# ناوْخدا- 52
به منزل رساندن!
«آیا اینکه من در تشهد نمازم می گویم «اَشهَدُ اَنَّ مَُحمَّداً رَسوُل الله»، در مأذنۀ شهر و ولایتم به عنوان یک شعار عمومی، به عنوان نمایشگر سیمای کلی این جامعه، گفته می شود «اَشهَدُ اَنَّ مَُحَّمداً رَسولُ الله »، این شهادت به نبوت، این ایمان به نبوت و اعلام این ایمان، تعهدی بر دوش من مُتشهِّد، بر دوش آن جامعه ای که این تشهد به عنوان شعار او گفته می شود، می گذارد یا نمی گذارد؟ سؤال این است.
جواب این است که بلی، می گذارد. چه تعهدی بر دوش پیروِ پیغمبر و پذیرندۀ دعوت می گذارد؟ در یک کلمه، این تعهد را من خلاصه می کنم؛ تعهدی که، مسئولیتی که انسانِ معتقد به نبوتِ نبی، بر دوش می گیرد، عبارت است از دنباله گیری از راه نبی و قبول مسئولیتِ به منزل رساندن بارِ نبی. خیلی آسان ادا می شود این کلمات، اما خیلی مسئولیتش سنگین است؛ و اساساً امّت نبی و شاهد نبوت بودن هم همین است.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 492 و 493
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناوْخدا- 53
بین دو صف!
«... هر کس بین دو صف است، با پیغمبر نیست، هر کس به پیغمبر نپیوسته است، بر(علیه) پیغمبر است؛ هر کس با علی نباشد، بر(علیه) علی ست؛ هر کس با حق نباشد، بر(علیه) حق است. این را قرآن هم به ما می گوید، اما زبان گویای روشن امام علیه السلام هم که خیلی نزدیک تر است به فهم، برای ما بیان می کند. می گوید «السّاكِتُ اَخُو الرّاضى» این حدیث را یاد بگیرید، ... «السّاكِتُ اَخُو الرّاضى وَ مَن لم يكُن مَعَنا كانَ عَلَينا» آن کسی که در مقابل وضع باطل ساکت است، برادر آن کسی ست که به آن وضع راضی ست. دیگر نمی گویند آن کسی که راضی ست، او چه کاره است، او معلوم است، «مَن رَضَِی بِعَملِ قَومٍ فَهوَ مِنهُم»: هرکسی که به کار یک جمعی، به زندگی یک مردمی راضی باشد، از خود آنهاست؛ او را هم می برند به همان آخوری می بندند که آنها را ببندند. اینی که ساکت است ولو در دل ناراضی ست اما این نارضایی را اعلام نمی کند، او هم برادر آن کسی ست که راضی ست. بعد دنبالش «وَ مَن لَم يَكُن مَعَنا كانَ عَلَينا» هرکه با ما نیست، بر ماست. بین این دو صف، جایی را اسلام فرض نکرده.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 497 و 498
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
هدایت شده از فطرس
... تجربههایی که از تجربهگرها میشنوم دیگر من را تکان نمیدهند، بلکه حسرت و دلتنگی زیادی در وجود من ایجاد میکنند. دلم برای پدر و مادر حقیقیمان یعنی امیرالمومنین و حضرت زهرا(س) تنگ است و آرزو دارم زودتر به خانه واقعیام بروم و در محضر ایشان باشم.
مشروح مصاحبه دکتر عباس موزون (کارگردان مستند «زندگی پس از زندگی») را در پیوند زیر مشاهده فرمائید: 👇👇👇
http://fna.ir/1aqff
# ناوْخدا- 54
اگر می گذاشتند!
«اگر جامعۀ اسلامیِ زمان پیغمبر، پنجاه سال ادامه پیدا می کرد، همان رهبری بر سر کار می ماند، یا بعد از پیغمبر، علی بن ابی طالب علیه السلام با همان رهبری ای که پیغمبر معین کرده بود، جای پیغمبر می نشست، شما این را مطمئن باشید، بعد از پنجاه سال، همۀ آن منافقین تبدیل می شدند به مؤمنینِ واقعی. اگر می گذاشتند که حکومت نبوی و علوی دنبال یکدیگر ادامه پیدا بکند، آن جامعۀ انسان ساز، به طور قهری، همۀ آدم های غِش دار را هم بی غِش می کرد، همۀ دل های منافق را هم مؤمن می ساخت، همۀ کسانی که روحشان با ایمان آشنا نبود نیز آشنا با خدا و باایمان می شدند، این طبع قضیۀ مربوط به جامعۀ اسلامی ست. پیغمبرها می آیند یک چنین چیزی درست کنند. وقتی این درست شد، مثل کارخانۀ انسان سازی، یکی یکی نه، ده تا د ه تا نه، صد تا صد تا نه، گروه گروه و خیل خیل، مردم مسلمان می شوند؛ هم مسلمان ظاهری، در ظاهر امور مسائل اسلامی و هم مسلمان و مؤمن قلبی و واقعی و باطنی. این درست شد؟ پس پیغمبر برای یک چنین کاری می آید.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 517 و 518
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# ناوْخدا- 55
هضم نشوند!
