eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
1.9هزار ویدیو
961 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚛️ سلسله مباحث تربیت دینی فرزند شماره 1 موضوع: نكات مهم در تربیت فرزند تربيت فرايندي مستمر بوده و اختصاص به مرحله و سن خاصي ندارد؛ مهم‌ترین و مؤثرترین كانون تربيت فرزند خانواده است، پس محيط تربيتي (خانواده) بايد سالم و پاک باشد؛ اطمينان داشته باشيد با رعايت نكات تربيتي، حتماً فرزندي صالح را خواهيم داشت؛ والدين بايد با سازوکارهای تربيتي آشنا بوده و آن‌ها را در اين امر خطير به كار ببندند؛ آرامش و اعتقاد والدين به كار خود از فاکتورهای اساسي پرورش فرزند است و از طرفي اضطراب و تردید اثرات سوء تربيتي را به دنبال خواهد داشت؛ فرزندان خود را با مراكز و محافل ديني و اسلامي آشنا كرده و از آنها بخواهيد در اين مجامع حضور پيدا كنند؛ دوستان نقش كليدي را در تربيت و شکل‌گیری شخصيت آنها ايفا می‌کنند؛ پس در انتخاب دوستان به فرزندان خود كمك كنيد؛ در مشكلات تربيتي از كارشناسان ديني بهره برده و با آنان در ارتباط باشيد؛ انتظار يك مدل و الگوي جامع را نداشته و فراموش نكنيد كه تربيت دارو نيست كه با خوردن آن شخصي متخلق به آداب و رفتارهای دیني و اسلامی شود؛ والدين اولين الگوهاي فرزندان بوده و چشم و گوش فرزندان به حركات و گفتار آنان است، اگرچه در بيشتر مواقع ما متوجه اين امر نيستيم؛ کتاب‌های مرتبط با تربيت ديني و اخلاقی را حتماً مطالعه كنيد؛ یقیناً ارتباط با اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بيمه كننده فرزندان ما خواهد بود؛ مسائل تربيتي ديربازده است؛ بنابراين صبر و حوصله از اركان اصلي تربيت محسوب می‌شود؛ والدين در امر تربيت بايد هماهنگ بوده و از دوگانه‌گویی بپرهيزيد؛ درصورتی‌که فرزندان خود را از برخي مسائل غیراخلاقی دور می‌کنید، حتماً عنصر جذاب ديني ديگري را جايگزين كنيد؛ امرونهی به‌صورت مستقيم اثرات منفي را به همراه دارد؛ پس براي توجه فرزندتان به يك مورد اشتباه به‌صورت غیرمستقیم پيامدهاي آن را برشماريد؛ سعي كنيد آموزش ارزش‌ها با موقعیت‌های گوناگون تناسب داشته باشد؛ براي مثال از زمان هديه دادن براي آموزش شكر و از زمان حضور در جنگل و دريا براي آموزش قدرت و عظمت خداوند استفاده نماييد. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 7 🔹موضوع: اصول حاکم بر برنامه ریزی/ قسمت هفتم اصل ششم: پوشش کامل در تهیة برنامه جزئی، باید همة خانه‏های برنامه را پرکرد. برنامه که به نقشة ساختمان می‏ماند باید کل زمینه را پوشش دهد. لحظاتی که به بیهودگی و لغو می‏گذرد، خانه‏های خالی برنامه است که باید آن‏ها را به صفر نزدیک کرد. زندگی یک مؤمن، گنجایش سرگرمی‏های بیهوده را ندارد. زیرا این‏گونه سرگرمی‏ها سرمایة عمر و نیروی ما را از ما می‏ستاند و در مقابل، بهرة درخوری نمی‏رساند [قَد أَفلَحَ المُؤمِنونَ... الَّذینَ هُم عَنِ اللَّغوِ مُعرِضونَ. (مؤمنون 23: 1 و 3) إِنَّ المُؤمِنَ لَمَشغولٌ عَنِ اللَّعبِ. (خصال شیخ صدوق ج1 ص 26)] مکتب اسلام، انسان مؤمن را از ورزش، تفریح، استراحت و شادی پرهیز نمی‏دهد. اما از «لغو» منع می‏کند. پرداختن به فعالیتی که به حال دنیا و آخرت انسان سودمند نیست ممنوع است حتی اگر علم‏آموزی باشد. أَعوذُ بِک مِن عِلمٍ لاینفَع[میزان الحکمه، حدیث 14005 و مفاتیح‏الجنان، دعای تعقیب نماز عصر] خدایا به تو پناه می‏آورم از دانشی که سودمند نباشد. ورزش و تفریح هم اگر هدف‏مند و از روی حکمت در فهرست فعالیت‏های انسان قرار گیرد، لغو نیست. اما اگر از مقدمیت خارج شود و سراسر فضای برنامه را اشغال کند بدون تردید مطلوب نیست. قدم زدن در پارک، حل جدول روزنامه، بازی‏های کامپیوتری، استماع نوار آهنگ، فوتبال، فیلم سینمایی، مطالعه صفحه حوادث روزنامه، تخمه شکستن، لطیفه‏گویی، تماشای مسابقات ورزشی، قدم زدن در بازار، آواز خواندن، گردش در اینترنت و.. . گرچه ممکن است هریک به‏ تنهایی از نظر شرعی جایز باشد، اما اگر یک جوان مؤمن، صبح روز خود را با این فعالیت‏ها شام گرداند، زندگی او قطعاً مورد رضایت دین نیست. انسان‌های موفق ـ در رشته‏های مختلف ـ کسانی بوده‏اند که بر روی دسته‏ای از لذت‏ها و خوشی‏های خود پای گذاشته و حاضر شدند تن به تلاش و زحمت دهند. شاگرد اول‏های کلاس، دانش‏آموزانی هستند که لحظات بازی دیگران، ساعات مطالعة آن‏ها بوده است؛ گرچه از ورزش و بازی هم در مواقع