هدایت شده از روح الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
↯
نوای آسمانی شهید مرادی
🏷 در پاسخ به ظاهرا حزباللهی هایی که مبارزه با بیحجابی را به مصلحت نمیدانند.
ما راهمان جداست...
#حجاب
https://eitaa.com/joinchat/954990919C545ae4eca4
هدایت شده از رساله امام خامنهای
‼️ خواندن حمد و سوره به جای تسبیحات اربعه از روی غفلت
🔷 اگر در رکعت سوم یا چهارم، در اثر غفلت و یا به گمان اینکه در رکعت اول یا دوم است، حمد و سوره بخواند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود، نمازش صحیح است.
📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۱۸۷
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از رساله امام خامنهای
‼️تقاص از بدهکار
🔷 س ۶۶۸۳: آيا برداشتن اموال فرد بدهکار بدون اطلاع و اجازه وى جايز است؟
✅ ج: تقاص از طلبكار در صورتى مجاز است كه بدهكار، بدهى خود را انكار كند يا در پرداخت آن كوتاهى كند و براى رسيدن به حق راهى جز تقاص باقى نباشد؛ در غير اين صورت برداشتن مال از او بدون اذن و تصرف در آن جايز نيست.
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💬 #یادداشت_هفته | جوان «فتاح» ایرانی در مسیر فتح «خرمشهرها»
👈🏻 نگاهی به ثمرات روحیه و باور «ما میتوانیم» و خسارتهای نگاه «ما نمیتوانیم»
🔻 «نمیتوانیم»، گزاره فرهنگی رایج در دوران قاجار و پهلوی
"ایرانیها حتی نمیتوانند لولهنگ بسازند"؛ این سخن تنها یک مصداق از فرهنگ عجین شده با ایران دوران قبل از انقلاب، خصوصاً در دوره پهلوی است.«نخستوزیر رژیم شاه ــ حاجعلی رزمآرا که یک سپهبد ارتشی بود... میگفت ایرانی همان لولهنگ را هم نمیتواند درست کند، حدّاکثر لولهنگ درست میکند! یعنی اینجوری تلقین میکردند. «استضعاف» یعنی این؛ میخواستند بباورانند که توِ ایرانی قادر نیستی، چرا بیخودی اصرار میکنی، چرا تلاش میکنی.»۱۴۰۲/۳/۲۱ بنابراین «این یک گزاره فرهنگی رایج بود: «نمیتوانیم»؛ که این خودکمبینی ملّی، عدم اعتمادبهنفس ملّی بود.» ۱۴۰۱/۹/۱۵
🔻 عقبماندگی ایران همزمان با مسابقه جهانی پیشرفت
🔹 در سایه تخریب اعتماد به نفس و هویت ملی، ملت ایران در دوران قاجار و پهلوی تبدیل به یک ملت منزوی شد که نهتنها تأثیری در معادلات بینالمللی نداشت، حتی در برخی موارد از حوادث مهم جهان نیز بیخبر بود. در این دوران تاریک حدوداً دویستساله که مسابقه پیشرفت بین کشورها آغاز شده بود، حکومتهای وقت ایران هیچ دستاورد علمی قابل عرضهای نداشتند. استعمار بهراحتی مهرههای خود را در کشور جابجا میکرد و با عهدنامههای ذلتبار ترکمنچای و گلستان، تمامیت ارضی ایران را به بازی گرفته و حتی بخشهایی همچون بحرین بهسادگی از ایران جدا کردند. از طرف دیگر وابستگی و ذلت در نوع برخورد قدرتهای بیگانه با حاکمان وقت ایران عیان بود. «رئیس سه کشور - که متحدین جنگ بودند - به تهران آمدند و بدون اینکه از دولت اجازه بگیرند، بدون اینکه به دولت مرکزی کمترین اعتنایی بکنند، در اینجا جلسه تشکیل دادند.» ۱۳۹۱/۳/۱۴
🔹 اگرچه در مقاطع کوتاهی رگههایی از خودباوری و روحیه و جهتگیریِ «ما میتوانیم» در صدراعظمی سهسالهی امیرکبیر، شکست استعمار با فتوای تحریم تنباکوی میرزای شیرازی و پیروزیهای کوتاهمدت در جریان مشروطه و ملیشدن صنعت نفت نمایان شد؛ اما تحمیل «ما نمیتوانیم» کشور را در وضع ذلتبارِ وابستگی انحطاط و عقبماندگی غیرقابلانکاری قرار داده بود.
