eitaa logo
ندای تهذیب
7.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
934 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه319، آیات 99 تا 113 🗓1399/09/25 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
319.mp3
444.4K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 319 🗓1399/09/25 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
240.pdf
133.7K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅برخی دعاهای قرآنی ✏️دعای جامع خردمندان 🗓1399/09/25 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🗂مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 📝موضوع: پرهیز از اسراف شماره 11 🌸 @nedaye_tahzib
🔹تربیت دینی فرزندان / والدین، الگوی رفتار👇🏿👇🏿🔹 شماره 6 🔅والدین، الگوی رفتار جوانان در سنین و موقعیتی اند که در رفتارشان دنبال «الگوهای بیرونی»اند: چه پدر و مادر باشد، چه معلم و مربی، چه برادر و خواهر بزرگ تر؛ چه چهره های محبوب و قهرمانان مطرح در جامعه. اگر بزرگ ترها از این بُعد الگویی خود غفلت کنند، چه بسا تأثیر مخرّب و منفی بر فرزندان خود بگذارند. اگر به آن توجه کنند، می توانند فضایل اخلاقی را در وجودشان نهادینه کنند و رشد دهند. 🌱آموزش عملی «احترام به بزرگ ترها» و مراعات ادب و احترام و حرف شنوی از پیش کِسوتان، وقتی از سوی والدین به وقوع پیوندد، فرزندانشان هم از آنان یاد می گیرند. هرچند ممکن است نحوۀ رفتار آنان برای نوجوانان و جوانان، چندان جاذبه ای نداشته باشد تا بخواهند تقلید و الگوبرداری کنند؛ اما اگر بناست که این خصلت و رفتار، در جایی نمود پیدا کند و جوانان با رفتارهای به خصوصی که «تجسّم فضیلت» است، آشنا شوند و تأثیر بپذیرند، ناچار در این گونه مواقع است که با چشم خود می بینند، آنچه در تعلیمات و تبلیغات می شنوند. به این حدیث زیبا توجه کنید: امام علی علیه السلام به والدین درزمینۀ نحوۀ برخورد خوب و احترام آمیز با بزرگ ترها و تأثیر آن بر نوجوانان و فرزندان، این گونه توصیه می کنند: «وَقِّروا کبارَکم، یوَقِّرْکم صِغارُکم.» (= به بزرگان خودتان احترام کنید، تا کوچک ترهای شما هم به شما احترام کنند. (غررالحکم، چاپ دانشگاه، ح10069.) اگر پدر و مادر، به نماز اول وقت و سرزدن به فامیل و رسیدگی به نیازهای بستگان محروم، مقیّد باشند، فرزندان را هم با فرهنگ اهتمام به نماز و صلۀرحم و احسان و انفاق، بار می آورند. اگر بزرگ ترها، در سخن گفتن، صداکردن، جواب دادن، درخواست کردن و... رعایت متانت و ادب کنند، ادب درگفتار و رفتار را هم می توانند عملاً به جوانان و فرزندان خود بیاموزند. از یاد نبریم که همۀ حرکات و سکنات ما، در شکل گیری شخصیت فرزندانمان مؤثر است. بکوشیم تا الگوی خوبی برای جوانانمان باشیم. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
Clip-Panahian-BeNamayeshBegzareed-128k.mp3
5M
به نمایش بگذارید! مثل صحنه تئاتر / مؤثرترین عاملی که می‌تواند بچه‌های ما را در خانه خوب بار بیاورد این است که والدین با همدیگر چه رفتاری داشته باشند. واقعاً والدین باید خانه را مثل سِن تئاتر ببینند و با همدیگر هماهنگ کنند پی‌اِس تهیه کنند یا طرحی برای نمایشنامه و با هم رفتاری را به نمایش بگذارند برای بچه‌ها که این بچه‌ها زندگی را و آینده را، آرمان‌ها را، انسانیت و اخلاق را توی این رفتار با همدیگری که می‌بینند از پدر و مادر یاد بگیرند و آموزش ببینند. تربیت بچه در مناسبات رابطۀ بین پدر و مادر صورت می‌گیرد. شما از هر کی ناراحت شدی کینه‌اش را به دل بگیری، از هر کی ناراحت شدی هر چی از دهانت درآمد بگویی، هر موقع دلت خواست قهر بکنی این بچه را من دیگر نمی‌توانم جمعش بکنم. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🌾مهمترین ویژگی تربیت دینی (قسمت چهارم) / تو باید خودت این مطلب را بگیری👇🏿👇🏿🌾 ما هدفمان این نیست که قانونمند زندگی کنیم، ما هدفمان این است که خوب زندگی کنیم تو زندگی باید خودت باشی. پیامبر اکرم آمده که به ما بگوید: خودت هستی. برو. مربیان جامعه باید به استعدادها توجه کنند نه به تشویق و تنبیه. به همین دلیل امامان و پیامبران ما از بهترین آدمها انتخاب میشوند. بعضی خانواده ها تنبیه بد ندارند ولی تشویق بد دارند. اگر کودک چهار ساله کار خوبی انجام داد، اگر زیاد تشویق بکنید، دفعه بعد خودش را تکرار می کند و خلاقیت جدید به خرج نمی دهد. دوباره ادای حرف قبلی را در می آورد تا مامان دوباره او را تشویق بکند. خلاقیت او را گرفته اید. ت شویق شیرین است و بچه را گیج میکند. بگذارید خلاقیت ادامه پیدا بکند. به خود بچه شخصیت بدهید نه به نمره کم و یا زیاد او. این استقلال را از چهارده سالگی به فرزندان باید بدهیم. از این سن شما باید با بچه مشورت بکنی. ما پانزده ساله را خیلی بچه می دانیم. در بیرون هم اگر بدی از کسی دیدیم در مقام تربیت، او را زود مجازات نکنیم. یک جوری به او منتقل بکنیم. در مسئله ی تربیت ما تربیت فکری هم داریم. یکی از نکاتی که در تربیت فکری هست این است که صریح نگویید. بگذارید خودش بگیرد. کلیدی ترین مباحث در قرآن مثل ولایت صریح گفته نشده است. اسم علی بن ابیطالب را در قرآن نیاورده است. می گوید: خودشان باید بفهمند. دین ما اهل اشاره است. فضا باید عوض بشود. در یکی از خاطرات پسر آقای بهجت از پدرشان می گفتند: پدر برای ما قصه و داستان تعریف می کردند و ما باید از قصه و داستان منظورشان را متوجه می شدیم. ایشان می گفتند: بعلت کهولت سن پدرم، من همراه ایشان در یک اتاق بودیم و من از ایشان نگهداری می کردم. روزی ایشان به من گفتند: فلان آیت الله پایش را جلوی فرزندش دراز نمی کرد و من فهمیدم که ایشان خجالت می کشند جلوی من پایشان را دراز کنند. و بعد از آن، بین اتاق پرده کشیدم. نمی گوید: پسرم بیرون برو. تو باید خودت این مطلب را بگیری و خودت متوجه بشوی. این تربیت دینی است. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 16 🌺1️⃣ شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 4.. پرهیز از مواضع تهمت (قسمت دوم) / آبروی شخصی و آبروی صنفی حفظ آبرو خصوصا برای روحانی دو مصداق دارد: آبروی شخصی و آبروی صنفی. یعنی طلبه هم باید از شخصیت حقیقی خود در جامعه پاسداری كند و هم شخصیت حقوقی و اعتبار صنفی خویش را نگاه دارد. كار زشتی كه طلبه مرتكب شود، علاوه بر این‏كه آبروی شخصی او را از میان می‏برد، به تنزل جایگاه روحانیت در میان مردم می‏انجامد و ارزش و اعتبار حاصل از صدها سال مجاهدت، صداقت و خدمت عالمان ربانی را مخدوش می‏كند. برای از بین بردن ارج و منزلت روحانیت هیچ راهی بهتر از بی‏قیدی و بی‏مبالاتی خود روحانیان وجود ندارد. ضربه‏ای كه از این بی‏توجهی‏ها به روحانیت وارد می‏شود، بسیار كارآتر و از بین برنده‏تر از ضربه دشمنان آشكار است: «روحانیون كه نماینده رسول خدا و امام زمان (عج) هستند در بین مردم، اگر خدای نخواسته، از یكی‏شان یك چیزی صادر بشود كه برخلاف اسلام باشد، این‏طور نیست كه فقط خودش را از بین برده، این حیثیت روحانیت را لكه‏دار كرده. این یك وظیفه بزرگی به عهده‏اش هست. روحانی همچو نیست كه اگر یك خلافی بكند، بگویند كه زید این خلاف را كرده. خلاف روحانی، به اندازه‏ای كه سعه شعاع نفوذش هست، خطایش خطای بزرگ هست. خطایی است كه عفوش در درگاه خدا بسیار مشكل است. برای این‏كه این نماینده، یعنی مدعی نمایندگی از طرف امام زمان (عج) و اسلام دارد. نماینده امام زمان، اگر خدای نخواسته یك قدمی كج بگذارد، این اسباب این می‏شود كه مردم به روحانیت بدبین بشوند. بدبین شدن به روحانیت و شكست روحانیت، شكست اسلام است. آن‏كه حفظ كرده است تا حالا اسلام را، این طبقه بودند. و اگر در این طبقه شخصی، اشخاصی پیدا بشوند كه برخلاف مصالح اسلام خدای نخواسته عمل بكند، جرمی است كه از آدم‏كشی بدتر است. جرمی است از همه معاصی بدتر. برای این‏كه جرم صادر می‏شود از كسی كه آبروی روحانیت را از بین می‏برد. مردم را؛ آنهایی كه غافل هستند از اسلام، گاهی وقت‏ها برمی‏گرداند. چنان‏چه عالِم فاسد بشود، عالَم فاسد می‏شود. برای این‏كه عالِم ـ به حسب ظاهر ـ نماینده امام است. و اگر خدای نخواسته یك فسادی در او پیدا بشود، فاسد بشود، قشرهای ملت را فاسد می‏كند. گاهی عالَم را فاسد می‏كند. و از آن طرف اگر صالح باشد، صالح می‏كند قشرهای ملت را. صالح می‏كند عالَم را (صحیفه امام، ج 11، ص 250.)» مبادا خدای نخواسته به واسطه بعض از اعمالی كه از بعض از این روحانیون و معممین صادر می‏شود، ... یك وقت یك سستی در روحانیت پیدا بشود. از آن زی روحانیت و زی طلبگی اگر ما خارج بشویم، اگر از آن زی كه مشایخ ما در طول تاریخ داشته‏اند و ائمه هدی علیهم‏السلام داشته‏اند، ما اگر خارج بشویم، خوف این است كه یك شكستی به روحانیت بخورد، و شكست به روحانیت شكست به اسلام است. اسلام با استثنای روحانیت محال است كه به حركت خودش ادامه بدهد. اینهایند كه اسلام را معرفی می‏كنند و به پیش می‏برند و از اول هم همین‏طور بوده. اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته، توجه به مادیات بكنیم، در صورتی كه خودمان را با اسم روحانی معرفی می‏كنیم، این ممكن است منتهی شود به این‏كه روحانیت شكست بخورد (همان، ج 18، ص 12ـ13). ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه320، آیات 114 تا 125 🗓1399/09/26 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
320.mp3
457.7K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 320 🗓1399/09/26 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل 🔸موضوع: نماز شب، مایه استواری شماره‌ ۱6 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
شماره ۱3 🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق🌷 اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق / قسمت اول👇👇👇 آیا تهذیب نفس و بدست آوردن فضائل اخلاقی در اجتماع، بهتر ممکن است یا در گوشه گیری و انزوا؟ این سؤالی است که بسیاری از خود می کنند. عده ای معتقدند انسان هرچه منزوی تر باشد از نظر اخلاقی سالمتر خواهد بود، زیرا بسیاری از انحرافات و رذائل اخلاقی و یا اکثر آنها هنگام برخورد با دیگران بروز می کند. حسد، تکبر، دروغ، غیبت، بهتان، ریا و کینه توزی و امثال اینها همه بر اثر آمیزش با دیگران دامنگیر انسان می شود؛ کسی که با مردم سر و کار ندارد نه غیبت می کند و نه غیبت می شنود؛ نه به کسی حسد می ورزد و نه محسود دیگران می گردد؛ نه مبتلا به ریاکاری می شود و نه دروغ و نه کینه توزی و سوءظن پیدا می کند. طرفداران انزوا و گوشه گیری که در میان آنها بعضی از علمای اخلاق و جمعی از زهّاد و عبّاد معروف دیده می شوند علاوه بر دلیل فوق دلائل دیگری هم بر فضیلت این عمل و تأثیر آن در بهبود اخلاق دارند. آنها می گویند: انسان هنگام گوشه گیری بهتر می تواند عبادت خدا کند و با حضور قلب به درگاهش مناجات و راز و نیاز نماید؛ بهتر می تواند در اسرار آفرینش و در رشته های مختلف علوم تفکر و اندیشه کند و حقایق را از غیر آن تشخیص دهد؛ حبّ و بغضها و تشاجرها و جدال و مرائها که مانع از درک حقایق و واقعیات است در حال انزوا کمتر وجود دارد و لذا بسیاری از متفکران بزرگ در گوشه گیری و انزوا بسر می بردند. علاوه بر این هنگام معاشرت و آمیزش با مردم، انسان غالباً با صحنه هایی روبه رو می گردد که برای او وظایف سنگینی ایجاد می نماید و بسیار می شود که انسان در انجام آن وظایف کوتاهی کرده و در نتیجه منحرف می گردد، مثلًا موقع معاشرت و زندگی در اجتماع غالباً با منکرات و خلافکاریها و ترک معروفهایی روبه رو می شویم که وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ایجاب می کند به مبارزه برخیزیم، در حالی که اطمینان نداریم همیشه وظیفه خود را در این قسمت انجام دهیم پس چه بهتر که انزوا را اختیار کرده و از زیر بار این مسؤولیتها رهایی یابیم! از همه اینها گذشته در آیات و روایاتی مدح عزلت و گوشه گیری دیده می شود، به عنوان نمونه به چند آیه و روایت زیر توجه می کنیم. 1- (فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ اسْحقَ وَیَعْقُوبَ وَ کُلّاً جَعَلْنا نَبِیّاً)(سوره مریم( 19) آیه 49) هنگامی که از آنان و آنچه غیر خدا می پرستیدند کناره گیری کرد، ما اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و هریک را پیامبری (بزرگ) قرار دادیم. این آیه دلالت دارد که موهبت فرزندانی که پیامبر باشند به ابراهیم هنگام عزلت و کناره گیری بوده است. 2- (وَ اذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَما یَعْبُدُونَ الَّااللَّهَ فَأْوُوا الَی الْکَهْفِ یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ)(سوره کهف( 18) آیه 16) و (به آنها گفتیم:) هنگامی که از آنان و آنچه جز خدا می پرستند کناره گیری کردید، به غار پناه برید، که پروردگارتان (سایه) رحمتش را بر شما می گستراند. این آیه نیز دلالت دارد که اصحاب کهف پس از انزوا و گوشه گیری از اجتماع، مشمول لطف الهی شدند. 3- «قِیلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم: ایُّ النّاسِ افْضَلُ؟ قالَ: مُؤْمِنٌ مُجاهِدٌ بِنَفْسِهِ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ تَعالی قِیلَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: رَجُلٌ مُعْتَزِلٌ فِی شِعْبٍ مِنَ الشِّعابِ یَعْبُدُ رَبَّهُ وَیَدَعُ النّاسَ فِی شَرِّهِ»(فیض کاشانی، محجه البیضاء 4/ 9. راوی حدیث ابوسعید خدری است و در حواشی احیاء العلوم آمده:« این حدیث متفق علیه است».) به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: چه کسی از همه مردم بالاتر است؟ فرمود: فرد باایمانی که با مال و جان خود در راه خدا جهاد می کند. پرسیدند: پس از او چه کسی افضل است؟ فرمود: کسی که در درّه کوهی از مردم کناره گیری کرده خدا را پرستش می کند و مردم از شرّ او درامانند!. این روایت نیز مقام انزوا و عزلت را بعد از مقام جهاد قرار داده و ستوده است. 4- در مصباح الشریعه از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده که فرمود: «صاحِبُ الْعُزْلَهِ مُتَحَصِّنُ بِحِصْنِ اللَّهِ وَمُحْتَرِسٌ بِحَراسَتِهِ فَیا طُوبی لِمَنْ تَفَرَّدَ بِهِ سِرّاً وَعَلانِیَهً»(مجلسی، بحار الانوار 70/ 110) گوشه گیران در قلعه الهی و تحت حفاظت پروردگار می باشند، خوشا به حال آنها که در آشکار و نهان با خدایند. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌ سخنران: آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس "صفات عاقل" صفت عاقل به چه کسی اطلاق می‌شود که در آیه شریفه می‌فرماید: شما تعقل نکردید؟ مگر رسولان نیامدند و به شما اطلاع ندادند که چنین رزوی هست؟ چرا در معقولات تفکر نکردید؟ عاقل کسی است که اگر کسی جاهل بود و به او جسارتی کرد، از او می‌گذرد و ذهن خودش را به این چیزها مشغول نمی‌کند. مؤمن همه کس را از خودش بالاتر می‌داند اما عاقل کسی است که در فضائل انسانی بسیار پیشرو است و بسیار بهره‌مند از اخلاق انسانی است. حلم، علم،‌ گذشت، جوان‌ها را اولاد خودش دانستن، تلقی بزرگان بر پدر بودن، همسالان را برادر خود دانستن، تواضع و کرنش نسبت به مادون خودش و ... از صفاتی است که در انسان عاقل فراوان است. 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 17 🌺1️⃣ شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 5- پرهیز از تشبه به نااهلان (قسمت اول) گروه‏های منحرف نشانه‏هایی دارند. این نشانه‏ها گاهی در لباس، زمانی در آرایش سر و صورت، گاهی در كلمات و اصطلاحات و زمانی در رفتارهای‏شان نمودار می‏گردد. پاره‏ای از این نشانه‏ها، با آگاهی و اختیار انتخاب شده و برخی دیگر، بدون توجه و به صورت تدریجی به یك گروه یا جریان، اختصاص یافته است. به عبارت دیگر، برخی از این نشانه‏ها وضع تعیینی دارد و بعضی دیگر وضع تعینی. اگر لباس، رفتار یا كلامی به گروهی اختصاص داشته باشد، هر بار كه مشاهده شود، به صورت طبیعی آن گروه را به یاد خواهد آورد. بدین ترتیب، استفاده از نمادهایی كه متعلق به فرهنگ باطل است، تبلیغ و تقویت آن فرهنگ و اعلام حیات و حضور آن در جامعه است. ما با استفاده از این نمادها، عضویت خود را در آن اندیشه و وفاداری خود را به آن اعلام می‏كنیم، سیاهی لشكر آن محسوب می‏شویم و از آنها به شمار می‏رویم. حضرت علی علیه‏السلام می‏فرماید: مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنْهم؛ هركس به گروهی شبیه گردد، از آنها است. (نهج البلاغة، حكمت 207؛ عوالی اللئالی، ج 1، ص 165 و كنزالعمال، ج 4، ص 287) بهره گرفتن از یك نماد، پذیرش آن و ابراز مهر به او است و نشان از تولی دارد: «وَمَن یتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُو مِنْهُمْ»؛ هركس از شما كه تحت ولایت آنها رود، از آنها است. (مائده 5: آیه 51. ) انسان مؤمن، موظف است از مشابهت با نااهلان و منحرفان بپرهیزد. پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به امت خود سفارش می‏فرمودند: وَلا تَشَبَّهوا بِالیهودِ؛ ظاهر خود را مانند قوم یهود مگردانید. (من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 130) امام صادق علیه‏السلام لباسی را كه با عصفر رنگ شده بود دوست نمی‏داشت و می‏فرمود: لباس سرخ نپوشید كه آن زی قارون و رنگ بنی‏امیه است. (مستدرك الوسائل، ج 3، ص 250. ) بر این اساس، تغییری كه در تیپ ظاهری انسان‏ها رخ می‏دهد، نشان از طوفانی درونی دارد كه بر زوایای افكار و امیال آنان اثر گذاشته‏است. لباس انسان در نگاه نخست شأنی از ظواهر اوست و جلوه بیرونی شخصیت او به شمار می‏رود؛ اما در نگاه دقیق، پیوندی ناگسستنی با باطن او دارد و پرده از واقعیات درون او برمی‏دارد. با توجه به اهمیت نماد و توانایی فراوان آن در انتقال فرهنگ، تلاش برای «اظهار و ابراز شعایر»، «بزرگداشت آنها»، «محافظت از آنها» و «ایجاد و ابداع نمادهای جدید یا تكمیل نمادهای موجود»، یك ضرورت اجتماعی و فرهنگی است. «محافظت از نماد»، هم به معنای باقی نگاه داشتن ظاهر نماد و حضور مستمر آن در صحنه اجتماعی است و هم به معنای جلوگیری از تحریف آن و حفظ رابطه نماد با معنای اصیل آن. خداوند متعال می‏فرماید: «وَ مَن یعَظِّمْ شَعَائرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ»؛ بزرگ‏داشت شعایر الهی، نشانه تقوای قلب است. (كافی، ج 4، ص 271) هم‏چنین می‏فرماید: «یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَائرَ اللَّهِ»؛ ای اهل ایمان! حرمت شعایر الهی را نگاه دارید. (مائده 5: آیه 2. ) ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.com
✅سوره مبارکه ، صفحه321، آیات 126 تا 135 🗓1399/09/27 🌺 @nedaye_tahzib 🍃tahzib-howzeh.ir
321.mp3
563.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 321 🗓1399/09/27 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
242.pdf
118.6K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅برخی دعاهای قرآنی ✏️در خواست صبر و استقامت در برابر دشمنان 🗓1399/09/27 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: آرامش معنوی شماره22 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراض شدید به دولت، شورای‌عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات: ⭕️ خیلی مهم است. ⭕️ فضای مجازی بدون اختیار ما و از بیرون داره اداره میشه. ⭕️ کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را هدایت و مدیریت می‌کنند. ⭕️ ما نمی‌توانیم مردم را بی‌پناه در فضای مجازی رها کنیم. ⭕️ مورد تاکید ماست. ⭕️ از زمان‌بندی‌ها عقب‌ند و سیاست‌ها اعمال نمیشه... 🗓 سخنرانی ، دوم شهریورماه ۱۳۹۹، خطاب به اعضا هیئت دولت 👇👇 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🌺خانه سبز / قسمت هفتم / عاشقانه ازدواج کنیم یا عاقلانه؟🌺 عاشقانه ازدواج کنیم یا عاقلانه؟ ازدواج در حقیقت نوعی مشارکت همه جانبه است که در آن دو انسان باید از جهات گوناگون با یکدیگر تناسب داشته باشند ؛ تناسب اعتقادی ، تناسب اجتماعی ، تناسب عقلانی و ... . ما در ازدواج تمامی نیازهای سطوح مختلف خود را از ابتدایی ترین نیازهای حیوانی تا عالی ترین نیازهای انسانی به مشارکت می گذاریم ! برای تشکیل یک خانواده تناسب بین دو انسان برای برآوردن نیازها لازم است ! بنا بر این برای ازدواج ما باید به انسانی بیندیشیم که بتواند قسمت مهمی از نیازهای ما را برآورد . برای ازدواج انسانی را انتخاب کنیم که در برآوردن نیازهای ما ، همراه و همسر باشد ! نه این که تنها به دلیل عشقی که تاریخ مصرف دارد و به زودی با ازدواج رو به افول می نهد کسی را به همسری برگزینیم که بعد از افول ستاره ی عشق ببینیم که هیچ تناسبی با ما نداشته است ! 