🌀 شعار محوری هر محرم؛ مطالبه خون اباعبدالله ع از ظالمین و مستکبرین
👤 آیتالله جوادی آملی:
🔻جمله «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجورکم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ(ع) وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ» شعار رسمی ما در ایام محرم است که شامل دو بخش میشود.
🔻 بخش اول این است که ما مصیبتزدهایم و سوگوار، اجر ما از ذات اقدس الهی باشد. خدای سبحان به همه عزاداران اجر سوگواری را مرحمت کند و میگوییم «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجورکم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ(ع)» نهتنها اجر بدهد اجر مهم و عظیم عطا کند.
🔻این جمله «وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ» یعنی خدایا آن توفیق را به ما مرحمت کن که ما خونبهای حسینبنعلی(ع) را از ظالمان بگیریم. این دعا و شعار رسمی ما شیعههاست. این بخش دوم برای همیشه یک پیام زنده دارد و عاشورا را برای همیشه زنده نگه میدارد. ما در این دعا از ذات اقدس الهی مسألت میکنیم آن توفیق را به ما بدهد که ما خونبهای حسینبنعلی(ع) را بگیریم.
🔻خداوند در قرآن فرمود هر کس مظلومانه کشته شد ما برای اولیای او حق قصاص قائلیم و ما فرزندان حسین بن علی(ع) هستیم. پدر ما را شهید کردند و ما حق داریم خونبها بگیریم. ما فرزندان حسین بن علی؟ع؟ هستیم برای اینکه وجود مبارک پیغمبر(ص) اعلام رسمی کرد و فرمود ما حاضریم شما را بهعنوان فرزندی قبول کنیم بیایید بچههای ما بشوید «أنا و علی ابوا هذه الامه».
🔻امام هر عصری همین شعار را دارد و وجود مبارک حسین بن علی(ع) هم میفرماید بیایید فرزند ما بشوید ما هم شیعه او شدیم، پس پدر ما را شهید کردند و ما تا روز قیامت حق داریم خونبهای پدرمان را بگیریم.
🔻این شعار تنها برای ثواب نیست بلکه درس شهادت و درس جهاد است.پس اینها که در دفاع مقدس و مانند آن با صدامیان یا صهیونیستها یا آلسعود مبارزه میکنند اینها دارند خونبهای حسینبنعلی (ع) را میگیرند برای اینکه شعار رسمی ما این است. بنابراین جریان کربلا و شهادت سالار شهیدان برای همیشه درس و پیامی برای گفتن دارد.
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
پنج خصلت مهم
امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
خَمسٌ مَن لَم تَکُن فِیهِ لَم یَکُن فِیهِ کَثیرُ مُستَمتَعٍ: اَلعَقلُ وَ الدِّینُ وَ الأدَبُ وَ الحَیاءُ وَ حُسن ُالخُلقِ؛
پنج خصلت است که در هر کس نباشد، بهره ی چندانی در او نیست: خرد، دین، ادب، حیا و اخلاق نیکو.
(حیاة الامام الحسین علیه السلام، ج ۱، ص ۱۸۱)
شرح حدیث:
درخت وجود آدمی وقتی ثمربخش است که شاخ و برگ و میوه دهد. ثمر این درخت، صفات نیک و خصلتهای پسندیده است. پنج صفتی را که امام حسین(علیه السلام) در این حدیث به عنوان عناصر خیرآفرین از آنها یاد می کند، چه در زندگی فردی و چه در حیات اجتماعی، منبع برکت و آثار نیک است:
«عقل»، بزرگترین موهبتی است که خداوند به انسانها عطا کرده است و حجّتی درونی و پیامبری باطنی است که راه زندگی صحیح را به آدمیان نشان می دهد.
«دین»، زندگی بر مدار خواست خداوند و به کار بستن اوامر پروردگار، در همه ی ابعاد است.
«ادب »، نشان کمال خرد و وارستگی انسان از رذیله ی جهل است و انسان را مورد احترام و محبوبیّت نزد دیگران قرار می دهد.
«حیا»، صفتی ارزشمند است که آدمی را از آلوده شدن به مفاسد و حریم شکنی و بی عفتی باز می دارد.