🔻 پیروزی فکر و گفتمانِ «ما میتوانیم»، پایان یک انحطاطِ تاریخی
🔹 در جریان مبارزات برای پیروزی انقلاب اسلامی، گفتمان «ما میتوانیم» به جنگ «ما نمیتوانیم» رفت: «انقلاب اسلامی یک تحوّل عظیم ایجاد کرد... در انقلاب، خودباوری و اعتماد به نفس، به جنگِ وابستگی رفت؛ خدا هم کمک کرد.» ۱۳۹۵/۷/۲۸ به این ترتیب «انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بهشدت تحقیر شده و بهشدت عقبمانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ در قدم اول، انقلاب اسلامی، شر ّحکومت استعماری و استبدادی را که ریشهی اصلی عقبماندگی بود، از سر ایران کم کرد، مردم خود را صاحب اراده دیدند و این اراده جمعی حکومت مردمی را به وجود آورد تا زمینه برای پیشرفت در زمینههای گوناگون فراهم شود.با تقویت و اهتمام ویژه نسبت به هویت ملی که نقطه کانونی در فرهنگ ما محسوب میشود، جرأت و جسارت لازم برای ایستادگی در برابر زورگویان و برداشتن گامهای اولیه برای پیشرفت به وجود آمد: «این نوآوریها، این پیشرفتهای علمی، این جسارتِ وارد شدن در عرصههای نوِ علمی و تحقیقی... به خاطر همین اعتماد به نفسی است که از احیاء هویت ملی پیدا شده است؛ این را انقلاب به وجود آورد.» ۱۳۸۳/۲/۲۸
🔻 ثمرات «ما میتوانیم» در پیشرفت کشور و زندگی مردم
🔹 ایران برآمده از انقلاب اسلامی روزبهروز قویتر شد. «امروز اقتدارِ نظام جمهوری اسلامی، امر واضحی است؛ این را دشمنان هم اعتراف میکنند.» ۱۳۹۳/۶/۱۳ سرعت رشد چندبرابری نسبت به جریان علمی جهان و پیشرفتها در عرصههای هستهای، نانو، نظامی، دانشبنیان، پزشکی و... گواه بر این است که «ما از لحاظ علمی واقعاً یک حرکت بزرگی در کشور انجام دادیم... به دنبال آن، در بخشهای مختلف جهش فنّاوری به وجود آمد.» ۱۴۰۱/۹/۱۵
🔍 ادامه👇
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍 ادامه #یادداشت_هفته
🔹 موشک «فتّاح»و« خیبر» ، جدیدترین نمونه تحققِ عملی «ما میتوانیم»
امروز اقتدار ایران اسلامی در عرصه نظامی و موشکی نیز جلوهگر شده است و «جوانان ما توانستهاند به قدرت موشکی اوّل منطقه تبدیل بشوند. دشمن میداند که اگر یکی بزند، ده تا میخورد.» ۱۳۹۷/۳/۱۴ موشک فراصوت (هایپرسونیک) «فتّاح» هم جدیدترین نمونه تحققِ عملیِ تفکر و روحیهی «ما میتوانیم» است. موشکی که با فناوری پیشرفته خود میتواند، ثبات و امنیت را برای منطقه به وجود آورد.همچنین موشک پرتابشی (بالستیک) خرمشهر ۴ که با نام «خیبر» نیز از آن یاد میشود یکی از جدیدترین موشکهای ایرانی است که شلیک تنها ۱۰۰ فروند از آن میتواند هشت هزار ریز مهمات را بر سر دشمن و تجهیزاتش دشمن آوار کند. موشکی که رادارگریزی و عبور سریع و راحت از پدافند دشمن، از ویژگیهای آن است.
