کتیبه ها و مجسمهها و….
امری نکوهیده و قبیح است ، دستبرد در متن کلاسیک و تغییر دلبخواهی آن نیز حتی اگر نیتِ مصحح و خواننده به اصطلاح خیر بوده باشد و بخواهد متن را به خیال خود زیباتر! از آنچه هست بنمایاند ، حکم خیانت و سرقت و تخریب فرهنگی را داشته و امری است به شدت نکوهیده و مذموم.
همانطور که استاد مجتبی مینوی در همینباره گفته بودند: «تغییر دلبخواهی شعر سعدی حماقت است… کسی حق ندارد در آثار ملّی ما دست ببرد، فضولی بکند و آن را به هر شکلی دلش میخواهد دربیاورد. پس شرط امانت چه معنایی دارد؟ پس اصالت چه معنایی دارد؟
کسی که میخواهد در این رشته کار کند باید اصول تحقیق را بداند…» حال به استدلالهای استاد نفیسی و خزائلی هم که مینگریم میبینیم که به هیچ وجه از دانش تصحیح متون بهره نگرفتهاند و صرفا از راه استنباط خواستهاند سخنِ دلخواه خود را در دهان سعدی بگذارند.
وقتی هر دو استاد میگویند: «در تمام نسخ معروف و معتبر «یکدیگر» ضبط شده است»، گزاره و نتیجهی منطقیِ این جمله عبارت است از:
«پس با وجود نسخ موجود، سعدی سروده است یکدیگر»، اما این دو استاد گزارهی نخست که نتیجهی منطقیاش آن چیزی است که عرض شد را میآورند ولی مینویسند :
«اما به نظر من سعدی سروده یکپیکر !».
منطقا این هر دو بزرگوار ، وقتی باور داشتهاند که ترکیبِ «یکدیگر» در شعر به لحاظ منطقی و بلاغی اشتباه است ، باید پس از گزارهی نخست مینوشتند: «اما به نظر من سعدی اشتباه کرده یا بدسلیقگی به خرج داده و یا … و بهتر میبود که به جای «یکدیگر» مینوشت «یکپیکر» تا شعر، شیوا و منطقی گردد»
این که چرا ایشان نتوانستهاند چنین مسالهی سادهای را عنوان کنند ، از آنجا نشأت میگیرد که این هر دو بزرگوار و ایضا تمام آنها که به درستیِ «یکپیکر» قائلند و باور دارند که سعدی سروده است: «بنی آدم اعضا یک پیکرند»، نتوانسته و نمیتوانند به سعدی و گلستان به عنوان یک موضوع تحقیقی بنگرند ، سعدی در نظر ایشان در واقع نوعی شخصیت اساطیری است که میبایست بلیغترین و فصیحترین باشد ، آن هم فصاحت و بلاغتی که مد نظر ایشان است و برای خود ایشان قابل فهم و هضم، نه بلاغت و فصاحت به معنای واقعی ادبی، بنابراین سعدی و آثارش و به همین ترتیب آثار باقی نویسندگان ایران را از غربالِ زیباییشناختی و بلاغیِ ذهنِ خود میگذرانند و به همان صورت هم ضبط و ثبت میکنند. بلایی که بسیاری از مستنسخین پیشامدرن بر سر آثار زبان و ادب فارسی آوردند و اینچنین موجب اختلافات فراوان در نسخ گوناگون شدند.
خوانش و تصحیح و تالیف متون با ذهنیت پیشامدرن، آفتهای بزرگی به همراه دارد ، در این روش سعدی یا هر شاعر و نویسندهی ارزشمند و بزرگی آنچنان که بایسته و شایسته است شناخته و شناسانده نمیشود و دیگر از دل این متون اندیشههای والای این بزرگان استخراج نمیگردد چرا که: {{هرجا سخن، کمی پیچیده و دیریاب میشود به جای آنکه ذهن خواننده شروع به کنکاش و دقت کند که چرا مولف چنین معانی و اصطلاحات و عباراتی را به کار برده است ، تا از دل این پرسشگری به فهم دقیق و عمیقتری از متن رسیده و اینگونه اندیشه و اندیشهورزی در جامعه بارورتر و وسیعتر گردد ، ذهن تقلیل دهندهی سادهساز، نخستین کاری که در مواجهه با این عبارات و مفاهیم غامض و دور از ذهن میکند این است که آنها را از اساس عباراتی بیاعتبار و بیمعنا قلمداد کرده غلط دانسته و بیفاصله حکم صادر میکند که این عبارات از مولف نیست، سپس با تطبیق متن با ذهن خود شروع میکند به تخریب متن و اینگونه متن و صاحب اثر را به قدر قامت خود کوتاه میکند تا بتواند فهم سادهای از او به دست بیاورد تا از راه توهمِ همسخنی با این نویسندگان بزرگ ، ارضا فرهنگی! شود.
در واقع چنین خوانندهای بجای اینکه با پرسشگری از این متون چیزی بیاموزد به سادگی، صورت مساله را پاک میکند و حرف زودیاب و مطلوب خود را در دهان نویسنده میگذارد،}}
با تمام اینها و جدای از اینکه استاد سعید نفیسی و استاد خزائلی و تمام قائلان به درستیِ «یک پیکر»، دانش تصحیح متون کلاسیک را در نظر نداشته و صرفا اعلان سلیقهی شخصی کردهاند، به لحاظ استنباطی و استدلالی هم دلایل درخور توجهی ارائه نکردهاند که از آنها مستقیما و دقیقا بشود درستی «یکپیکر» را نتیجه گرفت. علت رسمالخط و پیوستگی حروف، بیشتر نوعی دلیلتراشی عوامانه است تا دلیلی مشخص و علمی.
گذشته از این، از آنجا که اساتید با ذهنیت و زبان امروزین و بیتوجه به مختصات سبکی و گفتمانهای اندیشگانی غالب در دوران سعدی به سراغ این ابیات رفتهاند ، دچار نوعی مغالطهی زمانپریشی شدهاند که از آن درستی «یک پیکر» را نتیجه گرفتهاند.
اول در واژهی «یک دیگر» به ویژه وقتی جدای از هم خوانده شود، واژهی «پیکر» و «بدن» نیز نهفته است به این معنا که بنی آدم اعضا «یک، دیگری» هستند، بنابراین واژهی «یکدیگر» هیچ گونه منافاتی با حدیث «کالجسد الواحد» ندارد و اشتباه استاد نفیسی و خزائلی این بوده است که «یکدیگر» را صرفا به معنای «همدیگر» گرفتهاند و نیز از آنجا که یکی از ویژگیهای شعر سعدی در کنار سادگیاش، لایه لایه بودن و ایهام و تلمیحهای چندگانه است یعنی به اصطلاح شعری است سهل ممتنع، اعضا در این بیت صرفا و فقط به معنای عضو بدن نیست و اصلا معنی عضو بدن از معانی بعید اعضا در بیت به شمار میرود. عضو به معنای عضویت است که به همان «دیگر و دیگری» بازمیگردد و نیز به گروه و خانوادهای بزرگتر، همان طور که در حدیثی نبوی آمده است «اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ سُرُوراً» (مردم اهل و عیال خداوندند و محبوبترین مردم نزد خدا کسی است که به عیال خداوند سود رسانده و شادی و خرسندی خانوادهای را فراهم نماید).
همچنین در انتهای حدیث «کالجسد الواحد»، دلیلِ درد مشترک و همدردیِ ناگزیرِ مومنان، که با تساهل و تسامح میتوان معنای انسان به طور عام را از آن برداشت کرد، «ارواحهما من روح واحدة» (روحِ واقعا یگانهی آنها) عنوان شده است نه اجسادشان که در تمثیل و برای تقریب به ذهن، واحد فرض شده است. اگر در بیت، «یکپیکر» را قرار دهیم فقط بخش نخست حدیث از آن افاده میگردد در صورتی که با وجود ترکیب «یکدیگر»، هم جسدِ واحد را میتوان نتیجه گرفت و هم روحِ واحد را که دلیل اصلی همدردی انسانها است. اعضا در این معنا به بنیآدم نیز بازمیگردد که هم نام عام انسانها است و هم آن بشری است که به نظر سعدی آدمی باید آنگونه باشد ، بنابراین وقتی سعدی میگوید «بنیآدم اعضا یکدیگرند» یعنی انسانها، هم عضوی از یک دیگری بزرگ و یک کل منسجمند هم عضوی از خانوادهی خدایند و هم عضو خانوادهی متعالیِ بنیآدمند و هم طبیعتا عضوِ خانوادهی بزرگ آدمِ ابوالبشر که بنا بر فرهنگ ادیان ابراهیمی نیای مشترک همهی انسانها است.
