eitaa logo
ندای تهذیب
7.7هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
886 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @Sarbazevatan1362 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 2 🔹موضوع: ضرورت برنامه‏ریزی / قسمت اول یکی از مشکلات سهمگین جوان در پیمودن مسیر زندگی «سرگردانی» است. جوانی که دچار این مشکل شده، هیچ طرحی برای آینده خود ندارد و نمی‏تواند برنامة چند روز دیگر خود را پیش‏بینی و ترسیم نماید. همیشه در مواجهه با فرصت‏ها و امکانات غافل‌گیر می‏شود و در پی حل مسایل روزمره به دور خویش می‏گردد. به‏سادگی می‏توان اورا جهتی تازه بخشید. زیرا از خود هیچ جهتی ندارد. از هرتوصیه و پیشنهادی استقبال می‏کند و همیشه آماده اجرای یک طرح جدید است. اگر ساعتی برایش در ضرورت یا فایدة کاری سخن گویند، رنگ اصلی برنامة او به‏ سوی آن کار تغییر می‏یابد، ساعتی دیگر ضرورت فعالیتی دیگر را می‏توان در نظرش بزرگ‏نمایی نمود و ساعتی دیگر... . به این ترتیب جوان فرصت‏ها و امکانات خود را بدون تدبیر از دست می‏دهد. طلبه، مخصوصاً در نقطه‏ای که اختیار بیشتری برای تنظیم برنامة تحصیلی و آموزشی خود پیدا می‏کند (پایان سطح یک)، بسیار مستعد گرفتارآمدن به بحران تصمیم‏گیری است. دراین نقطه، اگر عالمی شایسته، او را مثلاً به انس با قرآن و تفسیر، تشویق کند، یکباره روش خود را تغییر داده و دست‏به‏کار انجام این توصیه می‏شود و به‏ جز برنامه‏های ضروری، همه را متوقف می‏کند و تنها به تفسیر می‏اندیشد. روز دیگر در محضر بزرگی، به بینش اجتماعی و کسب توانمندی‏های لازم برای مواجهه با اجتماع، توصیه می‏گردد و وظیفه جدیدی بر دوش خود احساس می‏کند. فردا در ضرورت تبلیغ و فعالیت فرهنگی، سخنی تازه می‏شنود و تحت تأثیر آن، جهت تازه‏ای انتخاب می‏کند و... . طلبه باید یک توانایی بسیار ارزش‏مند را در همان سال‌های آغازین طلبگی کسب کند؛ توانمندی «برنامه‏ریزی» و «مدیریت توانِ خویشتن». طلبه باید در تنظیم بهینه فعالیت‏های زندگی به خودشکوفایی برسد و نظام ضرورت‏ها و وظایف را به‏دست آورد. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت علی اصغر فرزند کوچک امام حسین علیه السلام و حضرت رباب است که با تیر سه شعبه حرمله بن کاهل اسدی به شهادت رسید. 🌸@nedaye_tahzib
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه209، آیات 7 تا 14 🗓1399/06/06 🏴 @nedaye_tahzib
209.mp3
510.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه209 🗓1399/06/06 🏴 @nedaye_tahzib
135.pdf
129.6K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ اوصاف و اسامی روز قیامت ✏️5. روز ملاقات و حکومت مطلق خداوند 🗓1399/06/06 🏴 @nedaye_tahzib
یا علی بن الحسین الاصغر #ما_ملت_امام_حسینیم
چرا براي حضرت علي اصغر فضيلت قائليم و او را باب الحوائج مي ناميم؟ معناي باب الحوائج تقريبا همان معناي لغوي آن مي باشد. يعني درب و راه و مسير حاجات و البته خاصيتش دو طرفه است، يعني دقيقا مانند درب خانه كه هم از آن داخل مي شوند و هم خارج مي شوند. باب الحوائج نيز، هم براي طلب حاجات است و هم براي دادن حاجت. از آنجا كه برخي از بزرگان و اولياي دين وسيله و عامل مشكل زدائي در پيشگاه خدا مي باشند و از مقربان درگاه الهي هستند به آنان باب الحوائج گفته مي شود. زيرا وسيله ارتباطي با خدا و واسطه فيض الهي هستند در قرآن كريم آمده است «كيست آن كه جز به اذن او در محضرش وساطت و شفاعت كند».