«حسن خلق»، برترین فضیلت یک مسلمان است و صفتی است که خداوند، پیامبر محبوبش حضرت محمد(ص) را به خاطر آن ستوده است. افراد خوش اخلاق، زندگی بهتر و روابط صمیمانه تری با دیگران دارند و در خانه ی دلها نفوذ می کنند.
این صفات شایسته ی پنجگانه، وجود آدمی را پرثمر می سازد و کسی که از این اوصاف بی بهره باشد، انتظار خیری از او نیست. خود را به این صفات آراسته کنیم و اگر از آنها برخورداریم، بر آنها بیفزاییم.
منبع: حکمت های حسینی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسین علیه السلام)، جواد محدثی.
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرچم عشق / بیانات امام خامنه ای #کلیپ_تصویری #ندای_تهذیب
موضوع: مرز بین حق و باطل
#عزاداری_محرم
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: راه و رسم طلبگی
شماره 2
🔹موضوع: ضرورت برنامهریزی / قسمت اول
یکی از مشکلات سهمگین جوان در پیمودن مسیر زندگی «سرگردانی» است. جوانی که دچار این مشکل شده، هیچ طرحی برای آینده خود ندارد و نمیتواند برنامة چند روز دیگر خود را پیشبینی و ترسیم نماید. همیشه در مواجهه با فرصتها و امکانات غافلگیر میشود و در پی حل مسایل روزمره به دور خویش میگردد. بهسادگی میتوان اورا جهتی تازه بخشید. زیرا از خود هیچ جهتی ندارد. از هرتوصیه و پیشنهادی استقبال میکند و همیشه آماده اجرای یک طرح جدید است. اگر ساعتی برایش در ضرورت یا فایدة کاری سخن گویند، رنگ اصلی برنامة او به سوی آن کار تغییر مییابد، ساعتی دیگر ضرورت فعالیتی دیگر را میتوان در نظرش بزرگنمایی نمود و ساعتی دیگر... .
به این ترتیب جوان فرصتها و امکانات خود را بدون تدبیر از دست میدهد.
طلبه، مخصوصاً در نقطهای که اختیار بیشتری برای تنظیم برنامة تحصیلی و آموزشی خود پیدا میکند (پایان سطح یک)، بسیار مستعد گرفتارآمدن به بحران تصمیمگیری است. دراین نقطه، اگر عالمی شایسته، او را مثلاً به انس با قرآن و تفسیر، تشویق کند، یکباره روش خود را تغییر داده و دستبهکار انجام این توصیه میشود و به جز برنامههای ضروری، همه را متوقف میکند و تنها به تفسیر میاندیشد. روز دیگر در محضر بزرگی، به بینش اجتماعی و کسب توانمندیهای لازم برای مواجهه با اجتماع، توصیه میگردد و وظیفه جدیدی بر دوش خود احساس میکند. فردا در ضرورت تبلیغ و فعالیت فرهنگی، سخنی تازه میشنود و تحت تأثیر آن، جهت تازهای انتخاب میکند و... .
طلبه باید یک توانایی بسیار ارزشمند را در همان سالهای آغازین طلبگی کسب کند؛ توانمندی «برنامهریزی» و «مدیریت توانِ خویشتن». طلبه باید در تنظیم بهینه فعالیتهای زندگی به خودشکوفایی برسد و نظام ضرورتها و وظایف را بهدست آورد.
#برنامه_ریزی
#ویژه_طلاب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_محرم
حضرت علی اصغر فرزند کوچک امام حسین علیه السلام و حضرت رباب است که با تیر سه شعبه حرمله بن کاهل اسدی به شهادت رسید.
🌸@nedaye_tahzib
135.pdf
129.6K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_سی_و_پنج
✅ اوصاف و اسامی روز قیامت
✏️5. روز ملاقات و حکومت مطلق خداوند
🗓1399/06/06
🏴 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روضه_حضرت_علی_اصغر
بسیار سوزناک / پیشنهاد دانلود
حاج محمود کریمی
🏴@nedaye_tahzib
چرا براي حضرت علي اصغر فضيلت قائليم و او را باب الحوائج مي ناميم؟
معناي باب الحوائج تقريبا همان معناي لغوي آن مي باشد. يعني درب و راه و مسير حاجات و البته خاصيتش دو طرفه است، يعني دقيقا مانند درب خانه كه هم از آن داخل مي شوند و هم خارج مي شوند.
باب الحوائج نيز، هم براي طلب حاجات است و هم براي دادن حاجت. از آنجا كه برخي از بزرگان و اولياي دين وسيله و عامل مشكل زدائي در پيشگاه خدا مي باشند و از مقربان درگاه الهي هستند به آنان باب الحوائج گفته مي شود. زيرا وسيله ارتباطي با خدا و واسطه فيض الهي هستند در قرآن كريم آمده است «كيست آن كه جز به اذن او در محضرش وساطت و شفاعت كند».(1(
پس باب الحوائج بودن به اذن خداست. عنوان باب الحوائج اختصاص به حضرت علي اصغر يا حضرت عباس يا حضرت موسي بن جعفر ندارد، همان طور كه مثلا صفت «باقر العلوم يا كاظم» مختص به امام پنجم يا هفتم نيست و دلالت ندارد بر اين كه مثلا حضرت علي ـ عليه السلام ـ اين گونه نبوده است، بلكه به خاطر شرايط زماني خاص، آن بزرگواران به اين صفات معروف شده اند. در مورد باب الجوائج بودن هم همه اولياء خدا و معصومين ـ عليهم السلام ـ اين صفت را دارند، هر چند كه اين سه بزرگوار به اين صفت معروفند.
در بحارالأنوار(2) بابي به عنوان «همانا دعاي انبياء با توسل و طلب شفاعت از ايشان مستجاب مي شود » وجود دارد كه در آن حدود 16 روايت بدين مضمون نقل شده كه مي توانيم خدا را به حق اين بزرگواران قسم دهيم.
در كربلا، بين ياران حضرت، از همه رده هاي سني پيدا مي شد از جمله زنان و حضرت علي اصغر ـ عليه السلام ـ كه حضورشان بيان گر اين مطلب بود كه امام قصد جنگ ندارند و اين حركت براي اصلاح و امر به معروف و نهي از منكر مي باشد. پس صرف حضور اين طفل فضيلت نداشت بلكه كاركرد اين حضور به آن فضيلت مي دهد.
پس به عنوان خلاصه مي توان گفت كه باب الحوائج بودن ايشان به خاطر همان فضائلي بود كه عرض شد «فرزند امام بودن، طفل بودن و بي گناه بودن، به صورت فجيع شهيد شدن و تأثير خون ايشان در شفاف تر شدن راه و مظلوميت و حقانيت امام حسين ـ عليه السلام ـ» مي باشد.
گاهي يك حركت، يك حضور و يك كمك ناچيز در جمع يك حادثه بزرگ قرار مي گيرد و ارزشي صد چندان پيدا مي كند. و خون اين عزيز امضا و تأييدي شد بر حقانيت و مظلوميت اصحاب امام حسين ـ عليه السلام ـ در طول تاريخ. سخن آخر اينكه خداوند اين خاندان و جمعي از اولاد كرام آنها را خواسته كه مايه هاي هدايت و دستگيري بشريت قرار دهد و اين موهبتي است خدادادي و اعطايي كه موجب خير و بركت براي همه بشريت است.
پاورقی:
1. بقره:255.
2. مجلسي، محمد باقر، ج26، ص319.
