eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
935 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه283، آیات 8 تا 17 🗓1399/08/19 🌷 @nedaye_tahzib
283.mp3
507.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه283 🗓1399/08/19 🌷@nedaye_tahzib
209.pdf
118.4K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ عوامل غفلت و دوری از یاد خدا ✏️1. دل بستن به مظاهر دنیوی 🗓1399/08/19 🌷 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: مقابله با افزایش بی جهت قیمت کالا اقتصاد مقاومتی، شماره 15 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
—-اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت دوم—- 🔹مذمت وابستگی اقتصادی 👇🏿👇🏿🔹 1.. پی آمدهای وابستگی اقتصادی امام خمینی رحمه الله: وابستگی اقتصادی مسئله ای است که وابستگی های بسیاری را به دنبال می آورد. اگر مملکت شما در اقتصاد نجات پیدا نکند و وابستگی اقتصادی داشته باشد همه جور وابستگی به دنبالش می آید و وابستگی سیاسی هم پیدا می کنیم. وابستگی نظامی هم پیدا می کنیم. برای اینکه وقتی ما چیزی نداشتیم دستمان به طرف آمریکا دراز می شود و امریکا همه چیز را به ما تحمیل می کند، ما وقتی می توانیم زیر بار او نرویم که قدرتمند باشیم. [صحیفه نور، ج 11، ص 426] 2.. وابستگی اقتصادی موجب وابستگی سیاسی امام خمینی رحمه الله: من این را باز هم گفتم به بعضی از گروه ها، که انسان خجالت می کشد که یک کشوری که باید صادر کند و صادرکننده باشد، دستش را پیش امریکا؛ این دشمن ملت و دشمن بشریت دراز کند و از او کمک بخواهد... می دانید که اگر چنانچه ما احتیاج داشته باشیم در ارزاقمان به خارج، این وابستگی برای ما اسباب این می شود که در امور سیاسی هم وابسته باشیم. ما باید وابستگیمان را از اجانب و از شرق و غرب قطع کنیم. اگر ما بخواهیم که مملکتمان یک مملکت مستقل آزاد مال خودمان باشد، باید در این اموری که مربوط به اقتصاد است، مربوط به فرهنگ است، مربوط به امور دیگر کشور است، خودمان فعالیت کنیم و ننشینیم دیگران انجام بدهند. [صحیفه نور، صص 63 و 64] 3.. وابستگی اقتصادی مساوی با تسلیم مملکت به بیگانگان امام خمینی رحمه الله: شما می دانید که اگر یک مملکتی در اقتصاد، خصوصاً این رشته اقتصاد که نان مردم است، در این احتیاج به خارج پیدا بکند و یک احتیاج مبرمی که نتواند خودش را اداره کند خودش را و باید او را اداره کنند، این وابستگی اقتصادی آن هم در این رشته موجب این می شود که ملت ایران، مملکت ایران تسلیم بشود به دیگران. [صحیفه نور، ج 11، ص 100] 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
شماره 2 🌸وظایف خانواده در طرح اقتصاد مقاومتی🌸 نقش خانواده در عرصه اقتصاد کشور، مهم و اساسی است؛ زیرا نوع، عملکرد و میزان حضور آن در چرخه اقتصادی کشور بسیار اثرگذار است. ازاین رو، لازم است وظایف این نهاد مهم اجتماعی در طرح اقتصاد مقاومتی به خوبی تبیین شود. خانواده در این طرح ملی چهار وظیفه مهم دارد که تبیین این وظایف را به ترتیب پی می گیریم: الف) آگاهی از فرهنگ جهادی ب) مشارکت در تولید ج) مدیریت مصرف د) تربیت نیروهای ارزشی ☘️ آگاهی و برخورداری از فرهنگ جهادی اقتصاد مقاومتی، فقط جنبه اقتصادی ندارد، بلکه وجهه فرهنگی، دینی، اخلاقی