مشخص استقبال می‏کرده‏اند. بی‌شک بدون چشم‏پوشی از لذت‏ها و خواهش‏های دل، موفقیت امکان‏پذیر نیست. ممکن است برای ما دقیقاً معلوم نباشد که چه برنامه‏ای برای ما بیشترین بازدهی را به ارمغان می‏آورد. اما قطعاً این مقدار معلوم است که نباید عمر خود را به بطالت گذرانیم. نباید لحظات زمان را در کمتر از قابلیت خود به‏ کار گیریم. مثلاً ساعت 9 صبح که اوج هوشیاری و نشاط فکری ما به ‏شمار می‏رود، مطالعه داستان یا شعر، استفادة بهینه نیست. درحالی که همین برنامه در ساعات خستگی، نشاط‌بخش و مقرون به صرفه است. در میان ما کسانی هستند که از هر پیشنهادی به روی خوش استقبال می‏کنند و هیچ وقت، عذر یا مانعی برای مشارکت ندارند. اگر پیشنهاد رفتن به کوه، پارک، ورزشگاه، یا سرزدن به رفقا و حضور در جلسات و.. . به آن‏ها شود بی‏درنگ اعلام آمادگی می‏کنند. این افراد از نعمت هدف‏مندی و برنامه محرومند و ره به جایی نمی‏برند هرچند به ظاهر زندگی خوشی دارند. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه222، آیات 6 تا 12 🗓1399/06/19 🌻 @nedaye_tahzib
222.mp3
578.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه222 🗓1399/06/19 🌻 @nedaye_tahzib
148.pdf
139.9K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ گواهی اعضای بدن انسان علیه خودش 🗓1399/06/19 🌻 @nedaye_tahzib
معاون جدید تهذیب حوزه های علمیه معرفی شد مراسم تکریم حجت الاسلام والمسلمین ملکی و معرفی حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری به عنوان معاون جدید تهذیب حوزه های علمیه برگزار شد. https://hawzahnews.com/x9Psp 🌻 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای عطر عرفان شماره 5 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
بمناسبت رحلت آیت الله طالقانی (ره) اولین امام جمعه تهران *سال شمار زندگی ایت الله طالقانی 1289 (15 اسفند): تولد در روستای گلیرد، طالقان 1294 : ورود به مکتبخانه روستای گلیرد 1298 : هجرت به تهران و سکونت در محله قنات آباد 1300: تحصیل در مدارس رضویه و فیضیه قم 1310: فوت پدر 1310: هجرت به نجف اشرف و ادامه تحصیل نزد علمای بزرگ نجف 1316: کسب درجه اجتهاد از ایت الله اصفهانی و ایت الله حائری در قم 1316 : اقامت در تهران، آغاز تدریس در مدرسه سپهسالار (شهیدمرتضی مطهری) و ازدواج در همین سال. 1318 :آغاز مبارزه علیه حکومت طاغوت، دستگیری و حبس به مدت شش ماه. 1320 : تشکیل کانون اسلام، انتشار مجله دانش آموز، همکاری با گروه های مبارز. 1327: آغاز فعالیت در مسجد هدایت (پایگاه مبارزان) و امام جماعت شدن در آن مسجد. 1330 : همکاری و حمایت از گروه های مختلف مبارز مثل «جبهه ملی» و «فدائیان اسلام» 1334: پیوستن به نهضت مقاومت ملی 1336: پناه دادن به تحت تعقیب قرار گرفتگان گروه «فداییان اسلام» و زندانی شدن در همین رابطه 1338: مسافرت به مصر به نمایندگی از طرف ایت الله بروجردی و رساندن پیام ایشان به شیخ شلتوت که شیخ دانشگاه الازهر و مفتی مصر بود، شرکت در کنگره اسلامی دارالتقریب قاهره، ملاقات با جمال عبدالناصر. 1339: تشکیل جلسات به منظور افشا و تحلیل مسائل اجتماعی کشور به همراه ایت الله مرتضی مطهری. 1340: سفر به بیت المقدس به منظور شرکت در برنامة مؤترالاسلامی، آشنا شدن با مشکلات و رنج های مردم آواره و ستمدیده فلسطین. 1340: تأسیس نهضت آزادی به همراه مهندس بازرگان، دکتر سحابی و … 1341 : (3بهمن) بازداشت توسط مأموران شاه در منزل 1342: شرکت در قیام مردمی پانزدهم خرداد، انتشار اعلامیه معروف و مهیج و افشا کننده «دیکتار خون می ریزد!» دستگیری مجدد ایشان. 1346 (9آبان): آزادی از زندان 1350: تبعید به زابل و بافت به مدت یک سال و نیم به علت حمایت از مردم فلسطین. 1354: لو رفتن توسط افراد گروهک سازمان مجاهدین، دستگیری مجدد ایشان. 1357 (8 آبان): آزادی از زندان قصر 1357: سازماندهی و راه اندازی راهپیمایی میلیونی تاسوعا و عاشورا، عضویت در شورای انقلاب 1358 (5 مرداد): منصوب شدن به عنوان اولین امام جمعه تهران از طرف امام خمینی و خواندن اولین نماز جمعه در دانشگاه تهران. 1358 (16 مرداد): انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس خبرگان از سوی مردم تهران 1358: (19 شهریور) پس از سال ها مبارزه، تبعید و زندانی شدن از زمین خاکی به دیار باقی شتافت. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com