eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
935 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸آیات اخلاقی، شماره15 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: آیت الله حائری شیرازی موضوع: تفسیر آیه "هو الذی بعث فی الامیین رسولا" توسط آیت الله حائری شیرازی آیه ۲ سوره مبارکه جمعه (هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ) در مقام ارزش‌گذاری کارهای پیامبران می‌باشد. رسم ارزش‌گذاری این است که اول و آخر قیمت‌‌گذاری شود. زمانی که قیمت خروجی از ورودی کم شود، ارزش افزوده بدست می‌آید. آیه ابتدا خروجی را ذکر می‌کند (یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم) و در مرحله بعد خروجی را می‌گوید (و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین) توجه شود که در قرآن زمانی که به موضوعی در چند جا با عبارتهای مختلف پرداخته شده است، از این طریق می‌توان آیات را با آیات تفسیر کرد. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
موضوع: تكرارهاي قرآني در قرآن كريم آياتي هستند كه مرتب تكرار مي‌شوند مثل اين آيه «ويل يومئذ للمكذبين»9 بار در سوره مرسلات و «فباي آلاء ربكما تكذبان»31 بار در سوره الرحمن تكرار شده‌اند. صاحب نظران مي‌گويند تكرار آيه‌هاي مذكور به جا و مناسب است و آنها بمنظور تثبيت و تقرير گزينه‌هاي ماقبل خود مكرر شده‌اند، مثلا در آيه «فباي آلاء, ربكما تكذبان» , خداوند نعيم فراواني را متذكر شده است و پس از ذكر هر نعمتي اين آيه را تكرار نموده تا وجود آنها در نزد مخاطب تثبيت و تقرير گردد. شبيه آنچه كه در عرف مردم هم رايج است مثل اينكه پدري به فررزندش مي‌گويد: آيا براي تو فلان چيز را نخريدم, پس چرا به حرف‌هاي من گوش نمي‌دهي؟ آيا تو را همراه خود به فلان سفر تفريحي نبردم, پس چرا به حرف‌هايم گوش نمي‌دهي؟ آيا شرايط مناسبي براي زندگي تو فراهم نكردم, پس چرا به حرفهاي من گوش نمي‌دهي؟ و اين چرا‌ها را پدر مرتب تكرا ر مي‌كند تا يكايك مواهب و مواجب خود در حق فرزند را تقرير و تثبيت نمايد. يك قصه بيش نيست غم عشق وين عجب كز هر زبان كه مي‌شنوم نامكرر است (حافظ) 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸قرآن در سیره علما، شماره 7 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 9 🔹موضوع: نکاتی پیرامون برنامه‏ریزی/قسمت اول 1.. اگر در همه برنامه‏های زندگی، تردید روا باشد، در این یک گزاره، شک و شبهه‏ای راه ندارد که ما وظیفه داریم برای تشخیص وظایف خود اقدام کنیم. آگاهی از وظایف، اولین، محکم‏ترین و قطعی‏ترین وظیفة ما است که همة تکالیف بعدی را پشتیبانی می‏کند و سنگ بنای اوّلیة حرکت قرار می‏گیرد. 2.. «تشخیص وظیفه» و «مدیریت خود» نیازمند الف) تلاش، ب) آگاهی وسیع، ج) صرف زمان است. الف) انتظار برای کشف بهترین دستورالعمل زندگی بدون تلاش و زحمت، همان قدر نامعقول و بی‏نتیجه است که توقّع بازشدن درهای رحمت و فرود مائده آسمانی بدون کوشش و مشقت. خدای بزرگ، بدون اسباب و وسایل، امور جهان را اداره نمی‏کند. پس برای رسیدن به چنین نعمت ارزش‏مندی بکوشیم و سرمایه‏گذاری کنیم. بی‌جهت منتظر «رؤیا»، «الهام»، «مکاشفه» یا «مواجهه تصادفی با استادی خبیر» نباشیم و یا به راه‏های ساده‏ای چون «قرعه»، «تفأل» و «استخاره» پناه نیاوریم. ب) بسیاری از تصمیم‏های نسنجیدة ما انسان‌ها که پشیمانی و حسرت به‏ دنبال می‏آورد، ریشه در جهل و ناآگاهی ما دارد، دایرة آشنایی و اطلاع ما از حقایق تلخ یا شیرین، هر چه گسترده‏تر باشد، برنامه‏ریزی ما به صواب نزدیک‏تر می‏شود. هر چه دانش و آگاهی وسیع‏تری برنامه را پشتیبانی کند، آن برنامه، کامل‏تر و مطلوب‏تر است. از این جهت لازم است قبل از برنامه‏ریزی آگاهی دیگران را هم به آگاهی محدود