eitaa logo
ذکرهای نماز
238 دنبال‌کننده
25 عکس
72 ویدیو
2 فایل
بررسی ترجمه ، آثار و برکات نُه ذکری که در نماز گفته می شود استعاذه ، بسملَه ، تسبیح ، تحمید ، تهلیل ، تکبیر ، حَوقله ، استغفار ، صلوات کانال اصلی @navb110 بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz
مشاهده در ایتا
دانلود
30 يا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ حُلْو ؛ به نام خدایی که یادش شیرین است. سلام عرض می‌کنم خدمت شما معلمان عزیز. جلسه سی ام است که با موضوع «ذکرهای نماز» خدمت شما هستم. درباره ذکر « تحمید » با هم گفتگو می‌کردیم. ذکر « اَلْحُمْدُ لِلَّه‏ » حال آدم ها رو خوب می‌کند به دو دلیل : یک. بعضی از آدما همیشه به نیمه خالی لیوان توجه می‌کنند و روی نداشته هاشون تمرکز می‌کنند و به همین خاطر حالشون بد هست. ذکر « اَلْحُمْدُ لِلَّه‏ » یعنی به نیمه پر لیوان توجه کن. پیامبر عزیزمان صلّی اللّه علیه و آله فرمودند « إذا رَأَيتُم أهلَ البَلاءِ فَاحمَدُوا اللّهَ » هنگامی که گروهی را دیدید که به بلایی دچار شدند، نعمت سلامتی، امنیت، ثروت، زیبایی و نعمت های دیگر را ندارند و شما دارید، بدون اینکه آنها متوجه باشند، خدا را شکر کنید « اَلْحُمْدُ لِلَّه » ‏ بگویید، یعنی توجه داشته باشید بر روی داشته های خودتان. دو. کسی که زیاد « اَلْحُمْدُ لِلَّه‏ » می‌گوید و در طول روز مدام توجه می‌کند به نعمت های خدا و ازش تشکر می‌کند، روحیه شکرگزاری پیدا می‌کند و از پدر، مادر و معلم به خاطر نعمت هایی که دادند تشکر می‌کند. اگر پدری به فرزندش غذا، لباس، پول تو جیبی و... داد فرزند نمی گوید که من رو به دنیا آوردی پس این ها وظیفه تون هست و باید خرجم کنید!! می‌گوید : لطف شماست. اگر کارمندی کار من را در اداره راه انداخت بهش نمی‌گویم که وظیفه ات هست‼️ اینجا نشستی حقوق می‌گیری تا کار من راه بندازی ‼️ بهش میگم زحمت کشیدی کار من را راه انداختی و ازش تشکر می‌کنم. و این تشکر کردن های زیاد در جامعه، سبب می‌شود دل ها به هم نزدیک شود. خداوند آن قدر روحیه تشکر را دوست دارد که پیامبر عزیزمان فرمودند : اگر مؤمنی بخورد و بیاشامد و اهل تشکر از خدا باشد خداوند پاداشی به او می دهد، بیشتر از پاداشی که به روزه داری می‌دهد که نه می‌خورد و نه می آشامد و اهل تشکر هم نیست. « إنَّ المُؤمِنَ لَيَشبَعُ مِنَ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ فَيَحمَدُ اللّهَ؛ فَيُعطيهِ اللّهُ مِنَ الأَجرِ ما لا يُعطِي الصّائِم » خداوند دوست دارد که روحیه شکرگزاری بین افراد جامعه تقویت شود.
