eitaa logo
کانال نوای عاشقان
16.4هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
381 فایل
﷽ 📚کاملترین مرجع اشعار برای مداحان 📑کپی مطالب با ذکر منبع موجب رضایت اهل‌بیت می‌باشد. 📩شاعران گرامی اگرتمایل به همکاری داشته باشید میتوانید،با بنده؛️مرتبط بشوید 🌻༎شرائط |تـبادلات @h_salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🎤🌹نوحه حضرت زهرا س((به سبک قدم قدم بایه علم)) اگه دلا، غرق غمه چون فاطمیه مادرِ محرمه اگه چشا، پر از نمه چون فاطمیه مادرِ محرمه * @emame3vom مادر سینه زن‌ها زهرا مادر بی کفن‌ها زهرا ذکر ماست، تو مدینه بی‌بی یا مهدی، یا حسن، یا زهرا نوری و، جلوه یزدانی پاکی و، آیه‌ی قرآنی چی بگم، تو مقامت این بس الگوی، صاحب الزمانی اگه دلا، غرق غمه چون فاطمیه مادر محرمه اگه چشا، پر از نمه چون فاطمیه مادر محرمه * اونکه بر، عالمین دلداره تو محشر، چه مقامی داره میگن که، برای شفاعت تو دستش، دست علمداره اونیکه، به حرم حساسه گریونِ، روضه‌های یاسه اونیکه، که مادرش شد زهرا ساقیِ، کربلا عباسه اگه دلا، غرق غمه چون فاطمیه مادر محرمه اگه چشا، پر از نمه چون فاطمیه مادر محرمه * دردِ مولا رو کی میدونه؟ اونیکه تو نجف مهمونه میسوزه، وقتی که روضه‌خون روضه‌ی، فاطمه میخونه غربتِ، مرتضی بی حده تو دلش، دنیایی از درده شبها با، چشای بارونی دورِ قبر بی‌بی میگرده حیدریم کوثریم مثل تموم اهل بیت مادریم نهایت نوکریم مثل تموم اهل بیت مادریم * شاعر: منصور عرب ***
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. همه ی هست و بود من بابا ای تمام وجود من بابا غم گرفته ز بعد داغ تو همه ی تار و پود من بابا ای پدر جان گل توام زهرا(۳) ۱ مهر تو در آب و گلم بابا بی تو خون گردیده دلم بابا سوز داغ و مصیبت و ماتم شرری زد به حاصلم بابا ای پدر جان گل توام زهرا ۲ بعد تو در سقیفه بنشستند از تووحیدرتوبگسستند بعد بیعت با دشمنت بابا پهلوی دختر تو بشکستند ای پدر جان گل توام زهرا ۳ تو نبودی چه بر سرم آمد اشک غم از چشم ترم آمد به جای اشک از این مصیبت‌ها خون چشمان همسرم آمد ای پدر جان گل توام زهرا ۴ بعد توای پدر دلم خون شد ظلم و کین بر علی چه افزون شد به در خانه‌ هیزم آوردند تو ندیدی علی چه محزون شد ای پدر جان گل توام زهرا ۵ بر تسلای گل و ریحانه زده آتش عدو در خانه پشت در با ضرب لگد بابا گلم پرپر شده به گلخانه ای پدر جان گل توام زهرا ۶ گل من از شاخه جدا گردید جان ششماهه ام فدا گردید زاینهمه درد و رنج و محنت ها دخترت در شور و نوا گردید ای پدر جان گل توام زهرا @navaye_asheghaan
سرود ولادت حضرت زینب (س) ای اسوه تقوا، بانوی بی همتا محبوبه دلها زینب یازینب ازمقدمت دنیا ، چون جنت الاعلا گشته برای ما زینب یازینب جانم فدایت هستم گدایت زینب یازینب (2) ای شیر زن زینب، وی بت شکن زینب شیرین سخن زینب زینب یازینب نام تو زینت ، هر انجمن زینب، نقل دهن زینب، زینب یازینب جانم فدایت هستم گدایت زینب یا زینب (2) سن نهضت سرخ، حسینه جان وئردون، غیرت نشان وئردون کرب و بلاده، غرا خطبه ایله، خلقه تکان وئردون، دنیانی تنگ ائتدون، ابن زیاده کان شجاعت دریای غیرت زینب یازینب (2) سن دخت والای، علی اعلاسن، مثال زهرا سن حجب و حیاده چاتماز سنه بیر کس، عفت و عصمتده دارفناده حیالی بانو زیبا سخنگو زینب یا زینب (2) سبک : کربلایی هادی صالحی @navaye_asheghaan
۱ : سیدمهدی میرداماد می‌گوید: بهترین کلاس برای مداحی، پای منبر است و امروز هم این فریاد را دارم که کلاس نظری مداحی، نتیجه ندارد. مداحی، علم تئوری نیست که پای تخته آموزش داده شود. مداحی را باید در هیأت و جلسه آموخت. خبرگزاری فارس ـ : سیدمهدی میرداماد، همزاد انقلاب اسلامی و متولد بهمن‌ماه ۵۷ خوزستان است که سالیان سال در استان قم زندگی کرده است. او در زمره مداحان مطرح کشور است که این روزها بیشتر در تهران با سبک خاص خود به  مداحی می‌پردازد و همانند روزی که در قم با مهدی سلحشور، خلاف جریان حاکم جلسات سنتی، حرکت کرد، این روزها نیز با تلفیق روند سنتی و به‌روز، جای خود را میان هیأت‌های تهران باز کرده است. سیدمهدی میرداماد مهمان ما در خبرگزاری فارس بود و به موضوعات مختلفی از جمله روند مداح شدنش، دعای خیر مادر برای او در این مسیر، ماجرای گم شدن در سنین کودکی و توصیه‌هایی برای مداحان جوان پرداخت که بخش اول این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: مادرم وصیت کرد موقع مداحی همواره شال سبز بیندازم شما در خانواده‌ای مذهبی رشد یافتید؛ به‌طوری که مادر شما معلم قرآن بود و برادر بزرگ‌تر شما نیز امروز از قاریان قرآن است. شما چطور به مداحی گرایش پیدا کردید؟ خانواده من کاملاً مذهبی بود. پدربزرگ پدری من روحانی بود، مادرم در خانواده‌ای روحانی بزرگ شده بود و خودش معلم قرآن بود. این فضا کمک ویژه‌ای می‌کرد تا بتوانم وارد این فضا شوم. مادرم در محل دوره‌های معروفی برگزار می‌کرد؛ به‌طوری که منزل ما از صبح تا شب محل برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن بود. به‌طور مثال صبح‌ها کلاس مسن‌تر‌ها برگزار می‌شد، عصرها کلاس برای خانم‌های جوان‌تر بود و در این کلاس‌ها به آموزش تفسیر، حفظ و قرائت می‌پرداختند. در آن دوران، مادرم ماهانه جلسه روضه‌ای برگزار می‌کرد و از یک سید روحانی نیز دعوت می‌کرد تا روضه‌‌خوانی کند. مادر از همان زمان اصرار داشت تا من کنار این روحانی بنشینم و شروع به خواندن کنم. این شال سبز را هم آماده کرد تا من در زمان خواندن روی دوشم بیندازم. مادرم اصرار به این کار داشت و در نهایت نیز وصیت کرد تا من همواره در زمان خواندن، این شال سبز را بر گردن داشته باشم تا نشان سیادتم باشد. علی‌رغم آن‌که فرد کم‌رویی بودم و شاید تصور نمی‌کردم روزی در برابر هزار نفر بخوانم، با توجه به فضای خانواده به سمت مداحی رفتم و امروز به این جایگاه رسیده‌ام. جلسات اولیه مادرم در منزل و دعای بسیار او برای مداح شدن من بسیار تاثیرگذار بود؛ زیرا حتی در کودکی و نوجوانی به نسبت دوران، علایق دیگری در ذهن داشتم و فضای مداحی برایم گنگ بود، اما مادرم به‌قدری خالصانه دعا کرد که فضای زندگی من تغییر کرد. اوج دعاهای او نیز در زمان فوتش بود که تک‌تک برداران و خواهرانم را صدا کرد و برای همه ما دعا کرد. امروز آثار آن دعاها مشهود است. گم‌شدنی که میرداماد را مداح کرد گویا شما در دوران کودکی مفقود می‌شوید و مادر برای پیدا شدن شما نذری می‌کند. اصل قضیه چه بود؟ در دوران کودکی به خاطر بازیگوشی، چندروزی گم شدم و با توجه به اینکه محله کوچک بود و همه آشنا بودند، مدتی محله به هم ریخت. پدرم می‌گفت، مادرم سر بر سجاده نماز، مرتب دعا می‌کرد و بعدها خودش تعریف کرد که آن زمان نذر کرده تا من را در خدمت و نوکری اهل بیت(ع) تربیت کند. خاطرم هست زمانی که گم شده بودم، گویا فردی مرا پیدا کرد و مأمور بود تا به خانه‌مان برساند. بعد از این اتفاق، فضای ذهنی من هم به سمت مداحی و نوکری اهل بیت(ع) تغییر کرد و می‌توان گفت این رویداد، نقطه عطفی برای مداح شدن من بود. روضه خانگی مثل یک قنات است بسیاری از ما در کودکی خاطراتی از حضور همراه مادر در روضه‌ها و مجالس هیأت داریم. شما هم در گذشته به‌واسطه این روضه‌های خانگی مادر به سمت مداحی حرکت کردید. اهمیت برگزاری این روضه‌ها امروز به چه صورت است؟ یکی از سنت‌های مذهبی خانواده‌ها، برگزاری روضه‌های خانگی است. من هر زمان نام این روضه مطرح می‌شود، بی‌اختیار یاد این مثال می‌افتم که این روضه‌ها مانند قنات‌های زیرزمینی است که می‌بینیم هرجا قنات خشک می‌شود، موجب خشکی رودخانه و بعد از آن حتی دریاچه‌ها می‌شود و اگر در زمینی، قنات وجود داشته باشد، بهترین آب و محصول را شاهد هستیم. شاید در شرایط امروزی برگزاری روضه خانگی به چشم نیاید و افراد بگویند جمعیت کمی حضور پیدا می‌کند، اما این روضه‌ها تاثیر بسیاری دارد. مقام معظم رهبری روی موضوع خانواده تأکید بسیاری دارند. امروز امنیت خانواده در حوزه اخلاق، دین و ... در کجا تأمین می‌شود؟ در فضای بیرون به همان اندازه که هیجان است، آسیب و آفت نیز وجود دارد، اما در
. غلامرضا محمودنژاد (ناطق) من خادم خادم حسینم: تقدیم به عقیله بنی هاشم ع زینب کبرا س 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 کیست زینب تجلی زهرا نور ایزد تلائ لوئ طاها 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 نورچشمان حیدر کرار کیست زینب تجسم مولا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 همه عالم منور از نورش نور یزدان ز روی او پیدا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 جلواتش هماره زهرایی مظهر ذات ایزد یکتا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 در جلالش جلال لم یزلی در جمالش جمال حق پیدا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 او فراتر ز مریم و هاجر باعث فخر آدم و حوا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 الگوی صبر و استقامت شد در نجابت چو مادرش زهرا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 خواهر و دختر امام به حق مادر دو شهید کرب و بلا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 تالی فاطمه عقیلتنا هست در شان زینب کبرا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 بعد مادر ببین که گردیده در حیا او سرآمد زنها 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 مرتضی را بود ز پا تا سر مصطفی را بود ز سر تا پا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 