🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 16
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
4.. پرهیز از مواضع تهمت (قسمت دوم) / آبروی شخصی و آبروی صنفی
حفظ آبرو خصوصا برای روحانی دو مصداق دارد:
آبروی شخصی و آبروی صنفی.
یعنی طلبه هم باید از شخصیت حقیقی خود در جامعه پاسداری كند و هم شخصیت حقوقی و اعتبار صنفی خویش را نگاه دارد.
كار زشتی كه طلبه مرتكب شود، علاوه بر اینكه آبروی شخصی او را از میان میبرد، به تنزل جایگاه روحانیت در میان مردم میانجامد و ارزش و اعتبار حاصل از صدها سال مجاهدت، صداقت و خدمت عالمان ربانی را مخدوش میكند.
برای از بین بردن ارج و منزلت روحانیت هیچ راهی بهتر از بیقیدی و بیمبالاتی خود روحانیان وجود ندارد. ضربهای كه از این بیتوجهیها به روحانیت وارد میشود، بسیار كارآتر و از بین برندهتر از ضربه دشمنان آشكار است:
«روحانیون كه نماینده رسول خدا و امام زمان (عج) هستند در بین مردم، اگر خدای نخواسته، از یكیشان یك چیزی صادر بشود كه برخلاف اسلام باشد، اینطور نیست كه فقط خودش را از بین برده، این حیثیت روحانیت را لكهدار كرده. این یك وظیفه بزرگی به عهدهاش هست. روحانی همچو نیست كه اگر یك خلافی بكند، بگویند كه زید این خلاف را كرده. خلاف روحانی، به اندازهای كه سعه شعاع نفوذش هست، خطایش خطای بزرگ هست. خطایی است كه عفوش در درگاه خدا بسیار مشكل است. برای اینكه این نماینده، یعنی مدعی نمایندگی از طرف امام زمان (عج) و اسلام دارد. نماینده امام زمان، اگر خدای نخواسته یك قدمی كج بگذارد، این اسباب این میشود كه مردم به روحانیت بدبین بشوند. بدبین شدن به روحانیت و شكست روحانیت، شكست اسلام است. آنكه حفظ كرده است تا حالا اسلام را، این طبقه بودند. و اگر در این طبقه شخصی، اشخاصی پیدا بشوند كه برخلاف مصالح اسلام خدای نخواسته عمل بكند، جرمی است كه از آدمكشی بدتر است. جرمی است از همه معاصی بدتر. برای اینكه جرم صادر میشود از كسی كه آبروی روحانیت را از بین میبرد. مردم را؛ آنهایی كه غافل هستند از اسلام، گاهی وقتها برمیگرداند. چنانچه عالِم فاسد بشود، عالَم فاسد میشود. برای اینكه عالِم ـ به حسب ظاهر ـ نماینده امام است. و اگر خدای نخواسته یك فسادی در او پیدا بشود، فاسد بشود، قشرهای ملت را فاسد میكند. گاهی عالَم را فاسد میكند. و از آن طرف اگر صالح باشد، صالح میكند قشرهای ملت را. صالح میكند عالَم را (صحیفه امام، ج 11، ص 250.)»
مبادا خدای نخواسته به واسطه بعض از اعمالی كه از بعض از این روحانیون و معممین صادر میشود، ... یك وقت یك سستی در روحانیت پیدا بشود. از آن زی روحانیت و زی طلبگی اگر ما خارج بشویم، اگر از آن زی كه مشایخ ما در طول تاریخ داشتهاند و ائمه هدی علیهمالسلام داشتهاند، ما اگر خارج بشویم، خوف این است كه یك شكستی به روحانیت بخورد، و شكست به روحانیت شكست به اسلام است. اسلام با استثنای روحانیت محال است كه به حركت خودش ادامه بدهد. اینهایند كه اسلام را معرفی میكنند و به پیش میبرند و از اول هم همینطور بوده.
اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته، توجه به مادیات بكنیم، در صورتی كه خودمان را با اسم روحانی معرفی میكنیم، این ممكن است منتهی شود به اینكه روحانیت شكست بخورد (همان، ج 18، ص 12ـ13).
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه320، آیات 114 تا 125
🗓1399/09/26
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل
🔸موضوع: نماز شب، مایه استواری
#قنوت_دل #نماز_شب
شماره ۱6
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره ۱3
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق🌷
اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق / قسمت اول👇👇👇
آیا تهذیب نفس و بدست آوردن فضائل اخلاقی در اجتماع، بهتر ممکن است یا در گوشه گیری و انزوا؟ این سؤالی است که بسیاری از خود می کنند.
عده ای معتقدند انسان هرچه منزوی تر باشد از نظر اخلاقی سالمتر خواهد بود، زیرا بسیاری از انحرافات و رذائل اخلاقی و یا اکثر آنها هنگام برخورد با دیگران بروز می کند. حسد، تکبر، دروغ، غیبت، بهتان، ریا و کینه توزی و امثال اینها همه بر اثر آمیزش با دیگران دامنگیر انسان می شود؛ کسی که با مردم سر و کار ندارد نه غیبت می کند و نه غیبت می شنود؛ نه به کسی حسد می ورزد و نه محسود دیگران می گردد؛ نه مبتلا به ریاکاری می شود و نه دروغ و نه کینه توزی و سوءظن پیدا می کند.
