eitaa logo
کانال نوای عاشقان
14.5هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
353 فایل
﷽ 📚کاملترین مرجع اشعار برای مداحان 📑کپی مطالب با ذکر منبع موجب رضایت اهل‌بیت می‌باشد. 📩شاعران گرامی اگرتمایل به همکاری داشته باشید میتوانید،با بنده؛️مرتبط بشوید 🌻༎شرائط |تـبادلات @h_salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. مرثیه اربعین برخیز برادر شهیدم من زینبم از سفر رسیدم از رنج اسارت آمدم من مشتاق زیارت آمدم من با پیکر خسته ام رسیدم با قلب شکسته ام رسیدم ای تشنه،ذبیح کربلایی برخیز حسین من کجایی؟ هرچند به خون وضو گرفتم پیراهنت از عدو گرفتم با معجر خون نقاب کردم در راه تو انقلاب کردم از شام بلا رسیده ام من دنبال سرت دویده ام من من در غم تو اسیر بودم در سلسله هم امیر بودم تو رفتی و غیرت از جهان رفت آه دل من به اسمان رفت تا پرچم ساقی ات زمین خورد از معجر خواهرت امان رفت تو رفتی و نیزه ها رسیدند از شانه ی کودکان توان رفت با ضربه ی دست های سنگین هوش از سر و گوش دختران رفت جان بود هنوز در وجودت دیدم که سر تو بر سنان رفت انگشتر خون گرفته ات را دیدم که به دست ساربان رفت از داغ تو باغ ارغوانم چل روز شده که قد کمانم از شام یهود آمدم من با روی کبود آمدم من با کوه عذاب می رسم من از بزم شراب می رسم من باز آمده ام به رنگ لاله با قافله ات به جز سه ساله بعد از تو همیشه بی کسم من با چادر پاره می رسم من در کوفه شد آنچه فرض کردم من چادر کهنه قرض کردم بگذار نگویمت ز بازار از کوچه و از نگاه انظار در کوفه به روی باز بودیم بر ناقه ی بی جحاز بودیم در کوفه غریب و آشنا زد شاگرد قدیمی ام مرا زد چل منزل عذاب کشت ما را لالای رباب کشت ما را در پنجه ی قوم پست بودیم همراه سپاه مست بودیم 👇
باز هم زار و غمین زینبم کشته ی بانگ حزین زینبم واحسینا حسینا حسین سینه چاک اربعین زینبم اربعین داغ های بی امان داغ یک شش ماه و داغ جوان اربعین سینه سرخان حسین اربعین شور عشق عاشقان اربعین یک علمدار رشید اربعین چشم های ناامید اربعین یا اخا ادرک اخا اربعین قامتی کز غم خمید اربعین غیرت چشم عمو اربعین دست های با وضو هر چه می خواهد دل تنگت بگو اربعین بوسه ی زیر گلو اربعین دوری سر از بدن اربعین شاهدان بی کفن اربعین لاله های له شده اربعین لاله و یاس حسن اربعین خیمه های سوخته اربعین دست و پای سوخته دم گرفته زینب کُبرای عشق واحسینا با صدای سوخته اربعین پیکر غارت شده اربعین معجر غارت شده اربعین روضه های نیمه شب آه از انگشتر غارت شده
بانوای خادمه باقرزاده🎤🎼🎼 لسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللهِ اَبَداًما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ" *مثل اونایی که الان رسیدن کربلا،مثل زائرایی که با پاهای آبله زده الان رسیدن روبرو حرمش،مثل جابر که اومد کربلا سلام کرد؛مثل زینب که هر طرف رو که نگاه میکنه یاد یه خاطره می افته؛دستت رو روی سینه بگذار "اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ" ✨بسوز ای دل که امروز اربعین است دل مادر پی آن کاروان است ✨عزای پور ختم المرسلین است ✨قیام کربلایش تا قیامت ✨سراسر درسْ بهر مسلمین اس ✨که از کرب و بلا، با غم روان است ✨چه زنجیری به دست و بازوان است ✨که گریان دیده روح الامین است ✨به یاد کربلا دل‏ها غمین است ✨دلا خون گریه کن چون اربعین اس روز اربعین ، امام حسین دو زائر دل شکسته داشته ، یکی زینب و دیگری جابر است اما عاشقان ابی عبدالله جابر  برای اولین بار قبر ابی عبدالله را زیارت می کند . ولی عمه سادات اولین بار در گودال قتلگاه بدن بی سر برادر را در آغوش گرفت بوسه بر رگهای بریده برادر گذاشت . سر به طرف آسمان بلند کرد گفت : خدایا این قربانی را از آل الله قبول بفرم یکی از زایران ابی عبدالله جابر بن عبدالله انصاری... اومد کربلا... با آب فرات غسل کرد... با خضوع و خشوع... اومد کنار قبر ابی عبدلله نشست... دست گذاشت روی قبر مبارک... صدا زد... السلام علیک یا اباعبدالله دید جوابی نیومد... دوباره صدا زد جواب نیومد... صداش به ناله بلند شد... ا حبیب لا یجیب حبیب آیا دوست جواب دوست رو نمیده... یدفعه خودش جواب خودش رو داد گفت... جابر جواب سلام از آقایی میخواهی که بین سر و بدنش جدایی افتاده... جابر داره عزاداری میکنه... یدفعه صدای قافله ای رو شنید... یه قافله ای...غريبانه... داره به کربلا نزدیک میشه... 🔸ز جا برخیز جابر، دلبر جانانه می آید 🔸قدم از خانه بیرون نه، که صاحب خانه می آید جابر... بلند شو... بلاکش دوران زینب داره میاد... 🔸ره واکنید قافله سالار میرسد 🔸یک قافله اسیر ،عزادار میرسد 🔸برخیز یا حسین سری دست و پا نما 🔸دلبر برای دیدن دلدار میرسد نميدونم این زن و بچه ها چه حالی داشتند... وقتی رسیدند کربلا... عقده های دلشون باز شد... صدای ناله از هر طرف بلند شد... اما صدای ناله یک خواهری از همه جانسوزتره... 🔸رسیدم کربلا اى داد بى داد 🔸حسین سر جدا، اى داد بى داد 🔸چهل روز است گریانم حسین جان 🔸چو موى تو پریشانم حسین جان 🔸چهل روز است می‏خوانم حسین جان 🔸حسین جانم حسین جانم حسین جان خدایا همین جا بود عزیزان ما رو سر بریدند... همین جا بود اطفال ما رو کشتند... همین جا بود تیر به گلوی اصغر زدند... 🔸همین جا شیر خواره گریه می‏کرد 🔸رباب بى ستاره گریه می‏کرد 🔸گهى بر گاهواره گریه می‏کرد 🔸گهى بر مشک پاره گریه می‏کرد 🔸خدایا از چه طفلم دیر کرده؟ 🔸مرا بیچاره کرده پیر کرده خدایا خیلی برام سخت گذشت... 🔸همین جا دور اکبر را گرفتند 🔸ز ما شبه پیمبر را گرفتند 🔸ولى از من دو دلبر را گرفتند 🔸هم اکبر هم برادر را گرفتند همین جا بود جلو چشمانم علی اکبرم رو قطعه قطعه کردند... دستهای عباسم قطع کردند خودم دیدم نانجیب با خنجر برهنه روی سینه برادرم حسین... جلو چشمانم حسینم رو پرپر کردند 🔸خودم دیدم ز بالای بلندی 🔸که محبوب خدا را سر بریدند 🔸خودم دیدم کبوترهای معصوم 🔸همه، سر زیر پرها کرده بودند الا لعنه الله علی القوم الظالمین.
گمانم کربلا شد عمه نزدیک  سحر چون پیک غم از در درآید / شرار از سینه، آه از دل برآید ندای کاروانی از وطن دور / به گوش جان ز دیوار و در آید گمانم کاروان اهل‌بیت است / که سوی کعبه‌ دل با سر آید گلاب از چشم هر آلاله جاری است / که عطر عترت پیغمبر آید پس از یک اربعین اندوه و هجران / به دیدار برادر، خواهر آید همان خواهر که غوغا کرده در شام / همان ریحانه‌ پیغمبر آید همان خواهر که با سِحر بیانش / به هر جا آفریده محشر آید همان خواهر که کس نشناسد او را / به باغ لاله ‌های پرپر آید همان خواهر ولی خاطر پریشان / سیه‌ پوش و بنفشه ‌پیکر آید اگر از کربلا، غمگین سفر کرد / کنون از گرد ره، غمگین‌تر آید نوای وای وای از جان زهرا / صدای های های حیدر آید از این دیدار طاقت‌ سوز ما را / همه خون دل از چشم تر آید غم ‌آهنگی به استقبال یک فوج / کبوترهای بی‌ بال و پر آید بیا با این کبوترها بخوانیم / سرودی را که شام غم سرآید شمیم جان ‌فزای کوی بابم / مرا اندر مشام جان برآید گمانم کربلا شد عمّه نزدیک / که بوی مُشک ناب و عنبر آید به گوشم عمّه از گهواره‌ گور / در این صحرا، صدای اصغر آید مهار ناقه را یک دم نگه‌ دار / که استقبال لیلا، اکبر آید ولی ای عمّه دارم التماسی / قبول خاطر زارت گر آید در این صحرا مکن منزل که ترسم / دوباره شمر دون با خنجر آید
متن نوحه به تو از دور سلام محمد حسین پویانفر ───┤ ♩♬♫♪♭ ├─── به تو از دور سلام به سلیمان جهان؛ از طرف مور سلام به تو از دور سلام دل من واسه زیارت میزنه شور، سلام! به تو از دور سلام به حسین از طرف وصله ‌ی ناجور سلام!  همه دنیام حسین من فقط تو رو برا خود تو میخوام، حسین… همه دنیام حسین یاد گرفتم اسمتو از لبِ بابام حسین همه دنیام حسین واسه اربعین بده توون به پاهام حسین ───┤ ♩♬♫♪♭ ├───
شاهی به جهان مثل تو آوازه ندارد🖤 مثل حَرَمت هیچ کجا، سازه ندارد🖤 ارباب منی جان منی،شاه شهیدان🖤 مجنون توام،عشق من اَندازه ندارد🖤 فرارسیدن اربعین حسینی تسلیت باد🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه در خانه خود امام حسین علیه السلام را زیارت کنیم؟ ۱- «سدیر می‌گوید: امام صادق(ع) به من فرمود: ای سدیر آیا قبر حسین بن‌علی علیهما السلام را بسیار زیارت می‌کنی؟ گفتم (نه) چون گرفتارم. امام علیه السلام فرمود: آیا به تو چیزی نیاموزم که چون آن را انجام دهی خداوند به خاطر آن برایت می‌نویسد؟ حضرت ادامه فرمود: در خانه‌ات غسل کن و به بام خانه‌ات برو و با اشاره به او سلام کن که برایت زیارت نوشته می‌شود». 📚کامل‌ الزیارات، ص۴۸۲ در حدیث دیگری آمده است: ۲- «به بالای بام خانه‌ات برو، سپس به راست و چپ توجه کن و آن گاه سرت را به سوی آسمان بالا ببر و به سوی قبر حسین علیه السلام رو کن و بگو: سلام بر تو ای ابا عبد الله، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد. برایت یک زیارت نوشته می‌شود و زیارت معادل یک حج و عمره است». 📚 الکافی، ج۴، ص۵۸۹ در حدیث دیگری نیز آمده است: ۳- «هنگامی که هر یک از شما دور می‌افتد و خانه‌اش (تا مرقد ما) فاصله بسیار دارد، به بالای خانه‌اش برود و دو رکعت نماز بگزارد و با اشاره به قبرهایمان سلام بدهد که آن به ما می‌رسد». 📚اصول کافی، ج۴، ص۵۸۷ رحمت_الله_الواسعه
. 💠 زیارت اربعین ▪️ صفوان جمّال روایت كرده است: مولایم امام صادق(ع) درباره زیارت اربعین به من گفت: هنگامی كه قسمت قابل توجهی از روز برآمد، این زیارتنامه را بخوان 💠متن کامل زیارت اربعین به شرح زیر است: اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ. /
2⃣ 💠 حقیقت زیارت تجدید میثاق است 🔰 حجت الاسلام احمد پناهیان ◼️ شب اول ٩٩ زیارت فلسفه دارد. ما محبین اهلبیت انقدر زیبایی های زیارت ائمه علیهم السلام را می بینیم، که گاهی از فلسفه اصلی و حکمت اساسی زیارت غافل میشویم. برای چه به ما دستور به زیارت قبور ائمه علیهم السلام و شهدا را داده اند؟ از بعد از جنگ احد پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله دستور به زیارت قبور شهدا دادند: فأتوهم و زوروهم و سلّموا عليهم. در مجموعه روایات در باب زیارت، چند برای زیارت هدف شمرده شده. از جمله این اهداف تجدید عهد و میثاق است. بحث ما پیرو حقوق امام بود. یکی از حقوق امام وفای عهد ما نسبت به ائمه علیهم السلام و خدای متعال است. حقیقت زیارت و انگیزه اصلی زیارت، تجدید میثاق است. در پیاده روی اربعین ما خیلی نکات زیبا و قابل توجهی می بینیم. عشق، ایثار، و... اما اربعین را فقط با این عظمتها نباید بشناسیم. اربعین را باید فراتر از این معنا ببینیم. اگر اینطور به اربعین نگاه کردیم، با محرومیت از پیاده روی و زیارت، احساس محرومیت از فواید اربعین نمیکنیم. قبلا هم در زمان صدام ما از زیارت محروم بودیم. اما هدف و آرمان اربعین و عاشورا در انقلاب اسلامی ما پیش رفت و نتیجه هم داد. دشمنان ما هم بدانند، اگر کسانی به هر نحوی به این محرومیت دامن میزنند، نمیتوانند نور خدا را کمرنگ کنند. اكْتُبْ لِي عِنْدَكَ مِيثَاقاً وَ عَهْداً أَنِّي أَتَيْتُكَ أُجَدِّدُالْمِيثَاقَ، فَاشْهَدْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ. من برای تجدید میثاق آمده ام، پس نزد خدای متعال به این موضوع شهادت بده. زیارت فصل پیوند واتصال عمیق شیعه با امامش است. بخاطر همین زیارت جزو حقوق خدا و ائمه علیهم السلام است. فلسفه زیارت تحکیم ارتباط بین شیعه و امام است. بله علاقه و عشق به امام حسین علیه السلام در دل ما هست، اما آیا این محبت به تنهایی کافی است؟ نه؛ این محبت باید تبدیل به پیوند ما به امام شود. .