و پرورشی نیز دارد. بی شک، برای مقاومت کردن در اقتصاد، داشتن روحیه و رفتار جهادی الزامی است. در واقع، موانع سخت و دشوار را فقط با روحیه جهادی می توان از میان برداشت. مقام معظم رهبری در این باره می فرماید: اگر بخواهیم این حرکت عظیم اقتصادی در کشور انجام گیرد، یک الزاماتی دارد. روحیه جهادی لازم است. ملت ما از اول انقلاب تا امروز در هر جایی که با روحیه جهادی وارد میدان شده، پیش رفته. این را ما در دفاع مقدس دیدیم، در جهاد سازندگی دیدیم. در حرکت علمی دیدیم، مشاهده می کنیم، اگر ما در بخش های گوناگون روحیه جهادی داشته باشیم؛ یعنی کار را برای خدا با جدیت و به صورت خستگی ناپذیر انجام دهیم، نه فقط به عنوان اسقاط تکلیف، بلاشک این حرکت پیش خواهد رفت.[ روزنامه ایران، 15/1/1390، ش 4657، ص 24] ☘️ مشارکت در تولید وظیفه دوم خانواده در اقتصاد مقاومتی، مشارکت در تولید است. خانواده با بازارهای مختلفی از جمله بازار کار و سرمایه در ارتباط است. برخی از اعضای خانواده در بازار کار می کنند و دستمزد یا حقوق دریافت می کنند. برخی دیگر، سرمایه خود را در بازار به کار می گیرند و سود کسب می کنند. پول به دست آمده از بازار کار و سرمایه، درآمد خانواده را تشکیل می دهد. بخشی از این درآمدها، صرف خرید کالاها و خدمات مصرفی خانواده و بخش دیگر پس انداز می شود که خانواده می تواند با این پس اندازها و به شیوه های گوناگون، در تولید ملی جامعه نقش داشته باشد. ☘️ مدیریت مصرف در مدیریت مصرف، به رابطه و نوع رفتار خانواده با منابع و اموال تحت اختیارش توجه می شود. از آنجا که شیوه های مدیریت مصرف در خانواده می تواند در الگوی مصرف ملی مؤثر باشد، برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، خانواده باید در باورها و رفتارهای مصرفی خود تجدید نظر و مصرف خود را در چارچوب تولیدات داخلی و نظام اقتصادی اسلام تنظیم کند. ☘️تربیت نیروهای ارزشی امروزه تئوری سرمایه انسانی در برابر سرمایه فیزیکی، مورد توجه اقتصاددانان و جامعه شناسان است. در این تئوری، سرمایه های انسانی با ارزش تر از دارایی ها و منابع طبیعی و ذخایر زمینی به شمار می آیند. هرچه روی انسان ها سرمایه گذاری شود، رشد و توسعه جامعه افزون خواهد شد. ازاین رو، نگرش و مهارت به ویژه تدیّن افراد، میتواند ظرفیت های تولیدی جامعه را ارتقا بخشد و در نتیجه، رشد و توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تسهیل و تسریع کند و آثار مطلوب خود را در سطح خرد (خانواده) و کلان (جامعه) نشان دهد. در سطح خرد می تواند بازدهی خصوصی افراد را افزایش دهد و در سطح کلان باعث رشد و توسعه همه جانبه کشور شود. مقام معظم رهبری در این باره می فرماید: عزیزان من، این را همه بدانید، تدیّن جامعه، تدیّن جوانان ما، در امور دنیایی هم به ملت و به جامعه کمک می کند. خیال نکنید که متدین شدن جوانان، اثرش فقط در روز اعتکاف در مساجد یا در شب های جمعه و در دعای کمیل است. اگر یک ملت جوانانش متدین باشند، از هرزگی دور خواهند شد، از اعتیاد دور خواهد شد، از چیزهایی که جوانان را زمین گیر می کند، دور خواهند شد. استعداد آنها به کار می افتد، کار می کنند، تلاش می کنند، در زمینه علم، در زمینه فعالیت های اجتماعی، در زمینه فعالیت های سیاسی کشور، پیشرفت می کنند و در اقتصاد همین جور، روحیه معنویت و تدیّن نقش بسیار مهمی دارد. [روزنامه ایران، 15/1/1390، ش 4757، ص 24] 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: آیت الله حسین مظاهری "اهمیت فقه معاملات" کار و تلاش آنقدر مقدس است که خداوند در قرآن تأکید فراوانی نسبت به آن کرده است. کار توزیعی این است که کاری را که عده‌ای تولید می‌کنند،‌ عده‌ای دیگر باید آن را توزیع کنند. یکی از کارهای مهم امیر المؤمنین (ع) در زمان حکومت نظارت بر بازار بود و هر روز صبح در بازار حضور داشتند. اهل بیت (ع) برای اینکه تجار و کسبه مسائل شرعی را بدانند، خیلی پافشاری داشتند. فقها و مراجع در خصوص معاملات مسائل بسیاری مطرح کرده‌اند. بازار از قدیم الایام تقدس خاصی داشت. صبح‌ها اول وقت می‌رفتند نزد مجتهدی و درسی از معاملات فرا می‌گرفتند. یک اصل مهم در تجارت تک نرخی بودن قیمت اجناس است و این قاعده چه در جزئی فروشی است و چه در عمده فروشی. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🎊 23ربیع الاول سالروز ورود سلام الله علیها به شهر قم در سال ۲۰۱ قمری. ❇️ در تحلیل این حادثه‌ی تاریخی فرموده‌اند: ⭕️بدون تردید نقش (سلام اللَّه علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. ☀️ این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) ☀️ و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر و در طول مسیر در میان مردم ☀️ و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد ☀️ و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. ۸۹/۷/۲۹ 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 50 موضوع: 🌷نقش تکرار آموخته‏ ها در فرایند تحصیل / قسمت دوم🌷 فوائد مرور تکرار و دوره مطالب چند اثر مهم دارد: الف) فهم عمیق محتوا: تسلط بر محتوا و فهم عمیق مباحث علمی جز در سایه مراجعه مکرر امکان‏پذیر نیست. برای توصیف یک خیابان باید چند بار در آن قدم بگذاریم و جزئیات و کلیات آن را به دقت مرور کنیم؛ برای اشراف و احاطه بر یک کتاب هم لازم است چند بار آن را مطالعه نماییم. این انتظار که مباحث یک کتابِ علمی ـ که هیچ‌گونه سابقه‏ای برای ما نداشته ـ یکباره به فضای ذهن ما منتقل شود از ابتدا نابجا است و با واقعیت ساختار ذهنی ما سازگار نیست. به همین جهت است که تا هنگامی که چند بار بحث را دوره نکنیم توانایی «دفاع جدی از آن» یا «ارائه دقیق آن» را نداریم. با مرور مطالب یک کتاب، آرام آرام از جزئیات، عبارت‏پردازی‏ها، توضیحات افزوده، مثال‏ها، شواهد و بحث‏های غیرمؤثر فاصله می‏گیریم و افق دید ما نسبت به محتوا بالاتر و زاویه نگاه، گسترده‏تر می‏گردد و پیام‏های پراکنده کتاب به وحدت می‏رسد. هرگاه شهر را از فراز بامی بلند یا درون هواپیما مشاهده کنیم نسبت‏ها و روابطی را کشف می‏نماییم که از درون شهر دریافت آنها بسیار دشوار است؛ مثلاً می‏یابیم خیابان الف بر فلان خیابان عمود است و با کوچه دیگر موازی، مسجد شهر در شمال و مدرسه در جنوب قرار دارد، وسعت پارک چند مرتبه کمتر از وسعت دانشگاه است، ترافیک در کدام میدان مشکل‏ساز شده و.. . درک این پدیده‏ها پس از چشم‏پوشی از جزئیات است و در عین حال آشنایی کامل با شهر، وابسته به این آگاهی‏هاست و وحدت شهر این گونه قابل درک است. از این‏رو برای فهم بهتر یک کتاب مناسب است آن را