خود پیوند دهیم. مطالعه، مشاوره، مشاهدة برنامة دیگران و معاشرت با شخصیت‏های موفق، این فایده را برای ما خواهد داشت. ج) آن تلاش و مجاهدت و این تحصیل دانش، بدون هزینة «زمان» امکان‏پذیر نیست. باید وقت مناسبی از برنامة خود را به این ‏مهم اختصاص دهیم. همة ما برای دانستن احکام شرعی و وظایف عام مسلمانی با صرف زمان قابل توجه، به رسالة توضیح‏المسائل مراجعه می‏کنیم و برای فهم آن ـ فردی یا گروهی ـ تلاش می‏کنیم. در مواردی هم به استفاده مستقیم از اهل علم یا استفتا از مراجع تقلید احساس نیاز می‏کنیم و به آن همّت می‏ورزیم. همین کوشش و همّت را در اندازه‏ای گسترده، برای یافتن مسیر زندگی باید به‏کار گرفت. باید برای رسیدن به فواید تدبیر، سرمایة زمان و توان خود را به کار گیریم و بدانیم صرف این مقدار زمان و توان قبل از عمل، بازده نهایی عمل ما را به‏ مراتب بیشتر خواهد نمود. اگر این مقدار نیروی فکری و زمان را صرف تنظیم «برنامه» نکنیم لاجرم چندین برابر آن را باید به تاوان «بی‏برنامگی» بپردازیم. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه226، آیات 38 تا 45 🗓1399/06/23 💐 @nedaye_tahzib
226.mp3
623.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه226 🗓1399/06/23 💐 @nedaye_tahzib
152.pdf
128.6K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ شرط شفاعت شوندگان 🗓1399/06/23 💐 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: دعا با توجه قلبی روایات اخلاقی، شماره14 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
/ علامه طباطبایی (ره) 👇🏿👇🏿👇🏿
/ علامه طباطبایی (ره) شماره 3 *آشنایی بیشتر با علامه طباطبایی (ره) / قسمت دوم / یادگارهای ماندگار «انبوه دانش » و «كیمیای ایمان » علامه آثاری گرانبها و جاودانه بسان مشعلی فروزان فرا راه دانش پژهان آفرید كتابهایی چون : 1.. تفسیرالمیزان دائرة المعارفی از معارف و در بردارنده بحثهای اعتقادی ، تاریخی ، فلسفی ، اجتماعی و... با تكیه بر قرآن كریم . اثری سترگ كه استاد شهید مطهری 60 سال یا100 سال دیگر زمان درك عمق و ارزش این كتاب می داند. (911) این كتاب ثمرهای كم نظیر از بیست سال تلاش شبانه روزی علامه است . نقطه آغازین این تاءلیف به بركت غور و ژرف نگری در روایات بحارالانوار بود علامه سبك این تفسیر را از مرحوم قاضی آموخت و در قم عملی ساخت . 2. بدایة الحكمة كتابی كه یك دوره تدریس فشرده برای دوستداران علوم عقلی در قم و سپس دانشگاههای كشور گردید. 3. نهایة الحكمة این اثر برای تدریس فلسفه با توضیحی بیشتر، عمقی افزونتر و سطحی عالی تر تدوین شده است . 4. اصول فلسفه و روش رئالیسم بینش علامه پیرامون نظرات مادیون و ماتریالیستها باعث فراهم آوردن این اثر گردید بركت این كتاب موجب هدایت بسیاری از جوانان مسلمان و نجات آنان از هلاكت كفر و الحاد شد. اثری كه پاورقیهای استاد مطهری عنایتی افزون بدان بخشیده است . 5. حاشیه بر كفایه كتابی اصولی پیرامون قوانین استنباط است كه بتازگی چاپ شده است . 6. شیعه در اسلام دوره ای كامل از اعتقادات و معارف شیعه در این اثر نفیس به چشم می خورد. 7. مجموعه مذاكرات با پروفسور هانری كربن او كه محققی فرانسوی است پیرامون چگونگی شیعه و مباحث اعتقادی و... مذاكراتی با علامه داشته كه در این كتاب وجود دارد. 8. خلاصه تعالیم اسلام خلاصه آنچه هر مسلمان متعهد باید از آن آگاهی داشته و خود را بدان زینت دهد، در این اثر بیان شده است . 9. روابط اجتماعی در اسلام انسان و اجتماعی و رشد اجتماعی او، پایه زندگی اجتماعی ، آزادی در اسلام و... مباحثی است كه در این كتاب بدانها پرداخته شده است . 10. بررسیهای اسلامی مجموعه ای است زرین از مقالات استاد كه بسان دائره المعارفی از معارف ناب اسلامی جمع آوری شده است . 