خطبه هایش چو حضرت حیدر با صلابت بلیغ و هم غرا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 اوج طاعات او به مقتل بود از نمازش به شام عاشورا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 زن مگو مرد روزگارست او همچو شیر ژیان بر اعدا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 در توسل چه میتوان گفتن که حسین گفته التماس دعا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 تو همان ذوالفقار مولائی در بیان و خطابه شیوا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 نفس سینه تو یا حیدر تپش قلب توست یا زهرا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 ای تمام حسین یا زینب زینت دوش حضرت بابا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 توئی ام المصائب دوران بس که دیدی مصیبت و غمها 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 فرق بشکسته پدر دیدن داغ جد و مصیبت زهرا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 جگر پاره پاره ی حسنت خون دل خوردن برادر را 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 سر ببریده بر روی نیزه راس خونین شده به طشت طلا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 سیلی و روی نیلی طفلان پای پر آبله به دشت بلا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 یک زن و این همه بلا دیدن خیمه و قتلگاه واویلا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 دیده و قلب او شده پر خون "ناطق" از این مصائب عظما 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 غلامرضا محمودنژاد(ناطق) قم صلوات تقدیم به قهرمان کربلا زینب کبراس 🎋 دست ما و عنایت زینب همه غرق کرامت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 روز و شب خواهم از خدای رئوف تا کنم مدح حضرت زینب 🎋🌹🌷💐🎋 زین اب زینت پدر گردید این بود از فضیلت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 تالی فاطمه عقیلتنا هست در شان و شوکت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 عالمه زاهده است و فاظله او همه القاب رفعت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 نام او را نهاد حضرت حق کین بود از سعادت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 بوده او با حیا و با عفت این نشان از شرافت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 شد شریک الحسین در هر حال بُوُد این از محبت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 عشق او بر حسین تاریخی است با شکوه از ولادت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 مادر و خواهر شهید است او این مدال شهامت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 شد نمازش نشسته در شب غم جان فدای عبادت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 به عدو "ما رایتُ الا "گفت کین بود از شجاعت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 کاخ دشمن نموده زیر و زبر خطبه ی با صلابت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 راس شه را به نیزه دید و گریست چون شد اوج مصیبت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 زیر بار مصیبت وغمها خم نگردیده قامت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 شده تنها میان قوم پلید این بود اوج غربت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 شیعه پژمرده می شد ار که نبود کربلا صبر و طاقت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 کربلا مرده بود اگر که نبود ماجرای روایت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 تازیانه کجا و بازویش شد جسارت به ساحت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 از شهیدان اگر چه میگوییم این بود از رسالت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 الگوی بانوان در این عالم شد حجاب و نجابت زینب 🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋 قلب مهدی شکست و خون شد از غصه ها و اسارت زینب 🎋💐🌺🌹💐🎋 مهدی فاطمه بیا مولا جان زهرا به حرمت زینب (ناطق ) از حق طلب کند که شود شامل او شفاعت زینب غلامرضا محمودنژاد (ناطق قمی )صلوات .