31 يا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ حُلْو ؛ به نام خدایی که یادش شیرین است. سلام عرض می‌کنم خدمت شما معلمان عزیز. جلسه سی و یکم است که با موضوع «ذکرهای نماز» در خدمت شما هستم. پنجمین ذکری که از نماز را با هم مرور می‌کنیم « تَهلیل » است ؛ یعنی « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ » چهار تا از ویژگی های این ذکر رو می‌خواهیم باهم دوره کنیم. یک. پیامبر عزیزمان صلّی اللّه علیه و آله فرمودند : هیچ ذکری نیست که برتر از « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ » باشد. امام صادق علیه‌السلام فرمودند « سَيِّدُ کلامِ الأَوَّلينَ وَ الآخِرينَ لا إلهَ إلَا اللّهُ » سید و سرور همه ذکرها این ذکر است. در ذکرهای داخل نماز هم کدام ذکر از همه مهمتره ؟ بله. ذکر « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ » دو و سه. پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله فرمودند : تمام پیامبران الهی و فرشتگان مقرب خدا و بندگان صالح خدا، ذکری را نگفتند که دوست داشتنی تر و سنگین تر باشد، در میزان اعمال، نزد خدا، به جز لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏. « کلِمَةً أحَبَّ إلَی اللّهِ و لا أثقَلَ فِي الميزانِ مِن : لا إلهَ إلَا اللّهُ » چهار. شخصی پیامبر عزیزمان پرسیدند قیمت بهشت چیست؟ حضرت فرمودند : ذکر « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ » اگر خالصانه باشد. پرسید چگونه خالصانه این ذکر را بگویم؟ فرمودند : به دستوراتی که من از طرف خدا آوردم عمل کنید، که یکی از مهم‌ترین دستورات این است که اهل بیت من را دوست داشته باشید. در روایات آمده : اگر کسی ذکر « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ » را صادقانه بگوید، راست بگوید این ذکر به سمت خدا بالا برده می‌شود. « إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْکلِمُ الطَّيِّبُ » و اگر به دروغ گفته باشد این ذکر به او برگردانده می‌شود و خداوند می فرماید : این ذکر باشد برای خودت. شرط راست یا دروغ بودن آن چیست و چگونه متوجه میشیم که این ذکر را صادقانه گفتیم یا به دروغ گفتیم؟ فرمودند : اگر بین دین و دنیا قرار گرفتید و دین را انتخاب کردید، صادقانه گفتید و اگر دنیا را انتخاب کردید، و وقتی به دینت ضربه وارد شد عین خیالت نبود، در این صورت به دروغ گفتید. « إذا لَم يُبالوا ما يَنقُصُ مِن دينِهِم » پس چهار تا ویژگی مهم از ذکر « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه » ‏ این است که : .1 برترین ذکر است. 2. سیدِ اذکار است. 3. دوست‌داشتنی‌ترین ذکر نزد خداست. 4. بیش از هر ذکر دیگری میزان اعمال را سنگین می‌کند و قیمت بهشت است. در سیره امام سجاد زین العابدین آمده است که راه می رفت، غذا می‌خورد، با مردم حشر و نشر و گفتگو داشت و در لابلای کارهایی که می کرد مُدام می‌فرمودند « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ »
32 يا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ حُلْو ؛ به نام خدایی که یادش شیرین است. سلام عرض می‌کنم خدمت شما معلمان عزیز. جلسه سی و دوم که با موضوع «ذکرهای نماز» در خدمت شما هستم. در جلسه قبل چهار تا از فواید ذکر « تَهلیل » رو با هم دوره کردیم. پنج. یکی از رسم های خوب ما مسلمان ها اینکه تو تشییع جنازه بلند می گیم : « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ » پیامبر اعظم صلّی اللّه علیه و آله فرمودند : این ذکر رابه اموات خودتون تلقین کنید، چون سبب ریزش گناهان آنها می‌شود. از حضرت سؤال پرسیدن که خُب اگر زمانی که زنده هستند این ذکر را بگویند چه فایده ای دارد؟ حضرت فرمودند « ذاک أهدَمُ و أهدَمُ و أهدَمُ » بسیار بیشتر گناهشان ریخته می‌شود. آقا امیرالمؤمنین وارد قبرستان شدند و به اهل قبور سلام می دادند و فرمودند هرگز کسی این‌گونه به اهل قبور سلام بدهد، خدا گناه ۵۰ سال او را می آمرزد. یعنی گناه حق الله او را می بخشد، به شرط که توبه کند و قصد نداشته باشد دوباره آن گناه را انجام بدهد. از حضرت پرسیدند : اگر کسی به اندازه ۵۰ سال گناه نداشته باشد خدا چه می‌کند؟ فرمودند : خدا از گناه پدرش، مادرش، برادرانش، نزدیکانش و از گناه مسلمان های دیگر می‌بخشد. اون مسلمان هایی که با انسان بیشتر در ارتباط بودند، در اولویت هستند. محور این سلام ذکر شریف « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ » است. « السَّلامُ عَلی أهلِ لا إلهَ إلَا اللّهُ، مِن أهلِ لا إلهَ إلَا اللّهُ، يا أهلَ لا إلهَ إلَا اللّهُ... » بنده پیشنهاد می‌کنم حتماً این را حفظ کنیم. در ورودی قبرستان ها همین سلام نوشته شده حتماً این سلام رو به اهل قبور بگوییم. پس پنجمین فایده این ذکر ریزش گناهان است. شش. پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله فرمودند : لَيسَ شَي‏ءٌ أقطَعَ لِظَهرِ إبليسَ مِن قَولِ « لا إلهَ إلَا اللّهُ » هیچ چیز برای شیطان کمرشکن تر نیست از ذکر شریف « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ » پس ما که می‌خواهیم با شیطان مبارزه بکنیم خوبه همیشه این ذکر بر زبانمان باشد تا در مبارزه با شیطان بتوانیم او را به زمین بزنیم. این ذکر در سجده سفارش زیادی شده است مثلِ سجده واجب قرآن. آقا زین العابدین علیه السلام زیاد این ذکر را در سجده بیان می‌فرمودند : روایت شده که از حضرت یک بار سر به سجده گذاشتند و هزار بار فرمودند : « لا إلهَ إلَا اللّهُ حَقّاً حَقّاً، لا إلهَ إلَا اللّهُ إيماناً و تَصديقاً، لا إلهَ إلَا اللّهُ عُبودِيَّةً و رِقّاً » لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ را می‌گویم از روی حقیقت، از روی بندگی، از روی ایمان و راستگویی. و به ما هم سفارش کردند این ذکر را زیاد داشته باشیم ؛ مخصوصاً در سجده هامون.
33 يا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ حُلْو ؛ به نام خدایی که یادش شیرین است. سلام عرض می‌کنم خدمت شما معلمان عزیز. جلسه سی و سوم که با موضوع «ذکرهای نماز» در خدمت شما هستم. در رابطه با ذکر شریف « تَهلیل » با هم صحبت می‌کردیم. معنای دقیق ذکر « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ » چیه؟ در سوره مبارکه یس آیه ۶۰ آمده است « أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ » ﺍی ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ! ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻧﻜﺮﺩم ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ نپرﺳﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ بی ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺷﻤﻦ ﺁﺷﻜﺎﺭی ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎﺳﺖ ؟ یعنی گروهی از مردم عبد شیطان می‌شوند و به دستورات او می‌گویند چشم. در سوره جاثیه آیه ۲۳ آمده است « أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ.... » ﭘﺲ ﺁﻳﺎ کسی ﻛﻪ ﻣﻌﺒﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﻫﻮﺍی ﻧﻔﺴﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺩﻳﺪی یعنی برخی از مردم هوای نفسشان را می پرستند. وقتی به آنها می گویید چرا این کار را کردی؟ می گویند : دلم می‌خواهد و می‌شوند عبد هوای نفس شان. در سوره مبارکه زمر آیه ۱۷ آمده است « وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن يَعْبُدُوهَا... » ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪﻥ ﻃﺎﻏﻮﺕ [ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺖ ﻫﺎ، ﺍﺭﺑﺎﺑﺎﻥ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺳﺮﻛﺶ ] ﺩﻭﺭی ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮی ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻨﺪ.... برخی از مردم برده و بنده‌ی طاغوت ها، نمرود ها و فرعون ها می‌شوند. چشم گوی آنها می‌شوند و هر چه آنها می گویند اینها می‌گویند چشم. « لا إله » یعنی هیچ معبودی برای من وجود ندارد؛ نه شیاطین، نه هوای نفس و نه طاغوت ها « إلا الله » یعنی مگر « الله » یعنی همان موجودی که سرچشمه همه کمالات و خوبی هاست و هیچ عیب و نقصی ندارد. یعنی اینکه من فقط به الله میگم چشم. در نماز هم می خوانیم « إيّاك‌َ نَعبُدُ » خدایا من فقط عبادت تو را می‌کنم. چون آن سه تا گروه دیگر لیاقت پرستیدن و اطاعت کردن را ندارند برخی‌ها تو این دنیا معشوقشان ثروت، قدرت، شهرت، شهوت، همسر و... هست ؛ یعنی تمام هم و غمّ شان این است که به این ها برسند « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه » ‏ یعنی معشوق من الله است و تمام تلاشم این است که به الله برسم. یعنی به منبع همه کمالات و سرچشمه همه خوبی ها برسم. به بی نهایت لذت، قدرت، ثروت و به بی نهایت خوبی‌ها برسم.