11. آموزش دین كتابی در قلم روان و مطالبی لازم و ضروری است كه برای دانش آموزان نوشته شده است . 12 و 13 و 14. رساله انسان قلب از دنیا، در دنیا و بعد از دنیا این كتاب كه اكنون با نام ((انسان از آغاز تا انجام )) ترجمه شده است مباحثی مفید از عوالم سه گانه ماده ، مثال و عقل مطرح كرده و پیرامون شبهات و دغدغه خاطر جوانان مطالبی بسیار مفید و لازم ارائه كرده است . 15 تا 41. رساله هایی گوناگون درباره قوم و فعل ، صفات ، افعال الله ، وسائط، نجو، صرف ،... این مجموعه 26 رساله است كه بنا به ضرورت و نیاز جامعه توسط علامه نگاشته شده است . 42. دیوان شعر فارسی مجموعه ای از اشعار چشمگیر و عمیق علامه كه طی سالیان متمادی سروده شده است . 43. . سنن النبی سیره و روش رسول الله صلی الله علیه و آله در بین مردم و همراه خانواده در این اثر به چشم می خورد. 44. لب اللباب مجموعه درسهای اخلاق استاد كه از سالهای 1368 تا 1369 قمری برای برخی از فضلای حوزه قم بیان فرموده اند. 45. حاشیه بر اسفار نظرات استاد فرزانه علامه طباطبایی بر اسفار در این كتاب جمع آوری شده است . «همای همت » علامه ، باعث تربیت «مه گونه هایی » شده تا آنگاه كه خورشید وجودش رخ در نقاب خاك می كشد، اینان چون ماهتاب هدایت نورافشانی كنند. شاگردان علامه ، دهها نفر از بزرگان و فرهیختگان كنونی در حوزه های علمیه می باشند كه به تنی چند از آنان اشاره می شود. حضرات آیات و حجج اسلام : 1. شهید مرتضی مطهری ، 2. شهید سید محمد حسینی بهشتی 3. امام موسی صدر 4. ناصر مكارم شیرازی 5. شهید محمد مفتح 6. شیخ عباس ‍ ایزدی 7. سید عبدالكریم موسوی اردبیلی 8. عزالدین زنجانی 9. محمد تقی مصباح یزدی 10. ابراهیم امینی 11. یحیی انصاری 12. سید جلال الدین آشتیانی 13. سید محمد باقر ابطحی 14. سید محمد علی ابطحی 15. سید محمد حسین كاله زاری 16. حسین نوری همدانی 17. حسن حسن زاده آملی 18. سید مهدی روحانی 19. علی احمدی میانجی 20. عبدالله جوادی آملی و... 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸مجموعه تابلوی علما 🔹نکاتی اخلاقی، تربیتی و بصیرتی از علما، شماره6 موضوع: شرم کردن نسبت به عمل قبیح 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت چهارم استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان موضوع: آشنایی و درس گرفتن از تاریخ گذشتگان 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی شماره 10 🔹موضوع: نکاتی پیرامون برنامه‏ریزی/قسمت دوم 3. ناتوانی در اجرای برنامه گاهی به‏خاطر «نواقص» برنامه و عدم رعایت قواعد برنامه‏ریزی است و گاهی به «سستی و تنبلی» بازگشت دارد. نباید تمام عمر ما به برنامه‏ریزی بگذرد. پس از رسیدن به نتیجه باید اقدام و عمل را آغاز نمود. 4. گاهی ناتوانی در اجرای برنامه، ما را نسبت به اصل برنامه‏ریزی دل‌سرد می‏سازد. به‏ این بهانه که به برنامه عمل نمی‏کنیم، نباید برنامه‏ریزی و تدبیر را کنار بگذاریم. کسی‏ که برنامه دارد هر چند صد در صد به آن عمل نکند، از کسی‏که برنامه ندارد موفق‏تر است. 5. برای هر هدف ریز یا درشتی، فکر کردن و برنامه داشتن، مطلوب است: برنامة ورزشی، برنامة عبادی، برنامة دیدار از خویشاوندان و دوستان، برنامه برای مسافرت‏های تابستانی، برنامه برای هزینة درآمد، یا تهیه مایحتاج، تعیین جایگاه برای لوازم منزل و... . این برنامه‏ریزی و تدبیر، نتیجه کار را بیشتر و ضایعات و آسیب‏ها را کمتر می‏کند. البته مسائل کلان زندگی، اولویت بیشتری برای فکر و تدبیر دارند. در عین‏حال فکر کردن برای طراحی بهترین نقشه در برخی امور جزئی نیز علاوه بر افزایش قدرت تفکر و دقت‏ نظر، راه ما را به‏سوی اهداف کلان هموارتر می‏کند. غالباً فکرکردن در مسائل خرد مؤونه و تلاش زیادی نمی‏طلبد و مواد اولیه‏اش آماده و در دسترس است. 6. تدبیر نباید به وسواس منتهی شود. گاهی دقت فراوان در جزئیات و عواقب یک کار مانع انجام آن می‏شود و هول وهراس بیجا ایجاد می‏کند. تدبیر، که ابزاری برای بهبود انجام کار است، نباید به اصل انجام ‏کار آسیب رساند. احتیاط بیش‏ از اندازه در اقدام، ما را از اصل اقدام محروم می‏کند و به همین جهت خلاف احتیاط است. گاهی لازم است دقت و ظرافت کار را کمتر در نظر گیریم تا آن فعالیت عملی شود و این خود عین تدبیر است. چنان که گفته‏اند سنگ بزرگ نشانِ نزدن است.