فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای_کمیل
#میرداماد
يَا إِلٰهِى وَسَيِّدِى وَمَوْلاىَ وَمالِكَ رِقِّى، يَا مَنْ بِيَدِهِ نَاصِيَتِى، يَا عَلِيماً بِضُرِّى وَمَسْكَنَتِى، يَا خَبِيراً بِفَقْرِى وَفاقَتِى، يَا رَبِّ يَا رَبِّ يَا رَبِّ، أَسْأَلُكَ بِحَقِّكَ وَقُدْسِكَ وَأَعْظَمِ صِفاتِكَ وَأَسْمائِكَ، أَنْ تَجْعَلَ أَوْقاتِى مِنَ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ بِذِكْرِكَ مَعْمُورَةً، وَبِخِدْمَتِكَ مَوْصُولَةً؛ وَأَعْمالِى عِنْدَكَ مَقْبُولَةً، حَتَّىٰ تَكُونَ أَعْمالِى وَأَوْرادِى كُلُّها وِرْداً وَاحِداً، وَحالِى فِى خِدْمَتِكَ سَرْمَداً
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #اسراء، صفحه287، آیات 50 تا 58
🗓1399/08/23
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
213.pdf
98.3K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سیزدهم
✅ عاقبت دوری از یاد خدا
✏️1. گرفتاری به دوزخ
🗓1399/08/23
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#جمعه_های_مهدوی
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
می نشینم چو گدا بر سر راهت ای دوست
شاید افتد به من خسته نگاهت ای دوست
به امیدی که ببینم رخ زیبای تو را
می نشینم همه شب بر سر راهت ای دوست
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#جمعه_های_مهدوی
شماره 3
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اعتقادی (قسمت سوم)🌸
2.. شناخت امام، شرط اسلام واقعی
شیعه و سنّی به اتفاق از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده اند:
«و اَنّ من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ (1)
و هر آینه هر کس بمیرد و حال آنکه امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است.»
بر این اساس شناخت امام شرط اسلام است و اگر کسی بی شناخت امام بمیرد، گویا از اسلام بی بهره بوده است، هر چند مناسک و اعمال اسلام را انجام داده باشد.
«امامت» شاهراه بندگی خدا است و آن که در این صراط مستقیم قرار گرفته، کارها و اعمالش در مسیر درست، منطقی و عاقبت به خیری واقع شده است، وگرنه آن اعمال ره به جایی نبرده و کمالی برای او نخواهد آورد.
چنین تأکیدی بر شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نشان از آن دارد که معرفت امام کانون هویت اسلامی و امامت ستون اصلی خیمه دین مبین اسلام است که اعمال اسلامی وابسته به آن است و هر کس که امام را نشناخت، در حقیقت از راه راست و صراط مستقیم باز می-ماند.
در مکتب تشیّع، امام هویت بخش است و معرفت به او مبنایی استوار است؛ به طوری که انسان را از جامعه جاهلی و فرهنگ جاهلی دور می سازد.
پی نوشت:
1- کمال الدین و تمام النعمه، ج2، ص 409، ح 9 و قریب به این مضمون ر.ک: صحیح بخاری، ج5، ص 13؛ صحیح مسلم، ج 6، ص 21و 22، شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 9، ص 155؛ مسند ابی داوود، ص 259؛ حلیه الاولیاء، ج 3، ص 244؛ مستدرک حاکم نیشابوری، ج 1، ص 77؛ قندوزی، ینابیع الموده، ص 117
ادامه دارد...
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
#جمعه_های_مهدوی
خورشید
هر شب، منتظرِ طلوعِ خورشیدِ فردا هستیم؛ اما معناي انتظار خورشید، آن نیست که تا صبح در تاریکی به سر ببریم، بلکه تا آمدن خورشید، هر کس اتاق خود را روشن می کند. یا در زمستان، منتظر فرا رسیدن بهار هستیم؛ ولی معنایش این نیست که در طول زمستان از سرما بلرزیم و اتاق خود را گرم نکنیم.
امام زمان(عج) در زمان غیبت همانند خورشید پشت ابر است و ما منتظران دیدار خورشیدیم؛ اما این بدان معنا نیست که دست روي دست بگذاریم و هیچ کاري نکنیم، بلکه در زمان غیبت امام زمان(عج) باید به مقدار توان خود با ظلم مبارزه کنیم و در پی اصلاح خود و جامعه برآییم.
در روایت می خوانیم:
أَفضلُ الأعمالِ إنتِظارُ الفَرَج؛ بهترینِ اعمال، انتظار فرج [حضرت مهدي(عج)] است.
همان طو رکه می دانید افضل حالات و افکار نیست، بلکه افضل اعمال است. بنابراین انتظار یک عمل ساده و بی روح نیست؛ کسی که منتظر مهمان است، آرام نمی نشیند و خانه را براي آمدن مهمان آماده می کند. بنابراین آمادگی براي ظهور، با خودسازي، امر به معروف، دعوت به حق و آگاه سازي دیگران از وظایفی ممکن خواهد شد که در دوران غیبت امام زمان(عج) دارند.
#مهدویت
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا حضرت مهدی علیهالسلام به نامی که از ماده «قیام» گرفته شده خوانده میشوند؟
🔹بهداشت، امنیت، توزیع ثروت، عقل و فهم و نیز ایمان مردم پس از ظهور چگونه خواهد بود؟
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
t.me/motahari_ir
#ندای_تهذیب
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
🤲 عبد گنه کارت دلش بی قراره
بنده ات بغیر از تو کسی را نداره
عمر داره میشه تباه خدایا ببخش
خستم از بار گناه خدایا ببخش
🌼 @nedaye_tahzib
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #اسراء، صفحه288، آیات 59 تا 66
🗓1399/08/24
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
214.pdf
132.1K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهارده
✅ عاقبت دوری از یاد خدا
✏️2. زندگی سخت و فراموش شدن در آخرت
🗓1399/08/24
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#شنبه_های_قرآنی
🌺بهرهمندی از سفره قرآن🌺
امام خمینی (قدس سره)
قرآن يك سفرهاى است كه خدا پهن كرده براى همه بشر، يك سفره پهنى است، هركه به اندازه اشتهايش از آن مىتواند استفاده كند؛ اگر مريض نباشد كه بىاشتها بشود. #امراض_قلبيه آدم را بىاشتها مىكند. اگر مريض نباشد و اشتهاى قلبىاش باشد، از قرآن استفاده مىكند. [قرآن] يك سفره پهنى است كه همه از آن استفاده مىكنند؛ مثل اين كه دنيا هم يك سفره پهنى است كه همه استفاده مىكنند: يكى علفش را از آن استفاده مىكند، يكى ميوه را از آن استفاده مىكند، يكى مسائل ديگر را استفاده مىكند. از همين دنيا، هر كس يك طور استفاده دارد، انسان يك طور استفاده دارد، حيوان يك طور، انسان در مقام حيوانيت يك طور، [و] هرچه بالاتر برود از اين سفره پهن الهى كه عبارت از وجود است، [بيشتر] استفاده مىكند. قرآن هم اينطورى است، يك سفره پهنى است براى همه، هر كس به اندازه آن اشتهايى كه دارد و آن راهى كه پيدا بكند به قرآن، استفاده مىكند. استفاده اعلايش را آن مىكند كه برايش نازل شده: «إِنَّما يَعْرِفُ الْقُرْآن مَنْ خُوطِبَ بِهِ» . آن استفاده اعلا مال اوست، لكن نبايد ما مأيوس بشويم. بايد ما هم از اين سفره بهرهاى برداريم، و اولش اين است كه خيال نكنيم كه غير از اين مسائل طبيعى چيز ديگرى نيست در كار، و قرآن آمده است براى اين كه مسائل اجتماعى را بگويد و مسائل طبيعى را بگويد و براى زندگى آمده، زندگى دنيا
(منبع: تفسيرسورهحمد ؛ ص97)
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸قرآن در سیره علما، شماره 13
#قرآن_در_سیره_علما
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
#شنبه_های_قرآنی
🌺قرآن فصل الخطاب اختلافات🌺
اِنَّ هذَا الْقُرْانَ یَقُصُّ عَلی بَنی اِسْرائِیلَ اَکْثَرَ الَّذی هُمْ فیهِ یَخْتَلِفُونَ
این قرآن اکثرچیزهایی را که بنی اسرائیل در آن اختلاف دارند برای آن ها بیان می کند.(76 / نمل)
بنی اسرائیل در مسایل زیادی با هم اختلاف داشتند ، در مورد « مریم » و « عیسی » و در مورد پیامبری که بشارتش در تورات داده شده و این که او چه کسی است ؟ و هم چنین در بسیاری از احکام دینی و مذهبی با یکدیگر اختلافاتی داشتند قرآن آمد و دراین زمینه حق مطلب را ادا کرد و گفت مسیح خودش با صراحت خود را معرفی کرده که من بنده خدایم ، او کتاب آسمانی به من داده و مرا پیامبر قرار داده است : « قالَ اِنّی عَبْدُاللّهِ اتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنی نَبِیّا » . ( 30 / مریم)
و نیز روشن ساخت که مسیح ، تنها از مادر و بدون پدر تولد یافته و این امر محالی نیست ، چرا که خداوند آدم را بدون پدر و مادر و تنها از خاک آفرید « اِنَّ مَثَلَ عیسی عِنْدَاللّهِ کَمَثَلِ ادَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ » .(59 / آل عمران)
و در مورد پیامبری که اوصافش در تورات آمده آن را به روشنی بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله منطبق می داند چرا که بر هیچ کس همچون او منطبق نمی شود .
به هرحال یکی از رسالت های قرآن مبارزه با اختلافاتی است که به خاطر آمیخته شدن « خرافات » با « حقایق تعلیمات انبیاء » به وجود آمده بود و هر پیامبری وظیفه دارد که به اختلافات ناشی از تحریف ها و آمیختن حق و باطل پایان دهد و چون چنین کاری از یک فرد درس نخوانده برخاسته از محیط جهل ممکن نیست روشن می شود که از سوی خدا است .
وَ اِنَّهُ لَهُدیً وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنینَ و مایه هدایت و رحمت برای مؤمنان است .(77 / نمل )
آری هدایت و رحمت است از نظر اختلاف زدایی و مبارزه با خرافات.
هدایت و رحمت است از این جهت که هم راه را نشان می دهد و هم طرز پیمودن راه را .
و ذکر « مُؤْمِنین » در این جابه خصوص ، به خاطر آن است که تامرحله ای ازایمان یعنی آمادگی برای پذیرش حق و تسلیم در برابر پروردگار در انسان نباشد از این منبع پرفیض الهی بهره نخواهد برد .
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
Mix201114131112.mp3
2.14M
#کلیپ_صوتی #ندای_تهذیب
🎙سخنران: حاج آقا #عالی
🔖 ادب و احترام به قرآن 🔖
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🌱 🍃 🥀
🥀 🍂 🌱
🍂🥀
🍂
آ.🎋.
آ.🍁.🍃 ﷽
آ.🌾.
,🕌 ۲۴ آبان سالروز نکوداشت مرحوم علامه طباطبایی(ره) 🔰
✍️علامه سیدمحمد حسین طباطبایی(ره) در سال ۱۳۶۰ش رحلت کرد. او صاحب تفسیر ارزشمند المیزان بود که مهمترین ویژگیهای ایشان عبارتند از:
۱- زندگی قرآنی داشت و خود را وقف تفسیر قرآن کریم کرد و۲۰جلد تفسیرالمیزان ماندگار را به جهان عرضه کرد که افتخار شیعه است.
۲- علاقمند و خادم أهلبیت(علیهم السلام) و احادیث آنها بود که نمونه آن را در تفسیر روایی ایشان و نیز سنن النبی و شرح بحار الانوار میتوان دید.
۳- روحیه اخلاقی و عرفانی ایشان و کتب و اشعار او در این زمینه آموزنده است:
رشتهای بر گردنم افکنده دوست
میکشد هرجا که خاطر خواه اوست.
۴_تفکر منطقی و تسلط فلسفی ایشان که در آثار او نمایان است مثل روش رئالیسم و بدایةالحکمة و نهایة الحکمة.
۵- دفاع جانانه از اسلام و قرآن و اهلبیت(ع) و شیعه در برابر شبهات مخالفان.
6- زندگی ساده و فقیرانه ایشان همراه با عزت نفس(برای آشنایی بیشتر با ایشان خواندن کتاب مهر تابان مناسب است).
☘️ 🌱 رضوان الهی قرین او و راهش پر رهرو باد؛🔆 🌷
✨ خداوند به ما و طلاب و اساتید توفیق دهد از این الگوی علمی ومعنوی استفاده بیشتر کنیم ☘️ 🌼
✍️محمد علی رضایی اصفهانی
24/08/99
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 علامه طباطبایی(ره)
مردی که صد سال بعد به ارزش او پی میبرند
🔹۲۴ آبانماه، سالروز رحلت مفسر کبیر قرآن
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 53
موضوع: 🌷پرداختن به راهکارهای تربیتی به جای برخوردهای حقوقی / قسمت سوم / ایجاد میدان اختیار و فضای رشد🌷
قانونگذاری نوعی اعمال ولایت است و مسئولان نظام آموزشی بر دانشآموزان به نوعی ولایت دارند؛ اما باید توجه کرد که اعمال کامل و دائم حق ولایت، در درازمدت تحملشکن و طغیانآفرین است. هرگاه ولی از تمام حق ولایت خویش بهره گیرد، متولی را به سرکشی واداشته است. پدر بر فرزند خویش ولایت دارد، اما اگر در جزئیات برنامة زندگی او از این حق بهره گیرد و دائماً او را محدود کند، فرزند از ولایت او سر باز میزند. پدر و مادر، باید ضمن محدود کردن دایره رفتارهای فرزند، میدان اختیاری نیز برای او قرار دهند. این میدان اختیار علاوه بر تحملپذیر کردن آن محدودیتها، موجب رشد و سازندگی شخصیت فرزند است.
در محیط جبر، حرکت بیمعنا است. آزمایش و تکلیف نیست، و هرگاه چنین باشد، «رشد» هم نیست. انسان در فضای اختیار، آزادانه و از روی اراده، خوب را بر بد ترجیح میدهد؛ اگر چه امکان اشتباه نیز برای او وجود دارد، ولی این اشتباهِ احتمالی، هزینه رشد او است.
اقدام مسئولان مدارس حوزه به هدف رشد طلاب است و از آنجا که در سرزمین جبر، «رشد» امکانپذیر نیست، شایسته است «قانون» فضای جولان ارادی طلاب را تا اندازهای تأمین کند. هرگاه غیبت طلبه به قطع شدن شاهرگ معیشتی او پیوند داشته باشد، طلبه در شرایط جبر قرار گرفته است و حضور جبری او در کلاس درس، فاقد ارزش اخلاقی است؛ بدین ترتیب حوزه که بستر گسترش ارزشهای اخلاقی است، به خاطر یک دغدغه درجه دو، از مهمترین کارکرد خود فاصله میگیرد. این جبر فراهم آمده نیز قابلیت استمرار ندارد. به هر حال طلبه پس از 6 سال تحصیل تحت برنامه، به فضای باز سطح 2 پای میگذارد و از قید و بند و تحمیل و تکلیف رها میگردد. اگر روح التزام از درون جان طلبه نجوشیده باشد در آنجا نیز نیاز به قوة قهریه دارد و نبود این قوة قاهره باید به افت تحصیلی و نابسامانی علمی او منتهی شود. اما اگر در این دوره با حمایت تربیتی مربیان به استقلال درونی لازم برای انجام وظیفه رسیده و گوهر احساس مسئولیت را دست آورده باشد پس از آن تا پایان عمر به زبان حال ثناگوی آن مربی است.
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com