eitaa logo
ندای تهذیب
7.7هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
886 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @Sarbazevatan1362 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
جنگ اقتصادی، محاربه ای بین اسلام و کفر امام خمینی رحمه الله: شما در حال جنگید، در حال جنگ اقتصادی و این خود یک محاربه ای بین اسلام و کفر است... این تنها موعظه نیست... نجات دادن یک کشور اسلامی از زیر بار ظلم و از زیر بار استعمار است. نجات دادن مملکت اسلامی یک تکلیفی است که انسان موظف است انجام بدهد... امروز ملت شما در حال جنگ اقتصادی است... در اینجا دیگر اختیار با مردم نیست، اختیاری است که در دست خداست و او امر کرده است که ما نباید تحت نظارت یک کشور و یا تحت بیرق کفر باشیم. این یکی از مسائل مهم اسلام است و باید کوشش کنیم و اقتصاد خود را اداره نماییم. باید قیام کنیم و غافل نباشیم. باید همه قشرهای ملت، هرکس هر جوری که می تواند تولید بکند. [صحیفه نور، ج 11، ص 117] 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
/ به اندازه نیازت پول در نیار! بخشی از معنای دینداری منفعلانه که حال آدم‌های باهوش جامعه را به‌هم می‌زند و حق دارند و فقط حال می‌دهد به آدم‌های ضعیف و خیلی بد است، پاک کردن صورت مسئله. ولی دینداری فعالانه چی می‌گوید؟ می‌گوید بَه! شما باید به استقبال برخی از مسئله‌ها بروی که به زعم تو فساد انگیز است. بلکه باید این مسئله‌ها را ایجاد کنی مرد هستی آنجا بایستی دینداری کنی. مثل پول در آوردن. حتماً بچه مذهبی‌ها باید عرضه داشته باشند پول دربیاورند. با این مقدمه، یک کمی آماده باشید برای شنیدن حرف‌های متفاوت. نه من بچۀ خوبی هستم. چقدر تولید می‌کنی؟ چقدر کاسبی می‌کنی؟ نه کلاً کاسبی نمی‌کنیم، ولی بچۀ خوبی هستم. اولاً که شما از چشم پیغمبر افتادی درجا آن که هیچ. ثانیاً روی هیچ‌ چی‌ات نمی‌شود حساب کرد. «کان رسول الله اذا نظر الی الرجل فاعجبه» وقتی نگاه می‌کرد به یک مردی به یک کسی به یک جوانی و تعجب می‌کرد از خوبی و این حرف‌هایش، می‌فرمود: «هَل لَهُ حِرفَةٌ»؛ این عرضۀ پول درآوردن دارد یا نه؟ «فإن قالو لا» اگر می‌گفتند نه، می‌فرمود «سقط من عینی» از چشمم افتاد. حتماً بچه مذهبی‌ها باید عرضه داشته باشند پول دربیاورند. من چون بچه مذهبی هستم بهم شغل بدهید؟ این شد زندگی؟ بقاء اسلام و مسلمین به این است که پول در دست کسانی باشد که حق را می‌شناسند. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
حاکم شدن خطوط اقتصاد اسلامی در خانواده اگر خانواده ایرانی مصمم است که در طرح اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی، مشارکت فعال داشته باشد، باید فعالیت اقتصادی خانواده اعم از تولید، مصرف، خرید یا فروش، مبادلات، پس انداز، سرمایه‌گذاری و هر نوع کار اقتصادی دیگر را بر اساس فرهنگ حاکم بر کشور یعنی نظام اقتصاد اسلامی تنظیم کند و از بایسته های فرهنگ جهادی نیز آگاهی کافی داشته باشد. به بیان دیگر، فعالیت های اقتصادی خانواده باید به گونه مشروع انجام گیرد. رعایت مشروعیت در فعالیت های اقتصادی خانواده، خود به وضعیت اقتصادی جامعه رونق خواهد داد. آیت الله مکارم شیرازی در این باره می نویسد: فرد مؤمن به مبانی مکتب اسلام، خود را در هرگونه تولید و یا هر کیفیت از مصرف آزاد نمی بیند. برای او یک سلسله از دستورات حلال و حرام، بی آنکه در انتظار یک اصل قانونی توأم با جریمه مادی بنشینند، مطرح است و خود را ملزم به رعایت آنها می بیند. بدون آنکه حتماً مقید باشد، یک فلسفه مادی برای آنها بیابد... . این حرام ها و حلال ها نقش مؤثری در روند اقتصادی جامعه دارد و کاربرد آن به مراتب از مواد قانونی و مجازات های متخلفان بیشتر است و اصولاً یک شکل خودکار به جریان اقتصادی [کشور] می دهد. [خطوط اصلی اقتصاد اسلامی، صص 111و 112] 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 37 موضوع: مطالعه پیرامون حوزه دسته‏ای از مهارت‏ها که بیشتر مربوط به فعالیت‏های فرهنگی طلبه می‏شود عبارت‌اند از: نویسندگی، ویراستاری، پژوهش، سخن‏وری وخطابه، تبلیغ، مرثیه خوانی و.. برخی مهارت‏های عمومی که فراگیری آن مفید و در کارآمدی طلبه مؤثر است: تجوید و قرائت قرآن، آشنایی عمومی با کامپیوتر و اینترنت، ماشین‏نویسی (تایپ) به عنوان قلم کتابت دنیای جدید، رانندگی وسایط نقلیه، فنون نظامی. از میان همة فعالیت‏های جانبی، تدریس علوم حوزوی مزیتی ویژه دارد. زیرا طلبه در ضمن تدریس به تعمیق اطلاعات و احاطه کامل بر آن علم دست پیدا می‏کند و ضمن تکرار آموزه‏ها موضوعات گذشته را در ذهن خود تثبیت می‏نماید. از این رو تدریس نسبت به سایر امور، رنگ تحصیلی بیشتری دارد و با هویت کاری طلبه، هماهنگ‏تر است. لذا گفته‏اند اگر امر بین تحصیل و تدریس دائر شود، تدریس مقدم است. زیرا تدریس، فرایند تحصیل را به سامان و نتیجه کامل می‏رساند. فعالیت‏های گروهی سه فایدة مهم دارد: 1 ـ بهره‏گیری از علم و عقل دیگران. 2 ـ افزایش انگیزه 3 ـ افزایش توان وقتی با دیگران همراه می‏شویم، در تصمیم‏گیری‏ها توجه بیشتری به کار می‏گیریم. هر کس با آگاهی‏ها و حساسیت‏های خود نقطه خاصی را در موضوع مورد کاوش می‏نمایاند و اطلاعات و حساسیت خود را به دیگران انتقال می‏دهد. انباشته شدن این توجهات، تصمیم نهایی را بسیار دقیق و پخته می‏کند. فعالیت‏های فرهنگی و تبلیغی از عمده‏ترین و در عین حال حساس‏ترین فعالیت‏های صنفی طلبه است که در دورة دوم حیات صنفی او یعنی دورة ثمردهی و خدمت رسانی ظهور می‏یابد 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه263، آیات 16 تا 31 🗓1399/07/29 🌸 @nedaye_tahzib
263.mp3
536.9K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه263 🗓1399/07/29 🌸@nedaye_tahzib
189.pdf
122.4K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ آثار استغفار ✏️1. برخورداری از غفران و رحمت الهی 🗓1399/07/29 🌸 @nedaye_tahzib
سه شنبه 30.pdf
106.7K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و نهم (سه شنبه) ✅جهنم ❌ اوصاف جهنمیان 🗓1399/07/29 🌹 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: از منظر قرآن 🎤توسط استاد: ✅ عظمت و ارزش انسان نزد پروردگار بر اساس سوره مبارکه قدر 📑قسمت بیستم و چهارم 🗓1399/07/29 🌸 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی غرق در نماز شماره14 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
آیت الله حائری شیرازی: 💠 ماهی طوری آفریده شده که در آب خوش باشد. اگر آن را از آب بگیرند مثل این است که هوا را از ما بگیرند و زیر آب برویم. در این صورت آرامش ما گرفته می شود و احساس خفگی می کنیم. 💠 نیاز قلب ما به یاد و توجه به خدا مثل نیاز ماهی به آب است هر وقت دل به یاد خدا بود آرام می‌گیرد. «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (سوره رعد ، آیه ۲۸) 💠 در روایت داریم که مؤمن در مسجد مثل ماهی در آب است [یعنی در مسجد به آرامش می رسد] «المؤمن فی المسجد کالسَّمک فِی الماء» 📚 آیت‌الله‌حائری‌شیرازی ، تمثیلات، جلد ۱ ؛ خلاصه ای از صفحه ۴۸. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سبک شمردن نماز سخنران: حجت الاسلام احمد کافی در روایت است که ابوبصیر شخصی نابینا و از دوستان امام صادق (ع) بود. وقتی امام از دنیا رفتند، او خارج از مدینه بود. به محض بازگشت و با خبر شدن از شهادت امام، به نزد خانواده اش رفت و پرسید که امام در وقت شهادت به چه حکمتی اشاره کردند؟ نزدیکان گفتند که امام فرمودند، به خدا قسم در قیامت به شفاعت ما نمی رسد کسی که نمازش را سبک بشمارد. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
نکته‌های کاربردی در تربیت کودک / الگو 1.. اگر والدین به یکدیگر احترام بگذارند، بچه ها یاد میگیرند که چگونه به دیگران احترام بگذارند؛ 2.. والدینی که گاهی دنبال جوراب یا لباسشان میگردند، از فرزندشان انتظار نظم نداشته باشند؛ 3.. شرطهای الگویی سالم، عالم بودن و عامل بودن است؛ 4.. به یاد داشته باشید که کودک تان بسیاری از رفتارهای مثبت یا منفی را از همبازی هایش کسب میکند؛ 5.. همیشه طوری حرف بزنید یا رفتار کنید که از کودکتان انتظار دارید آنگونه حرف بزند و رفتار کند؛ 6.. گاهی فرزندتان را به اماکنی ببرید که خواسته یا ناخواسته، الگویش را از آنجا انتخاب میکند. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
احترام به پدر امام سجاد علیه السلام: خداوندا! مرا بر تربیت فرزندانم کمک فرما (صحیفه سجادیه، دعای بیست و پنجم) یکی از ارادتمندان امام خمینی قدس سره می گوید: یک بار که به محضر ایشان در جماران رسیدم. یکی از مسئولین مملکتی برای انجام کارهای جاری به خدمت امام رسید و پدر سالخورده اش نیز همراه او بود. وقتی خواست به حضور امام برسد خود جلوتر از پدر حرکت می کرد. پس از تشرّف خدمت امام، پدرش را معرفی کرد. امام نگاهی به آن مسؤول کرد و فرمود: این آقا پدر شما هستند؟ عرض کرد: آری. امام فرمود: پس چرا جلوی او راه افتادی و وارد شدی؟(مجله پیام انقلاب، ص 69) امام کاظم علیه السلام فرمود: سَأَلَ رَجُلٌ رَسولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله: ما حَقُّ الْوالِدِ عَلی وَلَدِهِ؟ قالَ: لا یسَمّیهِ بِاِسْمِهِ، وَ لایمْشی بَینَ یدَیهِ، وَ لایجْلِسَ قَبْلَهُ وَ لایسْتَسِبُّ لَهُ. مردی از رسول خداصلی الله علیه وآله سؤال کرد: حق پدر بر فرزند چیست؟ پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: او را به اسم صدا نزند، از جلوی او راه نرود، قبل از او ننشیند و کاری که سبب بدگوئی مردم به او شود انجام ندهد. (بحارالانوار، ج 74 ، ص 45) 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نه زیر بار صلح تحمیلی می‌رویم و نه حکمیت تحمیلی 🔻عده‌ای که از صلح امام حسن(ع) حرف میزنن،در مورد علت‌ صلح امام هم حرف میزنن؟ 👈صحبت‌های امام رحمه الله علیه و حضرت آقا رو ببینید 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 38 موضوع: انتخاب تخصص برنامه‌ریزی طلبه باید به گونه‌ای باشد که در نهایت دورة تحصیل و آموزش خود توانا شده باشد. یعنی به خوبی بتواند در یک موضوع ظاهر شود و اثری ارائه کند. طلبه باید دست‌کم در یک زمینه یا موضوع، جلوة ویژه داشته باشد و بتواند کار ماندگار و اثر درخشانی از خود عرضه کند. در آن زمینة تخصصی ضرب‌المثل و انگشت‌نما و مورد اعتماد باشد. طلبه باید از خود سؤال کند «تصمیم داری 10 سال دیگر در جامعه چه مسئولیت و خدمتی را بر عهده‌گیری و چه نقشی را ایفا کنی؟ » و به گونه‌ای تفصیلی به آن پاسخ دهد و در آن به یک نتیجه قاطع برسد. این پاسخ به یک انتخاب بزرگ می‌انجامد که رنگ عمومی زندگی فرد را تحت تأثیر قرار داده و آیندة او را جهت می‌بخشد. چنین انتخاب بزرگی مانند هر امر کوچک و بزرگ دیگری نیاز‌مند عنایت ویژه و هدایت الهی است و جز با استمداد از خدا تضمین شده و اطمینان‌بخش نیست. درخواست عاجزانه و متضرعانه از پروردگار و طلب هدایت از درگاه دلیل المتحیرین لازمه بی‌جایگزین این اقدام خطیر است. طی این فرایند مقدماتی نیاز دارد که طلبه به مرور باید این مقدمات را طی کند. انتخاب درست گرایش تخصصی یک شبه یا یک‌باره امکان‌پذیر نیست و با قرعه و استخاره، یا تعبد به سخن یک استاد مورد اعتماد حاصل نمی‌شود. این انتخاب تنها در یک فرایند طولانی مدت صورت می‌پذیرد. برای تشخیص گرایش تخصصی هرگز نباید شتاب‏زده عمل کرد؛ باید حوصله، تلاش و زمان شایسته‌ای صرف گردد و آگاهی و اطلاعات فراوانی به دست‌ آید. کسی ‏که در سال‌های نخست طلبگی برای گرایش آیندة خود تصمیم قطعی گرفته، مانند کودک دبستانی است که آرزوی پرواز در سر می‏پروراند و ادعا می‌کند که در آینده خلبان خواهد شد. چه بسا این کودک در آینده خلبان هم بشود ولی از امروز نمی‌توان به او پیشنهاد کرد که در دانشگاه ثبت نام کند و آموزش تخصصی پرواز ببیند. همین دانش‌های عمومی که تا انتهای دبیرستان خوانده می‌شود مقدمة لازم برای خلبان شدن اوست. انبوه خوانی و اطلاع از فضاهای متنوع به دو جهت لازم است؛ یکی به جهت اطمینان از درستی انتخاب با نظر به گزینه‌های رقیب و راه‌های جایگزین و دیگر استفاده از آن دانش‌های عمومی در حوزة تخصصی انتخاب شده. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه264، آیات 32 تا 51 🗓1399/07/30 🌻 @nedaye_tahzib
264.mp3
466.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه264 🗓1399/07/30 🌻@nedaye_tahzib
190.pdf
116.1K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ آثار استغفار ✏️2. نزول انواع نعمت‌ها 🗓1399/07/30 🌻 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل 🔸موضوع: نماز شب مایه روشنایی قبر شماره10 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
شماره 4 اخلاق فردی و اجتماعی بعضی معتقدند تمام اصول اخلاقی بازگشت به مناسبات خاص اجتماعی انسان با دیگران می کند بطوری که اگر اجتماعی اصلًا وجود نمی داشت و هر انسانی کاملًا جدا از دیگران می زیست و هر فرد، بی خبر از وجود دیگران زندگی می کرد، «اخلاق» اصولًا مفهومی نداشت، زیرا غبطه و حسد، تواضع و تکبر، حسن ظن، عدالت و جور، عفت، سخاوت و بخل و امثال اینها همه از مسایلی است که فقط و فقط در اجتماع و برخورد انسان با دیگران مفهوم دارد. بنابراین انسان منهای اجتماع با انسان منهای اخلاق همراه خواهد بود. ولی در عین اینکه باید اعتراف کرد که بسیاری از فضائل و رذائل اخلاقی با زندگی اجتماعی انسان بستگی دارد، چنان نیست که این مسأله عمومیت داشته باشد، زیرا بسیاری از مسائل اخلاقی هستند که فقط جنبه فردی دارند و در مورد یک انسان تنها نیز کاملًا صادقند. مثلًا «صبر» یا «جزع» بر مصائب، شجاعت یا ترس در برابر پیشامدها، کوشش یا تنبلی در راه رسیدن یک فرد به هدف خود، غفلت یا توجه نسبت به آفریدگار جهان، شکر یا کفران در برابر نعمتهای بی پایان او و امثال این امور- که علمای اخلاق در کتب اخلاقی از آن بحث نموده اند و جزء فضائل یا رذائل اخلاقی شمرده اند- می تواند جنبه فردی داشته باشد و درباره یک فرد که زندگی کاملًا جدا از اجتماع دارد نیز صدق کند. از اینجا تقسیم اخلاق به «اخلاق فردی» و «اخلاق اجتماعی» روشن می گردد؛ ولی ناگفته پیداست که اخلاق اجتماعی وزنه سنگین تری در علم اخلاق دارد و شخصیت انسان بیشتر بر محور آن دور می زند اگرچه اخلاق فردی نیز سهم قابل توجهی در مورد خود دارد. نکته دیگری که در اینجا ذکر آن ضرورت دارد این است که کسانی که برای تهذیب اخلاق و تربیت نفوس از اجتماع کناره گیری کرده و به انزوا می گرایند و تصور می کنند از این راه بهتر می توانند به این هدف بزرگ نایل شوند سخت در اشتباهند، زیرا آنها در واقع موضوع اخلاق اجتماعی را از بین می برند و این عمل گرچه آنها را از مفاسدی برکنار می دارد، ولی این در واقع فضیلت محسوب نمی شود. از این گذشته تجربه نشان داده که انزوا و گوشه گیری از اجتماع یک رشته مفاسد اخلاقی را مانند کج خلقی، بدبینی به مردم، عجب و غرور، سوء ظن به تقدیر خداوند در انسان ایجاد می کند لذا اسلام مسلمانان را به زندگی اجتماعی و حتی «سواد اعظم» (شهرهای بزرگ) تشویق کرده و رعایت اصول اخلاقی را در دل اجتماع به انسان توصیه می کند. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت هشتم استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان موضوع: دنیا پر است از خطرها و سختی ها و دام ها 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com