«در اصطلاح اوّلی قرآنی، ولایت یعنی به هم پیوستگی و هم جبهگی و اتصال شدید یک عده انسانی که دارای یک فکر واحد و جویای یک هدف واحدند، در یک راه دارند قدم برمی دارند، برای یک مقصود دارند تلاش و حرکت می کنند، یک فکر را و یک عقیده را پذیرفته اند. هرچه بیشتر این جبهه باید افرادش به همدیگر متصل باشند و از جبهه های دیگر و قطب های دیگر و قسمت های دیگر خودشان را جدا و کنار بگیرند، چرا؟ برای اینکه از بین نروند، هضم نشوند. این را در قرآن می گویند ولایت.
پیغمبر جمع مسلمانِ آغازِ کار را، با این پیوستگی و جوشیدگی به وجود می آورَد، اینها را به همدیگر متصل می کند، اینها را با هم برادر می کند، اینها را به صورت یک پیکر واحد درمی آورد، به وسیلۀ اینها امت اسلامی را تشکیل می دهد، جامعۀ اسلامی را به وجود می آورد.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 520
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | از سنگ باران تا باران موشک...
🔺️ رهبر انقلاب: امروز قدرت مقاومت صدها برابر شده؛ جوان فلسطینی که روزی با سنگ از خود دفاع میکرد، امروز با موشک نقطهزن پاسخ میدهد. موازنه بنفع فلسطین بشدت تغییر کرده.
دشمنی که خود را «ارتشی که هرگز شکست نمیخورد» معرفی میکرد، امروز بدل شده به«ارتشی که رنگ پیروزی را نخواهد دید».
💻 @Khamenei_ir
# ناوْخدا- 56
شیعه!
«چه چیزی توانسته عامل بقای این جریان شیعی بشود؟ وجود آن ولیّ ای که ولایت را در میان مردم و در میان پیروان خود توصیه می کند، آنها را به همدیگر می بندد، آنها را با هم مهربان می کند، ولایت را ترویج می کند، این هم به همان معنای ولایتِ زمان پیغمبر. ولایت شیعی، آن ولایتی که این همه روی آن تأکید شده، یک بُعدش این است، بُعدهای دیگر هم دارد، آنها را هم می گویم. هنوز همۀ مطلب این نیست که گفتم، این یک بعد و یک جانب از مطلب است. ولایت یعنی به هم پیوستگی.
مؤمنین را اولیای یکدیگر می داند قرآن، آن کسانی که دارای ایمان راستین هستند، هم جبهگان و پیوستگان یکدیگرند و می گویند شیعه. از شیعه تعبیرِ مؤمن می شود در روایات. ... منظور از ایمان یعنی دارا بودن طرز فکر خاص شیعه.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 522 و 523
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
شعرخوانی احمد بابایی برای دختران شهید کابل/ از دخترانی که کفن شد روسریشان 👇👇
http://fna.ir/1co58
# ناوْخدا- 57
امام
«در جامعه اگر بخواهد همۀ نیروها به کار بیفتد و همه در یک جهت به کار بیفتد و هیچ یک از نیروها هرز نرود و همۀ نیروهای جامعه به صورت یک قدرت متراکمی، به مصالح جمعی بشریت به کار بیاید و جامعه بتواند مثل مُشت واحدی باشد، در مقابل جناح ها و صف ها و قدرت های مخاصم؛ اگر اینها را بخواهد داشته باشد، احتیاج دارد به یک قدرت متمرکز. به یک دلی احتیاج دارد، به یک قلبی احتیاج دارد این جامعه و این پیکر عمومی امت اسلام. البته شرایطی هم دارد. باید خیلی آگاه باشد، باید خیلی بداند، باید خیلی باتصمیم باشد، باید چشمش دارای یک دید دیگری باشد، بایستی از هیچ چیزی در راه خدا نهراسد، بایستی وقتی لازم شد خودش را هم فدا کند؛ ما اسم یک چنین موجودی را چه می گذاریم؟ امام.» 🌴
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، چاپ 1392 ص 542
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda