#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۶۳)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺷﺮﻁ ﻧﺠﺎﺕ ﺑﺨﺶ ﺑﻮﺩﻥ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ
ﻳﺎ ﺍﺑﻦ ﺟﻨﺪﺏ، ﻟﺎ ﺗﻘﻞ ﻓﯽ ﺍﻟﻤﺬﻧﺒﻴﻦ ﻣﻦ ﺃﻫﻞ ﺩﻋﻮﺗﮑﻢ ﺍﻟﺎ ﺧﻴﺮﺍ ﻭ ﺍﺳﺘﮑﻴﻨﻮﺍ ﺍﻟﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﯽ ﺗﻮﻓﻴﻘﻬﻢ ﻭ ﺳﻠﻮﺍ ﺍﻟﺘﻮﺑﺔ ﻟﻬﻢ ﻓﮑﻞ ﻣﻦ ﻗﺼﺪﻧﺎ ﻭ ﺗﻮﻟﺎﻧﺎ ﻭ ﻟﻢ ﻳﻮﺍﻝ ﻋﺪﻭﻧﺎ ﻭ ﻗﺎﻝ ﻣﺎ ﻳﻌﻠﻢ ﻭ ﺳﮑﺖ ﻋﻤﺎ ﻟﺎ ﻳﻌﻠﻢ ﺍﻭ ﺍﺷﮑﻞ ﻋﻠﻴﻪ ﻓﻬﻮ ﻓﯽ ﺍﻟﺠﻨﺔ.
ﺗﺤﺬﻳﺮ ﺍﺯ ﺑﺪﮔﻮﻳﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻭ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﺳﮑﻮﺕ ﺍﺯ ﻧﺎﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻫﺎ
ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﯼ ﺭﻭﺍﻳﺖ، ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺪﮔﻮﻳﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﺑﺮ ﺣﺬﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﮔﻨﺎﻩ ﮐﺎﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺟﺰ ﺳﺨﻦ ﺧﻴﺮ، ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﮕﻮﻳﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎ ﺧﻀﻮﻉ ﻭ ﺧﺸﻮﻉ ﻭ ﺍﻟﺘﻤﺎﺱ، ﺩﻋﺎ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺩﻫﺪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ.
ﺍﻳﻦ ﻳﮏ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﺧﻠﺎﻗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺧﻄﺎﻳﯽ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺩﻳﻨﯽ ﺧﻮﺩ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﻄﻊ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻨﺤﺮﻑ، ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺟﻬﻨﻢ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ.
ﺍﮔﺮ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﮔﻨﺎﻩ ﮐﺎﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺷﺎﻥ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﻋﺎ ﮐﻨﻴﻢ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺗﻮﺑﻪ ﻭ ﺗﺮﮎ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ.
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺣﺴﻦ ﻇﻦ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺑﺮ ﻓﺮﺽ ﺍﮔﺮ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﻫﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻓﻘﻂ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺪ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺭﻭﺍﻳﺘﯽ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﮐﺎﺭ ﺑﺪﯼ ﺑﮑﻨﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺑﺪﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ، ﺍﻣﺎ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﺮﻋﮑﺲ، ﺍﮔﺮ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺭﻳﺸﻪ ﻓﺎﺳﺪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻋﻘﺎﻳﺪﺷﺎﻥ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺍﮔﺮ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺑﯽ ﻫﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺑﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺭﺩ.
ﻣﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ؛ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺵ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ، ﺍﮔﺮ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﻫﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻫﺶ ﺭﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺪﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﺩﻋﺎ ﮐﻨﻴﻢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺩﻫﺪ ﮔﻨﺎﻫﺶ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺁﻣﺮﺯﻳﺪﻩ ﺷﻮﺩ.
@nazz_ir
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۶۴)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻫﺮ ﮐﺲ ﺳﺮﺍﻍ ﻣﺎ ﺑﻴﺎﻳﺪ ﻭ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻣﺎ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﭙﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺷﺮﻁ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﺪ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻣﺸﮑﻞ ﻭ ﻣﺸﺘﺒﻪ ﺍﺳﺖ ﺳﮑﻮﺕ ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻣﺎ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﯽﺭﻭﺩ.
ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺎﺱ، ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﺷﺨﺼﯽ ﺳﺆﺍﻟﯽ ﭘﺮﺳﻴﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻠﻢ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﺎﻳﺪ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻧﻈﺮ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻧﻤﺎﻳﺪ.
ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺍﯼ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﯼ ﺁﻥ ﻋﻠﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﻪ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﺁﻥ ﻣﯽﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ.
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﻳﻞ ﺩﻳﻨﯽ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﺆﺍﻟﯽ ﺷﺪ ﺑﺎ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﺑﮕﻮﻳﺪ: «ﻧﻤﯽ ﺩﺍﻧﻢ؛ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﻴﺶ ﺗﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﭙﺮﺳﻴﺪ.
ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﻳﮕﺮ، ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﯼ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﺧﻮﺏ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺤﮑﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺭﻭﯼ ﺣﺮﻓﺸﺎﻥ ﺑﺎﻳﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻓﺎﻉ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.
@nazz_ir
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۶۵)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺩﺭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ؛ ﻣﻄﻠﻖ ﻳﺎ ﻣﺸﺮﻭﻁ:
ﻳﮏ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﻣﻨﺸﺄ ﺧﻴﻠﯽ ﺍﺯ ﺍﺑﻬﺎﻣﺎﺕ ﺷﺪﻩ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﭼﻮﻥ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﺋﻤﻪ ﺍﻃﻬﺎﺭ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺍﮔﺮ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻨﺪ، ﺁﻣﺮﺯﻳﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﺋﻤﻪ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻧﻤﯽ ﮔﺬﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﯽﺭﻭﺩ.
ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺎﺱ - ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ - ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺗﺼﻮﺭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻫﻤﻴﻦ ﮐﻪ ﺷﻴﻌﻪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﺍﺛﻨﺎ ﻋﺸﺮ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺍﮔﺮ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﻧﻴﺰ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺷﻮﻧﺪ، ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﺍﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﻴﺮﻧﺪ.
ﺁﻧﻬﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﯽﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺮ ﻓﺮﺽ ﺩﺭ ﺭﻭﺿﻪ ﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺷﺒﻴﻪ ﮔﺮﻳﻪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ:
«ﻣﻦ ﺑﮑﯽ ﺍﻭ ﺍﺑﮑﯽ ﺍﻭ ﺗﺒﺎﮐﯽ ﻟﻠﺤﺴﻴﻦ ﻭﺟﺒﺖ ﻟﻪ ﺍﻟﺠﻨﺔ»
ﻫﻤﻪ ﯼ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﻳﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﺪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﮕﺎﻩ ﮐﻨﺪ، ﺍﺯ ﻳﮏ ﻃﺮﻑ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﻴﭻ ﺍﺑﺎﻳﯽ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﻓﮑﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻣﺜﻠﺎ ﺳﻴﻨﻪ ﺯﺩﻥ ﺩﺭ ﻳﮏ ﺷﺐ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﻭ ﺗﺒﺎﮐﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻴﺪﺍﻟﺸﻬﺪﺍ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ، ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻫﻤﻪ ﯼ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ،
ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﻓﺮﺩﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﺍﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺑﺪﺑﻴﻦ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺭﻭﺍﻳﺘﯽ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻀﻤﻮﻥ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﮔﺮ ﺑﻴﻦ ﺭﮐﻦ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻣﺜﻞ ﻣﺸﮏ ﺧﺸﮑﻴﺪﻩ ﺍﯼ ﺷﻮﺩ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﯽﺑﺮﺩ.
ﺻﺮﻑ ﻧﻈﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺁﻳﺎ ﺳﻨﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﯽ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺧﻴﺮ، ﺑﻴﺎﻥ ﭼﻨﺪ ﻧﮑﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﯽﮐﻨﻴﻢ.
این نکات مهم را در شماره بعد بخوانید.
@nazz_ir
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۶۶)
از آیت الله مصباح یزدی
بیان نکات ضروری در مورد ابهامی که در شماره قبل مطرح شد:
ﺗﻠﺎﺯﻡ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ:
ﻳﮏ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﻣﻬﻢ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﻫﺮ ﺩﻭ، ﺷﺮﻁ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻳﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﯽ ﻭ ﻳﺎ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﯽ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ؟ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻳﺎ ﺍﺻﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﻋﻤﻞ، ﻳﺎ ﻫﺮ ﺩﻭ؟
ﭘﺎﺳﺦ ﺍﺟﻤﺎﻟﯽ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺷﮏ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﻳﻢ، ﻋﻤﻞ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺭﺯﺷﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻫﺮ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺑﯽ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﺑﺎﻋﺚ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺁﺧﺮﺗﺶ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ.
ﺍﺻﻮﻟﺎ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺟﻬﻨﻢ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮﻭﺩ؟! ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﻳﻢ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:
ﻭ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﮐﻔﺮﻭﺍ ﺃﻋﻤﺎﻟﻬﻢ ﮐﺴﺮﺍﺏ ﺑﻘﻴﻌﺔ ﻳﺤﺴﺒﻪ ﺍﻟﻈﻤﺂﻥ ﻣﺎﺀ ﺣﺘﯽ ﺍﺫﺍ ﺟﺎﺀﻩ ﻟﻢ ﻳﺠﺪﻩ ﺷﻴﺌﺎ ﻭ ﻭﺟﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﺪﻩ ﻓﻮﻓﺎﻩ ﺣﺴﺎﺑﻪ ﻭ ﺍﻟﻠﻪ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﻟﺤﺴﺎﺏ؛
یعنی:
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﮐﺎﻓﺮﻧﺪ، ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺜﻞ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﺑﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﺩﺭ ﺑﻴﺎﺑﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﺑﯽ ﺁﺏ ﮐﻪ ﺷﺨﺺ ﺗﺸﻨﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺁﺏ ﭘﻨﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﺁﻥ ﺷﺘﺎﺑﺪ، ﭼﻮﻥ ﺑﺪﺍﻥ ﺟﺎ ﺭﺳﺪ ﻫﻴﭻ ﺁﺏ ﻧﻴﺎﺑﺪ ﻭ ﺁﻥ ﮐﺎﻓﺮ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺣﺎﺿﺮ ﻭ ﻧﺎﻇﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﺒﻴﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﮐﺎﺭﺵ ﺗﻤﺎﻡ ﻭ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺮﺳﺪ [ﻭ ﮐﻴﻔﺮ ﮐﻔﺮﺵ ﺑﺪﻫﺪ] ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﺗﻤﺎﻡ ﺧﻠﺎﻳﻖ ﺭﺳﻴﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ﺯﻳﺎﺩ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ، ﻣﺜﻠﺎ ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﻣﯽﺳﺎﺯﻧﺪ ﻳﺎ ﭘﻮﻝﻫﺎﯼ ﺧﻴﻠﯽ ﮐﻠﺎﻥ ﺧﺮﺝ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻣﯽﺷﻤﺎﺭﻧﺪ، ﺣﺎﻝ ﺁﻥ ﮐﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻋﺪﻡ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ... ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺭﺯﺷﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻌﻀﯽ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ، ﻣﮕﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﻕ ﺭﺍ ﺍﺧﺘﺮﺍﻉ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﺍﺧﺘﺮﺍﻉ ﺍﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﺮﻭﺩ؟
ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻴﻦ ﻓﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﺮﻕ ﺭﺍ ﺍﺧﺘﺮﺍﻉ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭﺟﻮﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﻭ ﺣﻘﺎﻧﻴﺖ ﺍﺳﻠﺎﻡ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ، ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﯼ ﺍﺛﻨﺎ ﻋﺸﺮ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﺗﻤﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻋﻨﺎﺩ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﻤﯽ ﺭﻭﺩ.
ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﻋﻤﺪ ﺣﻘﻴﻘﺘﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﻣﯽﻓﻬﻤﺪ ﻳﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻔﻬﻤﺪ، ﮐﻮﺗﺎﻫﯽ ﮐﻨﺪ، ﻫﺮ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺑﯽ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﻣﻮﺟﺐ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺍﺧﺮﻭﻳﺶ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺟﺰﺍﯼ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺭﺳﻴﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺗﺄﺛﻴﺮﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﻗﺮﺁﻥ، ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﻟﻬﯽ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻋﻤﺪﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﮐﻨﺪ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﻤﯽ ﺭﻭﺩ، ﺣﺘﯽ ﺑﻮﯼ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺍﺳﺘﺸﻤﺎﻡ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ:
«ﻟﺎﻳﺠﺪ ﺭﻳﺢ ﺍﻟﺠﻨﺔ».
@nazz_ir
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۶۷)
از آیت الله مصباح یزدی
ﻋﮑﺲ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ(عمل بدون ایمان) ﻧﻴﺰ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﻫﻴﭻ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺑﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺻﻠﺎ ﻓﺮﺽ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﻫﺪ، ﺩﺭﺳﺖ ﻧﺒﺎﺷﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻳﮏ «ﺍﻟﻠﻪ ﺍﮐﺒﺮ» ﻣﯽﮔﻮﻳﺪ، ﻳﮏ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺍﻟﻬﯽ ﺧﻀﻮﻉ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ... ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺨﺺ، ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻗﻄﻌﺎ ﺍﻳﻦ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻭ ﺍﺛﺮﯼ - ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻭ ﮐﻢ - ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ.
