🐑 اهمیت قربانی کردن در روز عید قربان
🐏 موضوعاتی هست که بعضی فکر می کنند اسراف است، در حالیکه این طور نیست؛ مثل قربانی روز عید قربان. این موضوع قربانی روز عید، در حد وجوب است.
📖 در روایات داریم امّ سلمه - همسر پیامبر - خدمت حضرت رسول (ص) آمد و از حضرت پرسید "یَا رَسُولَ اللَّهِ یَحْضُرُ الْأَضْحَى وَ لَیْسَ عِنْدِی ثَمَنُ الْأُضْحِیَّةِ" عید قربان آمده و مال و پولی برای قربانی کردن ندارم. "فَأَسْتَقْرِضُ وَ أُضَحِّی؟" از حضرت پرسید آیا قرض کنم و قربانی کنم؟ حضرت می فرمایند "اسْتَقْرِضِی وَ ضَحِّی فَإِنَّهُ دَیْنٌ مَقْضِیٌ" قرض کن و قربانی کن، بدان که این دِین و قرضی است که ادا می شود و خدا برمیگرداند.
🔶 اینطور نباشد که بگوییم عید قربان هست که هست دیگه! خیر، در عید قربان باید قربانی کرد و یکی از مهم ترین کارهاست. قربانیِ عید قربان را فراموش نکنید و خودتان قربانی کنید و از این نگذرید؛ آن وقت اثرات و برگشت آن را ببینید. بعد از آن هم، هم خودتان از آن بخورید و هم به دیگران بدهید. "فَکلُوا مِنهَا وَ أَطعِمُوا الْبَائس الْفَقِیر" از گوشت قربانی بخور و بخوران.
#حجت_الاسلام_قاسمیان
#گزیده جلسه۱۰۵ #تفسیر #سوره_بقره
مورخ ۱۷مرداد۹۸
✅ @qasemian_ir
💠 امروز همه مومنین و عزیزان ، دعای عرفه می خوانند. ان شالله این توفیق نصیب همه بشود. اما چند نکته مهم :
1️⃣ مداحان محترم و محترمه ! ، خواهشا اگر قرار است مداحی کنید و روضه بخوانید، همان اول یا آخر دعا باشد ، آن هم مختصر و کوتاه ، نه اینکه وسط دعا هرجا گیر آوردین، مداحی شروع کنین. همین کارها باعث طولانی شدن زمان این دعا می شود و برخی جوانان ما را زده می کند.
2️⃣ مداحان محترم و محترمه ، اگر می خواهید روضه بخوانید، خواهشا معتبر باشد، چیزهای عجیب و غریب و برداشت های خودتان را به جای روضه ، ذکر نکنید که در این باره ان شالله در نزدیکی ماه محرم ، بیشتر خواهم گفت.
3️⃣ قسمت دوم دعای عرفه ، یعنی آنجایی که در مفاتیح نوشته شده است :
"
مؤلّف گوید: کفعمى دعاى عرفه حضرت سید الشهداء علیه السّلام را در کتاب (بلد الامین) تا این قسمت ذکر کرده، و علاّمه مجلسى در «زاد العماد» این دعاى شریف را موافق روایت کفعمى نقل فرموده ولى سید ابن طاووس در کتاب اقبال، پس از «یا ربّ، یا ربّ، یا رب» این اضافه را آورده:
اِلـهى اَنـَا الْفَقيرُ فى غِناىَ فَكَيْفَ .... "
👈 جزء دعای عرفه نیست، جزء دعای امام حسین (ع) نیست، خواندنش اشکال ندارد، اما خواهشا در جمع های عمومی نخوانید، تا هم دعا طولانی نشود، هم اگر خواندید ذکر کنید که این قسمت جزء دعا نیست.
👈 برای اینکه متهم به خودرایی نشوم، نظر ایت الله شبیری زنجانی که از بزرگترین رجالیون و سند شناسان فعلی هستند را می آوردم که فرمودند :
💠 قسمت آخر دعای عرفه برای امام علیه السلام نیست و جالب اینکه چند شرح بر آن قسمت هم نوشته شده است. مرحوم حاج شیخ عباس قمی نوشته است که سید بن طاووس در اقبال آن را نقل کرده است ولی در زادالمعاد علامه مجلسی نقل نشده است. مرحوم مجلسی اگر نقل نکرده اقبال را دیده و نقل نکرده است. نوشته است که در نسخه های قدیم اقبال این دعا نیست. کسی که با لسان ائمه علیهم السلام آشنا باشد می داند برخی از متنها برای صوفی هاست و در این دعا برخی کلماتی به کار رفته که در عبارات متصوفه دیده می شود و در روایتها ما نمی بینم. 💠
🔰 ان شالله همه توفیق داشته باشیم از اصحاب واقعی امام زمان (عج) باشیم.
✍عبادی
@tollabolkarimeh 🌷
🔹دعای عرفه صحنه وحدت شیعیان برای محکومیت جنایات ظالمانه علیه شیعیان مظلوم نیجریه و کشمیر باشد.
🔹دعای عرفه تجلی و نماد عرفات سرزمین آفریقا و کشمیر باشد.