🔹 همه این پیشرفتها ناشی از مجاهدت و مدیریت انسانهایی است که با روحیه و عزم انقلابی و جهادی به اصل «ما میتوانیم» باور داشتهاند. شهیدانی همچون طهرانیمقدم،فخریزاده، علیمحمّدی، شهریاری، رضایینژاد، احمدیروشن و... پیشرفتها در عرصههای نظامی، امنیتی، هستهای و... را با الهام از ایمان اسلامی و اصل «ما میتوانیم» رقم زدند. «مدیریتهای جهادی الهامگرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما میتوانیم» که امام بزرگوار به همهی ما آموخت، ایران را به عزّت و پیشرفت در همهی عرصهها رسانید.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ امروز با مجاهدت و تلاش شبانهروزی جوانان مومن ایرانی، عزت و افتخار ملی تثبیت شده و گفتمان ما نمیتوانیم جریان غربگرا نقش بر آب شده است. «منطقِ غربگرایانِ آن روز این بود که ایرانی نمیتواند، قادر نیست، ایرانی عُرضه ندارد که بسازد. حالا آن نگاه را مقایسه کنید با واقعیّتی که امروز وجود دارد... آن روز غربگراها ملّت را تحقیر میکردند، امروز ملّت غربگراها را تحقیر میکند.» ۱۴۰۲/۳/۲۱
🔻 درخت دیپلماسی التماسی هیچ میوهای نداد!
🔹 البته با وجود غالب بودن تفکر «ما می توانیم» در چهار دهه گذشته، در مقاطعی بعضی افراد و جریانات که هنوز باور عمیقِ لازم را به این تفکر ندارند سعی کردهاند حل کوچکترین مشکلات کشور و بهبود وضعیت علمی و اقتصادی کشور را به خارج از مرزهای ایران گره بزنند. «دیپلماسی التماسی» و «شرطیسازی اقتصاد» از خسارتهای همین گفتمان است. نگاهی که نهتنها به «ظرفیتهای داخلی» توجهی ندارد بلکه اساساً کلید حلِ مشکلات را در «بیرون از کشور» جستجو میکند. «در این دولت [یازدهم و دوازدهم] معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد؛ به ما کمک نمیکنند و هر جا بتوانند ضربه میزنند.» ۱۴۰۰/۵/۶
🔹 ریشههای «دیپلماسی التماسی» را میتوان در اعتماد بیجا به غرب و عدم باور به تواناییها و ظرفیتهای داخلی، جستجو کرد. «بعضی از مسئولین ما هم متأسّفانه نمیدانند چقدر ثروت - ثروت انسانی و ثروت طبیعی - در اختیار کشور هست؛ دشمن هم از همین دارد استفاده میکند. دشمن میخواهد بگوید که شما نمیتوانید یا ندارید؛ بنده اصرار دارم به مردم بگویم که ما میتوانیم و ما دارا هستیم و امکاناتمان فراوان است.» ۱۳۹۷/۱/۱
🔹 نگاهی که در «تجربه برجام» به روشنی ناکارآمدی آن برای تأمین منافع ملی مشخص شد. «این تجربه [برجام] به ما نشان داد که ما در هیچ مسئلهای نمیتوانیم [با آمریکا] مثل یک طرف مورد اعتماد بنشینیم صحبت کنیم.» ۱۳۹۵/۵/۱۱ لذا «در سیاست خارجی وقتی میگوییم عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی. ما در طول این سالها داشتیم مواردی را که دیپلماسی ما، تعبیر درست در قبالش همین تعبیر «التماسی» است، «دیپلماسی التماسی». ممکن است لحنمان هم التماسآمیز نبوده اما باطن قضیه التماس بوده. عزت یعنی نفی اینجور دیپلماسی، نفی چشم دوختن به دست و زبانِ این و آن.» ۱۴۰۲/۲/۳۰
🔻 خرمشهرهای پیشرو بدون اعتمادبهنفس ملّی فتح نخواهد شد
🔹 این ثروت گرانبهای اعتمادبهنفس ملی، ساده به دست نیامده و رهبری امام خمینی راه باور به تواناییهای درونی را بر روی ملت مجاهد ایران بازکرده است. در حقیقت «امام «ما میتوانیم» را در وجود ملت زنده کرد و تواناییهای ذاتی ملت را در عرصههای مختلف به بروز و ظهور رساند.» ۱۳۹۲/۳/۱۴ و از این طریق پیروزیهای چهل و چندساله گذشته با اتکاء به هویت ملی و اعتمادبهنفس ایرانیان برای ملت رقم خورد.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
هدایت شده از سیره علما
⚡️ حکایت همسرِ بداخلاقِ یک مرجع تقلید
💠 نحوۀ سلوک الی الله با همسر
◀️ نقل شده که مرحوم آیتاللّه #سیداحمد_خوانساری قرینی (همسری) داشت که خیلی بداخلاق بوده است؛ نقل کردهاند که روزی سَرِ درس آمده بود و هرچه حرف زده بود، آقا اعتنا نکرده بودند؛ او جلوی شاگردان، کتاب را برداشته و بهسمت آقا پرت کرده بوده و رفته بود! بعد ایشان کتاب را بر داشته و درس را شروع میکنند.
🌀این رفتار،کظم غیظ و شرحصدر است. بعد هم وقتی همسر ایشان از دنیا رفته بود، ناراحت بودند و گفته بودند نمیدانید من چهقدر با این همسر رشد میکردم.
◀️ اگر کسی به ما یک حرف بدی گفت، دارد ما را رشد میدهد. «ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في كِتابٍ». هرچه به ما میرسد، دست خدا در پشت صحنۀ آن است. بنابراین، خدای متعال دارد ما را رشد میدهد.
🔺 در روایات آمده که مؤمن حتماً به یککسی مبتلاست، یک همسایه یا یک رفیق یا کسی که مؤمن را آزار میدهد؛ اینها زمینۀ رشد مؤمن است؛ اگر او را رها کند، غافل میشود؛ باید کسی کنار انسان باشد که او را رشد دهد؛ خدای متعال یک مأمور گذاشته است تا انسان را تنظیم کند؛ مثل این ماشینها که تنظیمِ باد میکنند، اگر کمی اضافه باشد در سرعتِ زیاد، خطرآفرین است؛ اگر ذرّهای به خودش بالید و خیال کرد که خبری است، در سرعتِ زیاد، بهسرعت زمین میخورد؛ بهخصوص اگر کسی اهل راه و در حال حرکت باشد، اگر سرعت داشته باشد و یک ذرّه عُجب پیدا کند، کارش تمام است.
🔻گاهیاوقات کسی میگوید این چه حرفی بود بالای منبر گفتید؟ این اعتراض، انسان را تنظیم میکند، چون انسان گاهی احتیاج به این حرف دارد؛ چون خیال میکند چیز مهمّی گفته و واقعاً خبری است! اینکه یک جملۀ انتقادی به او میگویند، کمی تنظیم و متعادل میشود. اگر کسی یک جملهای علیه ما گفت، او مأمور خداست که ما را متنبّه میکند.
💢آقای خوانساری هم از این باب فرموده بودند که نمیدانید داد و فریاد او چهقدر برای من مفید بود و چهقدر من با این آدم رشد میکردم.
◀️ البته انسان نباید کاری کند که دیگران پل او بهسوی بهشت باشند. باید طوری به او احسان کند که او هم در آخرت گرفتار نشود، و اِلّا اگر همیشه کنار کسی بود که او را متنبّه میکند و او هم بگوید «الحمدلله» و اعتنا نکند، این کار، خوب نیست!
