239.pdf
113.7K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_سی_و_نه
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️در خواست حسنه در دنیا و آخرت
🗓1399/09/24
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
🔸موضوع: بهره وری بهینه از امکانات موجود
اقتصاد مقاومتی، شماره 20
#اقتصاد_مقاومتی
💐 @nedaye_tahzib
#دوشنبه_های_بصیرتی
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت هفتم➖➖
🔹بسترهای پیشرفت اقتصادی (قسمت پنجم)👇🏿👇🏿🔹
♻️ وظیفه مسئولان؛ امیدوار ساختن و دل گرم کردن ملت
امام خمینی رحمه الله:
باید همه کوشش کنیم که امید ایجاد کنیم در این ملت؛ که با امید است که می توانند اینها پیروز بشوند. با امید است که کشاورز می تواند قدرت کشاورزی را زیاد کند و با امید است که ارتش و پاسدار می تواند در سرحدات جلوی دشمن را بگیرد. ما که همه به حسب قولمان دشمن با اسلام نیستیم. ما که با کشور خودمان دشمن نیستیم. ما که با مصالح کشور خودمان مخالفت نداریم. ما می خواهیم که این کشور و این اسلام و همه اینها ان شاء اللَّه به خواست خدا درست بشوند. همه ما این آرزو را داریم.
[صحیفه نور، ج 14، ص 17]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#دوشنبه_های_بصیرتی
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
شماره 6
🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت چهارم🌸
خانواده میتواند سهم مهمی در تولیدات داخلی داشته باشد که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:
1. انجام کار تولیدی
2. مشارکت دادن سرمایه در تولید
3. بهره گیری از ظرفیت های تولید
♻️انجام کار تولیدی (قسمت چهارم)
دارای دو بخش می باشد:
الف) تولید در بخش رسمی (به پست شماره 5 مراجعه شود)
ب) تولید در منزل
✴️ب: تولید در منزل
یکی دیگر از عرصه هایی که خانواده ها می توانند کار تولیدی انجام دهند، منزل است. در حال حاضر وضعیت بهره وری و تولید در خانه در سطح پایینی قرار دارد. علت آن، بالا بودن سطح بیکاری در میان افراد خانواده است. بیکاری جوانان تحصیل کرده، بانوان جوان خانه دار، سالمندان و ... از آن جمله است که همگی انتظار دارند دولت برای آنها کاری انجام دهد. درحالی که همان خانم جوان خانه دار، در کنار خانه داری می تواند با برپا کردن یک دار قالی یا خرید یک چرخ خیاطی یا گلدوزی یا جوراب دوزی و...، ضمن اینکه برای خود، کار ایجاد می کند، در تولید داخل نیز مؤثر باشد.
همین گونه افراد تحصیل کرده می توانند با شرکت در مراکز فنی و حرفه ای و فراگیری مهارت و تخصص، از کمترین فضای منزل استفاده و آن را به کارگاه تولیدی تبدیل کنند و اگر امکان آن وجود ندارد، با دریافت وام و همکاری چند نفر، یک مکان مناسب، اجاره و آن را به کارگاه تولیدی تبدیل کنند.
البته شاید این نوشته ها برای برخی ها خوشایندنباشد، ولی باید دانست که کار در خانه یک ارزش است. چنان که رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله درباره سرگرم شدن بانوان خانه دار در منزل می فرماید:
«وخَیْرُ لَهْوِ الْمَرأَهِ الْمِغْزَلُ؛ بهترین سرگرمی زن دستگاه نخریسی است». [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص 352]
همچنین درباره ارزش کار زنان در منزل می فرماید:
«مَهَنّهُ إِحداکُنّ فی بَیْتها تُدْرَکُ جِهادَ الْمُجاهِدینَ ان شاءالله؛ (ای زنان) هر یک از شما به اشتغال در خانه خویش اگر خدا بخواهد ثواب مجاهدان خواهد یافت». [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص 358]
کار تولیدی دیگر که در خانواده می توان انجام داد تولید مواد مصرفی مورد نیاز اعضا در منزل است. در واقع، این نوع تولید بیشتر برای خودکفایی و مصرف خانواده انجام می گیرد.