🔹 همه شیعیان عالم به ویژه در ایران در دعای عرفه امام حسین علیه السلام، یکصدا جنایات دولت نیجریه و هند را نسبت به مسلمانان و شیعیان نیجریه و کشمیر را محکوم نمایند و نسبت به نسل کشی مسلمانان و شیعیان انزجار خویش را نشان دهند.
🔹نقش وعاظ و مداحان در این عرصه بسیار مهم و تاریخی میباشد.
@tollabolkarimeh 🌷
افشاگری هسته ای آیت الله یزدی
🔴 آیت الله یزدی عضو شورای نگهبان در دیدار با دادستانهای کشور گفت: «اخیراً طرحی که مورد تصویب مجلس قرار گرفته بود به شورای نگهبان آورده شد. این طرح عبارت است از آنکه دولتهای استکباری بتوانند پسماندهای انرژی اتمی خود را در کشور دفن کنند؛ استکبار همیشه این پسماندها را در کشورهای عقب مانده دفن میکند و همه میدانیم که اشعههای این نوع پسماندها برای افراد کشور ضرر خواهد داشت.»
اشاره آیتالله یزدی به تصویب کنوانسیون مشترک ایمنی و مدیریت پسماند پرتوزا است که چند هفته قبل به تصویب مجلس دهم رسید.
کمالوندی رئیس سازمان انرژی اتمی در روز تصویب این طرح، درباره آن به نمایندگان مجلس گفته بود: این کنوانسیون هیچ نگرانی برای ما ایجاد نمیکند؛ حدود دو سال به صورت مستمر حداقل ۱۶۰۰ ساعت کار کارشناسی با مشارکت بخشهای مختلف اعم از ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره این لایحه صورت گرفته است. او همچنین تصریح میکرد: حق شرط در این کنوانسیون برای ما محفوظ است و تصویب این کنوانسیون با رأی بالا، پیامی قوی برای کشورهایی است که جمهوری اسلامی ایران را متهم به سلاح هستهای میکنند!
@tollabolkarimeh 🌷
چرا مسلم بن عقیل را با اینکه میدانستید نمایندهی امام است، تنها گذاشتید؟! آمده بود و با او بیعت هم کرده بودید. قبولش هم داشتید. به عوام کاری ندارم. خواص را میگویم. چرا هنگام عصر و سرِ شب که شد، مسلم را تنها گذاشتید تا به خانهی طوعه پناه ببرد؟! اگر خواص، مسلم را تنها نمیگذاشتند و مثلاً، عدّه به صد نفر میرسید، آن صد نفر دور مسلم را میگرفتند. خانهی یکیشان را مقرّ فرماندهی میکردند. میایستادند و دفاع میکردند. مسلم، تنها هم که بود، وقتی خواستند دستگیرش کنند، ساعتها طول کشید. سربازان ابن زیاد، چندین بار حمله کردند؛ مسلم به تنهایی همه را پس زد. اگر صد نفر مردم با او بودند، مگر میتوانستند دستگیرش کنند؟! باز مردم دورشان جمع میشدند. پس، خواص در این مرحله، کوتاهی کردند که دوْر مسلم را نگرفتند.
رهبر انقلاب ۷۵/۰۳/۲۰
@tollabolkarimeh 🌷
🌺در این دقایق پایانی استجابت دعا در روز عرفه، یادی کنیم از شهدای عرفه و شهدای منا؛ به امید آنکه آنها نیز ما را مشمول دعای خود گردانند...
🔸یادی از شهید حاج احمد کاظمی و همسفرانش. حاج احمدی که امام خامنهای به او فرموده بود شما حیف است که به مرگ طبیعی بمیرید.
🔹 همچنین گرامی باد شهدای مظلوم فاجعهی منا که امام خامنهای در مورد ایشان خطاب به آل سعود ملعون فرمود: اگر بخواهیم عکسالعمل نشان دهیم، عکسالعملمان خشن و سخت خواهد بود...»
@Afsaran_ir
🔺وخامت حال شیخ زکزاکی و هشدار پزشکان از 7 کشور جهان
🔹184 پزشک ایرانی و غیرایرانی با اشاره به شاخص های حیاتی و معاینات بالینی رهبر شیعیان نیجریه درباره فراگیر شدن مسمومیت سربی در خون و بافت های بدن شیخ ابراهیم زکزاکی هشدار دادند و تاکید کرند وی باید هرچه زودتر به یک بیمارستان تخصصی منتقل شود. نامه این پزشکان اهل هند، لبنان، عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه و ایران به ۴ زبان انگلیسی، عربی، اردو و فارسی خطاب به دولت نیجریه نوشته شده و از این کشور خواسته هرچه سریعتر شیخ زکزاکی را به بیمارستان مجهز،منتقل کنند.
🔸سلبریتیهای حامی حقوق بشر و خودفهمیدهپندار نیز همچنان در سکوتند؛ دریغ از یک پیام یا توییت یا اعلامیهای. گویا او را بشر نمیدانند؛ دلیلش واضح است؛ زکزاکی، نه زن است، نه سفیدپوست و نه مو بور!