🔹احسان این است که دست او را بگیرد که او هم نجات پیدا کند. این احسان، راههای مختلفی دارد؛ بعضی مواقع باید در مقابلِ بدیها خوبی کنید و یکموقع هم خوبی، خوبیِ ظاهری نیست، باید برایش زحمت بکشید تا اصلاح شود؛ مثل همان کاری که وجود مقدّس رسول اللّه(ص) انجام میدادند؛ آنها اذیت میکردند، حضرت دعا میکردند؛ یا مثل کاری که امام مجتبی(ع) انجام دادند؛ شخصی که از شام آمده بود به حضرت دشنام گفت، حضرت به دیگران فرمودند: سکوت کنید، سپس به آن شخص فرمودند: اگر در این شهر خانه نداری، ما به تو مسکن میدهیم، اگر گرسنه هستی، طعام میدهیم. احسان یعنی کاری کنید که او متوجّهِ بدی خودش بشود و خودش را اصلاح کند.
🔅معنی احسان این نیست که اگر کسی واقعاً ظلم و تعدّی میکند و خود را جهنّمی میکند، بیاعتنا باشیم. احسان این است که طوری برخورد کنید که هم او را از جهنّم نجات دهید و هم خودمان به بهشت برویم؛ یکجایی هم ممکن است در تأدیب شخص، تلخکامی هم بکنیم.
#استاد_میرباقری
♨️ #سیره_علما؛ کُنجی برای انس با گَنج خاطرات علما
@sireyeolama
هدایت شده از سیره علما
🔰درگذشت آیت الله #سیدیوسف_مدنی_تبریزی از مراجع تقلید شیعه ساکن در قم (۱۳۹۲ش)
💠 آیت الله سید یوسف مدنى تبريزى (1307-1392ش)، از مراجع تقلید شیعه معاصر، از اساتید درس خارج حوزه، از علمای خطه آذربایجان بود.
🌀ایشان در سال ۱۳۰۷ ش در تبریر به دنیا آمد و بعد از تحصیلاتی ابتدایی مرسوم به اصرار پدر در ۱۶ سالگی وارد حوزه علمیه تبریز شد.
💢او هشت سال به صورت تخصصی به ادبیات عرب پرداخت و بعد از آن شروع به تدریس ادبیات کرد و شاگردانی را تربیت نمود.
🔺ایشان برای خواندن کفایه راهی قم شد و شرحی بر متول نوشت که مورد توجه علامه طباطبایی قرار گرفت و علامه این کتاب را یکی از شاهکارهای ادبی خواند که مطالعه اش بر طلبه و استاد سودمند است. همچنین شرحی ۷ جلدی بر فرائد الاصول شیخ انصاری نوشت که تحسین آیت الله بروجردی را برانگیخت.
🔻ایشان دروس خارج فقه و اصول را در محضر آیات عظام بروجردی، محقق داماد و امام خمینی شاگردی کرد و به درجه اجتهاد نائل آمد.
📚 ایشان از ابتدای تحصیل هر کتابی را که می خوانده تعلیقه و شرحی بر آن می نوشته که برخی از آنها چاپ شده است که از جمله آنها الفوايد الادبية، توضیح المطول، درر الفوائد فى شرح الفرائد و شروحی بر معالم الاصول، کفایه و مکاسب می باشد.
▪️سرانجام این عالم پارسا در یکشنبه ۷ شعبان ۱۴۳۴ برابر با 26 خرداد سال 1392 بر اثر بیماری در قم درگذشت و پس از اقامه نماز توسط آیت الله شبیری رنجانی در حرم حضرت معصومه (س) مدفون شد.
#زندگی_نامه
♨️ #سیره_علما؛ کُنجی برای انس با گَنج خاطرات علما
@sireyeolama
هدایت شده از کانال لواء شهدای کندر
16.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷🌺برگزاری جلسه پرفیض شب نشینی با شهدای سرافراز روستای کندر🌺🇮🇷
🌷به یاد سردار سرافراز سپاه اسلام
#شهید_محمدرضا_اسداللهی
🌷سخنران: استاد شیخ محمود صفاری
🌷محل برگزاری:پایگاه مقاومت بسیج شهدای کندر
🌷سال برگزاری: سال ۱۴۰۰
🏴کانال لواء شهدای کندر🏴
@khadmin_kondor
هدایت شده از powerpointsiyasi
«پیشرفت» غیر از «توسعه» است
تعریفی که رهبر انقلاب برای پیشرفت ارائه میکنند، با مفهومی غیر از واژه «توسعه» است. رهبر انقلاب نسخههای پیشرفت غربی را برای ساخت تمدن نوین اسلامی کارآمد نمیدانند و حتی فراتر از این معتقدند: «نسخههای پیشرفت و نسخههای غربی و بیگانه، بعضا حتی خائنانه است.»
