فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شنبه_های_قرآنی
سخنران: آیت الله حائری شیرازی
موضوع: تفسیر آیه "هو الذی بعث فی الامیین رسولا" توسط آیت الله حائری شیرازی
آیه ۲ سوره مبارکه جمعه (هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ) در مقام ارزشگذاری کارهای پیامبران میباشد. رسم ارزشگذاری این است که اول و آخر قیمتگذاری شود. زمانی که قیمت خروجی از ورودی کم شود، ارزش افزوده بدست میآید. آیه ابتدا خروجی را ذکر میکند (یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم) و در مرحله بعد خروجی را میگوید (و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین)
توجه شود که در قرآن زمانی که به موضوعی در چند جا با عبارتهای مختلف پرداخته شده است، از این طریق میتوان آیات را با آیات تفسیر کرد.
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#شنبه_های_قرآنی
موضوع: تكرارهاي قرآني
در قرآن كريم آياتي هستند كه مرتب تكرار ميشوند مثل اين آيه «ويل يومئذ للمكذبين»9 بار در سوره مرسلات و «فباي آلاء ربكما تكذبان»31 بار در سوره الرحمن تكرار شدهاند.
صاحب نظران ميگويند تكرار آيههاي مذكور به جا و مناسب است و آنها بمنظور تثبيت و تقرير گزينههاي ماقبل خود مكرر شدهاند، مثلا در آيه «فباي آلاء, ربكما تكذبان» , خداوند نعيم فراواني را متذكر شده است و پس از ذكر هر نعمتي اين آيه را تكرار نموده تا وجود آنها در نزد مخاطب تثبيت و تقرير گردد. شبيه آنچه كه در عرف مردم هم رايج است مثل اينكه پدري به فررزندش ميگويد: آيا براي تو فلان چيز را نخريدم, پس چرا به حرفهاي من گوش نميدهي؟ آيا تو را همراه خود به فلان سفر تفريحي نبردم, پس چرا به حرفهايم گوش نميدهي؟ آيا شرايط مناسبي براي زندگي تو فراهم نكردم, پس چرا به حرفهاي من گوش نميدهي؟ و اين چراها را پدر مرتب تكرا ر ميكند تا يكايك مواهب و مواجب خود در حق فرزند را تقرير و تثبيت نمايد.
يك قصه بيش نيست غم عشق وين عجب
كز هر زبان كه ميشنوم نامكرر است
(حافظ)
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 7
#قرآن_در_سیره_علما
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شنبه_های_قرآنی
#کلیپ_تصویری #ندای_تهذیب
موضوع: توصیه رهبر انقلاب به جوانان برای انس با قرآن
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 9
🔹موضوع: نکاتی پیرامون برنامهریزی/قسمت اول
1.. اگر در همه برنامههای زندگی، تردید روا باشد، در این یک گزاره، شک و شبههای راه ندارد که ما وظیفه داریم برای تشخیص وظایف خود اقدام کنیم. آگاهی از وظایف، اولین، محکمترین و قطعیترین وظیفة ما است که همة تکالیف بعدی را پشتیبانی میکند و سنگ بنای اوّلیة حرکت قرار میگیرد.
2.. «تشخیص وظیفه» و «مدیریت خود» نیازمند الف) تلاش، ب) آگاهی وسیع، ج) صرف زمان است.
الف) انتظار برای کشف بهترین دستورالعمل زندگی بدون تلاش و زحمت، همان قدر نامعقول و بینتیجه است که توقّع بازشدن درهای رحمت و فرود مائده آسمانی بدون کوشش و مشقت. خدای بزرگ، بدون اسباب و وسایل، امور جهان را اداره نمیکند. پس برای رسیدن به چنین نعمت ارزشمندی بکوشیم و سرمایهگذاری کنیم. بیجهت منتظر «رؤیا»، «الهام»، «مکاشفه» یا «مواجهه تصادفی با استادی خبیر» نباشیم و یا به راههای سادهای چون «قرعه»، «تفأل» و «استخاره» پناه نیاوریم.
ب) بسیاری از تصمیمهای نسنجیدة ما انسانها که پشیمانی و حسرت به دنبال میآورد، ریشه در جهل و ناآگاهی ما دارد، دایرة آشنایی و اطلاع ما از حقایق تلخ یا شیرین، هر چه گستردهتر باشد، برنامهریزی ما به صواب نزدیکتر میشود. هر چه دانش و آگاهی وسیعتری برنامه را پشتیبانی کند، آن برنامه، کاملتر و مطلوبتر است. از این جهت لازم است قبل از برنامهریزی آگاهی دیگران را هم به آگاهی محدود خود پیوند دهیم. مطالعه، مشاوره، مشاهدة برنامة دیگران و معاشرت با شخصیتهای موفق، این فایده را برای ما خواهد داشت.