#زکزاکی_بلال_زمان
✅ به افسران بپیوندید:
@Afsaran_ir
♦️طراحی ضدّ انقلاب، با هوشیاری نیروهای مقتدر امنیتی، درنطفه خفه شد.👌
🔸امروز تعدادی از عناصر ضد نظام در محفلی در مشهد که در حال طراحی برای اغتشاش و ایجاد ناامنی بودند، دستگیر شدند. دلیل انتخاب شهر مشهد جهت شروع اغتشاش و ناامنی، بُرد تبلیغاتی آن نسبت به شهرهای دیگر بوده است...
✅ به افسران بپیوندید:
@Afsaran_ir
🔴 حج، خاستگاه حل مسائل امت اسلامی
🔰رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) در پیام خود به حجاج بیتالله الحرام، مانند سالهای گذشته، پیرامون کنگره عظیم حج و نیز مسائل و ابتلائات مهم، راهبردی و حائز اولویت جهان اسلام به تبیین نکات مهمی پرداختند. با توجه به جایگاه پیام حج، ولی امر مسلمین و تأثیر آن در فضای جهان اسلام، مخاطب توجه به سه مسئله یاد شده، نهفقط، حجاج، که در حقیقت کل امت اسلامی هستند، در ادامه به محورهای راهبردی پیام یادشده اشاره میشود:
1️⃣ نخستین محور مهم این بیانیه، موضوع «برائت» بود. واقعیت آن است که سیاست رژیم آلسعود بر سکولاریزاسیون حج تمرکز یافته و معالأسف در چند سال اخیر برخی مسئولان کشور ما در حوزه دیپلماسی و اجرایی حج آگاهانه یا ناآگاهانه با طرح گزارههایی همچون «پرهیز از سیاسی شدن حج» و «جدا شدن حج از روابط سیاسی» عملاً به تکمیل مطلوب سردمداران منطقهای اسلام امریکایی کمک کردهاند.
🔹این درحالی است که اسلام ناب اصولاً قابلیت سکولاریزه شدن را ندارد و حتی عبادات اسلامی که معنویترین اجزای دین را تشکیل میدهند هم مشحون از روابط انسان با پیرامون، دنیا و بشر است. حج که از سوی ابراهیم خلیلالله (ع) بنیان نهاده شد، اتفاقاً از سیاسیترین و اجتماعیترین عبادات است.
🔸انجام جمعی و گروهی آن، تجمع مسلمانان از اقصی نقاط عالم، تعامل حجاج و فرصت مجالست و هماندیشی آنان از جمله شاخصههای اصلی حج ابراهیمی است که آشکارا نوعی «سیاستورزی دینی» است.
🔹علاوه بر این، «برائت از مشرکین» از سنتهای نبی مکرم اسلام (ص) مرزبندیهای آشکار سیاسی امت اسلامی با دشمنان و مشرکان را در حج داخل میکند و این بزرگترین جنبه سیاسی حج است. به علاوه، در سنت نبوی نشانههای بارزی از نگاه سیاسی به حج مشاهده میشود.
🔸حضرت امام (ره) نیز صراحتاً حج را سیاسی دانسته و در خصوص جریاناتی که به دنبال حج منهای سیاست هستند، هشدار میدهند. ایشان به حجاج بیتالله الحرام نیز عبادتی سیاست ورزانه را توصیه کرده و میفرمایند: «در لبیک لبیک، «نه» بر همه بتها گویید و فریاد «لا» بر همه طاغوتها و طاغوتچهها کشید و در طواف حرم خدا که نشانه عشق به حق است، دل را از دیگران تهی کنید و جان را از خوف غیرحق پاکسازید، و به موازات عشق به حق از بتهای بزرگ، کوچک، طاغوتها و وابستگانشان، برائت جویید که خدای تعالی و دوستان او، از آنان برائت جستند و همه آزادگان جهان از آنان بری هستند.» بر این اساس بود که امام راحل (ره) بر احیای «برائت از مشرکین» توصیه و تأکید مینمایند: «حجِ بیروح و بیتحرک و قیام، حج بیبرائت، حج بیوحدت، و حجی که از آن هدم کفر و شرک بر نیاید، حج نیست.»
2️⃣ حج فراتر از ابعاد عبادی، نوعی آیین ارتباطی نیز هست که در طی آن «تبادل دانستهها و داشتهها میان مردم کشورها و مناطق دور از هم و تعمیم آگاهیها و تجربهها، و خبرگیری از وضع و حال یکدیگر، و زدودن بدفهمیها و نزدیک کردن دلها و انباشتن توانها برای مقابله با دشمنان مشترک» برور مییابد و به همین دلیل است که این نکته مهم در پیام معظمله مورد اشاره و تأکید قرار گرفت.
3️⃣ اگر مسلمانان در این تعاملات ضمن حج از شیوههای پیچیده و خباثتآلود سلطهگران بینالمللی در ضربه زدن به منافع مستضعفان و به تاراج بردن ثروت و دارایی ملتها مطلع شوند، بیشک بهجای صرف کردن قوت در منازعات داخلی بیهوده، توان خود را در مبارزه بیامان با نظام سلطه به کار میبرند.
🔺علاوه بر آن تجهیز همگان برای مقابله با دشمن در میدانهای گوناگون جنگ نرم و سخت؛ ایستادگی در برابر زیادهطلبی مستکبران و شکست دادن آنها در میادین گوناگون منازعه مستلزم تجهیز تمامعیار نخبگان و آحاد جوامع اسلامی است.
🔸از این روست که حضرت آیتالله خامنهای تصریح مینمایند: «نخبگان جهان اسلام که جمعی از آنان از کشورهای مختلف هماکنون در مراسم حج حضور دارند، وظیفهای سنگین و خطیر بر دوش میکشند. این درسها باید به همت و ابتکار آنان به مجموعه ملتها و افکار عمومی منتقل شود و دادوستد معنوی اندیشهها و انگیزهها و تجربهها و آگاهیها بهدست آنها تحقق یابد.»
4️⃣ در عین حال موضوعی که نمیتوان آن را در پایان تجمع میلیونی امت اسلامی نادیده گرفت، مساله اول جهان اسلام یعنی دفاع از فلسطین و همکاری و همراهی بیچندوچون با ملتی است که هفتادسال است برای کشور غصبشده خود مبارزه میکند. در این ۷۰ سال اشغال سرزمین مقدس و قبله اول مسلمین، قساوت، سبعیت بیحدومرز صهیونیستها بر همگان اثباتشده و با تأسف برخی سران مرتجع عربی به دنبال عادیسازی و تجدید روابط با رژیم اشغالگر قدس هستند بدون شک فرصت عظیم حج را برای شکست سناریوی ننگین «معامله قرن» نباید از دست داد.
📝 #محمدجواد_اخوان در #جوان نوشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حجت الاسلام مختاری، امام جمعه مردم ساوجبلاغ : من به برخی از ژنرال های بر کرسی مسئولیت باقی مانده عرض میکنم، #خدا_قوت_پهلوان ، بسه دیگه، زحماتت رو کشیدی، کار را بسپرید به جوان ها، یکم خودتان را از صندلی مسئولیت کنار بکشید ببینید جوانان چه معجزه ای میکنند.
♦️ والله قسم این میز ارث پدر شما نیست.
۹۸/۵/۱۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جای خالی صنایع تبدیلی و صادرات برای توسعه کشاورزی کشور
✅ دکتر سعید جلیلی
رئیسی نشان داد #قدرت نه تنها ذاتاً فسادآور نیست،بلکه در اختیار شخص باتقوا چقدر میتونه منشأ خدمات باشه. آن هم در پهنه یک کشور. درست زمانیکه میرفت بواسطه بی کفایتی یک عده، بعضی از مردم کلاً از نظام و حتی انقلاب ناامید بشوند امیدها رو زنده کرد. امثالش مزید باد. در مجلس و دولت آینده.
محمدجواد محمدزاده
#امام_خامنه_ای :
🌺عید قربان، یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است. این روز یادآور خاطره ای از زمان های بسیار دور است. در آن مبارک لحظه ای که پدر، فرزند خویش را برای لبیک به ندای ملکوتی حق به قربانگاه می برد تا فرمان الهی را با تمامی وجود به انجام برساند.
🌺آنها به همه پیروان خویش این درس بزرگ را به یادگار می گذارند که برای عروج و رسیدن به حق، باید اسماعیلِ وجود را قربانی کرد و عاشق واقعی شد؛ عاشقی که همه هستی را در راه معشوق فدا می کند تا رضایت او را فراهم آورد.
🌺عید قربان، عید فرصت هاست؛ فرصت تقرب به خداوند و پاکی نفس از آلودگی ها و تعلّقات دنیایی.
🌺اگر به حكمت مندرج در عيد قربان توجه شود، خيلى از راه ها براى ما باز مي شود. در عيد قربان يك قدردانى بزرگ الهى نهفته است از پيامبر برگزيده حضرت حق، حضرت ابراهيم (عليهالسّلام) كه آن روز ايثار كرد. بالاتر از ايثار جان، در مواردى ايثار عزيزان است.
@tollabolkarimeh 🌷
🔻عید سعید قربان بر همه بندگان صالح حضرت حق مبارک باد!🌸🍃🌸🍃🌸🍃
به امید روزی که همه بتوانیم نفس اماره خود را برای او قربانی کنیم و به رستگاری برسیم.
عید قربان، عید قربانی کردن نفس سرکش است، زمانی که شما تلاش کنید تا با انجام اعمال خداپسندانه خود را به معبود نزدیک تر سازید.
روز قربانی کردن نفس و تعلّقات دنیوی چه خوبه که ماها هم یه چیزی قربانی کنیم.
بیاییم بعد از روز عرفه بعد از آشتی کردن با خدا بعد از اینکه اومدیم با مولامون عهد بستیم بعد از اینکه به خدا گفتیم ما بد کردیم ما بودیم که عهدمونو شکوندی امروز بیاییم و نفسمونو به خاطر خدا قربانی کنیم و با خدا عهد ببندیم که به حرف نفسمون گوش ندیم خوش به حال اونایی که دیروز با مولاشون حرف زدن و عهدبستن قدر خودتونو بدونید که یه بار دیگه عرفه رو درک کردید حالا که خدا بهمون توفیق داد پس ما هم دل مولامونو به دست بیاریم.
چه جوری؟!
با مبارزه با هوای نفسمون🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌐 @adyan8
🌐 به شدت روی بیت المال و حقوقی که می گرفت حساس بود ، بارها حق مأموریتش را دریافت نکرد ، گاهی هم از جیب خرج می کرد و آن را وظیفه خود می دانست ، سال ۹۴ در یکی از مناطق درگیری شدیدی به وجود آمد که مرتضی مجبور به عقب نشینی شد ؛ وقتی برگشت به فرمانده اش گفتم: مرتضی ۶۰ روز است که اینجاست بهتر است به عقب برگردد ، با برگشتش موافقت شد نگاهی به ظاهرش انداختم یک لباس جنگی و یک جفت دمپایی تنها چیزی بود که داشت پرسیدم: پس وسایلت کو؟ گفت: حجم آتش اجازه نداد چیزی با خود به عقب بیاوریم: لباسی نبود که به او بدهیم کفشی کهنه پیدا کردیم و به او دادیم تا با آن به دمشق برود مقدار کمی پول به او دادم و گفتم: به دمشق که رسیدی برای خودت لباس تهیه کن ، چند روز بعد یکی از نیروها با پاکتی پول نزد من آمد و گفت: مرتضی این پول را برگرداند ، پاکت را باز کردم و دیدم بیشتر از نصف پول را برگردانده ، تنها یک شلوار ساده خریده بود و پیراهنی از آن هم ساده تر تا بتواند به ایران برگردد ، حتی کفش هم نخریده بود.
شهید مرتضی حسین پور
@yasinasr
⭕️اعتمادکنندگان به غرب پای میز محاکمه!
(قسمت اول)
🔺ظریف؛ قهرمان دیپلماسی یا مرد شکستهای تاریخی
🔹این روزها با مرگ برجام و شکست مجدد پروژه اعتماد به غرب و تحریم شدن مامور رفع تحریم ها، رسانه های زنجیره ای و مقامات دولتی روند مضحکی را در پیش گرفته اند که تحریم ظریف را ثمره مقاومت او قلمداد کنند و در یک بازی مظلوم نمایانه او را قهرمان ملی جا بزنند.
🔹ظریف که ادعا می کرد زبان دنیا را بلد است و قرار است تمامی تحریم ها را یکجا بردارد، حال پس از شش سال، ثمره کارنامه او چیزی جز خسارت محض برجام نبوده است. که نه تنها تحریم ها بازگشته است بلکه تحریم های جدیدی نیز اعمال شده و حتی خود ظریف هم تحریم شده و در آمریکا نیز جز سه ساختمان هیچ جای دیگری هم نمی تواند برود و از آن طرف هم صنعت هسته ای را به تعطیلی کشانده، در رآکتور اراک بتن ریخته، اقتصاد کشور فلج شده، بی سابقه ترین بازرسی های تاریخ را پذیرفته که حتی کار به بازجویی دانشمندان مان در دانشگاهها رسیده است. حالا پس از همه اینها ظریف تغییر ادبیات ظاهری می دهد و دم از مقاومت و ایستادگی می زند و پروپاگاندای رسانه ای دولتی ها هم او را قهرمان دیپلماسی می خوانند.
🔹حال آنکه تحریم ظریف و تمامی این خسارت های بی سابقه برکشور حاصل اعتماد به آمریکا و غرب است آنجا که وعده کری را تضمین خواندند و آمریکا را کدخدا! امروز با مرگ برجام ظریف و تمامی کسانیکه سال ها نه یکبار بلکه بارها این روند شکست خورده اعتماد به غرب را امتحان کردند را باید پای میزمحاکمه کشاند. آنهاییکه نتایج شش سال مذاکره شان با اروپا صدور حکم جلب هاشمی رفسنجانی شد! آنها که سیاست تنش زدایی و شهید خواندن رئیس جمهور آمریکا توسط خاتمی منتج به محور شرارت قرار گرفتن ایران شد! آنها که پس از انفعال و وادادگی در سعدآباد و پاریس از مستراح تحقیر شدند! و طی همه این سالها دلواپسان و انقلابی ها هرچه فریاد زدند نه تنها گوش ندادند بلکه آنها را مورد هجوم قرار دادند.
🔹برای آنکه روشن شود سیاست اعتماد به غرب در طول تاریخ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بارها منتج به شکست و تحقیر شده است نه سیاست مقاومت و برای آنکه جای وادادگان تاریخ و مقاومان جابجا نشود بازخوانی چند برهه تاریخی ضروری به نظر می رسد.
🔺از اعتماد به اروپا تا صدور حکم جلب هاشمی!
🔹پس از پایان جنگ دولت سازندگی به ریاست هاشمی رفسنجانی سیاست تنش زدایی و تعامل با اروپا را پیش می گیرد اما واقعه ای این سیاست را دچار بحران می کند. پنجشنبه ۲۶ شهریور ماه ۱۳۷۱، حادثهای در یک رستوران یونانی اما پاتوق ایرانیهای مخالف نظام به نام میکونوس در برلین رخ میدهد. ساعت حدود 22:50 ناگهان سه فرد مسلح وارد رستوران میشوند. یکی نزدیک در ورودی و دومی در قسمت جلویی رستوران میایستند و نفر سوم نیز مسلسل به دست وارد قسمت پشتی رستوران که شش ایرانی در آنجا دور یک میز نشسته بودند رفته و همه آنها را به رگبار میبندد. از جمع افراد حاضر در رستوران چهار نفر در جا کشته میشوند و یک نفر نیز به شدت زخمی میشود و چهار نفر دیگر نیز جان سالم بهدر می برند.
🔹در این حادثه "صادق شرفکندی" دبیر کل حزب دمکرات کردستان ایران، "همایون اردلان" نماینده حزب دمکرات کردستان ایران در آلمان، "فلاح عبدلی" نماینده حزب دمکرات کردستان ایران در اروپا، "نوری دهکردی" کارمند صلیب سرخ، کشته میشوند.
یک سال بعد از این واقعه، دادگاهی در آلمان به ریاست "فریچوف کوبش" پیگیر این ماجرا میشود. دولت سازندگی کماکان سیاست تعامل و اعتماد به اروپا را در پیش می گیرد و شش سال گفتگوهای انتقادی را با آنها انجام می دهد. گفتگوهای منفعلانه ای که در آن ایران بصورت یکجانبه به انتقادات اروپا پاسخ می داد!
🔹تا اینکه در ۲۱ فرودین ۷۶ دادگاه قهوه خانه میکونوس طی حکمی که مدرک اصلی آن شهادت "ابوالحسن بنی صدر" است، "کاظم دارابی" از اتباع ایرانی و "عباس رحیل" تبعه لبنانی به حبس ابد و "یوسف امین" و "محمد اتریس" هر دو از اتباع لبنان به ترتیب به ۱۱ و ۵ سال زندان محکوم میشوند و مهم تر از اینها در ادامهی رای در حکمی طنز گونه و با شهادت اپوزسیون خارج نشین، مسولین طراز اول جمهوری اسلامی متهم به صدور دستور قتل مخالفان بی خطر خود میشوند و رسما حکم جلب مقامات جمهوری اسلامی از جمله هاشمی رفسنجانی را صادر می کنند.
سپس ابتدا دولت آلمان و بعد تمام کشورهای اروپایی در اقدامی بی سابقه، جهت تحت فشار قرار دادن ایران، تمام سفرای خود را از ایران خارج میکنند و این پاسخی به وادادگی دولت وقت به غرب بود.
نهایتا پس از سخنرانی قاطعانه و تاریخی رهبرانقلاب و ایستادگی ایشان، سفرای اروپا یکی یکی و بهتدريج و در آخرین مرحله نیز سفیر آلمان به ایران بازگشت تا این پایانی باشد بر ماجرای قهوه خانه میکونوس و اعتماد به اروپا!
ادامه دارد...
✍علیرضا فقیهی راد
⭕️اعتمادکنندگان به غرب پای میز محاکمه!
(قسمت دوم)
🔺ظریف؛ قهرمان دیپلماسی یا مرد شکستهای تاریخی
🔺از تنش زدایی تا قرار گرفتن در محور شرارت!
🔹پس از آن سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت سیاست تنش زدایی و تعامل با غرب را پیش می گیرد، فتوای امام راحل مبنی بر اعدام سلمان رشدی را پایان یافته می خواند، آبراهام لینکلن رئیس جمهور آمریکا را «شهید!» می خواند ، بارها بر آب شدن یخ روابط و تعامل با آمریکا تاکید می کند، با حمله آمریکا به افغانستان ، رسما دولت ایران بعد از 20 سال بر سر میز مذاکره با آمریکا حاضر می شود، در سطوح اطلاعاتی امنیتی با آمریکا وارد همکاری می شود، تا جائیکه رایان کراکر معاون دستیار وزیر امور خارجه وقت آمریکا و مسئول تیم مذاکره کننده آمریکایی در افغانستان ، در کتاب خاطرات خود با اشاره به این مذاکرات می نویسد: «اما آنچه که برايم جالب تر از همه بود، اشتياق آنان نسبت به اعزام نيروهاي آمريکا، همان «شيطان بزرگ»، به حياط خلوت ايران يعني افغانستان بود.»
🔹اما بعد از این همه تنش زدایی جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا پاسخ دولت ایران را با گذاشتن نام جمهوری اسلامی ایران در محور شرارت می دهد. حسین موسویان از اعضای تیم مذاکره کننده زمان خاتمی در مصاحبه ای با المانتیور می گوید: «مذاکرات بین ایران و آمریکا حتی بعد از کنفرانس بن نیز ادامه پیدا کرد. اما ناگهان، به معنای واقع کلمه، بمبی منفجر شد. پرزیدنت بوش تنها چند هفته بعد از کنفرانس بن همه ما را با قرار دادن ایران در «محور شرارت»، طی سخنان سالیانهاش در ژانویه 2002، غرق حیرت کرد.»
🔺خلع سلاح حزب الله ؛ پاسخ آمریکا: پیشنهادتان گستاخانه بود
🔹دستگاه دیپلماسی دولت خاتمی در ادامه روند اعتمادسازی نامه محرمانه ای در سال 2003 از طریق سفارت سوئیس به مقامات آمریکایی می رساند، نامه ای ذلت بار که در آن دولت ایران متعهد شده بود که حزب الله لبنان را خلع سلاح کند، از گروههای مقاومت مانند حماس حمایت نکند، مرزهای 1967 فلسطین اشغالی را بپذیرد و نهایتا و به رسمیت شناختن رژیم صهونیستی! و در مقابل آمریکا متعهد بشود از تغییرات سیاسی در ایران حمایت نکند، برای بازگرداندن منافقین همکاری کند، به آداب و رسوم ایرانیان احترام بگذارد! و تحریم های تجاری را لغو کند.
🔹محمدجواد ظریف در توصیف طرح مذکور میگوید: «مؤلفههای مهمی برای ایران در آن طرح وجود داشت، یعنی مؤلفه احترام متقابل. آمریکاییها در پاسخ به طرحی که تلاش هوشمندانه جهت رفع تمام موارد نگرانی دوجانبه بود، آن را به سادگی نادیده گرفتند.»
پاسخ این نامه نیز درخور اهمیت است. لری ویلکینسون رئیس دفتر کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا میگوید: «تنها چیزی که من دیدم گزارشی بود از این که چنین نامهای دریافتشده و پاسخی که از طریق مقامهای سوئیسی برای ایران فرستاده شده است. پاسخی شبیه به این که چطور به خود اجازه میدهید چنین پیشنهاد «گستاخانهای» بدهید.»
🔺تحقیر تیم مذاکره کننده ایرانی از مستراح!
🔹جک استراو وزیر وقت امور خارجه انگلیس در مستند «ایران و غرب» ساخته بیبیسی با اشاره به فضای پس از توافق پاریس در سال83 می گوید : «پس از انجام مذاکرات و امضای توافق پاریس، که طی آن ایران پذیرفت همه فعالیتهای غنیسازی را تعلیق کند، در بازگشت به انگلستان، برای گذراندن تعطیلات آخر هفته با قطار عازم شهرِ محلِ زندگیِ خود بودم. بینِ راه تلفن همراهم زنگ زد. آنسوی خط دکتر کمال خرازی، وزیر خارجه ایران بود. او گفت: «ما میخواهیم 20 سانتریفیوژ را برای تحقیقات علمی فعال نگه داریم.» من دیدم در حضور همراهانم در قطار نمیتوانم در خصوص یک پرونده حساس بینالمللی مذاکره کنم، لذا به مستراح قطار رفتم. آنجا به خرازی گفتم: شما توافقنامه را امضا کردهاید و دیگر نمیشود زیرش بزنید. اما او باز اصرار کرد. من گفتم: باید در این خصوص با دیگران صحبت کنم... در همان حال کسی هم به در مستراح میزد و ظاهراً عجله داشت تا از آن برای کاری غیر از مذاکره اتمی استفاده کند...»
جک استراو در ادامه تعریف میکند که همانجا با «جان سائرز» مدیرکل سیاسی پیشین و مسئول پرونده هستهای ایران در وزارت امور خارجه انگلستان تماس میگیرد. «سائرز» هم پس از مشورت با «کارشناسان» دیگر به «استراو» پاسخ میدهد که ایرانیها با همین 20 سانتریفیوژ پس از چند سال میتوانند بهاندازه مورد نیاز برای یک بمب اتم اورانیوم غنی کنند! در نتیجه «جک استراو» هم در تماس مجدد با خرازی بهطور قطعی به درخواست او پاسخ منفی می دهد.
ادامه دارد...
✍علیرضا فقیهی راد
⭕️اعتمادکنندگان به غرب پای میز محاکمه!
(قسمت سوم)
🔺ظریف؛ قهرمان دیپلماسی یا مرد شکستهای تاریخی
🔹امروز محمد جواد ظریف، روحانی و بسیاری از اعضای تیم دیپلماسی دولت را که دقیقا در اغلب رخ دادهای سیاست خارجی که در بالا ذکر شد حاضر و عامل اصلی بودند و با کرنش و وادادگی در برابر غرب چیزی جز شکست و تحقیر به همراه نداشته اند، را باید قهرمان شکست های تاریخی دانست! آنها نه یکبار بلکه بارها بخاطر وادادگی و انفعال و اعتماد به غرب کشور را دچار بحران کرده اند حال آنها بخاطر تمامی سرمایه هایی که در این سالها نابود کردند و کشور را به انحراف بردند باید در پای میزمحاکمه حاضر شوند.
🔹رهبرمعظم انقلاب دقیقا با یادآوری این تجربه های تاریخی ثمره سازش و مقاومت را اینگونه تشریح کرده اند: «آن زمانی هم که ما متأسفانه یک مقداری در مقابل دشمن کوتاه میآمدیم، از این کارها می کردند. اینجور نیست که ما حالا چون ایستادگی کردیم، چون استقامت به خرج دادیم، بگوئیم اینها را سر لج آوردیم؛ نه. یک روزی در خطابههای مسئولینمان مناقب آمریکا ذکر میشد؛ همان روزها رئیس جمهور وقت آمریکا با سبکسری تمام، ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کرد! یک روزی یکی از دولتهای اروپائی نسبت به جمهوری اسلامی اظهار علاقه و ارتباط و اینها میکرد؛ همان دولت سر قضیهی قهوهخانهی میکونوس دادگاه تشکیل داد، مسئولین درجهی یک کشور را در آن دادگاه متهم کرد! دولتهای اروپائی با آنها همدست شدند، همهشان سفرای خود را از تهران فراخوانی کردند؛ اینها که یادمان نرفته. خواستند سیلی بزنند، البته سیلی سختتری خوردند. از همین حسینیه آنچنان سیلیای خوردند که بعد تا مدتها دنبال علاجش بودند! هر وقت توانستند، آنها درصدد سیلی زدن برآمدند. هر وقت ما کوتاه آمدیم، یک خردهای سست برخورد کردیم، آنها پرروتر شدند. نخیر؛ ایستادگی جمهوری اسلامی، تصریح به شعارهای انقلاب، تصریح به مبانی انقلاب، عزت ما را در دنیا بیشتر کرده است.»
✍️ #علیرضا_فقیهی_راد
🔹این مطلب در نسیم آنلاین:
https://nasimonline.ir/Content/Detail/2331100
🔴 چرا منطق دنیا را نمیفهمید؟
🔹کلیدواژهها در دنیای بینالملل دارای معنای واضحاند. اگرچه هر اشخاص یا دولت ها، کلیدواژهها را متناسب با منافع و ارزشهای خود تعریف میکنند اما بطورکلی هر کلیدواژه، معنا و نقش خاصی را در حقوق بینالملل ایفا میکند.
🔺کلیدواژه تروریست، همچون کلیدواژههای حقوقبشر، دموکراسی، توسعه، لیبرالیسم، تکنوکرات و ... مفهوم خاصی را در حقوق بینالملل ارائه میکند که از اول بنیانگذاران و طراحان آن در نظر گرفتهاند.
🔹ما در ذهن خودمان کلیدواژه تروریست را به معنای کسی میدانیم که سایر انسانها را به ناحق میترساند، به قتل میرساند، بمبگذاری میکند و ... . اما آیا واژه تروریست، در حقوق بینالملل همین معنا را می رساند؟ آیا به لحاظ حقوقی، معنای تروریست همین است؟
🔺آیا سازمان ملل یا نهادهای زیرنظر این سازمان، مثل شورای امنیت، وقتی می گویند باید با تروریسم بین المللی و منطقه ای مبارزه کنیم، منظورشان این است که با هر گروهکی که انسان ها را به ناحق می ترساند و می کشد، مبارزه کنند؟ آیا وقتی می گویند باید گروه های تروریستی را تحریم کنیم، منظورشان گروه هایی است که واقعاً انسان ها را ظالمانه می کشند و در جهان جنایت می کنند؟ بطور خاص آیا دولت های آمریکا و انگلیس که ظالمانه به خیلی از کشورها حمله کرده اند، در تعریف حقوقی بین الملل، تروریست اند؟
🔹به هیچوجه؛ معنا و مصداقِ تروریست در حقوق بین الملل، تعریف بالا نیست. حقوق بین الملل را کسانی تعریف کرده اند که اولین بار آن را بنا کرده اند. یعنی چه کسانی؟ یعنی دولت های آمریکا، انگلیس و فرانسه!
🔺تعریف و مصداق تروریسم همیشه به عهده شورای امنیت سازمان ملل بوده و بعد از حملات 11 سپتامبر برج های دوقلوی آمریکا، در کمیته مبارزه با تروریسم زیر نظر شورای امنیت سازمان ملل پیگیری می شود.
🔹حالا، این کمیته که تحت نفوذِ و به لحاظ حقوقی و قانونی ذیل آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و چین و روسیه است، آیا امکان دارد دولت آمریکا یا انگلیس یا روسیه را تروریسم بنامد؟ بهیچ وجه!
🔺همین می شود که سالها قبل با فشار آمریکا، اسم سازمان مجاهدین خلق(منافقین) را از لیست گروهک های تروریستی خارج کرده! گروهکی 17 هزار ایرانی را ترور کرده!
🔹یا نام حزب الله لبنان وظیفه ش دفاع از جنوب لبنان بوده، در لیست تروریسم قرار می گیرد! یا نام سپاه پاسداران یا حماس!
🔺پس دقت کنید که اساساً کلیدواژه تروریسم یعنی دولت ها، سازمان ها، گروه ها و اشخاصی که در تعارض و تضاد منافع دولت های استکباری باشد، همین! بدین ترتیب گروههایی که منافع آمریکا و اروپا را به خطر میاندازند تروریست نام میگیرند.
🔹بر همین مبنا هر سازمان یا شخصی که در تعارض با منافع آمریکا باشد براحتی در لیست تروریسم قرار می گیرد آن هم قانونی و حقوقی! در نتیجه همه دولت هایی که این ساختار و نظم بین المللی را پذیرفته اند باید به فرامین و دستورات این دولت ها گوش فرا دهند!
🔺حالا این مسئله بدیهی را جریان غربگرای ایرانی یا نمی داند یا نمیخواهد که بداند! لذا می بینید براحتی رئیس جمهور مملکت یا وزیر امور خارجه ما، براحتی ساختاری با عنوان FATF را می پذیرند با عنوان "کارگروه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم"! هرکسی را هم که این توافق مخالفت کند به پولشویی متهم میکنند!
💢به نظر شما چرا این جریان نمیخواهد منطق بینالملل را بفهمد؟ چرا فکر میکنند با خنده و گریه، با التماس و مخابرهی احساس ضعف، میتوانند دل قدرتهای استکباری را بدست بیاورند؟ چرا نمیفهمند منطق دنیا، منطق زور و قدرت است نه گفتمان! این جماعت بلدند با زبان انگلیسی صحبت کنند اما #زبان_دنیا را نمیفهمند!
✍🏻 #داود_مدرسی_یان