34 يا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ حُلْو ؛ به نام خدایی که یادش شیرین است. سلام عرض می‌کنم خدمت شما معلمان عزیز. جلسه سی و چهارم هست که با موضوع «ذکرهای نماز» در خدمت شما هستم. « اَللّهُ اَکْبَر » ششمین ذکری است که در نماز با هم مرور می‌کنیم آقا امیرالمؤمنین فرمودند : تفاوت خدا با مخترعین جهان این است که مخترعین چیزهایی را کنار هم قرار می دهند و چیز جدیدی را می سازند، در حالی که خداوند تبارک و تعالی از نیستی هستی رو به وجود می آورد. « فَمَعنی اللّهُ أنَّهُ یخرِجُ الشَّی‏ءَ مِن حَدِّ العَدَمِ إلی حَدِّ الوُجودِ » و فرمودند : معنای « اکبر » یعنی اینکه خداوند بزرگ تر از آن است که با حس ظاهری ما مثلِ دیدن، شنیدن، بویدن و لمس کردن حس بشود و بالاتر از این است که با حس باطنی ما مثل عقل درک و فهم شود. عقل ها در شناخت دقیق خداوند حیرانند. « هُوَ أکبَرُ مِن أن یلمَسَ بِالأَخماسِ، و یدرَک بِالحَواسِّ » شخصی در محضر آقا امام صادق علیه‌السلام گفت « اَللّهُ اَکْبَر » حضرت فرمودند خدا را از چه چیزی بزرگ تر دانستی؟ گفت « مِن کُلِّ شَیءٍ » از همه موجودات بزرگتر دانستم خدا را. بیش از ۲۰۰۰ میلیارد کهکشان تا حالا کشف شده و فقط در کهکشان راه شیری بیش از ۱۰۰ میلیارد ستاره داریم. یعنی من خدا را از همه این کهکشان ها بزرگتر میدونم. امام صادق علیه‌السلام فرمودند : تو در این صورت که خدا را با محدود مقایسه کرده ای او رو محدود دانسته ای. چون خدا نامحدود و بی نهایت است و بی نهایت اصلاً با محدود قابل مقایسه نیست، تا بگوییم که خدا بزرگتر از اینهاست. گفت پس باید چه جور بگم ؟ فرمودند : معنای « اَللّهُ اَکْبَر » این است که « أکبرُ مٍن أن یُوصَف » خدا بزرگتر از آن است که وصف شود. سعدی شیرازی معنای « اَللّهُ اَکْبَر » را این‌گونه به شعر در آورده است ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وَهم وز هر چه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم مجلس تمام گشت و به پایان رسید عمر ما همچنان در اولِ وصف تو مانده ایم. پیامبر عزیزمان صلّی اللّه علیه و آله فرمودند : هر چیزی گُلی دارد، برگزیده ای دارد و گُلِ نماز « اَللّهُ اَکْبَر » اولش هست. « لِکلِّ شَی‏ءٍ صَفوَةٌ، وَصَفوَةُ الصَّلاةِ التَّکبیرَةُ الاولی » یعنی چی؟ یعنی وقتی می خواهم اول نماز بگویم « اَللّهُ اَکْبَر » در واقع می‌گویم خدایا من دارم صفات تو رو شروع می‌کنم به شمردن و در سوره حمد و در سوره توحید و در رکوع و در سجده مُدام دارم اوصاف تو را می‌شمارم، ولی همین ابتدا بگم که خدایا تو برتر هستی از هر آنچه که من می خواهم داخل نماز وصف کنم. وقتی نماز ما تمام می‌شود، مستحب است سه مرتبه بگوییم « اَللّهُ اَکْبَر » یعنی خدایا از هر آنچه در نماز تو را وصف کردم بالاتری. خدایا من نمی‌توانم حق وصف تو را به جا بیاورم.
35 يا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ حُلْو ؛ به نام خدایی که یادش شیرین است. سلام عرض می‌کنم خدمت شما معلمان عزیز. جلسه سی و پنجم که با موضوع «ذکرهای نماز» در خدمت شما هستم. در رابطه با ذکر شریف تکبیر « اَللّهُ اَکْبَر » با هم گفتگو می‌کردیم. در این جلسه می خواهیم چهار تا نکته در رابطه این ذکر با هم دوره کنیم. یک. خداوندِ تبارک و تعالی را با ارزش ترین هدایایَش را به با ارزش ترین انسان ها هدیه می‌کند. فرمودند : ای محمد ! صلّی اللّه علیه و آله به تو که با ارزش ترین و بهترین پیامبرانم هستی و امتت بهترین امت ها هستند می‌خواهم هدیه ای را تقدیم کنم « أعطَیتُ لَک و لِامَّتِک التَّکبیرَ » و ذکر « اَللّهُ اَکْبَر » را به پیامبر هدیه دادند. دو. آقا امام صادق علیه‌السلام فرمودند : چشم زخم حق است یعنی واقعیت دارد پس هرگاه دارایی، توانایی، زیبایی را از برادر مؤمن خود را دیدید مثلِ صدای زیبا، صورت زیبا ، قدرت زیاد، ثروت زیاد و.... به او « اَللّهُ اَکْبَر » بگویید تا چشم زخم رو خنثی کند و از بین ببرد. « مَن أعجَبَهُ شَی‏ءٌ مِن أخیهِ المُؤمِنِ فَلیکبِّر عَلَیهِ، فَإِنَّ العَینَ حَقٌّ » پس وقتی ما هم متوجه شدیم که در معرض چشم زخم ممکن قرار داشته باشیم این ذکر شریف را زیاد تکرار کنیم. سه. چند جا گفتن ذکر « اَللّهُ اَکْبَر » زیاد سفارش شده است مثلاً پیامبر اعظم صلّی اللّه علیه و آله هرگاه در بلندی ها قرار می گرفت « اَللّهُ اَکْبَر » می‌فرمودند. هرگاه در مقابل آینه قرار می گرفتند « اَللّهُ اَکْبَر » می گفتند و به ما فرمودند : هر کسی که جنازه ای را دید یا در تشییع جنازه ای شرکت کرد این ذکر « اَللّهُ اَکْبَر » را زیاد بگوید. « مَنِ استَقبَلَ جِنازَةً أو رَآها فَقالَ : اللّهُ أکبَرُ... » چهار. ما در نماز، هنگام شروع نماز، « اَللّهُ اَکْبَر » می‌گوییم، قبل از ورود به رکوع، قبل از رفتن به سجده، اَللّهُ اَکْبَر می‌گوییم. سجده اول مان که تمام می‌شود و سجده دوم که تمام می‌شود، وقتی می‌نشینیم، مستحب است « اَللّهُ اَکْبَر » بگوییم و در پایان نماز هم باز سه بار « اَللّهُ اَکْبَر » می‌گوییم. در سیره پیامبر عزیزمان آمده که هرگاه می‌خواستند « اَللّهُ اَکْبَر » بگویند، دستشان را تا نزدیک گوش شان بالا می‌آوردند و سپس « اَللّهُ اَکْبَر » می گفتند. خیلی خوبه ما یاد بگیریم جاهای مختلف نمازمان، مخصوصاً وقتی تکبیرهای آخر نماز مان را می‌گوییم دستانمان را تا نَرمه‎ی گوشمون بالا ببریم و سه بار بگوییم « اَللّهُ اَکْبَر »
36 يا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ حُلْو ؛ به نام خدایی که یادش شیرین است. سلام عرض می‌کنم خدمت شما معلمان عزیز. جلسه سی و ششم که با موضوع «ذکرهای نماز» در خدمت شما هستیم. در این جلسه می خواهم در رابطه با ذکر تسبیحات اربعه با هم گفته می‌کنیم. یعنی « سُبحانَ اللّهِ وَ الحَمدُ للّهِ و لا إلهَ إلَا اللّهُ وَ اللّهُ أكبَرُ » ترکیب این چهار ذکر را خداوند تبارک و تعالی خیلی با اهمیت قرار داده است. شخصی از پیامبر اعظم صلّی اللّه علیه و آله سؤال پرسید که آقا من نمی‌توانم قرآن را یاد بگیرم، چیزی به من آموزش بدید که جایگزین قرائت قرآن شود. « فَعَلِّمني ما يُجزِئُني » حضرت فرمودند : پنج تا ذکری به تو یاد می‌دهم، این ها رو بگو... یکی تسبیحات اربعه « چون ۴ تا ذکر است » و دیگری ذکر « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه » شخصی از آقا امام صادق علیه‌السلام سؤال پرسید، که چرا به خانه خدا می‌گویند کعبه؟ حضرت فرمودند : چون چهار گوشه دارد، پرسید چرا چهار گوشه دارد؟ فرمودند : به خاطر اینکه بیت المعمور که مقابل و محاذی کعبه است، در آسمانها،آن هم چهار گوشه دارد و هر روز هفتاد هزار فرشته دورِ بیت المعمور طواف می‌کنند. پرسید خُب چرا بیت المعمور چهار گوشه دارد؟ حضرت فرمودند : به خاطر اینکه عرشِ خدا چهار گوشه دارد. پرسید خُب چرا عرش خدا چهار گوشه دارد؟ حضرت فرمودند : به خاطر اینکه کلمه هایی که اسلام بر آن بنا شده‌است چهار تا کلمه است. « لِأَنَّ الكَلِماتِ الَّتي بُنِيَ عَلَيها الإِسلامُ أربَعٌ » آن چهار ذکر « سُبحانَ اللّهِ وَ الحَمدُ للّهِ و لا إلهَ إلَا اللّهُ وَ اللّهُ أكبَرُ » است. یعنی به حساب هر یک از این ذکر های شریف خداوند یک گوشه از کعبه را بنا کرده است. یک یهودی از آقا رسول اکرم سؤال پرسیدند که وقتی حضرت ابراهیم علیه السلام ، مقدس ترین بنای روی کره زمین یعنی کعبه را می ساختند، چه کلماتی را بر زبانشان جاری می کردند؟ « أخبِرني يا مُحَمَّدُ عَنِ الكَلِماتِ الَّتِي اختارَهُنَّ اللّهُ لِإِبراهيمَ حَيثُ بَنَى البَيتَ » و پیامبر عزیزمان تسبیحات اربعه را جواب دادند. و در روایت است هر کسی در شبانه روز صد بار بگوید « سُبحانَ اللّهِ وَ الحَمدُ للّهِ و لا إلهَ إلَا اللّهُ وَ اللّهُ أكبَرُ » و در هر روز بر این عمل مداومت داشته باشد در بهشت، دوست و همنشین حضرت خضر علیه السلام خواهد بود. « يَكونُ فِي الجَنَّةِ رَفيقَ الخِضرِ » از این حدیث معلوم می‌شود یکی از ذکرهایی که حضرت خضر علیه السلام هر روز بر آن مداومت دارند، این ذکر شریف است.
