eitaa logo
نودِ اقتصادی
1.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
733 ویدیو
0 فایل
↙️ آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران 🌐 سایت http://www.90eghtesadi.ir هماهنگی جهت تبلیغات: @Sepehr_ads
مشاهده در ایتا
دانلود
13.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 فیلم/ مسعود براتی، معاون سازمان سرمایه گذاری خارجی در گفتگو با «نود اقتصادی»: دولت قبل مجوزهای صادر شده برای سرمایه گذاری خارجی را به عنوان عدد جذب سرمایه خارجی اعلام می‌کرد!/ در سال اجرای برجام از ۱۰.۲ میلیارد دلار مجوز سرمایه خارجی ۸.۷ میلیارد دلار ابطال شد. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
10.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 فیلم/ صدیف بدری، عضو کمیسیون جهش تولید مجلس: در تبصره ۱۸ بودجه امسال بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی اشتغال از محل‌ها و منابع مختلف پیش بینی شده که بررسی‌های ما نشان می‌دهد عملکرد دولت در این حوزه صفر بوده است! ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
6.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 فیلم/ برجام سیستمی بود که ما را ۱۰۰ برابر بیشتر از قبل به چاه تحریم انداخت/ برجام فقط یک توافق اجرایی ساده با دولت اوباما بود 👤 علیرضا یاوری، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران: در برجام اشتباهات زیادی کردیم، چون سیستم حقوق داخلی آمریکا را نمی‌شناختیم. سیستم حقوقی آمریکا می‌گوید هر توافقی با دولت آمریکا برای این که تبدیل به معاهده شده و برای دولت آمریکا لازم الاجرا شود باید با دو سوم آرای مثبت سنا تصویب شود. هر کس یک ترم حقوق هم خوانده باشد می‌فهمد توافقات حقوقی تا در مجالس قانون گذاری کشور نیاید لازم الاجرا نمی‌شود. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
11.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 فیلم/ گرانی دلار در روزهای اخیر توطئه است، هیچ کمبودی در ارز نداریم، بر اساس گزارش IMF سومین ذخایر ارزی منطقه را داریم 👤 محمدرضا میرتاج الدینی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «نود اقتصادی»: نوسانات ارزی وقتی پیش می‌آید که کمبود داشته باشیم، الان هیچ کمبود ارزی نداریم. بر اساس گزارش رسمی صندوق بین‌المللی پول که چند هفته پیش منتشر شد، ایران دارنده سومین ذخایر ارزی در منطقه است که میزانش ۲۲۰ میلیارد دلار است. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 فیلم/ دکتر علی سعدوندی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی: ۷۵ درصد زنان و دختران ایرانی، چهل سال پیش بی‌سواد بودند و امروز در شرایطی هستیم که دختران ۲۳-۱۸ سال، از نظر علاقه ورود به دانشگاه حتی برتر از کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا هستند. بعد از انقلاب احساس امنیت به خانواده ایرانی از جمله زن و دختر ایرانی منتقل شد ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 فیلم/ افق حمل و نقل ۳۰۰ میلیون تن کالایی کریدور شمال جنوب، لنگ تکمیل شدن راه آهن رشت - آستاراست/ فقط امکان انتقال ۲۰ میلیون تن کالا را داریم/ ترکیه در حال استفاده از ضعف‌های زیرساختی ماست 👤 حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی در گفتگو با «نود اقتصادی»: ارتباطات ایران و روسیه بعد از جنگ اوکراین متحول شده است/ میزان تمایل روسیه برای افزایش حجم تجارت با ایران و استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی افزایش یافته است/ فقدان زیر ساخت‌های داخلی مانع توسعه روابط تجاری با روسیه است. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
🔴 ایران پل ارتباطی روسیه و آسیای میانه به آب‌های آزاد دنیاست/ هدف گذاری ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا از مسیر ایران تا پایان سال ۲۰۲۳ 🔸شهریار افندی زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی: دو کشور ایران و روسیه در ماه‌های گذشته نشست‌های کاری بسیاری را در خصوص توسعه روابط حمل‌ونقلی و ترانزیت برگزار کرده‌اند و در آوریل امسال نیز کمیته‌های حمل‌ونقل ایران و روسیه در مسکو هدف‌گذاری ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیت را تا پایان سال ۲۰۲۳ در برنامه قرار داده‌اند. 🔸برای رسیدن به این هدف، نیاز است همه مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و ترکیبی برای ترانزیت کالا به اقیانوس هند فعال شوند و فعالان اقتصادی می‌توانند در بخش سرمایه‌گذاری و تبادلات تجاری در کنار دولت‌ها مؤثر باشند. 🔸ایران به عنوان پل ارتباطی روسیه و آسیای میانه به آب‌های آزاد دنیا شناخته می‌شود، به همین دلیل فعالیت اقتصادی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی روسیه در ایران در حوزه‌های حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک می‌تواند مزایای خوبی برای دو طرف در بر داشته باشد. 🔸در حال حاضر بنادر شمالی و جنوبی ایران در حال توسعه هستند تا جایی که ظرفیت بنادر کشورمان در شمال و جنوب، ۲۷۰ میلیون تن در سال است و آمادگی برای سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در بنادر ایران فراهم شده است. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
🌐 روند کاهشی تشکیل سرمایه ثابت طی سال‌های اخیر/ سرمایه ها مستهلک شده‌اند ▪️علی نبوی، معاون وزیر صمت: طبق آمارهای موجود تشکیل سرمایه ثابت طی سال‌های اخیر در ایران روند کاهشی به خود گرفته و در عمل استهلاک سرمایه‌های مورد سرمایه گذاری در کشور از تشکیل سرمایه ثابت پیشی گرفته است؛ این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌های ایجاد شده در کشور مستهلک و زمان بازسازی این سرمایه‌ها فرا رسیده است اما طرح‌های نوسازی و بازسازی در واحدها اجرا نمی‌شود. ▪️شدت مصرف انرژی در ایران بالاست و همینطور آلایندگی خیلی از صنایع در کشور با تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز تطبیق ندارد از این رو باید برای این گونه صنایع برنامه ریزی و اقدامات مناسبی انجام داد. ▪️افزایش بازدهی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی منجر به رقابت‌پذیری واحدها می‌شود. یک واحد فعال اقتصادی هر روز باید بهتر از دیروز کار کند تا در شرایط رقابتی چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی دنیا با رقبا بتواند رقابت کند. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
⭕️ شرکت‌های پتروشیمی با تشکیل یک کنسرسیوم مشکل صادرات را حل کنند/ مجبوریم برای صادرات هر تن کالا ۱۰ تا ۱۵ تن بیشتر هزینه کنیم 🔅یوسف مسافر ، سرپرست بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی پتروشیمی: به دلیل تحریم کشتی‌های ایرانی به مقصد بنادر هند مجبور هستیم برای صادرات محصولات از کشتی‌های خارجی استفاده کنیم. همچنین به‌دلیل برخی محدودیت‌ها در بندر امام، مجبوریم تولیدات را به بندرعباس منتقل کرده و آن‌ها را از آنجا صادر کنیم. 🔅همین مسئله برای ما ۱۰ تا ۱۵ دلار هزینه حمل را در هر تن افزایش می‌دهد. ضمن این‌که وقتی محصولات را با کشتی‌های فیدر به ماهشهر می‌آوریم باعث افزایش زمان می‌شود. 🔅پیشنهاد می‌کنیم شرکت‌های پتروشیمی یک کنسرسیوم برای حل این مشکل تشکیل دهند. چند سال است که در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی این مشکلات وجود دارد. کشتی‌های ایرانی به مقصد هند تحریم هستند و مجبوریم برای صادرات محصولات از کشتی‌های خارجی استفاده کنیم که این کار هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
📸 طی ۲۰ سال اخیر سهم کشاورزی در صادرات ایران از ۲۴ به ۱۸ درصد کاهش یافته 🔹به گزارش «نود اقتصادی» براساس آمارهای گمرک ایران، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۹ سهم بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی کشور، از حدود ۲۴ درصد در سال ۱۳۸۰ و ۲۶ درصد در سال ۱۳۸۲ به ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۶ و به ۱۸ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است. 🔹افزایش خشکسالی در کشور و رشد صادرات بخش‌های معدن‌پایه و نفت‌پایه ازجمله دلایل عقب‌ماندگی صادرات بخش کشاورزی در مقابل سایر بخش‌هاست. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
🔴 افت صادرات به عراق در نیمه دوم سال جبران می‌شود/ میزان صادرات گاز به عراق هنوز در آمار محاسبه نشده 🔅جهانبخش سنجابی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق: در ۷ ماهه سال جاری در زمینه صادرات کالا به عراق به لحاظ وزنی به میزان قابل توجهی با افت مواجه بودیم.  امسال پروفرمای صادرات گاز در شهریور و مهر به گمرک اظهار نشد بنابراین با توجه به اینکه میزان صادرات این کالا به صادرات غیرنفتی اضافه می‌شد و امسال این رقم در میزان صادرات لحاظ نشد در نتیجه با افت صادرات به لحاظ ارزش به عراق مواجه شدیم، لذا پیش‌بینی می‌شود که با اضافه شدن میزان صادرات این بخش به صادرات در ماه‌های آینده وضعیت صادرات جبران شود. 🔅یکی دیگر از عوامل افت صادرات به عراق موانع تعرفه‌ای و سیاست‌گذاری‌ها مربوط به کردستان عراق است. در تجارت با عراق نسبت به پیش‌بینی عقب‌تر هستیم، اما خوشبین هم هستیم که بخشی از عقب‌ماندگی در نیمه دوم سال جبران شود. 🔅محدودیت‌هایی برای صادرات محصولات معدنی و فولادی در کشور ایجاد شده بود که خوشبختانه به علت ورود دیوان عدالت اداری، بخشنامه‌های محدود کننده ملغی شد بنابراین یکی از دلایلی که پیش‌بینی می‌شود افت تجارت به عراق در نیمه دوم سال جبران شود لغو این قبیل محدودیت‌ها است. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ
🌐 تکمیل خط‌آهن رشت-کاسپین تا پایان سال/‌ اتصال اردبیل و سنندج به شبکه ریلی در بهار ۱۴۰۲‌ ▪️عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل: برای احداث و اتمام ۴۹۰ کیلومتر باقی مانده از پروژه خط‌آهن زاهدان - چابهار، ۳۰۰ میلیون یوروی دیگر مورد نیاز است. به طور طبیعی همه این مبلغ را امسال نیاز نداریم اما برای اتمام پروژه چابهار - زاهدان و اتمام آن تا پایان سال آینده نیازمند ۳۰۰ میلیون یورو هستیم. ▪️ تامین مالی چهار پروژه ریلی دیگر را در دستور کار داریم. بخشی از اعتبار مورد نیاز این چهار پروژه ۱۴ آبان ماه تامین و ابلاغ شد؛ هر چند که کل مبلغ مورد نیاز برای این پروژ‌ه‌ها را پوشش نمی‌دهد اما بخشی از منابعی است که باید برای این پروژه‌ها تامین شود. قطع به یقین می‌گویم که تا پایان امسال پروژه ریلی بستان‌آباد - تبریز به طول ۴۴ کیلومتر و پروژه رشت- کاسپین به طول ۳۶ کیلومتر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. ▪️پروژه دیگر، راه‌آهن میانه اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر است که بخش عمده آن ساخته شده است؛ با توجه به حمایت دولت و مسئولان استاد از این پروژه تلاش می‌کنیم تا پایان سال یا حداکثر اوایل سال آینده خط آهن میانه- اردبیل را برای بهره‌برداری آماده کنیم. ✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️ 🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD9kO8xINJK_Z5xVqQ