# ندای_تهذیب 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه227، آیات 46 تا 53 🗓1399/06/24 🌷 @nedaye_tahzib
227.mp3
649.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه227 🗓1399/06/24 🌷 @nedaye_tahzib
153.pdf
134.5K
📂هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ شرط شفاعت شوندگان 🗓1399/06/24 🌷 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: تقویت روح پارسایی و عزت نفس اقتصاد مقاومتی، شماره 9 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
بخشی از بیانیه رهبر معظم انقلاب در محکومیت توهین به پیامبر اسلام توسط یک روزنامه فرانسوی 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
موضوع: هدف غرب از توهین به پیامبر اسلام(ص) چیست؟ برای روشن شدن پاسخ چند نکته را متذکر می‌شویم: *سابقه‌ی تاریخی این نوع توهین‌ها توهین به انبیای الهی(ع) و پیامبر اسلام(ص) مسئله‌ی تازه‌ای نیست، بلکه دارای سابقه‌ی تاریخی طولانی است، چنان‌که قرآن حکیم، آن‌را با بیانات متعددی ذکر نموده است: الف) توهین از نوع استهزاء و تمسخر: "دریغا بر این بندگان؛ هیچ فرستاده‌ای بر آنان نیامد، مگر آن‌که او را ریش‌خند می‌کردند".[1] ب) توهین از نوع تهمت و نارواگویی: بدین سان بر کسانی که پیش از آنها بودند، هیچ پیامبری نیامد جز آن‌که گفتند: ساحر یا دیوانه‌ای است.[2] ج) نسبت دادن جادوگری، دروغ‌گویی، نابخردی و شاگرد بشر بودن به انبیا(ع) و به نبی خاتم(ص).[3] البته اعتراض و توهین به پیامبران(ع) و نبی خاتم(ص) اختصاصی به مطالب بیان شده نداشته است، و در قالب‌های دیگری نیز بیان می‌شده است، مثلا: چرا خدا با ما سخن نمی‌گوید؟ چرا معجزه به دست ما به جریان نمی‌افتد؟ چرا فرشته بر ما نازل نمی‌شود؟ چرا وحی بر سران ما نازل نمی‌شود؟ چرا خدا و فرشته را برای ما احضار نمی‌کنی؟ چرا پیامبر مانند بشر به دنبال کار و کاسبی به بازار می‌رود؟ و ... .[4] *عوامل فکری و روانی این توهین‌ها قرآن حکیم، توهین به انبیا(ع) و نبی خاتم(ص) را به کافران، منکران، ستم‌گران، و جاهلان[5] نسبت می‌دهد و چنین چیزی امروزه هم قابل مشاهده است؛ یعنی اگر امروزه در جامعه‌ی غربی شاهد توهین به پیامبر اسلام(ص) هستیم، این کار از سوی نشریاتی صورت می‌گیرد که از سوی استکبار جهانی و صهیونیستی اداره می‌شوند. دلایل این نوع توهین‌ها، با نگاهی گذرا به زندگی پیامبران(ع) و نبی خاتم(ص)، و زندگی کافران، ستم‌گران و سران آنها، به دست خواهد آمد: الف) در حالی‌که انبیا(ع) مردم را دعوت به بندگی ذات حق تعالی، حق‌شناسی، حق‌جویی و حق‌پرستی می‌کردند،[6] سران کفر و ظلم مردم را برای خود و به سوی خود تا حد خدایی دعوت می‌کردند.[7] ب) انبیا(ع) همواره در پی گسترش عدالت بودند،[8] اما سران کفر و ظلم، به خود اجازه هر گونه تصرف در حقوق و اموال مردم را می‌دادند.[9] ج) انبیا(ع) الگوی ارزش‌هایی دینی و انسانی و در پی احیا و زنده کردن آنها بودند،[10] اما سران کفر و ظلم در پی گسترش و افزایش ظلم و فساد در جامعه.[11] د) انبیا(ع) همواره دل‌سوز، خیرخواه، همراه و هم‌درد مردم و در پی خدمت به آنها بودند،[12] اما سران کفر و ظلم در پی عقب‌ماندگی مردم و خدمت به خود تلاش می‌کردند.[13] ادامه 👇🏿👇🏿👇🏿