٤- اهل گمنامی و بی نشانی بسیجی از آنجا که رفتارش را با اخلاص و تنها برای خدا انجام میدهد، منطقی است که به دنبال نام و نشان نبوده و از هرگونه شهرت و تبرج دوری گزیند. به همین خاطر است که حضرت روح الله(ره) در وصف بسیجیانش چنین میسراید: "بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بینشانی گرفتهاند." (67/9/2)
این گمنامی و بینشانی در اظهارات رهبر معظم انقلاب نیز چنین برجسته شده است: "حتّی در میدانهای علمی در عرصههای علمی، جوانان مؤمن که خصوصیتشان همین است که مؤمناند، دنبال نام و نشان نیستند، از همهی ظرفیت استفاده میکنند؛ هدف هم آرمانهای نظام اسلامی است. معنای بسیجی این است."(88/9/4)
٥- اهل حضور در صحنه
یکی از مهمترین شاخصههای نگرش بسیجی، مساله حضور در صحنه است. بسیجی عارفی عزلتنشین نیست که تنها به ذکر و خودسازی فارغ از اجتماع زیست کند، بلکه عارفی است مجاهد که با تیزبینی و بصیرت همواره در صحنه حاضر است. او در صحنه است تا حافظ ارزشها باشد و به تعبیر رهبر عزیزمان "بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند." (71/4/22)
شاخصههای بسیجی از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنهای
به واقع بسیجی باحضور در صحنه معنا مییابد و لاغیر! البته این حضور، خود ابعاد و ویژگیهایی دارد که بدان باید توجه شود:
١-٥- دائمی: این حضور موقت نیست و ساعت و زمان و دوره نمیشناسد و همیشگی و دائمی است. و به تعبیر امام خامنهای: "انتظاری که امام از بسیج داشت، آمادگی و حضور دائمی بود؛ زیرا بسیج، پشتوانهی اصلی انقلاب است."(68/4/6)
٢-٥- فراگیر: این حضور البته گستره و مرز نمیشناسد و در هر جا و هر میدانی که برای دفاع از انقلاب اسلامی بدان نیاز باشد حضور دارد. به تعبیر کاملتر: "بسیج، یعنی حضور در میدانهایی که نظام اسلامی، وظیفهی انسانی و الهی و نیازهای کشور، حضور او را در آن میدانها لازم میداند و او را به آنها فرا میخواند. بسیجی، هر یک از آحاد ملت است که در هرجایی که به حضور او نیاز هست، آماده باشد." (80/8/21)
شاخصههای بسیجی از منظر امام خمینی (ره) و امام خامنهای
٦- اهل عمل مجاهدانه
مؤلفه دیگری که ماهیت تلاش و کوشش بسیجی را از دیگر تلاشها و فعالیتهای مشابه متمایز میسازد، آن است که تلاش بسیجی عملی جهادی است که برای مقابله با اقدامات دشمن و مهار ترفندهای آن صورت میگیرد. به واقع عمل بسیجی جهدی خالی از جهت و تلاشی بدون هدف نیست، بلکه مبارزهای است عملی برای مقابله با دشمن و دفاع از اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی. به فرموده حکیم فرزانه انقلاب اسلامی: "معنای بسیج، توأم کردن ایمان و عمل است؛ عمل مجاهدانه، نه صرفاً عمل شخصی. از نظر اسلام، ایمان مجرد از عمل، یک حداقل است. ایمان کامل و ایمان حقیقی آن ایمانی است که با جهاد در میدان عمل همراه باشد. "و الّذین امنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل اللَّه و الّذین آووا و نصروا اولئک هم المؤمنون حقّا"؛ (انفال: ٧٤) مؤمن حقیقی آن کسی است که ایمان را با جهاد و هجرت و نصرت همراه میکند. تشخص بسیجی به این است. این فکر غلط و انحرافی که ما ایمان را منهای عمل و منهای جهاد، برای تقرب الی اللَّه کافی بدانیم، این آیه و آیات زیادی آن را رد میکنند. بسیج، قائم به همین است که ایمان همراه با عمل، آن هم عمل مجاهدانه باشد." (89/8/2)
مبتنی بر نظر معظمله "هر دانشجویی با هر سلیقهی سیاسی، اگر پایبند به ارزشهای انقلاب و آمادهی حضور در عرصهی مبارزهی فرهنگی و سیاسی با استکبار و ایادی آشکار و نقابدار آن است، میتواند در خیل بسیجیان دانشگاه و عضوی از بسیج دانشجویی باشد." (77/7/14) کتاب بسیجی کیست!؟ ناصرکاوه