«در گذشته در اکثریت قریب به اتفاق خانواده ها، فعالیت های تولیدی به ویژه مصرف خانواری انجام می گرفت و خانواده بسیاری از نیازهای خود را با خرید مواد اولیه تولید می کرد. بافتن فرش، گلیم، جاجیم، دوخت کفش، لباس، تهیه ترشی، رب، آب لیمو و ... از جمله تولیدات خانواده در گذشته بودند. با رشد سرمایه داری و تخصصی شدن افراطی امور، این عادت به تدریج در خانواده از میان رفت. کار به جایی رسید که به تقلید از کشورهای صنعتی، برخی خانواده ها، کلیه نیازهای مصرفی خود را آماده از بازار می خرند. در واقع گرم کردن و مخلوط کردن مواد غذایی آماده، فعالیت غذا پختن برخی خانواده [ها] را تشکیل می دهد.
[این در حالی است] که گرایش وارونه در کشورهای اروپایی، امریکا و ژاپن پدیدار شده، که توجه به کیفیت مواد غذایی است. در این کشورها با توجه به کاهش کیفیت غذای آماده و پدیدار شدن بی کاری های گسترده و کار نیمه وقت و پایین بودن قیمت مواد اولیه خوراکی نسبت به خوراکی های آماده، دخالت خانواده در تهیه خوراک بیشتر شده است.
این امر علاوه بر کاهش هزینه های خانواده، کمک مستقیم به اقتصاد خانواده و بالا بردن کیفیت خوراک خانواده، تأثیر مطلوبی در بالا بردن روابط عاطفی افراد خانواده نیز دارد. به ویژه اگر تهیه خوراک، اعم از خرید مواد اولیه، آماده کردن و تهیه غذا و شستن ظرف ها، امری مربوط به همه اعضای خانواده تلقی شود.
تهیه خوراک، دوختن لباس و یا بافتن آن، تغییر وسایل خانگی ... به وسیله اعضای خانوار، علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده و تولید داخلی، موجب ارضایِ نیازهای روانی انسان از جنبه های هنری و زیباشناسی می شود. در نتیجه تعادل روانی و شکوفایی استعدادهای همه اعضای خانواده با این شیوه بیشتر و بهتر انجام می گیرد... . افزون بر آن، با رفع نیاز مالی خانواده که با فروش نتیجه کار و کسب درآمد برای خانواده انجام می گیرد موجب رشد اقتصادی و شکوفایی انسان می شود». [ابراهیم رزاقی، الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی، صص 229 و230]
ادامه دارد...
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه319، آیات 99 تا 113
🗓1399/09/25
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
240.pdf
133.7K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️دعای جامع خردمندان
🗓1399/09/25
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
🗂مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
📝موضوع: پرهیز از اسراف
#علما_و_دوری_از_گناه
شماره 11
🌸 @nedaye_tahzib
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / والدین، الگوی رفتار👇🏿👇🏿🔹
شماره 6
🔅والدین، الگوی رفتار
جوانان در سنین و موقعیتی اند که در رفتارشان دنبال «الگوهای بیرونی»اند: چه پدر و مادر باشد، چه معلم و مربی، چه برادر و خواهر بزرگ تر؛ چه چهره های محبوب و قهرمانان مطرح در جامعه.
اگر بزرگ ترها از این بُعد الگویی خود غفلت کنند، چه بسا تأثیر مخرّب و منفی بر فرزندان خود بگذارند. اگر به آن توجه کنند، می توانند فضایل اخلاقی را در وجودشان نهادینه کنند و رشد دهند.
🌱آموزش عملی
«احترام به بزرگ ترها» و مراعات ادب و احترام و حرف شنوی از پیش کِسوتان، وقتی از سوی والدین به وقوع پیوندد، فرزندانشان هم از آنان یاد می گیرند. هرچند ممکن است نحوۀ رفتار آنان برای نوجوانان و جوانان، چندان جاذبه ای نداشته باشد تا بخواهند تقلید و الگوبرداری کنند؛ اما اگر بناست که این خصلت و رفتار، در جایی نمود پیدا کند و جوانان با رفتارهای به خصوصی که «تجسّم فضیلت» است، آشنا شوند و تأثیر بپذیرند، ناچار در این گونه مواقع است که با چشم خود می بینند، آنچه در تعلیمات و تبلیغات می شنوند.
به این حدیث زیبا توجه کنید:
امام علی علیه السلام به والدین درزمینۀ نحوۀ برخورد خوب و احترام آمیز با بزرگ ترها و تأثیر آن بر نوجوانان و فرزندان، این گونه توصیه می کنند:
«وَقِّروا کبارَکم، یوَقِّرْکم صِغارُکم.» (= به بزرگان خودتان احترام کنید، تا کوچک ترهای شما هم به شما احترام کنند. (غررالحکم، چاپ دانشگاه، ح10069.)
اگر پدر و مادر، به نماز اول وقت و سرزدن به فامیل و رسیدگی به نیازهای بستگان محروم، مقیّد باشند، فرزندان را هم با فرهنگ اهتمام به نماز و صلۀرحم و احسان و انفاق، بار می آورند.
اگر بزرگ ترها، در سخن گفتن، صداکردن، جواب دادن، درخواست کردن و... رعایت متانت و ادب کنند، ادب درگفتار و رفتار را هم می توانند عملاً به جوانان و فرزندان خود بیاموزند.
از یاد نبریم که همۀ حرکات و سکنات ما، در شکل گیری شخصیت فرزندانمان مؤثر است.
بکوشیم تا الگوی خوبی برای جوانانمان باشیم.
#تربیت_دینی_فرزندان
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
Clip-Panahian-BeNamayeshBegzareed-128k.mp3
5M
#سه_شنبه_های_تربیتی #کلیپ_صوتی
به نمایش بگذارید! مثل صحنه تئاتر / #استاد_پناهیان
مؤثرترین عاملی که میتواند بچههای ما را در خانه خوب بار بیاورد این است که والدین با همدیگر چه رفتاری داشته باشند. واقعاً والدین باید خانه را مثل سِن تئاتر ببینند و با همدیگر هماهنگ کنند پیاِس تهیه کنند یا طرحی برای نمایشنامه و با هم رفتاری را به نمایش بگذارند برای بچهها که این بچهها زندگی را و آینده را، آرمانها را، انسانیت و اخلاق را توی این رفتار با همدیگری که میبینند از پدر و مادر یاد بگیرند و آموزش ببینند.
تربیت بچه در مناسبات رابطۀ بین پدر و مادر صورت میگیرد. شما از هر کی ناراحت شدی کینهاش را به دل بگیری، از هر کی ناراحت شدی هر چی از دهانت درآمد بگویی، هر موقع دلت خواست قهر بکنی این بچه را من دیگر نمیتوانم جمعش بکنم.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🌾مهمترین ویژگی تربیت دینی (قسمت چهارم) / تو باید خودت این مطلب را بگیری👇🏿👇🏿🌾
ما هدفمان این نیست که قانونمند زندگی کنیم، ما هدفمان این است که خوب زندگی کنیم
تو زندگی باید خودت باشی. پیامبر اکرم آمده که به ما بگوید: خودت هستی. برو.
مربیان جامعه باید به استعدادها توجه کنند نه به تشویق و تنبیه. به همین دلیل امامان و پیامبران ما از بهترین آدمها انتخاب میشوند.
بعضی خانواده ها تنبیه بد ندارند ولی تشویق بد دارند. اگر کودک چهار ساله کار خوبی انجام داد، اگر زیاد تشویق بکنید، دفعه بعد خودش را تکرار می کند و خلاقیت جدید به خرج نمی دهد. دوباره ادای حرف قبلی را در می آورد تا مامان دوباره او را تشویق بکند. خلاقیت او را گرفته اید. ت
شویق شیرین است و بچه را گیج میکند. بگذارید خلاقیت ادامه پیدا بکند.
به خود بچه شخصیت بدهید نه به نمره کم و یا زیاد او. این استقلال را از چهارده سالگی به فرزندان باید بدهیم. از این سن شما باید با بچه مشورت بکنی.
ما پانزده ساله را خیلی بچه می دانیم.
در بیرون هم اگر بدی از کسی دیدیم در مقام تربیت، او را زود مجازات نکنیم. یک جوری به او منتقل بکنیم.
در مسئله ی تربیت ما تربیت فکری هم داریم. یکی از نکاتی که در تربیت فکری هست این است که صریح نگویید. بگذارید خودش بگیرد.
کلیدی ترین مباحث در قرآن مثل ولایت صریح گفته نشده است. اسم علی بن ابیطالب را در قرآن نیاورده است. می گوید: خودشان باید بفهمند. دین ما اهل اشاره است. فضا باید عوض بشود.
در یکی از خاطرات پسر آقای بهجت از پدرشان می گفتند:
پدر برای ما قصه و داستان تعریف می کردند و ما باید از قصه و داستان منظورشان را متوجه می شدیم. ایشان می گفتند: بعلت کهولت سن پدرم، من همراه ایشان در یک اتاق بودیم و من از ایشان نگهداری می کردم. روزی ایشان به من گفتند: فلان آیت الله پایش را جلوی فرزندش دراز نمی کرد و من فهمیدم که ایشان خجالت می کشند جلوی من پایشان را دراز کنند. و بعد از آن، بین اتاق پرده کشیدم.
نمی گوید: پسرم بیرون برو.
تو باید خودت این مطلب را بگیری و خودت متوجه بشوی. این تربیت دینی است.
#تربیت_دینی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 16
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
4.. پرهیز از مواضع تهمت (قسمت دوم) / آبروی شخصی و آبروی صنفی
حفظ آبرو خصوصا برای روحانی دو مصداق دارد:
آبروی شخصی و آبروی صنفی.
یعنی طلبه هم باید از شخصیت حقیقی خود در جامعه پاسداری كند و هم شخصیت حقوقی و اعتبار صنفی خویش را نگاه دارد.
كار زشتی كه طلبه مرتكب شود، علاوه بر اینكه آبروی شخصی او را از میان میبرد، به تنزل جایگاه روحانیت در میان مردم میانجامد و ارزش و اعتبار حاصل از صدها سال مجاهدت، صداقت و خدمت عالمان ربانی را مخدوش میكند.
برای از بین بردن ارج و منزلت روحانیت هیچ راهی بهتر از بیقیدی و بیمبالاتی خود روحانیان وجود ندارد. ضربهای كه از این بیتوجهیها به روحانیت وارد میشود، بسیار كارآتر و از بین برندهتر از ضربه دشمنان آشكار است:
«روحانیون كه نماینده رسول خدا و امام زمان (عج) هستند در بین مردم، اگر خدای نخواسته، از یكیشان یك چیزی صادر بشود كه برخلاف اسلام باشد، اینطور نیست كه فقط خودش را از بین برده، این حیثیت روحانیت را لكهدار كرده. این یك وظیفه بزرگی به عهدهاش هست. روحانی همچو نیست كه اگر یك خلافی بكند، بگویند كه زید این خلاف را كرده. خلاف روحانی، به اندازهای كه سعه شعاع نفوذش هست، خطایش خطای بزرگ هست. خطایی است كه عفوش در درگاه خدا بسیار مشكل است. برای اینكه این نماینده، یعنی مدعی نمایندگی از طرف امام زمان (عج) و اسلام دارد. نماینده امام زمان، اگر خدای نخواسته یك قدمی كج بگذارد، این اسباب این میشود كه مردم به روحانیت بدبین بشوند. بدبین شدن به روحانیت و شكست روحانیت، شكست اسلام است. آنكه حفظ كرده است تا حالا اسلام را، این طبقه بودند. و اگر در این طبقه شخصی، اشخاصی پیدا بشوند كه برخلاف مصالح اسلام خدای نخواسته عمل بكند، جرمی است كه از آدمكشی بدتر است. جرمی است از همه معاصی بدتر. برای اینكه جرم صادر میشود از كسی كه آبروی روحانیت را از بین میبرد. مردم را؛ آنهایی كه غافل هستند از اسلام، گاهی وقتها برمیگرداند. چنانچه عالِم فاسد بشود، عالَم فاسد میشود. برای اینكه عالِم ـ به حسب ظاهر ـ نماینده امام است. و اگر خدای نخواسته یك فسادی در او پیدا بشود، فاسد بشود، قشرهای ملت را فاسد میكند. گاهی عالَم را فاسد میكند. و از آن طرف اگر صالح باشد، صالح میكند قشرهای ملت را. صالح میكند عالَم را (صحیفه امام، ج 11، ص 250.)»
مبادا خدای نخواسته به واسطه بعض از اعمالی كه از بعض از این روحانیون و معممین صادر میشود، ... یك وقت یك سستی در روحانیت پیدا بشود. از آن زی روحانیت و زی طلبگی اگر ما خارج بشویم، اگر از آن زی كه مشایخ ما در طول تاریخ داشتهاند و ائمه هدی علیهمالسلام داشتهاند، ما اگر خارج بشویم، خوف این است كه یك شكستی به روحانیت بخورد، و شكست به روحانیت شكست به اسلام است. اسلام با استثنای روحانیت محال است كه به حركت خودش ادامه بدهد. اینهایند كه اسلام را معرفی میكنند و به پیش میبرند و از اول هم همینطور بوده.
اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته، توجه به مادیات بكنیم، در صورتی كه خودمان را با اسم روحانی معرفی میكنیم، این ممكن است منتهی شود به اینكه روحانیت شكست بخورد (همان، ج 18، ص 12ـ13).
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه320، آیات 114 تا 125
🗓1399/09/26
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل
🔸موضوع: نماز شب، مایه استواری
#قنوت_دل #نماز_شب
شماره ۱6
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره ۱3
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق🌷
اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق / قسمت اول👇👇👇
آیا تهذیب نفس و بدست آوردن فضائل اخلاقی در اجتماع، بهتر ممکن است یا در گوشه گیری و انزوا؟ این سؤالی است که بسیاری از خود می کنند.
عده ای معتقدند انسان هرچه منزوی تر باشد از نظر اخلاقی سالمتر خواهد بود، زیرا بسیاری از انحرافات و رذائل اخلاقی و یا اکثر آنها هنگام برخورد با دیگران بروز می کند. حسد، تکبر، دروغ، غیبت، بهتان، ریا و کینه توزی و امثال اینها همه بر اثر آمیزش با دیگران دامنگیر انسان می شود؛ کسی که با مردم سر و کار ندارد نه غیبت می کند و نه غیبت می شنود؛ نه به کسی حسد می ورزد و نه محسود دیگران می گردد؛ نه مبتلا به ریاکاری می شود و نه دروغ و نه کینه توزی و سوءظن پیدا می کند.
طرفداران انزوا و گوشه گیری که در میان آنها بعضی از علمای اخلاق و جمعی از زهّاد و عبّاد معروف دیده می شوند علاوه بر دلیل فوق دلائل دیگری هم بر فضیلت این عمل و تأثیر آن در بهبود اخلاق دارند.
آنها می گویند: انسان هنگام گوشه گیری بهتر می تواند عبادت خدا کند و با حضور قلب به درگاهش مناجات و راز و نیاز نماید؛ بهتر می تواند در اسرار آفرینش و در رشته های مختلف علوم تفکر و اندیشه کند و حقایق را از غیر آن تشخیص دهد؛ حبّ و بغضها و تشاجرها و جدال و مرائها که مانع از درک حقایق و واقعیات است در حال انزوا کمتر وجود دارد و لذا بسیاری از متفکران بزرگ در گوشه گیری و انزوا بسر می بردند.
علاوه بر این هنگام معاشرت و آمیزش با مردم، انسان غالباً با صحنه هایی روبه رو می گردد که برای او وظایف سنگینی ایجاد می نماید و بسیار می شود که انسان در انجام آن وظایف کوتاهی کرده و در نتیجه منحرف می گردد، مثلًا موقع معاشرت و زندگی در اجتماع غالباً با منکرات و خلافکاریها و ترک معروفهایی روبه رو می شویم که وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ایجاب می کند به مبارزه برخیزیم، در حالی که اطمینان نداریم همیشه وظیفه خود را در این قسمت انجام دهیم پس چه بهتر که انزوا را اختیار کرده و از زیر بار این مسؤولیتها رهایی یابیم!
از همه اینها گذشته در آیات و روایاتی مدح عزلت و گوشه گیری دیده می شود، به عنوان نمونه به چند آیه و روایت زیر توجه می کنیم.
1- (فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَما یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ اسْحقَ وَیَعْقُوبَ وَ کُلّاً جَعَلْنا نَبِیّاً)(سوره مریم( 19) آیه 49)
هنگامی که از آنان و آنچه غیر خدا می پرستیدند کناره گیری کرد، ما اسحاق و یعقوب را به او بخشیدیم و هریک را پیامبری (بزرگ) قرار دادیم.
این آیه دلالت دارد که موهبت فرزندانی که پیامبر باشند به ابراهیم هنگام عزلت و کناره گیری بوده است.
2- (وَ اذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَما یَعْبُدُونَ الَّااللَّهَ فَأْوُوا الَی الْکَهْفِ یَنْشُرْ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ)(سوره کهف( 18) آیه 16)
و (به آنها گفتیم:) هنگامی که از آنان و آنچه جز خدا می پرستند کناره گیری کردید، به غار پناه برید، که پروردگارتان (سایه) رحمتش را بر شما می گستراند.
این آیه نیز دلالت دارد که اصحاب کهف پس از انزوا و گوشه گیری از اجتماع، مشمول لطف الهی شدند.
3- «قِیلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم: ایُّ النّاسِ افْضَلُ؟ قالَ: مُؤْمِنٌ مُجاهِدٌ بِنَفْسِهِ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ تَعالی قِیلَ: ثُمَّ مَنْ؟ قالَ: رَجُلٌ مُعْتَزِلٌ فِی شِعْبٍ مِنَ الشِّعابِ یَعْبُدُ رَبَّهُ وَیَدَعُ النّاسَ فِی شَرِّهِ»(فیض کاشانی، محجه البیضاء 4/ 9. راوی حدیث ابوسعید خدری است و در حواشی احیاء العلوم آمده:« این حدیث متفق علیه است».)
به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: چه کسی از همه مردم بالاتر است؟
فرمود: فرد باایمانی که با مال و جان خود در راه خدا جهاد می کند.
پرسیدند: پس از او چه کسی افضل است؟ فرمود: کسی که در درّه کوهی از مردم کناره گیری کرده خدا را پرستش می کند و مردم از شرّ او درامانند!.
این روایت نیز مقام انزوا و عزلت را بعد از مقام جهاد قرار داده و ستوده است.
4- در مصباح الشریعه از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده که فرمود:
«صاحِبُ الْعُزْلَهِ مُتَحَصِّنُ بِحِصْنِ اللَّهِ وَمُحْتَرِسٌ بِحَراسَتِهِ فَیا طُوبی
لِمَنْ تَفَرَّدَ بِهِ سِرّاً وَعَلانِیَهً»(مجلسی، بحار الانوار 70/ 110)
گوشه گیران در قلعه الهی و تحت حفاظت پروردگار می باشند، خوشا به حال آنها که در آشکار و نهان با خدایند.
ادامه دارد...
#زندگی_در_پرتو_اخلاق
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
#کلیپ_صوتی
سخنران: آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس
"صفات عاقل"
صفت عاقل به چه کسی اطلاق میشود که در آیه شریفه میفرماید: شما تعقل نکردید؟ مگر رسولان نیامدند و به شما اطلاع ندادند که چنین رزوی هست؟ چرا در معقولات تفکر نکردید؟
عاقل کسی است که اگر کسی جاهل بود و به او جسارتی کرد، از او میگذرد و ذهن خودش را به این چیزها مشغول نمیکند. مؤمن همه کس را از خودش بالاتر میداند اما عاقل کسی است که در فضائل انسانی بسیار پیشرو است و بسیار بهرهمند از اخلاق انسانی است. حلم، علم، گذشت، جوانها را اولاد خودش دانستن، تلقی بزرگان بر پدر بودن، همسالان را برادر خود دانستن، تواضع و کرنش نسبت به مادون خودش و ... از صفاتی است که در انسان عاقل فراوان است.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 17
🌺1️⃣ شاخصها و ملاكهای كلی 🌺
5- پرهیز از تشبه به نااهلان (قسمت اول)
گروههای منحرف نشانههایی دارند. این نشانهها گاهی در لباس، زمانی در آرایش سر و صورت، گاهی در كلمات و اصطلاحات و زمانی در رفتارهایشان نمودار میگردد. پارهای از این نشانهها، با آگاهی و اختیار انتخاب شده و برخی دیگر، بدون توجه و به صورت تدریجی به یك گروه یا جریان، اختصاص یافته است. به عبارت دیگر، برخی از این نشانهها وضع تعیینی دارد و بعضی دیگر وضع تعینی. اگر لباس، رفتار یا كلامی به گروهی اختصاص داشته باشد، هر بار كه مشاهده شود، به صورت طبیعی آن گروه را به یاد خواهد آورد.
بدین ترتیب، استفاده از نمادهایی كه متعلق به فرهنگ باطل است، تبلیغ و تقویت آن فرهنگ و اعلام حیات و حضور آن در جامعه است. ما با استفاده از این نمادها، عضویت خود را در آن اندیشه و وفاداری خود را به آن اعلام میكنیم، سیاهی لشكر آن محسوب میشویم و از آنها به شمار میرویم.
حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنْهم؛
هركس به گروهی شبیه گردد، از آنها است.
(نهج البلاغة، حكمت 207؛ عوالی اللئالی، ج 1، ص 165 و كنزالعمال، ج 4، ص 287)
بهره گرفتن از یك نماد، پذیرش آن و ابراز مهر به او است و نشان از تولی دارد:
«وَمَن یتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُو مِنْهُمْ»؛
هركس از شما كه تحت ولایت آنها رود، از آنها است.
(مائده 5: آیه 51. )
انسان مؤمن، موظف است از مشابهت با نااهلان و منحرفان بپرهیزد. پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله به امت خود سفارش میفرمودند:
وَلا تَشَبَّهوا بِالیهودِ؛
ظاهر خود را مانند قوم یهود مگردانید.
(من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 130)
امام صادق علیهالسلام لباسی را كه با عصفر رنگ شده بود دوست نمیداشت و میفرمود: لباس سرخ نپوشید كه آن زی قارون و رنگ بنیامیه است. (مستدرك الوسائل، ج 3، ص 250. )
بر این اساس، تغییری كه در تیپ ظاهری انسانها رخ میدهد، نشان از طوفانی درونی دارد كه بر زوایای افكار و امیال آنان اثر گذاشتهاست. لباس انسان در نگاه نخست شأنی از ظواهر اوست و جلوه بیرونی شخصیت او به شمار میرود؛ اما در نگاه دقیق، پیوندی ناگسستنی با باطن او دارد و پرده از واقعیات درون او برمیدارد.
با توجه به اهمیت نماد و توانایی فراوان آن در انتقال فرهنگ، تلاش برای «اظهار و ابراز شعایر»، «بزرگداشت آنها»، «محافظت از آنها» و «ایجاد و ابداع نمادهای جدید یا تكمیل نمادهای موجود»، یك ضرورت اجتماعی و فرهنگی است. «محافظت از نماد»، هم به معنای باقی نگاه داشتن ظاهر نماد و حضور مستمر آن در صحنه اجتماعی است و هم به معنای جلوگیری از تحریف آن و حفظ رابطه نماد با معنای اصیل آن. خداوند متعال میفرماید:
«وَ مَن یعَظِّمْ شَعَائرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ»؛
بزرگداشت شعایر الهی، نشانه تقوای قلب است.
(كافی، ج 4، ص 271)
همچنین میفرماید:
«یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ تُحِلُّواْ شَعَائرَ اللَّهِ»؛
ای اهل ایمان! حرمت شعایر الهی را نگاه دارید.
(مائده 5: آیه 2. )
ادامه دارد...
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #طه، صفحه321، آیات 126 تا 135
🗓1399/09/27
🌺 @nedaye_tahzib
🍃tahzib-howzeh.ir
242.pdf
118.6K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_دویست_و_چهل_و_دو
✅برخی دعاهای قرآنی
✏️در خواست صبر و استقامت در برابر دشمنان
🗓1399/09/27
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.ir