#اسوه_های_اخلاقی
شماره 13
#روز_بزرگداشت_شیخ_مفید
🌺شیخ مفید، آموزگار ارزشها🌺
#مرجع_شیعیان
در زمانی که انحراف های فکری رو به فزونی می گذاشت و جنگ عقاید، هموراه قربانی می گرفت و دانشمندان هر فرقه، در صدد دفاع از عقاید خود بودند، شیخ فمید برای دفاع از مکتب حق به پا خاست و رهبری شیعیان را به عهده گرفت. او با نوشتن کتاب، مناظرهو نیز تربیت شاگردان، به هدایت مردمان پرداخت. می گویند وی تمامی کتاب هایمخالفان راحفظ کرد تا بتواند شبهه های آنها را پاسخ گوید.همچنین در خانه شیخ مفید، مجلس بحثی برپا می شد که همه علما از مذاهب گوناگون در آن شرکت می جستند و او با تمامی آنها به بحث می پرداخت. آوازه شهرت و بزرگی مقام او تا بدانجا رسیدکه عضدالدوله دیلمی در هنگام بیماری به عیادتش می رفت و در منزلش از وی دیدن می کرد و شفاعتش را در حق دیگران می پذیرفت.
#تربیت_شاگردان
ر بررسی زندگی شیخ مفید، به شیوه خاصی در تدریس بر می خوریم که جالب توجه است. وی در مکتب خانه ها و کارگاه های بافندگی جست و جو می کرد و کودکان تیزهوش و با استعداد را در نظر می گرفت و با دادن پولی به پدر و مادرانشان، آنان را به مکتب می برد و به آنها دانش می آموخت. شیخ مفید با این کار، می خواست آموزش و تربیت رااز کودکی آغاز کند و در این راستا، به بالندگی و پرورش استعدادهای درخشان بپردازد تا جامعه اسلامی، هیچ گاه با کمبود دانشمندان در عرصه دین و دانش مواجب نشود. برخی از دانش آموختگان مکتب با برکت شیخ عبارتند از: سید مرتضی، سید رضی، شیخ طوسی، شیخ جلیل القدر نجاشی، شیخ فقیه ابویَعلی سلّار.
#احترام_به_شاگردان
شیخ مفید به تربیت شاگردان و آماده سازی آنان برای هدایت و رهبری شیعیان اهمیت فراوان می داد و با گفتار و کردار، آنان را به سوی کمال تشویق می کرد. شیخ مفید از آنان برای جانشینی خود در تدریس مسائل گوناگون بهره می برد. او گاه در مجالس مناظره، آنان شرکت می کرد و با این کار، افزون به گرامی داشت شاگردان، زمینه شناسایی و شهرت آنان را در میان مردم برای خدمت بیشتر به جامعه اسلامی فراهم می آورد. از جمله، روزی شیخ مفید در مجلس درس سید مرضی حاضر شد. سید از جا برخاست و او را در جای خود نشاند و پیش رویش نشست. شیخ مفید اشاره کرد که نزد وی درس بگوید، زیرا شیخ از سخن گفتن سید مرتضی خشنود می گشت.
#پشتکار_و_تداوم_فعالیت
یکی از ویژگی های بارز شیخ مفید، تلاش خستگی ناپذیر او در تدریس بود. شیخ در رشته های گوناگون علوم اسلامی تدریس می کرد و در این راه، خستگی نمی شناخت او افزون بر روزها شب ها نیز از تدریس به دور نبود و از موقعیت پیش آمده، برای عرضه فرهنگ و علوم اهل بیت علیهم السلام حداکثر استفاده را می برد. ابویعلی، داماد شیخ در این باره گفته است: «شیخ مفید همواره شب را جز اندکی نمی خوابید. سپس برمی خاست و به نماز، مطالعه، یا تدریس و یا قرائت قرآن مشغول می شد».
#ندای_نهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 5
🌺چند مصداق مهم زيِّ طلبه (قسمت سوم)🌺
4ـ رفتارها: رفتارهای ظاهری طلبه نیز ـ با اندكی توسع در لغت ـ از مصادیق زی میباشند. بدون تردید، انسان با رفتارهای اجتماعی، خود را مینمایاند و باطن خود را آشكار میسازد. درباره جواز اخلاقی پارهای از این رفتارها برای طلبه میتوان تأمل داشت.
5ـ عنوان و مدرك تحصیلی: با توجه به اینكه در دنیای امروز عنوان و مدرك تحصیلی هر كس، نوع تلقی دیگران از او را شكل میدهد و نگاه مردم به او را متحول میسازد، مناسب است در این بحث، از آن نیز سخنی به میان آید. آیا طلبه موظف است به دنبال عنوان و مدركی باشد و اعتبار خود را در میان مردم بیشتر گرداند؟ آیا طلبه باید نوع نگاه دیگران و اعتماد آنان را به خود تنظیم كند؟
6ـ كار كردن: اشتغال طلبه به برخی از فعالیتهای جانبی جهت تأمین معاش و رفع مشكلات اقتصادی محل تردید است. آیا طلبه در حاشیه فعالیت تحصیلی خود میتواند به هر كاری بپردازد؟
در سلسله مباحث #زیِّ_طلبگی انشاءالله به پاسخ سوالات فوق و مانند آنها پرداخته خواهد شد.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#گزارش_تصویری
در میدان تکلیف بمانیم تا انتخاب شویم
لازم نیست در میدان جنگ باشی
اگر در #میدان_تکلیف بمانی
شهادت تو را انتخاب می کند
مثل شهید صیاد که جلوی خانه اش ترور شد
شهید احمدی روشن در میدان کتابی تهران
حاج آقا خرسند جلوی مسجد در سحر شب قدر
طلبه شهید قاسمی جلوی در حوزه
دکتر شهریاری جلوی دانشگاه
حاج قاسم در بغداد
و حالا هم دانشمند عزیز ما
محسن فخری زاده
در آبسرد
میدان تکلیف ما کجاست؟
#ندای_نهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #کهف، صفحه304، آیات 98 تا 110
🗓1399/09/10
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
225.pdf
116.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_بیست_و_پنج
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️10. پیوند با خویشاوندان
🗓1399/09/10
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: استفاده درست از سرمایه های ملی
اقتصاد مقاومتی، شماره 18
#اقتصاد_مقاومتی
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت پنجم➖➖
🔹بسترهای پیشرفت اقتصادی (قسمت سوم)👇🏿👇🏿🔹
♻️برنامه ریزی و آرامش لازمه سرمایه گذاری و تولید ملی
امام خمینی رحمه الله:
... مردم باید در خانه هایشان مطمئن باشند، در زندگی شان، کسب و تجارتشان اطمینان داشته باشند. دولت اسلامی موظف است مردم را مطمئن نماید در همه چیز، در سرمایه هایشان، در کسب و کارشان.
برنامه ریزی در جهت رفاه متناسب با وضع عامه مردم توأم با حفظ شعایر و ارزش های کامل اسلامی و پرهیز از تنگ نظری ها و افراط گرایی ها و نیز مبارزه با فرهنگ مصرفی که بزرگ ترین آفت یک جامعه انقلابی است و تشویق به تولیدات داخلی و برنامه ریزی در جهت توسعه صادرات و گسترش مبادی صدور کالا و خروج از تکیه به صادرات نفت و نیز آزادی واردات و صادرات و به طور کلی تجارت بر اساس قانون و با نظارت دولت در نوع و قیمت [باید انجام گیرد].
[صحیفه نور، ج 21، ص49]
♻️خودباوری لازمه خودکفایی
امام خمینی رحمه الله:
مهم این است که ایرانی ها بفهمند که خودشان می توانند کار بکنند، در طول این زمان القاء کرده بودند که ایرانی ها چیزی نیستند و باید همه، همه چیز را بروند از خارج بیاورند. از اروپا بیاورند از امریکا بیاورند، این شد که مغزهای ایرانی به کار نیفتاد و نگذاشتند به کار بیفتد. ایران افرادش، مردمش از سایر افراد کمتر نیستند بلکه از بسیاری بالاترند. لکن نگذاشتند استعدادها به کار بیفتد. باید استعدادها را به کار بیندازند و دولت و ملت تأیید کنند از این کسانی که اختراع و ابداع می کنند تا ان شاءالله ایران خودش همه چیز را بسازد و مستقل بشود.
[صحیفه نور، ج13، ص 198]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
شماره 5
🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت سوم🌸
خانواده میتواند سهم مهمی در تولیدات داخلی داشته باشد که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:
1. انجام کار تولیدی
2. مشارکت دادن سرمایه در تولید
3. بهره گیری از ظرفیت های تولید
♻️انجام کار تولیدی (قسمت سوم)
جایگاه، توان مندی و فرصت خانواده ها و اعضای آنها متفاوت است، ولی هرکدام در حد توان و ظرفیت هایی که در اختیار دارند، می توانند دست کم در یکی از حیطه های زیر به وظیفه جهادی-اقتصادی خود عمل کنند:
الف) تولید در بخش رسمی
ب) تولید در منزل
✴️الف: تولید در بخش رسمی
منظور از بخش رسمی کشور، سازمان ها، اداره ها، صنایع، کارخانه ها و کارگاه های تولیدی است که به طور نسبی فعالیت ثابت و دایمی دارند. در آنها فعالیت هایی انجام می گیرد که نیاز به سرمایه، تخصص و سواد دارد. خانواده هایی که اعضای آنها در این بخش فعال هستند، اولین وظیفه شان این است که روحیه یا رفتار جهادی را بر کار خود حاکم کنند.
بنا به تعبیر مقام معظم رهبری: «کار را باید محکم، دقیق و درست انجام داد ... و کاری کرد که کالای داخلی در نظر مصرف کننده ایرانی و غیر ایرانی، کالایی مطلوب، بادوام و زیبا باشد.»[ روزنامه ایران، 8/2/1390، ش 4778، ص2]
همچنین بنا به فرموده ایشان، باید کاری کرد که «عرصه تولید کالای برتر در داخل کشور، به همت کارگران، مهندسان و سرمایه گذاران، به عرصه ای دیگر برای تجلی شعار [ما می توانیم] تبدیل شود». [روزنامه ایران، 8/2/1390، ش 4778، ص2]
به بیان دیگر، افراد شاغل بخش تولید رسمی باید مأموریت سازمانی خود را در تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، به صورت مطلوب و شایسته انجام دهند و نسبت به آنچه تاکنون بی اعتنا بوده اند، حساس باشند و دیگران را نیز به کار جهادی-اقتصادی فرا بخوانند.
ادامه دارد...
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوشنبه_های_بصیرتی
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله فاطمی نیا
غش در معامله
تقلب در فروختن اجناس و هر گونه کلاه برداری و دروغ در این زمینه، غش در معامله است. این امر در دین ما خطایی بزرگ برشمرده می شود. غش در معامله گاه ظاهری است و دیده می شود و گاه به شکل پنهانی انجام می شود.
رسول خدا (ص) در این مورد می فرمایند که غش، برکت را از مال انسان می برد و معیشت او را فاسد می کند خدا او را به حال خود وا می گذارد. و هر که در معامله با دیگران غش داشته باشد از ما نیست و با یهودیان محشور می شود.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دهم_آذرماه
#روز_مجلس
شهید آیت الله مدرس مجتهدی با درایت، متقی، ساده زیست، شجاع، بیگانه ستیز، مرد سیاست و کسی بود که خدمت به مردم را از وظایف شرعی خود میدانست. پس از سالها آزار، تبعید و زندان، توسط مزدوران رضا خان به شهادت رسید. سالروز شهادت ایشان (10 آذر) روز مجلس نامگذاری شده است.
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#درباره_آیت_الله_مدرس
سید حسن مدرس در سال 1249ش. در محله دشت زواره به دنیا آمد . او تحصیلات خودرا در قمشه آغاز کرد و در اصفهان پی گرفت؛ پس از اتمام تحصیلات، به عراق رفت و پس از هفت سال اقامت در نجف و تایید مقام اجتهادش از سوی فضلای این شهر، در سال 1318 ق. از راه اهواز و چهار محال و بختیاری به ایران بازگشت؛ پس از اقامتی کوتاه در قمشه و دیدار با خویشاوندان، این آبادی رابه قصد اصفهان ترک کرد. او صبح ها در مدرسه جده کوچک (مدرسه شهید مدرس) درس فقه و اصول و عصرها در مدرسه جده بزرگ منطق و شرح منظومه می گفت و روزهای پنج شنبه طلاب را با چشمه های زلال نهج البلاغه آشنا می ساخت . تسلط و مهارتش در تدریس معارف دینی چنان بود که به مدرس شهرت یافت.
مدرس، ضمن تدریس، از مسائل سیاسی و اجتماعی غافل نبود. پس از مشروطیت، وقتی نیابت ریاست انجمن ولایتی اداره اصفهان به وی سپرده شد، در برابر زورگویی و استبداد صمصام السلطنه بختیاری، حاکم اصفهان، ایستاد و فریاد زد: چرا به نام مشروطه مردم را تحت فشار قرار می دهید. این حاکم ستم گستر دستور توقیف و تبعید مدرس مبارز را صادر کرد؛ اما با مشاهده حمایت و مقاومت مردم در تصمیم و رفتار خویش تجدید نظر کرد.
در دوره دوم مجلس شورای ملی سابق، مدرس از سوی فقها و مراجع تقلید مجتهد طراز اول معرفی شد تا همراه چهار مجتهد دیگر به مجلس شتابد و برقوانین مصوب آن نظارت داشته باشد. او پس از یکصد و نود و چهارمین جلسه مجلس دوم در 28 ذی حجه 1328 ق. در مجلس حضور یافت و از جلسه دویستم به ایراد نطق پرداخت
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
گفته هایی از شهید مدرس
1 . دوبال
ترقی و تعالی هر قوم به علم است . اسلام فراگرفتن علم را فریضه دانسته، اما علم به تنهایی کافی نیست . مسلمان باید به دو بال علم و تقوا مجهز باشد . انگلیسی ها علم دارند; اما تقوا ندارند . اگر مسلمین علم وتقوا داشته باشند، هیچ کس بر آن ها مسلط نمی شود . (۱)
2 . رمز توسعه
اسلام یک مدت در دنیا ترقی و توسعه پیدا کرد و همان مدتی بودکه [مسلمانان] جامع [وحدت] خودشان را حفظ کردند و بزرگان خودشان را اطاعت کردند، مواسات کردند، برادری کردند و بر اکثر دنیا در زمان کمی مسلط شدند . متاسفانه در قرون اخیر از باب این که آن جامع [وحدت] خودشان را بزرگان و امرا خوب حفظ نکردند، ضعف بر این قوم پیدا شد . (۲)
3 . بخوان
اول کلمه ای که می شود نسبت داد به صاحب شریعت ما علم است; زیرا پس از ذکر نام خدا اولین کلمه ای یا دستور که به پیامبر نازل شد، کلمه اقراء یعنی بخوان بوده است . حیوانات در مذهب ما هر کدام [تعلیم دیده] شدند قیمت پیدا می کنند . سگ تربیت شده دیه دارد . (۳)
4 . تاریخ خوانی
باید تاریخ همه سرزمین های تاریخ دار را بازنویس کرد . کم تر سرزمینی است که لایه ضخیمی از گوشت و استخوان های انسان هایی نداشته باشد که تاریخ نمی فهمیده اند; ولی قربانی تاریخ سازان خون آشام شده اند . (۴)
5 . تعصب جاهلانه
علم بدون تقوا خطراتش به مراتب کم تر از جهلی است که با تعصب جاهلانه در آمیزد . اولی ابوهریره را می پرورد و دومی ابن ملجم را . جامعه را جوشنی (زرهی) باید که در مقابل نیش زهرآگین اولی و آتش هستی سوز دومی مصون ماند . چنین جامه ای را تنها دست هنرمند درزی (خیاط) تاریخ می تواند براندام بشریت بدوزد; آن هم دستی که از آستین داوری تاریخ نگاران لقمانی بیرون آید و با همان صبر و شکیبایی حلقه ها را به هم پیوند زند . (۵)
6 . ییلاق
دختر مدرس بیمار شد . پزشکان گفتند باید به ناحیه خوش آب و هوا برود . آن شهید گفت: همه فرزندان این مملکت فرزندان من هستند . نمی پسندم فرزندم به ییلاق انتقال یابد و دیگران در محیط گرم و فقیرانه تهران یا نقاط دیگر در شرایط سخت باشند; مگر این که برای همه آنان چنین شرایطی فراهم شود . (۶)
پی نوشت:
۱. مدرس، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ج 1، ص 205 .
۲. همان، ج 2، ص 291 .
۳. شهید مدرس ماه مجلس، ص 17 .
۴. دوماهنامه مجلس وپژوهش، سال دوم، شماره هفتم، فروردین 1373 .
۵. همان .
۶. شهید مدرس ماه مجلس، ص 82 .
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 6
🌺شاخصها و ملاكهای كلی (قسمت اول)🌺
موضوع سخن، طلبه در نگاه دیگران است؛ یعنی طلبه با نمای آشكارش، طلبه در منظر و علن، و در میان مردم.
بیشك، سخن از ویژگیهای طلبه در خفا و خلوت، و در ارتباط با خود و خدا نیز، ضروری است كه نیاز به مجال دیگری دارد.
زی طلبگی در جایی محقق میشود كه طلبه در معرض نگاه دیگری قرار گرفته و دیده دیگری او را میپاید. بنابراین، زی با ملاحظه نگاه دیگران و موضعگیری در مقابل قضاوت عرفی ملازمه دارد.
برای داوری درباره خوبی و بدی رفتار آدمیان و صفات و جلوههای ظاهری آنان، مهمترین عنصر، یافتن شاخصها و معیارهایی است كه با آن بتوان بایستگی یا ناشایستگی را محك زد. این شاخصها، به عنوان قوانین و قضایای كلی، كبرای قیاس اخلاقیاند و استدلال ما را بر خوبی یا بدی یك رفتار یا حالت، كامل میكنند. هر یك از این ملاكها، حد وسط احتجاج، یا حد مشتركی است كه واسطه اثبات خوبی یا بدی بر فعل یا حالتی میشود. میتوان این شاخصها را «قواعد رفتار» یا «اصول عمل» نامید. این شاخصها، بایدها و نبایدهای كلانی هستند كه بر مصادیق متنوع و فراوانی سایه میگسترند.
ویژگی مهم این قوانین كلی، آن است كه در گذر زمان و با دگرگونی شرایط تغییر نمیكنند و اختصاص به فرد یا محیط ویژهای ندارند.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_نهذیب
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #مریم، صفحه305، آیات 1 تا 11
🗓1399/09/11
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
226.pdf
126.5K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_بیست_و_شش
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️11. احسان و نیکوکاری
🗓1399/09/11
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅حفظ دین توسط خداوند بر اساس سوره مبارکه فیل
📑قسمت سی ام
🗓1399/09/11
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی در نماز
تدارک نماز جماعت
#نماز_در_سیره_علما
شماره 18
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / زیارت👇🏿👇🏿🔹
شماره 4
اغلب چنین است که «دیدار» به «دوستی» می انجامد؛ یعنی «زیارت» محبت می آورد.
ازاین رو، بردن کودکان به زیارتگاه ها، هم زمینۀ آشنایی را فراهم می آورد، هم محبت آور است و هم حسّ روحانی و معنوی خاصّی به آنان منتقل می کند. برای بیشترِ کودکان، زیارت مشهد یا مرقد حضرت امام، خاطره انگیز است.
پس، از راه زیارت رفتن، زیارت بردن، انس با حرم های مطهر و تشرف به آستان بوسی اهل بیت عصمت علیهم السلام می توان بین کودکان و آن الگوهای کمال و فضیلت، رابطۀ قلبی و عشق و ارادت برقرار کرد. تأثیر درازمدت این گونه «سفرهای زیارتی» بسیار است؛ بخصوص اگر با برنامه ریزی و توجیه و هدایت و آموزش همراه باشد.
ازاین رو، باید چشم فرزندانمان بارها و بارها به صحن و سرا و حرم و مرقد اهل بیت علیهم السلام بخورد. خاضعانه وارد حرم ها شوند، نماز و زیارت نامه بخوانند، حالت روحانی زائران را ببینند، عشق ها و علاقه های زوّارِ دیگر را با چشم تماشا کنند.
این ها سبب روییدنِ نهال محبت اهل بیت علیهم السلام در دل ها می شود و این محبّت، نقش خود را در اصلاح اخلاق ایفا خواهد کرد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🌾مهمترین ویژگی تربیت دینی👇🏿👇🏿🌾
دین برنامه ای برای شکوفایی انسان است. دین چیزی از بیرون به ما تحمیل نمی کند بلکه سعی در اکتشاف درون روح انسان دارد.
دین در واقع دارایی های خود انسان را رو میکند. امر تحمیلی تلقی نمیشود. اگر کسی دین را تحمیلی تلقی میکند بخاطر این است که به خودشناسی نرسیده است. چون انسان لایه های پنهان دارد و از لایه های پنهان خبر نداشته و فکر می کند دستورات دینی چیزی را به او تحمیل میکنند. در واقع اگر انسان به یک خودشناسی عمیق دست پیدا بکند می بیند که کلمه زیبای امیرالمومنین در جانش جاری خواهد شد:
تو همان جور هستی که من دوست دارم، من را همان جوری قرار بده که تو دوست داری.
اینکه دوست دارم همان چیزی که خدا دوست دارد بشوم، باز جزو خواسته های من است.
دین، اینگونه یک تعریف بدون استرس و بدون موضع گیری انسان در مقابل آنرا پیدا خواهد کرد. وقتی شکوفا شدن دارایی های درونی، برنامه ای بخواهد که نام آن دین میشود، تربیت دینی هم تعریفی جدای از دین نیست
اگر ما تربیت را تاثیر گذاری بر دیگران به منظور رشد انسانها در نظر بگیریم، شیوه ی تاثیر گذاری بر دیگران بگونه ای باید باشد که استقلال فرد و کرامت انسانی را حفظ بکند.
ما پیش از اینکه به هدف تربیتی بیندیشیم، باید انسانیت انسان را در مسیر این رشد و پرورشی که میخواهیم به او بدهیم حفظ کنیم.
پرورش در مورد گیاه صادق است زیرا گیاه در مقابل پرورش دهنده بی اراده است و او تمام تلاش خود را می کند. ولی در مورد انسان نمی توان این جوری گفت.
در مورد انسان بهتر است کلمه ی پرورش را انتخاب نکنیم تا یاد پرورش گل و گیاه نیفتیم.
رعایت و استقلال به این است که فرصت انتخاب و فرصت آنکه خود فرد بتواند انگیزه ای در خودش ایجاد بکند را به او بدهیم. فرصت بدهیم تا از آموخته هایش و از علاقه های قلبی خودش بهره برداری بکند و روی پای خودش بایستد و خوب بشود
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-TarbeyateEshghi-64k (1).mp3
913K
#سه_شنبه_های_تربیتی
بچهاش را آورد گفتش که به هم ریخته است، داغون است؛ دیگر مشخصاتش را نمیگویم. گفتم خب گاهی تشویقش کن. گفت به خدا تشویقش میکنم. گفتم خب گاهی تنبیهاش کن. نمکی، آرام. گفت به خدا تنبیه هم میکنم. گفتم گاهی منطقی باهاش حرف بزن. گفت به خدا باهاش منطقی حرف میزنم. گفتم بابا تو که همه کارها را کردی، من چی بگویم آخر؟ گفتم الگوی رفتاری از خودت نشان بده. گفت بابا جلویش نماز میخوانم، نمیدانم چی، همه کار، چی بگوییم اصلاً؟ من کدام کار را انجام ندادم؟
گفتم میدانی چیه؟ موقعی تنبیهاش میکنی که عصبانی هستی آره؟ گفت خب آره دیگر. گفتم موقعی تشویقش میکنی که خودت سر حال هستی. یک کمی فکر کرد، گفت خب معمولاً اینجوری میشود دیگر. گفتم ببین، اینجا بچهات تربیت نمیشود، بیتربیت میشود. میدانی چرا؟ میگوید ملاک رفتار غلط و درست من نیست، ملاک حال بابایی است. این سر حال باشد همه را میبخشد، سر حال نباشد هیچی را نمیبخشد، مجازات میکند. پس موضوع حال است. این را از تو یاد گرفته.
نماز جلویش خواندی، حال داشتی نماز خواندی. مهم حالَت است! نماز تو که نیست! بله عشقت بوده یک دفعهای کار خوب بکنی کار خوب کردی. عشقت کشیده نماز خواندی، نماز خواندی. عشقت نکشیده نخواندی دیگر. آن چیزی که میبیند میگوید بابای ما عشقی است. پس ما هم عشقی باشیم. بعد آن عشقی میشود تو حالَت گرفته میشود. آن هم مثل تو است!
بچه باید ببیند که شما چند بار عصبانی شدی ولی هیچی نگفتی لبخند زدی. میفهمد بچه این حرفها را!
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #مریم، صفحه306، آیات 12 تا 25
🗓1399/09/12
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
227.pdf
107.7K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_بیست_و_هفت
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️12. پاسخ بدی با نیکی
🗓1399/09/12
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل
🔸موضوع: وصول به مقامات با نماز شب
#قنوت_دل #نماز_شب
شماره14
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com