208.pdf
حجم:
127.9K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_هشت
✅ غافلان؛ پستترین موجودات
🗓1399/08/18
💐 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: حقیقت شکر نعمت
روایات اخلاقی، شماره 20
#طراوت_معرفت
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#اسوه_های_اخلاقی
شماره 9
آیت ا... بروجردی / قسمت جهارم / نظم در برنامه زندگی
بدون شک _ یکی از رموز موفقیت آیت الله بروجردی در اداره امور مسلمانان و انجام کارهای بی شمار مربوط به آنان، نظم در زندگی شخصی ایشان بود.
ایشان همیشه دو ساعت پیش از اذان صبح از بستر خواب برمی خاست و به راز و نیاز با پروردگار خویش مشغول می گشت. پس از خواندن نماز شب، مدتی به مطالعه می پرداخت. سپس هنگام اذان صبح، نماز صبح را به جای می آورد. پس از تعقیبات نماز و خواندن قرآن، به مطالعه کتاب های مختلف مشغول می شد. آن گاه صبحانه مختصری که چیزی بیشتر از نان و پنیر نبود، می خورد و پس از آن به کتاب خانه شخصی خود می رفت و تا هنگام شروع تدریس خود که بیشتر اوقات از ساعت 10 صبح آغاز می شد، در مورد درس آن روز به مطالعه می پرداخت و در این زمان هیچ کس را به حضور نمی پذیرفت.
نزدیک ساعت 10 صبح در مجلس درسی که بیشتر در حرم و صحن حضرت معصومه علیهاالسلام و همچنین مسجد اعظم برگزار می شد، حضور می یافت. در مجلس درسی که در حدود هزار نفر از دانشمندان بزرگ و فضلای مستعد حضور داشتند و آماده بهره گیری از محضر پرفیض آن علامه بزرگ بودند. ایشان یک ساعت روی منبر می نشست و به حاضران درس می آموخت. با دقت به اشکال های دانشمندان گوش فرا می داد و پاسخ آنها را بیان می فرمود.
پس از درس به خانه برمی گشت و ملاقات عمومی داشت، به گونه ای که اشخاص و اقشار مختلف می توانستند به حضورشان برسند و درخواست های خود را بازگو کنند یا آنها که به قصد دیدار ایشان آمده بودند و تنها می خواستند مرجع تقلید خود را ببینند، به این کار موفق می شدند. موضوع های گوناگونی در این جلسه ها بیان می شد و ایشان شخصا به همه آنها رسیدگی می کرد و دستورهای لازم را می داد. هنگام ظهر مجلس عمومی به پایان می رسید. در این زمان ایشان به اندرونی می رفت و خود را برای نماز ظهر آماده می ساخت. پیش از آنکه وضو بگیرد و همچنین پس از آن و در میان وضو، آیاتی چند از قرآن کریم می خواند و سپس نماز ظهر و عصر خویش را به جای می آورد و پس از تعقیبات نماز، به خوردن ناهار مشغول می شد.
ناهار ایشان هم مانند صبحانه، مختصر و بسیار ساده بود. پس از صرف ناهار، به نامه های رسیده که به صورت متوسط روزانه بین هفتاد تا هشتاد یا صد نامه بود، شخصا رسیدگی می کرد. پس از مطالعه نامه ها و تلگراف های رسیده، روی پاکت آنها می نوشت مربوط به فلان موضوع است تا هنگام رسیدگی مجدد، کار به سهولت انجام گیرد. یک روز را به پاسخ نامه های رسیده و یک روز را هم برای پاسخ به استفتائات اختصاص داده بود. جواب نامه ها را منشی مخصوص ایشان، آقای حاج محمدحسین احسن می نوشت، سپس آقا مطالعه می کرد و اگر عبارات آن نیاز به اصلاح داشت، آن را اصلاح و گاهی خودشان املا و سپس پایان آن را مُهر یا امضا می کرد.
ایشان به قدری درباره نامه ها و مطالب و پاسخ آنها دقت می کرد که گاهی اگر پنج روز یا ده روز پیش نامه ای را خوانده بود، هنگامی که جواب آن را می خواست مُهر کند، می گفت این جواب فلان نامه نیست یا این جواب نسبت به آن موضوع که در نامه نوشته بود، مناسب و کافی نیست و دستور می داد که آن را تغییر دهند. این موضوع سبب شگفتی همگان شده بود و همه از حافظه قوی و هوش سرشار آن پیشوای شایسته اظهار تعجب می کردند.
چون وقت غروب می رسید، وضو می گرفت و نماز مغرب و عشا را در صحن بزرگ حضرت معصومه علیهاالسلام به جماعت می گزارد. در ماه مبارک رمضان نیز ظهرها را در مسجد جامع واقع در پایین شهر قم و اواخر در مسجد اعظم به جماعت می خواند. پس از نماز عشا، شام مختصری میل می کرد و بعد از آن مشغول مطالعه می شد و این کار تا ساعت دوازده شب به طول می انجامید. آن گاه به بستر خواب می رفت و سه ساعت و کمی بیشتر می خوابید و خواب شبانه روز ایشان به طور کلی به پنج ساعت نمی رسید.
در ماه مبارک رمضان بیشتر وقت ها اول نماز می خواند و بعد افطار می کرد و گاهی نیز در بین دو نماز افطار می کرد
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت دهم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: مربی خوب باید مسائل اخلاقی را جدی بگیرد
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره ۴9
موضوع: 🌷نقش تکرار آموخته ها در فرایند تحصیل (قسمت اول)🌷
یکی از عناصر مهم تحصیل علم که بدون آن فرایند آموزش نیمه تمام و ناقص است «مرور و تکرار» آموختهها است. ساختار ذهن بشر به گونهای است که برای دریافت کامل مفاهیم و گزارهها و نیز نگهداری آن نیازمند چند مرتبه برخورد و درگیری با آن است. یک مطلب تنها در صورتی که چند بار فضای ذهن را تجربه کند و فکر را به خود مشغول سازد حق باقیماندن در آن را دارد. استقرار و ثبات آگاهیها در صفحه ذهن انسان پدیدهای شبیه به تشکیل ملکه در جان آدمی است. همانگونه که هیچ ملکهای یکباره در جان نمینشیند برای فهمیدن محتوای کتاب یک بار مطالعه آن به هیچ وجه کافی نیست و اگر پارهای از کتابها این چنین به نظر نمیرسد تنها به خاطر زمینههای ذهنی است که از مطالعة کتب مشابه یا مواجهه با گزارههای مشابه آن قبلاً پدید آمده است.
همه ما تجربه کردهایم که مطالعه مجدد یک کتاب یا مقاله از مطالعه اولیه، مفیدتر است و ما را با زوایای مطلب بیشتر آشنا میسازد، همانگونه که درک کامل پیام یک سخنرانی یا فیلم نیازمند تکرار و تجدید نظر است.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
209.pdf
حجم:
118.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_نه
✅ عوامل غفلت و دوری از یاد خدا
✏️1. دل بستن به مظاهر دنیوی
🗓1399/08/19
🌷 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: مقابله با افزایش بی جهت قیمت کالا
اقتصاد مقاومتی، شماره 15
#اقتصاد_مقاومتی
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
—-اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت دوم—-
🔹مذمت وابستگی اقتصادی 👇🏿👇🏿🔹
1.. پی آمدهای وابستگی اقتصادی
امام خمینی رحمه الله:
وابستگی اقتصادی مسئله ای است که وابستگی های بسیاری را به دنبال می آورد. اگر مملکت شما در اقتصاد نجات پیدا نکند و وابستگی اقتصادی داشته باشد همه جور وابستگی به دنبالش می آید و وابستگی سیاسی هم پیدا می کنیم. وابستگی نظامی هم پیدا می کنیم. برای اینکه وقتی ما چیزی نداشتیم دستمان به طرف آمریکا دراز می شود و امریکا همه چیز را به ما تحمیل می کند، ما وقتی می توانیم زیر بار او نرویم که قدرتمند باشیم.
[صحیفه نور، ج 11، ص 426]
2.. وابستگی اقتصادی موجب وابستگی سیاسی
امام خمینی رحمه الله:
من این را باز هم گفتم به بعضی از گروه ها، که انسان خجالت می کشد که یک کشوری که باید صادر کند و صادرکننده باشد، دستش را پیش امریکا؛ این دشمن ملت و دشمن بشریت دراز کند و از او کمک بخواهد... می دانید که اگر چنانچه ما احتیاج داشته باشیم در ارزاقمان به خارج، این وابستگی برای ما اسباب این می شود که در امور سیاسی هم وابسته باشیم. ما باید وابستگیمان را از اجانب و از شرق و غرب قطع کنیم. اگر ما بخواهیم که مملکتمان یک مملکت مستقل آزاد مال خودمان باشد، باید در این اموری که مربوط به اقتصاد است، مربوط به فرهنگ است، مربوط به امور دیگر کشور است، خودمان فعالیت کنیم و ننشینیم دیگران انجام بدهند.
[صحیفه نور، صص 63 و 64]
3.. وابستگی اقتصادی مساوی با تسلیم مملکت به بیگانگان
امام خمینی رحمه الله:
شما می دانید که اگر یک مملکتی در اقتصاد، خصوصاً این رشته اقتصاد که نان مردم است، در این احتیاج به خارج پیدا بکند و یک احتیاج مبرمی که نتواند خودش را اداره کند خودش را و باید او را اداره کنند، این وابستگی اقتصادی آن هم در این رشته موجب این می شود که ملت ایران، مملکت ایران تسلیم بشود به دیگران.
[صحیفه نور، ج 11، ص 100]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
شماره 2
🌸وظایف خانواده در طرح اقتصاد مقاومتی🌸
نقش خانواده در عرصه اقتصاد کشور، مهم و اساسی است؛ زیرا نوع، عملکرد و میزان حضور آن در چرخه اقتصادی کشور بسیار اثرگذار است. ازاین رو، لازم است وظایف این نهاد مهم اجتماعی در طرح اقتصاد مقاومتی به خوبی تبیین شود.
خانواده در این طرح ملی چهار وظیفه مهم دارد که تبیین این وظایف را به ترتیب پی می گیریم:
الف) آگاهی از فرهنگ جهادی
ب) مشارکت در تولید
ج) مدیریت مصرف
د) تربیت نیروهای ارزشی
☘️ آگاهی و برخورداری از فرهنگ جهادی
اقتصاد مقاومتی، فقط جنبه اقتصادی ندارد، بلکه وجهه فرهنگی، دینی، اخلاقی و پرورشی نیز دارد.
بی شک، برای مقاومت کردن در اقتصاد، داشتن روحیه و رفتار جهادی الزامی است. در واقع، موانع سخت و دشوار را فقط با روحیه جهادی می توان از میان برداشت.
مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:
اگر بخواهیم این حرکت عظیم اقتصادی در کشور انجام گیرد، یک الزاماتی دارد. روحیه جهادی لازم است. ملت ما از اول انقلاب تا امروز در هر جایی که با روحیه جهادی وارد میدان شده، پیش رفته. این را ما در دفاع مقدس دیدیم، در جهاد سازندگی دیدیم. در حرکت علمی دیدیم، مشاهده می کنیم، اگر ما در بخش های گوناگون روحیه جهادی داشته باشیم؛ یعنی کار را برای خدا با جدیت و به صورت خستگی ناپذیر انجام دهیم، نه فقط به عنوان اسقاط تکلیف، بلاشک این حرکت پیش خواهد رفت.[ روزنامه ایران، 15/1/1390، ش 4657، ص 24]
☘️ مشارکت در تولید
وظیفه دوم خانواده در اقتصاد مقاومتی، مشارکت در تولید است. خانواده با بازارهای مختلفی از جمله بازار کار و سرمایه در ارتباط است.
برخی از اعضای خانواده در بازار کار می کنند و دستمزد یا حقوق دریافت می کنند. برخی دیگر، سرمایه خود را در بازار به کار می گیرند و سود کسب می کنند. پول به دست آمده از بازار کار و سرمایه، درآمد خانواده را تشکیل می دهد. بخشی از این درآمدها، صرف خرید کالاها و خدمات مصرفی خانواده و بخش دیگر پس انداز می شود که خانواده می تواند با این پس اندازها و به شیوه های گوناگون، در تولید ملی جامعه نقش داشته باشد.
☘️ مدیریت مصرف
در مدیریت مصرف، به رابطه و نوع رفتار خانواده با منابع و اموال تحت اختیارش توجه می شود. از آنجا که شیوه های مدیریت مصرف در خانواده می تواند در الگوی مصرف ملی مؤثر باشد، برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، خانواده باید در باورها و رفتارهای مصرفی خود تجدید نظر و مصرف خود را در چارچوب تولیدات داخلی و نظام اقتصادی اسلام تنظیم کند.
☘️تربیت نیروهای ارزشی
امروزه تئوری سرمایه انسانی در برابر سرمایه فیزیکی، مورد توجه اقتصاددانان و جامعه شناسان است. در این تئوری، سرمایه های انسانی با ارزش تر از دارایی ها و منابع طبیعی و ذخایر زمینی به شمار می آیند. هرچه روی انسان ها سرمایه گذاری شود، رشد و توسعه جامعه افزون خواهد شد. ازاین رو، نگرش و مهارت به ویژه تدیّن افراد، میتواند ظرفیت های تولیدی جامعه را ارتقا بخشد و در نتیجه، رشد و توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تسهیل و تسریع کند و آثار مطلوب خود را در سطح خرد (خانواده) و کلان (جامعه) نشان دهد. در سطح خرد می تواند بازدهی خصوصی افراد را افزایش دهد و در سطح کلان باعث رشد و توسعه همه جانبه کشور شود.
مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:
عزیزان من، این را همه بدانید، تدیّن جامعه، تدیّن جوانان ما، در امور دنیایی هم به ملت و به جامعه کمک می کند. خیال نکنید که متدین شدن جوانان، اثرش فقط در روز اعتکاف در مساجد یا در شب های جمعه و در دعای کمیل است. اگر یک ملت جوانانش متدین باشند، از هرزگی دور خواهند شد، از اعتیاد دور خواهد شد، از چیزهایی که جوانان را زمین گیر می کند، دور خواهند شد. استعداد آنها به کار می افتد، کار می کنند، تلاش می کنند، در زمینه علم، در زمینه فعالیت های اجتماعی، در زمینه فعالیت های سیاسی کشور، پیشرفت می کنند و در اقتصاد همین جور، روحیه معنویت و تدیّن نقش بسیار مهمی دارد. [روزنامه ایران، 15/1/1390، ش 4757، ص 24]
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com