eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
917 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه252، آیات 19تا 28 🗓1399/07/18 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
Page252.mp3
433.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه252 🗓1399/07/18 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
💠مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔰 انس با امام زمان علیه السلام در سیره علما و بزرگان؛ شماره 11 🌼 @nedaye_tahzib
آیا امام مهدی علیه‌السلام یاران خود را هم‌اکنون برگزیده یا به هنگام ظهور انتخاب خواهد کرد؟ گزینش و انتخاب اصحاب از سوی آن حضرت، امری اعتباری و قراردادی نیست تا سؤال شود که آیا هم‌اکنون برگزیده شده‌اند یا بعداً برگزیده خواهند شد، بلکه این مسأله، بر اساس آنچه از روایات اسلامی استفاده می‌شود، به دو گونه است؛ به تعبیر واضح‌تر، اصحاب امام زمان دو دسته‌اند: دسته نخست، افرادی هستند که قبل از ظهور ایشان، از دنیا رفته‌اند و هنگام ظهور حضرتش، به اذن الهی، زنده می‌شوند و رجعت می‌کنند؛ به عنوان نمونه، می‌توان از سلمان فارسی و ابودجانه انصاری و مقداد و مالک‌اشتر نخعی نام برد.[۱] دسته دوم، افرادی هستند که تا زمان ظهور، زندگی می‌کنند و در کوران حوادث، آب‌دیده می‌شوند و امتحان خود را پس می‌دهند و مراحل کمال را طی کرده و شایستگی لازم برای یاری آن حضرت را در خود ایجاد می‌کنند. در روایات اسلامی، نام بعضی از این افراد و سرزمین‌هایی که این افراد از آنجا، به یاری امام زمان برمی‌خیزند، ذکر شده است. از کشور ایران، نام شهرهایی مانند قم، خراسان، طالقان، ری، شیراز و اصفهان را می‌توان ذکر نمود. همچنین نقل شده است که از شیراز، سه نفر به نام‌‌های حفضل و یعقوب و علی، و از اصفهان، چهار نفر به نام‌های موسی و علی و عبدالله و غلفان، به یاری حضرتش برمی‌خیزند.[۲] البته، ذکر نام افراد یا سرزمین‌هایی که محل تولد و زندگی یاران آن حضرت است، مربوط به علم ازلی خداوند متعال است که از لسان معصومین بیان شده است. ناگفته پیداست که ذکر نام و نشان، منافاتی با اختیار و انتخاب آن افراد در کسب کمالات که به سبب آن، شایستگی حضور در رکاب آن حضرت را پیدا می‌کنند، ندارد؛ در حقیقت، این نوع علم، مانند سایر موارد علم ازلی خداوند متعال در مورد‌ حوادث و پیشامدها ـ از ازل تا ابد ـ می‌باشد. پی‌نوشت‌ها ۱. چشم‌اندازی از حکومت مهدی، نجم‌الدین طبسی. ۲. همان. 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه253، آیات 29 تا 34 🗓1399/07/19 🌹 @nedaye_tahzib
253.mp3
557K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه253 🗓1399/07/19 🌹@nedaye_tahzib
179.pdf
144.5K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ برخورداری از روزی فراوان 🗓1399/07/19 🌹 @nedaye_tahzib
شنبه 29.pdf
86.4K
📂انس با قرآن و عترت 📚هفته بیست و نهم (شنبه) ✅ انسجام و همدلی ❌ اهمیت همدلی 🗓1399/07/19 🌹 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی آیات اخلاقی، شماره17 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
10 نکته در خصوص سلامتی در قرآن 1 . بخورید و بیاشامید ; اما به اندازه کافی و لازم ; زیرا پرخوری و زیاده روی، سلامت شما را به خطر می اندازد; (اعراف/31) . 2 . همه دردها و ناراحتی های خود را می توانید با قرآن ریشه کن سازید; قرآن بخوانید و به آن عمل کنید و با روح قرآن مرتبط و همنوا گردید تا همه سیستم های روح و جسم شما در تعادل مطلوب خود قرار گیرند; (یونس/57 و اسراء/82) . 3 . در فرهنگ قرآنی، این خداوند است که بیماری ها را شفا می دهد و دیگران، وسیله و واسطه اند ; (شعرا/80) . 4 . اصل اول در سلامتی و صحت غذاها به فرموده قرآن، آن است که حلال و پاکیزه باشند . این گونه غذا، می تواند مقدمات سلامتی را در بدن انسان فراهم نماید; اما این که یک ماده خوراکی واحد با ترکیبات غذایی ثابت و مشخص، در اثر حلال یا حرام بودن، دارای آثار متفاوتی بر سلامت انسان گردد، بحث علمی بسیار عمیقی می طلبد; (نحل/114 و بقره 168) . حلال یعنی چیزی که ممنوعیت شرعی ندارد و طیب یعنی چیزی که موافق طبع سالم انسانی باشد . 5 . بهترین نحوه تغذیه برای سلامت انسان که مورد سفارش قرآن کریم است، خوردن صبحانه و شام است ; یعنی غذای روزانه در دو وعده اصلی در اول روز و آخر روز صرف گردد . این شیوه غذا خوردن بهشتیان است که در سوره مریم، آیه 62 آمده است . 6 . به فرمان قرآن، مؤمنان شایسته ترین افراد در استفاده از نعمت های الهی - مانند غذاهای پاکیزه - می باشند . خداوند می فرماید: چه کسی این غذاهای پاکیزه را بر شما حرام کرده است؟ این ها زیبایی های زندگی دنیاست که خداوند برای بهترین بندگانش خلق نموده است . پس از نعمت های خداوند استفاده کنید; (اعراف/32 و مائده/87 و 88) . به قول امام علی (ع)، خداوند همان قدر از حرام شمردن آن چه حلال نموده است، ناراحت می شود که حرام او را نادیده بگیرید و مانند یک امر حلال انجام دهید . 7 . جالب است بدانید که خداوند مستقیما در قرآن به خوردن گوشت و ماهی و میوه اشاره می کند و آنها را از نعمت های زندگی بخش الهی برمی شمارد و از ما می خواهد که از آنها بخوریم که به ترتیب در سوره مائده آیه 1 و 96، سوره نحل، آیه 14 و سوره مؤمنون آیه 19 آمده است . 8 . مسئله خوراک در قرآن، آن قدر مهم است که در یک آیه مستقیما فرمان داده شده است که انسان با دقت و تامل در غذایی که می خورد، بنگرد; (عبس/24) ; یعنی این که یک انسان قرآنی، باید در نحوه تغذیه خود، نهایت دقت را داشته باشد . 9 . خداوند در قرآن کریم خواب را یکی از عوامل سلامت و آرامش روح انسان برمی شمارد و آن را نعمتی قابل ستایش و آیه ای از آیات اعجازآمیز الهی معرفی می کند; (روم/23 و فرقان/47) . 10 . آیا می دانید در فرهنگ قرآنی، سخت ترین و ناگوارترین بیماری ها چیست؟ قرآن مستقیما به این بیماری اشاره نموده، آن را نام می برد . این بیماری، مرض قلب یا بیماری دل نام دارد; چون وقتی روح و دل فردی به این بیماری گرفتار شد، از شنیدن و دیدن و درک حقایق عاجز می شود و این بدترین وضعی است که یک انسان پیدا می کند; (اعراف/179 و توبه/125) . 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
D1737367T10684266(Web).mp3
1.52M
پاسخگویی به شبهات کرونایی از قرآن / قسمت چهارم: مواظب دین خود باشید در حوادث تلخ و شیرینی که پیش می آید، مواظب دین خودمان باشیم. در قرآن در دو صفحه که روبروی هم هستند که داستان حضرت سلیمان علیه السلام و حضرت ایوب علیه السلام را ذکر می کند. حضرت سلیمان هم پیغمبر بود و هم پادشاه و همه رقم چیز در اختیارش بود. اما ایوب تقریبا همه رقم مشکلات برایش بود. چیزی که مهم است هر دو دین خود را حفظ کردند. خدا در سوره فجر به این مطلب اشاره می کند. تا وضعمان خوب است بگوییم خدا دوستمان دارد و اگر وضعمان بد شد بگوییم خدا با قهر کرده است! 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
بهره‌مندی بیشتر از قرآن از نگاه امام خمینی (ره): «یکی از آداب مهمّه قرائت قرآن که انسان را به نتایج بسیار و استفادت بی شمار نایل کند، «تطبیق» است. آن‌چنان که در هر آیه از آیات شریفه که تفکر می کند، مفاد آن را با حال خود منطبق کند، و نقصان خود را به واسطه آن مرتفع کند و امراض خود را بدان شفا دهد. مثلاً، در قصه شریفه حضرت آدم(ع)، ببیند سبب مطرود شدن شیطان از بارگاه قدس با آن همه سجده ها و عبادت های طولانی چه بوده، خود را از آن تطهیر کند؛ زیرا مقام قرب الهی جای پاکان است، با اوصاف و اخلاق شیطانی قدم در آن بارگاه قدس نتوان گذاشت. از آیات شریفه استفاده می شود که مبدأ سجده ننمودن ابلیس خودبینی و عجب بوده که کوس (أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ)[ من بهتر از اویم، مرا از آتش و او را از گل آفریدی. اعراف (۷): ۱۲.] زد، و این خود بینی اسباب خودخواهی و خود فروشی - که استکبار است - شد؛ و آن، اسباب خود رأیی - که استقلال و سرپیچی از فرمان است - شد، پس مطرود درگاه شد. آنچه سبب مطرودیّت درگاه قدس است در هر کسی باشد مطرود است؛ شیطان خصوصیتی ندارد، آنچه او را از درگاه قرب دور کرد ما را نگذارد که به آن درگاه راه یابیم.» [ قرآن از دیدگاه امام خمینی، ص ۱۱۳ - ۱۱۴.] 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره ۲۹ موضوع: ضرورت تحصیل حوزوی / ۵ ـ یاوران امام عصر همة ما آرزو داریم از یاوران خاص امام زمان (عج) و در زمرة سربازان ویژه آن حضرت باشیم، ولی نباید انتظار داشته‏ باشیم بدون هیچ تلاش و زحمتی یکباره چنان تغییر کنیم که توان لازم برای این افتخار مهم را بیابیم! باید شرایط سربازی آن حضرت را تحصیل نماییم و با بالا بردن کمالات و توانمندی‏ها، قابلیت بیشتری به دست آوریم. و همین است مفهوم عمیق «انتظار فرج». امام عصر پس از ظهور با تصرفات تکوینی و از راه‏های خارق‏العاده جهان را اداره نمی‏کنند. بنا، بر این نیست که حضرتش نظام موجود در عالم طبیعت را یکباره برهم زند و با معجزه و کرامت، دولت عدالت را تشکیل دهد. آن حضرت شبیه روش پیامبر و امیرالمؤمنین با استفاده از امکانات عادی، نهضت خود را آغاز می‏کنند و با استفاده از نیروهای موجود ـ یعنی کسانی مانند من و شما ـ به اصلاح امر دنیا و اقامه قسط و داد می‏پردازند. این که گفته می‏شود طولانی شدن غیبت امام به جهت کامل نبودن شمار یاوران آن حضرت است به این معنی است که حضرت با نیروهای موجود، توان برپایی آن نهضت عظیم را ندارند. تا هنگامی که کادر نهضت مهدوی (همان 313 نفر) آماده نباشند این نهضت پیش نخواهد رفت. برای تربیت و آمادگی آن بازوان اصلی، تلاش اختیاری آن‏ها لازم است. بنابراین هریک از ما، با تلاش ارادی خود می‏توانیم در شمار همان یاوران خاص قرارگیریم به شرط آن‏که توانمندی‏های جسمی، علمی، معنوی و اجتماعی خود را در حد نصاب بالا بیاوریم. در زیارت جامعه کبیره خطاب به امامان معصوم می‏گوییم: وَ جَعَلَنی مِمَّن یقتَصُّ آثارَکم، وَ یسلُک سَبیلَکم، وَ یهتَدی بِهُداکم، وَ یحشَرُ فی زُمرَتِکم، وَ یکرُّ فی رَجعَتِکم، وَ یمَلَّک فی دَولَتِکم، وَ یشَرَّفُ فی عافِیتِکم، وَ یمَکنُ فی أَیامِکم، وَ تَقِرُّ عَینُهُ غَداً بِرُؤیتِکم، بِأَبی أَنتُم، وَ أُمّی وَ نَفسی وَ أَهلی وَ مالی. خدا مرا از کسانی قرار دهد که اثر شما را دنبال می‏کند، و به راه شما می‏رود، به هدایت شما درآمده و در میان شما محشور می‏شود، و در رجعت و بازگشت شما دوباره برمی‏گردد، در دولت شما کارگزار و در زمان عافیت شما صاحب شرافت و در روزگار شما صاحب مکانت است، و فردا دیدگانش به دیدار شما روشن می‏شود. پدرم، مادرم، جانم، خانواده‏ام و داراییم به فدای شما باد.. . . این فراز از زیارت، درس همت می‏آموزد. آنچه ما از درگاه خدا می‏طلبیم تنها امان از ناخرسندی امامان معصوم نیست، دیدار سیمای دلربایشان نیز به تنهایی ما را کافی نیست، به خشنودی آن‏ها هم بسنده نمی‏کنیم. همت ما آن است که از یاوران و شیعیان خاص آنان و کارگزار مؤثر دولتشان باشیم. آرزو داریم چشم امید امام عصر به ما دوخته شود و امور اساسی آن دولت جهانی به دست ما انجام پذیرد. شبیه مناسبتی که میان مالک‏اشتر و امیرمؤمنان و یا در مقیاس بسیار کوچک‏تر میان بهشتی و خمینی برقرار بود. امام راحل از ملت ایران یکپارچه خشنود بود وبه خود می‏بالید. اما شهادت بهشتی برای او همسنگ فقدان یک امت، غمبار و جانفرسا بود. رضایت امام از بهشتی و مطهری با خشنودی او از مردم عادی بسیار تفاوت داشت. امام زمان هم پس از ظهور، در رتق و فتق امور اجتماع نیاز به بازوان فکری، اجرایی و مدیریتی بسیار توانمندی دارند که کارگزاران ردة اول و کادر نهضت آن امام را تشکیل می‏دهند و ظهور آن حضرت به حضور آنان وابسته است. در این فراز از زیارت جامعه از خدای بزرگ درخواست می‏کنیم که ما نیز در شمار آن بزرگان و کارگزاران باشیم و در چشم و قلب حضرتش مکانتی والا و شرافتی عظیم داشته باشیم. هر یک از استعدادهای متوسطی که امروز در حوزه تحصیل می‏کند یعنی هریک از ما طلبه‏ها، در آینده‏ای نه‏چندان دور می‏تواند عالمی اسلام‏شناس، ربانی و زمان‏آگاه باشد. میان امروز، و آن فردا فاصله‏ای است که با پای همت و مجاهدت طی می‏شود. همه ما می‏توانیم «مطهری» عصر آینده باشیم به‏شرطی که اخلاص و پشتکار و تلاش لازم را از خود نشان دهیم. بدون تعارف، رسیدن به آن هدف، دور از دسترس نیست گرچه با تن‏آسایی و سستی هم میسر نمی‏گردد. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
📚 ✅سوره مبارکه ، صفحه254، آیات 35 تا 42 🗓1399/07/20 💐 @nedaye_tahzib
254.mp3
522.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه254 🗓1399/07/20 💐@nedaye_tahzib
180.pdf
137K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅ نزول انواع برکات در سایه تقوای اجتماعی 🗓1399/07/20 💐 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: سیاهی گناه روایات اخلاقی، شماره17 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.com