ج) آن تلاش و مجاهدت و این تحصیل دانش، بدون هزینة «زمان» امکانپذیر نیست. باید وقت مناسبی از برنامة خود را به این مهم اختصاص دهیم. همة ما برای دانستن احکام شرعی و وظایف عام مسلمانی با صرف زمان قابل توجه، به رسالة توضیحالمسائل مراجعه میکنیم و برای فهم آن ـ فردی یا گروهی ـ تلاش میکنیم. در مواردی هم به استفاده مستقیم از اهل علم یا استفتا از مراجع تقلید احساس نیاز میکنیم و به آن همّت میورزیم. همین کوشش و همّت را در اندازهای گسترده، برای یافتن مسیر زندگی باید بهکار گرفت. باید برای رسیدن به فواید تدبیر، سرمایة زمان و توان خود را به کار گیریم و بدانیم صرف این مقدار زمان و توان قبل از عمل، بازده نهایی عمل ما را به مراتب بیشتر خواهد نمود. اگر این مقدار نیروی فکری و زمان را صرف تنظیم «برنامه» نکنیم لاجرم چندین برابر آن را باید به تاوان «بیبرنامگی» بپردازیم.
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
152.pdf
128.6K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_پنجاه_و_دو
✅ شرط شفاعت شوندگان
🗓1399/06/23
💐 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: دعا با توجه قلبی
روایات اخلاقی، شماره14
#طراوت_معرفت
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#اسوه_های_اخلاقی / علامه طباطبایی (ره)
شماره 3
*آشنایی بیشتر با علامه طباطبایی (ره) / قسمت دوم / یادگارهای ماندگار
«انبوه دانش » و «كیمیای ایمان » علامه آثاری گرانبها و جاودانه بسان مشعلی فروزان فرا راه دانش پژهان آفرید كتابهایی چون :
1.. تفسیرالمیزان
دائرة المعارفی از معارف و در بردارنده بحثهای اعتقادی ، تاریخی ، فلسفی ، اجتماعی و... با تكیه بر قرآن كریم . اثری سترگ كه استاد شهید مطهری 60 سال یا100 سال دیگر زمان درك عمق و ارزش این كتاب می داند. (911) این كتاب ثمرهای كم نظیر از بیست سال تلاش شبانه روزی علامه است . نقطه آغازین این تاءلیف به بركت غور و ژرف نگری در روایات بحارالانوار بود علامه سبك این تفسیر را از مرحوم قاضی آموخت و در قم عملی ساخت .
2. بدایة الحكمة
كتابی كه یك دوره تدریس فشرده برای دوستداران علوم عقلی در قم و سپس دانشگاههای كشور گردید.
3. نهایة الحكمة
این اثر برای تدریس فلسفه با توضیحی بیشتر، عمقی افزونتر و سطحی عالی تر تدوین شده است .
4. اصول فلسفه و روش رئالیسم
بینش علامه پیرامون نظرات مادیون و ماتریالیستها باعث فراهم آوردن این اثر گردید بركت این كتاب موجب هدایت بسیاری از جوانان مسلمان و نجات آنان از هلاكت كفر و الحاد شد. اثری كه پاورقیهای استاد مطهری عنایتی افزون بدان بخشیده است .
5. حاشیه بر كفایه
كتابی اصولی پیرامون قوانین استنباط است كه بتازگی چاپ شده است .
6. شیعه در اسلام
دوره ای كامل از اعتقادات و معارف شیعه در این اثر نفیس به چشم می خورد.
7. مجموعه مذاكرات با پروفسور هانری كربن
او كه محققی فرانسوی است پیرامون چگونگی شیعه و مباحث اعتقادی و... مذاكراتی با علامه داشته كه در این كتاب وجود دارد.
8. خلاصه تعالیم اسلام
خلاصه آنچه هر مسلمان متعهد باید از آن آگاهی داشته و خود را بدان زینت دهد، در این اثر بیان شده است .
9. روابط اجتماعی در اسلام
انسان و اجتماعی و رشد اجتماعی او، پایه زندگی اجتماعی ، آزادی در اسلام و... مباحثی است كه در این كتاب بدانها پرداخته شده است .
10. بررسیهای اسلامی
مجموعه ای است زرین از مقالات استاد كه بسان دائره المعارفی از معارف ناب اسلامی جمع آوری شده است .
11. آموزش دین
كتابی در قلم روان و مطالبی لازم و ضروری است كه برای دانش آموزان نوشته شده است .
