهند داده‌های خود را از طریق لینک موجود در پیام تکمیل یا به‌روزرسانی کنند، کلاهبرداری است و هدف آن سرقت پول شماست. 🔹📲۴- اطلاعات درباره عملیات خریدی که انجام نداده‌اید 🔹هرگونه پیام در مورد عملیات خریدی که انجام نداده‌اید کلاهبرداری محسوب می‌شود وهدف اصلی آن هک کردن گوشی موبایلتان است. 🔹📲۵- به روز رسانی اشتراک 🔹با افزایش پلتفرم‌های الکترونیکی، کلاهبرداران با ارسال پیام‌های جعلی درمورد به روزرسانی اشتراک این پلتفرم‌ها ازطریق لینک، سعی می‌کنند دستگاه شما را هک کنند. 🔹📲 ۶- هشدار امنیتی مربوط به به روز رسانی حساب 🔹پیام‌های هشدار امنیتی در مورد هر به‌روزرسانی حسابتان درآمازون یا هر شرکت تجارت الکترونیکی نیز تله هستند، بنابراین لطفا توجه داشته باشید که هرگز این شرکت‌ها از طریق پیامک یا واتس‌اپ برای چنین هشدار‌های مهمی با شما تماس نمی‌گیرد. 💠 نسرا مازندران(نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی) 🆔 @nasramazand