ﻏﻴﺮ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﻣﻄﻠﺒﯽ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﻫﻴﭻ ﺍﺛﺮﯼ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺟﺎﯼ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ «ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺖ»، ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻟﺎﻝ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ «ﺍﻟﻠﻪ ﺍﮐﺒﺮ» ﺑﮕﻮﻳﺪ، ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺩﺭ ﺩﻟﺶ ﺧﻀﻮﻋﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﺪ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻓﺮﺽ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﻫﻴﭻ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﻫﺪ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﺳﺖ. ﻓﺮﺽ ﻣﻌﻘﻮﻟﺶ ﻣﺜﻠﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺳﻦ ﺗﮑﻠﻴﻒ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ، ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺮﻭﺩ ﻭ ﻓﺮﺻﺖ ﻧﮑﻨﺪ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ. ﺩﺭ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﯽ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻨﺸﺄ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺷﺮﻁ ﺁﻥ ﮐﻪ ﻓﺮﺽﺻﺤﻴﺤﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﺩﻋﺎﯼ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﮔﻮﻳﻨﺪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﻤﺮﺷﺎﻥ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻳﮏ ﮐﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺟﻨﺎﻳﺎﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﻧﻴﺰ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﯽﮔﻮﻳﻨﺪ. ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺑﺎ ﺗﺮﮎ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﻓﺮﺻﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﻋﻤﺎﻟﯽ ﺭﺍ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺍﺻﻞ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻨﺸﺄ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺸﻮﺩ، ﻓﯽ ﻧﻔﺴﻪ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻟﺎﺯﻣﻪ ﯼ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﺮﻁ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺁﻥ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺷﺨﺺ ﻓﺮﺻﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ.
@nazz_ir
#سفارشهای_امام_صادق_عليه_السّلام_به_عبداللَّه_بن_جندب (۶۸)
از آیت الله مصباح یزدی
ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﻟﺎﺯﻣﻪ ﯼ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ، ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ؟
ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺆﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺿﻌﻴﻒ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻬﻮﺕ ﻭ ﻏﻀﺐ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻏﺎﻟﺐ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﻟﺎﺯﻣﻪ ﯼ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﻨﺎﻩ، ﺭﻭﺡ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﻓﺮﺩ ﻣﺆﻣﻦ ﺟﺪﺍ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ - ﺍﻣﺎ ﮐﺎﻓﺮ ﻫﻢ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ - ﻭ ﻭﻗﺘﯽ ﺷﻬﻮﺕ ﻭ ﻳﺎ ﻏﻀﺒﺶ ﻓﺮﻭﮐﺶ ﮐﺮﺩ، ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺡ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ.
ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺆﻣﻨﯽ ﮐﻪ ﻓﯽ ﺍﻟﺠﻤﻠﻪ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﯽ ﻫﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻏﻠﺒﻪ ﯼ ﺷﻬﻮﺕ ﻭ ﻏﻀﺐ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻨﺎﻩ، ﻣﻮﺟﺐ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﻣﻌﺘﻘﺪﺍﺕ ﻭ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺶ - ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﮐﺒﻴﺮﻩ - ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﭼﻨﻴﻦ ﻓﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﮐﻔﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ: ﺛﻢ ﮐﺎﻥ ﻋﺎﻗﺒﺔ ﺍﻟﺬﻳﻦ ﺃﺳﺎﺅﺍ ﺍﻟﺴﻮﺍﯼ ﺃﻥ ﮐﺬﺑﻮﺍ ﺑﺂﻳﺎﺕ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﮐﺎﻧﻮﺍ ﺑﻬﺎ ﻳﺴﺘﻬﺰﺅﻥ؛
یعنی:
ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﮐﺎﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺯﺷﺖ ﻭ ﮐﺮﺩﺍﺭ ﺑﺪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺷﺪ ﮐﻪ ﮐﺎﻓﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺗﮑﺬﻳﺐ ﻭ ﺗﻤﺴﺨﺮ ﮐﺮﺩﻧﺪ.
ﻃﺒﻴﻌﯽ ﺍﺳﺖ ﺩﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺩﻳﮕﺮ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﻳﻤﺎﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻓﺮﺩﯼ ﮐﻢ ﮐﻢ ﺿﻌﻴﻒ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﯽ ﮔﺮﺩﺩ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺻﺤﻴﺤﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺧﻴﺮ ﻫﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻄﺮ ﺭﺍ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺟﻠﻮﯼ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺑﺒﻴﻨﺪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﯼ ﻧﺎﮐﺮﺩﻩ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺣﺐ ﺷﻬﻮﺕ ﻭ ﺷﻬﺮﺕ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ، ﺣﺮﺹ ﺩﻧﻴﺎ، ﺣﺴﺪ ﻭ... ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﮐﻔﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ.
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻘﺎ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﮔﺮﺩﺩ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﯽ ﻫﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺍﺑﺪﯼ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ. ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﯼ ﻣﺮﮒ ﻓﺎﻗﺪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﻣﺜﻞ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﮐﺎﻓﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻋﮑﺲ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻧﻴﺰ ﺻﺎﺩﻕ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﯽ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻓﻘﻂ ﻟﺤﻈﻪ ﯼ ﺁﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ، ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﯼ ﺍﻭ ﺁﻣﺮﺯﻳﺪﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
@nazz_ir