# کشتی بان- 6
از خودِ مردم!
«اسلام، حکومت را با تعبیر ولایت بیان می کند و شخصی را که در رأس حکومت قرار دارد، به عنوان والی، ولی، مولا یعنی اشتقاقاتِ کلمۀ ولایت معرفی می کند. ... معنای آن، این است که در نظام سیاسی اسلام، آن کسی که در رأس قدرت قرار دارد، و آن کسانی که قدرتِ حکومت بر آنها، در اختیار اوست، ارتباط و اتصال و پیوستگیِ جدایی ناپذیری از هم دارند. ... این، فلسفۀ سیاسی اسلام را در مسئلۀ حکومت برای ما معنا می کند. هر حکومتی که این طور نباشد، این ولایت نیست؛ یعنی حاکمیتی که اسلام پیش بینی کرده است، نیست. ... ولایت، آن وقتی است که ارتباط والی یا ولی، با مردمی که ولایتِ بر آنها دارد، یک ارتباط نزدیک، صمیمانه، و محبت آمیز[باشد.] همان طوری که در مورد خود پیامبر وجود دارد، یعنی «بعث فیهم رسولاً من أنفسهم»یا «رسولاً منهم» از خود آنها کسی را مبعوث کرده است؛ یعنی از خود مردم کسی باشد که عهده دار مسئلۀ ولایت و حکومت باشد. اساس کار در حاکمیت اسلام این است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 40 و 41
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# کشتی بان- 7
دو بال!
«امام دارای دو بال است: یک بال، بال فکری؛ یک بال، بال سیاسی. امام با یک دست مکتب را تبیین می کند، با دست دیگر زمام جامعۀ اسلامی را در دست می گیرد و به سوی هدف پیش می برد. پیغمبر فرموده این کسانی که امام هستند و این دو وظیفه به آنها محوّل شده، دوازده نفرند. در بعضی از روایات و روایات بسیاری از طریق شیعه، اسم و رسم و خصوصیات و نام و نشان اینها معیّن شده، و البته درست هم هست؛ به حسب فکر دقیق و تحقیقی، اشکالی هم ندارد. ... اینکه چه کسی باید در اجتماع حکومت بکند را، قرآن به ما یاد می دهد. اینکه[حاکم] چه حقی بر مردم دارد و مردم متقابلاً چه حقی بر او دارند، این را قرآن می گوید. اینکه نظام و سیستمِ کار و کارگری چگونه باید باشد، از قرآن استنتاج می شود. اینکه عامل دگرگون کنندۀ مراحل تاریخی چه چیزی است، این را هم قرآن به ما یاد می دهد. همه در قرآن است. یک کتاب کلی، یک کتاب جامع، یک کتاب برای آبادکردن زندگی دنیا، و یک کتاب برای فراهم آوردن سعادت و خوشبختی جاودانه و ابدی. این، قرآن است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 47 و 49
# کشتی بان- 8
بالاسرِ قرآن!
«قرآن می آید در جامعه؛ یا این جامعه اسلامی است یا اسلامی نیست. اگر اسلامی است با قانون قرآن باید اداره بشود، ایدئولوژی اسلام در جامعۀ اسلامی باید پیاده بشود. چه کسی پیاده کند؟ چه کسی این قانون را اجرا کند؟ چه کسی بالاسر قرآن بایستد، و بگوید که باید قرآن عمل بشود و نظم اجتماع را بر اساس قرآن حفظ کند؟ امام؛ «وَ عِترَتی». ... اگر جامعۀ اسلامی نداریم و در جامعۀ جاهلی زندگی می کنیم، مثل جامعۀ زمان متوکل، مثل جامعۀ زمان منصور. اینجا امام چه کاره است؟ اینجا آن متوکل، آن منصور، آن هارون که بر اساس قانونی غیر از قانون قرآن، بر سر کار آمده است، خیلی طبیعی است که با قرآن دشمن باشد؛ چون قرآن می گوید طاغوت نه، او طاغوت است. چون قرآن می گوید ظالم نه، او ظالم است. چون قرآن می گوید اختلاف طبقاتی نه، او مجری اختلاف طبقاتی است. لذا طبیعی است اگر منصور، متوکل، هارون، معاویه، یزید، که در رأس یک جامعۀ غیر اسلامی و غیر قرآنی قرار گرفته است، با قرآن دشمن باشد. دشمنی اش را با قرآن چگونه اجرا می کند؟» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 49 و 50
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# کشتی بان- 9
ای مردم!
«(حاکم غیر اسلامی) می تواند بگوید قرآن نخوانید؟ ... می تواند بگوید قرآن بخوانید، تفسیر نکنید؟ ... اگر نتوانست، کارهای دیگری می کند. یا به مردم می گوید تفسیر قرآن را از همه کس حق ندارید بشنوید. ... یک راه دیگر این است که فهم قرآن را از دسترس مردم دور می کند. به مردم می گوید شما قرآن را نمی فهمید. ... یک راه دیگر این است که به جای استفاده و استنتاج از مواد اصولی و اساسی و درجه اول قرآن، مسائل غیر لازم را از قرآن مطرح می کند. ... اینجا امام به چه کار می آید؟ اینجا امام چگونه در کنار قرآن است؟ بودن امام در اینجا به این معناست که به مردم می گوید: ای مردم! معنای آیه، آنچه مفسّر دستگاه معاویه می گوید نیست، این است. ای مردم! آن بحثی که معاویه مطرح می کند دربارۀ قرآن، بحث قرآنی نیست، بحث شیطانی است. ... و به طورخلاصه امام در جامعۀ غیر توحیدی، در نظام غیر اسلامی، در کنار قرآن قرار می گیرد، از تحریف قرآن مانع می شود، از منحرف کردن راه معارف قرآن جلو می گیرد، از اینکه با قرآن بازی کنند مانع می شود، از قرآن و حیثیّت قرآن دفاع می کند.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 50 تا 53
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# کشتی بان- 10
برای پویندگی!
«امامت یک واژۀ عربی است و به معنای پیشوایی جمعی از مردم است که در راهی یا در کاری به حرکتی مشغول هستند. یک جمعِ ساکت و بدون تحرک، احتیاجِ به امام و پیشوا ندارد. یک عده خوابیده را، یا بیهوش و تخدیرشده را، نمی شود گفت که امامشان و پیشوایشان کیست. امامت برای عمل، برای تحرک، و برای پویندگی است. پس امام یعنی پیشوا و پیشروِ جمعی که در حال تحرک و پویایی اند. ... امام از نظر مذهب تشیّع و در فرهنگ تشیّع، ادامه دهندۀ راه پیغمبر است. پیغمبر وقتی که در جامعه ای مبعوث می شود، یک حرکتی، یک انقلابی، یک دگرگونی ای در جامعه به وجود می آورد؛ جامعه را به شکل تازه ای می سازد؛ لکن جامعه باوجود اینکه به وسیلۀ پیغمبر به شکل دیگر و نویی طرح ریزی شده، چون یک موجود پویاست، یک واحد متحرک است، احتیاج به رهبر دارد و بعد از پیغمبر، این رهبر، امام است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 54 و 55
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# کشتی بان- 11
سه وظیفه!
«در مجموع امام سه وظیفه به عهده دارد، یا به تعبیر دیگر بگوییم امامت درحقیقت سه شأن است، سه شغل است: ... (اول) امام بایستی نمودار عینی مکتب باشد. ... امام باید با وجود خود، با تلاش خود، با چگونگی زندگی خود، با تمام منش ها و شیوه هایی که از خود بروز می دهد، نشان بدهد که اسلام چگونه انسانی را می خواهد بسازد. ... خصوصیت دوم برای امام و آن شأن و وظیفه ای که برای امام وجود دارد، یا بگوییم آن فلسفه ای که برای امامت هست، این است که امام باید ایدئولوژی را، آن ایدئولوژی توحیدی را، تفکر اسلامی را، در تداوم زمان حفظ کند. ... (سوم) امام یکی از کارها و مشاغل و شئونش این است که اگر نظام سیاسی و اجتماعی اسلام بر سر کار هست، آن را حفظ کند؛ و اگر نیست، کوشش کند که آن را به وجود بیاورد.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 55 تا 62
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda
# کشتی بان- 12
من نمی توانم!
«متأسفانه مسئلۀ پیشوایی و پیشرویی در مورد امام، امروز در معارف فرهنگ شیعی ما هیچ مطرح نیست. تا می گویی مثلاً امام صادق علیه السلام در فلان موقعیت یک چنین عملی انجام داد، تو چه می گویی؟ می گوید: آقا! امام صادق علیه السلام امام بود. تا می گویی امام حسین علیه السلام چنین، امیرالمؤمنین علیه السلام چنان، امام هفتم چنان، امام عسکری علیه السلام آن طور ... می گوید: آقا! اینها امام بودند. خب، به دلیل اینکه اینها امام بودند، باید تو پیروی کنی؛ اگر امام نبودند که کسی وجود آنها را به رخ تو نمی کشید. ما که عمل گاندی را به رخ تو نمی کشیم که تو بگویی امام دیگران بود؛ ... عمل آن کسی را که تو امامش می دانی، به رُخت می کشیم. به همین دلیل که امام است، باید به حرفش عمل کنی؛ چون امام است، باید دنبالش بروی. یعنی چه که بگویی او چون امام است، پس من نمی توانم پسِ کار او و دنبال راه او را بگیرم؟ درحالی که این خطای خیلی بزرگی است، خطای خیلی بیّنی است.» 🌴
کتاب «انسان 250 ساله» حلقه سوم، چاپ 1398 ص 64
لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/navkhoda