(1( پس باب الحوائج بودن به اذن خداست. عنوان باب الحوائج اختصاص به حضرت علي اصغر يا حضرت عباس يا حضرت موسي بن جعفر ندارد، همان طور كه مثلا صفت «باقر العلوم يا كاظم» مختص به امام پنجم يا هفتم نيست و دلالت ندارد بر اين كه مثلا حضرت علي ـ عليه السلام ـ اين گونه نبوده است، بلكه به خاطر شرايط زماني خاص، آن بزرگواران به اين صفات معروف شده اند. در مورد باب الجوائج بودن هم همه اولياء خدا و معصومين ـ عليهم السلام ـ اين صفت را دارند، هر چند كه اين سه بزرگوار به اين صفت معروفند. در بحارالأنوار(2) بابي به عنوان «همانا دعاي انبياء با توسل و طلب شفاعت از ايشان مستجاب مي شود » وجود دارد كه در آن حدود 16 روايت بدين مضمون نقل شده كه مي توانيم خدا را به حق اين بزرگواران قسم دهيم. در كربلا، بين ياران حضرت، از همه رده هاي سني پيدا مي شد از جمله زنان و حضرت علي اصغر ـ عليه السلام ـ كه حضورشان بيان گر اين مطلب بود كه امام قصد جنگ ندارند و اين حركت براي اصلاح و امر به معروف و نهي از منكر مي باشد. پس صرف حضور اين طفل فضيلت نداشت بلكه كاركرد اين حضور به آن فضيلت مي دهد. پس به عنوان خلاصه مي توان گفت كه باب الحوائج بودن ايشان به خاطر همان فضائلي بود كه عرض شد «فرزند امام بودن، طفل بودن و بي گناه بودن، به صورت فجيع شهيد شدن و تأثير خون ايشان در شفاف تر شدن راه و مظلوميت و حقانيت امام حسين ـ عليه السلام ـ» مي باشد. گاهي يك حركت، يك حضور و يك كمك ناچيز در جمع يك حادثه بزرگ قرار مي گيرد و ارزشي صد چندان پيدا مي كند. و خون اين عزيز امضا و تأييدي شد بر حقانيت و مظلوميت اصحاب امام حسين ـ عليه السلام ـ در طول تاريخ. سخن آخر اينكه خداوند اين خاندان و جمعي از اولاد كرام آنها را خواسته كه مايه هاي هدايت و دستگيري بشريت قرار دهد و اين موهبتي است خدادادي و اعطايي كه موجب خير و بركت براي همه بشريت است. پاورقی: 1. بقره:255. 2. مجلسي، محمد باقر، ج26، ص319. 🏴@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرصت ویژه کرونا برای عزاداری امام حسین علیه السلام سخنران: حجت الاسلام پناهیان 🏴@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اباعبدالله الحسین علیه السلام هنگامی که علی اکبر را به میدان می‌فرستاد، فرمود: خدایا شاهد باش! جوانی به سوی این قوم می‌رود که شبیه‌ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله (ص) است وهر گاه مشتاق سیمای رسول تو می شدیم به چهره اش می نگریستیم 🏴@nedaye_tahzib
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه210، آیات 15 تا 20 🗓1399/06/07 🏴 @nedaye_tahzib
210.mp3
515.9K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه210 🗓1399/06/07 🏴 @nedaye_tahzib
136.pdf
111.6K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ اوصاف و اسامی روز قیامت ✏️6. روز نزدیک 🗓1399/06/07 🏴 @nedaye_tahzib
#ما_ملت_امام_حسینیم
تبارشناسی علی بن الحسین (علی اکبر(ع)) عـلی اکبر، نـخستین فـرزند پسر امام حسین(ع) بود. علت نامیده شـدن او بـه «عـلی بـزرگ تر» ایـن بـود که امام حسین(ع) به دلیل شدت علاقه ای که به نام پدر بزرگوارش داشت، نام سه فرزند پسر خود را «علی» گذاشت. از این جهت اولی به «علی بزرگ تر» و دومی به «علی مـیانه» و سومی به «علی کوچک تر» معروف شدند (محمدی ری شهری، 1430: 315). مادر علی اکبر، لیلی دختر ابومُره فرزند عُروه بن مسعود ثقفی و کنیۀ ایشان، ابوالحسن بود (ابن قولویه، 1356: 240). درباره سن علی اکبر در هنگام شهادت در کربلا، اختلاف نظر وجـود دارد و تـا بیست و هشت سال نیز گزارش شده است؛ لیکن بنا بر نظریه مشهور - که ایشان بزرگ تر از امام زین العابدین(ع) بوده است - و با عنایت به این که امام زین العابدین(ع) هنگام واقعۀ عاشورا، بـیست و سـه سال داشته، باید سن علی اکبر، بیش از این باشد و لذا گزارش های مبنی بر «ولادت وی در زمان خلافت عثمان» و بیست و پنج ساله بودن وی در وقت شهادت»، دربارۀ سـن ایـشان، واقع بینانه تر به نظر مـی رسد (مـحمدی ری شهری، 1430: 323). دربـاره دوران کـودکی علی اکبر، روایتی نقل شده که گویای اعجاز و کرامت و تربیت او در دامان حسین بن علی(ع) است. در کتاب ضیاء العالمین از «زفیر بن یحیی» و او از «کثیر بن شاذان» گزارش نموده که گفت: خودم شاهد بودم که علی اکبر در غیر فصل مناسب، از پدر بزرگوارش، انـگور طـلب کرد. نـاگاه امام حسین(ع) با دست به کناره دیوار مسجد زد که انگور و موزی از آن خارج شد؛ پس فرزند خود را از آن خورانیده و فـرمود: ما عندالله لاولیائه اکثر. ویژگی های اخلاقی علی اکبر(ع) چنین نقل شـده اسـت کـه هرشب بر بام خانه، شعله آتشی بر می افروخت تا مستمندان و بیچارگان و بی پناهان، به سوی شعله های کرامت و سـخاوت او بـیایند و پای سفره اطعام و مهمان نوازی اش بنشینند؛ هیزم میهمان نوازی اش را آن چنان زیاد می کرد که هر فقیر و درمـانده ای از دورتـرین نـقطه آن را ببیند و نظرش را جلب کند؛ علی اکبر(ع) آن قدر در این صفت مشهور شد که به «نار القری: آتش فـروزان» مدینه لقب گرفت و شاعران عرب به مدح او پرداختند (اصفهانی، 1428: 46):   لم تری عین نظرت مـثله من محتف یمشی ومـن نـاعل   یغلی نئی اللحم حتی اذا أنضج لم یغل علی الأکل   کان اذا شبت له ناره وقدها بالشرف الکامل   کیما یراه بائس مرمل او فرد حی لیس بالآهل   اعنی ابن لیلی ذا السدی والندی اعنی ابن بنت الحـسین الفاضل   لایؤثر الدنیا علی دینه ولا یبیع الحق بالباطل 🏴@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا روز محشر پرچمت بالاست عباس مدیون کام خشک تو دریاست عباس گرچه به ظاهر مادرت امّ البنین است. اما به باطن مادرت زهراست عباس پشت و پناه اهل بیتی یا اباالفضل دلگرم نامت زینب کبراست عباس یک رکن عاشورا اگر نام حسین است نام تو هم یک رکن عاشوراست عباس 🏴 @nedaye_tahzib
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه211، آیات 21 تا 25 🗓1399/06/08 🏴 @nedaye_tahzib
211.mp3
719.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه211 🗓1399/06/08 🏴 @nedaye_tahzib
137.pdf
82.3K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ اوصاف و اسامی روز قیامت ✏️7. روز آشکار شدن رازها و نهان‌ها 🗓1399/06/08 🏴 @nedaye_tahzib
شنبه 23.pdf
90.7K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و سوم( شنبه) ✅ خشم و پرخاشگری 1 ❌کنترل خشم 🗓1399/06/08 🏴 @nedaye_tahzib
#ما_ملت_امام_حسینیم