37 يا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ حُلْو ؛ به نام خدایی که یادش شیرین است. سلام عرض می‌کنم خدمت شما معلمان عزیز. جلسه سی هفتم که با موضوع «ذکرهای نماز» در خدمت شما هستم. در این جلسه می‌خواهیم پاداش گفتن تسبیحات اربعه را با هم دوره کنیم. پیامبر عزیزمان صلّی اللّه علیه و آله در سفری که به معراج داشتند با حضرت ابراهیم علیه السلام ملاقات کردند. در این ملاقات حضرت ابراهیم فرمودند : ای احمد! بگو که زمینه‌های بهشت بسیار وسیع است و بسیار حاصلخیز، تا آنجایی که می‌توانند در این زمینه ها درخت بکارند [ چون کاشتن درخت بر عهده خودشان است] می خواهیم ویژگی های درختان بهشتی را با هم دوره کنیم : یک. ریشه درختان بهشتی از طلاست و تنه اش از چوب نیست از مروارید است. « أَصلُها مِن ذَهَبٍ، وَ فَرعُها مِنَ اللُّؤلُؤ » دو. درختان دنیا فقط در یک فصل میوه می دهند، اما درختان بهشتی همیشه میوه می‌دهند و همیشه سرسبز هستند. سه. اگر اراده کنیم میوه‌ای از درختان بهشتی بچینید لازم نیست از درخت بالا بروید، همین طور که نشسته اید، به محض اینکه اراده کنید میوه جدا می‌شود، می‌آید جلوی دهان شما قرار میگیره چهار. حتی یک میوه کِرم خورده، نارس و بد مزه ندارد، همه میوه هایش درجه یک هستند. پنج. هر میوه ای که از درخت جدا می‌شود یه میوه‌ی دیگر سریع جایش را پُر می‌کند. مانند جعبه دستمال کاغذی که هر دستمال را که می‌کشی یک دستمال دیگر جای آن را پر می‌کند. و یا شعله آتشی که اگر با این شعله آتشی را روشن کنیم، اصل شعله سر جاش برقرار می‌ماند. پیامبر عزیزمان صلّی اللّه علیه و آله فرمودند : هر کسی بر لبانش ذکر « سُبْحَانَ اللَّه‏ » جاری شود خداوند، یک چنین درختی را در بهشت برای او می کارد. « مَن قالَ سُبحانَ اللّهِ غَرَسَ اللّهُ لَهُ بِها شَجَرَةً فِي الجَنَّةِ » حضرت برای ذکر « اَلْحُمْدُ لِلَّه‏ » ، « لا إِلهَ إِلَّا اللَّه‏ » و « اَللّهُ اَکْبَر » هم همین جمله را فرمودند. پس کسی که تسبیحات اربعه را می گوید چهار درخت بهشتی دارد برای خودش می کارد. پس ما در اذان، اقامه، رکوع، سجده رکعت سوم و چهارم وقتی این ذکرها را می‌گوییم مُدام داریم درختان بهشتی می کاریم. وقتی بعد از نمازمان صد مرتبه تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیه را می‌گوییم در واقع داریم صد درخت بهشتی می کاریم. ما در نماز هامون مدام در حال کاشتن درختان بهشتی هستیم. خیلی خوب است که در طول شبانه روز وقتی مشغله ای نداریم، زبانمون به این ذکر شریف معطّر باشد.