خلاصه نماییم و برای تلخیص کتاب ناگزیر باید آن را چند بار مرور نمود. اگر خلاصه تهیه شده نیز چند بار مطالعه شود فرایند آموزش بسیار غنا می‏یابد. کتب درسی، از آنجا که جزء به جزء و پراکنده تدریس می‏شوند بیش از کتاب‏های دیگر محتاج تکرار و مرورند. رشته انسجام مطالبی که در جلسات متعدد ارائه شده تنها با تأمل و نگاه مجدد کشف می‏شود. می‏توان ادعا کرد شاگرد هر چقدر تلاش کند مطلب هر درس را به اندازه استاد نمی‏فهمد، زیرا استاد روابط این بحث را با بحث‏های دیگر به خوبی می‏بیند ولی شاگرد این درس را بدون پیوند با مطالب دیگر می‏نگرد. به همین جهت توصیه شده قبل از مطالعه کتاب در آغاز، فهرست آن به طور کامل ملاحظه و سپس متن کتاب یک بار به سرعت و بار دیگر به دقت مطالعه شود تا احاطه بر کلیت مباحث نیز به دست‌اید. از باب مثال می‏توان احاطه بر یک علم را به پیدایش یک بنای چند طبقه تشبیه نمود. برای ایجاد یک ساختمان ابتدا اسکلت فلزی آن را از طبقة اول تا آخر فراهم می‏نمایند سپس از طبقه اول تا آخر سقف و دیوار می‏زنند. آن‏گاه از طبقه اول تا آخر به سفیدکاری می‏پردازند و مراحل بعدی نقاشی، سیم‏کشی، لوله‏کشی و.. . انجام می‏گیرد و این تصور که با ساختن هر دیوار آن را گچکاری و نقاشی نماییم و سپس به ساختن دیوار دیگر مشغول شویم بیشتر به فکاهه شبیه است. همین مسئله در تحصیل دانش‌ها نیز وجود دارد و به همین سبب، آموزش هر علم در چند حلقه متوالی از اجمال به تفصیل انجام می‏شود. مثلاً کتاب اول در علم فیزیک به ذکر جزئیات و مطالب دقیق نمی‏پردازد ولی در کتب بعدی هر بحث، فربه‏تر و کامل‏تر عرضه می‏شود. ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سلام ما به فاطمه معصومه سلام الله علیها معصومه ای که... 🔹بیانات کمتر شنیده شده از آیت الله طالقانی در وصف عظمت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و شهر مقدس قم 🌷 @nedaye_tahzib
✅سوره مبارکه ، صفحه284، آیات 18تا 27 🗓1399/08/20 🌸 @nedaye_tahzib
284.mp3
503.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه284 🗓1399/08/20 🌸@nedaye_tahzib
210.pdf
109.6K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ عوامل غفلت و دوری از یاد خدا ✏️2. هم‌نشینی با غافلان 🗓1399/08/20 🌸 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: از منظر قرآن 🎤توسط استاد: ✅ امر به جهاد در سبک زندگی اسلامی بر اساس سوره مبارکه عادیات 📑قسمت بیستم و هفتم 🗓1399/08/20 🌸 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی در نماز، نماز اول وقت شماره15 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🔹تربیت دینی فرزندان / بهره‌گیری از نیروی محبت👇🏿👇🏿🔹 شماره 2 نقش «محبت» را نمی توان نادیده گرفت. عشق و علاقه، هم قوام بخش زندگی است، هم جهت دهندۀ تلاش ها و هم ایجادکنندۀ انگیزه و رغبت. هم دربزرگ سالان چنین است، هم در جوانان و کودکان. ازاین رو، در تربیت دینی کودکان می توان با معرفی الگوهای شایسته، هم حسّ قهرمان دوستی و الگوگرایی آنان را تأمین کرد و هم به طور غیرمستقیم آنان را در مسیر ارزش های اخلاقی و کمالات انسانی قرار داد. یکی از این مجموعه الگوها و قهرمان ها اهل بیت اند. خاندان پاک پیامبر چرا نباید به صورت الگو و نمونه در جهات علمی، اخلاقی، سیاسی، عاطفی، جهاد، صبر، ایثار و نوع دوستی، برای بچه های ما مطرح باشند؟ مگر از قهرمان های دیگر چه کم دارند؟ حضرت رسول صلی الله علیه واله در کلامی توصیه فرموده اند که فرزندانتان را با محبّت من و محبت خاندان من و با عشق به قرآن، تربیت و ادب کنید: «اَدبّوا أولادَکم عَلی حُبّی و حُبّ اهلِ بیتی وَ القرآنِ.»(احقاق الحق، ج18، ص498) در عمل به این سفارش نبوی چه کرده ایم؟ راه و روش آن چیست؟ چگونه می توان فرزندانی تربیت کرد که دوستدار خاندان رسالت و شیفتۀ اهل بیت باشند و از این دلدادگی و علاقه، در بهسازی اخلاقی و رفتاری خویش سود ببرند؟(در این زمینه به کتاب عشق برتر از جواد محدثی مراجعه کنید) باز هم حدیثی زیبا، این بار از امام صادق علیه السلام : «رحمت خدا بر کسی که ما را در نظر مردم محبوب گردانَد؛ نه آن که منفور سازد.» «رَحِم اللّهُ عَبدا حَبَّبَنا إلَی النّاس وَ لَمْ یبَّغِضُنا إلیهم.»(بحارالانوار، ج75، ص348) نقل کرده اند که هرکس با پیامبر خدا صلی الله علیه واله از روی معرفت و شناخت، نشست و برخاست می کرد، محبت وی در دلش می افتاد. این، نشان دهندۀ تأثیر معرفت در پیدایش محبت است. محبت، گاهی از مرحلۀ سطحی و ساده شروع می شود و به تدریج، عمیق تر و جدّی تر و ریشه دارتر و آگاهانه تر می شود. پس، باید اهل بیت علیهم السلام را به کودکان شناساند. گرچه نظام آموزشی و مدرسه و معلم و صداوسیما و مطبوعات و... این وظیفه را دارند، پدر و مادر هم بدون وظیفه نیستند. البته که شرط این توانایی بر شناساندن، شناختن است و هرچه والدین، شناخت بیشتری از اولیای الهی و خاندان عصمت داشته باشند، بهتر می توانند آن معرفت را منتقل سازند. (اقتباس از کتاب: تربیت دینی فرزندان؛ نویسنده جواد محدثی) 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🔹فرق تربیت دینی با غیر دین (قسمت اول)👇🏿👇🏿🔹 دین بیدار کننده اعماق درونی انسان است. دین چیزی را روی دوش انسان سوار نمی کند. دین حرکت زندگی انسان را سامان می دهد. حرکات و سکنات انسان را با ریتم خودش سامان میدهد و این ریتم آنقدر زیباست که انسان از قرار دادن خودش در اختیار دین لذت می برد. تربیت دینی یعنی انسان بگونه ای روی خودش و یا دیگران تاثیر بگذارد که دین برنامه ای برای خود شکوفایی داده است. بهار با درخت یک تربیت دینی می کند. کاری میکند سیب ها و شکوفه ها از دل درخت بیرون بیاید. ولی تربیت در غرب مثل برخوردی است که با درخت کریسمس می کنند. تو بیجا کردی که الان موقع جشن من است گل ندادی، من این گل را به تو آویزان می کنم و جبری در آن هست. دین یعنی خود شکوفایی و تربیت یعنی کمک به رشد انسانها و تربیت دینی یعنی کمک به خود شکوفایی انسان. اگر کسی غیر دینی عمل کرد، خودش را نشناخته و دارد دیگری می شود، دیگران میشود. تحمیل ها را می پذیرد و دیگر خودش نیست. ادامه دارد... 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-PoshtemoonGarme-128k.mp3
1.48M