12 و 13 و 14. رساله انسان قلب از دنیا، در دنیا و بعد از دنیا
این كتاب كه اكنون با نام ((انسان از آغاز تا انجام )) ترجمه شده است مباحثی مفید از عوالم سه گانه ماده ، مثال و عقل مطرح كرده و پیرامون شبهات و دغدغه خاطر جوانان مطالبی بسیار مفید و لازم ارائه كرده است .
15 تا 41.
رساله هایی گوناگون درباره قوم و فعل ، صفات ، افعال الله ، وسائط، نجو، صرف ،... این مجموعه 26 رساله است كه بنا به ضرورت و نیاز جامعه توسط علامه نگاشته شده است .
42. دیوان شعر فارسی
مجموعه ای از اشعار چشمگیر و عمیق علامه كه طی سالیان متمادی سروده شده است .
43. . سنن النبی
سیره و روش رسول الله صلی الله علیه و آله در بین مردم و همراه خانواده در این اثر به چشم می خورد.
44. لب اللباب
مجموعه درسهای اخلاق استاد كه از سالهای 1368 تا 1369 قمری برای برخی از فضلای حوزه قم بیان فرموده اند.
45. حاشیه بر اسفار
نظرات استاد فرزانه علامه طباطبایی بر اسفار در این كتاب جمع آوری شده است .
#شاگردان
«همای همت » علامه ، باعث تربیت «مه گونه هایی » شده تا آنگاه كه خورشید وجودش رخ در نقاب خاك می كشد، اینان چون ماهتاب هدایت نورافشانی كنند.
شاگردان علامه ، دهها نفر از بزرگان و فرهیختگان كنونی در حوزه های علمیه می باشند كه به تنی چند از آنان اشاره می شود. حضرات آیات و حجج اسلام :
1. شهید مرتضی مطهری ، 2. شهید سید محمد حسینی بهشتی 3. امام موسی صدر 4. ناصر مكارم شیرازی 5. شهید محمد مفتح 6. شیخ عباس ایزدی 7. سید عبدالكریم موسوی اردبیلی 8. عزالدین زنجانی 9. محمد تقی مصباح یزدی 10. ابراهیم امینی 11. یحیی انصاری 12. سید جلال الدین آشتیانی 13. سید محمد باقر ابطحی 14. سید محمد علی ابطحی 15. سید محمد حسین كاله زاری 16. حسین نوری همدانی 17. حسن حسن زاده آملی 18. سید مهدی روحانی 19. علی احمدی میانجی 20. عبدالله جوادی آملی و...
#علامه_طباطبایی
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸مجموعه تابلوی علما
🔹نکاتی اخلاقی، تربیتی و بصیرتی از علما، شماره6
موضوع: شرم کردن نسبت به عمل قبیح
#تابلوی_علما #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت چهارم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: آشنایی و درس گرفتن از تاریخ گذشتگان
#همتیان
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 10
🔹موضوع: نکاتی پیرامون برنامهریزی/قسمت دوم
3. ناتوانی در اجرای برنامه گاهی بهخاطر «نواقص» برنامه و عدم رعایت قواعد برنامهریزی است و گاهی به «سستی و تنبلی» بازگشت دارد. نباید تمام عمر ما به برنامهریزی بگذرد. پس از رسیدن به نتیجه باید اقدام و عمل را آغاز نمود.
4. گاهی ناتوانی در اجرای برنامه، ما را نسبت به اصل برنامهریزی دلسرد میسازد. به این بهانه که به برنامه عمل نمیکنیم، نباید برنامهریزی و تدبیر را کنار بگذاریم. کسی که برنامه دارد هر چند صد در صد به آن عمل نکند، از کسیکه برنامه ندارد موفقتر است.
5. برای هر هدف ریز یا درشتی، فکر کردن و برنامه داشتن، مطلوب است: برنامة ورزشی، برنامة عبادی، برنامة دیدار از خویشاوندان و دوستان، برنامه برای مسافرتهای تابستانی، برنامه برای هزینة درآمد، یا تهیه مایحتاج، تعیین جایگاه برای لوازم منزل و... .
این برنامهریزی و تدبیر، نتیجه کار را بیشتر و ضایعات و آسیبها را کمتر میکند. البته مسائل کلان زندگی، اولویت بیشتری برای فکر و تدبیر دارند. در عینحال فکر کردن برای طراحی بهترین نقشه در برخی امور جزئی نیز علاوه بر افزایش قدرت تفکر و دقت نظر، راه ما را بهسوی اهداف کلان هموارتر میکند. غالباً فکرکردن در مسائل خرد مؤونه و تلاش زیادی نمیطلبد و مواد اولیهاش آماده و در دسترس است.
6. تدبیر نباید به وسواس منتهی شود. گاهی دقت فراوان در جزئیات و عواقب یک کار مانع انجام آن میشود و هول وهراس بیجا ایجاد میکند. تدبیر، که ابزاری برای بهبود انجام کار است، نباید به اصل انجام کار آسیب رساند. احتیاط بیش از اندازه در اقدام، ما را از اصل اقدام محروم میکند و به همین جهت خلاف احتیاط است. گاهی لازم است دقت و ظرافت کار را کمتر در نظر گیریم تا آن فعالیت عملی شود و این خود عین تدبیر است. چنان که گفتهاند سنگ بزرگ نشانِ نزدن است.#
ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
153.pdf
134.5K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_پنجاه_و_سه
✅ شرط شفاعت شوندگان
🗓1399/06/24
🌷 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: تقویت روح پارسایی و عزت نفس
اقتصاد مقاومتی، شماره 9
#اقتصاد_مقاومتی #پارسایی #چشم_طمع
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
#حقه_بازی
بخشی از بیانیه رهبر معظم انقلاب در محکومیت توهین به پیامبر اسلام توسط یک روزنامه فرانسوی
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
موضوع: هدف غرب از توهین به پیامبر اسلام(ص) چیست؟
برای روشن شدن پاسخ چند نکته را متذکر میشویم:
*سابقهی تاریخی این نوع توهینها
توهین به انبیای الهی(ع) و پیامبر اسلام(ص) مسئلهی تازهای نیست، بلکه دارای سابقهی تاریخی طولانی است، چنانکه قرآن حکیم، آنرا با بیانات متعددی ذکر نموده است:
الف) توهین از نوع استهزاء و تمسخر: "دریغا بر این بندگان؛ هیچ فرستادهای بر آنان نیامد، مگر آنکه او را ریشخند میکردند".[1]
ب) توهین از نوع تهمت و نارواگویی: بدین سان بر کسانی که پیش از آنها بودند، هیچ پیامبری نیامد جز آنکه گفتند: ساحر یا دیوانهای است.[2]
ج) نسبت دادن جادوگری، دروغگویی، نابخردی و شاگرد بشر بودن به انبیا(ع) و به نبی خاتم(ص).[3]
البته اعتراض و توهین به پیامبران(ع) و نبی خاتم(ص) اختصاصی به مطالب بیان شده نداشته است، و در قالبهای دیگری نیز بیان میشده است، مثلا: چرا خدا با ما سخن نمیگوید؟ چرا معجزه به دست ما به جریان نمیافتد؟ چرا فرشته بر ما نازل نمیشود؟ چرا وحی بر سران ما نازل نمیشود؟ چرا خدا و فرشته را برای ما احضار نمیکنی؟ چرا پیامبر مانند بشر به دنبال کار و کاسبی به بازار میرود؟ و ... .[4]
*عوامل فکری و روانی این توهینها
قرآن حکیم، توهین به انبیا(ع) و نبی خاتم(ص) را به کافران، منکران، ستمگران، و جاهلان[5] نسبت میدهد و چنین چیزی امروزه هم قابل مشاهده است؛ یعنی اگر امروزه در جامعهی غربی شاهد توهین به پیامبر اسلام(ص) هستیم، این کار از سوی نشریاتی صورت میگیرد که از سوی استکبار جهانی و صهیونیستی اداره میشوند.
دلایل این نوع توهینها، با نگاهی گذرا به زندگی پیامبران(ع) و نبی خاتم(ص)، و زندگی کافران، ستمگران و سران آنها، به دست خواهد آمد:
الف) در حالیکه انبیا(ع) مردم را دعوت به بندگی ذات حق تعالی، حقشناسی، حقجویی و حقپرستی میکردند،[6] سران کفر و ظلم مردم را برای خود و به سوی خود تا حد خدایی دعوت میکردند.[7]
ب) انبیا(ع) همواره در پی گسترش عدالت بودند،[8] اما سران کفر و ظلم، به خود اجازه هر گونه تصرف در حقوق و اموال مردم را میدادند.[9]
ج) انبیا(ع) الگوی ارزشهایی دینی و انسانی و در پی احیا و زنده کردن آنها بودند،[10] اما سران کفر و ظلم در پی گسترش و افزایش ظلم و فساد در جامعه.[11]
د) انبیا(ع) همواره دلسوز، خیرخواه، همراه و همدرد مردم و در پی خدمت به آنها بودند،[12] اما سران کفر و ظلم در پی عقبماندگی مردم و خدمت به خود تلاش میکردند.[13]
ادامه 👇🏿👇🏿👇🏿