1⃣ 💠 محرومیت از پیاده روی اربعین، باعث غفلت ما نشود 🔰 حجت الاسلام احمد پناهیان ◼️ شب اول ٩٩ مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضي‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً(احزاب ٢٣). بعد از شهادت سیدالشهدا علیه السلام، امام سجاد و امام باقر علیهماالسلام و زینب کبری سلام الله علیها و ٨۴ زن و کودک خاندان عصمت و طهارت حضور داشتند که این رسالت سیدالشهدا را به دوش گرفتند. هم شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش، و هم دوران اسارت اهلبیت را خداوند رقم زد. دوران اسارت دوران آفرینش عظمت های بزرگ و فتوحات بزرگ خاندان اهلبیت بود. سراسر این روزها که در نهایت به اربعین ختم میشود، حماسه و شور و اقتدار و بصیرت بود. اربعین با عظمتی که در پیاده روی اربعین آفریده شده بود، یک هماهنگی خاص پیدا کرده بود. البته شیعیان عراق که محدودیتهای ما را ندارند، پرچم پیاده روی اربعین را امسال هم بلند کرده اند. اما این محرومیت ما از پیاده روی اربعین، نباید باعث غفلت ما شود. حقیقت اربعین پیاده روی نیست. پیاده روی هم یکی از مناسک مستحسن این روز است. اما اینکه گمان کنیم اگر موفق به راهپیمایی نشدیم، پس از اربعین بهره نداریم، این اشتباه است. اربعین فقط مراسم چهلم شهادت اباعبدالله علیه السلام نبود و نیست. درست است این اتفاق با چهلم شهادت امام همزمان شده، اما عظمت اربعین امر دیگری است. حتی عظمت اربعین بخاطر زیارت اباعبدالله علیه السلام هم نیست. هر چند زیارت جایگاه ویژه خود را داراست. اما اتفاقی که در اربعین افتاد، عظمت ویژه و خاص خود را دارد. وقتی کاروان در راه بازگشت به دوراهی مدینه و کربلا رسیدند، امام سجاد علیه السلام به زینب کبری سلام الله علیها فرمود بسمت کربلا برویم یا به مدینه بازگردیم؟ زینب کبری سلام الله علیها مسیر کربلا را برگزیدند. رفتن به کربلا یعنی آغاز یک دوره مبارزه جدید؛ انتخاب راه مبارزه و جهاد. .
3⃣ 💠 زیارت مسئولیت آور است! 🔰 حجت الاسلام احمد پناهیان ◼️ شب اول ٩٩ در زیارت عاشورا میخوانیم: اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ وَ وَلِیُّ لِمَنْ والاکُمْ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداکُمْ فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَنی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَمَعْرِفَةِ اَوْلِیاَّئِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَراَّئَةَ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَاَنْ یُثَبِّتَ لی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ. همراهی با امام باید خواسته و مقصد ما باشد. فلسفه اربعین این پیوند ابدی ما با سیدالشهدا علیه السلام و بستن عهد و میثاق با ایشان است. زائر با زیارت مسئولیتی به عهده اش گذاشته میشود. بله، ما حاجاتمان را هم از اهلبیت باید درخواست کنیم؛ اما اینطور نباشد که زیارت فقط حاجت خواستن ما از اهلبیت باشد. اهلبیت هم در قبال زیارت مسئولیتی بعهده ما میگذارند، که باید این مسئولیت را ادا کنیم. اگر پیاده روی اربعین نتوانستیم برویم، مسئولیتی که در قبال اباعبدالله الحسین علیه السلام داریم سر جای خود باقیست، و باید این مسئولیت و عهد و میثاق را ادا کنیم. زیارت مسئولیت آور است. وقتی زینب کبری سلام الله علیها مسیر کربلا را انتخاب کردند، راه کربلا و عاشورا و جهاد و حماسه حسینی را ادامه دادند. این موضوع اساسی و مهم که فلسفه زیارت تجدید عهد و میثاق است، ای کاش موضوع محوری جریانهای هیئتی و اهلبیتی ما شود. کاش در نوحه ها و خطابه ها این مفهوم پررنگ تر باشد. فقط بیان دلتنگی ها برای زیارت کافی نیست. اگر از زیارت حرم محروم شدیم، اصل هدف زیارت را که نباید فراموش کنیم. اصل انگیزه اربعین را نباید از یاد ببریم. امام باقر علیه السلام فرمود: إِنَّ زِيَارَتَنَا إِنَّمَا هِيَ تَجْدِيدُ اَلْعَهْدِ وَ اَلْمِيثَاقِ اَلْمَأْخُوذِ فِي رِقَابِ اَلْعِبَادِ. روشن تر از این بیان نمیتوان در باب زیارت سخن گفت. میفرماید زیارت ما اهلبیت تجدید عهد و میثاقی است که شیعیان با خدای متعال و ائمه بسته اند که این اتصال قطع نشود. زیارت تجدید این عهد و میثاق است که بر ذمه ماست. گمان نکنیم اگر از پیاده روی اربعین محرومیم، از همه چیز محرومیم. رهبرانقلاب گفتند در خانه بنشینیم و زیارتهای وارده را با دقت مرور کنیم. روح زیارت زائل شدنی نیست. ما باید خود را برای زیارت روز اربعین آماده کنیم؛ چون بناست بار مسئولیت سنگینی را به دوش بکشیم. از همین زیارت هم انرژی و قدرت میگیریم برای راه پیش رو. برای تجدید عهد و میثاق باید آماده شویم. .
4⃣ 💠 تعطیلی تمام مراسمات اربعین با نظر کارشناسان دینی بوده؟! 🔰 حجت الاسلام احمد پناهیان ◼️ شب اول ٩٩ مسئولیت مسئولین ستاد کرونا خیلی سنگین است. حتما برای تعطیلی تمام مجالس عزاداری حتی در فضای باز، دلیل قانعه کننده ای نزد خداوند دارند. در حالیکه خیلی فضاهای دیگر شیوع کرونا با جدیت برخورد نمیشود. امیدواریم کارشناسانی که رهبرانقلاب در مورد مراسم شبهای قدر توصیه به نظرخواهی از آنها کردند، درباره مراسم اربعین نظر داده باشند. امام صادق علیه السلام فرمود: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً اِجْتَمَعَ مَعَ آخَرَ فَتَذَاكَرَا أَمْرَنَا. خدا رحمت کند کسی را که با یک نفر دیگر بنشینند و ذکر ما را زنده کنند. هیچ پروتکلی این را منع نمیکند! عزیزانی که تا جلسات تعطیل اعلام شد، درب حسینیه ها و تکایا و مساجد را بستند. اجتماع ممنوع اعلام شد، اما جلسات چرا تعطیل شد؟ هیئت ها باید مجالس را مدیریت کنند، نه تعطیل کنند. شما مسئولیت دارید. هرکس در خانه اش مجلس ذکر برای اهلبیت تشکیل دهد؛ این وظیفه ماست. علاوه بر ذکر مصائب، امر اهلبیت را به هم یادآوری کنیم: تَذَاكَرَا أَمْرَنَا. تشخیص تکلیف ما نسبت به امام وقت باید صورت بگیرد. شناخت و احقاق حق امام باید در مجالس ما صورت بگیرد. در دهه محرم به رسول اعظم صلی الله علیه و آله توهین کردند و ما دو میلیارد و نیم مسلمان نشستیم و تماشا کردیم! این به این خاطر است که دستورات ائمه علیهم السلام هنوز فرهنگ زندگی ما نشده. وقتی قاطبه محبین اهلبیت جریان زندگیشان گفتمان سازی جریان امامت و حق امام باشد، قطعا دشمنان جرأت جسارت نخواهند داشت. فَإِنَّ ثَالِثَهُمَا مَلَكٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُمَا، وَ مَا اِجْتَمَعَ اِثْنَانِ عَلَى ذِكْرِنَا إِلاَّ بَاهَى اَللَّهُ (تَعَالَى) بِهِمَا اَلْمَلاَئِكَةَ. میفرماید اگر دو نفر دور هم جمع شوند و ذکر ما اهلبیت را بگویند، خداوند به ملائکش مباهات میکند. حقوق اهلبیت را بشناسیم. دشمنی دشمن را بفهمیم و بشناسیم. باید در این باب با هم سخن بگوییم، حتی در جلسات دو نفره. خداوند به تشکیل تجلسات دو نفره محبین اهلبیت افتخار میکند. .
5⃣ 💠 بهترین مردم بعد از ائمه را بشناسیم! 🔰 حجت الاسلام احمد پناهیان ◼️ شب اول ٩٩ فَإِذَا اِجْتَمَعْتُمْ فَاشْتَغِلُوا بِالذِّكْرِ، فَإِنَّ فِي اِجْتِمَاعِكُمْ وَ مُذَاكَرَتِكُمْ إِحْيَاؤُنَا. امام صادق علیه السلام در ادامه این روایت میفرماید همین اجتماع شما امر ما اهلبیت را زنده میکند. رهبرانقلاب سالهای پیش اشاره کردند که جریان پیاده روی اربعین میتواند زمینه ساز ایجاد تمدن عظیم اسلامی باشد. منتهی اگر امر اهلبیت را درک کنیم و در این مسیر همه تکالیفمان را انجام دهیم. وَ خَيْرُ اَلنَّاسِ مِنْ بَعْدِنَا مَنْ ذَاكَرَ بِأَمْرِنَا وَ دَعَا إِلَى ذِكْرِنَا. بهترین مردم بعد از ما اهلبیت کسانی هستند که ذکر ما را یادآوری کنند و به جریان ولایت بپردازند و دیگران را برای این امر فرا بخوانند. زیارت یعنی تجدید عهد و میثاق. فلسفه این تجدید عهد تحکیم اتصال امت و امام است، برای شناختن حق امام و احقاق حق امام؛ و این یک مسئولیت و تکلیف برعهده ماست. اربعین مسئولیت آور است. خدای متعال بر ای اقامه این امر زینب کبری سلام الله علیها و امام سجاد و امام باقر علیهما السلام و ٨۴ زن و کودک را انتخاب کرد، که بیشترین هزینه را در این مسیر پرداخته بودند. همه داشته شان را در این مسیر فدا کردند. کسانیکه بیشتری هزینه را دادند، الگوی ما در زیارت اربعین شدند. با زیارت جابر، اربعین اربعین نشد. بلکه با زیارت زینب کبری سلام الله علیها بود که زیارت اربعین ماندگار شد. زائر باید هزینه بدهد. اگر زیارت باعث احیای امر اهلبیت میشود، یعنی باعث اجرای حاکمیت مطلق ولی خدا در زمین میشود، باید پای این آرمان هزینه داد. .
عطیه می گوید : به جابر گفتم : 📋《یا جابِرُ! کَیفَ وَ لَم نَهبِط وادِیاً ولَم نَعلُ جَبَلاً ولَم نَضرِب بِسَیفٍ وَ القَومُ قَد فُرِّقَ بَینَ رُؤوسِهِم وأبدانِهِم، واُوتِمَت أولادُهُم و أرمَلَت أزواجُهُم؟!》 ♦️اى جابر! چگونه [با آنان شریک باشیم]، با آن که ما نه به درّه اى فرود آمدیم و نه از کوهى بالا رفتیم و نه شمشیرى زدیم، در حالى که اینان سرهایشان از پیکر جدا شد و فرزندانشان یتیم و زنانشان بیوه شدند؟! جابر گفت : 📋《یا عَطِیَّةُ! سَمِعتُ حَبیبی رَسولَ اللّه(ص) یَقولُ : مَن أحَبَّ قَوما حُشِرَ مَعَهُم و مَن أحَبَّ عَمَلَ قَومٍ اُشرِکَ فی عَمَلِهِم وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّداً(ص) بِالحَقِّ نَبِیّا إنَّ نِیَّتی و نِیَّةَ أصحَابِی عَلَى مَا مَضَى عَلَیهِ الحُسَینُ(ع) وأصحَابُهُ》 ♦️اى عطیّه! شنیدم که حبیبم پیامبر خدا(ص) مى فرماید : هر کس گروهى را دوست داشته باشد، با آنان محشور مى شود و هر کس کارِ کسانى را دوست داشته باشد، در کارشان شریک مى‌شود و سوگند به آن که محمّد(ص) را به حق به پیامبرى بر انگیخت نیّت من و همراهانم همان است که حسین(ع) و یارانش بر آن رفته اند. عطیه می گوید : بعد از اینکه با جابر آنان را زیارت نمود، به من گفت : 📋《خُذُوا بِی نَحوَ أبیَاتِ کُوفَانَ》 ♦️مرا به سوى خانه هاى کوفه ببر! 📋《فَلَمّا صِرنا فی بَعضِ الطَّریقِ قالَ : یا عَطِیَّةُ! هَل اُوصِیکَ و مَا أظُنُّ أنَّنی بَعدَ هذِهِ السَّفَرَةِ مُلاقیکَ؟ أحبِب مُحِبَّ آلِ مُحَمَّدٍ(ص) ما أحَبَّهُم وأبغِض مُبغِضَ آلِ مُحَمَّدٍ(ص) ما أبغَضَهُم وإن کانَ صَوّاما قَوّاما، وَارفُق بِمُحِبِّ مُحَمَّدٍ(ص) وآلِ مُحَمَّد(ص)! فَإِنَّهُ إن تَزِلَّ لَهُ قَدَمٌ بِکَثرَةِ ذُنوبِهِ ثَبَتَت لَهُ اُخرى بِمَحَبَّتِهِم ، فَإِنَّ مُحِبَّهُم یَعودُ إلَى الجَنَّةِ ومُبغِضَهُم یَعودُ إلَى النّارِ》 ♦️هنگامى که بخشى از راه را رفتیم گفت : اى عطیّه! آیا سفارشى به تو بکنم که دیگر گمان ندارم پس از این سفر تو را ببینم؟ دوستدار خاندان محمّد(ص) را تا زمانى که آنان را دوست مى دارد، دوست بدار و دشمن خاندان محمّد(ص) را تا زمانى که با آنان دشمن است دشمن بدار، هر چند روزه گیر و شب زنده دار باشد، و با دوستدار محمّد(ص) و خاندان محمّد(ص) رفاقت کن که اگر یک گامش از فراوانىِ گناهش بلغزد، گام دیگرش به محبّت آنان استوار مى‌مانَد؛ چرا که دوستدار آنان به بهشت باز مى‌گردد و دشمن آنان به سوى آتش دوزخ مى‌رود.(۲) نقلهای دیگری هست که تلاقی حضور جابر بن عبدالله را با کاروان اهلبیت امام حسین(ع) که از شام مراجعت می کردند را تایید می کند. راوی می گوید : 📋《فَوَصَلُوا إِلَى مَوْضِعِ الْمَصْرَعِ فَوَجَدُوا جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيَّ وَ جَمَاعَةً مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَرِجَالًا مِنْ آلِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) قَدْ وَرَدُوا لِزِيَارَةِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ(ع) فَوَافَوْا فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ وَ تَلَاقَوْا بِالْبُكَاءِ وَالْحُزْنِ وَاللَّطْمِ وَأَقَامُوا الْمَآتِمَ الْمُقْرِحَةَ لِلْأَكْبَادِ》 ♦️پس اهل بيت(ع) وقتی به قتلگاه رسيدند، جابر بن عبدالله انصارى‏ و جمعى از بنى هاشم و مردانى از آنها را يافتند كه براى زيارت قبر حسين(ع) فرا رسيده بودند، همگان در يك زمان به عزادارى و نوحه سرايى پرداختند و سوگوارى جگرسوزى بر پا نمودند، و زنان آن آبادى نيز با ايشان به عزادارى پرداختند و چند روز در كربلا اقامت كردند.