38 يا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ حُلْو ؛ به نام خدایی که یادش شیرین است. سلام عرض می‌کنم خدمت شما معلمان عزیز. جلسه سی و هشتم که با موضوع «ذکرهای نماز» در خدمت شما هستم. هفتمین ذکری که از نماز با هم دوره می‌کنیم‌ ذکر « حَوقَله » است. یعنی ذکر « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه » مستحب است که وقتی مؤذن اذان می‌گوید، جملات اذان را حکایت کنیم، یعنی همان جملات رو بعد از مؤذن بگوییم و وقتی به « حَیَّ عَلَی الصَلاةِ ، حَیَّ عَلَی الفَلاحِ ، حَیَّ عَلَی خَیرِ العَمَل » رسید، چون این ها ذکر نیستند و تشویق به نماز هستند به جای اینکه این جملات رو تکرار کنیم بگوییم « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه » در تعقیبات نماز هم این ذکر آمده است ؛ مثلاً در تعقیب نماز صبح آمده و داخل نماز هم وقتی ما بعد از سجده دوم می‌خواهیم بایستیم، می‌گوییم « بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ اقُومُ وَ اقْعُدُ » یعنی من از خودم نیرو و توانایی ندارم برای ایستادن و نشستن، از خدا کمک می‌گیرم و خدا این نیرو را به من می‌دهد. امیرالمؤمنین علیه السلام این ذکر را این‌گونه تفسیر کردند که « لا حَولَ لَنا عَن مَعاصِي اللّهِ إلّا بِعِصمَةِ اللّهِ وَ لا قُوَّةَ لَنا عَلى طاعَةِ اللّهِ إلّا بِعَونِ اللّهِ » هیچ حائل و فاصله و مانعی بین من و گناه نیست من نمی‌تونم خودم را از گناه نجات بدهم مگر اینکه خدا من را نگه دارد. و هیچ توان و نیرویی نداریم بر عبادت و اطاعت خدا، مگر به یاری خود خدا. این جمله بیان توحید افعالی است یعنی همه کاره عالَم خداست. هیچ برگی از درخت نمی افتد، هیچ الکترونی در اتم حرکت نمی‌کند و هیچ کهکشانی در آسمانها حرکت نمی‌کند مگر اینکه خدا نیرو و توانش رو به اونها بدهد. چاقو نمی‌برد، مگر اینکه خدا بخواد. حضرت ابراهیم علیه السلام چاقو را به گلوی پسرش می‌کشید، نمی بُرید گفت : ای چاقو ! چرا نمیبری؟ گفت : ابراهیم خلیل می گوید : ببُر و خدای جلیل می‌گوید : نبُر. « اَلْخَليلُ يَأْمُرُني بالْقَطْعِ وَالْجَليلُ يَنْهاني » منِ چاقو اراده ام در طول اراده خداست بدون اراده خدا نمی توانم ببُرم. آتش کارش سوزاندن است مگر اینکه خدا نخواهد. آتش بزرگ نمرود حتی مژه های چشم حضرت ابراهیم را هم نسوزاند. خداوند بهش فرمود « يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى‌ إِبْراهِيمَ » ای آتش سرد و سلامت باش بر ابراهیم. آب رفع تشنگی می‌کند مگر این که خدا نخواهد. شخصی رو به روی امام حسین علیه السلام قرار گرفت و گفت : ای حسین! این آب بر چرندگان و درندگان مباح است ولی از آب فرات به تو و خانواده ات حتی یک قطره هم نمی‌دهیم. امام حسین علیه السلام او را نفرین کرد، خدایا او را با تشنگی از این دنیا ببر. « اَللّهُمّ اَمِتْه عَطشاناً » هرچه آب می‌خورد، می‌گفت باز هم تشنه ام یعنی آب از او رفع تشنگی نمی کرد. شکمش پر از آب شد و هلاک شد. « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه » یعنی اینکه انسان توجه داشته باشد که اسباب ظاهری که خداوند در دنیا قرار داده است، باعث نشود که انسان از مُسَبّبُ الاَسباب غافل شود. تمام اسباب در طول اراده خداوند هستند. اگر خداوند نخواهد این اسباب نمی توانند اثرگذار باشند و به همین خاطر است که ما در نمازمان می‌گوییم « ایاک نستعین » یعنی خدایا من تو را همه کاره می دانم و به همین خاطر از تو استعانت و یاری می طلبم.
39 يا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ حُلْو ؛ به نام خدایی که یادش شیرین است. سلام عرض می‌کنم خدمت معلمان عزیز. جلسه سی و نهم که با موضوع «ذکرهای نماز» در خدمت شما هستم. در این جلسه می خواهم برایتان از فواید ذکر « حَوقَله » بگویم. یک. ابلیس با حضرت موسی علیه السلام گفت و گو می کرد و به او گفت : در زمانی که انسان ها خشمگین می‌شوند نزدیکترین حالت من به آنها است، که نفوذ و تسلط فوق العاده بر آنها پیدا می‌کنم. به همین خاطر وقتی خشمگین شدی بگو « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم، یَسکُنُ غَضَبُک » اگر این ذکر را در هنگام خشم بگویید آرام می‌شوی و آتش خشم تو فرو می‌نشیند. و این ذکر یکی از ذکر هایی است که در روایات ما درباره اش آمده است که با گفتن این ذکر شیطان فرار می‌کند. « یطرُدنَ الشَّیطانَ » دو. آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : هنگامی که غم و غصه و ناراحتی پشت سر هم به تو هجوم آورد بگو لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه. « إذا تَوالَت عَلَیک الهُمومُ فَقُل : لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّه » آقا امام حسین علیه السلام در روز عاشورا علی اکبر شان را تکه تکه کردند، تیر به حلق علی اصغرش زدند، صدای العطش طفلان از خیمه ها بلند شده بود و خود حضرت در محاصره دشمن بودند و می‌دانستند که بعد از شهادتشان دشمن بر ناموس ایشان مسلط می‌شود در این اوضاع غم انگیز حضرت با صدای بلند می‌فرمودند : لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه. سه. پیامبر عزیزمان صلّی اللّه علیه و آله فرمودند : هر کسی که با اعتقاد بگوید « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه العلی العظیم » مانند روزی که از مادرش به دنیا آمده است از گناهان پاک می‌شود، پاکِ پاک. البته گناهانی که مربوط به حق الله او باشد پاک می‌شود و گناهانی که مربوط به حق الناس می‌شود را باید حلالیت بگیرد. چهار. پیامبر عزیزمان صلّی اللّه علیه و آله در سفری که به معراج داشتند به خداوند عرضه داشتند که خدایا 1. حضرت ابراهیم علیه السلام را خلیل و دوست خود کردی. 2. حضرت موسی علیه السلام را کلیم و هم سخن خودت کردی، 3. مردگان را توسط حضرت عیسی زنده می‌کردی. 4. باد و شیاطین و پرندگان و حیوانات رو خدمتگزاران حضرت سلیمان علیه السلام کردی. برای من چه فضیلتی قرار دادی؟ خداوند فرمودند برای تو فضیلتی قرار دادم که از همه‌ی آن فضیلت ها بالاتر هست نام تو را در کنار نام خودم قرار دادم که هرگاه شهادت به وحدانیت من داده می‌شود، شهادت رسالت تو هم داده می‌شود ؛ در اذان، در تشهد نماز و... و بالاترین افتخارات رو برای تو قرار دادم که نام تو رو بلند کردم « وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ » و فرمودند : یکی از گنجینه‌های عرشم را به تو هدیه کردم که آن ذکر « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه » است. پیامبر عزیزمان صلّی اللّه علیه و آله فرمودند : یا علی! آیا می خواهید را به گنجی از گنجینه های بهشت راهنمایی کنم؟ امیرالمؤمنین فرمودند : بله پیامبر فرمودند آن ذکر « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه » است. پس چهار تا ویژگی این ذکر این است که 1. آتش خشم را خاموش می‌کند. 2. سبب برطرف شدن هم و غم می‌شود 3. سبب ریزش گناهان می‌شود 4. گنجی از گنجهای عرش الهی و گنجینه‌ای از گنج‌های بهشت است. یعنی وقتی ما این ذکر را بیان می‌کنیم گنجی از گنج های بهشت را تولید می‌کنیم.
40 يا مَنْ‏ ذِكْرُهُ‏ حُلْو ؛ به نام خدایی که یادش شیرین است. سلام عرض می‌کنم خدمت شما معلمان عزیز. جلسه چهلم که با موضوع « ذکر های نماز » در خدمت شما هستم. در جلسه قبل چهار تا از فواید ذکر « حَوقَله » رو با هم مرور کردیم. پنج. وقتی حضرت آدم علیه السلام از بهشت رانده شد بر روی زمین آمد، مدتی گذشت به خداوند عرضه داشت « إنَّ آدَمَ علیه السلام شَکا إلى رَبِّهِ حَدیثَ النَّفسِ » خدایا من به تو شکایت می‌کنم از وسوسه و فکر های باطلی که مدام ذهنم را اذیت می‌کند. خداوند فرمودند : ذکر « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه » را زیاد بگو. وقتی حضرت آدم علیه السلام این ذکر را زیاد گفتند وسوسه ایشان برطرف شد. پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله فرمودند : کسی که مدام در چاله فقر می افتد و هر چه تلاش می‌کند در زندگی که از فقر دور بشود دوباره چاله بعدی می‌آید و همین طور فقیر هست، زیاد بگوید « لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه » که اثرش این است که فقر را از انسان دور می‌کند. « وَ مَن ألَحَّ عَلیهِ الفَقرُ فَلیکثِر مِن قَولِ لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ العَلِی العَظیمِ یَنفِی اللّهُ عَنهُ الفَقر » هفت. آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : من تعجب می‌کنم از کسی که ثروت و زینت های دنیا رو می‌خواهد چرا این آیه قرآن را تلاوت نمی‌کند که « ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ » یعنی زیاد گفتن این ذکر در دنیا ثروت می‌آورد. هشت. آقا امام صادق علیه‌السلام فرمودند : اگر کسی بعد از نماز صبح و بعد از نماز مغرب این ذکر رو که الان می خوام بگم هفت بار بگوید خداوند هفتاد بلا را از او دور می‌کند و اگر این شخص بد عاقبت باشد، خداوند نام او را از دیوان اشقیا حذف می‌کند و نامش را در دیوان خوشبختان و سعادتمندان آخرت می نویسد « و إن کانَ شَقِیا مُحِی مِنَ الشَّقاءِ و کتِبَ فِی السُّعَداءِ » و آن ذکر « بِسمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيم لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه العلی العظیم » خوب است که این ذکر را در شبانه روز داشته باشیم.