طرفداران انزوا و گوشه گیری که در میان آنها بعضی از علمای اخلاق و جمعی از زهّاد و عبّاد معروف دیده می شوند علاوه بر دلیل فوق دلائل دیگری هم بر فضیلت این عمل و تأثیر آن در بهبود اخلاق دارند.
آنها می گویند: انسان هنگام گوشه گیری بهتر می تواند عبادت خدا کند و با حضور قلب به درگاهش مناجات و راز و نیاز نماید؛ بهتر می تواند در اسرار آفرینش و در رشته های مختلف علوم تفکر و اندیشه کند و حقایق را از غیر آن تشخیص دهد؛ حبّ و بغضها و تشاجرها و جدال و مرائها که مانع از درک حقایق و واقعیات است در حال انزوا کمتر وجود دارد و لذا بسیاری از متفکران بزرگ در گوشه گیری و انزوا بسر می بردند.
علاوه بر این هنگام معاشرت و آمیزش با مردم، انسان غالباً با صحنه هایی روبه رو می گردد که برای او وظایف سنگینی ایجاد می نماید و بسیار می شود که انسان در انجام آن وظایف کوتاهی کرده و در نتیجه منحرف می گردد، مثلًا موقع معاشرت و زندگی در اجتماع غالباً با منکرات و خلافکاریها و ترک معروفهایی روبه رو می شویم که وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ایجاب می کند به مبارزه برخیزیم، در حالی که اطمینان نداریم همیشه وظیفه خود را در این قسمت انجام دهیم پس چه بهتر که انزوا را اختیار کرده و از زیر بار این مسؤولیتها رهایی یابیم!
از همه اینها گذشته در آیات و روایاتی مدح عزلت و گوشه گیری دیده می شود، به عنوان نمونه به چند آیه و روایت زیر توجه می کنیم.
1- (فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ اسْحقَ وَیَعْقُوبَ وَ کُلّاً جَعَلْنا نَبِیّاً)(سوره مریم( 19) آیه 49)
هنگامی که از آنان و آنچه غیر خدا می پرستیدند کناره گیری کرد، ما اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و هریک را پیامبری (بزرگ) قرار دادیم.
این آیه دلالت دارد که موهبت فرزندانی که پیامبر باشند به ابراهیم هنگام عزلت و کناره گیری بوده است.
2- (وَ اذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَما یَعْبُدُونَ الَّااللَّهَ فَأْوُوا الَی الْکَهْفِ یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ)(سوره کهف( 18) آیه 16)
و (به آنها گفتیم:) هنگامی که از آنان و آنچه جز خدا می پرستند کناره گیری کردید، به غار پناه برید، که پروردگارتان (سایه) رحمتش را بر شما می گستراند.
این آیه نیز دلالت دارد که اصحاب کهف پس از انزوا و گوشه گیری از اجتماع، مشمول لطف الهی شدند.
3- «قِیلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم: ایُّ النّاسِ افْضَلُ؟ قالَ: مُؤْمِنٌ مُجاهِدٌ بِنَفْسِهِ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ تَعالی قِیلَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: رَجُلٌ مُعْتَزِلٌ فِی شِعْبٍ مِنَ الشِّعابِ یَعْبُدُ رَبَّهُ وَیَدَعُ النّاسَ فِی شَرِّهِ»(فیض کاشانی، محجه البیضاء 4/ 9. راوی حدیث ابوسعید خدری است و در حواشی احیاء العلوم آمده:« این حدیث متفق علیه است».)
به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: چه کسی از همه مردم بالاتر است؟
فرمود: فرد باایمانی که با مال و جان خود در راه خدا جهاد می کند.
پرسیدند: پس از او چه کسی افضل است؟ فرمود: کسی که در درّه کوهی از مردم کناره گیری کرده خدا را پرستش می کند و مردم از شرّ او درامانند!.
این روایت نیز مقام انزوا و عزلت را بعد از مقام جهاد قرار داده و ستوده است.
4- در مصباح الشریعه از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده که فرمود:
«صاحِبُ الْعُزْلَهِ مُتَحَصِّنُ بِحِصْنِ اللَّهِ وَمُحْتَرِسٌ بِحَراسَتِهِ فَیا طُوبی
لِمَنْ تَفَرَّدَ بِهِ سِرّاً وَعَلانِیَهً»(مجلسی، بحار الانوار 70/ 110)
گوشه گیران در قلعه الهی و تحت حفاظت پروردگار می باشند، خوشا به حال آنها که در آشکار و نهان با خدایند.
ادامه دارد...
#زندگی_در_پرتو_اخلاق
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
6.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
#کلیپ_صوتی
سخنران: آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس
"صفات عاقل"
صفت عاقل به چه کسی اطلاق میشود که در آیه شریفه میفرماید: شما تعقل نکردید؟ مگر رسولان نیامدند و به شما اطلاع ندادند که چنین رزوی هست؟ چرا در معقولات تفکر نکردید؟
عاقل کسی است که اگر کسی جاهل بود و به او جسارتی کرد، از او میگذرد و ذهن خودش را به این چیزها مشغول نمیکند. مؤمن همه کس را از خودش بالاتر میداند اما عاقل کسی است که در فضائل انسانی بسیار پیشرو است و بسیار بهرهمند از اخلاق انسانی است. حلم، علم، گذشت، جوانها را اولاد خودش دانستن، تلقی بزرگان بر پدر بودن، همسالان را برادر خود دانستن، تواضع و کرنش نسبت به مادون خودش و ... از صفاتی است که در انسان عاقل فراوان است.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 17
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
5- پرهیز از تشبه به نااهلان (قسمت اول)
گروههای منحرف نشانههایی دارند. این نشانهها گاهی در لباس، زمانی در آرایش سر و صورت، گاهی در كلمات و اصطلاحات و زمانی در رفتارهایشان نمودار میگردد. پارهای از این نشانهها، با آگاهی و اختیار انتخاب شده و برخی دیگر، بدون توجه و به صورت تدریجی به یك گروه یا جریان، اختصاص یافته است. به عبارت دیگر، برخی از این نشانهها وضع تعیینی دارد و بعضی دیگر وضع تعینی. اگر لباس، رفتار یا كلامی به گروهی اختصاص داشته باشد، هر بار كه مشاهده شود، به صورت طبیعی آن گروه را به یاد خواهد آورد.
بدین ترتیب، استفاده از نمادهایی كه متعلق به فرهنگ باطل است، تبلیغ و تقویت آن فرهنگ و اعلام حیات و حضور آن در جامعه است. ما با استفاده از این نمادها، عضویت خود را در آن اندیشه و وفاداری خود را به آن اعلام میكنیم، سیاهی لشكر آن محسوب میشویم و از آنها به شمار میرویم.
حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنْهم؛
هركس به گروهی شبیه گردد، از آنها است.
(نهج البلاغة، حكمت 207؛ عوالی اللئالی، ج 1، ص 165 و كنزالعمال، ج 4، ص 287)
بهره گرفتن از یك نماد، پذیرش آن و ابراز مهر به او است و نشان از تولی دارد:
«وَمَن یتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُو مِنْهُمْ»؛
هركس از شما كه تحت ولایت آنها رود، از آنها است.
(مائده 5: آیه 51. )
انسان مؤمن، موظف است از مشابهت با نااهلان و منحرفان بپرهیزد. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله به امت خود سفارش میفرمودند:
وَلا تَشَبَّهوا بِالیهودِ؛
ظاهر خود را مانند قوم یهود مگردانید.
(من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 130)
امام صادق علیهالسلام لباسی را كه با عصفر رنگ شده بود دوست نمیداشت و میفرمود: لباس سرخ نپوشید كه آن زی قارون و رنگ بنیامیه است. (مستدرك الوسائل، ج 3، ص 250. )
بر این اساس، تغییری كه در تیپ ظاهری انسانها رخ میدهد، نشان از طوفانی درونی دارد كه بر زوایای افكار و امیال آنان اثر گذاشتهاست. لباس انسان در نگاه نخست شأنی از ظواهر اوست و جلوه بیرونی شخصیت او به شمار میرود؛ اما در نگاه دقیق، پیوندی ناگسستنی با باطن او دارد و پرده از واقعیات درون او برمیدارد.
با توجه به اهمیت نماد و توانایی فراوان آن در انتقال فرهنگ، تلاش برای «اظهار و ابراز شعایر»، «بزرگداشت آنها»، «محافظت از آنها» و «ایجاد و ابداع نمادهای جدید یا تكمیل نمادهای موجود»، یك ضرورت اجتماعی و فرهنگی است. «محافظت از نماد»، هم به معنای باقی نگاه داشتن ظاهر نماد و حضور مستمر آن در صحنه اجتماعی است و هم به معنای جلوگیری از تحریف آن و حفظ رابطه نماد با معنای اصیل آن. خداوند متعال میفرماید:
«وَ مَن یعَظِّمْ شَعَائرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ»؛
بزرگداشت شعایر الهی، نشانه تقوای قلب است.
(كافی، ج 4، ص 271)
همچنین میفرماید:
«یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَائرَ اللَّهِ»؛
ای اهل ایمان! حرمت شعایر الهی را نگاه دارید.
(مائده 5: آیه 2. )
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه321، آیات 126 تا 135
🗓1399/09/27
🌺 @nedaye_tahzib
🍃tahzib-howzeh.ir
242.pdf
118.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل_و_دو
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️در خواست صبر و استقامت در برابر دشمنان
🗓1399/09/27
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir