233.pdf
134.8K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_سه
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️17. تعاون و همکاری در کار نیک
🗓1399/09/18
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
طلبهای که نمازش را فرادا نمیخواند
#نماز_در_سیره_علما
شماره 19
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🌾مهمترین ویژگی تربیت دینی (قسمت سوم)👇🏿👇🏿🌾
یکی از ویژگی های مهم تربیت دینی، این است که کاری می کند خود فرد خوب بشود. نه ما او را وادار به یک خوب بودن سطحی یا صوری که مثل فنر تا رها کنیم به سمت خودش برمیگردد بکنیم.
نتیجه ی این رعایت استقلال و کرامت این خواهد بود که خوبی با ثبات و عمیقی پیدا خواهد کرد. نتیجه ی دیگرش این خواهد بود که خوبی ارزشمندی خواهد شد.
در قاموس دینی ما ارزش وقتی در رفتار یک انسان تولید میشود که خدا ببیند منشا این رفتار در وجود خود شخص و در لابلای عمق شخص نهادینه شده باشد و همچنین در قسمت زیبای قلبش نهادینه شده باشد. مثلاً اگر کسی برایش نهادینه شده باشد ولی در ظاهر قلبش باشد و تا دیگران را دید و منافع خودش را دید، لبخند بزند و متواضع باشد و هیچ حق و باطلی را در نظر نگیرد، این انسان چاپلوسی می شود که چاپلوسی در او نهادینه شده است.
باید هم باثبات باشد و هم از قسمت قشنگ قلبش سرچشمه گرفته باشد.
اگر از ترس این و آن نماز بخواند چه فایده ای دارد؟ عادت کردن به این جور نماز خواندن و تواضع کردن بخاطر این است که شما به او فرصت ندادید این رفتار خوب از لایه های عمیق قلبش سرچشمه بگیرد.
ما با شکل دادن برخی حوادث در بیرون زندگی فرد و ایجاد فضاهای مناسب می توانیم تاثیری بر فرد بگذاریم اما این تاثیر باید خیلی ظریف باشد.
بالاخره شما یک جور می توانید تاثیر بگذارید و فرد را وادار بکنید و جور دیگری هم می توانید تاثیر بگذارید. مثلاً غیبت کردن روش خوبی برای تربیت افراد است. ما آبرویشان را می بریم، آنها خودشان را جمع میکنند. حواسشان باشد که دیگر خطا نکنند. اگر خدا غیبت کردن را مجاز می کرد ما در تربیت دینی خیلی موفق بودیم. می گفتیم آبرویت را می برم و او حواسش را جمع می کرد. اما در نهایت این زندگی چه خواهد شد؟ کسی که مدام در ترس از آبروی خودش و مدام در کسب وجاهت خودش، با دیگران رفتار خوب بکند این چه آدمی است؟ در بعضی موارد به اهداف رفتاری رسیده ام.
شاید با این تهدید خواسته اند در او جرقه ای بزنند ولی در واقع کرامت او را از بین برده اند و این فرد دیگر به درد نمی خورد. عمل خوبش هم دیگر ارزش نخواهد داشت.
امام رضا (ع) می فرماید: گناه نکردن بعضی ها شما را فریب ندهد، شاید ملاحظه کردنش بخاطر ترسش باشد.
آدم ترسو و بی عرضه ای است که جرات گناه کردن ندارد
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / برخی از رهنمودهای دین 👇🏿👇🏿🔹
شماره 5
توصیه هایی که در متون دینی و آموزش های اهل بیت علیهم السلام دیده می شود، همه، نشانگر عنایت به این موضوع مهم و توجه دادن والدین به آن در تربیت فرزندان است. به برخی از این جلوه ها توجه کنید:
1.. نام نیک
توصیه کرده اند که برای فرزندان خویش، نام نیکو انتخاب کنید و در حدیث است: «ازجمله حقوق فرزند بر پدرش، آن است که نام نیک برای او بگذارد.»(مستدرک وسائل الشیعه، ج2، ص625)
تأثیر نام زیبا و پُرمحتوا در شخصیت دادن به فرزند، انکارناپذیر است.
2.. تکریم فرزندان
به عنوان دستورالعملی اخلاقی و رفتاری، توصیه کرده اند که به فرزندان خود احترام کنید. ازجمله، این سخن حضرت رسول صلی الله علیه واله که فرمود: «اَکرِمُوا اولادَکم وَ أحسِنوا آدابَهُم.» (= به فرزندانتان احترام بگذارید و آنان را نیکو تربیت کنید.) (مکارم الاخلاق، ص115)
هیچ کس، ازجمله جوانان را نباید تحقیر کرد و با تحقیر خطاب نمود. باز هم از توصیه های آن حضرت است: «هیچ مسلمانی را تحقیر مکن و کوچک مشمار؛ چراکه کوچک آنان نزد خداوند، بزرگ است.» اگر این مسلمان، جوان جامعه باشد، شایسته تر به تکریم و پرهیز از تحقیر است.
3.. برخورد عادلانه
روحیۀ جوان، حساس و زودرنج است و برخورد تبعیض آمیز را بر نمی تابد و آن را توهینی به خویش می پندارد.
رسول خدا صلی الله علیه واله توصیه فرموده است که بین فرزندانتان به عدالت رفتار کنید: «اِعدِلوا بینَ اولادِکم.»(بحارالانوار، ج104، ص92)
عدالت در رفتار، عبارت از برخورد احترام آمیز و تکریم شخصیتِ جوانان است.
4.. پاسخ دادن به سلام
جواب سلام واجب است و نشانۀ احترام به دیگری است. البته برتر از آن، پیش دستی کردن در سلام است. در سیرۀ حضرت رسول صلی الله علیه واله نقل کرده اند که در سلام کردن به دیگران سبقت می جستند و می فرمودند: «تا زنده ام، سلام بر کودکان را تَرک نمی کنم؛ تا پس از من به عنوان یک سنت باقی بماند.»
5.. خطاب شایسته
نحوۀ برخورد و صدازدن و اسم بُردن، هم نشان دهندۀ شخصیت فرد است و هم در تکریم شخصیت یا تحقیر شخصیت طرف مقابل نقش دارد. در سیرۀ اخلاقی پیامبر اسلام صلی اله علیه واله آمده است که ایشان اشخاص را با بهترین نام ها می خواندند و برای برخی، لقب خوب می گذاشتند و نام های زشت اشخاص و شهرها و... را عوض می کردند. دعوت با بهترین نام و محبوب ترین لقب، احترام به شخصیت افراد است و طرف مقابل را هم بیشتر جذب می کند.
از حضرت علی (ع) علیه السلام نقل است: «اَجْمِلوا فی الخِطابِ تَسمَعُوا جمیلَ الجواب» (= دیگران را زیبا و شایسته صدا بزنید، تا جواب پسندیده و زیبا بشنوید.)(غررالحکم، ج1، ص139)
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
Panahian-Clip-ZekrHayeKoodakan-128k.mp3
7.66M
#سه_شنبه_های_تربیتی #کلیپ_صوتی
ذکرهای کودکان / #استاد_پناهیان
حدیث شریفی است در من لایحضره الفقیه، از امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نقل شده. میفرماید فرزندتان به سه سالگی که رسید به او لااله الا الله یاد بدهید.
بچه واقعاً از سهسالگی یکجورهایی آغاز تربیتش است. یعنی آغاز آمادگیاش است برای پذیرش از بیرون. ولی ذهن او را ما میتوانیم آشنا بکنیم. ذهنش دارد آشنا میشود با خیلی از پدیدها در درون خودش و در بیرون. اینجا ما ذکر خدا را میآوریم خدایی که نمیبیند، به اندازۀ ذکر باهاش ارتباط برقرار کند.
سوال مجری: بهش بگوییم چی؟ بگوییم بگو لااله الّا الله؟
حاج آقا: هیچ خدایی جز خدا نیست. همین. آنوقت کمکم برای بچه سؤال ایجاد میشود، خدا یعنی چی؟ اینقدر این کلمۀ خدا را در استعمال اطرافیانش میبیند، که حس میکند، دریافت میکند این خدا باید یک موجودی باشد که نمیبینیمش، بزرگتر از همه است، همه با احترام دارند ازش یاد میکنند، و وحدانیّتاش را هم بر آن تأکید همه دارند میکنند، به او یاد دادند. همین آگاهیها نشست میکند در روح بچه، بچه هر موقع به پرسشگری رسید پرسشهایی میکند و متناسب با پرسشهای او ما پاسخهایی خواهیم داد. این کلمۀ لااله الّا الله در سنّ.
سوال مجری: توحید هم باید برایش بگوییم حاج آقا حالا در کلاس پایینتر؟
بله بله یقیناً. یعنی کلمۀ لااله الّا الله کلمۀ توحید است. اثر عجیبی دارد وقتی شما دارید تأکید میکنید برای فرزندتان که هیچ خدایی جز خدا نیست. همراه با آموزش الله تبارک و تعالی، لااله را هم دارید یاد میدهید #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 12
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
2.. رعایت وقار و پرهیز از رفتار سبك (قسمت دوم)
در بیانات روایی زیر نیز، موضوع وقار از همین زاویه، یعنی از زاویه تأثیر اجتماعی و تصویر انسان در دیده دیگران طرح شده است.
امام علی علیهالسلام میفرماید:
لِتَكُن شیمَتُكَ الوَقار، فَمَن كَثُرَ خُرقَه استُرذِلَ؛
باید وقار و سنگینی خصلت تو باشد؛ زیرا كسی كه سبكیاش زیاد است، پست و فرومایه شمرده میشود.
همچنین میفرماید:
كُن فی المَلَأ وَقوراً و فی الخَلَأ ذكوراً؛
در میان مردم سنگین باش و در خلوت نیز به یاد خدا.
آن حضرت در جایی دیگر میفرماید:
بِالوَقارِ تَكثُرُ الهَیبة؛
با رفتار سنگین، هیبت و عظمت انسان زیاد میشود.
من تَوَقَّرَ وُقِّرَ؛
كسی كه رفتار سنگین داشته باشد، سنگین شمرده شود.
امام صادق علیهالسلام فرمود:
لَمّا سُئِلَ عَن أجمَلِ خِصالِ المَرءِ ـ وَقارٌ بِلا مَهابة وَ سَماحُ بِلا طَلَبِ مُكافأة وَ تَشاغلٌ بِغَیر مَتاعِ الدّنیا؛
زیباترین ویژگیهای انسانی از امام صادق علیهالسلام سؤل شد. ایشان فرمودند: وقار و سنگینی بدون ایجاد ترس، و بخشش بدون طلب پاداش، و مشغولیت به چیزی غیر از كالای دنیا.
این روایات نیز، بدون اشاره به جنبه اجتماعی، اهمیت سنگینی و وقار را تأكید میكند. 👇👇
امام علی علیهالسلام فرمود
السَّكینَةُ عِنوانُ العقلِ وَ الوَقارُ بُرهانُ النّبلِ؛
آرامش نشان عقل، و سنگینی دلیل بزرگی و شرافت و ذكاوت است.
یعنی كسی كه از آرامش و سنگینی محروم است، هنوز در دنیای كودكی به سر میبرد و رشد عقلانی كافی ندارد. از نوع رفتار هر كس، میتوان به رشد عقلی او و میزان بزرگیاش پی برد.
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله میفرماید:
لَیسَ البِرُّ فی حُسنِ اللباسِ وَ الزّی وَلكنَّ البِرَّ فی السّكینةِ وَ الوِقارِ؛
خوبی انسان در نیكویی لباس و ظاهر او نیست؛ بلكه در آرامش و سنگینی است.
حضرت علی علیهالسلام نیز فرمودند:
جَمالُ الرَّجلِ الوَقارُ؛ وقار، زیبایی انسان است.
مُلازَمةُ الوَقارِ تُومنُ دِنائَةَ الطَّیشِ؛
همواره با وقار بودن از پستی سبكسری ایمن میدارد.
پیامبر گرامی صلیاللهعلیهوآله میفرماید:
طُوبی لِمَن تَوَقَّرَ وَ لِمَن لَمتَكُن لَه خِفَّة؛
خوشا به حال كسی كه سنگینی ورزد و سبكی در او نباشد.
در بیانات دینی، سكوت عامل افزایش وقار شمرده شده است:
بِالصَّمتِ یكثُرُ الوَقارُ؛ پرحرفی و زیادهگویی، شأن انسان را پایین میآورد و شخصیت او را سبك میكند.
ویژگیهای «عباد الرحمن» در این فراز از قرآن كریم نیز، بسیار جالب توجه است:
«وَ عِبَادُ الرَّحْمَـنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَـهِلُونَ قَالُواْ سَلَـمًا»؛
بندگان خدا بر زمین به آرامی و سنگینی قدم برمیدارند و هرگاه كه جاهلان آنان را خطاب كنند، به ملایمت و مسالمت سخن گویند.
مؤمن در رویارویی با جاهلان، از كوره در نمیرود و از خود كمظرفیتی نشان نمیدهد. چنان بزرگمنش و دریادل و پر تحمل است كه با آزار جاهلانه مردم به تلاطم نمیافتد و موج برنمیدارد.
امام صادق علیهالسلام نیز فرمود:
سُرعَةُ الْمَشْی تَذْهَبُ بِبَهاءِ الْمؤمن؛
سریع راه رفتن ارزش مؤمن را از بین میبرد.
از آن آیه و این روایت معلوم میشود كه مؤمن باید مراقب ارزش و اعتبار خود باشد و با رفتارهای سبك آن را از بین نبرد.
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه313، آیات 13 تا 37
🗓1399/09/19
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
234.pdf
114.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_چهار
✅فضایل و کمالات اخلاقی
✏️18. دعا
🗓1399/09/19
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل
🔸موضوع: نماز شب و تسبیح خداوند
#قنوت_دل #نماز_شب
شماره ۱۵
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com