eitaa logo
نازکبین | سیاوش آقاجانی
571 دنبال‌کننده
3هزار عکس
182 ویدیو
8 فایل
بسم الله الرحمن الرحيم تمام مطالب كانال نازكبين توليدي و درجهت نقد، نظر و تحليل مسائل و شبهات روز ميباشد. @aghajani56
مشاهده در ایتا
دانلود
قوه قضائیه با یاشار سلطانی و روزنامه شرق برخورد کند. 🆔 @nazokbin
رونوشت: وزیر کشور 🆔 @nazokbin
دشمن پوچ اندیش را طلبکار نکنیم 🆔 @nazokbin
کلامی با آن مدعیان ولایتمداری که واکسن نزدن را ترویج میکنند 🆔 @nazokbin
سلفی زیان 🆔 @nazokbin
احیای فرهنگ استاد شاگردی امروز گزارشی با عنوان «حرفه‌ای شو؛ کار عار نیست» که توسط خانم چخماقی ساخته شده بود پخش شد که به سنت و معرفی یک جوان ۲۷ ساله‌ که از طریق شاگردی توانسته بود صاحب یک کارگاه نجاری مجهز شود میپرداخت، اما چرا این سنت کمرنگ شده است؟ https://www.iribnews.ir/00Dep2 یکی از دلایلی که باعث کمرنگی سنت استاد شاگردی شده قانون کار و برخی مقاوله‌نامه‌های بین المللی کار است. مقرراتی که برای کارآموزی نوجوانان ممنوعیتهای جدی دارد و از لحاظ دستمزد و بیمه نیز فرقی بین کارآموز ۱۶ ساله یک کارگاه صنفی و کارگر با ۱۶ سال سابقه یک کارخانه بزرگ قائل نیست! و این در حالیست که شاگرد نمیتواند به اندازه کارگر ارزش افزوده ایجاد کند و صاحبان حرفه میدانند که اگر آموزش به یک شاگرد را بپذیرند احتمالا در آینده نزدیک یا دور ملزم به پرداخت حداقل دستمزد قانونی و حق بیمه میشوند چرا که قوانین این حوزه آمره اند و هر توافقی برخلافشان باطل است. در حالی که عرفاً، استاکاران به طور هفتگی حقوقی را به شاگردان میدهند و این حقوق، تدریجاً تا حداقل مزد مصوب شورایعالی مزد و حتی فراتر از آن اضافه میشود و حتی بعضا منجر به شراکت او در سود میشود ولی سیاستگذاریهای موجود، متقاضیان حرفه آموزی را به سمت مراکز فنی و حرفه ای میکشاند، ‏مراکزی که اولا مثل یک کارگاه واقعی مفید نیستند، ثانیا حقوق هفتگی نمیدهند ثالثا اشتغال را تضمین نمیکنند و رابعا از جیب دولت یا کارآموزان ارتزاق میکنند! پس اگر قانون کار به نحوی اصلاح شود که بین کارآموزان نوجوان و جوانِ کارگاه‌های صنفی با کارآموزان کارخانجات تفاوت قائل شود، میتوان با احیای سنت استاد و شاگردی، گامی بزرگ در راستای تربیت و آموزش نسل جوان و اشتغال ایشان ایفا کرد ضمن این که فضا برای بهم زدن یک فرهنگ غلط باز میشود، فرهنگ مدرک گرایی که پول و عمر زیادی از جوانان و خانواده هایشان را مصروف تحصیل در دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی میکند. ‏کافیست تا وضعیت نوجوانان و جوانانی که وقتی دیدند در تحصیل موفق نیستند به مهارت آموزی روی آوردند را با وضعیت آنانی که بدون استعداد و پشتکار لازم به دانشگاه رفتند قیاس کنید تا ببینید دسته اول در 25 سالگی صاحب شغل و خانه و خانواده بودند و دسته دوم مدرک به دست دنبال شغل می‌گشتند. لذا اگر دولت و مجلس، کارآموزان کارگاههای صنفی را از برخی مقررات کار و تأمین اجتماعی مستثنا یا حمایتهایی را تعریف کنند به نحوی که سنت استاد شاگردی با ملاحظات ایمنی احیا شود ضمن کاهش هزینه‌های دولت در بخش فنی و حرفه‌ای بهتر از هر طرحی به و جوانان کمک خواهند کرد. سیاوش آقاجانی 🆔 @nazokbin