از این رو رهبر انقلاب واژه «پیشرفت» را در نظام بیانات و راهبری خود جایگزین «توسعه» کردهاند: «کلمه «پیشرفت» را ما با دقت انتخاب کردیم؛ تعمدا نخواستیم کلمه «توسعه» را به کار ببریم. علت این است که کلمه توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیانا ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتاده متعارف جهانی را که معنای خاصی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعه کار خودمان بکنیم.»
توسعه و پیشرفت در نگاه رهبر انقلاب هر یک چه مختصاتی دارند و چه وجوه اشتراک و تمایزی میتوان برای آنها یافت؟
الف) نگرش
تفاوت در جهانبینی
تفاوت اساسی «پیشرفت» مدنظر رهبر انقلاب با الگوی رایج توسعه غربی، در نگرش کلی به جهان و حیات است. جهانبینی در هر تفکر مولفههای مهمی چون «هستیشناسی»، «خداشناسی» و «انسانشناسی» دارد که شیوه نگاه به هریک از مولفهها، آن را از جهانبینی دیگر متمایز میکند. وجه برجسته جهانبینی غربی که الگوی توسعه ذیل آن تعریف میشود، «اومانیستی» بودن آن است. به این معنی که میان مولفههای فوق ، "انسان" محور خلقت قرار گرفته است و هیچچیز فراتر از انسان و خواست او وجود ندارد. طبیعی است که چنین نگرشی به شیوه زندگی و هدفگزینی در راستای پیشبرد اهداف کلان جهتدهی مینماید. در مقابل، جهانبینی در الگوی پیشرفت «توحیدی» بوده و خداوند محور، خالق و هدایتکننده جهان انگاشته میشود که همه موجودات بایستی خود را در مسیر خدمت به این وجود مقدس قرار دهند. لذا مشخص است نوع نگاه به جهان در الگوی «توسعه» و «پیشرفت» کاملا متمایز است. رهبر انقلاب در تبیین ضعف الگوهای توسعه از نظر پایه و مبنا این چنین میفرمایند: «الگوهای رایج توسعه، از لحاظ مبانی، غلط و بر پایه اومانیسم و اصول غیرالهی هستند و از لحاظ آثار و نتایج نیز نتوانستهاند وعدههایی را که داده بودند، محقق کنند».
تفاوت در ایدئولوژی
ایدئولوژی در واقع گرایش و مرامی است که اعتقاد داریم به وسیله آن میتوان خود را به جهان بینی مدنظر نزدیک کرد. در واقع ایدئولوژی نسبت به جهانبینی جنبهای عینیتر داشته و روشمند است. ایمان به یک مرام و روش، که بر مبنای آن بتوان شاخصهای پیشبرد جامعه را بنا نهاد، مسالهای طبیعی است و هر تمدنی خواهان ارتقا باشد، گریزی از آن ندارد. رهبر انقلاب میفرمایند: «بدون ایمان، پیشرفت در این بخشها امکانپذیر نیست؛ کار درست انجام نمیگیرد. حالا آن چیزی که به آن ایمان داریم، میتواند لیبرالیسم باشد، میتواند کاپیتالیسم باشد، میتواند کمونیسم باشد، میتواند فاشیسم باشد، میتواند هم توحید ناب باشد؛ بالاخره به یک چیزی باید ایمان داشت، اعتقاد داشت، به دنبال این ایمان و اعتقاد پیش رفت. مساله ایمان، مهم است. ایمان به یک اصل، ایمان به یک لنگرگاه اصلی اعتقاد؛ یک چنین ایمانی باید وجود داشته باشد».
و در جای دیگر اشاره میکنند: «هیچملتی که داعیه تمدنسازی دارد، بدون ایدئولوژی نمیتواند حرکت کند و تا امروز حرکت نکرده است. هیچ ملتی بدون دارا بودن یک فکر و یک ایدئولوژی و یک مکتب نمیتواند تمدنسازی کند. همینهایی که امروز شما ملاحظه میکنید در دنیا تمدن مادی را به وجود آوردهاند، اینها با ایدئولوژی وارد شدند؛ صریح هم گفتند؛ گفتند ما به کمونیستیم، گفتند ما به کاپیتالیستیم، گفتند ما به اقتصاد سرمایهداری اعتقاد داریم؛ مطرح کردند، به آن اعتقاد ورزیدند، دنبالش کار کردند؛ البته زحماتی هم متحمل شدند، هزینهای هم بر دوش آنها گذاشته شد. بدون داشتن یک مکتب، بدون داشتن یک فکر و یک ایمان، و بدون تلاش برای آن و پرداختن هزینههای آن، تمدنسازی امکان ندارد».
هدایت شده از powerpointsiyasi
تفاوت در نظام اقتصادی
یکی دیگر از منشاهای تفاوت در نگاه «توسعهمحور» و «پیشرفتمحور»، تفاوت در نظام اقتصادی است. در الگوی توسعه غربی در مدل رایج کنونی سرمایهدار و سرمایهداری بهعنوان رکن اصلی به حساب میآیند و نظام اقتصادی کاپیتالیستی، به پرستش و تقدیس سرمایه روی میآورد. این نگاه مخالف دیدگاه رهبری است و ایشان معتقدند: «پیشرفت و تحولی که در خدمت یک طبقه خاص - طبقه سرمایهدار- باشد، که امروز در کشورهای غربی اینطور است، مورد نظر ما نیست. ثروت این کشورهایی که زیاد است، یعنی درآمد عمومیشان زیاد است - به تعبیر رایج، درآمد ناخالص ملی - چگونه توزیع میشود؟ به هر کس چقدر و در مقابل چه مقدار کار میرسد؟ معمولا اینها را نگفته میگذارند.» در مقابل، دیدگاه رهبری به مدلی مردمی از اقتصاد اشاره دارد که باید بهعنوان مبنای الگوی پیشرفت قرار گیرد. مدلی که نه سرمایهدارمحور است و نه دولت محور بلکه عموم مردم از یک سو پیشران آن هستند و از سوی دیگر دولت ناظر بر آن است. اما نه شبیه الگوهای توسعه کمونیستی و سوسیال، به از بین بردن انگیزه سرمایهگذاران و تقبیح آنان میپردازد و نه دولت را بهعنوان قوه قاهره بر اقتصاد مسلط میسازد.
تفاوت در نظام سیاسی
سومین رکن در نظام سازی، برساختن نظام سیاسی است. به عقیده رهبر انقلاب، ما پس از پیروزی انقلاب و با شعار «نه شرقی و نه غربی» الگوهای سیاسی غربی و شرقی از جمله لیبرال دموکراسی را که به عقیده برخی صاحب نظران غربی آخرین تئوری پیشنهادی غرب برای حکومت است را رد کرده و در فرآیند نظامسازی، به مدل «جمهوری اسلامی» رسیدهایم که علاوهبر دینی بودن، پایه مردمی خود را حفظ میکند. تشریح تفاوت دو مدل حکومتی فرصتی مجزا و مفصل میطلبد.
پ) دیدگاههای کلیدی
معمولا هر نظام بر ساخته از یک الگوی توسعه، مولفههای کلیدی دارد که در برخی یا همه آنها با الگوی دیگر تفاوت و تمایز وجود دارد. شاید بتوان مهمترین این مولفهها را نوع نگاه به «آزادی»، «عدالت» و «استقلال» دانست.