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت سوم) »»» جایگاه و نقش ممتاز مادران در تربیت شایسته فرزندان🌺 جایگاه و نقش ممتاز مادران در تربیت شایسته فرزندان (قسمت اول) در فرآیند تربیت کودک در خانواده، امام رحمه الله برای مادران جایگاهی ویژه و منحصر به فرد قائل بود. به تعبیر حضرت امام رحمه الله، کسی در این زمینه نظیر مادر نیست. حضرت امام در سخنان مختلف خویش با عنوان ها و تعبیرهای گوناگونی، نقش ممتاز مادران را گوشزد می کند و آنها را با موقعیت و مسئولیت خویش آشنا می سازد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود: الف) نقش زن، بالاتر از نقش مرد «نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است. برای اینکه بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند».(صحیفه نور، ج 14، ص 130.) ب) خدمت مادران، بالاتر از خدمت معلم و دیگران «خدمت مادر به جامعه از خدمت معلم بالاتر است و از خدمت همه کس بالاتر است و این امری است که انبیا می خواستند».(صحیفه نور، ج 14، ص 131.) ج) بزرگ ترین مسئولیت و شریف ترین حرفه «این مادر که بچه در دامن او بزرگ می شود، بزرگ ترین مسئولیت را دارد و شریف ترین شغل را دارد؛ شغل بچه داری. شریف ترین شغل در عالم، بزرگ کردن یک بچه است و تحویل دادن یک انسان به جامعه. این همان بود که خدای تبارک و تعالی در طول تاریخ برای انبیا فرستاد. در طول تاریخ از آدم تا خاتم انبیا آمدند انسان درست کنند».(صحیفه نور، ج 6، ص 261.) د) دامن های سرنوشت ساز «یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه یک امت را نجات بدهد و ممکن است بد تربیت کند و آن بچه موجب هلاکت یک امت بشود».(صحیفه نور، ج 8، ص 162.) ه) انسان سازی قرآن و زن «قرآن کریم، انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز».(صحیفه نور، ج 5، ص 153.) و) زن، تربیت کننده مردان و زنان «مردها در دامن شما بزرگ شدند. شما تربیت کننده مردها هستید. قدر خودتان را بدانید. اسلام قدر شما را می داند».(صحیفه نور، ج 5، ص 178.) «از شماست که مردان و زنان بزرگ تربیت می شود. در دامن شما مردان و بانوان بزرگ تربیت می شود».(صحیفه نور، ج 22، ص 219.) «زن، پرورش ده زنان و مردان ارجمند است... دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است».(صحیفه نور، ج 6، ص 194) ز) تربیت، بالاترین حرفه زنان «شما خانم ها به طوری که حالا خودتان می گویید، معلم هستید. دو شغل شریف دارید. شما خانم ها دو تا شغل بسیار شریف دارید، یکی شغل تربیت فرزند که این از همه شغل ها بالاتر است. یک فرزند خوب اگر شما به جامعه تحویل بدهید، برای شما بهتر است از همه عالم».(صحیفه نور، ج 7، ص 76.) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّٰهُمَّ وَمَنْ أَرادَنِى بِسُوءٍ فَأَرِدْهُ، وَمَنْ كادَنِى فَكِدْهُ، وَاجْعَلْنِى مِنْ أَحْسَنِ عَبِيدِكَ نَصِيباً عِنْدَكَ، وَأَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْكَ، وَأَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَيْكَ، فَإِنَّهُ لَايُنالُ ذٰلِكَ إِلّا بِفَضْلِكَ، وَجُدْ لِى بِجُودِكَ، وَاعْطِفْ عَلَىَّ بِمَجْدِكَ؛ وَاحْفَظْنِى بِرَحْمَتِكَ، وَاجْعَلْ لِسانِى بِذِكْرِكَ لَهِجاً، وَقَلْبِى بِحُبِّكَ مُتَيَّماً، وَمُنَّ عَلَىَّ بِحُسْنِ إِجابَتِكَ، وَأَقِلْنِى عَثْرَتِى، وَاغْفِرْ زَلَّتِى، فَإِنَّكَ قَضَيْتَ عَلىٰ عِبادِكَ بِعِبادَتِكَ، وَأَمَرْتَهُمْ بِدُعائِكَ، وَضَمِنْتَ لَهُمُ الْإِجابَةَ...... 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir