235.pdf
113.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_پنج
✅دعا؛ سبب جلب رحمت پروردگار
🗓1399/09/20
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده
موضوع: پرهیز از ظلم به همسر
#استاد_مطهری
شماره21
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺خانه سبز / قسمت ششم / عشق چیست؟🌺
عشق چیست؟
از گذشته های دور « عشق » از جذاب ترین واژه های ادبیات و فرهنگ انسانی است !
به قول « ویل دورانت » در کتاب « لذات فلسفه » هر کتابی یا مجله ای را که می گشایید ، و در عصر بعد از ویل دورانت یعنی در موج فن آوری اطلاعات ( IT ) هر صفحه ی اینترنتی را که باز می کنید از عشق سخنی به میان می آید !
به راستی عشق چیست ؟
شاید عشق همان محبت مدیریت نشده است !
کتاب « دیروز من ، امروز ما » عشق را یک پروسه و فرآیند شش مرحله ای می داند که از یک میل ساده آغاز شده و گام گام عاشق را به سوی خویش فرا می خواند !
عشق را می توان جاذبه و کشش قلبی انسان به سوی کمال و جمال دانست ؟ ! زیبایی یکی از کمالات است و زیبایی مطلق خداست !
عشق را جز با عشق نمی توان شناخت .
عشق را جز عاشق نمی تواند درک کند . عارفان از مثال جذب پروانه به سوی شمع بسیار استفاده کرده اند :
بلبل به چمن ز آن گل رخسار نشان دید
پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید
این بیت اشاره به جذبه عاشق به سوی معشوق دارد . کشش شاخ و برگ درختان به سوی نور ، و یا کشش انسان وقتی که در تاریکی قرار می گیرد و هر نقطه ی نورانی او را به سمت خود می کشد ، حیواناتی مانند : سوسک که به طرف تاریکی کشش دارند ، حیواناتی که به طرف جریان ها و میدان های مغناطیسی کشش پیدا می کنند مانند : ماهی هایی که به کمک ایجاد حوزه های مغناطیسی در دریا به دام صیادان می افتند ، کوچ پرندگان که به سمت و سوی خاصی کشش دارند ، و کششی که شناخت و ادراک ذهن در آن نقشی ندارد همه از این دست می تواند باشد !
عشق قلب انسان را به سوی کمال و زیبایی مطلق سوق می دهد . انسان با تمام وجود به سمت نور و مطلق کشیده می شود . عشق کشش قلب انسان به سوی خداوند است !
چرا عشق که می باید متوجه خدا باشد به انسان ها وابسته می شود ؟
عشق به سمت نشانه هایی از جمال و کمال الهی در انسان ها متوجه می شود ، انسانی که هنوز نمی تواند درکی از جمال و کمال مطلق داشته باشد لاجرم به سوی جمال های عینی و قابل رؤیت کشیده می شود و به سوی کمالات و عواطف انسانی که نشانه هایی از رأفت الهی در وجود انسان هستند سوق پیدا می کند !
#خانه_سبز
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت دوم) »»»
نقش و جایگاه تربیتی خانواده🌺
نقش و جایگاه تربیتی خانواده
از آنجا که در اندیشه امام خمینی رحمه الله، پرورش انسان ها به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین مسئله به شمار می آید، ایشان از هر امکان و موقعیتی برای پیشبرد این آرمان مقدس استفاده می کرد. از منظر امام رحمه الله، نه تنها نهادهای مشخص تربیتی در این زمینه نقش مهم و اساسی دارند، بلکه ایشان برای دیگر نهادهایی که تا قبل از انقلاب به ظاهر نقش و ارتباط چندانی با این مسئله نداشتند، نقش و کارکرد تربیتی قائل می شود. برای مثال، نهاد حکومت، نهاد صدا و سیما، مطبوعات و حتی نهاد زندان ها که امام رحمه اللهبرای هر کدام به تناسب کارشان، نقش و کارکردی تربیتی قائل بود.
حال که امام رحمه الله به نهادهای عادی و به ظاهر غیر تربیتی نگاهی تربیتی داشته است و چنین کارکردی را از آنها انتظار دارد، برای نهادهایی تربیتی همچون خانواده و مدرسه که در این زمینه بالاترین اهمیت را دارا هستند، نقش بیشتری قائل بود و انتظارات بالاتری داشت. حضرت امام رحمه اللهبارها بر چنین نقشی تأکید می کرد و خانواده را اولین خاستگاه تربیتی کودک می دانست:
«خانواده شما باید مدرسه باشد؛ تعلیم احکام اسلام، تهذیب اخلاق نونهالان. شما باید نونهالان مهذب تحویل معلمان بدهید و معلمان باید بیشتر آنها را تهذیب کنند».(صحیفه نور، ج 6، ص 140.)
«دامن مادر بزرگ ترین مدرسه ای است که بچه در آنجا تربیت می شود».(تبیان، ج 8، ص 123.)
«شما مسئول هستید. مسئولیت بزرگ است. یک انسان درست ممکن است یک عالم را تربیت کند، یک انسان غیرسالم و یک انسان فاسد، عالم را به فساد می کشد. فساد و صلاح از دامن های شما و از تربیت های شما و از مدارسی که شما در آنجا اشتغال دارید، از آنجا شروع می شود».(صحیفه نور، ج 8، ص 241.)
#امام_خمینی_و_خانواده
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
#آیت_الله_یزدی
حضرت آیتالله خامنهای: «سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همهی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در ادارهی کشور همچون ریاست قوهی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود.» ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 13
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
2.. رعایت وقار و پرهیز از رفتار سبك (قسمت سوم)
نقطه مقابل صفت وقار در فرهنگ روایی شیعه، مفهوم خفّت و خُرق یا سبكسری است. در این روایات «خرق» به عنوان یك صفت زشت و نشان نادانی عنوان شده است .
امام علی علیهالسلام در بیان علت آن فرمودهاند:
لِیكنْ شِیمَتُك الْوَقَارَ فَمَنْ كثُرَ خُرْقُهُ اسْتُرْذِلَ؛
سنگینی و آرامش، باید سیره تو باشد؛ زیرا هر كس سبكسریاش زیاد باشد، پست شمرده میشود.
و نیز فرمود:
عَظِّمُوا أَقدَارَكم بِالتَّغَافُلِ عَنِ الدَّنِی مِنَ الْأُمُورِ؛
با در گذشتن از امور پست، ارزش خود را بزرگ دارید.
از این دو روایت، به دست میآید كه انجام كارهای سبك، انسان را در نظر دیگران خوار میگرداند و مؤمن نباید كاری كند كه در نظر دیگران جایگاه و بزرگی خود را از دست بدهد.
بنابراین، انجام كارهای سبك ـ مانند گیر دادن به امور كوچك، شوخی زیاد یا بازی كردن با ریش ـ برای مؤمن زیبنده نیست:
ایاكَ وَ ما یستهجَن مِنَ الكَلامِ فَانَّه یحبِسُ عَلَیكَ اللِئامَ وَ ینَفِّرُ عَنكَ الكِرامَ؛
از كلمات مستهجن بپرهیز كه انسانهای پست را دور تو جمع میكند و انسانهای كریم را از تو میرماند.
مطابق این بیان نورانی، مؤمن باید به گونهای زندگی كند كه انسانهای پست به او رغبتی نداشته باشند؛ اما در مقابل، انسانهای كریم از انس و مصاحبت و پیوند با او خرسند باشند. بنابراین، هر كاری كه باعث شود پستفطرتان و فرومایگان به ما روی آورند و كریمان و بلندهمتان از ما ببرند، ناروا است.
امام علی علیهالسلام میفرماید:
النّفسُ الدّنیةُ لاتَنفكُّ عَنِ الدِّنائاتِ؛
كسی كه فرومایه و دنی النفس است، همواره به كارهای پست میپردازد.
همچنین میفرماید:
اَعجَزُ النّاسِ مَن قَدَرَ عَلی أن یزیلَ النَّقصَ عَن نَفسِهِ و لَمیفعَل؛
عاجزترین مردم، كسی است كه میتواند نقایص خود را برطرف سازد و این كار را نكند.
در پایان، لازم است تذكر داده شود كه در تشخیص مصداق رفتار سبك نباید جمود ورزید؛ گاهی یك رفتار به ظاهر كودكانه، به واقع رفتاری حكیمانه است و مصداق لغو و لهو و لعب قرار نمیگیرد. برای مثال بازی كردن با كودكان اگر به هدف رفع نیاز عاطفی آنان و یا تعلیم و تربیت باشد، لغو نیست.
بازی پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و امام علی علیهالسلام با كودكان، هرگز دلالت بر بچگی و كمخِرَدی آنان ندارد و از سر هوس كودكانه نیست.
پیامبران الهی همواره مراعات سطح فكری مخاطبان خود را میكردند و خود را تا آستانه رشد آنان تنزل میدادند. این ویژگی به جهت مدارا و از باب تعلیم و تربیت امت بوده است. همراهی حضرت ابراهیم با اهل شرك در پرستش ماه، ستاره و خورشید از همین قبیل است.
این قبیل كارها، معمولاً در شرایط عادی بدون هدف و كودكانهاند؛ اما در شرایط خاصی ممكن است غرض حكیمانهای بر آن مترتب باشد و به جهت همان غرض، توصیه یا ضرورت یابد.
بنابراین، نمیتوان به صورت كلیشهای ادعا كرد:
«بالا رفتن از درخت همواره بد است» بلكه باید گفت: «رفتار بدون هدفِ كودكانه زیبنده بزرگسالان نیست و بالا رفتن از درخت اگر چنین باشد ـ كه غالبا چنین است ـ بد است» اما اگر غرض عقلایی بر آن مترتب باشد ـ مثلاً هنگام كمك به دیگران، رفع خطر، دیدبانی دشمن یا چیدن میوه ـ اشكالی ندارد؛ بلكه توصیه یا ضرورت مییابد .
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دعای_کمیل
اهمّیّت قرائت دعای شریف کمیل :
روایت گردیده که جناب کمیل رحمه الله دید امیرالمؤمنین علیه السّلام در شب نیمه ی شعبان دعای کمیل را در سجده می خوانده است.
روایت : کمیل بن زیاد رحمه الله گفت : با مولایم امیرالمؤمنین علیه السّلام در مسجد بصره نشسته بودم و در خدمت او جماعتی از اصحابش بودند و یکی از آنها عرض کرد : معنای فرمایش خدای تعالی که فرماید : (( فِیهَا یفرَقُ کُلُّ اَمرٍ حَکیمٍ )) (سوره دخان . آیه ۴) چیست ؟
آن حضرت فرمود : شب نیمه ی شعبان است. به آن کسی که جانم به دست او است بنده ای از بندگان خدا نیست مگر این که آنچه از نیک و بد بر او جاری می شود در شب نیمه ی شعبان تا آخر سال در مثل چنین شبی برای او، تقسیم می گردد. وهیچ بنده ای آن شب را احیا نمی دارد و دعای خضر علیه السّلام را نمی خواند مگر این که دعای او مستجاب است ( المراقبات . ص ۱۹۲ ) .
اهمّیت دعای کمیل : ( ادامه ی روایت ) ؛ چون آن حضرت به منزل بازگشت و من شبانه به خدمتش رفتم درب را کوبیدم .
فرمود : ای کمیل تو را چه مطلبی است ؟ عرض کردم : یا امیرالمؤمنین مطلبم دعای خضر است.
فرمود : کمیل بنشین و چون این دعا را از بر نمودی در هر شب جمعه ، یا در هر ماهی یک مرتبه ، یا در سالی یک مرتبه ، (یا) در عمر خود یک مرتبه آن را بخوان خداوند از تو چاره سازی فرماید و یاریت کند و روزیت دهد و هرگز مغفرت خود را از تو باز نگیرد.
ای کمیل ؛ طول مدّت رفاقت تو با ما واجب شد که خواهش تو را انجام دهیم .
سپس فرمود : بنویس : (( اللَّهُمَّ إِنِّی أسئَلُکَ بِرَحمَتِکَ الَّتِی وَسِعَت کُلَّ شَی ء ... ( المراقبات . ص ۱۹۲ و ۱۹۳ ) .
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
🤲 خدایا عذرم را بپذیر و به بدحالی ام رحم کن و رهایم ساز از بند محکم گناه
#دعای_کمیل #مطیعی
🌺 @nedaye_tahzib
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه315، آیات 52 تا 64
🗓1399/09/21
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com
236.pdf
137.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_شش
✅استجابت حتمی دعا
🗓1399/09/21
🌼 @nedaye_tahzib
🍀 tahzib-howzeh.com