تفاوت در نگاه به عدالت
رهبر انقلاب در حالی عدالت را بهعنوان شاخصه کلیدی الگوی پیشرفت در نظر میگیرند: «ما اگر بخواهیم پیشرفت کنیم، در درجه اول، یکی از شاخصهای مهم، عدالت است.» که در الگوهای توسعه غربی، عدالت مساله فرعی است و این مساله که در فرآیند توسعه، امکان بیعدالتی نیز وجود دارد، مساله توجیه شده و حل شده الگوی توسعه غربی است. حال آنکه در نظر رهبری، تقدم عدالت بر پیشرفت موضوعیت دارد و ایشان معتقدند: «مساله عدالت، بسیار مهم است. یکی از ارکان اصلی این الگو [الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت] باید حتما مساله عدالت باشد. اصلا عدالت معیار حق و باطل حکومتهاست. یعنی در اسلام اگر چنانچه شاخص عدالت وجود نداشت، حقانیت و مشروعیت زیر سوال است».
تفاوت در نگاه به استقلال
نظریهپردازان توسعه خصوصا در بسیاری از جوامعی که از منظر غرب «در حال توسعه» خوانده میشوند، بر این نکته اصرار دارند که جهان مدرن و توسعه در جهان امروز، مانند گذشته نیازمند «استقلال خواهی» نیست و در کشور ما نیز افرادی هستند که در حال تئوریزه کردن این مسالهاند و میکوشند موضوعیت «استقلال» را در جهان کنونی و با توجه به نیازمندی ملتها به یکدیگر زیر سوال ببرند و عباراتی چون «دهکده جهانی» و «سیاست درهای باز» را به معنی هضم شدن موجودیت و هویت جامعه در سیستم و نظام جهانی پذیرفتهاند. در نظام فکری رهبر انقلاب این مساله حربهای تلقی میشود که نهتنها به پیشرفت منتهی نمیشود بلکه کشورهای توسعهیافته برای فریب کشورهای دیگر به کار میبرند تا سایرین را به خود وابسته کنند: «اینها شروع کردند بازتولید همان فرهنگ وابستگی، منتها با یک ادبیات شیک و رنگآمیزیشده و قالببندیشده و بستهبندیشده به اسمهای دیگر: جهانی شدن، وارد شدن در خانواده جهانی.»
لذا رهبر انقلاب برخلاف الگوی توسعهای که غربیها پیشنهاد میکنند و در آن استقلال را کماهمیت جلوه میدهند صراحتا معتقدند: «وابسته کردن اقتصاد... پیشرفت نیست و ما این را پیشرفت نمیدانیم».
تفاوت در نگاه به آزادی
درخصوص آزادی نیز این تمایز دیدگاه وجود دارد و در بحث پیرامون تفاوت ایدئولوژی توضیح داده شد که الگوی توسعه غربی به دنبال آزادی به معنای «اباحهگری» است، اما از نگاه الگوی پیشرفت اسلامی، آزادی در حدود خواست خداوند تعریف میشود و از آنجا که اراده خداوند بر آزادی روح انسانها از بند دنیاگرایی و حرکت آزادانه در مسیر تعالی است، میتوان از آن تعبیر به آزادی معنوی کرد.
هدایت شده از نهضت جهانی مقاومت
🔴اندکی تأمل
▪️ اگه جای محمدرضا گلزار، یک آخوند و یا یک مذهبی با یک دختر بیست سال کوچکتر ازدواج میکرد چه اتفاقی می افتاد؟
🌎نهضت جهانی مقاومت🌍
http://eitaa.com/joinchat/1357578243Cf32533097a
🆕آخرین اخبارمنطقه،جهان،جبهه مقاومت
#نهضت_جهانی_مقاومت
هدایت شده از نهضت جهانی مقاومت
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 جدیداً به حماقت خودشون افتخار میکنند و باهاش فالور جمع میکنند..
▪️دوتا از بدلکارهای حرفهایمون با رعایت کلی از موارد ایمنی جونشون رو از دست دادن، بعد این فکر کرده اسپایدرمنه همینجوری از همهجا آویزون بشه .
❌جالب اینه کلی آدم هم تو کامنتها تشویقش میکنند! چه بلایی سرمون اومده؟
🌎نهضت جهانی مقاومت🌍
http://eitaa.com/joinchat/1357578243Cf32533097a
🆕آخرین اخبارمنطقه،جهان،جبهه مقاومت
#نهضت_جهانی_مقاومت