🏴@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرصت ویژه کرونا برای عزاداری امام حسین علیه السلام
سخنران: حجت الاسلام پناهیان
🏴@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_محرم
اباعبدالله الحسین علیه السلام هنگامی که علی اکبر را به میدان میفرستاد، فرمود:
خدایا شاهد باش! جوانی به سوی این قوم میرود که شبیهترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله (ص) است وهر گاه مشتاق سیمای رسول تو می شدیم به چهره اش می نگریستیم
🏴@nedaye_tahzib
136.pdf
111.6K
📂هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_سی_و_شش
✅ اوصاف و اسامی روز قیامت
✏️6. روز نزدیک
🗓1399/06/07
🏴 @nedaye_tahzib
تبارشناسی علی بن الحسین (علی اکبر(ع))
عـلی اکبر، نـخستین فـرزند پسر امام حسین(ع) بود. علت نامیده شـدن او بـه «عـلی بـزرگ تر» ایـن بـود که امام حسین(ع) به دلیل شدت علاقه ای که به نام پدر بزرگوارش داشت، نام سه فرزند پسر خود را «علی» گذاشت. از این جهت اولی به «علی بزرگ تر» و دومی به «علی مـیانه» و سومی به «علی کوچک تر» معروف شدند (محمدی ری شهری، 1430: 315). مادر علی اکبر، لیلی دختر ابومُره فرزند عُروه بن مسعود ثقفی و کنیۀ ایشان، ابوالحسن بود (ابن قولویه، 1356: 240). درباره سن علی اکبر در هنگام شهادت در کربلا، اختلاف نظر وجـود دارد و تـا بیست و هشت سال نیز گزارش شده است؛ لیکن بنا بر نظریه مشهور - که ایشان بزرگ تر از امام زین العابدین(ع) بوده است - و با عنایت به این که امام زین العابدین(ع) هنگام واقعۀ عاشورا، بـیست و سـه سال داشته، باید سن علی اکبر، بیش از این باشد و لذا گزارش های مبنی بر «ولادت وی در زمان خلافت عثمان» و بیست و پنج ساله بودن وی در وقت شهادت»، دربارۀ سـن ایـشان، واقع بینانه تر به نظر مـی رسد (مـحمدی ری شهری، 1430: 323).
دربـاره دوران کـودکی علی اکبر، روایتی نقل شده که گویای اعجاز و کرامت و تربیت او در دامان حسین بن علی(ع) است. در کتاب ضیاء العالمین از «زفیر بن یحیی» و او از «کثیر بن شاذان» گزارش نموده که گفت:
خودم شاهد بودم که علی اکبر در غیر فصل مناسب، از پدر بزرگوارش، انـگور طـلب کرد. نـاگاه امام حسین(ع) با دست به کناره دیوار مسجد زد که انگور و موزی از آن خارج شد؛ پس فرزند خود را از آن خورانیده و فـرمود: ما عندالله لاولیائه اکثر.
ویژگی های اخلاقی علی اکبر(ع) چنین نقل شـده اسـت کـه هرشب بر بام خانه، شعله آتشی بر می افروخت تا مستمندان و بیچارگان و بی پناهان، به سوی شعله های کرامت و سـخاوت او بـیایند و پای سفره اطعام و مهمان نوازی اش بنشینند؛ هیزم میهمان نوازی اش را آن چنان زیاد می کرد که هر فقیر و درمـانده ای از دورتـرین نـقطه آن را ببیند و نظرش را جلب کند؛ علی اکبر(ع) آن قدر در این صفت مشهور شد که به «نار القری: آتش فـروزان» مدینه لقب گرفت و شاعران عرب به مدح او پرداختند (اصفهانی، 1428: 46):
لم تری عین نظرت مـثله
من محتف یمشی ومـن نـاعل
یغلی نئی اللحم حتی اذا
أنضج لم یغل علی الأکل
کان اذا شبت له ناره
وقدها بالشرف الکامل
کیما یراه بائس مرمل
او فرد حی لیس بالآهل
اعنی ابن لیلی ذا السدی والندی
اعنی ابن بنت الحـسین الفاضل
لایؤثر الدنیا علی دینه
ولا یبیع الحق بالباطل
🏴@nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_محرم
تا روز محشر پرچمت بالاست عباس
مدیون کام خشک تو دریاست عباس
گرچه به ظاهر مادرت امّ البنین است.
اما به باطن مادرت زهراست عباس
پشت و پناه اهل بیتی یا اباالفضل
دلگرم نامت زینب کبراست عباس
یک رکن عاشورا اگر نام حسین است
نام تو هم یک رکن عاشوراست عباس
🏴 @nedaye_tahzib