تربیت فرزند / پشتمون گرمه پدر و مادری که می‌آیند تو خانه و می‌روند تو گرفتاری‌هایشان غرق می‌شوند و ناراحت هستند و چه بکنیم و آرامش‌شان به‌هم ریخته، تو خانه می‌خواهند راحت باشند دیگر، راحت ناراحتی‌ها را ابراز می‌کنند و درب داغون هستند، دارند بیانیه تو خانه صادر می‌کنند ایمان خبری نیست ها! اینها دارند بچۀ‌شان را بی‌ایمان می‌کنند. اگر شما واقعاً خدا داری، امام زمان داری، خب این مشکل جزو مشکلات حساب‌شده‌ای است که شاید به شما رسیده یک طرحی پشت سرش هست، حکمتی هست، برکت دیگری از جایی گشوده می‌شود. آرام باش. مگر شما بابا خودت صاحب نداری؟ چرا من صاحب دارم. پس چرا اینقدر به‌هم ریخته هستی؟ ما باید آرامش خودمان را همیشه حفظ بکنیم، بچه‌های ما باور نکنند اصلاً ماها به‌هم می‌ریزیم. برای چی به‌هم می‌ریزیم؟ ما که صاحب داریم، ما که اینقدر آقای مهربانی داریم. مجری: پشتمان گرم است. بله، همیشه این آرامش را داشته باشیم. خداوند متعال با ما هست، اصلاً ما را ول نمی‌کند. ما مال او هستیم؛ مگر می‌تواند ما را رها کند؟ رها نمی‌کند ما را. آن‌وقت ببینید یک انسانی که با خداست دیگر تنها نیست، دیگر وحشت‌زده نیست، دیگر نگران نیست، دیگر غمگین نیست. بعد بچه بالاخره سر در می‌آورد این آرامش ما برای چیه. به این شیوه ایمان را به بچه‌هایمان آموزش دادیم. با نشان دادن ثمرۀ ایمان، ایمان را آموزش دادیم. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 50 موضوع: 🌷نقش تکرار آموخته‏ ها در فرایند تحصیل /قسمت دوم🌷 فوائد مرور تکرار و دوره مطالب چند اثر مهم دارد: ب)یادسپاری مطالب: پس از درک کامل پیام، برای به خاطر نگهداشتن آن نیز باید آن را تکرار نمود و بدون تکرار، ثبت آموخته‏ها در ذهن امکان‏پذیر نیست. ج)ایجاد باور راسخ و تصدیق: تکرار و مرورِ یک گزاره، به تدریج آن را در ذهن، استوار نموده و اعتقاد راسخ به آن تولید می‏نماید. حتی مطالب غیرواقعی و بدون برهان را هم با مرور و تکرار می‏توان القا نمود. برای گسترش یک شایعه یا دروغ بزرگ کافی است آن را به بیان‏های مختلف تکرار نمود تا به صورت خبر متواتر تلقی شود. راز تأثیر تبلیغات بر اذهان نیز همین است. به جهت همین ویژگی توصیه می‏شود که در انتخاب مجاری سالم علمی و مباحث مطمئن نظری از ابتدا دقت کافی به عمل آوریم. هر کتابی را نخوانیم و به هر سخنی گوش نسپاریم. قال الباقرعلیه السلام: مَن أصغی إلی ناطقٍ فَقَد عَبَدَه فَإن کانَ الناطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَد عَبَد اللَّهَ وَ إن کانَ النّاطِقُ ینطِقُ عَن لِسانِ إبلیسِ فَقَد عَبَدَ إبلیسَ ( الکافي , جلد۶ , صفحه۴۳۴ ، الجزء السادس بَابُ اَلْغِنَاءِ ) هر کس به گوینده‏ای گوش فرا دهد و تمایل یابد او را پرستیده است پس اگر او از خدا سخن گوید خدا را پرستیده و اگر از زبان شیطان سخن گوید شیطان را پرستیده است. هر بار مطالعه، به تشکیل یک بنای علمی در صفحه ذهن ما یک قدم یاری می‏رساند و هیچ‏گاه اثر آن از بین نمی‏رود ـ هر چند به کلی فراموش شود ـ این مطالعه اگر به چند مشابه خود ضمیمه گردد، یک ساختار کامل علمی را تشکیل می‏دهد که به زودی فرو نمی‏ریزد و محو نمی‏شود. لذا نه می‏توان توقع داشت که با یک بار مطالعه به نتیجه کامل دست یابیم و نه شایسته است به بهانه اینکه مطالعه ما اثری ندارد، از آن چشم‏پوشی کنیم. هر بار مطالعه، فقط به اندازه یک بار مطالعه اثر دارد و نه بیشتر؛ اما اثر آن حتمی و مسلم است. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه285، آیات 28 تا 38 🗓1399/08/21 🌻 @nedaye_tahzib
285.mp3
488.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه285 🗓1399/08/21 🌻@nedaye_tahzib