۲ فضای خانه، امنیت وجود دارد و یکی از عواملی که در آن، موجب افزایش امنیت، برگزاری روضه خانگی است؛ زیرا من با آن بزرگ شده‌ام و از نزدیک تاثیر آن را لمس کرده‌ام. امروز البته سبک زندگی تغییر کرده است و شاید اولین حرفی که در خصوص تضعیف روضه خانگی مطرح شود، زندگی آپارتمانی باشد؛ اما باز هم می‌توان روضه را در حد خانواده به یک مناسبت برگزار کرد که قطعاً روی خانه و فرزندان بسیار تاثیرگذار است. برگزاری این روضه‌ها در کودکی من به قدری شیرین بود که تمام خاطراتش را به یاد دارم. روضه خانگی با جلسات هیأت‌ها هیچ منافاتی ندارد امروز هیأت‌ها و مجالس بزرگ و شلوغ در هر شهر و منطقه‌ای برگزار می‌شود. شاید مردم بگویند برای عزاداری اهل بیت(ع) به جای جلسه در خانه، به هیأت کمک کنیم. آیا این کار، جای روضه‌های خانگی را پر می‌کند؟ برگزاری این جلسات هیچ منافاتی باهم ندارد. باید تلاش کرد تا جلسات اهل بیت(ع) بیشتر و پررونق‌تر باشد. همه این‌ها تعظیم شعائر است. در این فضا نباید جلسات هیأت و روضه خانگی را با یکدیگر مخلوط کرد. من امروز کمتر در روضه خانگی شرکت می‌کنم. دلیلش آن است که جمعیتی حضور پیدا می‌کند که موجب آزار همسایه‌ها می‌شود؛ وگرنه فضای روضه خانگی از لحاظ معنویت بهتر از جلسات هیأت است و معتقدم جمعیت زیاد، موجب کاهش معنویت می‌شود. جمعیت بیشتر سلایق بیشتری را هم به همراه دارد و بالعکس هر میزان کمیت کمتر باشد، کیفیت بیشتر است. اگر تعریف درستی از روضه‌ خانگی داشته باشیم که به معنای روضه خانوادگی است که شاید با جمعیتی حداقل ۳ نفره برگزار شود و یا جمعیت بیشتری با حضور عمه، خاله‌، دایی و عمو که می‌تواند در گروه فامیلی فضای مجازی هم اطلاع رسانی شود. ما هم‌اکنون با اقوام خود، ماهی یک بار دور هم جمع می‌شویم و با قرائت زیارت عاشورا یا حدیث کساء، توسلی به اهل بیت(ع) پیدا می‌کنیم تا فضای خانه و خانواده با این حال‌ و هوا مأنوس باشد. ایجاد مهدکودک کنار هیأت‌ها اشتباه است امروز متاسفانه کنار هیأت‌ها، مهدکودک‌ درست کرده‌اند و حتی برای آن فضای معنوی نیز با شعر و نقاشی مذهبی ایجاد می‌کنند. این کار خوب نیست. بچه باید در کنار و بغل مادر و پدر در روضه باشد. من خواننده هستم. شاید صدای بچه حواس‌ها را پرت کند، اما هیچ‌گاه روی این موضوع حساسیت نداشته‌ام. شاید خانواده‌ها برای راحت‌بودن و فیض بردن از مجلس از این مهدهای کودک‌ استقبال کنند. در واقع برای راحتی خودشان این کار را انجام می‌دهند. من هنوز بعد از سال‌ها، قشنگ‌ترین خاطراتم این است که با پدر و مادرم به زیارت و هیأت می‌رفتم و شاید این خاطره مشترک و زیبای تمام هم‌دوره‌ای‌های من باشد. من هنوز خاطرم هست با پدرم به حسینیه نجفی‌ها می‌رفتم و تمام لحظات آن برایم شیرین بود. حتی لحظه غذا خوردن و سینه‌زدن در آن مجلس را خاطرم است. این جمله تیتر و اتفاقی مهم در زندگی من است که هنوز گریه‌های پدرم را در روضه سیدالشهدا(ع) از یاد نبرده‌ام و زمانی که منقلب می‌شوم، آن گریه‌ها را در خاطر دارم. زمانی که پسرم را به روضه می‌برم، نگاه می‌کنم که او گریه‌اش را هم از من تقلید می‌کند و این زیباست. نباید فرزندان را در هیأت از خود جدا کنیم. یکی از مهم‌ترین کارها برای امن کردن خانواده‌ها و دور کردن آن از آسیب‌های اجتماعی، گره خوردن آن با جلسات اهل بیت(ع) است. این کار را دو جور انجام می‌دهند؛ اول جلسات اهل بیت(ع) را با روضه‌های خانگی کم‌هزینه و بی‌دردسر به درون خانه بیاوریم یا خانوادگی به هیأت برویم و فرزندان را در زمان جلسه کنار خود داشته باشیم. در پیاده‌روی اربعین بسیاری می‌گویند، این پیاده‌روی جای زن و بچه نیست. بارها گفته‌ام که اگر جای خانواده نبود، امام حسین(ع) با خانواده در کربلا حاضر نمی‌شد. امسال مشاهده کردید شاید تعداد زنان حاضر از مردان بیشتر بود و کودکان چه فضای زیبایی را کنار حرم و در موکب‌ها رقم می‌زدند. در روایت سفارش شده است اگر بناست لباس نو خریداری و یا هدیه‌ای به خانواده و فرزندان داده شود، آن را در زمان اعیاد به خصوص غدیر و میلاد اهل بیت(ع) کادو دهید تا فضای شادی این روزها در اذهان خانواده باقی بماند. مداحان جوان، حوزه بروند و عربی یاد بگیرند مسیر مداح شدن سیدمهدی میرداماد، علاوه بر دعای مادر با حضور شما در حوزه علمیه هم گره خورده است. چه شد که به حوزه رفتید و این حضور چقدر در مداحی شما برای اهل بیت(ع) موثر بود؟ برای مداح شدن باید یک استعداد اولیه داشت، اما ورود من به حوزه برای مداح شدنم بسیار کمک‌کننده بود. پدر و مادر من متولد نجف هستند؛ بنابراین، قبل از ورود به حوزه به زبان عربی مسلط بودم، اما در حوزه، فضای معنوی بیشتری پیدا کردم. امروز یکی از حلقه‌های مفقوده در مداحان جوانان، تسلط نداشتن به زبان عربی است. ورود به حوزه را برای مداحان جوان سفارش می‌کنم تا حداقل نسبت به ادبیات عرب تسلط پیدا کنند و سطح یک را کار کنند
۳ تا بتوانند دعا را بدون اشکال بخوانند و یا مقتل صحیح را بدانند. ورود من به حوزه اولاً با فوت مادرم مصادف بود. بعد از فوت ایشان در ۱۶ سالگی شکست عاطفی بسیار بزرگی بر من وارد شده‌ بود. من وابستگی شدیدی به مادرم داشتم و بدون او نمی‌توانستم در منزل بمانم. با ورود به حوزه بنا داشتم این درد را التیام دهم. من در حوزه حجره گرفتم تا خانه نروم که موجب تغییر فضای زندگی من شد. در فضای حوزه با افرادی همچون آقایان وافی، سلحشور و ابراهیمی آشنا شدم که کمک‌کردند تا بتوانم وارد عرصه مداحی شوم. از میان گونه‌های مداحی، دعا و مناجاتخوانی را دوست دارم خاطرم هست در مدرسه الهادی که درس می‌خواندم، صبح‌ها دعای عهد خوانده می‌شد. آغاز ورود من به مداحی همین جلسه بود؛ زیرا دعا را من می‌خواندم. اگر امروز از میان قالب‌ها و گونه‌های مداحی بنا باشد، یکی را انتخاب کنم، دعا و مناجاتخوانی را انتخاب می‌کنم. بعدها در هیأت ثارالله قم با حاج مهدی سلحشور آشنا شدم. کنار او چیزهای زیادی آموختم و تجربه‌های فراوانی به دست آوردم. جلسات قم از نظر محتوا بسیار قوی و از نظر فضای هیأتی، سنتی بود. معتقدم مداح باید در جایی کار کند که از هر نظر قوی تربیت شود. در قم مداح هر کلمه‌ای که می‌گوید، مورد نقد واقع می‌‌شود و این اشکال‌گرفتن‌ها موجب رشد است. به همین دلیل مداح تلاش می‌کند هرچیزی نخواند و بابت هر کلمه و هر حرفی سند و مطالعه داشته باشد؛ به طوری که من امروز بعد از ۲۰ سال، هنوز روضه‌هایم را می‌نویسم و چارچوب برای آن مشخص می‌کنم. هنوز کنار اشعارم مضمون پردازی می‌کنم و در نهایت با دو تا سه رنگ خودکار نوحه‌ام را می‌نویسم و این یادگاری به جای مانده از جلسات قم است تا با چارچوب قابل دفاع، بتوانم نوحه‌ای را بخوانم. حضور در حوزه، مداح را چندبعدی می‌کند یکی از مهم‌ترین دلایل برای سفارشم به حضور مداحان جوان در حوزه و حداقل گذراندن سطح یک، آن است که مداح از تک بعدی بودن خارج می‌شود. امروز متاسفانه این آفت وجود دارد. مداح اگر تک‌بعدی باشد، ماندگار نخواهد بود، امروز شرایط جامعه به‌گونه‌ای است که مردم تمایل دارند همه چیز را در دسترس داشته باشند. بنابراین اگر قصد دارند خریدی کنند به یک سوپرمارکت کمتر می‌روند و با حضور در هایپرمارکت به یک باره برای یک ماه خرید می‌کنند. پس مداح باید به قدری جامع‌الشرایط باشد تا در یک ساعت تمام نیاز مستمع اعم از حماسه، شور، مناجات، پند و اندرز، نگاه سیاسی و اجتماعی و نیاز اخلاقی او را برطرف کند. در شرایط امروزی یک مداح با تنها شور خواندن یا مناجات خواندن نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. باید  در مداحی تعادل برقرار شود. امروز توان بسیاری در سینه‌زنی خرج می‌شود که اگر همین میزان در شعر و محتوا نیز تلاش شود، تاثیرگذاری بسیاری خواهد داشت که البته کار بسیار سختی است و به همین دلیل، طیف جوان سراغ آن نمی‌رود. به‌طور مثال انسان برای تیراندازی با یک کلت راحت‌تر است یا با یک تانک؟ قطعاً تیراندازی با کلت راحت‌تر است؛ زیرا سیستم تانک پیچیده است اما در میدان نبرد نهایت با یک کلت می‌توان دو نفر را انداخت، اما تانک تاثیر بسیاری دارد. به همین دلیل برای تاثیرگذاری در این جبهه فرهنگی، مداح باید هم دعاخوان باشد هم بتواند آن را تفسیر کند و هم در روضه و مداحی بتواند اشعار پیچیده را بخواند و از داخل آن مضمون استخراج کند که یکی از راهبردها برای رسیدن به این موفقیت، حضور در حوزه علمیه است. شورخوانی، کلاس اول مداحی است آیا دلیل کم‌اقبالی و بی‌توجهی مداحان جوان به گونه‌های دیگر مداحی مانند روضه، دعاخوانی و ... و توجه بیش از حد آنان به شورخوانی به دلیل عدم اقبال و دست به دست شدن این آثار در فضای مجازی نیست؟ در فضای مجازی شور خواندن یک مداح، خوب دست به دست می‌شود، اما یک ویدئو از روضه‌خوانی شاید بازنشر نشود. قطعا یکی از دلایلش همین ظواهر و تبلیغات است. البته دلایل دیگری هم دارد. یک دلیلش، آسانی شورخوانی است. شور، کلاس اول مداحی است و اگر مداح بخواهد به درجات بالاتر و دکتری برسد، باید خود را از شور خواندن جدا کند. شور خواندن در رسانه به سرعت دیده می‌شود اما با اینکه آن هم از مداح توان می‌برد، اما قالب آسان و راحتی است. مداح جوان باید بداند شور خواندن تنها یک قالب است و اگر این را درک کند، به قالب‌های دیگر بی‌توجه نخواهد بود. دلیل بعدی، مستمع و مخاطب است. امروز شاعران، بیش‌تر شور می‌گویند و مستمع نیز تنها در جلسه شور می‌خواهد؛ در حالی که یکی از وظایف ما تربیت مخاطب است. امروز چرا مستمع حاج حسن خلج از او شور نمی‌خواهد. به این دلیل که او مستمع را از ابتدا این‌گونه بار آورده است. این طبیعت ماجراست که مداح هر میزان کار کند، ذائقه مستمع با او تغییر خواهد کرد. یک نوحه چگونه ماندگار می‌شود و در اذهان می‌ماند؟ برخی از خواندن‌ها یک بار مصرف
۴ است و اگر بعد از جلسه از مستمع سوال شود، ابیات را درک نکرده است. خاطرم است در جلسه‌ای مداح جوانی شور خواند. بعد از جلسه یکی از بزرگ‌ترها به او گفت: کاش به جای این همه تکرار ابیات و استفاده از ذکر گفتن، مضامین بالاتری را ارائه می‌کردی که مداح جوان گفت من تلاش کردم با این سبک، مستمع را تخلیه کنم. استاد گفت: وظیفه مداح، پر کردن مستمع است نه اینکه تخلیه کند. اگر این چنین باشد، جای دیگر او را پر خواهند کرد. برخی از خواندن‌ها سایه دارد و سال‌ها می‌گذرد و همچنان اثر آن باقی است. برخی از نوحه‌های حاج اکبر ناظم، مرحوم شاه حسین بهاری، مرحوم دلجو و ... چگونه خوانده‌ شده که هنوز آثار آن باقی است؟ خلوص نیت مداح، بخشی از این ماجراست اما در مجموع، کار و زحمت از سوی این بزرگان صورت گرفته است. به همین دلیل، برای آن که خواندن ما یک بار مصرف نباشد یا با ورود سبک جدید‌تر، کارهای گذشته کنار نرود، نیازمند عقبه و پشتوانه است که باید برای رسیدن به آن، از شور خواندن عبور کرد. بهترین کلاس برای مداح شدن پای منبر بزرگان این عرصه نشستن است شما در ابتدای راه مداحی، سال‌ها از قم برای شرکت در جلسات و هیأت‌ها به تهران می‌آمدید. در جلسات کدام از یک مداحان و با چه هدفی حضور پیدا می‌کردید؟ برای رسیدن به هر موفقیت و مطلوبی باید سختی کشید و قطعاً تا رنجی نباشد، گنجی حاصل نمی‌شود. من در مسیر مداح شدن سختی‌های بسیاری کشیدم. در آن زمان فضای مداحی قم، آموزشی نبود. فضای حاکم برای بستر مداحی خوب بود و من به همراه مهدی سلحشور برخلاف بستر رود که فضای سنتی و آرام هیأت و دعاخوانی را داشت، حرکت کردیم اما حس کردم در قم اشباع می‌شوم و علاقه داشتم، بیش‌تر یاد بگیرم. به این نتیجه رسیده بودم که بهترین کلاس برای مداحی پای منبر است و امروز هم این فریاد را دارم که کلاس نظری مداحی، نتیجه و ثمره ندارد، زیرا مداحی، علم تئوری نیست که پای تخته آموزش داده شود. مداحی را باید در هیأت و جلسه آموخت. برگزاری کلاس و پای تخته سیاه شاید تاثیرگذار باشد، اما به‌طور مثال برای راننده شدن باید پای فرمان نشست و با کلاس آیین‌نامه، فرد راننده نمی‌شود و زمانی به او گواهینامه می‌دهند که در آزمون عملی شرکت کند. توصیه علی انسانی به سیدمهدی میرداماد برای پخته شدن زمانی که حاج علی انسانی را بری اولین‌بار در سال ۷۹ در هیأت دیدم، محضر استاد را درک کردم. ایشان خواندن من را در جلسه قم به شکلی تصادفی دیدند و به دعوت و راهنمایی ایشان که به من گفتند برای پخته و ساخته شدن باید جلسات تهران را ببینید، این انگیزه‌ای شد که من به تهران بیایم. خاطرم هست نیمه‌های شب به تهران می‌آمدم و تمکن مالی هم نداشتم و معمولاً در مساجد، امامزاده‌ها و پارک‌ها می‌خوابیدم. یادم هست مدتی جلسات صبح‌های پنجشنبه حاج سعید حدادیان در مهدیه امام حسن مجتبی(ع) در خیابان آزادی شرکت می‌کردم که در اوایل جا گیرم نمی‌آمد و به این خاطر که اصرار داشتم در ردیف‌های جلو بنشینم تا بتوانم مداح را به وضوح و از نزدیک ببینم، تصمیم گرفتم قبل از باز شدن در هیأت حضور پیدا کنم. به همین خاطر در پارک مقابل هیأت می‌نشستم و بعد از باز شدن در هیأت وارد مراسم می‌شدم یا به جلسه حاج مرتضی طاهری یا حاج مهدی سماواتی در مهدیه تهران می‌رفتم و یا به حسینیه لباس‌فروشان تهران می‌رفتم تا در جلسات حاج علی انسانی شرکت کنم. مداحان جوان به دلیل سستی و تنبلی، کپی‌برداری می‌کنند معتقدم اگر مداحی امروز من چارچوبی دارد، به دلیل همان روزها و سختی‌هاست. امروز اینترنت نباید جوانان را گول بزند. امروز در نسل جوان دچار سستی و تنبلی هستیم و به این دلیل که همه چیز آماده است، مداح می‌تواند با یک جستجو تمام آثار من یا حاج میثم مطیعی و دیگر مداحان را به‌دست آورد و با یک کپی برداری در جلسه، بخواند. البته این خوب است و ما هم برای همین استفاده‌ها آثار در سایت می‌گذاریم، اما این فراهم بودن نباید دستمایه‌ای برای کار نکردن و حاضری‌خوری باشد. خاطرم است حاج غلامرضا سازگار در یک روستا در اطراف قم حدود ۴۰ سال است مراسم اجرا می‌کند که این وفاداری، خود یک درس است و من در سرمای زمستان از قم به این روستای کوهستانی می‌رفتم و از ایشان نوحه می‌گرفتم، اما زمانی‌که آن نوحه را می‌خواندم به دلم می‌نشست؛ زیرا می‌دانستم چه سختی‌هایی برای آن کشیده‌ام. البته امروز نیاز نیست مداح تا آن طرف کوه برود، اما باز هم باید سختی بکشد. نوحه خواندن از روی موبایل، بدبختی جدید مداحی است امروز یک بدبختی جدید به‌نام موبایل‌خوانی وجود دارد و این بسیار بد است که مداح شعر را از روی موبایل بخواند. اگر واقعا مداح فرصت نداشته باشد تا شعر را روی کاغذ بنویسد، برای چه می‌خواند؟ یعنی اینقدر سر این مداح شلوغ است؟ برخی از مداحان شعر را تایپ می‌کنند، برخی هم مانند ما دست‌نویس می‌کنند. من با نوشتن شعر، آن را مرور می‌کنم. البته تنها
4_5782783571227838380.mp3
9M
✨ چه خبره امشب مدینه 🌙 ماه و ببینید رو زمینه #مولودی 🎈 پیشاپیش ولادت #حضرت_زینب مبارک باد 👏
۵ با دست خط خودم ارتباط برقرار می‌کنم اما در مجموع از روی موبایل خواندن اصلاً قابل پذیرش نیست. من در کاغذ نوحه خودم گویی نقشه مهندسی شده ساختمان را اجرا می‌کنم که مشخص است شعر چیست و از هرکدام از کلماتش چه گریزی برای بیان روضه باید داشت. در حالی که از روی موبایل خواندن اصلا صحیح نیست و ارزش کار را پایین می‌آورد. تحسین میرداماد توسط کریمی که موجب شد دو روز نخوابد! اولین جلسه‌ای که در تهران خواندید، جلسه هیأت حاج محمود کریمی بود. این جلسه در پیشرفت و شهرت شما چه میزان اثر داشت؟ من در قم و در جلسه خادم‌الرضا با حاج محمود کریمی در جشن میلاد امام رضا(ع) آشنا شدم که من در آن روز به‌عنوان یک پیش‌منبری نوحه خواندم. البته نوحه‌خوانی من در آن سن‌ و سال ضعیف بود، اما حاج محمود کریمی،‌ اولین فردی بود که پشت میکروفن از خواندن من تعریف کرد و موجب شد من دو روز نخوابم. این تعریف البته به من غرور کاذب نداد بلکه موجب شد تا برای ادامه راه تشویق بشوم و موجب آشنایی و رفاقت با ایشان شد. حدود ۲۰ سال پیش تا این میزان فضا وجود نداشت تا مداحان جوان بتوانند نوحه‌ بخوانند. برای خواندن کنار یک بزرگ‌تر باید سختی می‌کشیدیم. در تهران اولین فردی که در جلسه‌ به من میدان داد تا بخوانم، حاج محمود کریمی در محرم سال ۷۹ در جلسه چیذر بود و بعد از آن در جلسه حاج حسن خلج خواندم. نگاه‌های خاص میرداماد در جلسه هیأت حاج حسن خلج خاطرم است سال‌ها در جلسه حاج حسن خلج شرکت می‌کردم تا بتوانم مهارت لازم را به دست آورم. اینقدر پای جلسه ایشان رفتم که از نوع نگاه‌های من فهمید مداح هستم و متوجه شد من قمی‌ام! میکروفن را که برای خواندن به من می‌داد، می‌گفت از نوع نگاه کردن من فهمیده است که در جلسه در حال یاد گرفتن هستم، زیرا هیأت بزرگان، برای یک مداح جای یاد گرفتن است و می‌تواند سمعی و بصری کار را یاد بگیرد. توصیه مرحوم موذن زاده اردبیلی به میرداماد من در جلسه بیش‌تر مداحان تهران شرکت کرده و چیزهای زیادی از آن‌ها یاد گرفته‌ام. همواره خود را شاگرد آنان می‌دانم. همچنین در کنار مرحوم انصاریان در مشهد که صلوات خاصه معروفی دارند، یک دهه خواندم و کسب فیض کردم. سعی کردم در هر استانی که می‌روم یک بزرگ‌تر را ببینم. از حاج صادق آهنگران در جنوب کشور گرفته تا بزرگ‌ترهای آذری زبانی همچون مرحوم موذن‌زاده اردبیلی که دافعه قوی داشت و هر کسی را تحویل نمی‌گرفت. او اساساً مداحان فارس‌زبان را نمی‌پذیرفت، اما خاطرم هست در آخرین ملاقاتی که با او در بیمارستان به همراه حاج ولی‌الله کلامی زنجانی داشتم، او به من تاکید کرد به روضه توجه کن و اگر می‌خواهی ماندگار شوی، حواس‌ات به روضه باشد، زیرا روضه است که می‌ماند. .
‍ ‍. مداح :حاج طاهری 🌸🌸🌸🌸🌸 🌸(چه خبره امشب مدینه، ماه و ببینید رو زمینه)۲ (اومده بهونه ی علی ع سراپا نشونه ی علی ع چراغ تو خونه ی علی ع (هستی حیدره )۲..... 🌸🌸 (آینه ی زهرا، نور دله مولا،👏👏 اومده به دنیا یه خانوم )۲ فدای نگاهش ،که با یه نگاهش ، دل داداشش میشه آروم (امشب شبه حسینه، این زینبه حسینه)۲ (تاب و تبه حسینه۲)... 🌸(چه خبره امشب مدینه، ماه و ببینید رو زمینه ) ۲ (اومده بهونه ی علی ع سراپا نشونه ی علی ع چراغ تو خونه ی علی ع (هستی حیدره)۲... 🌸🌸 (همه جای عالم پیچیده، فاطمه ی دوم رسیده )۲ (آیینه ی عصمت خدا )۲ صابره ی عرصه ی بلا نمونه ی کامل وفا بانوی محشره (هستی حیدره)۲ (اومده بهونه ی علی سراپا نشونه ی علی چراغ تو خونه ی علی (هستی حیدره)۲ 🌸(چه خبره امشب مدینه، ماه و ببینید رو زمینه)۲ (اومده بهونه ی علی ع... 🌸🌸 بانوی دمشقه،حرمشو عشقه، همیشه پیشش زیر دینم،👏👏 فدای وجودش،که اگه نبودش، عاشقی نداشتش حسینش قلبم برای زینب، جونم فدای زینب، (صحن و سرای زینب)۲ (امشب شبه حسینه این زینبه حسینه )۲ تاب و تبه حسینه۲)👏👏 🌸🌸 🌸(چه خبره امشب مدینه، ماه و ببینید رو زمینه)۳ (اومده بهونه ی علی ع سراپا نشونه ی علی ع چراغ تو خونه ی علی ع (هستی حیدره)۲... 🌸🌸 (بنویسید اسمم رو مجنون)۲ توی سپاه زینبیون)۲ (همیشه می مونه سینه چاک دلی که واست شده فدات سیدتی کلنا فداک (یا بنت مرتضی)۲ 🌸(چه خبره امشب مدینه،.... @emame3vom 🌸🌸🌸👇🌸👇🌸👇🌸 (نداری همانند)۲ به خود تو سوگند، به نام تو خورده ،دل ما (دعای ما باشه، برا تو فداشه، جون کم و ناقابل ما ) ۲ کی گفته بی بی تنهاس ای دنیا ما رو بشناس (نحن جیوش العباس)۲ 🌸(چه خبره امشب مدینه👏👏 ماه و ببینید رو زمینه)۲ اومده بهونه ی علی ع سراپا نشونه ی علی ع چراغ تو خونه ی علی ع (هستی حیدره)۲ علی🌸 علی☘ علی🌸 علی ☘علی🌸 علی... (عمریست که دم به دم ،علی میگویم در حال نشاط و غم، علی میگویم یک عمر علی گفتم و ان شاالله تا آخر عمر هم، علی میگویم) @emame3vom 🌸👇🌸👇🌸👇🌸 .
4_5780786136557291456.mp3
1.68M
مژده زینب آمده،مژده زینب آمده(2) امشب از عرش برین ماه مدینه آمده زینت عرش خدا زینب به دنیا آمده کوثر ثانی به بیت حیدر دین آمده روی دستان حسین زینب چه شادان آمده ............................................. مژده آمد یار و غمخوار حسین روی دستان حسین در شور و شین خانۂ حیدر شده پر نور از ماه رخش می سراید نغمه ها بلبل به روی چون گلش .............................. دامن زهرا شده پر نور از ماه رخش شادمان آقا کریم اهل بیت آمد گلش خواهر شاه شهیدان آمده ای عاشقان لشگر کرب و بلای شاه دین ای عاشقان ................................... هم مفسر هم معلم در علوم دین بود یکه تاز علم و دانش خواهر خوبان بود از کرامت از شهامت همچو بابایش بود در نجابت در صداقت همچو زهرا تک بود ..................................... صد هزاران مرجع تقلید شاگردش بود حوریان هم خادم درگاه مهر تو بود ما همه سرباز تو هستیم ای بانوی صبر جان ما گردد فدای نور چشمانت حسین ................................... آسمان بارد ستاره آمده نور خدا خنده بر لب های حیدر آمده عشق خدا بزم شادی گشته پا جشن و سرور فخر دین @emame3vom #‍ سرود میلاد #حضرت_زینب (س) #سبک:یار مبارک بادا #فارسی #واسونک
مداحی آنلاین - دختر مولا اومده زهره ی زهرا اومده - محمود کریمی.mp3
7.08M
🌸 #میلاد_حضرت_زینب_کبری(س) 💐دختر مولا اومده 🎤 #محمودکریمی 👏 #سرود #حضرت_زینب
📋 دختر مولا اومده/ زهره ی زهرا اومده ✅ / حاج محمود کریمی ✅ ۱۳۹۶ ✅ "ع" ✅ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دختر مولا اومده زهره ی زهرا اومده زینب کبری اومده عشق عشق عشق به دنیا اومده از روح علی الدوام، از پیغمبر و امام جبرائیل بخون برام، با تقدیم احترام دختر مولا اومده زهره ی زهرا اومده زینب کبری اومده عشق عشق عشق به دنیا اومده از نورش مشخصه سر تا پا مقدسه بی تابِ برا حسین از وقتی که می رسه چشمه به دریا اومده  رمز تولیٰ اومده مهرِ مُعَلیٰ اومده عشق عشق عشق به دنیا اومده دختر مولا اومده زهره ی زهرا اومده زینب کبری اومده عشق عشق عشق به دنیا اومده جبرائیل سبو گرفت پیغمبر وضو گرفت اومد اون که عفت از اسمش آبرو گرفت لیلی لیلا اومده درمون دردا اومده جلوهی ثینا اومده عشق عشق عشق به دنیا اومده دختر مولا اومده زهره ی زهرا اومده زینب کبری اومده عشق عشق عشق به دنیا اومده حق عشق ادا میشه هر سنگی طلا میشه هر جا اسمِ تو میاد قلبم کربلا میشه آیتِ عُظمی اومده عالی اعلی اومده نورِ مصلی اومده عشق عشق عشق به دنیا اومده دختر مولا اومده زهره ی زهرا اومده زینب کبری اومده عشق عشق عشق به دنیا اومده @emame3vom از روح علی الدوا از پیغمبر و امام جبرائیل بخون برام با تقدیم احترام جبرائیل سبو گرفت پیغمبر وضو گرفت اومد اون که عفت از اسمش آبرو گرفت لیلی لیلا اومده درمون دردا اومده جلوهی ثینا اومده عشق عشق عشق به دنیا اومده دختر مولا اومده زهره ی زهرا اومده زینب کبری اومده عشق عشق عشق به دنیا اومده ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال رَفَــعَ اَللّٰهٌ رایَــةَ اَلْعَـبّاٰسْ 👇👇👇
🌷سرود ولادت حضرت زینب (س)🌷 جهت ذاکرین اهل بیت علیهم السلام شبای بی سحر سر اومد بازم دوباره کوثر اومد مژده که زینب اومد از راه از تنهایی حسین در اومد زینب دلا رو شیدا میکنه عشق و به معنا ادا میکنه ذکر یا زینب غوغا میکنه یا زینب کبری یا زینب ............................... @emame3vom به به از این وقوع جذاب وصال شمس و روی مهتاب چشمای زینب اولین بار وا شد به چشم ناز ارباب دلدادگی رو طریق اومده رکاب عشق و عقیق اومده برای ارباب رفیق اومده ............. زینب تو عاشقی نمونه است الگوی عشق تو هر زمونه است خلاصه یک کلام تو دنیا زینب مثه حسین یه دونه است علی سرشت و زهرا مداره پروردگاره شرم و وقاره بیاد به وقتش یه ذوالفقاره ✍ مجتبی صمدی شهاب
. 📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه - ۱۰ دی ۱۳۹۸ میلادی: Tuesday - 31 December 2019 قمری: الثلاثاء، 4 جماد أول 1441 🌹 امروز متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام  🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (100 مرتبه) - یا الله یا رحمان (1000 مرتبه) - یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ولادت حضرت زینب سلام الله علیها ▪️9 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت 75روز) ▪️29 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (روایت 95روز) ▪️39 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️46 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ✅ با ما همراه شوید... @emame3vom .
مداحی آنلاین - دختر مولا اومده زهره ی زهرا اومده - محمود کریمی.mp3
7.08M
🌸 #میلاد_حضرت_زینب_کبری(س) 💐دختر مولا اومده 🎤 #محمودکریمی 👏 #سرود #حضرت_زینب
. 🌺 سرود ولادت (س) 🌺 ساقیا مِی بریز از شراب کوثر به نام یارب تشنه ام تشنه ی سَبوی وِلای حضرت زینب بوی عطرِ ، زینب اومد ذکر هر روز و شب اومد عشقِ ارباب ، اومده از راه نور و مهتاب ، اومده از راه زینب زینب ، ای گل حیدر (۳) تویی آیینه ی عصمت فاطمه ، زینب کبری درشجاعت و صبر تو هستی خاتمه ، زینب کبری تو خواهرِ ، دو امامی زینبِ والا مقامی مجتبی سیرت و ، حسین کمالی فاطمه عصمت و ، علی خصالی زینب زینب ، ای گل حیدر @emame3vom تویی تو کریمه ، حلیمه ، فهیمه ، زینت حیدر تویی تو علیمه ، جلوه ی دیگر حضرت مادر عالمه ی ، دنیایی تو نایبه ی ، زهرایی تو بر آل عبا ، تو نور عینی وَللهِ شَریکه الحسینی زینب زینب ، ای گل حیدر ♦️ مرتضی شاهمندی ♦️ .