ضمن اینکه چنانچه توضیح خواهم داد، بنابر گفتمان «وحدتوجود» در همین مصراع ، اتفاقا معنای اعضا همدیگر بودن یا اعضا و اجزا تشکیلدهندهی هم بودن نیز مستتر است. برخلاف تصور عموم ، بنا بر نظر استاد مجتبی مینوی، مصراع «بنیآدم اعضا یکدیگرند» عبارت سروده شده و خلق شده توسط سعدی نیست ، این عبارت در دوران سعدی، عبارتی شناخته شده و رایج بوده است و سعدی در این شعر، جملهای که زبانزد بوده را به قلم درآورده و سپس آن را پرورانده است.
عبدالعزیز ابن محمد نسفی (عزیزالدیننسفی) نویسندهی همعصر سعدی نیز در کتاب «کشفالحقایق»ِ خود (تالیفحدود ۶۷۱هجری)، ذیل فصل توضیح «اهلوحدت» و بعد از شرح «وحدتِ وجود» به صراحت و دقیقا جملهی «بنیآدم اعضا یکدیگرند» را به کار برده است.
سعدی نیز در این سه بیت و هم در جای جای آثار خود از گفتمان «وحدتوجود» بهره برده است که نمونهی والای آن را میتوان در شعر معروف «تن آدمی شریف است به جان آدمیت» و به ویژه مصراع «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» و نیز در رسالهی «عقلوعشق» و در بسیاری از غزلها و قصائد و دیگر آثار سعدی مشاهده نمود.
گوهر اصیل یا همان آفرینش نخستین یا تجلی ذات حق که در مصراع دوم به آن اشاره شده است، «که در آفرینش ز یک گوهرند»، گواه گویایی است که سعدی در این ابیات دقیقا به مقولهی «وحدتوجود» نظر داشته است.
در فرهنگ ادیان ابراهیمی و ادبیات اسلامی، انسان موجودی است برتر از تمام موجودات و مخلوقات که همین تمایز انسان با دیگر موجودات را میتوان در مصراع
«بنیآدم اعضا یک دیگرند» نیز مشاهده کرد.
به این معنا که انسانها با دیگر موجودات متفاوتند و از جنس و لونی «دیگر» و غیر از همهی مخلوقاتند «یک دیگر» به معنای به غیر از دیگران و باقی موجودات است و آن «یک دیگر / دیگری» اشاره دارد به دمیدن روح خدا در کالبد آدم که او را از جهان خلقت متمایز کرده است.
انسانها نیز مانند تمام مخلوقات، موجود و جزئی از همان کل واحد هستند اما خدای «الواحد لایصدر الّا عن الواحد» (از واحد جز واحد صادر نمیشود) از روح خود نیز در آنها دمیده است «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ»(پس آن گاه که او را به خلقتِ کامل بیاراستم از روح خود در او دمیدم پس بر او سجده کنید) (سورهی ص آیهی ۷۲).
بنابراین انسانها، هم میتوانند عضو یک پیکرِ بزرگ و یک دیگری بزرگ و یک خانوادهی بزرگ باشند و هم عضو هم. چرا که انسانها فیالواقع به واسطهی روح واحد با هم و در هم وحیدند، روح و وجود یگانهای که یک انسان را موجودیت بخشیده و به وجود آورده همان است که تمام انسانها را موجود و انسان کرده است بنابراین هر انسانی برابر است با تمام انسانها.
گذشته از نگاه منطقی و واکاوی شعر به استناد احادیث و عبارات اسلامی که عرض شد و میدانیم که سعدی در تمام آثارش از آنها بهره برده است، بانگاهی ادبی و بلاغی نیز «یکدیگر» ارجح است به «یکپیکر».
تکرار واژگان «یکدیگر» در بیت نخست و «دگر» در بیت دوم و «دیگران» در بیت سوم، استحکام و انسجام فرمی شعر را رقم زده است و وجود «دگر و دیگران» در بیت دوم و سوم با توجه به مختصات سبکی و تشخّص سرایش سعدی خود، وجود «یکدیگر» را ضروری میکند همزمان که همآوایی حرف «گ» در تمام ابیات، وجود واژهی «یکدیگر» در مصراع نخست را ضروری کرده است.
در بافتار شعر نیز واژگان کلیدی میبایست با هم نوعی درهمتنیدگی معنایی داشته باشند مثلا میبایست بتوان با ترکیب «یک گوهر» تمام این سه بیتِ بهم پیوسته را تفسیر کرد و رابطهای منطقی بین آنها برقرار نمود ؛چنانچه در سطور بالا نشان داده شد، چنین تفسیر علّی و به هم پیوستهای فقط با وجود ترکیب «یکدیگر» امکانپذیر است یا دستکم درهمتنیدگی معنایی «یکگوهر» که همان عقل اول و عقل مجرد یا ظهور و تجلی نخستین است با «یکدیگر» بسیار مستحکمتر و زیباتر و رساتر است تا با «یکپیکر» که از محسوسات و متعینات است و نمیتواند نشانگر معقولات و مجردات و امری غیرمحسوس باشد.
بنابراین به دلیل مشخصِ ضبط در تمامی نسخ خطی کهن و معتبرِ موجود و پس از آن به دلایل سبکشناسی و تشخّص سبکی سعدی و نیز توسّعِ معناییِ «یکدیگر»، نهفته بودن معنای «پیکر» در «دیگر» و بازیهای زبانی و ایهامی که در «یکدیگر» موجود است و مطلقا در «یکپیکر» که شعر را به یک تمثیل سادهیابِ دمدستی تقلیل میدهد، وجود ندارد.
شکل زیبا و البته درست و اصیلِ شعر عبارت است از:
بنیآدم اعضا یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بیغمی
نشاید که نامت نهند آدمی
تهیه،تلخیص وتنظیم:
فتاحى رضا،جمعه-١٤٠٣/٢/٧
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
🌸اردکان ، پس از باران
📸 مرتضی عابدی اردکانی
✍ندای اردکان ، ندای مردم اردکان
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
4.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌎 سازمان حمل و نقل اسلواکی، با درنظرگرفتن استانداردهای آژانس ایمنی هوانوردی اروپا، به AIRCAR، نمونه اولیه خودروی پرنده، گواهی پرواز داده است که به این معنی است که این وسیله نقلیه یک قدم به رسیدن به بازار مصرف نزدیکتر شده است ...
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
📸 تصاویر منتشر شده
در فضای مجازی استان کرمان
از آبگرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
♦️سونامی دیسک گردن در راه است
مجید حیدریان فوق تخصص درد:
🔹هنگام استفاده از موبایل باید گردن به طور طبیعی با مهرهها در یک خط صاف قرار گیرد، در حال حاضر گردن بیشتر کابران گوشی در حالت خواندن و نوشتن پیام، بسیار جلوتر از مهرهها قرار میگیرد.
🔹سر انسان به طور متوسط بالغ بر ۴ تا ۶کیلو وزن دارد، خم کردن سر و نگاه به پایین برای استفاده از گوشی همراه یا تبلت معادل وزن حداقل چهار تا پنج برابر وزن سر نیرو به مهرههای گردن وارد می کند.
🔹بهترین راهکار جلوگیری از ابتلا به بیماریهای دیسک گردن استفاده صحیح از موبایل و تبلت و آموزش صحیح به مردم به خصوص کودکان و نوجوانان است.
🔹صفحه موبایل در حالتهای مختلف از جمله وضعیت ایستاده و نشسته باید روبروی صورت کاربر قرار گیرد.
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
👆🏼اگر اینا رو ببینی دیگه اینا رو نمیبینی👇🏼:
- احداث پارک امام رضا (ع)
- احداث پارک بانوان
- احداث پارک مسکن مهر
- اجرای دو آب نمای کف خشک
- احداث بلوار ورودی(شهید بهشتی)
- ارتباط بلوار کشاورز به کمربند شرقی
- بازپیرایی و انجام اصلاحات در پارک های سطح شهر مخصوصا بمنظور عدم ورود موتورسیکلت به پارک ها
پارک آزادی، شهدای مزرعه سیف، امیرالمومنین، کوثر ، سلامت، سعدی،سقا و ...
- تکمیل ۶۰ درصدی مسجد المهدی و محوطه شهید گمنام پارک آزادی
- راه اندازی شهربازی کودک (سرپوشیده) پارک آزادی
- احداث خیابان آیت ا... فاضل
- احداث خیابان ام البنین
- احداث میدان نماز
- احداث میدان مسکن مهر
- احداث میدان شهید دهستانی
- احداث میدان حضرت خدیجه
- احداث میدان امام حسن
- احداث میدان مادر
- نصب المان چیلونگر
- نصب المان ساعت
- نصب المان شهید دهستانی
- نصب المان لمپا
- بازپیرایی و تعویض کف فرش میدان امام حسین
- بازپیرایی پارک شهید پایدار با پیشرفت ۵۰ درصدی
- پیشرفت ۹۰ درصدی مجتمع سلطان
- پیشرفت ۸۰ درصدی مغازه های ورودی مجتمع سلطان
- ده ها رفع خطر از نقاط ترافیکی
- پیشرفت ۹۰ درصدی محوطه سازی مصلی
- پیشرفت ۵۰ درصدی مرمت مازاری سنائی
- شروع مرمت و بازیابی دروازه میرصالح و احداث بازارچه میرصالح
- کف فرش صد ها متر پیاده رو در سطح شهر
- پیشرفت ۹۰ درصدی بازارچه میوه و تره بار در بلوار پیامبر اعظم
- مرمت و بازسازی کشتارگاه و افزایش دوبرابری فضای پیش سرد
- تامین امنیت پارکها و آرامستان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی
- پیشرفت ۹۰ درصدی تملک زمین های در مسیر خیابان شهید شابلی
- پیشرفت ۹۰ درصدی بازارچه سنتی پارک سلامت
- پیشرفت ۹۰ درصدی باغ ایرانی ، کوشک، سالن اجتماعات ، دریاچه و محوطه آبشار پارک کوهستان
- حفر چاه عمیق مزرعه سیف
- احداث چندین مخزن آب برای اختلاط و اصلاح ای سی آب و تامین آب در فصل گرم
و ده ها قلم دیگه که باید ده متر و یا ده ها متر اینطرف و اونطرف رفت و با چشم سالم در بدن سالم اونها رو دید
✍🏼حالا زیر بمباران تخریب و بی تقوایی رسانه ایت واسه مخاطبانت نظرسنجی بگذار و با کمترین آمار مشارکت بهش افتخار کن😉/خَبَرُگ
#ندای_اردکان
@neday_ardakan🔷
4.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️پویش معلم عزیزم
🙏تشکر از زحمات معلمان عزیز دوران مدرسه توسط دانش آموزان دیروز و امروز
🔶 علاقه مندان فقط کافی است عکس های یادگاری و ویدئوهای کوتاه خودتون را همراه با معلمانی که می خواهید از آنها تشکر کنید را در وب سایت #تلوبیون یا به شماره ۰۹۱۰۸۹۹۴۷۹۷ یا به آی دی @pooyesh_yazd_admin در پیام رسانهای ایتا، بله و سروش ارسال کنید.
📆 مهلت ارسال آثار تا ۲۰ اردیبهشت ماه
📲 آثار ارسالی در کانال @yazdirib_ir منتشر و برگزیده آثار از #شبکه_یزد و #رادیو_نما پخش خواهد شد.
┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄
🆔 eitaa.com/joinchat/447611083Ce54b05b25c
19.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ارسالی_مردمی
سیل شدید روستای درند بخش خرانق - اردکان
ششم اردیبهشت
┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄
🆔 eitaa.com/joinchat/447611083Ce54b05b25c