(۳) جابر در اواخر عمر نابینا شد و یک سال در مکه زیست و سرانجام در مدینه درگذشت و سرانجام در قبرستان بقیع دفن شد.(۴) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : شنیدستم که مجنون با دل زار چو شد از مُردن لیلی خبردار   گریبان چاک زد از بهر دلبر به قبرستان شدی با دیدۀ تر   به هرکس می‌­رسیدی آن جگر ریش شدی جویای قبر دلبر خویش   یکی گفتا که ای بی صبر و طاقت! تو را با تربت لیلی چه حاجت؟   بدو گفتا که من مجنون زارم که عشق روی لیلی کرده خارم   جوابش داد آن دانای هشیار اگر هستی تو مجنون دل‌افکار   برو زین خاک‌ها بردار و بو کن ز عطر و بویش، او را جست‌وجو کن   که عشق پاک‌دل، این است حالش نگردد قطع، سیمِ اتّصالش   چو مجنون این کلام نغز بشْنید ز خاک قبرها برداشت، بویید   به ناگه زد گریبان را به تن چاک که بوی لیلی‌ام آید از این خاک   مرا از این سخن آمد به خاطر ز دشت کربلا و حال جابر   بگفتا با عطیّه با دل زار ز هر قبری کف خاکی به من آر   چو گل بویید خاک کشتگان را گلابی ریخت دشت و بوستان را   حسین! ای لالۀ خونین صحرا! به آب دیده شویم قبرها را   بگفتا «کربلایی» عاشق این است که سیم اتّصالش این چنین است 👤کربلایی 📚منابع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۵۹ ۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۶۸، ص١٣٠ ۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۵، ص١۴۶ ۴)سیر اعلام النبلاء ذهبی، ج۳، ص۱۹۱ .
🔸🔶《السَّلَامُ عَلَیکَ یَا جَابِرَ بنَ عَبدِاللّه ِالأََنصَارِیِّ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ》🔶🔸 ✅جابر بن عبدالله انصاری یکی از اصحاب حضرت رسول اکرم(ص) و از راویان حدیث نبوی می باشد. جابر در زمان رسول اکرم(ص) در بیشتر غزوه‌ها و سریّه‌ها حضور داشت. بعد از رحلت رسول اکرم(ع) جزء حامیان و یاران مخلص امام علی(ع) در آمد. و در زمان حکومت امام علی(ع) در جنگ صفین از لشکریان امام علی(ع) بود. جابر از اعضای نیروی ویژه امام علی(ع) که به «‌شرطة الخمیس‌» شهرت داشتند، بود. جابر پنج امام معصوم [از امام علی(ع) تا امام باقر(ع)] را درک کرده بود و از اصحاب آنان محسوب می شد و در نقلی سلام رسول اکرم(ص) را به امام باقر(ع) رساند.(۱) شهرت جابر از آن جهت بود که او از آن جایی که در زمان وقوع واقعه عاشورا پیرمردی سالخورده بود، نتوانست در کربلا حضور پیدا کند، اما نخستین زائر امام حسین(ع) بود که در روز اربعین به کربلا رسید. عَطِیَّة بن سَعد عوفی که او نیز از راویان و عالمان بود، و از تابعین محسوب می شد، در این باره می گوید : 📋《خَرَجتُ مَعَ جابِرِ بنِ عَبدِ اللّه ِالأَنصارِیِّ زائِرَینِ قَبرَ الحُسَینِ بنِ عَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ(ع) فَلَمّا وَرَدنا کَربَلاءَ دَنا جابِرٌ مِن شاطِئِ الفُراتِ فَاغتَسَلَ، ثُمَّ اتَّزَرَ بِإِزارٍ وَارتَدى بِآخَر، ثُمَّ فَتَحَ صُرَّةً فیها سُعدٌ فَنَثَرَها عَلى بَدَنِه، ثُمَّ لَم یَخطُ خُطوَةً إلّا ذَکَرَ اللّهَ تَعالى حَتّى إذا دَنَا مِنَ القَبرِ》 ♦️همراه جابر بن عبد اللّه انصارى، براى زیارت قبر حسین بن علی(ع) حرکت کردیم. هنگامى که به کربلا رسیدیم جابر به کرانه فرات نزدیک شد و غسل کرد و پیراهن و ردایى به تن کرد و کیسه عطرى را گشود و آن را بر بدنش پاشید و هیچ گامى برنداشت جز آن که ذکر خداى متعال گفت تا این که به قبر نزدیک شد. سپس به من گفت : 📋《ألمِسنیهِ فَأَلمَستُهُ فَخَرَّ عَلَى القَبرِ مَغشِیّا عَلَیهِ فَرَشَشتُ عَلَیهِ شَیئا مِنَ الماءِ! فَلَمّا أفاقَ قال : یا حُسَینُ ثَلاثَاً ثُمَّ قال : حَبیبٌ لا یُجیبُ حَبیبَهُ! ثُمَّ قَالَ : وأنّى لَکَ بِالجَوابِ وَ قَد شُحِطَت أودَاجُکَ عَلَى أثبَاجِکَ، و فُرِّقَ بَینَ بَدَنِکَ و رَأسِکَ》 ♦️دست مرا بر روی قبر بگذار! وقتی دست او را بر قبر گذاشتم بیهوش، بر روى قبر افتاد. کمی آب بر او پاشیدم و هنگامى که به هوش آمد سه بار گفت : اى حسین(ع)! آن گاه گفت : دوست پاسخ دوست را نمى‌دهد؟! سپس گفت : چگونه پاسخ دهى در حالى که خون رگ هایت را بر میان شانه ها و پشتت ریختند و میان سر و پیکرت جدایى انداختند؟! 📋《فَأَشهَدُ أنَّکَ ابنُ خاتَمِ النَّبِیّین وَابنُ سَیِّدِ المُؤمِنین وَابنُ حَلیفِ التَّقوى وسَلیلِ الهُدى وخامِسُ أصحابِ الکِساءِ وَابنُ سَیِّدِ النُّقَباءِ وَابنُ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ النِّساءِ وما لَکَ لا تَکونُ هکَذا وقَد غَذَّتکَ کَفُّ سَیِّدِ المُرسَلین ورُبّیتَ فی حِجرِ المُتَّقین ورُضِعتَ مِن ثَدیِ الإِیمانِ وفُطِمتَ بِالإِسلام فَطِبتَ حَیّا وطِبتَ مَیِّتا غَیرَ أنَّ قُلوبَ المُؤمِنینَ غَیرُ طَیِّبَةٍ لِفِراقِک ولا شاکَّةٍ فِی الخِیَرَةِ لَکَ فَعَلَیکَ سَلامُ اللّه و رِضوانُهُ وأشهَدُ أنَّکَ مَضَیتَ عَلى ما مَضى عَلَیهِ أخوکَ یَحیَى بنُ زَکَرِیّا》 ♦️گواهى مى‌دهم که تو فرزند خاتم پیامبران و فرزند سَرور مؤمنان و فرزند هم پیمان تقوا و چکیده هدایت و پنجمین فرد از اصحاب کسایى و فرزند سالار نقیبان و فرزند فاطمه(س) سَرور زنانى! و چگونه چنین نباشى در حالى که از دست سَرور پیامبران غذا خورده اى و در دامان تقواپیشگان پرورش یافته اى و از سینه ایمان شیر نوشیده اى و با اسلام تو را از شیر گرفته اند. پاک زیستى و پاک رفتى؛ امّا دل هاى مؤمنان در فراق تو خوش نیست، بى آن که در این تردیدى رود که همه اینها به خیرِ تو بود. سلام و رضوان خدا بر تو باد! و گواهى مى‌دهم که تو بر همان روشى رفتى که برادرت یحیى بن زکریّا رفت. 📋《ثُمَّ جالَ بِبَصَرِهِ حَولَ القَبرِ و قال : السَّلامُ عَلَیکُم أیَّتُهَا الأَرواحُ الَّتی حَلَّت بِفِناءِ الحُسَینِ وأناخَت بِرَحلِهِ وأشهَدُ أنَّکُم أقَمتُمُ الصَّلاةَ وآتَیتُمُ الزَّکاةَ وأمَرتُم بِالمَعروفِ ونَهَیتُم عَنِ المُنکَرِ وجاهَدتُمُ المُلحِدین وعَبَدتُمُ اللّه َحَتّى أتاکُمُ الیَقینُ. وَالَّذی بَعَثَ مُحَمَّدا بِالحَقِّ نَبِیّا لَقَد شارَکنا کُم فیما دَخَلتُم فیهِ》 ♦️آن گاه جابر دیده خود را گِرد قبر چرخاند و گفت : سلام بر شما اى روح هایى که گرداگردِ حسین(ع) فرود آمده، همراهش شدید! گواهى مى دهم که نماز را به پا داشتید و زکات دادید و به نیکى فرمان دادید و از زشتى باز داشتید و با مُلحدان جنگیدید و خدا را پرستیدید تا به شهادت رسیدید. سوگند به آن که محمّد(ص) را به حق برانگیخت در آنچه به آن در آمدید با شما شریک هستیم. . ادامه مطالب :👇
0 قرائت زیارت اربعین.mp3
19.84M
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈• ▪️صوت زیارت اربعین ▪️با نوای: حاج میثم مطیعی
یک اربعین رنج و بلا بود و مشقّت  من بودم و دور و برم خشم و خصومت من بودم و منزل به منزل حزن و ماتم  من بودم و محمل به محمل محنت و غم من بودم و یک اربعین تنهای تنها  اهل حرم در رنج و من غمخوار آنها من بودم و رنج کبوترهای خسته  رنج کبوترهای بال و پر شکسته
من بودم و سوز و گداز و آه و افغان  خار مغیلان بود و زخم پای طفلان من بودم و صدها نگاه بغض و کینه  سیلی و اشک و آه غمبار سکینه من بودم و یک اربعین اشک رباب یاد لب عطشان طفل ماهتابت